Dat is zoals volgens mij grote groepen in de maatschappij de zaken zien.quote:Op woensdag 7 december 2016 15:40 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
[..]
Weglachen is nooit een goede oplossing wanneer mensen echt bang zijn. Het is echter wel de vraag of het accepteren en normaliseren van het gemiddelde PVV-gedachtegoed een goed idee is. Daarbij heeft Wilders de neiging om de rechtstaat de ondermijnen, iets dat buitengewoon gevaarlijk kan zijn. Mensen mogen wat mij betreft best gewezen worden op onfrisse standpunten en ideeën, zelfs als het een relatief grote groep is.
[..]
Wat een treurig stukje, zowel qua argumentatie als de strekking van het verhaal.En wat is dit nu weer voor een taalgebruik?
[quote=vrijspreker.nl]dobber-, honger-, of AIDSnegertjes
Het is natuurlijk wel weer mooi om iedereen die het niet met je eens is te kunnen bestempelen als een extreemrechtse / fascistische nazi. Zwaktebod voor iedereen die er aan meedoet.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is sws een vraag of je populisten 1 op 1 onder extreemrechts of fascisme kunt scharen of niet... Mbt de term fascisme ga je die populisten uiteraard vergelijken met historische vormen van fascisme en dan met name het nazisme en dan vind ik de vergelijking uitermate zwak. Daar blijf ik gewoon bij, ook al gaat men mij met een afrekening bedreigen.
Ja, zo werkt dat wel. Gewoon moedwillig dat deel-aspect niet willen adresseren, terwijl het een onderdeel is van het bredere aspect dat TS aansnijdt.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:42 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel weer mooi om iedereen die het niet met je eens is te kunnen bestempelen als een extreemrechtse / fascistische nazi. Zwaktebod voor iedereen die er aan meedoet.
PVV is economisch rechts.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:53 schreef Rockefellow het volgende:
PVV is helemaal niet extreem, en al helemaal niet extreem rechts. De PVV is een linkse partij met een kritische blik op de allesvernietigende filosofie van de islam.
Dat laatste lijkt me niet onverstandig.
Eh. Nee. Economisch zijn ze een kloon van de SP.quote:
Alleen op papier. Het hart zit er niet in.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Eh. Nee. Economisch zijn ze een kloon van de SP.
quote:
http://www.elsevier.nl/po(...)e-links-is-1507992W/quote:Op woensdag 7 december 2016 19:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alleen op papier. Het hart zit er niet in.
POL / VNL goed alternatief voor de PVV?quote:Op woensdag 7 december 2016 18:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Stemgedrag en partijprogramma toont mijn gelijk aan.quote:
De ontkenningsfase en het goed praten passen ook erg goed in de opkomst van extreemrechts.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:53 schreef Rockefellow het volgende:
PVV is helemaal niet extreem, en al helemaal niet extreem rechts. De PVV is een linkse partij met een kritische blik op de allesvernietigende filosofie van de islam.
In stemgedrag zijn ze neoliberaal, in praatjes linksig, maar mochten ze ooit beleid voeren gaat dat er snel vanaf. Mensen die de VVD beu zijn en nu op PVV gaan stemmen, zullen bedrogen worden mochten ze ooit regeren (wat ik niet wrs acht), dan blijkt het gewoon een filiaal van de VVD te zijn. En de einige manier om ooit te regeren is iig met de VVD, met Rutte als premier, dus ook voor de VVD-stemmers die tegen de PVV te keer gaan is dat ook navenant... (zoals 99.999 hieronder...quote:Op woensdag 7 december 2016 18:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Eh nee, niet bepaald.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:59 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als twee druppels. Ze zouden samen goed kunnen regeren.quote:
99.999 is volgens mijn GL stemmer.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
In stemgedrag zijn ze neoliberaal, in praatjes linksig, maar mochten ze ooit beleid voeren gaat dat er snel vanaf. Mensen die de VVD beu zijn en nu op PVV gaan stemmen, zullen bedrogen worden mochten ze ooit regeren (wat ik niet wrs acht), dan blijkt het gewoon een filiaal van de VVD te zijn. En de einige manier om ooit te regeren is iig met de VVD, met Rutte als premier, dus ook voor de VVD-stemmers die tegen de PVV te keer gaan is dat ook navenant... (zoals 99.999 hieronder.... )
Een stem op PVV is ook een stem op een coalitie met VVD. En wie VVD stemt kan daar dus ook rekening mee houden.
Nee, hoor die stemt VVD tegenwoordig volgens mij.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
99.999 is volgens mijn GL stemmer.
PVV is eerder centrum-conservatief, SP is links-progressief. Dat ligt toch redelijk ver uit elkaar. Ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren dat die twee samen gaan regeren.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:15 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als twee druppels. Ze zouden samen goed kunnen regeren.
Als het dat zou zijn dan zou ik erop kunnen stemmen, maar dat is het niet. Nog even afgezien van de persoon Wilders en de randfiguren erom heen.quote:Op woensdag 7 december 2016 18:53 schreef Rockefellow het volgende:
SP zou ik eerder links conservatief noemen met een vleugje nationalisme. Eerlijk delen binnen de landgrenzen.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
PVV is eerder centrum-conservatief, SP is links-progressief. Dat ligt toch redelijk ver uit elkaar. Ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren dat die twee samen gaan regeren.
Tem, heldquote:Op woensdag 7 december 2016 19:29 schreef Tem het volgende:
Wat moet nu precies de discussie zijn? De OP vind ik nogal gechargeerd. Trump zou de katalysator zijn voor extreem rechts? Daarnaast wordt de link gelegd met de PVV en andere populistische partijen in Europa onder de noemer extreem rechts met als klap op de vuurpijl het als waarschuwing te betitelen.
Ik denk dat het nogal gevaarlijk is om alles wat nationalistische grondslagen heeft direct onder extreem rechts te plaatsen. Op deze manier stuur je aan op een conflict in plaats van een discussie. De wereld op dit moment is zoals die is. Dat houdt in dat men bang is voor veel zaken. Globalisering, immigratie, onzekere economische toekomst, terroristische dreiging etc etc. Doordat de gevestigde partijen geen fatsoenlijk antwoord hebben kunnen formuleren op de gevoelens van de bevolking is het vrij eenvoudig voor populisten om doormiddel van nationalisme de stemmers aan hun zijde te krijgen. Een helder antwoord heeft men vanuit de progressieve hoek nog steeds niet, althans wanneer die er wel is komt dit in ieder geval niet over. En vanuit die onmacht komt nu vanuit dezelfde progressieve linkse hoek steeds meer retoriek die vergelijkbaar is met rechts populisme. Polarisatie in zijn puurste vorm.
Je bent toch die user die de wapens oppakt als de PVV op democratische wijze aan de macht komt?quote:Op woensdag 7 december 2016 19:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De ontkenningsfase en het goed praten passen ook erg goed in de opkomst van extreemrechts.
Mee eens idd.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:29 schreef Tem het volgende:
Wat moet nu precies de discussie zijn? De OP vind ik nogal gechargeerd. Trump zou de katalysator zijn voor extreem rechts? Daarnaast wordt de link gelegd met de PVV en andere populistische partijen in Europa onder de noemer extreem rechts met als klap op de vuurpijl het als waarschuwing te betitelen.
Ik denk dat het nogal gevaarlijk is om alles wat nationalistische grondslagen heeft direct onder extreem rechts te plaatsen. Op deze manier stuur je aan op een conflict in plaats van een discussie. De wereld op dit moment is zoals die is. Dat houdt in dat men bang is voor veel zaken. Globalisering, immigratie, onzekere economische toekomst, terroristische dreiging etc etc. Doordat de gevestigde partijen geen fatsoenlijk antwoord kunnen formuleren op de gevoelens van de bevolking is het vrij eenvoudig voor populisten om doormiddel van nationalisme de stemmers aan hun zijde te krijgen. Een helder antwoord heeft men vanuit de progressieve hoek nog steeds niet, althans wanneer die er wel is komt dit in ieder geval niet over. En vanuit die onmacht komt nu vanuit dezelfde progressieve linkse hoek steeds meer retoriek die vergelijkbaar is met rechts populisme. Polarisatie in zijn puurste vorm.
Goed gezegd.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:29 schreef Tem het volgende:
Ik denk dat het nogal gevaarlijk is om alles wat nationalistische grondslagen heeft direct onder extreem rechts te plaatsen. Op deze manier stuur je aan op een conflict in plaats van een discussie. De wereld op dit moment is zoals die is. Dat houdt in dat men bang is voor veel zaken. Globalisering, immigratie, onzekere economische toekomst, terroristische dreiging etc etc. Doordat de gevestigde partijen geen fatsoenlijk antwoord kunnen formuleren op de gevoelens van de bevolking is het vrij eenvoudig voor populisten om doormiddel van nationalisme de stemmers aan hun zijde te krijgen. Een helder antwoord heeft men vanuit de progressieve hoek nog steeds niet, althans wanneer die er wel is komt dit in ieder geval niet over. En vanuit die onmacht komt nu vanuit dezelfde progressieve linkse hoek steeds meer retoriek die vergelijkbaar is met rechts populisme. Polarisatie in zijn puurste vorm.
