Nee, ik ben niet echt iemand die voorop in de strijd gaat.quote:Op zondag 4 december 2016 00:23 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
is ook, heb je je al aangemeld bij de reserves?
quote:Met theorieën uit de wiskunde en fysica over chaos in netwerken probeert hij de historische oorlogszucht in de wereld te peilen.
Het is idd wel een onderwerp waar je makkelijk kunt zien wat je wil zien.quote:Op zondag 4 december 2016 08:22 schreef Idisrom het volgende:
"Er is grote verwevenheid van conflicten: Oekraïne, Brexit, de EU, het Midden-Oosten staat in brand, vluchtelingen, Trump president"
De grote verwevenheid beeldt de schrijver zichzelf in.
Ik kan mij niet voorstellen dat het Westen een wereldoorlog gaat ontketenen of laat ontketenen vanwege Oekraïne, de Brexit en/of de EU.
Er is natuurlijk wel een verwevenheid met het in brand staan van het Midden-Oosten met de vluchtelingen. Maar dat zie ik niet als een voorloper van een wereldoorlog.
Tenminste nu nog niet.
De 1e wereld oorlog wilde ook niemand, maar men werd meegesleept in een keten van gebeurtenissen, daar zou een vergelijking met fysica wel opgaan.quote:Op zondag 4 december 2016 09:21 schreef Jaeger85 het volgende:
Geloof er niets van. Een wereldoorlog kost veel te veel geld.
Kijkend naar de huidige sentimenten en spanningsvelden is dat erg onwaarschijnlijk. De analogie van spanningsopbouw-ontlading-stabilisatie heeft zeker een kern van waarheid onder de juiste condities.quote:Op zondag 4 december 2016 09:30 schreef Oud_student het volgende:
[..]
De 1e wereld oorlog wilde ook niemand, maar men werd meegesleept in een keten van gebeurtenissen, daar zou een vergelijking met fysica wel opgaan.
Echter deze Pieper haalt zelf de chaostheorie erbij, zonder deze te begrijpen. Want anders zou hij nooit zo'n nauwkeurige voorspelling kunnen doen. Als een systeem in chaos is, dan weet je gewoon niet in welke toestand het systeem na enige tijd zal verkeren, het kunnen alle mogelijke toestanden zijn (met de bijbehorende waarschijnlijkheden, mits berekenbaar)
Dus het zou net zo goed mogelijk zijn dat in 2020 de wereldvrede uitbreekt of dat iedereen moslim is.
Sommige mensen levert het juist veel geld op!quote:Op zondag 4 december 2016 09:21 schreef Jaeger85 het volgende:
Geloof er niets van. Een wereldoorlog kost veel te veel geld.
Je hebt ruim 3 jaar de tijd gehad, dus tijd genoeg om te schuiven met je verplichtingen in 2020. Dus dat smoesje van ik kan niet gaat dus mooi niet meer op haags!!! Beter ben je er gewoon bij!!quote:
quote:Op woensdag 8 januari 2020 11:26 schreef vosss het volgende:
[..]
Je hebt ruim 3 jaar de tijd gehad, dus tijd genoeg om te schuiven met je verplichtingen in 2020. Dus dat smoesje van ik kan niet gaat dus mooi niet meer op haags!!! Beter ben je er gewoon bij!!
Gebaseerd op wat precies? Ik zie nog helemaal geen potentiële oorlog broeien. Of bedoel je dat laffe gedoe tussen de USA en Iran?quote:Op woensdag 8 januari 2020 10:57 schreef Jojoke het volgende:
Een schop vanuit 2020, want de kans is flink toegenomen dat de beste man gelijk gaat krijgen. In 2016 had ik dit niet geloofd. De komende tijd toch maar even zeepjes hamsteren.![]()
Door die kwestie neemt de spanning toch echt verder toe. Luister anders even naar de podcast hierboven. Daar wordt in een half uurtje het systeem uitgelegd en wordt erover gediscussieerd.quote:Op woensdag 8 januari 2020 11:42 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]
Gebaseerd op wat precies? Ik zie nog helemaal geen potentiële oorlog broeien. Of bedoel je dat laffe gedoe tussen de USA en Iran?
Het is in het engels.quote:Op woensdag 8 januari 2020 11:43 schreef Discombobulate het volgende:
Die derde wereldoorlog komt er sowieso, dat staat vast. Maar wanneer?
Ik zou z'n boek moeten lezen om te zien of hij weleens gelijk zou kunnen hebben.
Dat is pertinent onjuist. De Eerste Wereldoorlog werd in de meeste landen toegejuicht.quote:Op zondag 4 december 2016 09:30 schreef Oud_student het volgende:
[..]
De 1e wereld oorlog wilde ook niemand, maar men werd meegesleept in een keten van gebeurtenissen, daar zou een vergelijking met fysica wel opgaan.
Echter deze Pieper haalt zelf de chaostheorie erbij, zonder deze te begrijpen. Want anders zou hij nooit zo'n nauwkeurige voorspelling kunnen doen. Als een systeem in chaos is, dan weet je gewoon niet in welke toestand het systeem na enige tijd zal verkeren, het kunnen alle mogelijke toestanden zijn (met de bijbehorende waarschijnlijkheden, mits berekenbaar)
Dus het zou net zo goed mogelijk zijn dat in 2020 de wereldvrede uitbreekt of dat iedereen moslim is.
Geen slechte podcast. Ik wil het boek eigenlijk wel lezen, misschien zit er echt wat in. Ik kan me herinneren dat iemand ook de golfoorlog een soort van voorspeld had met zo'n systeemtheorie.quote:
Soms denk ik ook wel dat ondanks dat wij denken dat we bewuste wezen zijn en oorlogen trachten te voorkomen, er hoe dan ook een soort van sociologische natuurwetten bestaan die leiden tot oorlogen of conflicten. We kunnen doen we wat willen, maar het komt gewoon, maakt niet uit hoe geavanceerd of moreel we zijn.quote:Op woensdag 8 januari 2020 12:30 schreef Lyrebird het volgende:
Deze theorie kan idd op allerlei complexe systemen worden losgelaten, en het blijkt idd zo te zijn dat gewapende conflicten, aardbevingen, stormen, en crashes op de aandelenmarkt op dezelfde logaritmische manier verdeeld zijn.
Dit is die site van hem: Global4cast, je kunt daar "On the Thermodynamics of War and Social Evolution" downloaden, dat is volgens mij dat onderzoek van hem.quote:Op woensdag 8 januari 2020 13:44 schreef Discombobulate het volgende:
Geen slechte podcast. Ik wil het boek eigenlijk wel lezen, misschien zit er echt wat in. Ik kan me herinneren dat iemand ook de golfoorlog een soort van voorspeld had met zo'n systeemtheorie.
Iemand pdfje of linkje naar het boek? Waar kan ik het kopen?
De wereld wordt door goedkope vliegreizen en het internet steeds kleiner, waardoor we meer van de wereld zien, en dus bekender zijn met onze buren en verre buren. Dat zorgt aan de ene kant voor meer spanning - een terrorist kan in principe zo naast je komen te wonen; waanideeën worden via het internet sneller verspreid - maar ook voor minder spanningen.quote:Op woensdag 8 januari 2020 13:51 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Soms denk ik ook wel dat ondanks dat wij denken dat we bewuste wezen zijn en oorlogen trachten te voorkomen, er hoe dan ook een soort van sociologische natuurwetten bestaan die leiden tot oorlogen of conflicten. We kunnen doen we wat willen, maar het komt gewoon, maakt niet uit hoe geavanceerd of moreel we zijn.
In 1900 was dat misschien een waanidee maar het lijkt nu toch wel als een serieus probleem te worden gezien.quote:Op woensdag 8 januari 2020 14:09 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De wereld wordt door goedkope vliegreizen en het internet steeds kleiner, waardoor we meer van de wereld zien, en dus bekender zijn met onze buren en verre buren. Dat zorgt aan de ene kant voor meer spanning - een terrorist kan in principe zo naast je komen te wonen; waanideeën worden via het internet sneller verspreid - maar ook voor minder spanningen.
We spreken met Russen, met Chinezen en met Iraniërs. Dan merk je dat landen niet noodzakelijkerwijs dezelfde ideeen hebben als de mensen die er wonen. Door zelf in enge landen te kunnen kijken, snappen we beter wat er speelt.
WO2 was het gevolg van waanideeen die door intellectuelen werden verspreid, dat er te weinig ruimte zou zijn om iedereen te voeden (Malthus - Lebensraum).
Vandaag de dag zouden zulke ideeen geen voedingsbodem meer hebben (mag ik hopen), omdat we beter zijn opgeleid en zaken in perspectief kunnen zien.
De Nieuwe Hollandse Waterlinie wordt misschien wel Werelderfgoed. Daar kan geen Wereldoorlog tegen op.quote:Op zondag 4 december 2016 00:24 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Gewoon even neutraal verklaren zoals in 1914. Rest zoekt 't maar uit.
De OP is ook uit 2016.quote:
Holy crap!quote:Op woensdag 8 januari 2020 18:54 schreef Monolith het volgende:
De OP is ook uit 2016.
Deze man kan volgend jaar waarschijnlijk in één adem genoemd worden met Arnold Karskens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |