abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166652529
Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Enkele voorbeelden:

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.

Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaarooit

Aangezien deze discussie al jarenlang een herhaling van zetten is, is er nu een overzicht van de meest gebruikte argumenten en tegenargumenten. :)

Overzicht van de standpunten en argumenten zoals samengevat door Lunatiek
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 14% gewijzigd door Prutzenberg op 14-11-2016 22:40:28 ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166652581
Zolang er mensen zijn die niet om weten om te gaan met een roe, mag die van mij wegblijven!
pi_166652629
Tevens zijn er te weinig, naar mijn mening, die in een spiegel kunnen kijken zonder dat die barst, incl mijzelf!
pi_166655483
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie geen grote noodzaak om deze discussie te stoppen. Op basis waarvan zie jij die wel?
Natuurlijk moet deze discussie stoppen. Het verziekt de sfeer en geeft een verkeerd signaal af aan allochtonen. De boodschap moet zijn: Aanpassen of wegwezen.

quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 02:21 schreef mschol het volgende:

[..]

die laatste 2 lagen vorig jaar iig nog gewoon in de winkels

negerzoenen is inderdaad diep triest dat ze van naam zijn gewijzigd
Ik heb al jaren geen kerststollen en paasstollen meer gezien.
pi_166655679
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 19:52 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Natuurlijk moet deze discussie stoppen. Het verziekt de sfeer en geeft een verkeerd signaal af aan allochtonen. De boodschap moet zijn: Aanpassen of wegwezen.
Allemaal leuk en aardig, maar wat bedoel je hier nu concreet mee?

Moet het uiterlijk van ZP vastgelegd worden in de wet, en moet het verboden worden om daar een andere invulling aan te geven?

Moet het verboden worden om negatieve meningen te uiten over ZP?

Wat mij betreft is een allochtoon die in vrijheid zijn mening uit prima aangepast. Dat mogen we hier namelijk. Ik zou haast zeggen: zeiken is een oud-hollandse traditie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 14 november 2016 @ 20:04:21 #6
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166655777
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 19:52 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Welk signaal geeft het dan af?
pi_166655786
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 20:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Welk signaal geeft het dan af?
Dat ze maar hoeven te jengelen en ze krijgen hun zin.
pi_166655874
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 20:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, ik woon gewoon in Nederland hoor. Heb hier ook altijd gewoond trouwens. De meeste allochtonen hebben trouwens ook gewoon een Nederlands paspoort.

Maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Wil je kritiek op het Nederlandse slavernijverleden verbieden?
Ik verbied geen enkele kritiek.

Slachtoffergedrag over iets wat zelfs jouw grootouders niet hebben meegemaakt is krankzinnig. Ze maskeren hun eigen falen, en daar ligt het probleem. Die mensen kunnen we hier niet gebruiken dus wegwezen.

Nederlands paspoort moet je aan veel zwaardere eisen onderwerpen, waaronder onder ede erkennen dat de westerse cultuur superieur is en afstand doen van de islam indien van toepassing.
pi_166655924
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 20:08 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ik verbied geen enkele kritiek.
Da's mooi.

quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 20:08 schreef JanKorteachternaam het volgende:

Slachtoffergedrag over iets wat zelfs jouw grootouders niet hebben meegemaakt is krankzinnig. Ze maskeren hun eigen falen, en daar ligt het probleem. Die mensen kunnen we hier niet gebruiken dus wegwezen.
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee? Wil je mensen die gewoon een Nederlands paspoort hebben uitzetten?

quote:

Nederlands paspoort moet je aan veel zwaardere eisen onderwerpen, waaronder onder ede erkennen dat de westerse cultuur superieur is en afstand doen van de islam indien van toepassing.
Natuurlijk. Dat is mij gek genoeg niet bij mijn geboorte gevraagd. Zo'n eed zou ik trouwens ook van ze langzalzeleven nooit afleggen. En dat zeg ik als 100% autochtone Nederlander.
  maandag 14 november 2016 @ 20:15:47 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166656066
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 20:04 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Dat ze maar hoeven te jengelen en ze krijgen hun zin.
Ah, oké. Ik dacht eerder aan het signaal van de pro-pieten: denk maar niet dat je ons zonder slag of stoot onder de voet kunt lopen!
  Moderator maandag 14 november 2016 @ 20:25:00 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166656327
niemand loopt wie dan ook onder de voet

uiteindelijk is er ook dit jaar weer gewoon niets gebeurt behalve een gezellig volksfeestje natuurlijk :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166656420
NWS / [NWS FeedBack]

[ Bericht 85% gewijzigd door sp3c op 14-11-2016 20:29:06 ]
pi_166656771
wat een OP... waar moeten we nou nog over ruzie maken, alles staat er al..
pi_166656939
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 20:40 schreef pokkerdepok het volgende:

Ja, we waren een beetje in cirkeltjes aan het draaien en dan vergeten mensen nogal gauw wat er is gezegd. :P Mooi geheugensteuntje zodat we niet telkens hetzelfde hoeven te herhalen.

En nogmaals mijn complimenten aan Lunatiek... nette samenvatting van de standpunten en argumenten. ^O^
pi_166656972
quote:
6s.gif Op maandag 14 november 2016 20:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, we waren een beetje in cirkeltjes aan het draaien en dan vergeten mensen nogal gauw wat er is gezegd. :P Mooi geheugensteuntje zodat we niet telkens hetzelfde hoeven te herhalen.

En nogmaals mijn complimenten aan Lunatiek... nette samenvatting van de standpunten en argumenten. ^O^
IK VIND VAN NIET!
pi_166656995
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 20:46 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

IK VIND VAN NIET!
Moet jij weten. :P
pi_166657016
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 20:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Moet jij weten. :P
he... lukt ook al niet... :(
pi_166657247
quote:
Geschiedenis ;) ?

http://www.dbnl.org/tekst(...)02cult01_01_0011.php :P
  maandag 14 november 2016 @ 20:57:24 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166657307
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 20:46 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

IK VIND VAN NIET!
VUL HET DAN AAN MET ARGUMENTEN EN/OF TEGENARGUMENTEN !!1!1!11! o|O oO/

[ Bericht 8% gewijzigd door Lunatiek op 14-11-2016 21:08:32 ]
  maandag 14 november 2016 @ 21:00:04 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166657373
quote:
Je kunt proberen de argumenten met feiten te onderbouwen of onderuit te halen.
pi_166657383
quote:
6s.gif Op maandag 14 november 2016 20:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zal er nog wat plaatjes tussenzetten en hier en daar aanvullen. :)
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166657432
quote:
ziet eruit als een mooi stuk.
pi_166657797
quote:
Thanks, die kende ik nog niet
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166658760
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 21:01 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ziet eruit als een mooi stuk.
In 2005 in mekaar geflanst en naar behoeven aangevuld of iets weggelaten?
pi_166659330
quote:
En dan ook nog de werkelijke geschiedenis van Zwarte Piet, die zijn oorsprong vindt ver voor 'de slavernij'.
pi_166659380
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 22:03 schreef madam-april het volgende:

[..]

En dan ook nog de werkelijke geschiedenis van Zwarte Piet, die zijn oorsprong vindt ver voor 'de slavernij'.
Ik heb het niet gelezen, als dat zo is ben ik het natuurlijk EENS met dat stuk!

En dan vindt ik het natuurlijk ook een goed stuk!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2016 22:06:27 ]
  maandag 14 november 2016 @ 22:25:42 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166660022
quote:
Opmerkelijk vind ik dat daarin verschillende verhalen staan over donkere mensen die voor Zwarte Piet werden uitgescholden. Maar dat dat allemaal oude verhalen zijn. Er wordt nu aan gerefereerd dat dat een risico is, maar concrete voorbeelden uit de laatste jaren, dus van nà de moderne wijzigingen, maar ook na Gerda Havertong, heb ik niet gehoord. Leeft men daar ook nog op de "traditie" of is daar nog iets meer over te melden.
  maandag 14 november 2016 @ 22:27:17 #28
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166660084
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 22:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat stuk vind je hier: http://sintenpietengilde.nl/zwarte-klaas-is-zwarte-piet-2/
pi_166660418
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 22:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Opmerkelijk vind ik dat daarin verschillende verhalen staan over donkere mensen die voor Zwarte Piet werden uitgescholden. Maar dat dat allemaal oude verhalen zijn. Er wordt nu aan gerefereerd dat dat een risico is, maar concrete voorbeelden uit de laatste jaren, dus van nà de moderne wijzigingen, maar ook na Gerda Havertong, heb ik niet gehoord. Leeft men daar ook nog op de "traditie" of is daar nog iets meer over te melden.

Dat zou ik ook wel eens willen weten. Het kan natuurlijk zijn dat het niet of nauwelijks gebeurt. Maar het kan ook zijn dat men er in het huidige klimaat weinig voor voelt om met zulk soort verhalen in de publiciteit te treden. Je wordt immers vooral in de social media al snel weggehoond en naar 'je eigen land' terug verwezen.

Daar komt nog bij dat je de karikatuur ook zonder dat er pesten e.d. plaatsvindt op zich al beledigend/ kwetsend kan vinden.

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 14 november 2016 @ 22:41:57 #30
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166660577
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2016 22:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Daar komt nog bij dat je de karikatuur ook zonder dat er pesten e.d. plaatsvindt op zich al beledigend/ kwetsend kan vinden.
Maar dan ben je helaas niet zo slim bezig.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Moderator maandag 14 november 2016 @ 22:44:45 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166660656
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 22:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

ik kwam het toevallig vorige winter een keer tegen

maar nogmaals, dat zijn mensen die je de rest van het jaar kankerzwarte noemen, dat los je niet op door zwarte piet dood te maken, sterker nog ik denk dat ze me dat ook kwalijk zouden gaan nemen

win je netto helemaal niets mee
pi_166660715
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 22:44 schreef sp3c het volgende:

[..]

maar nogmaals, dat zijn mensen die je de rest van het jaar kankerzwarte noemen, dat los je niet op door zwarte piet dood te maken, sterker nog ik denk dat ze me dat ook kwalijk zouden gaan nemen

Ik kan het mij niet voorstellen terwijl ik wel weet hoe ermee om te gaan, zie mijn post geschiedenis, negeren dus die welke dat doen is volk van de richel! Naar mijn mening.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2016 22:48:34 ]
pi_166660738
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 22:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nee dat stond er dus juist niet in..
pi_166660871
quote:
1s.gif Op maandag 14 november 2016 22:47 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee dat stond er dus juist niet in..
Wat ik wel gezien heb is 2005 en dan schrijft men geschiedenis?
De bijbel is ook achteraf geschreven toch?
Zou het er echt in staan zoals het gegaan is?
Of zou het een en ander rose gekleurd zijn, om het kapitaal ten lieve, en de orde te handhaven tussen de barbaren toen nog?
pi_166660941
Dit hele gebeuren doet de gekleurde mens geen goed denk ik trouwens!
Het tegendeel denk ik zelfs!
pi_166660968
Zie deze meid.

Een pracht om te zien toch, en dan zo verbitterd door wat er op internet gebeurt?
pi_166661091
quote:

[..]

Mijn oudste broer was zwart en rond de Sinterklaastijd kwam het weleens voor dat een kind dacht dat hij een Zwarte Piet was en dat speelde hij dan altijd mee, hij vond het prachtig.. Voor kinderen is Zwarte Piet een held, een beroemdheid en zo benaderde ze hem ook, vol bewondering.. Een vb: een kindje wees naar hem en zei tegen haar moeder 'ooh mama kijk Zwarte Piet!' waarop mijn broer glimlachend naar haar toe liep en zei 'oh shit je hebt me ontdekt! Niet doorvertellen dat je me gezien hebt hè! ;) ' Dat meisje vond het prachtig, ze voelde zich zo speciaal!
  maandag 14 november 2016 @ 23:01:56 #38
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_166661114
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2016 22:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat zou ik ook wel eens willen weten. Het kan natuurlijk zijn dat het niet of nauwelijks gebeurt. Maar het kan ook zijn dat men er in het huidige klimaat weinig voor voelt om met zulk soort verhalen in de publiciteit te treden. Je wordt immers vooral in de social media al snel weggehoond en naar 'je eigen land' terug verwezen.

Gestopt bij ,,dan kunnen we een gesprek over de inhoud hebben" en dan tweeënhalve minuut lang al totaal niet verder komen dan schreeuwerige oneliners zonder enige argumentatie. Welke inhoud? :{

't Is goed met je, meissie.
pi_166661121
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 22:56 schreef john2406 het volgende:
Zie deze meid.

Een pracht om te zien toch, en dan zo verbitterd door wat er op internet gebeurt?
Nou ja, die berichtjes die ze blijkbaar ontvangt op social media zijn natuurlijk niet al te fraai. Daar spreekt toch wel behoorlijk wat haat uit.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 14 november 2016 @ 23:04:13 #40
39333 Zelva
pi_166661187
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:02 schreef Hathor het volgende:

[..]

Nou ja, die berichtjes die ze blijkbaar ontvangt op social media zijn natuurlijk niet al te fraai. Daar spreekt toch wel behoorlijk wat haat uit.
Maar het probleem is dat die haat niet verdwijnt of vermindert als je Zwarte Piet afschaft aangezien het totaal niet de oorzaak is. Als Zwarte Piet nooit had bestaan was die haat minstens even groot geweest.
pi_166661197
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:02 schreef Hathor het volgende:

[..]

Juist ben ik met jou eens, die krijg ik echter ook in min of minder mate, als men het niet plaatsen kan, of naast zich neer kan leggen, ja dan begint het gezeik.
Zou ze in haar jeugd te weinig te horen hebben gekregen dat ze mooi is, want dat is ze naar mijn mening, dan kan ze het immers beter plaatsen.
Het zijn waarschijnlijk jalousie berichtjes?
pi_166661278
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:04 schreef john2406 het volgende:

[..]

Juist ben ik met jou eens, die krijg ik echter ook in min of minder mate, als men het niet plaatsen kan, of naast zich neer kan leggen, ja dan begint het gezeik.
Zou ze in haar jeugd te weinig te horen hebben gekregen dat ze mooi is, want dat is ze naar mijn mening, dan kan ze het immers beter plaatsen.
Het zijn waarschijnlijk jalousie berichtjes?
Jij krijgt ook berichtjes met kanker aap?
pi_166661347
quote:
5s.gif Op maandag 14 november 2016 23:07 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Jij krijgt ook berichtjes met kanker aap?
Sinds wanneer krijgt ze die, of kreeg ze die al voor een discussie over Piet ja of nee?
Van het een komt het ander of niet?

Er zijn er die schuwen niks in de media of niet?
pi_166661365
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

Sinds wanneer krijgt ze die, of kreeg ze die al voor een discussie over Piet ja of nee?

Maak toch niet uit sinds wanneer ze die krijgt. Maar dat was mijn vraag niet :p
pi_166661382
John; Als je tegen Zwarte Piet bent mag je uitgescholden worden voor kanker aap'
pi_166661389
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:04 schreef Zelva het volgende:

[..]

Maar het probleem is dat die haat niet verdwijnt of vermindert als je Zwarte Piet afschaft aangezien het totaal niet de oorzaak is. Als Zwarte Piet nooit had bestaan was die haat minstens even groot geweest.
Neemt niet weg dat sommige Nederlanders zich hierdoor van hun slechtste kant laten zien. Je hoeft het niet met haar eens te zijn natuurlijk, maar als je je argumenten niet kan overbrengen zonder daarbij te grijpen naar termen als vieze nikker en kankeraap is er toch behoorlijk wat mis met je.
pi_166661407
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:09 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Maak toch niet uit sinds wanneer ze die krijgt. Maar dat was mijn vraag niet :p
Nee dat krijg ik niet, en als geef ik het dubbel terug, laatst nog gedaan, komt die mij een paar mnd ernaar tegen wat blijkt heeft die mij slokdarmkanker!
Zou het toe te wijten zijn dat ik het dubbel terug wensen deed?
Ik weet het niet kon ik het terug nemen deed het als ik wist dat het daardoor kwam!
pi_166661427
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:11 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nee dat krijg ik niet, en als geef ik het dubbel terug, laatst nog gedaan, komt die mij een paar mnd ernaar tegen wat blijkt heeft die mij slokdarmkanker!
Zou het toe te wijten zijn dat ik het dubbel terug wensen deed?
Ik weet het niet kon ik het terug nemen deed het als ik wist dat het daardoor kwam!
Oke.
pi_166661436
quote:
10s.gif Op maandag 14 november 2016 23:10 schreef Yasmin23 het volgende:
John; Als je tegen Zwarte Piet bent mag je uitgescholden worden voor kanker aap'
Nee niet dus, dan zijn die welke dat doen niet veel beter, als een slaven handelaar!
Daar wens ik mij dus boven te plaatsen!
pi_166661454
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:12 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nee niet dus, dan zijn die welke dat doen niet veel beter, als een slaven handelaar!
Daar wens ik mij dus boven te plaatsen!
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

maandag 14 november 2016 @ 23:14:56 #51
39333 Zelva
pi_166661507
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:10 schreef Hathor het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat sommige Nederlanders zich hierdoor van hun slechtste kant laten zien. Je hoeft het niet met haar eens te zijn natuurlijk, maar als je je argumenten niet kan overbrengen zonder daarbij te grijpen naar termen als vieze nikker en kankeraap is er toch behoorlijk wat mis met je.
Van mij mogen ze die personen ook direct het land uitschoppen hoor.
  maandag 14 november 2016 @ 23:15:03 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166661511
quote:

[..]

Ja, dat is ook een argument dat ik ben tegengekomen. Er zijn in Nederland best veel mensen die iets tegen racisme willen doen, die dat willen aanpakken. Maar de Zwartepietdiscussie leidt alleen maar van het werkelijke probleem af en lost inderdaad niets op. Je krijgt eerder ellende als "die neguhrs hebbuh onze zwarte piet afgupakt!" uit het extreme pro-piet kamp.
pi_166661560
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:13 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

[..]

Juist en die groep wens ik niet bij te horen tenzij men mij in een hoekje drijft dan kan ik net zo goed rare sprongen maken, kan ook gebeurt zijn of niet?
Net zo als slaven als excuus te gebruiken, ik heb nog nooit een andere slaaf gehad als mijn moeder, wat zou ik haar graag terug hebben.
Maar dat is een ander hoofdstuk!
pi_166661574
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

Juist en die groep wens ik niet bij te horen tenzij men mij in een hoekje drijft dan kan ik net zo goed rare sprongen maken, kan ook gebeurt zijn of niet?
Net zo als slaven als excuus te gebruiken, ik heb nog nooit een andere slaaf gehad als mijn moeder, wat zou ik haar graag terug hebben.
Wat?
pi_166661599
quote:
10s.gif Op maandag 14 november 2016 23:17 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wat?
Ja en vertel?

als jij het kunt met twee of meer woorden is een fatsoensnorm trouwens toch?

Als ik vroegen wat zei dan werd ik gecorrigeerd met watblief!

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2016 23:19:34 ]
pi_166661624
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:18 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ja en vertel?

als jij het kunt met twee of meer woorden is een fatsoensnorm trouwens toch?
Waar heb je het over?
pi_166661644
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:19 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Waar heb je het over?
Als ik vroeger wat zei dan werd ik gecorrigeerd met watblief!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2016 23:20:39 ]
pi_166661683
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:19 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als ik vroeger wat zei dan werd ik gecorrigeerd met watblief!
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

pi_166661692
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:10 schreef Hathor het volgende:

[..]

Dan is er zeker iets mis met zo iemand. Alleen niet met ZP. Daar zit het probleem. De verkeerden worden aangepakt.
pi_166661733
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:21 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

[..]

Ik heb nog steeds geen vraag gezien!

Ik weet wel waarheen jij wilt, maar jij komt het aan het vragen!

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2016 23:23:24 ]
pi_166661736
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dat is ook een argument dat ik ben tegengekomen. Er zijn in Nederland best veel mensen die iets tegen racisme willen doen, die dat willen aanpakken. Maar de Zwartepietdiscussie leidt alleen maar van het werkelijke probleem af en lost inderdaad niets op. Je krijgt eerder ellende als "die neguhrs hebbuh onze zwarte piet afgupakt!" uit het extreme pro-piet kamp.
In het verleden (voor 1980?) kwamen de initiatieven vnl vanuit de 'blanke' bevolking. Dan was er ook wel even een heftige discussie, maar dat hield altijd snel weer op.
Sinds de initiatieven uit de 'zwarte' hoek komen zijn de reacties veel heftiger en duren langer, mede om die reden denk ik. De social media dragen daar natuurlijk ook aan bij. Het is veel makkelijker geworden om snel en anoniem je onderbuik te legen.
pi_166661737
Gaat goed in NL. :P
pi_166661757
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:22 schreef john2406 het volgende:

[..]

Laat maar zitten. Was weer een nutteloze poging.
pi_166661781
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:22 schreef john2406 het volgende:

[..]

Of je je moeder echt als slaaf zag.

Moeilijk he?
pi_166661782
quote:
9s.gif Op maandag 14 november 2016 23:23 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Laat maar zitten. Was weer een nutteloze poging.
pi_166661797
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:23 schreef Hathor het volgende:

[..]

Moeilijk he?
Misschien is het een bot?
pi_166661811
quote:
4s.gif Op maandag 14 november 2016 23:24 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Met google translate. :')
pi_166661843
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:23 schreef Hathor het volgende:

[..]

Moeilijk he?
Die cijferde zichzelf weg voor het welzijn van haar kinderen, en heeft haar hele leven alleen kinderen opgevoed, wat had die dan buiten haar kinderen!
Geen vraag was haar te lastig, maar zoals geschreven dat is een ander hoofdstuk!
Een user wou iets meer weten nou dat heeft ze bij deze, niks geen smart telefoon waar ze in dook als haar kinderen iets wouden!
pi_166661900
quote:
4s.gif Op maandag 14 november 2016 23:24 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

kijk zo kan het beginnen, moet jij nog uitleg erover, als ik daar op inga kan van het een het ander komen en begeef ik mij op hetzelfde niveau van die welke zoiets schrijven toch?
Ben ik dan beter als de rest of wie is het dan?
pi_166662120
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:25 schreef Hathor het volgende:

[..]

Met google translate. :')
Gewoon een Limburger, denk.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_166662234
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 23:40 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Gewoon een Limburger, denk.
En DAT, meer is het niet voor mij, laat zich van een Limburger uitlokken?
Doe er nog een schepje bovenop bij deze!

Nieuwsgierigheid overwon het van het fatsoen?

Ik weet het bij god niet meer wat mam zei als ik WAT zeggen deed, was niet veel goeds dat weet ik wel!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-11-2016 23:59:08 ]
  dinsdag 15 november 2016 @ 03:52:05 #72
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166663451
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2016 23:22 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

In het verleden (voor 1980?) kwamen de initiatieven vnl vanuit de 'blanke' bevolking. Dan was er ook wel even een heftige discussie, maar dat hield altijd snel weer op.
Sinds de initiatieven uit de 'zwarte' hoek komen zijn de reacties veel heftiger en duren langer, mede om die reden denk ik.
Logisch toch? Als het vanuit de eigen gemeenschap komt, krijg je geen wij/zij discussie.
Nu is het "jullie beledigen ons met Zwarte Piet" en "Jullie zijn racisten" en "Julllie willen dat wij onze Piet aanpassen", "Jullie moeten oprotten naar je eigen land".
Dat discussieert anders dan "wij willen Piet aanpassen, omdat het mogelijk racistisch is, wij moeten van dat racisme in ons land af".
pi_166663476
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 03:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Logisch toch? Als het vanuit de eigen gemeenschap komt, krijg je geen wij/zij discussie.
Nu is het "jullie beledigen ons met Zwarte Piet" en "Jullie zijn racisten" en "Julllie willen dat wij onze Piet aanpassen", "Jullie moeten oprotten naar je eigen land".
Dat discussieert anders dan "wij willen Piet aanpassen, omdat het mogelijk racistisch is, wij moeten van dat racisme in ons land af".
Persoonlijk vind ik dat helemaal niet zo logisch. Je kan heel goed ergens over discussieren zonder persoonlijk te worden. Bovendien kan je natuurlijk tegen blanke Nederlanders moeilijk zeggen dat ze maar moet oprotten naar hun eigen land. Ik behoor dan blijkbaar niet tot 'jullie'? Ik geloof ook niet dat ik ooit iemand vanwege ZP voor racist heb uitgemaakt :N
En voor de duidelijkheid, niet iederen maakt zich er schuldig aan en ook niet één specifieke groep.

Maar nu eerst slapen :z :W
pi_166663493
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 november 2016 04:30 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik dat helemaal niet zo logisch. Je kan heel goed ergens over discussieren zonder persoonlijk te worden. Bovendien kan je natuurlijk tegen blanke Nederlanders moeilijk zeggen dat ze maar moet oprotten naar hun eigen land. Ik behoor dan blijkbaar niet tot 'jullie'? Ik geloof ook niet dat ik ooit iemand vanwege ZP voor racist heb uitgemaakt :N
En voor de duidelijkheid, niet iederen maakt zich er schuldig aan en ook niet één specifieke groep.

In theorie moet dat discussieren met respect zonder persoonlijk te worden mogelijk zijn.

In de praktijk is dat heel anders. Niet iedereen is diplomatiek, en diplomatiek zijn is niet helemaal meer "in", zeker niet in de open maatschappij. Waar het nooit een rol gespeeld heeft trouwens.

Het werkt wel een beetje maar dan met een kundige moderator ertussen. In rondom tien of bij pauw oid. Zonder spelregels gaat t snel bergafwaards.
  dinsdag 15 november 2016 @ 05:34:17 #75
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166663526
quote:
6s.gif Op dinsdag 15 november 2016 04:30 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Als je de oude topics doorleest, zie je dat de tendens is om de zwarte piet door te schuiven naar de andere partij.
Dus niet "ik vind dit, want" of "wij willen dit, want" maar vooral heel veel "zij willen zus en zo, :') " "jullie moeten", "jullie vinden", "jullie zijn". Van beide kanten, hoor. Het zijn allebei partijen die *elkaar* argumenten in de mond leggen, waarop wordt ontkend dat "wij" er zo over denken, en in plaats van een eigen argument volgt er meestal een jij-bak (of eigenlijk een jullie-bak).
Dat werkt een stuk minder als het van binnenuit gaat. "Zullen we als moderne Nederlanders eens kijken of we onze traditie moeten veranderen?"
Dat merk je heel duidelijk aan de (radicale) anti-pietkant die het heel nadrukkelijk heeft over tegenstellingen: zwart/wit, nazaten van slaven/WIC. Juist van die kant ontbreekt het compromis, ook omdat al dan niet zwarte piet die andere tegenstellingen met zijn fricties niet gaat oplossen.
Het is eerder gezegd:

- de zwarte tegenstanders van zwarte piet eisen als zwarten te worden gezien door de witten, "geen onderscheid maken op huidskleur" staat gelijk aan racisme omdat je dan de cultuur van de zwarten met hun specifieke verleden en de discriminatie ontkent.

- door de nadruk op het onderscheid zwart/wit te leggen, kunnen white privilege en white guilt van stal worden gehaald. Ook dat komt voort uit wij/zij denken en de kloof is moeilijk te dichten. Bovendien levert het conflicten op bij zwarten die zich niet herkennen in de groep die hen wegens huidskleur claimt en tegenover de blanke Hollander stelt. Dat zijn de zwarten die niks tegen zwarte piet hebben, die als verraders van de zwarte zaak worden gezien, bounties.

- hoewel er regelmatig op nuances en onwaarheden is gewezen, claimt de antipietgroep dat het slachtofferschap van de slavernij uitsluitend bij de zwarten ligt en de schuld bij de witten. Ook hier wij/zij denken met een diepe kloof zonder de erkenning dat we op wetenschappelijke, historische gronden in Nederland veel dichter bij elkaar staan, zowel als daders als als slachtoffers.

Al dat hardnekkige wij/zij denken, en dan vooral uit de hoek van de radicale antipieten met hun Black Panther vs KKK sentimenten helpen de discussie niet vooruit, omdat elke toenadering bij voorbaat onmogelijk is: als blanke zul je voor die mensen hooguit een whitey helper worden, nooit een serieuze, gelijkwaardige gesprekskandidaat, want je kunt niet zwart worden.
Andersom is die vorm van racisme er zéker ook (met opvattingen in twee smaken: de zielige zwartjes die het zonder hulp niet gaan redden en de zwarten die minderwaardig zijn en die weg moeten), maar dat is minder relevant, omdat het in dit geval voornamelijk de zwarte, radicale antipieten zijn die veranderingen eisen en dus het gesprek zouden moeten aangaan en daarom hun gesprekspartner als gelijkwaardig (inclusief, wij) zouden moeten beschouwen.
Als zo'n neonazi het gesprek met zwarten aan wil gaan, al is het maar om rotirecepten uit te wisselen, gaat dat ook niet lukken als hij zijn gesprekspartner veracht in woorden, gedrag, houding en symboliek in uiterlijkheden.
Het lijkt mij een vorm van racisme dat niet erkend kan worden ("zo zijn ze niet", het nobele wilde idee, of het idee van het stereotype slachtoffer uit een sociaal zwakkere groep dat zelf nóóit dader kan zijn) dat zwarten zich ook als die neonazi kunnen gedragen. Met hun valse Black Panther rethoriek.
pi_166663576
Het feit dat de anti-Piet activisten dikke maatjes zijn met Afa en dat een beweging als Movement X (van Abou JahJah) voor hen nog niet radicaal genoeg is zou toch minstens de wenkbrauwen moeten doen fronsen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 15 november 2016 @ 08:18:21 #77
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166663988
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt is strafvervolging vanwege racisme op dit moment helemaal niet aan de orde. Maar mocht dat het geval zijn, laat inderdaad de rechter dat dan maar toetsen.
Nou ja, het is nogal wat waar je iemand van beschuldigd. Racisme of racistische uitingen doen zijn beiden strafbare zaken, je beschuldigt mensen er van de wet te overtreden. Dat blijven loze beschuldigingen als je ze niet hard maakt en de beschuldigde heeft geen eerlijke kans zich te verdedigen als je die beschuldigingen niet bij de juiste instantie, de rechter, maakt.

Dat is ook de hoofdreden van de protesten geloof ik, dat mensen zwarte piet een racistische uting vinden. Dat is een forse uitspraak en het is wettelijk vastgelegd wat een racistische uiting is en wat niet. On mensen tegen racisme te beschermen.

Dan is er mijns inziens maar één weg om dat te stoppen en dat is bij de rechter een verbod afdwingen. Dat moet vrij makkelijk te doen zijn als men er blijkbaar zo stellig van overtuigd is dat men beschuldigingen van strafbare feiten rond gaat strooien. Maar een andere weg zou ik niet bepaald eerlijk vinden als je mensen wel van een strafbaar feit beschuldigd
Laffe huichelaar
pi_166664082
Waarom zijn er eigenlijk geen zwarte clowns? Ik voel me behoorlijk gekwetst door deze figuur die gebaseerd is op een karikatuur van een blanke. :{
pi_166664214
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 08:18 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Nou ja, het is nogal wat waar je iemand van beschuldigd. Racisme of racistische uitingen doen zijn beiden strafbare zaken, je beschuldigt mensen er van de wet te overtreden. Dat blijven loze beschuldigingen als je ze niet hard maakt en de beschuldigde heeft geen eerlijke kans zich te verdedigen als je die beschuldigingen niet bij de juiste instantie, de rechter, maakt.

Dat is ook de hoofdreden van de protesten geloof ik, dat mensen zwarte piet een racistische uting vinden. Dat is een forse uitspraak en het is wettelijk vastgelegd wat een racistische uiting is en wat niet. On mensen tegen racisme te beschermen.

Dan is er mijns inziens maar één weg om dat te stoppen en dat is bij de rechter een verbod afdwingen. Dat moet vrij makkelijk te doen zijn als men er blijkbaar zo stellig van overtuigd is dat men beschuldigingen van strafbare feiten rond gaat strooien. Maar een andere weg zou ik niet bepaald eerlijk vinden als je mensen wel van een strafbaar feit beschuldigd
Als iemand zegt dat Zwarte Piet aan elkaar hangt van racistische symboliek betekent nog niet dat er ook maar iemand wordt beschuldigd van racisme. Ik, en ik neem aan vele anti-pieten met mij, gaan er vanuit dat de meeste mensen die sinterklaas vieren met ZP geen racisten zijn en daar geen racistische bedoelingen mee hebben. (Anders zouden we ook wel griezelig veel racisten hebben in dit land.)

Ten tweede, iemand ten onrechte van strafbare feiten beschuldigen is zover ik weet op zichzelf strafbaar. Dus als dat aan de orde is moet de rechter ook dat maar toetsen.

Er worden in deze discussie nogal wat zaken door elkaar gehaald. Als men bijvoorbeeld zegt dat Schenkman Zwarte Piet heeft bedacht dan heeft men het natuurlijk over het uiterlijk daarvan zoals we dat nu kennen. Het is geen bewering dat de traditie niet ouder is. Wel dat ZP er voor die tijd heel anders uitzag en geen enkele gelijkenis vertoonde met negers. De gelijkenis die ontstond met Schenkman lijkt me echter ook niet toevallig. Dat is wel degelijk een neger en ook bedoeld als neger.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 15-11-2016 08:54:47 ]
pi_166664224
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 08:30 schreef Braindead2000 het volgende:

Waarom zijn er eigenlijk geen zwarte clowns?
Wat mij betreft kan Zwarte Piet gerust worden omschreven als een zwarte clown. Onhandig, dom, en zwart. Wat wil je nog meer?
pi_166664311
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 08:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat mij betreft kan Zwarte Piet gerust worden omschreven als een zwarte clown. Onhandig, dom, en zwart. Wat wil je nog meer?
Dus je bent het met me eens dat clowns verboden moeten worden? Of dat het wenselijk is dat de helft van de clowns zwart geschilderde gezichten hebben?
  dinsdag 15 november 2016 @ 09:00:41 #82
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166664326
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 08:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als iemand zegt dat Zwarte Piet aan elkaar hangt van racistische symboliek betekent nog niet dat er ook maar iemand wordt beschuldigd van racisme. Ik, en ik neem aan vele anti-pieten met mij, gaan er vanuit dat de meeste mensen die sinterklaas vieren met ZP geen racisten zijn en daar geen racistische bedoelingen mee hebben.

Ten tweede, iemand ten onrechte van strafbare feiten beschuldigen is zover ik weet op zichzelf strafbaar. Dus als dat aan de orde is moet de rechter ook dat maar toetsen.

Er worden in deze discussie nogal wat zaken door elkaar gehaald. Als men bijvoorbeeld zegt dat Schenkman Zwarte Piet heeft bedacht dan heeft men het natuurlijk over het uiterlijk daarvan zoals we dat nu kennen. Het is geen bewering dat de traditie niet ouder is. Wel dat ZP er voor die tijd heel anders uitzag en geen enkele gelijkenis vertoonde met negers. De gelijkenis die ontstond met Schenkman lijkt me echter ook niet toevallig.
Mensen zeggen dan ook niet dat zwarte piet aan elkaar hangt van racistische symboliek, verreweg de meeste 'anti-pieten' zijn daar niet genuanceerd genoeg voor. Zwarte piet=racisme lijkt me nog de uitspraak die het meeste voorkomt en ik heb die tegenhangers al wat meer nuance toegedicht door het over een racistische uiting te hebben. Het lijkt me, als je dat wil stoppen, niet heel lastig om bij de rechter voor elkaar te krijgen. Het is me een raadsel waarom dat dan niet gebeurd is.

Dan zijn de flauwekulletjes meteen afgelopen. En, ik kan natuurlijk niet voor de 'pro-pieten' spreken maar ga het toch doen, het lijkt me niet dat aanhangers van plan zijn de wet te overtreden en een gerechterlijke uitspraak naast zoch neer te leggen. Ja, de meeste fanatici zullen het dan gewoon blijven doen, maar de grote jongens, commerciele bedrijven, de staatsomroep en gemeentes bijvoorbeeld, zullen wel moeten.

We hebben het hier over een sterk gepolariseerd probleem waarbij de ene kant beweert dat iets niet zou moeten kunnen omdat het racisme is, een term die wettelijk meetbaar is. De andere kant beweert dat dit niet zo is en dat het bovendien traditie is.

Als je ruzie maakt over iets dat wettelijk meetbaar is, laat het dan gewoon toetsen. De enige redenen die ik kan bedenken waarom dat niet gedaan wordt, is omdat ze helemaal niet zeker van de uitkomst zijn of liever blijven ruzie maken. Ik weet niet of jij een andere reden weet?
Laffe huichelaar
pi_166664330
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 08:58 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dus je bent het met me eens dat clowns verboden moeten worden? Of dat het wenselijk is dat de helft van de clowns zwart geschilderde gezichten hebben?
Geen van beide, nee. Hoe je tot die conclusie komt is mij een raadsel eigenlijk. Maar je trekt wel vaker vreemde conclusies.
  dinsdag 15 november 2016 @ 09:05:18 #84
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166664371
Ik denk dat de vergelijking tussen zwarte piet en een clown wellicht de domste is die ik in deze discussie ooit gelezen heb
Laffe huichelaar
pi_166664405
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:00 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Mensen zeggen dan ook niet dat zwarte piet aan elkaar hangt van racistische symboliek, verreweg de meeste 'anti-pieten' zijn daar niet genuanceerd genoeg voor.
Dat is ieg het beeld dat men hier tracht te creeren door continu Gario en Simons in het zonnetje te zetten. Ik denk echter niet dat dat beeld klopt. Het klopt zeker niet voor de meeste anti-pieten in dit topic.

quote:

Zwarte piet=racisme lijkt me nog de uitspraak die het meeste voorkomt en ik heb die tegenhangers al wat meer nuance toegedicht door het over een racistische uiting te hebben. Het lijkt me, als je dat wil stoppen, niet heel lastig om bij de rechter voor elkaar te krijgen. Het is me een raadsel waarom dat dan niet gebeurd is.
In alle eerlijkheid... de kreet "zwarte piet=racisme" heb ik hier op FOK eigenlijk alleen maar horen komen uit de monden van pro-pieters. Wellicht dat er een enkele anti-pieter hier is die achter die uitspraak staat, maar om nou te zeggen dat dit de meest gebruikte uitspraak door anti-pieters is lijkt mij klinkklare nonsens. Overigens is dat ook 1 van de redenen dat ik erop heb aangedrongen om nou eens een lijstje te maken van standpunten en argumenten. Want hoewel bijna geen enkele anti-piet hier roept "zwarte piet=racisme" is dat wel de uitspraak waar ze zich op de een of andere manier tegen moeten verdedigen.

Dit standpunt staat overigens wel genoemd in de OP onder het kopje "extremistische opvattingen van", maar zoals gezegd: het is mij niet duidelijk welke anti-pieters hier die uitspraak onderschrijven. Er staat ook geen naam bij.

quote:

Dan zijn de flauwekulletjes meteen afgelopen. En, ik kan natuurlijk niet voor de 'pro-pieten' spreken maar ga het toch doen, het lijkt me niet dat aanhangers van plan zijn de wet te overtreden en een gerechterlijke uitspraak naast zoch neer te leggen. Ja, de meeste fanatici zullen het dan gewoon blijven doen, maar de grote jongens, commerciele bedrijven, de staatsomroep en gemeentes bijvoorbeeld, zullen wel moeten.
Zoals gezegd... strafvervolging is in dit stadium van de discussie niet aan de orde. Het gaat meer over de vraag wat we met z'n allen fatsoenlijk / smaakvol vinden. Dat iets niet verboden is betekent nog niet dat het sociaal / moreel acceptabel is. De discussie gaat in mijn beleving vooral over dat laatste.

quote:

We hebben het hier over een sterk gepolariseerd probleem waarbij de ene kant beweert dat iets niet zou moeten kunnen omdat het racisme is, een term die wettelijk meetbaar is. De andere kant beweert dat dit niet zo is en dat het bovendien traditie is.
Het "het is traditie" argument vind ik ieg niet sterk. Niet dat we tradities allemaal moeten afschaffen, maar als we het moeten hebben van dat argument is dat niet veel.

quote:

Als je ruzie maakt over iets dat wettelijk meetbaar is, laat het dan gewoon toetsen. De enige redenen die ik kan bedenken waarom dat niet gedaan wordt, is omdat ze helemaal niet zeker van de uitkomst zijn of liever blijven ruzie maken. Ik weet niet of jij een andere reden weet?
Ehm... een andere reden die ik kan bedenken is dus het onderscheid:

- racistische symboliek
- racistische bedoelingen

Wettelijk gezien is alleen het laatste strafbaar, en we hebben het alleen over het eerste.
pi_166664421
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:05 schreef timmmmm het volgende:
Ik denk dat de vergelijking tussen zwarte piet en een clown wellicht de domste is die ik in deze discussie ooit gelezen heb
Ik vond het eigenlijk wel een goeie van mij. Waarom is die vergelijking zo raar?
pi_166664424
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:05 schreef timmmmm het volgende:
Dat denk ik niet. :D
pi_166664427
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:11 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik vond het eigenlijk wel een goeie van mij. Waarom is die vergelijking zo raar?
Goh, ben ik het toch een keer met je eens. Bel de Televaag.
pi_166664464
Traditie is wel iets om rekening mee te houden want dat is veel mensen dierbaar. Net zoals rekening houden met hoe anderen het ervaren. Beide zijn subjectief.

Geen rekening houden met de traditie maar wel met hoe het overkomt is een recept voor problemen.
pi_166664482
quote:

Ik ben daar eigenlijk ook wel voorstander van dat "Zwarte Piet= racisme" wettelijk getoetst wordt. De huidige starre houding van de anti-Piet activisten en de felle voorstanders leidt alleen maar tot meer polarisatie en ergernissen. Ik ben demonstraties waarbij kinderen aanwezig zijn die een feest willen vieren eigenlijk wel zat.

Wat mij betreft is de reden dat een gang naar de rechter niet gemaakt wordt inderdaad de onzekere uitkomst (eigenlijk voor beide partijen). Waarbij voor de pro-Pieten alleen het aanpassen van Zwarte Piet afhangt hangt er voor de anti-Piet activisten mogelijk veel meer aan vast. De grondslag voor de claim voor herstelbetalingen. Indien wettelijk vastgesteld wordt dat "Zwarte geen racisme" is, of niet hard gemaakt kan worden, dan is dat een flinke tegenslag voor de eis om herstelbetalingen.
  dinsdag 15 november 2016 @ 09:26:36 #92
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166664571
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is ieg het beeld dat men hier tracht te creeren door continu Gario en Simons in het zonnetje te zetten. Ik denk echter niet dat dat beeld klopt. Het klopt zeker niet voor de meeste anti-pieten in dit topic.

[..]

In alle eerlijkheid... de kreet "zwarte piet=racisme" heb ik hier op FOK eigenlijk alleen maar horen komen uit de monden van pro-pieters. Wellicht dat er een enkele anti-pieter hier is die achter die uitspraak staat, maar om nou te zeggen dat dit de meest gebruikte uitspraak door anti-pieters is lijkt mij klinkklare nonsens. Overigens is dat ook 1 van de redenen dat ik erop heb aangedrongen om nou eens een lijstje te maken van standpunten en argumenten. Want hoewel bijna geen enkele anti-piet hier roept "zwarte piet=racisme" is dat wel de uitspraak waar ze zich op de een of andere manier tegen moeten verdedigen.

Dit standpunt staat overigens wel genoemd in de OP onder het kopje "extremistische opvattingen van", maar zoals gezegd: het is mij niet duidelijk welke anti-pieters hier die uitspraak onderschrijven. Er staat ook geen naam bij.

[..]

Zoals gezegd... strafvervolging is in dit stadium van de discussie niet aan de orde. Het gaat meer over de vraag wat we met z'n allen fatsoenlijk / smaakvol vinden. Dat iets niet verboden is betekent nog niet dat het sociaal / moreel acceptabel is. De discussie gaat in mijn beleving vooral over dat laatste.

[..]

Het "het is traditie" argument vind ik ieg niet sterk. Niet dat we tradities allemaal moeten afschaffen, maar als we het moeten hebben van dat argument is dat niet veel.

[..]

Ehm... een andere reden die ik kan bedenken is dus het onderscheid:

- racistische symboliek
- racistische bedoelingen

Wettelijk gezien is alleen het laatste strafbaar, en we hebben het alleen over het eerste.
Je gaat voorbij aan het feit dat de Gario'svan deze samenleving wel degenen zijn die hier ophef over maken. Die startten de discussie, voedden de discussie en krijgen nu ook de hoofdrol toebedeeld.

Het aaangehaalde 'zwarte piet is racisme' heb ik niet bedacht en hebben de voorstanders van Piet ook niet bedacht. Dat is een campagne die in het leven is geroepen om ZP uit onze sinterklaas te weren. Ik heb de opdruk op de t-shirts waarmee tegenstanders bij intochten demonstreren niet bedacht.

En wanneer je stelt dat zwarte piet racisme is, doe je daar in het verlengde ook een beschuldiging bij. Een racistische uiting als ZP dus blijkbaar is, houdt in dat iemand hem ook uit.

Nou vind ik het prima dat men dat vindt en ik geniet elk jaar weer van de hysterische voor- en tegenstanders die elkaat in de media of op facebook te lijf gaan, maar ik blijf maar niet begrijpen waarom ze het niet in de rechtbank afhandelen. Een civiele procedure verder en je bent van het gedoe af. Als je je zo beledigd voelt en zo van je eigen gelijk overtuigd bent als een gario of die lui met zo'n shirt aan, doe je dat toch gewoon?

Ze zijn helaas niet verder gekomen dan het aanvechten van een afgeleverde vergunning en ja, daar gaat de rechter inderdaad niet over. Dus als je Piet uit wil bannen, zal je de figuur zelf moeten brandmerken als een racistische uiting voor de rechter. Dan is ie weg.

Nou kom jij en andere posters met jou met hele mooie argumenten waarom zwarte piet racistisch is of in ieder geval uit racistische symboliek bestaat en ik kan je zo niet vertellen welke van de twee groepen gelijk heeft, dan had ik mijn studie af moeten maken ipv na een jaar stoppen. Maar het zou wel gewoon duidelijkheid geven.

Want we weten allebei dat hoeveel redelijkheid en overtuiging jij hier ook tentoon spreidt, de hele grote groep pro-pieten het gewoon blijven doen zoals zij willen. Als het mag, blijven zij doorgaan.

En terecht als je het mij vraagt. Want als mensen kunnen kiezen tussen wat ze zelf willen of wat ee ander wil, zullen ze altijd voor zichzelf kiezen
Laffe huichelaar
  dinsdag 15 november 2016 @ 09:31:15 #93
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166664612
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:16 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik ben daar eigenlijk ook wel voorstander van dat "Zwarte Piet= racisme" wettelijk getoetst wordt. De huidige starre houding van de anti-Piet activisten en de felle voorstanders leidt alleen maar tot meer polarisatie en ergernissen. Ik ben demonstraties waarbij kinderen aanwezig zijn die een feest willen vieren eigenlijk wel zat.

Wat mij betreft is de reden dat een gang naar de rechter niet gemaakt wordt inderdaad de onzekere uitkomst (eigenlijk voor beide partijen). Waarbij voor de pro-Pieten alleen het aanpassen van Zwarte Piet afhangt hangt er voor de anti-Piet activisten mogelijk veel meer aan vast. De grondslag voor de claim voor herstelbetalingen. Indien wettelijk vastgesteld wordt dat "Zwarte geen racisme" is, of niet hard gemaakt kan worden, dan is dat een flinke tegenslag voor de eis om herstelbetalingen.
Ik snap die complotdenkerij over herstelbetalingen nooit zo.

Ik geloof er helemaal niks van dat die mensen die langs de kant van de weg gaan staan met 'zwarte piet is racisme'-shirts uit zijn op geld. Of zo'n Simons die elk programma afgaat met haar huilerij.

Die mensen voelen zoch oprecht beledigd en gekwetst en willen dat dat ophoudt. Door dat af te doen als azen op geld maak je het enkel voor jezelf makkelijker ze te haten ipv de waarheid onder ogen te zien.

Zal er ergens iemand zijn die denkt aan geld als hij dit hoort? Vast en zeker. Maar ik durf te zeggen dat 99 van de 100 boze negers gewoon af wil van hetgeen hun kwetst en beledigt. Iets anders suggereren doet denken dat je een of ander groot complot van zwarte mensen voorziet tegen de arme blanke man en dat is wellicht nog lachwekkender dan de vergelijking met clowns
Laffe huichelaar
pi_166664671
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:26 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Je gaat voorbij aan het feit dat de Gario'svan deze samenleving wel degenen zijn die hier ophef over maken. Die startten de discussie, voedden de discussie en krijgen nu ook de hoofdrol toebedeeld.
Onzin. Deze discussie loopt al 50 jaar. De enige reden dat de mensen hier Gario zo interessant vinden is omdat hij wel "zwarte piet=racisme" roept en daardoor een easy target is. Het lijkt mij niet representatief voor mensen die ZP willen veranderen. Zeker niet als het gaat om de anti-pieters in dit topic.

Sterker nog: ik denk niet dat er ook maar 1 anti-pieter in dit topic aanwezig is die achter Gario staat. Dat alleen al zou genoeg moeten zijn om je eens achter de oren te krabben.

Maar probeer ook eens het omgekeerde te zien he. Stel nu dat anti-pieters hier op dezelfde manier hun pijlen zouden richten op de slechtste vertegenwoordigers van het pro-piet standpunt. Zeg de NVU ofzo.

Wees blij dat die wel fatsoenlijk genoeg zijn om dat niet te doen.

quote:

Het aaangehaalde 'zwarte piet is racisme' heb ik niet bedacht en hebben de voorstanders van Piet ook niet bedacht. Dat is een campagne die in het leven is geroepen om ZP uit onze sinterklaas te weren. Ik heb de opdruk op de t-shirts waarmee tegenstanders bij intochten demonstreren niet bedacht.
En waar jij en andere pro-pieters gretig een vergrootglas op leggen. Wat mij betreft een intellectueel zwaktebod. Waar het om gaat is niet wat Gario ervan vindt, waar het om gaat zijn de bezwaren zoals die zijn verwoord in de OP.

Als je een constructieve discussie hierover wilt zul je toch ook moeten gaan luisteren naar meer gematigde mainstream opvattingen hierover. Iets waartoe nog maar weinig pro-pieters in staat zijn gebleken. Die hebben het liever over Gario en Simons.

quote:

Want we weten allebei dat hoeveel redelijkheid en overtuiging jij hier ook tentoon spreidt, de hele grote groep pro-pieten het gewoon blijven doen zoals zij willen. Als het mag, blijven zij doorgaan.
Nogmaals, "wettelijk toegestaan" is niet hetzelfde als "moreel / sociaal acceptabel". Ik vind het echt heel opmerkelijk hoe velen hier lijken te denken dat als de wet het niet verbiedt het dan OK is. Absurd.

quote:

En terecht als je het mij vraagt. Want als mensen kunnen kiezen tussen wat ze zelf willen of wat ee ander wil, zullen ze altijd voor zichzelf kiezen
Nee hoor. Als jij liever in je korte broek en gympen naar een sollicitatiegesprek gaat voor een functie als ICT consultant (ik noem maar wat), dan zal je toch je nette kleding aantrekken. Niet omdat dat een verschil maakt voor jouw functioneren, niet omdat je daar wettelijk toe verplicht bent, maar omdat je daarmee "een betere indruk" achterlaat bij je potentiele werkgever. Die op zijn beurt je waarschijnlijk zou afwijzen als je in korte broek en gympen aankomt.

Los van wat je wettelijk wel of niet mag, los van wat nou echt rationeel is, houden we allemaal in dat soort situaties rekening met elkaar. Maar somehow hebben pro-pieters tav ZP een "fuck jou! moet ik toch godverdomme zelf weten, eikel!" houding. Ik vind die houding nogal asociaal, ook al is die niet verboden.
  dinsdag 15 november 2016 @ 09:39:36 #95
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166664717
Ah, ik ben kritisch dus ik ben een pro-pieter. Dan komen we er verder ook niet meer uit natuurlijk, met zo'n gesloten instelling
Laffe huichelaar
pi_166664737
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:31 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Ik geloof er helemaal niks van dat die mensen die langs de kant van de weg gaan staan met 'zwarte piet is racisme'-shirts uit zijn op geld. Of zo'n Simons die elk programma afgaat met haar huilerij.

Die mensen voelen zoch oprecht beledigd en gekwetst en willen dat dat ophoudt. Door dat af te doen als azen op geld maak je het enkel voor jezelf makkelijker ze te haten ipv de waarheid onder ogen te zien.

Zal er ergens iemand zijn die denkt aan geld als hij dit hoort? Vast en zeker. Maar ik durf te zeggen dat 99 van de 100 boze negers gewoon af wil van hetgeen hun kwetst en beledigt. Iets anders suggereren doet denken dat je een of ander groot complot van zwarte mensen voorziet tegen de arme blanke man en dat is wellicht nog lachwekkender dan de vergelijking met clowns
Aangezien 75% van Nederland Piet zwart wil houden (waaronder de helft van de Surinamers en Antillianen) schat ik zo in dat 5% van Nederland zich gekwetst en beledigd voelt. De overige 20% is Goedvolk dat elke kans aangrijpt om zich beter te voelen door een minderheid te omarmen dus die kan je niet serieus nemen. Als je die 5% zijn zin geeft dan veroorzaak je dat 75% van Nederland "gekwetst en beledigd" is. Vind je dat een goede deal?
pi_166664740
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:39 schreef timmmmm het volgende:
Ah, ik ben kritisch dus ik ben een pro-pieter. Dan komen we er verder ook niet meer uit natuurlijk, met zo'n gesloten instelling
Mijn excuus als ik daar de verkeerde conclusie trok. ;) Kennelijk kwam het zo op mij over.

Maar als je geen pro-pieter bent is het mij wel een raadsel waarom je Gario interessant vindt. Het lijkt mij glashelder dat hij een matig minderheidsstandpunt vertegenwoordigt, ook binnen de piet-kritische groep.

Het is dan een beetje alsof we naar kwantumfysica kijken door de bril van Deepak Chopra. Who cares?

[ Bericht 6% gewijzigd door Molurus op 15-11-2016 09:53:46 ]
pi_166664935
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:31 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Nee, de (gekleurde) anti-Piet activist die meeloopt met de demonstraties zal zich echt wel oprecht beledigd en gekwetst voelen. Ik zie in hen echter eerder het 'voetvolk', of degenen die de kastanjes uit het vuur halen voor degenen die streven naar de herstelbetalingen zoals bv Sandew Hira, Berryl Biekman, Roy Groenberg, Perez Jong Loy en stichtingen zoals "Eer en herstel' en "Nederland wordt beter'. Ook reclamecampagne bureau BKB in de vorm van Marleen van der Steen is hierbij betrokken. (Zie ook mijn post #192 in topicreeksnr 11). Oh, en vergeet Verene Shepherd niet.
quote:
Nederland Wordt Beter

Communicatie/public affairs adviseur

Vanaf januari 2015

De Stichting Nederland Wordt Beter zet zich in voor meer kennis over de gevolgen van het koloniale en slavernijverleden. De campagne Zwarte Piet is Racisme is hier een onderdeel van. www.nederlandwordtbeter.nl
Dus niks complot, gewoon een campagne.
pi_166664962
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:41 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Aangezien 75% van Nederland Piet zwart wil houden (waaronder de helft van de Surinamers en Antillianen) schat ik zo in dat 5% van Nederland zich gekwetst en beledigd voelt. De overige 20% is Goedvolk dat elke kans aangrijpt om zich beter te voelen door een minderheid te omarmen dus die kan je niet serieus nemen. Als je die 5% zijn zin geeft dan veroorzaak je dat 75% van Nederland "gekwetst en beledigd" is. Vind je dat een goede deal?
Tegen beter weten in toch nog even het bekende voorbeeld uit de morele filosofie:

Stel, een arts heeft 4 patienten die een donororgaan nodig hebben. Zonder donororganen zullen die 4 patienten 100% zeker gaan overlijden.

Nou zou de arts een gezonde patient in de wachtkamer kunnen vermoorden en hem kunnen beroven van zijn organen. Die gezonde patient zal overlijden, maar de arts redt daar wel 4 levens mee! 80% vs 20%.

Mijn vraag aan jou, en probeer die minimaal te beantwoorden alsjeblieft:

Zou je dat OK vinden? En ongeacht het antwoord, waarom?

Als je dit vraagstuk begrijpt zou je ook moeten begrijpen waarom percentages niet heilig zijn.
pi_166665047
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 09:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Tegen beter weten in toch nog even het bekende voorbeeld uit de morele filosofie:

Stel, een arts heeft 4 patienten die een donororgaan nodig hebben. Zonder donororganen zullen die 4 patienten 100% zeker gaan overlijden.

Nou zou de arts een gezonde patient in de wachtkamer kunnen vermoorden en hem kunnen beroven van zijn organen. Die gezonde patient zal overlijden, maar de arts redt daar wel 4 levens mee! 80% vs 20%.

Mijn vraag aan jou, en probeer die minimaal te beantwoorden alsjeblieft:

Zou je dat OK vinden? En ongeacht het antwoord, waarom?
Als ik 1 van die patiënten was die een orgaan nodig had dan zou ik er geen bezwaar tegen hebben als hij die gezonde patiënt een vroegtijdig einde bezorgt.
pi_166665076
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:03 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als ik 1 van die patiënten was die een orgaan nodig had dan zou ik er geen bezwaar tegen hebben als hij die gezonde patiënt een vroegtijdig einde bezorgt.
:D

Ze bestaan kennelijk nog... rasechte utilitaristen. _O_

Vandaag de dag vinden de meeste mensen, inclusief politieke filosofen, dat een zeer verwerpelijk standpunt. Maar ieg mijn complimenten en waardering voor een eerlijk maar verwerpelijk antwoord. Ik ben ieg blij dat jij geen arts bent dan.
pi_166665159
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ze bestaan kennelijk nog... rasechte utilitaristen. _O_

Vandaag de dag vinden de meeste mensen, inclusief politieke filosofen, dat een zeer verwerpelijk standpunt. Maar ieg mijn complimenten en waardering voor een eerlijk maar verwerpelijk antwoord.
Als de persoon waar jij het meest van houd nog een dag te leven heeft tenzij die persoon een nieuw hart krijgt zou jij het dan verschrikkelijk vinden als een dokter een gezonde donor stiekem ombrengt?
pi_166665188
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:11 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als de persoon waar jij het meest van houd nog een dag te leven heeft tenzij die persoon een nieuw hart krijgt zou jij het dan verschrikkelijk vinden als een dokter een gezonde donor stiekem ombrengt?
Je bent niet serieus.
pi_166665217
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je bent niet serieus.
Dus jij zou je moeder/vader/dochter/zoon dood laten gaan voor een vreemde? Ben jij wel serieus?
pi_166665246
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:14 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dus jij zou je moeder/vader/dochter/zoon dood laten gaan voor een vreemde? Ben jij wel serieus?
Ik zou er geen ander onnodig voor dood laten gaan of laten vermoorden idd.
pi_166665250
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:11 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als die persoon waarvan jij het meest houdt nou niet de persoon is die een nieuw hart nodig heeft is maar de gezonde patient die in het volste vertrouwen bij die arts aanklopt voor een medische controle?

Er zijn wel mensen waar ik dusdanig veel om geef dat ik bereid zou zijn om heel immorele dingen te doen om hun levens te redden. Maar dat maakt die dingen niet minder immoreel.
pi_166665274
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik zou er geen ander onnodig voor dood laten gaan of laten vermoorden idd.
Dit is 1 van de meest interessante vraagstukken uit de morele filosofie. Het was voor mij wel een eye-opener. :)
pi_166665275
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als die persoon waarvan jij het meest houdt nou niet de persoon is die een nieuw hart nodig heeft is maar de gezonde patient die in het volste vertrouwen bij die arts aanklopt voor een medische controle?

Er zijn wel mensen waar ik dusdanig veel om geef dat ik bereid zou zijn om heel immorele dingen te doen om hun levens te redden. Maar dat maakt die dingen niet minder immoreel.
Ik zeg ook niet dat het beleid moet worden.
pi_166665303
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:17 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het beleid moet worden.
Zoals Kant zegt... het kan alleen moreel genoemd worden als je bereid bent de regel algemeen toe te passen. :) Als je de regel alleen toepast wanneer het jou uitkomt ben je toch echt immoreel.
pi_166665330
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:16 schreef Jaroon het volgende:
moeder/vader/dochter/zoon
Jouw moeder/vader/dochter/zoon heeft nog 1 dag te leven tenzij hij/zij een nieuw hart krijgt. De dokter is gesteld op die persoon geraakt en je weet dat hij een gezond persoon om gaat brengen om je moeder/vader/dochter/zoon te helpen. Zou je die dokter tegenhouden?
pi_166665345
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:20 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Jouw moeder/vader/dochter/zoon heeft nog 1 dag te leven tenzij hij/zij een nieuw hart krijgt. De dokter is gesteld op die persoon geraakt en je weet dat hij een gezond persoon om gaat brengen om je moeder/vader/dochter/zoon te helpen. Zou je die dokter tegenhouden?
Ja. Ik heb verder geen zin in deze stompzinnige discussie.
pi_166665410
Hoe dan ook... het punt is wel gemaakt denk ik: dat de percentages leidend zouden moeten zijn ligt niet heel erg voor de hand. (Behalve voor radicale utilitaristen zoals Braindead, maar die is naar eigen zeggen ook alleen utilitarist als het hem uitkomt.)
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:25:08 #113
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_166665418
quote:

[..]

House of cards?
pi_166665444
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:24 schreef Molurus het volgende:
Hoe dan ook... het punt is wel gemaakt denk ik: dat de percentages leidend zouden moeten zijn ligt niet heel erg voor de hand. (Behalve voor radicale utilitaristen zoals Braindead.)
Dus met de gekwetste gevoelens van elke eenling moet rekening gehouden worden? Lijkt me dat het dan wel een zooitje wordt want mensen hebben vaak tegengestelde belangen en voorkeuren.
pi_166665469
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:26 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dus met de gekwetste gevoelens van elke eenling moet rekening gehouden worden? Lijkt me dat het dan wel een zooitje wordt want mensen hebben vaak tegengestelde belangen en voorkeuren.
Zeker niet. Dat kan alleen al niet omdat je gekwetstheid niet een maat kan geven.
pi_166665482
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:26 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dat zal per geval beoordeeld moeten worden. Je kunt ieg niet algemeen zeggen "de meerderheid krijgt altijd haar zin". Net zoals die 4 patienten niet per definitie hun zin krijgen.

We hebben onder meer een grondwet om minderheden te beschermen tegen de dictatuur van de meerderheid. Democratie gaat veel verder dan 'de grootste groep heeft gelijk'.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:30:15 #117
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_166665503
Volgens mij is de discussie intussen weer ingehaald door de actualiteit want op de meeste plekken was Piet gewoon weer donker/zwart. Net als voorgaande jaren.
pi_166665547
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zal per geval beoordeeld moeten worden. Je kunt ieg niet algemeen zeggen "de meerderheid krijgt altijd haar zin". Net zoals die 4 patienten niet per definitie hun zin krijgen.

We hebben onder meer een grondwet om minderheden te beschermen tegen de dictatuur van de meerderheid. Democratie gaat veel verder dan 'de grootste groep heeft gelijk'.
Wat wil je nou? Een wet waarin vastgelegd is dat je mensen niet mag kwetsen?
pi_166665601
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:32 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Nogmaals, wetgeving en moraliteit zijn twee verschillende dingen. Dat iets niet verboden is betekent nog niet dat het moreel acceptabel is.

Je kunt een ongelofelijke klootzak zijn zonder ook maar 1 wet te breken. Deze discussie gaat niet over wat wettelijk is toegestaan, het gaat over (a)sociaal gedrag.
pi_166665610
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:32 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dat zegt hij hier toch niet? Hij geeft aan dat binnen deze democratie ook de kleinere groepen beschermt worden. Het zou eng zijn als de meerderheid alles steeds zou beslissen. Daarom is er ook wetgeving.
pi_166665612
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
Volgens mij is de discussie intussen weer ingehaald door de actualiteit want op de meeste plekken was Piet gewoon weer donker/zwart. Net als voorgaande jaren.
Niet zo vreemd aangezien die anti-Pieten helemaal niks met het Sinterklaasfeest hebben.
pi_166665641
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:35 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat zegt hij hier toch niet? Hij geeft aan dat binnen deze democratie ook de kleinere groepen beschermt worden. Het zou eng zijn als de meerderheid alles steeds zou beslissen. Daarom is er ook wetgeving.
Het onderstreepte lijkt me ook buiten de wereld van formele wetgeving waar. :)
pi_166665652
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nogmaals, wetgeving en moraliteit zijn twee verschillende dingen. Dat iets niet verboden is betekent nog niet dat het moreel acceptabel is.

Je kunt een ongelofelijke klootzak zijn zonder ook maar 1 wet te breken. Deze discussie gaat niet over wat wettelijk is toegestaan, het gaat over (a)sociaal gedrag.
Je klinkt als een of andere religieuze voor die er vanuit gaat dat er maar 1 set universele morele regels bestaan. Jouw morele regels zijn de mijne niet.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:38:09 #124
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166665653
quote:

[..]

Ja. Want diegene die omgebracht gaat worden is ook iemands moeder/vader/dochter of zoon.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166665654
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het onderstreepte lijkt me ook buiten de wereld van formele wetgeving waar. :)
Dat is het ook.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:38:48 #126
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166665667
Kohlberg, dit...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166665670
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja. Want diegene die omgebracht gaat worden is ook iemands moeder/vader/dochter of zoon.
In mijn boek ben je dan echt ziek in je hoofd.
pi_166665681
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:38 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Je klinkt als een of andere religieuze voor die er vanuit gaat dat er maar 1 set universele morele regels bestaan. Jouw morele regels zijn de mijne niet.
Dan lees je iets heel anders dan ik zeg. Ik geloof absoluut niet in universele morele waarden. Dat betekent echter niet dat moraliteit compleet vrij en arbitrair is.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:39:47 #129
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166665687
quote:

[..]

Ik denk dat mijn geliefde mij zelfs zou verfoeien als ik de dokter een compleet vreemde, verder onschuldige persoon laat opofferen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166665715
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan lees je iets heel anders dan ik zeg. Ik geloof absoluut niet in universele morele waarden. Dat betekent echter niet dat moraliteit compleet vrij en arbitrair is.
Geef dan eens een algemene regel die niet alleen op het Pietenverhaal slaat maar ook op andere gebieden.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:41:15 #131
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166665717
quote:

[..]

Noem het maar wat je wil... Je zult de persoon in kwestie maar zijn die voor een routinebezoek naar de dokter gaat en er nooit meer vandaan komt omdat jij het wel ziet zitten zijn lichaam te plunderen voor mensen die je wel lief hebt.

Over ziek gesproken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166665732
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik denk dat mijn geliefde mij zelfs zou verfoeien als ik de dokter een compleet vreemde, verder onschuldige persoon laat opofferen.
Je hebt mensen en je hebt fietsbellen. 8)7
pi_166665736
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:41 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Geef dan eens een algemene regel die niet alleen op het Pietenverhaal slaat maar ook op andere gebieden.
Mensen niet doodmaken voor eigen geluk?
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:42:23 #134
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166665739
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:42 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Je hebt mensen en je hebt fietsbellen. 8)7
Natuurlijk, Braindead... ík ben de gekke hier.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166665750
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:41 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Die 'algemene regel' bestaat niet. Dat is nou precies waar morele filosofen zich al vele eeuwen het hoofd over breken.

Het zou hier veel te ver gaan om daar in detail op in te gaan. Maar mocht die discussie je werkelijk interesseren dan kan ik je deze lezing van harte aanbevelen:

Overigens vraag jij hier nu naar zo'n religieuze universele morele waarde, suggererend dat die bestaat.
pi_166665769
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Noem het maar wat je wil... Je zult de persoon in kwestie maar zijn die voor een routinebezoek naar de dokter gaat en er nooit meer vandaan komt omdat jij het wel ziet zitten zijn lichaam te plunderen voor mensen die je wel lief hebt.

Over ziek gesproken.
Herhaal: ik zeg niet dat het in beleid gegoten moet worden.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:44:51 #137
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166665786
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:43 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Irrelevant.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166665791
quote:

[..]

Nee, alleen wanneer het jou uitkomt. Veel egoistischer en immoreler wordt het niet.
pi_166665797
quote:

[..]

Dat zou helemaal fraai zijn.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:46:18 #140
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166665816
Maar goed, empathie is volgens mij ook al een eng deugend dingetje wat je als politiek incorrecte kruisvaarder gewoon niet moet willen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166665828
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die 'algemene regel' bestaat niet. Dat is nou precies waar morele filosofen zich al vele eeuwen het hoofd over breken.

Het zou hier veel te ver gaan om daar in detail op in te gaan. Maar mocht die discussie je werkelijk interesseren dan kan ik je deze lezing van harte aanbevelen:

Overigens vraag jij hier nu naar zo'n religieuze universele morele waarde, suggererend dat die bestaat.
Ik val in herhaling maar nog maar een keer: Als die gekwetste Pietenhaters nou ook gekwetst zijn door schilderijen met slaven in musea ben jij dan bereid om die slaven in die schilderijen dan over te laten verven?
pi_166665844
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, alleen wanneer het jou uitkomt. Veel egoistischer en immoreler wordt het niet.
Uiteraard. Ben je er nou nog niet achter dat de mens een egoïstisch wezen is?
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:47:57 #143
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166665847
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:46 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik val in herhaling maar nog maar een keer: Als die gekwetste Pietenhaters nou ook gekwetst zijn door schilderijen met slaven in musea ben jij dan bereid om die slaven in die schilderijen dan over te laten verven?
Ik zie geen verschil met boosblankmannetjes die de geschiedenis willen herschrijven en de duistere perioden willen bedekken met de mantel der liefde, of de 'ZIJ DEDEN HET OOK' retoriek.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166665850
quote:

[..]

Men is al begonnen met namen veranderen bij schilderijen in musea volgens mij. Je mocht een eskimo geen eskimo meer noemen geloof ik zelfs.....
pi_166665859
quote:

[..]

Nee.
pi_166665862
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:47 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Er zijn wel grenzen.......bij normale mensen.
pi_166665867
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee.
Waarom niet?
pi_166665869
quote:

[..]

Hoo even. Projecteer je eigen slechte kwaliteiten even niet op de rest van de wereld.
pi_166665891
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:48 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Waarom niet?
Omdat het een stukje geschiedenis is en als zodanig waardevol. Als die werken vandaag de dag werden gemaakt zou ik daar weer heel anders over denken.

De wereld is niet zwart-wit, brain.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:49:58 #150
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166665895
quote:

[..]

Dat zijn de eerste twee fases van Kohlberg... doorgaans dient men die te ontstijgen om niet vast te blijven zitten in een kinderlijk niveau van goed en kwaad
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166665908
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik zie geen verschil met boosblankmannetjes die de geschiedenis willen herschrijven en de duistere perioden willen bedekken met de mantel der liefde, of de 'ZIJ DEDEN HET OOK' retoriek.
De tu quoque is zeer populair in deze discussie ja. :D
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:51:15 #152
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166665920
quote:

Wow. Gewoon wow. Dus je bent niet ziek in je hoofd als je een onschuldig iemand laat sterven om een geliefde te redden. Was ik jouw geredde geliefde, had ik daarna met jouw leven iemand anders gered.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166665932
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat het een stukje geschiedenis is en als zodanig waardevol. Als die werken vandaag de dag werden gemaakt zou ik daar weer heel anders over denken.

De wereld is niet zwart-wit, brain.
Dat maakt niet uit. iig niet volgens jouw denkwijze. Voor de ZP-liefhebbers is ZP ook een stukje geschiedenis en als zodanig waardevol.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:52:46 #154
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166665957
Zijn er vandaag trouwens al negerzoenen gesignaleerd?
pi_166665966
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:51 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit. iig niet volgens jouw denkwijze. Voor de ZP-liefhebbers is ZP ook een stukje geschiedenis en als zodanig waardevol.
Je zal mij ook niet horen betogen dat we boekjes van Schenkman moeten gaan verbranden. Maar dat is wel iets heel anders dan ons nu massaal hullen in racistische symboliek.

Het is een beetje alsof je zegt dat het OK zou zijn om nu, vandaag de dag, arenagevechten in Romeinse stijl te organiseren omdat we afbeeldingen daarvan niet vernietigen.
pi_166666009
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:51 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wow. Gewoon wow. Dus je bent niet ziek in je hoofd als je een onschuldig iemand laat sterven om een geliefde te redden. Was ik jouw geredde geliefde, had ik daarna met jouw leven iemand anders gered.
Ik begin nu wel te begrijpen waarom mensen als jij hun kind persoonlijk op zouden offeren als je ideologie dat voorschrijft.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:55:19 #157
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666022
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:54 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik begin nu wel te begrijpen waarom mensen als jij hun kind persoonlijk op zouden offeren als je ideologie dat voorschrijft.
Echt, je snapt er geen bal van...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:55:39 #158
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166666029
quote:

:')
Wat maak jij toch vreemde gedachtensprongen.
pi_166666035
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je zal mij ook niet horen betogen dat we boekjes van Schenkman moeten gaan verbranden. Maar dat is wel iets heel anders dan ons nu massaal hullen in racistische symboliek.
We kunnen toch alleen de slaven uitgummen in alle schilderijen in alle musea? Waarom ben je zo ongevoelig?
pi_166666044
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Echt, je snapt er geen bal van...
Ik zal vast niet de eerste zijn om het op te merken, maar hij doet inderdaad zijn naam eer aan.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:56:27 #161
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666050
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:55 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

We kunnen toch alleen de slaven uitgummen in alle schilderijen in alle musea? Waarom ben je zo ongevoelig?
Jij voelt je echt heel gekwetst als blankman, is het niet?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166666062
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:55 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dat zou je kunnen doen. Maar dan ben je wat mij betreft ook geen haar beter dan de soldaten van ISIS die op grote schaal historisch erfgoed vernietigen.

Nogmaals:

Het is een beetje alsof je zegt dat het OK zou zijn om nu, vandaag de dag, arenagevechten in Romeinse stijl te organiseren omdat we afbeeldingen daarvan niet vernietigen.
pi_166666064
quote:

[..]

Wat een belachelijke conclusie.
pi_166666070
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:56 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Jij voelt je echt heel gekwetst als blankman, is het niet?
Gekwetst voel ik me nooit, wel vaak geïrriteerd.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:57:43 #165
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666088
Zelfs de oeroude stelregel: Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet, is voor Braindead al een brug te ver... Gewoon instinctief alles op ego gooien en kijken hoe ik er het beste uitkom...

Dacht dat we die tijden als Neanderthaler wel ontstegen waren.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166666109
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
Zelfs de oeroude stelregel: Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet, is voor Braindead al een brug te ver... Gewoon instinctief alles op ego gooien en kijken hoe ik er het beste uitkom...

Dacht dat we die tijden als Neanderthaler wel ontstegen waren.
Aan de andere kant lijkt dat soort denken toch weer wt terug te komen.
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:58:50 #167
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666119
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:58 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Aan de andere kant lijkt dat soort denken toch weer wt terug te komen.
Wat heet, vrijwel de hele rechtse politiek is erop gebaseerd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 15 november 2016 @ 10:59:31 #168
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166666138
Zwarte piet = racisme is hier wel degelijk een paar keer geroepen:
- door figuren als Nielsch, waarbij ik er vanuit ging dat het getroll was,
- doordat het vanuit de media in het topic opdook, het is NWS tenslotte,
- door anderen, maar dan meer als een samenvatting van een meer genuanceerdere mening
- als ongefundeerd argument waarbij naar Schenkman wordt verwezen (terwijl dat aantoonbaar onjuist is, of in elk geval niet de enige of hele waarheid).

Verder boeit mij niet zozeer wat hier de discussie is, want dit is NWS en de discussie wordt van buitenaf gevoed, met name door de media. Wij hebben het hier daarom vooral over de meningen die via de media verkondigt worden, en dat zijn dan mensen als Quincy Gario in het verleden, nu Sylvana Simons die het via het partijprogram van DENK politiek wil maken, verder woordvoerders van Kick Out Zwarte Piet en soortgelijke clubs, en de mensen rond Sunny Bergman. Steeds als die iets roepen, wakkeren ze hier de discussie aan.

In de nationale media is er geen woordvoerder van de pro-pieten opgestaan. Er is niet eens een pro-piet actiegroep, alleen groepen als de NVU of het Pietengilde dat het erbij doet. Geert Wilders is pro, maar zal het in campagnetijd ook over andere zaken hebben, bovendien heb ik de indruk dat hij weinig op tv is als studiogast, al helemaal niet als het om zp gaat - hij is geen woordvoerder, en gezien zijn politieke agenda zullen veel pro-pieten hem niet als zodanig willen zien. De Sinterklaasdocu van Arnold Jan Scheer wordt niet eens op tv getoond.
Kortom, de discussie hier wordt niet aangewakkerd door de pro-pieten van buiten. De antipieten die hier discussiëren hoeven zich niet tegen uitingen in de media te verdedigen.

Pro-Piet beschikt wel over historische feiten die hun gelijk bewijzen, maar die worden òf niet gelezen, of genegeerd, of bestreden met de onderbuik. Over feiten kun je namelijk moeilijk discussiëren en daarom vind ik het jammer dat de antipietgroep slechts matige "onderzoeken" kan laten zien van mensen die zich niet voor zulk onderzoek kwalificeren tot volledige flutonderzoeken zoals die van de Kinderombudsman of de VN (wat uiteindelijk geen onderzoek was en ook niet namens de VN).

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 15-11-2016 11:04:43 ]
pi_166666155
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:58 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat heet, vrijwel de hele rechtse politiek is erop gebaseerd.
Ik doelde meer personen maar ook politiek gezien zie je het. Het gaat erg veel over "IK".
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:00:58 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666182
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:00 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik doelde meer personen maar ook politiek gezien zie je het. Het gaat erg veel over "IK".
Laat dat nu ook de reden zijn dat deze samenleving uit elkaar valt... hebben we helemaal geen moslims of immigranten voor nodig; iedereen is te druk bezig met 'ik' dat er van sociale cohesie al decennia geen sprake is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166666188
Sinterklaas zonder Zwarte Piet is als Sjimmie zonder Sjors
pi_166666194
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:59 schreef Lunatiek het volgende:
Zwarte piet = racisme is hier wel degelijk een paar keer geroepen:
- door figuren als Nielsch, waarbij ik er vanuit ging dat het getroll was,
- doordat het vanuit de media in het topic opdook, het is NWS tenslotte,
- door anderen, maar dan meer als een samenvatting van een meer genuanceerdere mening
- als ongefundeerd argument waarbij naar Schenkman wordt verwezen (terwijl dat aantoonbaar onjuist is, of in elk geval niet de enige of hele waarheid).

Verder boeit mij niet zozeer wat hier de discussie is, want dit is NWS en de duuscussie wordt van buitenaf gevoed, met name door de media. Wij hebben het hier daarom vooral over de meningen die via de media verkondigt worden, en dat zijn dan mensen als Quincy Gario in het verleden, nu Sylvana Simons die het via het partijprogram van DENK politiek wil maken, verder woordvoerders van Kick Out Zwarte Piet en soortgelijke clubs, en de mensen rond Sunny Bergman. Steeds als die iets roepen, wakkeren ze hier de discussie aan.

In de nationale media is er geen woordvoerder van de pro-pieten opgestaan. Er is niet eens een pro-piet actiegroep, alleen groepen als de NVU of het Pietengilde dat het erbij doet. Geert Wilders is pro, maar zal het in campagnetijd ook over andere zaken hebben, bovendien heb ik de indruk dat hij weinig op tv is als studiogast, al helemaal niet als het om zp gaat - hij is geen woordvoerder, en gezien zijn politieke agenda zullen veel pro-pieten hem niet als zodanig willen zien. De Sinterklaasdocu van Arnold Jan Scheer wordt niet eens op tv getoond.
Kortom, de discussie hier wordt niet aangewakkerd door de pro-pieten van buiten. De antipieten die hier discussiëren hoeven zich niet tegen uitingen in de media te verdedigen.

Pro-Piet beschikt wel over historische feiten die hun gelijk bewijzen, maar die worden òf niet gelezen, of genegeerd, of bestreden met de onderbuik. Over feiten kun je namelij moeilijk discussiëren en daarom vind ik het jammer dat de antipietgroep slechts matige "onderzoeken" kan laten zien van mensen die zich niet voor zulk onderzoek kwalificeren tot volledige flutonderzoeken zoals die van de Kinderombudsman of de VN (wat uiteindelijk geen onderzoek was en ook niet namens de VN).
Men gaat niet uit van historische feiten maar vanuit gevoel. Dat is natuurlijk heel vaak het geval.
pi_166666211
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Laat dat nu ook de reden zijn dat deze samenleving uit elkaar valt... hebben we helemaal geen moslims of immigranten voor nodig; iedereen is te druk bezig met 'ik' dat er van sociale cohesie al decennia geen sprake is.
Maar het kan wel extra meewerken aan het uit elkaar vallen.
pi_166666215
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:01 schreef WhateverWhatever het volgende:
Sinterklaas zonder Zwarte Piet is als Sjimmie zonder Sjors
Sjors zonder Sjimmie bedoel je. :D
pi_166666219
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 10:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zou je kunnen doen. Maar dan ben je wat mij betreft ook geen haar beter dan de soldaten van ISIS die op grote schaal historisch erfgoed vernietigen.
Wat een ferme taal opeens. Zou het kunnen zijn omdat jij niks met het Sinterklaasfeest hebt, het dan heel gemakkelijk is om daar wijzigingen in te wensen, in tegenstelling tot dit schilderijenverhaal wat je wel belangrijk vindt? Hoeveel zijn die morele waarden van jou dan waard als je ze alleen toe wil passen als het jou uitkomt?
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:02:27 #176
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166666222
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:00 schreef Jaroon het volgende:

En wat is er mis met IK? Ben jij zo'n linksdragende en -draaiende Gutmensch die het brood liever uit eigen mond stoot om een asielzoeker te voeden? Aan dat soort mensen gaat MIJN land kapot!
En aan Sylvana.
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:02:55 #177
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666234
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Maar het kan wel extra meewerken aan het uit elkaar vallen.
Zou niet weten hoe. Kijk gewoon eens op fok hoe er over kinderen (duur), ouderen (duur), werklozen (duur) en zieken (duur) wordt gesproken. We leven in de tijd van de tirannie van de rendabiliteit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:03:11 #178
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666242
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:02 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Wat een ferme taal opeens. Zou het kunnen zijn omdat jij niks met het Sinterklaasfeest hebt, het dan heel gemakkelijk is om daar wijzigingen in te wensen, in tegenstelling tot dit schilderijenverhaal wat je wel belangrijk vindt? Hoeveel zijn die morele waarden van jou dan waard als je ze alleen toe wil passen als het jou uitkomt?
Gast :')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166666246
quote:
8s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:02 schreef Copycat het volgende:

[..]

En wat is er mis met IK? Ben jij zo'n linksdragende en -draaiende Gutmensch die het brood liever uit eigen mond stoot om een asielzoeker te voeden? Aan dat soort mensen gaat MIJN land kapot!
En aan Sylvana.
Het leven draait niet alleen om "IK".
pi_166666253
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:02 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik pas ze nou juist consequent toe. Jij bent degene die daar een egoistische opportunistische benadering in kiest. Prima om onschuldigen te vermoorden om het leven van jouw geliefde te redden, maar andersom...
pi_166666258
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zou niet weten hoe. Kijk gewoon eens op fok hoe er over kinderen (duur), ouderen (duur), werklozen (duur) en zieken (duur) wordt gesproken. We leven in de tijd van de tirannie van de rendabiliteit.
Mensen die zich duidelijk niet aanpassen in dit land. Maakt de cohesie niet beter.
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:03:57 #182
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666263
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik pas ze nou juist consequent toe. Jij bent degene die daar een egoistische opportunistische benadering in kiest.
Hulde voor je uithoudingsvermogen
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:04:08 #183
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166666271
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:03 schreef Jaroon het volgende:

Het leven draait niet alleen om "IK".
Nee. Het draait ook om MIJ en om MIJN.
pi_166666283
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:03 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Hulde voor je uithoudingsvermogen
Soms voel ik me een maatschappelijk werker op FOK. ;(
pi_166666289
quote:
17s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:04 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee. Het draait ook om MIJ en om MIJN.
Bij bepaalde mensen vooral...... Of dat positief is? Nee.
pi_166666303
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik pas ze nou juist consequent toe. Jij bent degene die daar een egoistische opportunistische benadering in kiest.
Je past niks consequent toe. iig niet in deze discussie.
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:05:34 #187
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666308
Nou ja, komt natuurlijk ook omdat boeken lezen, nadenken over dingen, kennis opdoen ook al geldt als linkse hobby geloof ik... Anti-intellectualisme tiert altijd welig in populistische tijden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166666327
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
Nou ja, komt natuurlijk ook omdat boeken lezen, nadenken over dingen, kennis opdoen ook al geldt als linkse hobby geloof ik... Anti-intellectualisme tiert altijd welig in populistische tijden.
Algehele vervlakking speelt zeker een rol.
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:07:31 #189
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166666352
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:04 schreef Jaroon het volgende:

Bij bepaalde mensen vooral...... Of dat positief is? Nee.
Het is de kanker van de huidige tijd. Mij doet het niets, dus er is geen probleem. Mij raakt het niet, dus er is geen probleem. Mij heb je er niet mee, dus er is geen probleem. Het ego als middelpunt.
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:07:55 #190
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666362
"ELITE" huil huil...

niks elite... ook jij kunt achter je beeldscherm vandaan komen en de bibliotheek ingaan.

Sterker nog, je kunt gewoon blijven zitten tegenwoordig en alle informatie van de wereld gratis en voor niets eigenmaken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166666396
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:05 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Je past niks consequent toe. iig niet in deze discussie.
Dan is het aan jou om dat te laten zien. Je hebt ieg al laten zien dat je zelf niet consequent bent.
pi_166666399
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sjors zonder Sjimmie bedoel je. :D
zie je nu eindelijk in hoe belachelijk deze discussie is, alleen maar om een zwart kleurtje
pi_166666405
quote:
9s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:07 schreef Copycat het volgende:

[..]

Het is de kanker van de huidige tijd. Mij doet het niets, dus er is geen probleem. Mij raakt het niet, dus er is geen probleem. Mij heb je er niet mee, dus er is geen probleem. Het ego als middelpunt.
Precies. Ik had last van de hond van de buren. Het antwoord was "dat is mijn probleem niet" En meer van dat soort dingen. Je ziet het ook aan hoe die kinderen zijn. Die manier van denken neemt men over.
pi_166666417
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:09 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

zie je nu eindelijk in hoe belachelijk deze discussie is, alleen maar om een zwart kleurtje
Ah ja... bezwaar maken tegen racistische symboliek is stom, want Sjors en Sjimmie. Tuurlijk.
pi_166666440
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ah ja... bezwaar maken tegen racistische symboliek is stom, want Sjors en Sjimmie. Tuurlijk.
Alleen een probleem als je het als racistisch ziet.
pi_166666473
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:11 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Alleen een probleem als je het als racistisch ziet.

Ja, hakenkruizen zouden inderdaad geen enkel probleem zijn als we die niet associeerden met Nazi-Duitsland. Eigenlijk best wel stom dat we dat doen, het is zo'n fraai symbool.
pi_166666498
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, hakenkruizen zouden inderdaad geen enkel probleem zijn als we die niet associeerden met Nazi-Duitsland. Eigenlijk best wel stom dat we dat doen, het is zo'n fraai symbool.
Iets geheel anders.
  Forum Admin dinsdag 15 november 2016 @ 11:13:36 #198
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166666500
quote:

[..]

En zo handelen mensen dus ook. Men stemt bijvoorbeeld op een partij omdat zij er persoonlijk beter van worden. Dat de rest van het partijprogramma totaal ruk is voor alle andere mensen maakt ze niet uit want daar hebben ze geen last van.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166666511
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Iets geheel anders.
Hmm, waarom is dat eigenlijk anders?
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:14:51 #200
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166666531
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voor veel mensen is een swastika helemaal geen symbool van haat:

And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:15:08 #201
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166666540
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:14 schreef Molurus het volgende:

Op Bali logeerde ik in een huis met hakenkruis op het dak. Sindsdien ben ik zwaar nazi.
pi_166666554
quote:

[..]

Dit ja.

We leven nu in een generatie die het altijd veel te goed heeft gehad vrees ik. Empathie en altruisme zijn taboewoorden geworden. Veel te politiek correct.
pi_166666563
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat dat een teken is dat werd gebruikt door een groep mensen en staat voor slecht. Je mag het trouwens gewoon gebruiken. Het is een oud symbool.
pi_166666587
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:14 schreef Perrin het volgende:

[..]

Voor veel mensen is een swastika helemaal geen symbool van haat:

[ afbeelding ]
Klopt. En in een wereld/cultuur die nooit te maken heeft gehad met Nazi-Duitsland zou het ook prima zijn. Maar als dit clubje monniken dit in Nederland zou doen dan vrees ik toch dat er wel bezwaar tegen wordt gemaakt.
pi_166666604
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:13 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

En zo handelen mensen dus ook. Men stemt bijvoorbeeld op een partij omdat zij er persoonlijk beter van worden. Dat de rest van het partijprogramma totaal ruk is voor alle andere mensen maakt ze niet uit want daar hebben ze geen last van.
Is het wel eens tot je doorgedrongen dat de huidige regering of de vorigen ook wel eens volkomen ruk zou kunnen zijn voor bepaalde mensen?
pi_166666605
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt. En in een wereld/cultuur die nooit te maken heeft gehad met Nazi-Duitsland zou het ook prima zijn. Maar als dit clubje monniken dit in Nederland zou doen dan vrees ik toch dat er wel bezwaar tegen wordt gemaakt.
Omdat het hier voor iets anders staat. Maar of bezwaar gaat helpen?
pi_166666611
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Omdat dat een teken is dat werd gebruikt door een groep mensen en staat voor slecht. Je mag het trouwens gewoon gebruiken. Het is een oud symbool.
Ik denk niet dat jij een hakenkruis op je voorgevel zou mogen schilderen hoor. Maar ik moet bekennen: heel zeker weet ik dit niet.
pi_166666614
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk niet dat jij een hakenkruis op je voorgevel zou mogen schilderen hoor. Maar ik moet bekennen: heel zeker weet ik dit niet.
Nee.
pi_166666634
Denk wil racismepolitie en andere naam voor Coentunnel

Helemaal de weg kwijt deze mensen...
pi_166666712
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mja, die clubjes in Spanje komen ook mee weg met een onderdeel waaraan ook een flinke negatieve lading kleeft in een ander deel van de wereld.

Je kunt het zwart/wit zien en het gebruik van een bepaald symbool ophangen aan het gebruik door 1 bepaalde groep of het in een breder perspectief zien. Ik kies voor het laatste.

Het is maar wat je eigen agenda is en de symboliek die je daaraan dan verbindt..
pi_166666718
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan is het aan jou om dat te laten zien. Je hebt ieg al laten zien dat je zelf niet consequent bent.
Elk argument tegen ZP weerleg ik met het grootste gemak. Jij bent degene die van hot naar her springt.
pi_166666720
In Nederland was al een tijdje een betutteling gaande.
Maar nu met die linkse politieke correcte zooi die is aankomen waaien zijn de mensen zelf betuttelaars geworden die geen dikke huid meer hebben en een traan en een schreeuw laten voor alles en nog wat.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166666730
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:17 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Omdat het hier voor iets anders staat. Maar of bezwaar gaat helpen?
Ik denk ieg dat zo'n groepje monniken wanneer zij zich in Nederland bevinden er verstandig aan doet om dit symbool niet te gebruiken. Net zoals ik er verstandig aan doe om niet de thaise koning af te beelden met een paar blote voeten, hoewel ik daar zelf niks beledigends in zie.
  Forum Admin dinsdag 15 november 2016 @ 11:23:48 #214
pi_166666733
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:17 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Is het wel eens tot je doorgedrongen dat de huidige regering of de vorigen ook wel eens volkomen ruk zou kunnen zijn voor bepaalde mensen?
.. :|W
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166666734
Burgemeester: ’Stelende asielzoeker snel het land uit’

Wat een racist! Dat mag je toch niet zeggen...
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:23:59 #216
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666740
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:23 schreef schommelstoel het volgende:
In Nederland was al een tijdje een betutteling gaande.
Maar nu met die linkse politieke correcte zooi die is aankomen waaien zijn de mensen zelf betuttelaars geworden die geen dikke huid meer hebben en een traan en een schreeuw laten voor alles en nog wat.
vooral boze blanke mannen inderdaad... wat een jankerds
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166666759
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:23 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Elk argument tegen ZP weerleg ik met het grootste gemak. Jij bent degene die van hot naar her springt.
Toch curieus dat je het nodig vindt om dat te vermelden dan.
pi_166666766
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:23 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

vooral boze blanke mannen inderdaad... wat een jankerds
Jij ziet vooral wat je wil zien is mij al opgevallen.

Typisch.
pi_166666769
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk ieg dat zo'n groepje monniken wanneer zij zich in Nederland bevinden er verstandig aan doet om dit symbool niet te gebruiken. Net zoals ik er verstandig aan doe om niet de thaise koning af te beelden met een paar blote voeten, hoewel ik daar zelf niks beledigends in zie.
Men doet het niet omdat men niets met het symbool heeft.

Ik heb jaren in Thailand gewoond en ken die regel niet.
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:25:32 #220
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666775
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:25 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Jij ziet vooral wat je wil zien is mij al opgevallen.

Typisch.
Ach gossie, werkelijk?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166666815
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:23 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

..
Ik bedoel maar hoor. Dat mijn stad kapot is gegaan door 30 jaar massale immigratie vond ik ook niet zo tof. We zingen niet allemaal hallelujah als VVD, PVDA of CDA in de regering zit.
pi_166666824
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:25 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Men doet het niet omdat men niets met het symbool heeft.

Ik heb jaren in Thailand gewoond en ken die regel niet.
Dat schijnt zo ongeveer de grootst denkbare belediging van de koning te zijn daar. Men neemt daar niet zomaar aanstoot aan, er staan enorme straffen op.

Dat je er niet bekend mee bent vind ik overigens wel opmerkelijk, maar het kan.
pi_166666826
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ach gossie, werkelijk?
Ja, moeten we alles voor jou herhalen en prakken?
Of is het racistisch als we dat niet doen.

Je bent verblind door de onzin die je na jaagt

U bent de zwakste schakel, tot ziens.
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:28:42 #224
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666861
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:27 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Ja, moeten we alles voor jou herhalen en prakken?
Of is het racistisch als we dat niet doen.

Je bent verblind door de onzin die je na jaagt

U bent de zwakste schakel, tot ziens.
Welke onzin is dat? Maak het eens concreet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166666870
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat schijnt zo ongeveer de grootst denkbare belediging van de koning te zijn daar. Men neemt daar niet zomaar aanstoot aan, er staan enorme straffen op.

Dat je er niet bekend mee bent vind ik overigens wel opmerkelijk, maar het kan.
Nooit over gehoord. Wel zijn veel andere zaken aangaande het koningshuis moeilijk. Dus het zou zeker kunnen. Het is niet van belang in het normale leven.
pi_166666885
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

Toch curieus dat je het nodig vindt om dat te vermelden dan.
Dat komt omdat ik niet weet of het tot je doordringt. Je verhaal is zo vaag en zit zo vol met gaten.
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:30:01 #227
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166666895
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Men gaat niet uit van historische feiten maar vanuit gevoel. Dat is natuurlijk heel vaak het geval.
Maar dat gevoel probeert men met historische feiten te onderbouwen en met name antipiet komt daarin niet ver. Als een malle houden ze vast aan Schenkman, en negeren alle bewijs dat iets anders aantoont.

Als het alleen om gevoel gaat, moet je de historie negeren en gaan onderzoeken wat die mensen voelen, waar dat gevoel vandaan komt, hoe heftig het is, hoe ze denken dat dat gevoel gestopt kan worden. Dan kun je tot een oplossing zien te komen.
Nu is Zwarte Piet symbool geworden van het gevoel, maar de vraag is of dat gevoelweggaat als Zwarte Piet er niet meer is. Sp3c schreef eerder dat de mensen die hem voor zwarte piet uitschelden in november, de rest van het jaar kankerneger roepen. Het lijkt mij beter om te zorgen dat je 11 uit 12 maanden niet meer voor kankerneger wordt uitgemaakt en alleen in november nog voor zwarte piet, dan dat niemand je nog zwarte piet noemt, maar het hele jaar door kankerneger.
In andere woorden zwarte piet is alleen een symbool van het probleem en niet het probleem zelf. Het is er niet eens een symptoom van.
De vraag is ook of het de pro-pieten zijn die het probleem veroorzaken. Immers: heel veel pro-pieten zeggen dat zwarte piet geen neger is, bovendien een zeer gewaardeerd personage, dan is het verre van logisch om zwarten met die naam te "beschimpen". Je kunt het dan hooguit als een (door de ontvanger ongewenst) koosnaampje opvatten.

De groep propieten die werkelijk wil kwetsen zal dat ook zonder zwarte piet blijven doen. Scheldwoorden genoeg. Het lijkt mij beter om daar op te focussen als je een oplossing voor het probleem wilt. Mensen dwarszitten die een traditie willen behouden is immers geen oplossing voor het racisme van anderen.
pi_166666900
Net zoals Trump wordt PVV straks de grootste en mensen dit maar raar vinden... :')
pi_166666903
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar dit mag dan weer wel?

https://www.google.nl/sea(...)XBlxoKHUtVCsQQsAQIJA
pi_166666905
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:29 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dat komt omdat ik niet weet of het tot je doordringt. Je verhaal is zo vaag en zit zo vol met gaten.
Je begrijpt niks van morele filosofie... ja, dat was doorgedrongen hoor.
pi_166666909
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Welke onzin is dat? Maak het eens concreet.
Zelfde riedeltje keer op keer, vragen aan anderen.

Zoals ik al melde in mijn eerdere post,

Tot ziens.
  Eindredactie Games dinsdag 15 november 2016 @ 11:30:41 #232
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_166666913
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:29 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

fietsbel.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:31:28 #233
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166666928
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:30 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Zelfde riedeltje keer op keer, vragen aan anderen.

Zoals ik al melde in mijn eerdere post,

Tot ziens.
Interessant... voordat je me bij het digitaal grof vuil zet - of het gewone grof vuil, het is immers dinsdag - ben ik voor of tegen Zwarte Piet?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166666934
quote:
Dat heeft als je het mij vraagt meer weg van een tempelierskruis. Maar je kunt inderdaad een reuze interessante discussie hebben over hoe lang de pootjes moeten zijn voordat het aanstootgevend wordt. :{
pi_166666966
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat heeft als je het mij vraagt meer weg van een tempelierskruis. Maar je kunt inderdaad een reuze interessante discussie hebben over hoe lang de pootjes moeten zijn voordat het aanstootgevend wordt. :{
Dus met korte pootjes op de voorgevel mag dan, wel in de goede kleuren wel te verstaan!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2016 11:34:10 ]
pi_166666976
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je begrijpt niks van morele filosofie... ja, dat was doorgedrongen hoor.
Volgens mij mis jij een stukje zelfinzicht.
pi_166666998
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:33 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dus met korte pootjes op de voorgevel mag dan wel in de goede kleuren wel te verstaan!
Het hangt er waarschijnlijk vanaf hoe lang de pootjes dan zijn. Maar dan ben je wel echt op een kleutermanier de grens aan het opzoeken. Dat zou ik op zichzelf al dubieus noemen.
pi_166667020
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:33 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Volgens mij mis jij een stukje zelfinzicht.
Volgens mij mis jij wel meer inzicht dan alleen zelfinzicht. ;)
pi_166667034
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het hangt er waarschijnlijk vanaf hoe lang de pootjes dan zijn. Maar dan ben je wel echt op een kleutermanier de grens aan het opzoeken. Dat zou ik op zichzelf al dubieus noemen.
Nee niet dus gelijke monniken gelijke kappen, goed voorbeeld doet goed volgen, nog meer van dat soort!
pi_166667105
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nee niet dus gelijke monniken gelijke kappen, goed voorbeeld doet goed volgen, nog meer van dat soort!
Sommige mensen kunnen dat kennelijk niet... nadenken over wat moreel is en wat niet zonder dat alles is vastgelegd in wetten en regels die exact voorschrijven hoe lang bijvoorbeeld de pootjes van een hakenkruis mogen zijn.

Ik vind dat eigenlijk best wel sneu, maar goed... zo is het kennelijk.
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:38:28 #241
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166667118
OK, 65 delen over Zwarte Piet...

Wie zijn hier nou de grootste huilies? De boze blanke mannen die keer op keer moeten roepen dat het allemaal geen racisme is - dat klopt (vind ik). Waarom dat 65 delen lang herhalen? Vanwege Sylvana en die drie andere chronisch beledigde beroepsklagers?

"Ik mag dit niet, ik mag dat niet, ik mag zus niet, ik mag zo niet want ik ben blank"...

:') :') :')

Echt Mississippi 1964 voor blanken dit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166667138
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

Wie zijn hier nou de grootste huilies? De boze blanke mannen die keer op keer moeten roepen dat het allemaal geen racisme is - dat klopt (vind ik). Waarom dat 65 delen lang herhalen? Vanwege Sylvana en die drie andere chronisch beledigde beroepsklagers?

"Ik mag dit niet, ik mag dat niet, ik mag zus niet, ik mag zo niet want ik ben blank"...

De discussie gaat dan ook al 64 delen helemaal nergens meer over.
pi_166667155
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sommige mensen kunnen dat kennelijk niet... nadenken over wat moreel is en wat niet zonder dat alles is vastgelegd in wetten en regels die exact voorschrijven hoe lang bijvoorbeeld de pootjes van een hakenkruis mogen zijn.

Ik vind dat eigenlijk best wel sneu, maar goed... zo is het kennelijk.
Heb je een link naar die regel over blote voeten van de koning Thailand? Ik kan er niets over vinden.
pi_166667157
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Volgens mij mis jij wel meer inzicht dan alleen zelfinzicht. ;)
Waarom geef je nooit een duidelijk antwoord op de moeilijke vragen? Elk argument wat jij hebt en waar ik je de logische gevolgen van schets eindigt ergens in Lalaland. Dat moet je toch wel opgevallen zijn.
pi_166667173
quote:

Kan beter in een topic als op straat of niet, zou jij je willen verlagen om het op straat uit te spelen?
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:41:00 #246
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166667188
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:40 schreef john2406 het volgende:

[..]

Kan beter in een topic als op straat of niet, zou jij je willen verlagen om het op straat uit te spelen?
Zwarte Piet? Nee natuurlijk niet... wat een non-issue.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166667201
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:39 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Heb je een link naar die regel over blote voeten van de koning Thailand? Ik kan er niets over vinden.
Niet direct, ik heb dit van gidsen in Thailand toen ik daar was. Maar wil best even zoeken. :) Kom ik op terug.
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:41:41 #248
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166667208
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:09 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Historisch onjuist. Sjors zonder Sjimmie is gewoon de geliefde Sjors van de Rebellenclub zoals hij jaren succesvol heeft bestaan, voordat hij Sjimmie in een circus ontmoette en ze min of meer noodgedwongen (schipbreuk) samen avonturen beleefden.
Sjimmie zonder Sjors heeft echter nooit bestaan, wat de vergelijking een andere lading geeft.
pi_166667228
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Zwarte Piet? Nee natuurlijk niet... wat een non-issue.
En vergis jou niet die welke hier niet komen de stille dus, daar zou ik persoonlijk voor uitkijken.
pi_166667262
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:39 schreef Jaroon het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/internet(...)pje-over-koning.html

"Ook worden de blote voeten van een vrouw over zijn gezicht geprojecteerd, wat door veel Thai als zeer beledigend wordt ervaren."
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:45:30 #251
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166667293
quote:

Zie mijn post een paar pagina's terug over hoe de NWS discussie brandende wordt gehouden door het nieuws uit de media.
pi_166667368
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:39 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Waarom geef je nooit een duidelijk antwoord op de moeilijke vragen? Elk argument wat jij hebt en waar ik je de logische gevolgen van schets eindigt ergens in Lalaland. Dat moet je toch wel opgevallen zijn.
Ik heb zover ik weet geen enkele vraag niet beantwoord. In tegenstelling tot jou ben ik ook behoorlijk consequent in mijn antwoorden.

Er zit een groot verschil tussen historisch erfgoed dat culturele en morele normen van een tijd reflecteert en culturele en morele normen van nu. Daarom is het wel OK om te handelen in oorspronkelijke uitgaven van Mein Kampf, maar niet OK om een herdruk daarvan uit te delen op de markt.

Jij lijkt somehow dat verschil niet te begrijpen.

Vind jij bijvoorbeeld dat als we tegen arenagevechten in Romeinse stijl zijn, waarbij onschuldigen voor de leeuwen worden gegooid, dat we dan ook alle historische afbeeldingen daarvan moeten vernietigen? Dat lijk je ieg te suggereren, maar je posts zijn niet samenhangend genoeg om er enige conclusie uit te trekken.

Het enige dat ik nu met zekerheid weet is dat je egoistisch genoeg bent om onschuldigen te vermoorden als dat in jouw eigen belang is.
pi_166667434
Volgens mij gaf die alleen een voorbeeld, of ik het goed heb weet ik niet?
pi_166667599
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb zover ik weet geen enkele vraag niet beantwoord. In tegenstelling tot jou ben ik ook behoorlijk consequent in mijn antwoorden.

Er zit een groot verschil tussen historisch erfgoed dat culturele en morele normen van een tijd reflecteert en culturele en morele normen van nu. Daarom is het wel OK om te handelen in oorspronkelijke uitgaven van Mein Kampf, maar niet OK om een herdruk daarvan uit te delen op de markt.

Vind jij bijvoorbeeld dat als we tegen arenagevechten in Romeinse stijl zijn, waarbij onschuldigen voor de leeuwen worden gegooid, dat we dan ook alle historische afbeeldingen daarvan moeten vernietigen? Dat lijk je ieg te suggereren, maar je posts zijn niet samenhangend genoeg om er enige conclusie uit te trekken.

Het enige dat ik nu met zekerheid weet is dat je egoistisch genoeg bent om onschuldigen te vermoorden als dat in jouw eigen belang is.
Er zitten helemaal geen morele normen achter het Sinterklaasfeest.
pi_166667641
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Historisch onjuist. Sjors zonder Sjimmie is gewoon de geliefde Sjors van de Rebellenclub zoals hij jaren succesvol heeft bestaan, voordat hij Sjimmie in een circus ontmoette en ze min of meer noodgedwongen (schipbreuk) samen avonturen beleefden.
Sjimmie zonder Sjors heeft echter nooit bestaan, wat de vergelijking een andere lading geeft.
Nog op ingaan ook, vindt jij de Coentunnel ook zo`n racistische naam?
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:59:28 #256
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166667648
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Binnen de Zwarte Piet discussie is het sowieso off topic. Of je moet de verbanden duidelijker schetsen (Braindead2000 en anderen ook).
  dinsdag 15 november 2016 @ 11:59:35 #257
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166667652
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:57 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Het heeft een tijdje geduurd, maar zo waarlijk een post met inzicht. Gefeliciteerd!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166667686
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:57 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ja, je kunt natuurlijk ook gewoon alle kritiek ontkennen. Geen heel intelligente manier om een discussie te voeren wat mij betreft.

Wat dat betreft lijk jij in dit soort zaken compleet egocentrisch. Als jij er geen last van hebt is het OK.

Copycat had hier dan ook een uitstekend punt:

quote:

[..]

Dit gaat 100% over jou.
pi_166667715
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Binnen de Zwarte Piet discussie is het sowieso off topic.
Het verband hier is het contrast tussen de mate waarin de huidige vormgeving van ZP acceptabel was in de tijd van Schenkman en de mate waarin dat nu acceptabel is.

Dat had ik wellicht even moeten toelichten. Dat was overigens ook de aanleiding voor de vele absurde analogieen van braindead, dus eigenlijk had hij dat moeten toelichten.
pi_166667774
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, je kunt natuurlijk ook gewoon alle kritiek ontkennen. Geen heel intelligente manier om een discussie te voeren wat mij betreft.

Wat dat betreft lijk jij in dit soort zaken compleet egocentrisch. Als jij er geen last van hebt is het OK.

Copycat had hier dan ook een uitstekend punt:

[..]

Dit gaat 100% over jou.
De enige reden waarom jij zo graag die jankers hun zin wil geven is omdat het Sinterklaasfeest je geen ene reet interesseert. Als ik je vraag of we die zogenaamde morele regels ook toe moeten passen op dingen die je wel interesseren dan schiet je gelijk in de verdediging. Jij bent hier de egoïst.
pi_166667829
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:05 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

De enige reden waarom jij zo graag die jankers hun zin wil geven is omdat het Sinterklaasfeest je geen ene reet interesseert.
Ad hominem. Of sinterklaas mij wel of niet iets interesseert zegt niets over of de symboliek wel of niet moreel acceptabel is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:05 schreef Braindead2000 het volgende:

Als ik je vraag of we die zogenaamde morele regels ook toe moeten passen op dingen die je wel interesseren dan schiet je gelijk in de verdediging. Jij bent hier de egoïst.
Onzin. Ik pas mijn morele ideeen daarover consequent toe op diverse vraagstukken onafhankelijk van of ik ze interessant vind. Je hebt ook nog steeds niet laten zien dat het tegendeel het geval is. Je roept maar wat.

Jij lijkt geheel geen samenhangend idee over wat dan ook te hebben. Je bent aan het stampvoeten als een kleuter over het behoud van een aspect van een feestje dat jij, zonder enige rationele onderbouwing, heel waardevol vindt.
  dinsdag 15 november 2016 @ 12:08:02 #262
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166667837
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:59 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Nog op ingaan ook, vindt jij de Coentunnel ook zo`n racistische naam?
Coen Flink was een goed acteur, dus ik zie het probleem niet.

Hoeveel mensen weten over welke Coen het gaat en wat hij precies heeft uitgevreten?
Als dat werkelijk iets is waar de honden geen brood van lusten, kun je kijken wat het draagvlak is om de naam te wijzigen en het standbeeld in Hoorn omver te werpen.
Ik vind dat een naam niet racistisch kan zijn. Of moet iedereen die Coen of Koen heet ineens zijn naam veranderen?

A propos, als het een racist was, is vernoeming in een tunnel die alom gehaat wordt vanwege extreme files misschien wel de passende postume straf.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 12:10:17 #264
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166667881
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hoeveel mensen weten over welke Coen het gaat en wat hij precies heeft uitgevreten?
Als dat werkelijk iets is waar de honden geen brood van lusten, kun je kijken wat het draagvlak is om de naam te wijzigen en het standbeeld in Hoorn omver te werpen.
Ik vind dat een naam niet racistisch kan zijn. Of moet iedereen die Coen of Koen heet ineens zijn naam veranderen?

A propos, als het een racist was, is vernoeming in een tunnel die alom gehaat wordt vanwege extreme files misschien wel de passende postume straf.
`
tuurlijk is de naam niet racistisch maar het is wel een klein beetje gek om dingen te vernoemen naar iemand die we vandaag de dag oorlogsmisdadiger zouden noemen

maar dat is een ander onderwerp denk ik
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 12:12:25 #265
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166667918
quote:
waarom slaan ze hem nu eigenlijk?

en waarom zijn er in godsnaam 37 agenten voor nodig ... op deze manier kun je natuurlijk gewoon wachten tot er 1 doodgaat :')
pi_166667925
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ad hominem. Of sinterklaas mij wel of niet iets interesseert zegt niets over of de symboliek wel of niet moreel acceptabel is.

[..]

Onzin. Ik pas mijn morele ideeen daarover consequent toe op diverse vraagstukken onafhankelijk van of ik ze interessant vind. Je hebt ook nog steeds niet laten zien dat het tegendeel het geval is. Je roept maar wat.
Dat doe je niet. Geef me een argument en ik zet je in twee zinnen klem. Waarom vind jij dat Zwarte Piet moet verdwijnen? Simpele vraag, simpel antwoord graag.
  dinsdag 15 november 2016 @ 12:13:38 #267
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166667948
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het verband hier is het contrast tussen de mate waarin de huidige vormgeving van ZP acceptabel was in de tijd van Schenkman en de mate waarin dat nu acceptabel is.
Dan heb je toch een dikke 150 jaar aanpassingen aan Zwarte Piet gemist, plus het besef dat de Zwarte Piet van Schenkman in zijn tijd en zeker 50 jaar daarna geen status quo was.
De belangrijkste wijziging sinds Schenkman is volgens mij het kindvriendelijk maken van de archetypische boeman (jaren 70).
pi_166667953
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

`
tuurlijk is de naam niet racistisch maar het is wel een klein beetje gek om dingen te vernoemen naar iemand die we vandaag de dag oorlogsmisdadiger zouden noemen

Die gasten bij Denk zijn helemaal doorgedraaid en mensen gaan het straks raar vinden dat PVV de grootste wordt...
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 12:15:07 #269
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166667982
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:13 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Die gasten bij Denk zijn helemaal doorgedraaid en mensen gaan het straks raar vinden dat PVV de grootste wordt...
ik zou het van beide partijen raar vinden als ze veel stemmen krijgen maar er zijn nu eenmaal veel malloten met stemrecht dus wie zal het zeggen
pi_166668022
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:12 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dat doe je niet. Geef me een argument en ik zet je in twee zinnen klem. Waarom vind jij dat Zwarte Piet moet verdwijnen? Simpele vraag, simpel antwoord graag.
De wat meer gematigde motieven in de OP kan ik mij wel in vinden. De twee belangrijkste zijn voor mij:

1) racistische symboliek / negatieve stereotypering van zwarte mensen. (Let op: dat is ongeacht of degenen die zich als ZP verkleden daar racistische bedoelingen mee hebben. Veruit de meeste mensen die ZP willen behouden hebben daar volgens mij geen racistische bedoelingen mee. Vergelijk het met de werkgever die je niet aanneemt omdat je in gympen aankomt.)

2) dat rechtste populisten die te laf zijn om ronduit toe te geven dat ze racistisch zijn (jij dus!) dit somehow zijn gaan zien als een manier om hun eigen racisme te beschermen en te strijden tegen politieke correctheid.

Kom maar op, zet me klem.
pi_166668046
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:12 schreef sp3c het volgende:

[..]

waarom slaan ze hem nu eigenlijk?

en waarom zijn er in godsnaam 37 agenten voor nodig ... op deze manier kun je natuurlijk gewoon wachten tot er 1 doodgaat :')
De groep van Afriyie was gearresteerd vanwege het demonstratieverbod en zou per bus afgevoerd worden naar het politieterrein Boezembocht. Afriyie weigerde medewerking om in de bus te stappen en was herhaaldelijk beledigend en aggressief.

Zijn mede-demonstranten stonden al in de bus en je ziet in het filmpje ook dat ze Jerry in de bus wilden krijgen. Uiteindelijk waren de agenten het die hem met kracht de bus inwerkten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 15 november 2016 @ 12:19:14 #272
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166668051
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

`

Eens, het verbaast me sowieso dat steden met een "Transvaalwijk" ook nog straten hebben die naar leiders van het apartheidsregieme zijn genoemd, bijvoorbeeld.
Punt dat ik wilde maken:
1. Onderwijs de mensen. Leer ze wie die Coen is (dus niet die Flink) en wat zijn daden waren.
2. Laat de onderwezen mensen beslissen wat ze met die Coentunnel doen. Dat er een besef is waarom die tunnel van naam moet veranderen, of waarom juist niet.
pi_166668061
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dan heb je toch een dikke 150 jaar aanpassingen aan Zwarte Piet gemist, plus het besef dat de Zwarte Piet van Schenkman in zijn tijd en zeker 50 jaar daarna geen status quo was.
De belangrijkste wijziging sinds Schenkman is volgens mij het kindvriendelijk maken van de archetypische boeman (jaren 70).
De discussie rondom de roe was meer een discussie over of het pedagogisch verantwoord was en niet zozeer de racistische stereotypering, klopt. Toch denk ik dat je gerust kunt stellen dat "ZP als neger" is begonnen bij Schenkman, en niet eerder.
pi_166668080
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik zou het van beide partijen raar vinden als ze veel stemmen krijgen maar er zijn nu eenmaal veel malloten met stemrecht dus wie zal het zeggen
Dan schaar mij ook maar tot die malloten jammer genoeg, zeg ik wel erbij!

Welke partij noem er eens eentje zou dan een beste optie zijn, die zachte hand hangt mij wel een beetje.
Moet ik eens proberen in een ander land!
En dan noem ik geeneens een land bij deze, maar er zijn er zat, zelfs eentje wat toetreden wil tot de EU.
Of het goed is een harde hand is een ander verhaal, daar mag ik dan die mensen voor bedanken welke het mogelijk maken dat erop gestemd zou gaan worden!
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 12:22:14 #275
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668109
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De groep van Afriyie was gearresteerd vanwege het demonstratieverbod en zou per bus afgevoerd worden naar het politieterrein Boezembocht. Afriyie weigerde medewerking om in de bus te stappen en was herhaaldelijk beledigend en aggressief.

Zijn mede-demonstranten stonden al in de bus en je ziet in het filmpje ook dat ze Jerry in de bus wilden krijgen. Uiteindelijk waren de agenten het die hem met kracht de bus inwerkten.
ja ik snap wel wat de intentie is maar wtf man :')

quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:19 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Eens, het verbaast me sowieso dat steden met een "Transvaalwijk" ook nog straten hebben die naar leiders van het apartheidsregieme zijn genoemd, bijvoorbeeld.
Punt dat ik wilde maken:
1. Onderwijs de mensen. Leer ze wie die Coen is (dus niet die Flink) en wat zijn daden waren.
2. Laat de onderwezen mensen beslissen wat ze met die Coentunnel doen. Dat er een besef is waarom die tunnel van naam moet veranderen, of waarom juist niet.
onderwijs is belangrijk idd

wmb blijft het gewoon maar de boel moet wel echt duidelijk uitgelegd worden, zo van 'dude was vroeger cool maar achteraf gezien valt dat nog best mee eigenlijk'

als dat te lastig is om in te voeren moet de tunnel een andere naam krijgen
  Forum Admin dinsdag 15 november 2016 @ 12:22:37 #276
pi_166668118
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:26 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik bedoel maar hoor. Dat mijn stad kapot is gegaan door 30 jaar massale immigratie vond ik ook niet zo tof. We zingen niet allemaal hallelujah als VVD, PVDA of CDA in de regering zit.
Dat is mijn gehele punt. Hier op het forum heb je ook van die wijsneuzen die trots verkondigen (weer) op de VVD te gaan stemmen omdat ze er op vooruit zijn gegaan. Dat bijvoorbeeld studenten opgescheept worden met een lening, de woningmarkt nog verder verziekt is en de problematiek op gebied van integratie en immigratie nog steeds dooretteren. Maar who gives a shit right? Zolang ik er maar financieel op vooruit ben gegaan die 4 jaar. Fuck de rest.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 12:24:11 #277
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668156
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:20 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan schaar mij ook maar tot die malloten jammer genoeg, zeg ik wel erbij!

Welke partij noem er eens eentje zou dan een beste optie zijn, die zachte hand hangt mij wel een beetje.
ja weet ik toch niet, ik praat alleen vanuit mijn eigen perspectief

shit is geen stemadvies ofzo :')

quote:
Moet ik eens proberen in een ander land!
En dan noem ik geeneens een land bij deze, maar er zijn er zat, zelfs eentje wat toetreden wil tot de EU.
Of het goed is een harde hand is een ander verhaal, daar mag ik dan die mensen voor bedanken welke het mogelijk maken dat erop gestemd zou gaan worden!
pi_166668211
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:22 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat is mijn gehele punt. Hier op het forum heb je ook van die wijsneuzen die trots verkondigen (weer) op de VVD te gaan stemmen omdat ze er op vooruit zijn gegaan. Dat bijvoorbeeld studenten opgescheept worden met een lening, de woningmarkt nog verder verziekt is en de problematiek op gebied van integratie en immigratie nog steeds dooretteren. Maar who gives a shit right? Zolang ik er maar financieel op vooruit ben gegaan die 4 jaar. Fuck de rest.
Het kan opgaan dat ze erop vooruit zijn gegaan, maar als de klant (arme sloeber) geen geld meer heeft valt de economie om als een baksteen, en zullen ook die aan de beurt zijn welke er nu op vooruit zijn gegaan, het echo zal te horen zijn, al naar gelang hoe diep komt het wel terug.
Het kan echter ook jaren uitblijven het echo!
Waar zijn er meer van, die welke net genoeg hebben of die tot over hun oren hebben?
Niet dat ik het verafschuw hoor, heb nog wel, of genoeg?
Ik kan er nooit genoeg van hebben, maar over de rug van anderen?
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 12:28:33 #279
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668247
ik stem ook altijd op een partij die dingen wil gaan doen die goed voor mij zijn

soort leidraad
pi_166668256
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

shit is geen stemadvies ofzo :')

[..]

Jij begint er zelf over niet ik, ik vraag alleen wat zo dan het beste zijn, jij schaart ze allemaal onder de mat als malloten, dat pik ik dus niet, het is niet bewezen dat ik een malloot ben!
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 12:30:21 #281
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668278
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:28 schreef john2406 het volgende:

[..]

Jij begint er zelf over niet ik, ik vraag alleen wat zo dan het beste zijn, jij schaart ze allemaal onder de mat als malloten, dat pik ik dus niet, het is niet bewezen dat ik een malloot ben!
nee ik reageerde op iemand, ik begon er niet over

maar ik vind iedereen die PVV en/of DENK stemt een malloot, dat maakt het nog niet waar natuurlijk ... alleen in mijn ogen

of je het wel of niet pikt doet er niet zo toe
pi_166668289
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:28 schreef sp3c het volgende:
ik stem ook altijd op een partij die dingen wil gaan doen die goed voor mij zijn

soort leidraad
Tja beloven doen ze allemaal veel, heb of zie zelden iets uitkomen wat ze beloven!

Dat ik meer premie zou gaan betalen onder het plan van de Pvda was duidelijk, ik denk dat ik er meer door binnen gekregen zou hebben, daar die wat weinig hebben meer geneigd zijn om uit te geven.
Ze houden ja immers over dan, een arme sloeber heeft altijd wensen, en zal niet kijken waar krijg ik dat het goedkoopste!
pi_166668300
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ze trekken hem er juist uit? Sterker nog, staan op de handen te slaan van degene die hem naar binnen wil trekken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 12:31:53 #284
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668304
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:31 schreef john2406 het volgende:

[..]

Tja beloven doen ze allemaal veel, heb of zie zelden iets uitkomen wat ze beloven!

Dat ik meer premie zou gaan betalen onder het plan van de Pvda was duidelijk, ik denk dat ik er meer door binnen gekregen zou hebben, daar die wat weinig hebben meer geneigd zijn om uit te geven.
Ze houden ja immers over dan, een arme sloeber heeft altijd wensen, en zal niet kijken waar krijg ik dat het goedkoopste!
nee ik ook niet, daarom stem ik nooit meer VVD

mijn leven lang niet meer, die hebben het echt verprutst voor mij
pi_166668320
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

De wat meer gematigde motieven in de OP kan ik mij wel in vinden. De twee belangrijkste zijn voor mij:

1) racistische symboliek / negatieve stereotypering van zwarte mensen. (Let op: dat is ongeacht of degenen die zich als ZP verkleden daar racistische bedoelingen mee hebben. Veruit de meeste mensen die ZP willen behouden hebben daar volgens mij geen racistische bedoelingen mee. Vergelijk het met de werkgever die je niet aanneemt omdat je in gympen aankomt.)

2) dat rechtste populisten die te laf zijn om ronduit toe te geven dat ze racistisch zijn (jij dus!) dit somehow zijn gaan zien als een manier om hun eigen racisme te beschermen en te strijden tegen politieke correctheid.

De werkelijke racisten zitten toch echt aan jouw zijde. Maar het gebrek om dat te kunnen zien heeft zo'n beetje iedereen aan 'jouw' zijde dus ik snap dat je dat niet kan of wil zien.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 12:33:43 #286
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668347
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:32 schreef Scrummie het volgende:

[..]

De werkelijke racisten zitten toch echt aan jouw zijde. Maar het gebrek om dat te kunnen zien heeft zo'n beetje iedereen aan 'jouw' zijde dus ik snap dat je dat niet kan of wil zien.
ze zitten in beide kampen

meer in het prokamp maar die zijn ook met veel meer, procentueel zal het niet heel veel uitmaken gok ik maar dat mag wel eens onderzocht worden wmb :)
pi_166668355
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

Naar krijgen was dus niet nodig, of het malloten zijn weet jij niet, en ik ook niet!
pi_166668356
Ik heb werkelijk geen idee waar ik mijn volgende stem aan ga geven, maar het zal ook niet op de PVV of Denk zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_166668365
quote:

[..]

Ach ja, het aloude "wie zich verzet tegen racisme is zelf een racist" argument. Sorry, maar dat kan ik echt niet serieus nemen.
pi_166668370
quote:

[..]

Hoe is dat een antwoord op wat daar staat????

Ik snap werkelijk niet hoe "men" toch steeds weer met dat racisten-wijs vingertje aan komt zetten terwijl er echt heel specifiek gezegd wordt dat er niemand racistisch genoemd wordt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 12:34:46 #291
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668373
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:34 schreef john2406 het volgende:

[..]

Naar krijgen was dus niet nodig, of het malloten zijn weet jij niet, en ik ook niet!
ik vind het malloten
pi_166668377
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dit soort idiote statements roepen alleen maar meer racisme op. Plaatsnamen en namen van tunnels veranderen omdat het racistisch zou zijn? Hoe kom je erop? Compleet van het lotje getikt. _O- Ik ga voor Maas-Mengelen.
pi_166668392
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ik heb werkelijk geen idee waar ik mijn volgende stem aan ga geven, maar het zal ook niet op de PVV of Denk zijn.
Jantje Roos?
pi_166668397
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:34 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoe is dat een antwoord op wat daar staat????

Ik snap werkelijk niet hoe "men" toch steeds weer met dat racisten-wijs vingertje aan komt zetten terwijl er echt heel specifiek gezegd wordt dat er niemand racistisch genoemd wordt.
Het idee lijkt te zijn dat als je vindt dat huidskleur niet uitmaakt dat je dan ook niet legitiem kunt protesteren tegen racisme omdat racisme dan per definitie niet kan bestaan ofzo.

De gedachte is zo krom dat ik hem zelf ook maar half volg.
pi_166668398
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee ik ook niet, daarom stem ik nooit meer VVD

mijn leven lang niet meer, die hebben het echt verprutst voor mij
Ze hebben het allemaal een beetje verpruts bij mij, ook de gedoog partijen, ik weet helemaal niet meer waar ik aan toe ben!
pi_166668413
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik vind het malloten
Kijk dat is al beter, had dat eraan toegevoegd had jij van mij geen reactie gekregen!
  Moderator dinsdag 15 november 2016 @ 12:38:17 #297
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166668442
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:36 schreef john2406 het volgende:

[..]

Kijk dat is al beter, had dat eraan toegevoegd had jij van mij geen reactie gekregen!
ik ga niet 'ik vind' voor elke post zetten want het is allemaal mijn mening

als ik het over feiten heb dan geef ik er wel een bron bij
pi_166668475
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is geen racistische symboliek en maar een gedeelte van de zwarte mensen ziet er onterecht racistische symboliek in. Kijk, als we nou 20 volksfeesten hadden waar negers aan kettingen rondlopen dan had je een punt maar dit is 1 traditie waar zwart geschilderde mensen kinderen blij maken. Dus hoe bedoel je negatieve symboliek? Ten eerste stellen ze dus geen negers voor en ten tweede is het geen negatieve symboliek.
quote:

Weet je wat het gekke is. Als ik een hardcore neo-nazi was dan zou ik het waarschijnlijk met je eens zijn. Zet je dat niet aan het denken? Ik denk niet dat Hitler het prettig had gevonden als Duitse kindjes dol zouden zijn op Zwarte Pieten. Teveel positieve stereotypering voor zijn doen.
pi_166668562
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:40 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Het is geen racistische symboliek en maar een gedeelte van de zwarte mensen ziet er onterecht racistische symboliek in.
"Het is wel/niet racistische symboliek" is geen feitelijke claim. Kortom: we kunnen niet wetenschappelijk vaststellen of het racistische symboliek is. Van terecht of niet terecht kan dan ook geen sprake zijn.

Wat rest is hoe mensen het ervaren. En ik garandeer je dat heel wat mensen het zien als racistische symboliek. Dat laatste is overigens wel een feit.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:40 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Weet je wat het gekke is. Als ik een hardcore neo-nazi was dan zou ik het waarschijnlijk met je eens zijn. Zet je dat niet aan het denken?
Nee, helemaal niet. Het zal me aan mijn reet roesten of je een Neo-Nazi bent, een NVU-aanhanger, of een zogenaamd 'politiek incorrecte' PVV'er die toch wat moeite heeft met uitkomen voor zijn eigen racisme.

Nou... wat voel ik me klem gezet. Ik ben helemaal overdonderd. Not. :D
pi_166668636
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 11:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/internet(...)pje-over-koning.html

"Ook worden de blote voeten van een vrouw over zijn gezicht geprojecteerd, wat door veel Thai als zeer beledigend wordt ervaren."
Dat is iets geheel anders. Dat is voor elke Thai beledigend. Je 'wijst' ook niet met je voetzolen naar een Thai/mens. Dat doe ik uit gewoonte nog steeds niet.Net als zomaar iemands hoofd aanraken. Maar goed. Het had mij niet verbaasd als het een regel was geweest. Het koningshuis (en hoe Thai er mee omgaan) is behoorlijk gestoord. Zeker de nieuwe koning.
pi_166668644
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 12:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Het is wel/niet racistische symboliek" is geen feitelijke claim. Kortom: we kunnen niet wetenschappelijk vaststellen of het racistische symboliek is. Van terecht of niet terecht kan dan ook geen sprake zijn.

Wat rest is hoe mensen het ervaren. En ik garandeer je dat heel wat mensen het zien als racistische symboliek. Dat laatste is overigens wel een feit.

Mooi, dan zijn we bij stap twee. Mensen ervaren iets als negatief. Hoe wil je in een land met 17 miljoen mensen tegemoet komen aan alle mensen die iets als negatief ervaren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')