Ongeveer wat Michael Sandel hier ook zegt:quote:Op woensdag 7 december 2016 19:29 schreef Tem het volgende:
De wereld op dit moment is zoals die is. Dat houdt in dat men bang is voor veel zaken. Globalisering, immigratie, onzekere economische toekomst, terroristische dreiging etc etc. Doordat de gevestigde partijen geen fatsoenlijk antwoord kunnen formuleren op de gevoelens van de bevolking is het vrij eenvoudig voor populisten om doormiddel van nationalisme de stemmers aan hun zijde te krijgen. Een helder antwoord heeft men vanuit de progressieve hoek nog steeds niet, althans wanneer die er wel is komt dit in ieder geval niet over. En vanuit die onmacht komt nu vanuit dezelfde progressieve linkse hoek steeds meer retoriek die vergelijkbaar is met rechts populisme. Polarisatie in zijn puurste vorm.
De snelle opmars van de PVV na de verkiezing van Trump spreekt boekdelen.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:29 schreef Tem het volgende:
CCTV is net Russia Today.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ongeveer wat Michael Sandel hier ook zegt:
Goed interview.
Eens. Normalisering en coöptatie ligt op de loer. Net zoals het racisme, autoritarisme en de nepvrijheden van Thatcher en Reagan zijn genormaliseerd. Die werden destijds, ook door hun eigen partij, terecht gezien als figuren voortgedreven door haatdragende en reactionaire emoties. Macht werd gecentraliseerd.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De snelle opmars van de PVV na de verkiezing van Trump spreekt boekdelen.
Mensen willen gewoon meer grenzen aan de vrijhandel, meer grenzen aan de immigratie (hangt ook deels samen met de vrijhandel), een herevaluatie van de privatiseringen (en eventuele terugdraaiing), minder belasting ontwijking door bedrijven.
Het is de politiek zelf, die het onduidelijk maakt. Met name de PVV die haar standpunten niet op een normale manier brengt, maar via een hetze tav de islam. Die partij verdient niet om behandeld te worden als een partij die een zinnig beleid voorstaat, met meer oog voor nationale belangen.
Maar wat jij dus niet begrijpt, want je doet het zelf ook is: dat als je dit punt wilt duidelijk maken aan de mensen (ook hen die zeggen PVV te stemmen) door te zeggen PVV is extreemrechts/fascistisch/nazistisch etc dat niet lukt. Zo breng je dat punt niet voor het voetlicht, sterker nog je verscherpt de polarisatie nog meer.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De snelle opmars van de PVV na de verkiezing van Trump spreekt boekdelen.
Mensen willen gewoon meer grenzen aan de vrijhandel, meer grenzen aan de immigratie (hangt ook deels samen met de vrijhandel), een herevaluatie van de privatiseringen (en eventuele terugdraaiing), minder belasting ontwijking door bedrijven.
Het is de politiek zelf, die het onduidelijk maakt. Met name de PVV dit soort standopunten niet op een normale manier, maar via een hetze naar de islam. Die partij verdient niet om behandeld te worden als een partij die een zinnig beleid voorstaat, met meer oog voor nationale belangen.
punt 4, 5, 6 en 8 van het A4tje van Wilders zijn volgens mij toch wel linkse standpunten.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:07 schreef Klopkoek het volgende:
Stemgedrag en partijprogramma toont mijn gelijk aan.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van CCTV gehoord. Lijkt me verder ook niet heel relevant.quote:
Stemgedrag in de TK wijst uit dat ze eigenlijk 1 op 1 VVD zijn.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:54 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
punt 4, 5, 6 en 8 van het A4tje van Wilders zijn volgens mij toch wel linkse standpunten.
[ afbeelding ]
Dan zou ik 10X zorgvuldiger zijn als Wilders. Dat lijkt mij misleidend. Want ze kunnen niet op mij stemmen. Als ik ze er zo toe breng om het Wilders te stemmen, dan stemmen ze op een populist en polarisator.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Maar wat jij dus niet begrijpt, want je doet het zelf ook is: dat als je dit punt wilt duidelijk maken aan de mensen (ook hen die zeggen PVV te stemmen) door te zeggen PVV is extreemrechts/fascistisch/nazistisch etc dat niet lukt. Zo breng je dat punt niet voor het voetlicht, sterker nog je verscherpt de polarisatie nog meer.
En hierin faalt het "grote verhaal" van links tegenwoordig, want ze zijn alleen nog maar bezig iedereen en zijn moeder uit te maken voor fascist.
Er is wel degelijk een groot verhaal voor handen, maar dan moet je wel twee componenten synthetiseren, alleen dat doen ze bij links niet.
Chinese zender. Sanders zit al jaren in China.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van CCTV gehoord. Lijkt me verder ook niet heel relevant.
Het lullige is in feite dat ze op de VVD stemmen als ze op de PVV stemmen. VVD-PVV kun je wmb als 1 partij zien ook. En naar mate links meer en meer op dat viooltje speelt, gaan ze meer PVV stemmen en dan krijg je meer VVD. Maar dat begrijp jij niet.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan zou ik 10X zorgvuldiger zijn als Wilders. Dat lijkt mij misleidend. Want ze kunnen niet op mij stemmen. Als ik ze er zo toe breng om het Wilders te stemmen, dan stemmen ze op een populist en polarisator.
Ok, dank voor de aanvulling.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Chinese zender. Sanders zit al jaren in China.
Uitstekend verwoord. Het zal niet aan deelnemer besteed zijn, maar goed.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:29 schreef Tem het volgende:
Dat verhaal is door de neo-liberale koers van grote linkse partijen (in de VS, VK en Nederland) zwaar vervormd geraakt.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:52 schreef Ryan3 het volgende:
En hierin faalt het "grote verhaal" van links tegenwoordig, want ze zijn alleen nog maar bezig iedereen en zijn moeder uit te maken voor fascist.
Er is wel degelijk een groot verhaal voor handen, maar dan moet je wel twee componenten synthetiseren, alleen dat doen ze bij links niet.
Ik heb allang geleden gesteld dat de PVV het B-merk van de VVD is.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het lullige is in feite dat ze op de VVD stemmen als ze op de PVV stemmen. VVD-PVV kun je wmb als 1 partij zien ook. En naar mate links meer en meer op dat viooltje speelt, gaan ze meer PVV stemmen en dan krijg je meer VVD. Maar dat begrijp jij niet.
Wat een 'fout' standpunt is, is het standpunt dat het goed is een maatschappij cultureel en etnisch te transformeren d.m.v. vervangingsmigratie. Geen reactie daarop kan 'fout' genoeg zijn.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:09 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
Ik vind het een beetje makkelijk om te zeggen dat het polariserend is om sommige 'gevoelens' in de samenleving te kwalificeren als 'xenofobisch' of 'extreem-rechts' wanneer dit fatsoenlijk beargumenteerd kan worden. De PVV heeft gewoon een paar hele foute en gevaarlijke standpunten en iemand als Trump heeft zich omringd met o.a. mensen die zonder veel fantasie racistisch, homofoob of seksistisch genoemd kunnen worden. Dat hoeft niet genormaliseerd te worden. Net zoals je mensen moet kunnen aanspreken op hun stemgedrag wanneer ze willens en wetens stemmen op dit soort partijen/mensen.
Het probleem met de benaming 'extreem-rechts' is wel dat het geheel subjectief is wat 'extreem' is. Voor de één is de PVV of Trump extreem en voor de ander niet. Dat maakt deze discussie moeilijk. De één zal ook eerder denken dat het allemaal wel los loopt terwijl zijn buurman denkt dat het hele enge tijden zijn.
Wat betreft het verhaal van de progressieven, het is een enorm zware opgave. Zij kunnen niet met onmogelijke oplossingen en zwarte schapen komen. Zij moeten het liberalisme tegen het licht houden en verbeteren zonder de goede punten van de stroming te verliezen. En elke nuance die ze inbrengen wordt genadeloos de prullenbak ingemikt door populisten. Het feit dat ze nog geen antwoord hebben, moet echter niet betekenen dat ze geen stelling mogen nemen tegen xenofobie of conservatieve religieuzen.
Interessant idd. Zit hem te bekijken.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goed interview.
Globalisme heeft andere wortels dan jij denkt.quote:Op woensdag 7 december 2016 19:59 schreef LelijKnap het volgende:
Vind de OP deelnemer volledig onwaardig. Wat een simplisme. De opkomst van extreem-rechts is een reactie en niet een op zichzelf staand probleem. Het is een reactie op beleid van globalisme en diversiteit, een beleid voornamelijk toegejuicht door (extreem) links. Het fascisme waar jij voor waarschuwt, herken ik, minus het nationalisme natuurlijk, juist bij het diversiteit en globalisme toejuichende links. Als je deze reactie van extremisme (op alle fronten overigens) niet kon voorspellen, dan kan ik alleen concluderen dat je geen flikker van de geschiedenis, die jijzelf aanhaalt ter waarschuwing, hebt begrepen. Het verraad tevens de intenties van de aangehaalde geschiedvoorbeelden; manipulatie en demonisering teneinde zij met een andere overtuiging (nationalisme) te onderdrukken. En daarmee is het cirkeltje weer rond; onderdrukking van dissidenten is immers een kenmerk fascisme en nazisme.
Ik zeg dat het toegejuicht wordt door links (waarmee ik bedoelde, zij die zich zo zijnde positioneren in het publieke debat, in de media, etc), niet dat het door hen geïnitieerd is en ook niet dat de klassiek rechtse partijen niet hetzelfde beleid sturen.quote:Op woensdag 7 december 2016 20:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Globalisme heeft andere wortels dan jij denkt.
Zoals Sandel zegt over politici die de problemen aankaarten:quote:Op woensdag 7 december 2016 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goed interview.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |