Klopt idd, dit zijn interessante figuren.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind Sandel helemaal geweldig. Jammer dat zulke mensen nooit in de politiek terecht komen.
Zijn serie "Justice: what's the right thing to do?" op youtube heb ik erg veel van geleerd.
Je kan niet stellen dat het GEEN standpunt van Timmermans was, je kan alleen een inschatting maken of dat wel of niet het geval geweest zou zijn. Zijn oproep voor diversiteit (die ik hiermee trachtte te bewijzen) heeft geleid (en zal leiden) tot vervanging. Doen alsof hij dat niet ziet en erkent, is bewuste dwaasheid. Vervanging is voor hem het middel, niet het doel. Die nuance had ik misschien mee moeten geven.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
En wij hadden al zo'n vermoeden dat dat geen standpunt van Timmermans was, maar jouw geheel eigen interpretatie daarvan.
Als hij het zegt, is het respectabel in jou ogen. Als ik het zeg, is het idioot in jou ogen. Dat moet wel iets over jou zeggen.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:45 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan is Sandel net zo'n idioot als jij.
Maar dat betwijfel ik.
Sam Harris is ook zo een figuur en bemoeit zich gelukkig wel vaak met politieke issues via podcasts, videocasts, interviews, et cetera. Als je 'm niet kent; zeker de moeite waard 'm op te zoeken.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Klopt idd, dit zijn interessante figuren.
Guy Standing vond ik ook interessant, die uitlegde dat er een nieuwe sociale klasse is ontstaan oiv het neoliberalisme: het precariaat.
En dat die idd kan ombuigen naar gevaarlijke politieke tendensen, maar een gevolg is dus van hoe de elites dit globalisme hebben uitgedokterd.
Ja, die ken ik, en ik apprecieer hem ten zeerste alleen een andere tak van sport als die van Sandel en Standing an sich.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:57 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Sam Harris is ook zo een figuur en bemoeit zich gelukkig wel vaak met politieke issues via podcasts, videocasts, interviews, et cetera. Als je 'm niet kent; zeker de moeite waard 'm op te zoeken.
Sam Harris kan ik op z'n tijd wel waarderen, maar ik vind het ergens toch wel een eigenaardige vergelijking.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:57 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Sam Harris is ook zo een figuur en bemoeit zich gelukkig wel vaak met politieke issues via podcasts, videocasts, interviews, et cetera. Als je 'm niet kent; zeker de moeite waard 'm op te zoeken.
Neuh. Iedereen die de term 'neoliberalisme' serieus gebruikt kan men negeren.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als hij het zegt, is het respectabel in jou ogen.
Neuh, zeker niet. Onze democratie is sterk genoeg om die malloten te overleven.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:32 schreef Rockefellow het volgende:
[..]
Je bent toch die user die de wapens oppakt als de PVV op democratische wijze aan de macht komt?
Sandel gebruikt die term ook.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Neuh. Iedereen die de term 'neoliberalisme' serieus gebruikt kan men negeren.
Jammer voor hem dat ie daar in getrapt is dan.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Sandel gebruikt die term ook.
En is een latte drinkende liberal.
De Vaderlandse geschiedenis laat zien dat Nederland niet immuun is. We hebben er de graaiende Oranjes aan te dankenquote:Op woensdag 7 december 2016 21:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neuh, zeker niet. Onze democratie is sterk genoeg om die malloten te overleven.
Ik zeg al ik kan hem zeer appreciëren. Maar Sandel en Standing gooien het meer over een sociologische boeg, daar waar Harris zeer sec bezig is met bijv. geloofsovertuigingen.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:03 schreef LelijKnap het volgende:
Ik snap hoe jullie er tegenaan kijken. Toch adviseer ik het standpunt te herzien. Harris injecteert dezelfde mate van begaafdheid en diepgang in de analyse van wat er in de politiek en maatschappij gaande is. Ze delen hetzelfde probleem, de reden waarom ze niet in de politiek kunnen overleven; de last van de intelligentere; bezit en kennis van de rede, de wens tot eerlijkheid en nuance en de weerzin jegens (politiek) dogmatisme. Met zo een persoonlijkheid ben je voer voor de leeuwen in het politieke machtsspel.
Hayek sprak ook van neoliberalismequote:Op woensdag 7 december 2016 21:07 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Jammer voor hem dat ie daar in getrapt is dan.
Joseph Stiglitz gebruikt die term ook, en het NRC ook.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Beetje achterhaald stadium inmiddels hoor. Ik ben het met je eens dat het niet een van te voren afgebakend en gepropageerde ideologie is hoor. Maar achteraf al de gegevens beschouwend kunnen we wel zien dat er een soort lijn te trekken valt, beginnend bij het beleid dat is ingezet onder Thatcher en Reagan (bij ons Lubbers) en dan via Clinton en Blair (bij ons Kok) naar de tegenwoordige praktijk. Laat ik nog onvermeld hoe de EU uiteindelijk is opgezet olv Delors en navolgers.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dus? Het is een nietszeggende term die je naar gelang kunt invullen. Het is bijna letterlijk een scapegoat.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Joseph Stiglitz gebruikt die term ook, en het NRC ook.
Die waren al aan de macht ver voordat we een democratie werden.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:08 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De Vaderlandse geschiedenis laat zien dat Nederland niet immuun is. We hebben er de graaiende Oranjes aan te danken
De term vervangingsmigranten is jouw uitvinding die jij Timmermans in de schoenen schuift .quote:Op woensdag 7 december 2016 20:55 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Je kan niet stellen dat het GEEN standpunt van Timmermans was, je kan alleen een inschatting maken of dat wel of niet het geval geweest zou zijn.
Ik zeg niet dat ze stelling moeten nemen, ik ageer alleen tegen het idee dat je dit niet mag doen wanneer je geen redelijk alternatief hebt. Daarbij is de groep progressieven enorm groot. Zo zullen progressieve VVD'ers een ander verhaal willen dan de progressieve SP'ers of GL'ers. Je kan daarom ook niet zeggen dat 'ze' een bepaald sociaal-economisch geluid hebben of tegen precies dezelfde dingen ageren. Waar ze, volgens mij, gezamenlijk naar op zoek moeten is een antwoord op de vraag hoe je de vrijheid en nationale identiteit kan inrichten en beschermen. Wat zijn de fundamentele kernwaarden van Nederland en in hoeverre wil en kan je tolerant zijn jegens intolerante krachten in je samenleving. Neem nou de Burqa/Nikaab. Het huidige 'excuus' voor het verbod is het niet tonen van het gezicht, iets dat gevaarlijk en onbeleefd is. Je kan echter net zo goed zeggen deze kledingstukken zo ver afstaan van de kernwaarde dat mannen en vrouwen gelijkwaardig behandeld moeten worden dat deze gewaden niet in Nederland horen. Je moet echter wel accepteren dat je dan vrouwen het recht om hun eigen kleding te kiezen, afneemt. Het is een lastig debat, maar juist bij dit soort thema's is het nodig dat de liberalen (links of rechts van het politieke spectrum) gaan werken aan theorieën over tolerantie en de identiteit van ons land.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Volgens mij eindig je met de stelling dat ze stelling moeten nemen tegen xenofobie en religieus conservatisme, ik zeg je dit dus: dat ze alleen iedereen uitmaken voor fascistisch tegenwoordig, religieus conservatisme uit de wind houden en sociaal-economisch gezien eigenlijk het broertje zijn van de VVD (hier in NL dan).
Snap je niet wat ik zeg dan?
Hierdoor gaan ze alles verliezen. PvdA stond 7 zetels in de peiling gister of vandaag.
Dank je voor de linkquote:Op woensdag 7 december 2016 20:47 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Hij noemt het natuurlijk niet 'vervangingsmigranten'. Voor hem zouden migranten eerder 'diversiteitsmigranten' oid heten.
Dat laatste is eigenlijk mijn bezwaar tegen Harris en ook Dawkins. Ze hebben zeer uitgesproken meningen over religie, wat ik trouwens op zich geen punt vindt. Maar het zijn ook geen theologen, en ik heb geen reden om te denken dat ze meer weten van godsdienstfilosofie dan een willekeurig ander persoon. Maar omdat het academici zijn hechten mensen er toch meer waarde aan dan gemiddeld.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zeg al ik kan hem zeer appreciëren. Maar Sandel en Standing gooien het meer over een sociologische boeg, daar waar Harris zeer sec bezig is met bijv. geloofsovertuigingen.
Het staat voor het beleid in de westerse wereld van ongeveer 1980 tot nu. Dat is een hele duidelijke politieke lijn, die al weer jaren ter discussie staat. Deze lijn noemt men ook wel 'The Washington consensus'.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dus? Het is een nietszeggende term die je naar gelang kunt invullen. Het is bijna letterlijk een scapegoat.
Wat bedoel je met 'sociologische'? Harris analyseert a.d.h.v. van wat aan de basis van de sociologie zou moeten liggen; het brein van de mens - hoe deze opereert. Sam begon bij het christendom, sprong daarna over op de islam en vervolgens in het diepe; de islam in het westen. Vanaf dat punt werden zijn aanschouwingen steeds breder (wat doet links, rechts, wat deden ze, waar staan ze voor, hoe komt het dat groep y voor x staat terwijl, ..)... sociologisch, zoals jij het zou noemen.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zeg al ik kan hem zeer appreciëren. Maar Sandel en Standing gooien het meer over een sociologische boeg, daar waar Harris zeer sec bezig is met bijv. geloofsovertuigingen.
Ja, alleen deze terzijdes zijn 1) ze praten in een Anglo-Amerikaans theater, wij als NLs zijn sws een stuk verder al en begrijpen de four horsemen direct en 2) ik denk dat jij gelovig bent?quote:Op woensdag 7 december 2016 21:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste is eigenlijk mijn bezwaar tegen Harris en ook Dawkins. Ze hebben zeer uitgesproken meningen over religie, wat ik trouwens op zich geen punt vindt. Maar het zijn ook geen theologen, en ik heb geen reden om te denken dat ze meer weten van godsdienstfilosofie dan een willekeurig ander persoon. Maar omdat het academici zijn hechten mensen er toch meer waarde aan dan gemiddeld.
Als het gaat om religie-kritische geluiden vind ik bijvoorbeeld Herman Philipse veel interessanter. Die heeft ook echt verstand van dit onderwerp.
Ik? Oh jee, nee... ik ben harstikke ongelovig.quote:Op woensdag 7 december 2016 21:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
en 2) ik denk dat jij gelovig bent?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |