Ja. Alleen: de relevantie blijkt wel es anders te zijn dan men aanvankelijk dacht. Wetenschap is geen lineair procesquote:Op dinsdag 17 januari 2017 16:19 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik neem het aan, ben zoals aangegeven niet bepaald op de hoogte van de in/outs van de snaartheorie.
Mijn punt was meer dat als een hypothese/theorie geen relevantie blijkt hebben op de werklijkheid/realiteit dit vanzelf "uit gratie" valt bij wetenschappers, al was het maar omdat men daar uiteindelijk geen onderzoek meer in/naar gaat doen.
Je zegt eigenlijk hetzelfde in een post hierboven...dus het ging me niet specifiek om de snaartheorie.:)
Ik negeer helemaal niets, maar liegen is een atheïst niet vreemd als die op inhoud wordt gemuilkorfd. Tja, dan gaan atheïsten verongelijkt een zielig een potje liggen janken.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 13:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Verder negeer je weer inhoudelijk mijn post, maar dat ben ik onderhand van je gewend.
Geen rekensom dus. Helder, maar natuurlijk niet onverwacht.quote:Op dinsdag 17 januari 2017 17:54 schreef Kamina het volgende:
[..]
Ik doel natuurlijk op hoe je met antwoorden op berekeningen tot nieuwe berekeningen kan komen, die mogelijk stroken met de realiteit. Dat laatste moet natuurlijk aangetoond worden. Tot die tijd ziet men het als een mogelijke voorstelling van wat is. Geloof speelt daar geen rol in.
Als je te beroerd bent om inhoudelijk te reageren en je gebruikelijke "feit blijft" van stal haalt, dan kun je wat mij betreft ook niks zeggen.quote:Op woensdag 18 januari 2017 09:04 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik negeer helemaal niets, maar liegen is een atheïst niet vreemd als die op inhoud wordt gemuilkorfd. Tja, dan gaan atheïsten verongelijkt een zielig een potje liggen janken.![]()
Feit blijft overeind staan dat zowel de wetenschappelijke 11 veronderstelde dimensies als de christelijke hemel zijn gegrondvest op gelijksoortige geloofsstructuren.
Door de mens bedachte inzichten. Dat maakt de suggestieve 11 dimensies echt niet zo verschillend dan gelovigen die geloven in verschillende hemels en hellen. Een concept wat feitelijk ook is gegrondvest in een geloof in meerdere dimensies. Alleen bestond dat concept al een paar duizend jaar eerder dan degene die de snaartheorie bedacht.quote:Op woensdag 18 januari 2017 09:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je te beroerd bent om inhoudelijk te reageren en je gebruikelijke "feit blijft" van stal haalt, dan kun je wat mij betreft ook niks zeggen.
Die 11 dimensies zijn eigenschappen van M-theorie, een tot nu toe slecht begrepen, wiskundig model waarbij de precieze relatie tot onze wereld niet duidelijk is. Maar M-theorie heeft ons al wel de nodige wiskundige en natuurkundige inzichten verschaft, waaronder de rol van dualiteiten.
Je zegt: "echt niet zo verschillend". Er is dus wel een verschil. Kun je aangeven wat het verschil ertussen is?quote:Op woensdag 18 januari 2017 09:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Door de mens bedachte inzichten. Dat maakt de suggestieve 11 dimensies echt niet zo verschillend dan gelovigen die geloven in verschillende hemels en hellen. Een concept wat feitelijk ook is gegrondvest in een geloof in meerdere dimensies. Alleen bestond dat concept al een paar duizend jaar eerder dan degene die de snaartheorie bedacht.
Elk idee van de mens is bedacht. Maar om daarmee wetenschap op 1 stapel met religie te gooien, is onzin.quote:Op woensdag 18 januari 2017 09:48 schreef Elzies het volgende:
[..]
Door de mens bedachte inzichten. Dat maakt de suggestieve 11 dimensies echt niet zo verschillend dan gelovigen die geloven in verschillende hemels en hellen. Een concept wat feitelijk ook is gegrondvest in een geloof in meerdere dimensies. Alleen bestond dat concept al een paar duizend jaar eerder dan degene die de snaartheorie bedacht.
Yep. Een klein stukje onzekerheid in wetenschappelijke uitspraken wordt door gelovigen graag gebruikt om uitspraken vanuit totale onwetendheid te rechtvaardigen.quote:Op woensdag 18 januari 2017 11:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Elk idee van de mens is bedacht. Maar om daarmee wetenschap op 1 stapel met religie te gooien, is onzin.
Het statement wordt daarmee ook al weer wat afgezwakt, zie ik. Maar ook ik ben wel benieuwd naar dat verschilquote:Op woensdag 18 januari 2017 09:58 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Je zegt: "echt niet zo verschillend". Er is dus wel een verschil. Kun je aangeven wat het verschil ertussen is?
Ik zie het ook wel eens bij mensen die heel spiritueel worden. Die gaan opeens het mantra "er bestaat geen absolute waarheid, alles is slechts een gedachteconstructie" gebruiken om alles weg te relativeren en/of alles op 1 hoop te gooien. Met name in het Boeddhisme heb je die valkuil. Maar het boeddhisme is, voor zover ik het begrijp, niet nihilistisch en in diverse Boeddhistische teksten en door verschillende leraren wordt hier ook tegen gewaarschuwd. Denk aan het belang van de middenweg in het 8-voudige pad.quote:Op woensdag 18 januari 2017 12:19 schreef Molurus het volgende:
Yep. Een klein stukje onzekerheid in wetenschappelijke uitspraken wordt door gelovigen graag gebruikt om uitspraken vanuit totale onwetendheid te rechtvaardigen.
Dat men zelf niet doorheeft hoezeer dat rammelt vind ik eigenlijk best wel wonderlijk.
Als je het goed herinnert, vroeg ik aan jou wat een som was. Nooit antwoord op gekregen. Maar natuurlijk niet onverwacht.quote:Op woensdag 18 januari 2017 09:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Geen rekensom dus. Helder, maar natuurlijk niet onverwacht.
Laten we voorop stellen dat beide opvattingen een geloofsstructuur behelst. Alleen noemt de ene groep zijn geloofsstructuur een hypothese en de andere groep zijn geloofsstructuur een geloofsovertuiging.quote:Op woensdag 18 januari 2017 09:58 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Je zegt: "echt niet zo verschillend". Er is dus wel een verschil. Kun je aangeven wat het verschil ertussen is?
Wetenschap is mensenwerk, net als religie.quote:Op woensdag 18 januari 2017 11:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Elk idee van de mens is bedacht. Maar om daarmee wetenschap op 1 stapel met religie te gooien, is onzin.
Ja. Dat lijkt me nogal wiedes. Maar het ene idee is wel beter beargumenteerd/plausibeler dan het andere. Een hypothese die gebaseerd is op redenatie die in het verleden nieuwe fenomenen heeft blootgesteld is plausibeler dan een hypothese als "smurfen dragen in de zomer tuinbroeken".quote:Op donderdag 19 januari 2017 09:32 schreef Elzies het volgende:
Wetenschap is mensenwerk, net als religie.
Daarmee laat je het weer klinken alsof het alleen een verschil in labeltje is.quote:Op donderdag 19 januari 2017 09:30 schreef Elzies het volgende:
Laten we voorop stellen dat beide opvattingen een geloofsstructuur behelst. Alleen noemt de ene groep zijn geloofsstructuur een hypothese en de andere groep zijn geloofsstructuur een geloofsovertuiging.
Een vliegtuig en een patatje met zijn ook beide mensenwerk. Dat wil niet zeggen dat ze veel op elkaar lijken.quote:Op donderdag 19 januari 2017 09:32 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wetenschap is mensenwerk, net als religie.
Duidelijk een gevalletje van iemand die nog nooit een smurf in een tuinbroek heeft gezien. Dat verklaart natuurlijk veel.quote:Op donderdag 19 januari 2017 11:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Dat lijkt me nogal wiedes. Maar het ene idee is wel beter beargumenteerd/plausibeler dan het andere. Een hypothese die gebaseerd is op redenatie die in het verleden nieuwe fenomenen heeft blootgesteld is plausibeler dan een hypothese als "smurfen dragen in de zomer tuinbroeken".
[..]
Met Elzies redenatie zou het voor hem/haar niet uitmaken op welke van de 2 hij/zij zichzelf het liefst ziet zitten op 10 kilometer hoogte.quote:Op donderdag 19 januari 2017 11:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een vliegtuig en een patatje met zijn ook beide mensenwerk. Dat wil niet zeggen dat ze veel op elkaar lijken.
Ik heb nog geen grammetje hard bewijs voor het bestaan van die 11 vermeende dimensies gelezen. Net als de door jouw bekritiseerde christelijke hemel. Maar we hebben geduld.quote:Op donderdag 19 januari 2017 12:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Met Elzies redenatie zou het voor hem/haar niet uitmaken op welke van de 2 hij/zij zichzelf het liefst ziet zitten op 10 kilometer hoogte.
Die zijn er ook niet.quote:Op donderdag 19 januari 2017 17:12 schreef Elzies het volgende:
Ik heb nog geen grammetje hard bewijs voor het bestaan van die 11 vermeende dimensies gelezen.
Als je wil mag jij best een geloofsconstructie aanhangen waarin die 11 dimensies niet bestaan hoor.quote:Op donderdag 19 januari 2017 17:12 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb nog geen grammetje hard bewijs voor het bestaan van die 11 vermeende dimensies gelezen.
Past goed imet de platte aarde waar god door een luikje uit de zevende hemel afdaalt.quote:Op donderdag 19 januari 2017 18:00 schreef ems. het volgende:
[..]
Als je wil mag jij best een geloofsconstructie aanhangen waarin die 11 dimensies niet bestaan hoor.
Nu doe je net alsof die 11 dimensies arbitrair uit de duim worden gezogen net als die Christelijke hemel.quote:Op donderdag 19 januari 2017 17:12 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb nog geen grammetje hard bewijs voor het bestaan van die 11 vermeende dimensies gelezen. Net als de door jouw bekritiseerde christelijke hemel. Maar we hebben geduld.
Welke waarde heeft 'bewijs' als datgene waarvoor het bewijs is, toch ook maar een geloofsstructuur is?quote:Op donderdag 19 januari 2017 17:12 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb nog geen grammetje hard bewijs voor het bestaan van die 11 vermeende dimensies gelezen. Net als de door jouw bekritiseerde christelijke hemel. Maar we hebben geduld.
Het was een simpele vraag met opnieuw hetzelfde gegeven antwoord. Nee, ik kan net als bij de christelijke hemel geen grammetje hard bewijs leveren voor het bestaan van deze vermeende 11 dimensies.quote:Op donderdag 19 januari 2017 17:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Die zijn er ook niet.
Maar ik voel er ook heel weinig voor om nuances aan proberen te brengen in dat gebagger van jou als jij verder niet inhoudelijk kunt reageren.
Nee, niet "volkomen helder", zoals je ook in die linkjes kunt lezen die ik geef. Je denkt te zwart-wit.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 12:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het was een simpele vraag met opnieuw hetzelfde gegeven antwoord. Nee, ik kan net als bij de christelijke hemel geen grammetje hard bewijs leveren voor het bestaan van deze vermeende 11 dimensies.
Die elf dimensies zijn dus op basis van eigen verzonnen geloofsstructuren precies hetzelfde ten noemen als het geloof in de christelijke hemel. Hetzelfde concept, andere vormgeving, nul bewijsvoering.
Volkomen helder.
Ik zie dat toch als doelbewuste misleiding. In het kader van politiek nieuws kan ik er nog mee leven... hoewel het ook daar verwerpelijk is.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 13:06 schreef Cockwhale het volgende:
Media hebben als voornaamste doel commerciële doeleinden en informeren is slechts de secundaire functie. Wetenschap met een creatief tintje leent zich uitstekend voor clickbait.
Ik vind het ook niet kunnen en inderdaad het is doelbewuste misleiding. Doel = aantal clicks. Ik heb het idee dat de wetenschap hier ook steeds meer voor gebruikt wordt de laatste 5 á 10 jaar. Helaas, loopt het volk daardoor rond met ongefundeerde onzin, waarvan gedacht wordt dat het een redelijk solide fundering heeft.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 13:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie dat toch als doelbewuste misleiding. In het kader van politiek nieuws kan ik er nog mee leven... hoewel het ook daar verwerpelijk is.
Maar als het gaat om wetenschappelijk nieuws vind ik dat echt niet kunnen.
Vroegah was zulke onzin voorbehouden aan wat we 'riooljournalistiek' noemden, en sprak iedereen daar schande van. Het was eerder een soort guilty pleasure indertijd.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 16:49 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet kunnen en inderdaad het is doelbewuste misleiding. Doel = aantal clicks. Ik heb het idee dat de wetenschap hier ook steeds meer voor gebruikt wordt de laatste 5 á 10 jaar. Helaas, loopt het volk daardoor rond met ongefundeerde onzin, waarvan gedacht wordt dat het een redelijk solide fundering heeft.
Maar wat is er dan onjuist in het artikel, het is een sensatiekop en het wordt weer veel te stellig neergezet, maar ik zie nog niet de misleiding erin? Het werd net op BNR ook door een wetenschappelijk journalist toegelicht, maar die vertelde hetzelfde verhaal, nu kan die natuurlijk ook gewoon onzin roepen, maar ik zie het nog niet? Dit lijkt gewoon een stap in de ontwikkeling van de deuterostomia.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 18:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vroegah was zulke onzin voorbehouden aan wat we 'riooljournalistiek' noemden, en sprak iedereen daar schande van. Het was eerder een soort guilty pleasure indertijd.
Tegenwoordig lijkt geen enkele journalist zich nog te schamen voor het blind copy-pasten van artikelen en het structureel verspreiden van onzin. Maatschappelijke verantwoordelijkheid? Wat is dat?
En het ergste hiervan is nog dat een deel van het publiek de wetenschap zelf verantwoordelijk houdt voor die onzin. Een dergelijk wantrouwen van wetenschap is in mijn ogen ronduit schadelijk.
Heel veel mensen lezen niet verder dan die titel, denk ik. Het erge is dat ze dan van zichzelf denken dat ze goed geinformeerd zijn.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:05 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar wat is er dan onjuist in het artikel, het is een sensatiekop en het wordt weer veel te stellig neergezet, maar ik zie nog niet de misleiding erin? Het werd net op BNR ook door een wetenschappelijk journalist toegelicht, maar die vertelde hetzelfde verhaal, nu kan die natuurlijk ook gewoon onzin roepen, maar ik zie het nog niet? Dit lijkt gewoon een stap in de ontwikkeling van de deuterostomia.
De titel wekt de indruk dat de ontdekking hier zou zijn dat we afstammen van een anusloos zeebeestje. Hoewel ik daar geen enkel probleem mee zou hebben verandert deze vondst nul komma niks aan de evolutionaire voorgeschiedenis van de mens zoals de wetenschap die ziet.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:05 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar wat is er dan onjuist in het artikel, het is een sensatiekop en het wordt weer veel te stellig neergezet, maar ik zie nog niet de misleiding erin? Het werd net op BNR ook door een wetenschappelijk journalist toegelicht, maar die vertelde hetzelfde verhaal, nu kan die natuurlijk ook gewoon onzin roepen, maar ik zie het nog niet? Dit lijkt gewoon een stap in de ontwikkeling van de deuterostomia.
Maar uiteindelijk is dit organisme waarschijnlijk wel onderdeel van de stam waaruit de gewervelden zijn ontstaan... In die zin klopt het wel.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
De titel wekt de indruk dat de ontdekking hier zou zijn dat we afstammen van een anusloos zeebeestje. Hoewel ik daar geen enkel probleem mee zou hebben verandert deze vondst nul komma niks aan de evolutionaire voorgeschiedenis van de mens zoals de wetenschap die ziet.
In die zin is de titel niet zomaar een sensatiekop en veel te stellig, maar regelrecht onjuist of minimaal zeer misleidend.
Zoals gezegd: het artikel in Nature maakt geen enkele referentie naar de evolutionaire voorgeschiedenis van mensen. Dat is niet waar deze ontdekking over gaat.
Met hetzelfde gemak is het een afgestorven zijtak van de evolutionaire boom. De kans daarop acht ik zelfs groter... er zijn tenslotte meer zijtakken dan hoofdstammen in de evolutionaire boom.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:15 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk is dit organisme waarschijnlijk wel onderdeel van de stam waaruit de gewervelden zijn ontstaan... In die zin klopt het wel.
Ahja, dat zijn mensen... Die vinden het veel belangrijker dat het een voorloper is van mensen dan een voorloper van het dierenrijk (als het dat blijkt te zijn). Persoonlijk heb ik nog meer problemen met de stelligheid die er weer in zit, dat is kwalijker.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met hetzelfde gemak is het een afgestorven zijtak van de evolutionaire boom. De kans daarop acht ik zelfs groter... er zijn tenslotte meer zijtakken dan hoofdstammen in de evolutionaire boom.
En zoals gezegd... het artikel in Nature zegt er helemaal niets over. (Als het dat wel deed zou het peer review niet overleven denk ik zo.) Het zou kunnen duiden op een cruciale stap in de evolutie van niet alleen mensen maar zo'n beetje al het dierlijk leven, en dat lijkt me op zichzelf interessant genoeg. Ik zie niet waarom in een nieuwsartikel de boel zo verdraaid moet worden. Nou ja, ik zie het wel... maar die motivatie noem ik verwerpelijk.
Het is natuurlijk wel een buitengewoon interessante vondst. Maar inderdaad... zoals het op diverse websites wordt gebracht is veel te stellig, en nodeloos antropocentrisch.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:25 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ahja, dat zijn mensen... Die vinden het veel belangrijker dat het een voorloper is van mensen dan een voorloper van het dierenrijk (als het dat blijkt te zijn). Persoonlijk heb ik nog meer problemen met de stelligheid die er weer in zit, dat is kwalijker.
Ik vind het allemaal wel weer heel bijzonder, helemaal de tijdspanne waar we het over hebben.Zitten mensen een beetje interessant te doen over de laatste 2000 jaarquote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel een buitengewoon interessante vondst. Maar inderdaad... zoals het op diverse websites wordt gebracht is veel te stellig, en nodeloos antropocentrisch.
En er zijn opmerkelijk veel websites die dat doen, ze kopieren elkaar allemaal. Het is puur vechten om aandacht van de lezers. En dat komt de kwaliteit bepaald niet ten goede. Kwaliteit is niet wat aandacht trekt.
Ja... honderd jaar kunnen we ons nog net een voorstelling van maken. 2000 jaar geleden is 'heeeeeel erg lang geleden'. En alles langer dan dat begrijpen we eenvoudig niet meer. Het verschil tussen 25.000 jaar geleden en 5 miljoen jaar geleden is alleen nog maar cijfers.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:52 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik vind het allemaal wel weer heel bijzonder, helemaal de tijdspanne waar we het over hebben.Zitten mensen een beetje interessant te doen over de laatste 2000 jaar
De Guardian brengt het ook onder de titel A huge mouth and no anus – this could be our earliest known ancestor, maar schrijft dan:quote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel een buitengewoon interessante vondst. Maar inderdaad... zoals het op diverse websites wordt gebracht is veel te stellig, en nodeloos antropocentrisch.
En er zijn opmerkelijk veel websites die dat doen, ze kopieren elkaar allemaal. Het is puur vechten om aandacht van de lezers. En dat komt de kwaliteit bepaald niet ten goede. Kwaliteit is niet wat aandacht trekt.
https://www.theguardian.c(...)oronarious-evolutionquote:Thought to have lived as long as 540 million years ago, the creature is the oldest known member of a large group of animals known as deuterostomes, which includes vertebrates – such as humans – as well as starfish, sea urchins and a host of other fauna.
While it is highly unlikely the new species is our direct ancestor, scientists say the creature could be very similar to it. As a result, the discovery of the fossils sheds light on the early stages of our evolution.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saccorhytusquote:However, the strong folding found in the fossils makes this conclusion tentative, with Conway Morris, one of the scientists involved in its discovery, admitting the possibility that the team simply has not spotted it.
Vandaar dat de wetenschapsontkenning groeiende is.quote:Op dinsdag 31 januari 2017 19:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
In jouw geval niet zo ver.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Mijn verre voorouder is een prehistorische amoebe zonder anus.![]()
Daarom loop ik ook met een gerust hart een Franse achterstandswijk in en kaffer ik iedere willekeurige agent rustig uit. Geen anus. Geen penetratie door een wapenstok.quote:
Wetenschapsontkenning lijkt me wel iets anders dan bezwaar maken tegen berichtgeving over wetenschap in de media.quote:Op donderdag 16 februari 2017 13:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Vandaar dat de wetenschapsontkenning groeiende is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |