Ik zie ook dagelijks zwervers en mental cases nagekeken en uitgelachen worden.. Daar stapt men 'gewoon' overheen. Wat je zaait zul je oogsten in dit geval.quote:Op maandag 12 december 2016 18:53 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Iedereen die wacht op een donor orgaan heeft een triest verhaal. En de familie eromheen ook. En de reden dat ze zo lang wachten is omdat mensen het 'gewoon' niet willen.
een betere wereld begint bij jezelfquote:Op maandag 12 december 2016 19:00 schreef Veldmedewerker het volgende:
Ik zie ook dagelijks zwervers en mental cases nagekeken en uitgelachen worden.. Daar stapt men 'gewoon' overheen. Wat je zaait zul je oogsten in dit geval.
Je punt heb je wel mooi duidelijk gemaakt.. dat jij ook verkeerd geinformeerd bent.quote:Op maandag 12 december 2016 18:59 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Men heeft niets aan organen die al een tijdje in een dood lichaam zitten.
Waar het in ieder geval niet mee begint is manipulatie middels emotie.quote:Op maandag 12 december 2016 19:02 schreef Habbezak het volgende:
[..]
een betere wereld begint bij jezelf
Nee dat is dus niet zo. Heart beating donorschap bestaat, al zullen dat meestal patienten aan de beademing zijn denk ik. Die mensen hebben 'betere organen' dan bij donoren zonder hartslag.quote:Op maandag 12 december 2016 19:03 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Je punt heb je wel mooi duidelijk gemaakt.. dat jij ook verkeerd geinformeerd bent.
Nabestaanden krijgen ruim de tijd om afscheid te nemen nadat de donor dood verklaard is. Dit is áltijd na het uitblazen van de laatste adem.
Wel erg dat ze niet verteld hadden dat het kind dood was en niet meer kon bidden.quote:Op maandag 12 december 2016 13:33 schreef Begripvol het volgende:
Dus tot slot werd ik zo boos, ik wilde haar vasthouden, ik hoorde haar ademen, ik wilde haar knuffelen, ik wilde met haar bidden. Maar daar was totaal de ruimte niet voor. Hadden ze het maar verteld aan ons.
quote:Op maandag 12 december 2016 19:03 schreef Habbezak het volgende:
[..]
Je punt heb je wel mooi duidelijk gemaakt.. dat jij ook verkeerd geinformeerd bent.
Nabestaanden krijgen ruim de tijd om afscheid te nemen nadat de donor dood verklaard is. Dit is áltijd na het uitblazen van de laatste adem.
Praat niet voor je beurt! Het zou maar je eigen bloedverwant zijn, dan pas zou je kunnen begrijpen wat dit gezin doormaakt.quote:Op maandag 12 december 2016 13:59 schreef Physsic het volgende:
Al vanaf het eerste moment dat RTVNH hier een artikel over schreef, hebben mensen op dat bericht gereageerd met het verhaal dat die bloedvaten nodig zijn om de nieren te kunnen transplanteren en (een stukje van) de milt voor de weefseltypering.
Volgens die berichten zou Annet Wood ook een anti-donoractiviste zijn.
Ik blijf het zeggen: "Praat niet voor je beurt! Het zou maar je eigen bloedverwant zijn, dan pas zou je kunnen begrijpen wat dit gezin doormaaktquote:Op maandag 12 december 2016 13:59 schreef Physsic het volgende:
Al vanaf het eerste moment dat RTVNH hier een artikel over schreef, hebben mensen op dat bericht gereageerd met het verhaal dat die bloedvaten nodig zijn om de nieren te kunnen transplanteren en (een stukje van) de milt voor de weefseltypering.
Volgens die berichten zou Annet Wood ook een anti-donoractiviste zijn.
Praat niet voor je beurt! Het zou maar je eigen bloedverwant zijn, dan pas zou je kunnen begrijpen wat dit gezin doormaakt. Tijd en toeval treft ons allen!quote:Op maandag 12 december 2016 14:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik heb een groot vermoeden dat het slechtste gevoel vooral de dood van hun dochter geweest is, mogeljk dat voor die mensen wat er gebeurt is rondom de orgaandonatie hun rouwverwerking bemoeilijkt heeft. Maar die mensen moeten ook realiseren dat dat voor de professionals in het ziekenhuis ook erg van belang is dat daarnaar gevraagd is en vervolgens die donatie ook efficient en snel verlopen kan omdat ze daarmee nog een leven kunnen redden...
Het zal zeker lastig zijn om daarbij de ouders ook een respectvolle mogelijkheid te geven afscheid van hun stervende kind te geven... (en daarin kunnen ook fouten gemaakt worden)
maar anderszijds is het ook niet zo dat het ziekenhuispersoneel iets kunnen veranderen aan de situatie
De overheid moet eerst de rechtspositie van patiënten versterken en dan pas orgaandonatie promoten.quote:Op maandag 12 december 2016 14:11 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb me na de gelegaliseerde organenroof van de D66 definitief uitgeschreven als donor.
Jij komt ook aan de beurt.quote:Op maandag 12 december 2016 14:03 schreef Physsic het volgende:
'Organen verongelukt meisje (18) gestolen door ziekenhuis'
https://www.rtvnh.nl/nieu(...)olen-door-ziekenhuis
Lekker dramatische kop boven het artikel.
Niet voor je beurt praten. Tijd en toeval treft ons allen.quote:Op maandag 12 december 2016 14:12 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dat dus. Begrijpelijk, maar overduidelijk een stok om het eigen verdriet mee weg te slaan.
Vandaar dat men "kunstmatig" in leven houdt.quote:Op maandag 12 december 2016 18:59 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Men heeft niets aan organen die al een tijdje in een dood lichaam zitten.
Dat klopt! En daarom hadden ze toestemming van haar ouders nodig. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze haar ook beroofd van haar hart.quote:
Als je de OP nog eens grondig doorleest.quote:Op maandag 12 december 2016 18:43 schreef computergirl het volgende:
[..]
omdat ze behalve de afgesproken organen ook de aan- en afvoeraders meenemen?
Dat jij bereid bent alles te geven, is jou goed recht. Maar bepaal niet voor een ander wat goed is voor hem of haar. En offer eerst jouw eigen kind op, terwijl ze nog ademt. Ook jij komt aan de beurt.quote:Op maandag 12 december 2016 17:28 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ja, dat is zo.
Mooi dat ze toch gedoneerd hebbenvan mij mogen ze later alles hebben.
Disclaimer: de quote die ik gebruikte heb ik natuurlijk aangepast zodat die meer aansloot bij mijn mening. Omdat er ook mensen rondlopen die hier erg veel moeite mee hebben en die hiervoor 0900-8844 willen gaan bellen, zal ik hieronder de juiste quote plaatsen.
[..]
Zoals je kan zien heb ik de laatste zin genomen en deze aangepast. Het was mijn bedoeling echter niet om je boos te maken! Echt niet. Bij dezen wil ik ook meteen mijn excuses aanbieden aan je begeleiding, die nu wel veel moeite zal moeten doen om je te kalmeren. Als ze je maar in bed krijgen na al die driftbuien!
Met vriendelijke groeten,
B.D. Hand
En wat gebeurt er als je je kind niet 'offert'?quote:Op maandag 12 december 2016 21:22 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Dat jij bereid bent alles te geven, is jou goed recht. Maar bepaal niet voor een ander wat goed is voor hem of haar. En offer eerst jouw eigen kind op, terwijl ze nog ademt. Ook jij komt aan de beurt.
Nomen Est Omen gaat helaas niet altijd op.quote:Op maandag 12 december 2016 21:24 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Je zal maar Begripvol wezen en niets anders kunnen dan jezelf zinloos herhalen.
Tip: Wordt geen donor (en plant je ook maar niet voort).
Dan wordt je blijkbaar binnen no time 20 keer gevraagd of je aub niet toch die organen wil doneren.quote:Op maandag 12 december 2016 21:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En wat gebeurt er als je je kind niet 'offert'?
quote:Op maandag 12 december 2016 21:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dan weet je zeker dat je kind een waardig leven zonder pijn gestorven is. Want niemand weet wat voor een trauma de gestorvene ondergaat als er gedurende het nog in leven zijn in het lichaam wordt gesneden. Ik heb persoonlijk meegemaakt hoe wreed en ongevoelig artsen met patiënten omgaan. Als ze nalatig zijn geweest, dan verzinnen ze tientallen redenen waarom ze je niet bijtijds hebben kunnen helpen. Daarom, bepaal voor jezelf of je orgaandonor wil zijn en laat je kind dat ook maar voor zichzelf bepalen. In dit geval had Sophie geen toestemming gegeven en daarom hadden de artsen hiervoor toestemming van haar ouders nodig. En heb je jezelf wel afgevraagd waarom leden van het koningshuis niets van orgaandonatie wil weten?quote:Op maandag 12 december 2016 21:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nu zeg je iets verstandigst: "Dan maar niet voortplanten", want Nederland is ook niet kindvriendelijk.quote:Op maandag 12 december 2016 21:24 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Je zal maar Begripvol wezen en niets anders kunnen dan jezelf zinloos herhalen.
Tip: Wordt geen donor (en plant je ook maar niet voort).
Van de verhalen die ik ken omtrent orgaandonatie gaat dat op een hele respectvolle manier. Maar goed, die verhalen halen de media niet.quote:Op maandag 12 december 2016 21:43 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan wordt je blijkbaar binnen no time 20 keer gevraagd of je aub niet toch die organen wil doneren.
Wat tijd en ruimte, zodat er rustig uitgelegd kan worden wat er precies zal gebeuren, lijkt mij beter. Het is niet niets namelijk, dat en je kind verliezen en op hetzelfde moment beslissen over orgaandonatie.
Eerst echt (hersen)dood verklaren, dagje eroverheen laten gaan en dan rustig praten over het hoe en wat (en belang) van orgaandonatie lijkt mij niet verkeerd.
Beter is het als mensen hier voor dat moment over nadenken en geïnformeerd worden. Weten wat erbij komt kijken (dat het bv niet alleen die nieren zelf zijn, maar ook bloedvaten e.d). Maar is dat niet aan de orde, is er geen toestemming en duidelijkheid vooraf dan vind ik dat er best wat voorzichtiger mee omgegaan mag worden. Dat er rekening wordt gehouden met het amper kunnen nadenken bij zo'n geval. En de emotionele impact die dat heeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |