Ik zie ook dagelijks zwervers en mental cases nagekeken en uitgelachen worden.. Daar stapt men 'gewoon' overheen. Wat je zaait zul je oogsten in dit geval.quote:Op maandag 12 december 2016 18:53 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Iedereen die wacht op een donor orgaan heeft een triest verhaal. En de familie eromheen ook. En de reden dat ze zo lang wachten is omdat mensen het 'gewoon' niet willen.
een betere wereld begint bij jezelfquote:Op maandag 12 december 2016 19:00 schreef Veldmedewerker het volgende:
Ik zie ook dagelijks zwervers en mental cases nagekeken en uitgelachen worden.. Daar stapt men 'gewoon' overheen. Wat je zaait zul je oogsten in dit geval.
Je punt heb je wel mooi duidelijk gemaakt.. dat jij ook verkeerd geinformeerd bent.quote:Op maandag 12 december 2016 18:59 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Men heeft niets aan organen die al een tijdje in een dood lichaam zitten.
Waar het in ieder geval niet mee begint is manipulatie middels emotie.quote:Op maandag 12 december 2016 19:02 schreef Habbezak het volgende:
[..]
een betere wereld begint bij jezelf
Nee dat is dus niet zo. Heart beating donorschap bestaat, al zullen dat meestal patienten aan de beademing zijn denk ik. Die mensen hebben 'betere organen' dan bij donoren zonder hartslag.quote:Op maandag 12 december 2016 19:03 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Je punt heb je wel mooi duidelijk gemaakt.. dat jij ook verkeerd geinformeerd bent.
Nabestaanden krijgen ruim de tijd om afscheid te nemen nadat de donor dood verklaard is. Dit is áltijd na het uitblazen van de laatste adem.
Wel erg dat ze niet verteld hadden dat het kind dood was en niet meer kon bidden.quote:Op maandag 12 december 2016 13:33 schreef Begripvol het volgende:
Dus tot slot werd ik zo boos, ik wilde haar vasthouden, ik hoorde haar ademen, ik wilde haar knuffelen, ik wilde met haar bidden. Maar daar was totaal de ruimte niet voor. Hadden ze het maar verteld aan ons.
quote:Op maandag 12 december 2016 19:03 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Je punt heb je wel mooi duidelijk gemaakt.. dat jij ook verkeerd geinformeerd bent.
Nabestaanden krijgen ruim de tijd om afscheid te nemen nadat de donor dood verklaard is. Dit is áltijd na het uitblazen van de laatste adem.
Praat niet voor je beurt! Het zou maar je eigen bloedverwant zijn, dan pas zou je kunnen begrijpen wat dit gezin doormaakt.quote:Op maandag 12 december 2016 13:59 schreef Physsic het volgende:
Al vanaf het eerste moment dat RTVNH hier een artikel over schreef, hebben mensen op dat bericht gereageerd met het verhaal dat die bloedvaten nodig zijn om de nieren te kunnen transplanteren en (een stukje van) de milt voor de weefseltypering.
Volgens die berichten zou Annet Wood ook een anti-donoractiviste zijn.
Ik blijf het zeggen: "Praat niet voor je beurt! Het zou maar je eigen bloedverwant zijn, dan pas zou je kunnen begrijpen wat dit gezin doormaaktquote:Op maandag 12 december 2016 13:59 schreef Physsic het volgende:
Al vanaf het eerste moment dat RTVNH hier een artikel over schreef, hebben mensen op dat bericht gereageerd met het verhaal dat die bloedvaten nodig zijn om de nieren te kunnen transplanteren en (een stukje van) de milt voor de weefseltypering.
Praat niet voor je beurt! Het zou maar je eigen bloedverwant zijn, dan pas zou je kunnen begrijpen wat dit gezin doormaakt. Tijd en toeval treft ons allen!quote:Op maandag 12 december 2016 14:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik heb een groot vermoeden dat het slechtste gevoel vooral de dood van hun dochter geweest is, mogeljk dat voor die mensen wat er gebeurt is rondom de orgaandonatie hun rouwverwerking bemoeilijkt heeft. Maar die mensen moeten ook realiseren dat dat voor de professionals in het ziekenhuis ook erg van belang is dat daarnaar gevraagd is en vervolgens die donatie ook efficient en snel verlopen kan omdat ze daarmee nog een leven kunnen redden...
Het zal zeker lastig zijn om daarbij de ouders ook een respectvolle mogelijkheid te geven afscheid van hun stervende kind te geven... (en daarin kunnen ook fouten gemaakt worden)
maar anderszijds is het ook niet zo dat het ziekenhuispersoneel iets kunnen veranderen aan de situatie
De overheid moet eerst de rechtspositie van patiënten versterken en dan pas orgaandonatie promoten.quote:Op maandag 12 december 2016 14:11 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb me na de gelegaliseerde organenroof van de D66 definitief uitgeschreven als donor.
Jij komt ook aan de beurt.quote:Op maandag 12 december 2016 14:03 schreef Physsic het volgende:
'Organen verongelukt meisje (18) gestolen door ziekenhuis'
https://www.rtvnh.nl/nieu(...)olen-door-ziekenhuis
Lekker dramatische kop boven het artikel.
Niet voor je beurt praten. Tijd en toeval treft ons allen.quote:Op maandag 12 december 2016 14:12 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat dus. Begrijpelijk, maar overduidelijk een stok om het eigen verdriet mee weg te slaan.
Vandaar dat men "kunstmatig" in leven houdt.quote:Op maandag 12 december 2016 18:59 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Men heeft niets aan organen die al een tijdje in een dood lichaam zitten.
Dat klopt! En daarom hadden ze toestemming van haar ouders nodig. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze haar ook beroofd van haar hart.quote:
Als je de OP nog eens grondig doorleest.quote:Op maandag 12 december 2016 18:43 schreef computergirl het volgende:
[..]
omdat ze behalve de afgesproken organen ook de aan- en afvoeraders meenemen?
Dat jij bereid bent alles te geven, is jou goed recht. Maar bepaal niet voor een ander wat goed is voor hem of haar. En offer eerst jouw eigen kind op, terwijl ze nog ademt. Ook jij komt aan de beurt.quote:Op maandag 12 december 2016 17:28 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, dat is zo.
Mooi dat ze toch gedoneerd hebbenvan mij mogen ze later alles hebben.
Disclaimer: de quote die ik gebruikte heb ik natuurlijk aangepast zodat die meer aansloot bij mijn mening. Omdat er ook mensen rondlopen die hier erg veel moeite mee hebben en die hiervoor 0900-8844 willen gaan bellen, zal ik hieronder de juiste quote plaatsen.
[..]
Zoals je kan zien heb ik de laatste zin genomen en deze aangepast. Het was mijn bedoeling echter niet om je boos te maken! Echt niet. Bij dezen wil ik ook meteen mijn excuses aanbieden aan je begeleiding, die nu wel veel moeite zal moeten doen om je te kalmeren. Als ze je maar in bed krijgen na al die driftbuien!
Met vriendelijke groeten,
B.D. Hand
En wat gebeurt er als je je kind niet 'offert'?quote:Op maandag 12 december 2016 21:22 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Dat jij bereid bent alles te geven, is jou goed recht. Maar bepaal niet voor een ander wat goed is voor hem of haar. En offer eerst jouw eigen kind op, terwijl ze nog ademt. Ook jij komt aan de beurt.
Nomen Est Omen gaat helaas niet altijd op.quote:Op maandag 12 december 2016 21:24 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Je zal maar Begripvol wezen en niets anders kunnen dan jezelf zinloos herhalen.
Tip: Wordt geen donor (en plant je ook maar niet voort).
Dan wordt je blijkbaar binnen no time 20 keer gevraagd of je aub niet toch die organen wil doneren.quote:Op maandag 12 december 2016 21:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En wat gebeurt er als je je kind niet 'offert'?
quote:Op maandag 12 december 2016 21:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dan weet je zeker dat je kind een waardig leven zonder pijn gestorven is. Want niemand weet wat voor een trauma de gestorvene ondergaat als er gedurende het nog in leven zijn in het lichaam wordt gesneden. Ik heb persoonlijk meegemaakt hoe wreed en ongevoelig artsen met patiënten omgaan. Als ze nalatig zijn geweest, dan verzinnen ze tientallen redenen waarom ze je niet bijtijds hebben kunnen helpen. Daarom, bepaal voor jezelf of je orgaandonor wil zijn en laat je kind dat ook maar voor zichzelf bepalen. In dit geval had Sophie geen toestemming gegeven en daarom hadden de artsen hiervoor toestemming van haar ouders nodig. En heb je jezelf wel afgevraagd waarom leden van het koningshuis niets van orgaandonatie wil weten?quote:Op maandag 12 december 2016 21:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nu zeg je iets verstandigst: "Dan maar niet voortplanten", want Nederland is ook niet kindvriendelijk.quote:Op maandag 12 december 2016 21:24 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Je zal maar Begripvol wezen en niets anders kunnen dan jezelf zinloos herhalen.
Tip: Wordt geen donor (en plant je ook maar niet voort).
Van de verhalen die ik ken omtrent orgaandonatie gaat dat op een hele respectvolle manier. Maar goed, die verhalen halen de media niet.quote:Op maandag 12 december 2016 21:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan wordt je blijkbaar binnen no time 20 keer gevraagd of je aub niet toch die organen wil doneren.
Wat tijd en ruimte, zodat er rustig uitgelegd kan worden wat er precies zal gebeuren, lijkt mij beter. Het is niet niets namelijk, dat en je kind verliezen en op hetzelfde moment beslissen over orgaandonatie.
Eerst echt (hersen)dood verklaren, dagje eroverheen laten gaan en dan rustig praten over het hoe en wat (en belang) van orgaandonatie lijkt mij niet verkeerd.
Beter is het als mensen hier voor dat moment over nadenken en geïnformeerd worden. Weten wat erbij komt kijken (dat het bv niet alleen die nieren zelf zijn, maar ook bloedvaten e.d). Maar is dat niet aan de orde, is er geen toestemming en duidelijkheid vooraf dan vind ik dat er best wat voorzichtiger mee omgegaan mag worden. Dat er rekening wordt gehouden met het amper kunnen nadenken bij zo'n geval. En de emotionele impact die dat heeft.
Zijn de leden van het koningshuis ook kortzichtig? Want die willen niets weten van orgaandonatie, ondanks dat ze veiliger zijn in handen van medici in vergelijking met de gewone burgers.quote:Op maandag 12 december 2016 16:25 schreef kmkmmr het volgende:
[..]
Complete lichamen zijn er voor nabestaanden om te kunnen rouwen en te gedenken.
[..]
Men kan bezwaren hebben tegen het doneren van organen. Om wat voor reden dan ook.
Je zou een poging kunnen wagen om zo'n keuze te respecteren, in plaats van zo'n persoonlijke keuze afkraken en belachelijk maken.
Gewoon enorm zonde om dit soort zaken te bestempelen als 'ziek', 'egoïstisch' en 'verrot'.
Arts hier, het antwoord is: nooit.quote:Op maandag 12 december 2016 21:01 schreef Begripvol het volgende:
En artsen weten precies bij wie ze wel of niet onachtzaam kunnen optreden.
quote:Op maandag 12 december 2016 20:54 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Praat niet voor je beurt! Het zou maar je eigen bloedverwant zijn, dan pas zou je kunnen begrijpen wat dit gezin doormaakt.
quote:Op maandag 12 december 2016 20:57 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Ik blijf het zeggen: "Praat niet voor je beurt! Het zou maar je eigen bloedverwant zijn, dan pas zou je kunnen begrijpen wat dit gezin doormaakt
Wtf..quote:
Ik reageer dan ook op het nieuwsbericht. Als de artsen dit wel met tact doen, eerst (hersen)dood verklaren (duidelijk hebben dat dat ook echt dood zijn is, er echt geen hoop meer is) en er minstens een dagje tussen laten zitten om dat nieuws te verwerken en rustig uit te leggen zie ik geen enkel probleem.quote:Op maandag 12 december 2016 21:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Van de verhalen die ik ken omtrent orgaandonatie gaat dat op een hele respectvolle manier. Maar goed, die verhalen halen de media niet.
In dit geval is dat kennelijk niet zo gegaan, of niet zo ervaren.
En zelfs iemand als jij zou iets mogen hebben van me. De doden kennen geen haat. Ik offer mijn eigen kind niet op, dat snap je zelf ook wel. Ik zou nog geen varken opofferen om jou te redden.quote:Op maandag 12 december 2016 21:22 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Dat jij bereid bent alles te geven, is jou goed recht. Maar bepaal niet voor een ander wat goed is voor hem of haar. En offer eerst jouw eigen kind op, terwijl ze nog ademt. Ook jij komt aan de beurt.
BNW?quote:Op maandag 12 december 2016 21:01 schreef Begripvol het volgende:
[..]
De overheid moet eerst de rechtspositie van patiënten versterken en dan pas orgaandonatie promoten.
Duitsland heeft al sinds 1 februari een wet aangenomen om de rechtspositie van patiënten te verstevigen die het slachtoffer zijn geworden van fouten van artsen. Hieromtrent heeft de Stichting de Ombudsman een belangrijke aanbeveling gedaan en deze aanbeveling houdt het volgende in: De zorgverzekeraars moeten de patiënt meer gaan ondersteunen in het achterhalen van de oorzaak van de medische fout. Het belang van de zorgverzekeraar is tweeledig. Ten eerste heeft hij een gemeenschappelijk belang bij het verbeteren van de kwaliteit van de zorg en ten tweede heeft hij een individueel belang bij het verhalen van de ziektekosten op de aansprakelijke partij. Deze wet moet het gemakkelijker maken voor slachtoffers van medische missers om via de rechter verhaal te halen. Bij grove fouten moet de arts voortaan bewijzen dat de fout niet heeft geleid tot schade. Ook moeten ziektekostenverzekeraars patiënten helpen bij procedures om schadevergoedingen. Verder moet in deze wet onder meer geregeld zijn dat patiënten volledig worden geïnformeerd over een behandeling, op een manier die het voor hen duidelijk en begrijpelijk maakt wat er precies gebeurt. Want het is ook zo dat zolang mensen zich onbeschermd voelen en zolang zij niet op de integriteit van artsen kunnen rekenen, zal het wantrouwen met als gevolg het angstig gevoel bij veel mensen blijven bestaan en zullen zij ook niet het risico wagen om zich als donor te registreren.
Waarom komen nauwelijks geen medische missers voor bij politici en hun geliefden? En waarom leven politici veel langer dan normale burgers? Omdat ze de beste behandelingen krijgen van artsen. En artsen weten precies bij wie ze wel of niet onachtzaam kunnen optreden. Daarnaast krijgen politici (celebrities) gelijk op de eerste dag al bij opname in een ziekenhuis media-aandacht. En dat weten politici bliksems goed. En dat is, behalve hun eigen politiek belang, ook de reden waarom zij de wet van de Stichting de Ombudsman, zoals die is aanbevolen, niet willen doorvoeren. Het interesseert ze geen ene reet, omdat ze zelf goed bescherm zijn.
Ik denk niet dat het probleem hier is dat de artsen niet respectvol geweest zouden zijn, maar eerder het gebrek aan kennis over orgaandonatie bij de nabestaanden. Je kan de mooiste informatiefoldertjes maken, het feit blijft dat de nabestaanden het op dat moment vaak heel zwaar hebben, zeker als het overlijden heel onverwacht was. Er zullen dus altijd mensen tussen zitten die achteraf spijt krijgen, het idee hebben dat hen iets is opgedrongen, etc.quote:Op maandag 12 december 2016 21:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Van de verhalen die ik ken omtrent orgaandonatie gaat dat op een hele respectvolle manier. Maar goed, die verhalen halen de media niet.
Verhalen van mensen die bij het oogsten mochten zijn?quote:Op maandag 12 december 2016 21:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nog vergeten, ik denk niet dat ik het iemand zou vertellen als ik mij bescheten had?quote:Op maandag 12 december 2016 21:55 schreef luxerobots het volgende:
[..]
quote:Op maandag 12 december 2016 20:58 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Praat niet voor je beurt! Het zou maar je eigen bloedverwant zijn, dan pas zou je kunnen begrijpen wat dit gezin doormaakt. Tijd en toeval treft ons allen!
Zit het die mensen niet in het bloed?quote:Op maandag 12 december 2016 22:27 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Waarom keurden de Duitse politici de wet dan goed?
Omdat Duitse politici begaan zijn met het lot van slachtoffers van medische missers, terwijl Nederlandse politici hierin tekortschieten.quote:Op dinsdag 13 december 2016 00:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zit het die mensen niet in het bloed?
Edit
Oei niet gelezen de rechtspositie van patienten verstevigen ging het over niet over iets anders toch?
Typisch Nederlands he? geef je ze een vinger, dan nemen ze meteen de hele hand.quote:Op maandag 12 december 2016 13:44 schreef JeMoeder het volgende:
Zo, vier nieren, twee keer een milt en een hoop bloedvaten weg. Zou ik ook van over de zeik zijn.
Tja, dit dus. Maar feiten zijn niet meer interessant tegenwoordig, beste Physsic.quote:Op maandag 12 december 2016 13:59 schreef Physsic het volgende:
Die organen komen er niet vanzelf uit John.quote:Op dinsdag 13 december 2016 00:02 schreef john2406 het volgende:
Verhalen van mensen die bij het oogsten mochten zijn?
Dat iemand er niet bij mag wezen lijkt mij al verdacht?
Duitse politici zijn zó ontzettend begaan met slachtoffers van medische missers, dat iedere debiel met een basisschooldiploma daar legaal een kliniek kan beginnen en (uitbehandelde) kankerpatiënten aan een infuus met zelfgemaakte glucoseblokkers kan hangen. Als officieel erkende natuurgenezer.quote:Op dinsdag 13 december 2016 01:30 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Omdat Duitse politici begaan zijn met de slachtoffers van medische missers, terwijl Nederlandse politici hierin tekortschieten.
We weten allemaal dat er weinig of geen Nederlandse politici zijn die deze wet willen doorvoeren vanwege belangenverstrengeling, vriendjespolitiek en eigen politiekbelang (aldus Jan Terlouw).
Hier: https://www.consumentenbo(...)ient/medische-foutenquote:Volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moeten medische fouten verplicht aan de patiënt gemeld worden en opgenomen worden in het medisch dossier van de patiënt. Deze wet moet ook zorgen voor een betere en snellere aanpak van klachten. Per 1 januari 2017 dienen alle zorgaanbieders een klachtenfunctionaris te hebben, waar patiënten bij terecht kunnen met hun klacht. Als het gesprek met de klachtenfunctionaris het probleem niet oplost kan de patiënt de kwestie voorleggen aan De Geschillencommissie of een rechtszaak aanspannen.
Die vergoeding is omdat je extra werk doet. Je kan er in een drukke (nacht)dienst voor kiezen het niet uitgebreid te bespreken met de familie of je loopt nog wat tandjes harder door een goed gesprek met de familie aan te gaan. Overigens wordt de beslissing naar wie die vergoeding gaat, door het ziekenhuis genomen en dit bedrag gaat steeds vaker naar de donatiecoordinator. Of dit bedrag moet blijven is de vraag, maar dit is nou niet bepaald een perverse prikkel.quote:Op dinsdag 13 december 2016 01:16 schreef Begripvol het volgende:
'Artsen profiteren financieel van aanmelding weefseldonatie'
Foto: Thinkstock
Gepubliceerd: 26 juli 2015 13:0426-07-15 13:04Laatste update: 26 juli 2015 13:1126-07-15 13:11
Een kwart van de artsen en arts-assistenten slaat een financieel slaatje uit het aanmelden van weefseldonatie. Dat schrijft De Telegraaf zondag op basis van een inventarisatie die de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) voor de krant deed.
De bedragen blijken niet op de rekening van het ziekenhuis of de maatschap te worden bijgeschreven. Medisch ethicus Annelien Bredenoord zegt dat daar verandering in moet komen en noemt de situatie onwenselijk. "Je moet helemaal niet willen dat er de indruk ontstaat dat er sprake is van persoonlijk belang. Het is betreurenswaardig dat de patiënt kan denken dat de arts een eigen belang heeft bij het aanmelding van donaties", aldus Bredenoord.
Vergoeding
Een medicus kan momenteel zelf bepalen naar welke rekening de vergoeding van 90,76 kan worden overgemaakt bij het aanvragen van een weefseldonatie. In 2014 werden 1952 ingevulde declaratieformulieren geretourneerd naar de NTS, zij zijn verantwoordelijk voor de financiële afhandeling van die declaraties.
Er is in totaal 178.706 euro uitgekeerd, een kwart daarvan kwam bij de artsen of –assistenten terecht. Formeel gezien is het toegestaan om het geld op een eigen rekening te laten storten, zegt de NTS. "Maar er is in de medische sector wel veel discussie over of dit bedrag niet ten goede moet komen aan het algemeen belang", zegt directrice van de NTS Bernadette Haase in de krant.
Er zijn ook veel artsen die binnen hun ziekenhuis of maatschap afspraken gemaakt hebben en het bedrag op een speciaal rekeningnummer laten storten. "Dan wordt het geld bijvoorbeeld gebruikt voor scholing van professionals", zegt Haase.
Regelgeving
Bredenoord, die ook als Eerste Kamerlid voor D66 werkt, wil daarom een veranderende regelgeving. "Er moet een deugdelijk bekostigingssysteem komen, zodat niet de indruk kan ontstaan dat er persoonlijk gewin plaatsvindt. De situatie moet zodanig geregeld worden, dat dit vraagstuk van tafel is." Donatie-activiteiten worden niet gefinancierd door verzekeraars, daarom zijn de vergoedingen voor orgaan- en weefseldonoren in het leven geroepen. Zo kost het stellen van een donatievraag en het begeleiden van de familie van een orgaandonor 533,50 euro. Het melden van een weefseldonor levert 90,76 euro op.
In 2001 zijn verzekeraars, artsenorganisaties en de NTS overeengekomen dat er ook voor weefseldonoren een vergoeding moet komen, omdat de arts veel tijd kwijt is aan het stellen van medische vragen, zegt Haase. "Voor orgaandonatie stond al jarenlang een vergoeding, dus het was logisch om dit ook voor weefseldonatie te doen."
Het ministerie van VWS werkt momenteel samen met ziekenhuizen, professionals en zorgverzekeraars aan een nieuw plan. De nadruk ligt op ‘financiële en organisatorische verankering’ van donatie van organen en weefsels. "De noodzaak van vergoedingen worden opnieuw bekeken en waar nodig aangepast", zegt Haase.
http://www.nu.nl/gezondhe(...)-weefseldonatie.html
Tingoquote:Op maandag 12 december 2016 14:12 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat dus. Begrijpelijk, maar overduidelijk een stok om het eigen verdriet mee weg te slaan.
Op dinsdag 13 december 2016 07:25 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ik sta niet te trappelen om wier organen dan ook en ook niet van die van weerloze dieren. En mijn ervaring met artsen maakt dat ik ze totaal niet vertrouw. En of de doden geen haat kennen, dat is iets wat jij nog zal meemaken. Want vergeving is iets wat niet bestaat. Alles is vergelding en dat drukt zich uit op verschillende manieren. Of je gelovig bent of niet.quote:Op maandag 12 december 2016 22:25 schreef bijdehand het volgende:
[..]
En zelfs iemand als jij zou iets mogen hebben van me. De doden kennen geen haat. Ik offer mijn eigen kind niet op, dat snap je zelf ook wel. Ik zou nog geen varken opofferen om jou te redden.
En jij ook!quote:Op dinsdag 13 december 2016 09:24 schreef Begripvol het volgende:
En of de doden geen haat kennen, dat is iets wat jij nog zal meemaken.
Wat een onzin... plunderen... In feite red je de organen van het kind, en leeft het voort bij een ander. Het is net zo goed bot om zonder te vragen de organen maar "mee het graf" of "mee de oven" in te gooien.quote:Op maandag 12 december 2016 14:08 schreef Braindead2000 het volgende:
20 keer vragen of ze je dochter mogen plunderen.
je bedoelt vermoedelijk het 'Gesetz zur Verbesserung der Rechte von Patientinnen und Patienten' dat inderdaad in februari; maar al in februari 2013 ingevoerd is...quote:Op maandag 12 december 2016 21:01 schreef Begripvol het volgende:
Duitsland heeft al sinds 1 februari een wet aangenomen om de rechtspositie van patiënten te verstevigen die het slachtoffer zijn geworden van fouten van artsen.
Wel een beetje opvallend om een duitse wet als 'voorbeeld' te geven dat zelf ingevoerd is om een grote achterstand van duitsland tov de door de duitsers als veel beter geregelde gezondheidszorg in nederland in te hqlen en nederlandse regelingen juist zelf weer als voorbeeld aanhaalt (wat zeker klopt, vergeleken met duitsland is de gezondheidszorg in NL erg goed geregeld en voor duitsland vaak een voorbeeld).quote:3.7 Niederlande
Wie in den meisten Ländern finden sich in den Niederlanden die Patientenrechte in einer Vielzahl
von Spezialgesetzen verstreut. Als Beispiele können hier das Humanforschungsgesetz, das Organspendegesetz,
das Gesetz über die Mitbestimmung der Patienten in Pflegeeinrichtungen oder
das Gesetz über die Aufnahme in eine Psychiatrische Klinik aufgeführt werden. Das Änderungsgesetz
zum Behandlungsvertrag26 führte jedoch bereits 1995 die Patientenrechte einer gewissen
Vereinheitlichung zu: Mit dem Zweck, die Patientenrechte zu stärken, fügte es den Regelungsabschnitt
Behandlungsvertrag in das niederländische Bürgerliche Gesetzbuch27 (7. Buch: Art. 446 ff.)
ein. In den Niederlanden wird das WGBO entsprechend als grundlegende Reglung der Patientenrechte
betrachtet.
Gesetzesüberblick
Mit dem WGBO wurde der Behandlungsvertrag als besonderer Typus des Auftrags in das 7. Buch
des Bürgerlichen Gesetzbuches aufgenommen. Die Hauptpflichten und Rechte des Arztes (Auftragnehmer)
und des Patienten (Auftraggeber) werden somit im Gesetz definiert.
Nach den Allgemeinen Vertragsgrundsätzen sowie den Begriffsbestimmungen (Art. 446) behandelt
das Gesetz die Geschäftsfähigkeit von Minderjährigen (Art. 447), die Informationspflicht des Behandelnden
(Art. 448), das Recht des Patienten auf Nichtwissen (Art. 449), die Einwilligung in die
Behandlung (Art. 450 f.), die Informations- und Kooperationspflicht des Patienten (Art. 452), die
Pflicht des Behandelnden, die Behandlung entsprechend dem fachlichen Standard durchzuführen
(Art. 453), das Führen und Aufbewahren einer Patientenakte (Art. 454 ff.), das Berufsgeheimnis
(Art. 457), die Weiterverwendung von Daten zu Forschungszwecken (Art. 458), das Recht des
Patienten auf Privatsphäre (Art. 459), die Pflicht des Patienten, die Leistung zu vergüten (Art. 461),
die Haftung des Behandelnden (Art. 462 f.), die Stellvertretung des Patienten (Art. 456), Notfallsituationen
(Art. 466) sowie die Weiterverwendung von biologischem Material für die Forschung (Art.
467).
Besondere Beachtung verdienen das in verschiedenen Bestimmungen zum Behandlungsvertrag
statuierte Selbstbestimmungsrecht des Patienten und die spezielle Haftungsregelung.
Selbstbestimmungsrecht des Patienten
Die Bestimmungen im WGBO bzw. BW zur Patientenautonomie sind auffallend umfangreich: Sie
beinhalten die Aufklärung des Patienten (Art. 448), der Verzicht auf diese (Art. 449), die Einwilligung
des Patienten (Art. 450) sowie deren schriftliche Festhaltung (Art. 451). Ebenfalls zum
Selbstbestimmungsrecht des Patienten ist zu zählen, dass der Behandelnde auf Anfrage die vom
26 Wijzigingswet Burgerlijk Wetboek, 17.11.1994, (WGBO).
27 Burgerlijk Wetboek (BW).
Stärkung der Patientenrechte: internationales Soft Law und nationale Gesetze im Vergleich
26/39
Patienten abgegebenen Erklärungen der Patientenakte beizufügen (Art. 454 Abs.2) sowie dem
Patienten Einsicht in die Patientenakte zu verschaffen hat (Art. 456). Des Weiteren dürfen grundsätzlich
keine Informationen über den Patienten ohne dessen Einwilligung weitergegeben werden
(Art. 457).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |