SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 14% gewijzigd door Prutzenberg op 14-11-2016 22:40:28 ]Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
Natuurlijk moet deze discussie stoppen. Het verziekt de sfeer en geeft een verkeerd signaal af aan allochtonen. De boodschap moet zijn: Aanpassen of wegwezen.quote:Op maandag 14 november 2016 13:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie geen grote noodzaak om deze discussie te stoppen. Op basis waarvan zie jij die wel?
Ik heb al jaren geen kerststollen en paasstollen meer gezien.quote:Op maandag 14 november 2016 02:21 schreef mschol het volgende:
[..]
die laatste 2 lagen vorig jaar iig nog gewoon in de winkels
negerzoenen is inderdaad diep triest dat ze van naam zijn gewijzigd
Allemaal leuk en aardig, maar wat bedoel je hier nu concreet mee?quote:Op maandag 14 november 2016 19:52 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Natuurlijk moet deze discussie stoppen. Het verziekt de sfeer en geeft een verkeerd signaal af aan allochtonen. De boodschap moet zijn: Aanpassen of wegwezen.
Welk signaal geeft het dan af?quote:Op maandag 14 november 2016 19:52 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Natuurlijk moet deze discussie stoppen. Het verziekt de sfeer en geeft een verkeerd signaal af aan allochtonen. De boodschap moet zijn: Aanpassen of wegwezen.
Ik verbied geen enkele kritiek.quote:Op maandag 14 november 2016 20:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, ik woon gewoon in Nederland hoor. Heb hier ook altijd gewoond trouwens. De meeste allochtonen hebben trouwens ook gewoon een Nederlands paspoort.
Maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Wil je kritiek op het Nederlandse slavernijverleden verbieden?
Da's mooi.quote:Op maandag 14 november 2016 20:08 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik verbied geen enkele kritiek.
Wat bedoel je hier nu eigenlijk mee? Wil je mensen die gewoon een Nederlands paspoort hebben uitzetten?quote:Op maandag 14 november 2016 20:08 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Slachtoffergedrag over iets wat zelfs jouw grootouders niet hebben meegemaakt is krankzinnig. Ze maskeren hun eigen falen, en daar ligt het probleem. Die mensen kunnen we hier niet gebruiken dus wegwezen.
Natuurlijk. Dat is mij gek genoeg niet bij mijn geboorte gevraagd. Zo'n eed zou ik trouwens ook van ze langzalzeleven nooit afleggen. En dat zeg ik als 100% autochtone Nederlander.quote:Op maandag 14 november 2016 20:08 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Nederlands paspoort moet je aan veel zwaardere eisen onderwerpen, waaronder onder ede erkennen dat de westerse cultuur superieur is en afstand doen van de islam indien van toepassing.
Ah, oké. Ik dacht eerder aan het signaal van de pro-pieten: denk maar niet dat je ons zonder slag of stoot onder de voet kunt lopen!quote:Op maandag 14 november 2016 20:04 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Dat ze maar hoeven te jengelen en ze krijgen hun zin.
Ja, we waren een beetje in cirkeltjes aan het draaien en dan vergeten mensen nogal gauw wat er is gezegd.quote:Op maandag 14 november 2016 20:40 schreef pokkerdepok het volgende:
wat een OP... waar moeten we nou nog over ruzie maken, alles staat er al..
IK VIND VAN NIET!quote:Op maandag 14 november 2016 20:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, we waren een beetje in cirkeltjes aan het draaien en dan vergeten mensen nogal gauw wat er is gezegd.Mooi geheugensteuntje zodat we niet telkens hetzelfde hoeven te herhalen.
En nogmaals mijn complimenten aan Lunatiek... nette samenvatting van de standpunten en argumenten.
Geschiedenisquote:Op maandag 14 november 2016 20:40 schreef pokkerdepok het volgende:
VUL HET DAN AAN MET ARGUMENTEN EN/OF TEGENARGUMENTEN !!1!1!11!quote:
Je kunt proberen de argumenten met feiten te onderbouwen of onderuit te halen.quote:Op maandag 14 november 2016 20:40 schreef pokkerdepok het volgende:
Ik zal er nog wat plaatjes tussenzetten en hier en daar aanvullen.quote:Op maandag 14 november 2016 20:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, we waren een beetje in cirkeltjes aan het draaien en dan vergeten mensen nogal gauw wat er is gezegd.Mooi geheugensteuntje zodat we niet telkens hetzelfde hoeven te herhalen.
En nogmaals mijn complimenten aan Lunatiek... nette samenvatting van de standpunten en argumenten.
ziet eruit als een mooi stuk.quote:Op maandag 14 november 2016 20:54 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Geschiedenis?
http://www.dbnl.org/tekst(...)02cult01_01_0011.php
Thanks, die kende ik nog nietquote:Op maandag 14 november 2016 20:54 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Geschiedenis?
In 2005 in mekaar geflanst en naar behoeven aangevuld of iets weggelaten?quote:Op maandag 14 november 2016 21:01 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
ziet eruit als een mooi stuk.
En dan ook nog de werkelijke geschiedenis van Zwarte Piet, die zijn oorsprong vindt ver voor 'de slavernij'.quote:Op maandag 14 november 2016 20:54 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Geschiedenis?
Ik heb het niet gelezen, als dat zo is ben ik het natuurlijk EENS met dat stuk!quote:Op maandag 14 november 2016 22:03 schreef madam-april het volgende:
[..]
En dan ook nog de werkelijke geschiedenis van Zwarte Piet, die zijn oorsprong vindt ver voor 'de slavernij'.
Opmerkelijk vind ik dat daarin verschillende verhalen staan over donkere mensen die voor Zwarte Piet werden uitgescholden. Maar dat dat allemaal oude verhalen zijn. Er wordt nu aan gerefereerd dat dat een risico is, maar concrete voorbeelden uit de laatste jaren, dus van nà de moderne wijzigingen, maar ook na Gerda Havertong, heb ik niet gehoord. Leeft men daar ook nog op de "traditie" of is daar nog iets meer over te melden.quote:Op maandag 14 november 2016 20:54 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Geschiedenis?
Dat stuk vind je hier: http://sintenpietengilde.nl/zwarte-klaas-is-zwarte-piet-2/quote:Op maandag 14 november 2016 22:05 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik heb het niet gelezen, als dat zo is ben ik het natuurlijk EENS met dat stuk!
En dan vindt ik het natuurlijk ook een goed stuk!
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Het kan natuurlijk zijn dat het niet of nauwelijks gebeurt. Maar het kan ook zijn dat men er in het huidige klimaat weinig voor voelt om met zulk soort verhalen in de publiciteit te treden. Je wordt immers vooral in de social media al snel weggehoond en naar 'je eigen land' terug verwezen.quote:Op maandag 14 november 2016 22:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Opmerkelijk vind ik dat daarin verschillende verhalen staan over donkere mensen die voor Zwarte Piet werden uitgescholden. Maar dat dat allemaal oude verhalen zijn. Er wordt nu aan gerefereerd dat dat een risico is, maar concrete voorbeelden uit de laatste jaren, dus van nà de moderne wijzigingen, maar ook na Gerda Havertong, heb ik niet gehoord. Leeft men daar ook nog op de "traditie" of is daar nog iets meer over te melden.
Maar dan ben je helaas niet zo slim bezig.quote:Op maandag 14 november 2016 22:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Daar komt nog bij dat je de karikatuur ook zonder dat er pesten e.d. plaatsvindt op zich al beledigend/ kwetsend kan vinden.
ik kwam het toevallig vorige winter een keer tegenquote:Op maandag 14 november 2016 22:25 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Opmerkelijk vind ik dat daarin verschillende verhalen staan over donkere mensen die voor Zwarte Piet werden uitgescholden. Maar dat dat allemaal oude verhalen zijn. Er wordt nu aan gerefereerd dat dat een risico is, maar concrete voorbeelden uit de laatste jaren, dus van nà de moderne wijzigingen, maar ook na Gerda Havertong, heb ik niet gehoord. Leeft men daar ook nog op de "traditie" of is daar nog iets meer over te melden.
Ik kan het mij niet voorstellen terwijl ik wel weet hoe ermee om te gaan, zie mijn post geschiedenis, negeren dus die welke dat doen is volk van de richel! Naar mijn mening.quote:Op maandag 14 november 2016 22:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik kwam het toevallig vorige winter een keer tegen
maar nogmaals, dat zijn mensen die je de rest van het jaar kankerzwarte noemen, dat los je niet op door zwarte piet dood te maken, sterker nog ik denk dat ze me dat ook kwalijk zouden gaan nemen
Nee dat stond er dus juist niet in..quote:Op maandag 14 november 2016 22:05 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik heb het niet gelezen, als dat zo is ben ik het natuurlijk EENS met dat stuk!
En dan vindt ik het natuurlijk ook een goed stuk!
Wat ik wel gezien heb is 2005 en dan schrijft men geschiedenis?quote:Op maandag 14 november 2016 22:47 schreef madam-april het volgende:
[..]
Nee dat stond er dus juist niet in..
Mijn oudste broer was zwart en rond de Sinterklaastijd kwam het weleens voor dat een kind dacht dat hij een Zwarte Piet was en dat speelde hij dan altijd mee, hij vond het prachtig.. Voor kinderen is Zwarte Piet een held, een beroemdheid en zo benaderde ze hem ook, vol bewondering.. Een vb: een kindje wees naar hem en zei tegen haar moeder 'ooh mama kijk Zwarte Piet!' waarop mijn broer glimlachend naar haar toe liep en zei 'oh shit je hebt me ontdekt! Niet doorvertellen dat je me gezien hebt hè!quote:Op maandag 14 november 2016 22:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
maar nogmaals, dat zijn mensen die je de rest van het jaar kankerzwarte noemen, dat los je niet op door zwarte piet dood te maken, sterker nog ik denk dat ze me dat ook kwalijk zouden gaan nemen
win je netto helemaal niets mee
Gestopt bij ,,dan kunnen we een gesprek over de inhoud hebben" en dan tweeënhalve minuut lang al totaal niet verder komen dan schreeuwerige oneliners zonder enige argumentatie. Welke inhoud?quote:Op maandag 14 november 2016 22:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Het kan natuurlijk zijn dat het niet of nauwelijks gebeurt. Maar het kan ook zijn dat men er in het huidige klimaat weinig voor voelt om met zulk soort verhalen in de publiciteit te treden. Je wordt immers vooral in de social media al snel weggehoond en naar 'je eigen land' terug verwezen.
Daar komt nog bij dat je de karikatuur ook zonder dat er pesten e.d. plaatsvindt op zich al beledigend/ kwetsend kan vinden.
Nou ja, die berichtjes die ze blijkbaar ontvangt op social media zijn natuurlijk niet al te fraai. Daar spreekt toch wel behoorlijk wat haat uit.quote:Op maandag 14 november 2016 22:56 schreef john2406 het volgende:
Zie deze meid.
Een pracht om te zien toch, en dan zo verbitterd door wat er op internet gebeurt?
Maar het probleem is dat die haat niet verdwijnt of vermindert als je Zwarte Piet afschaft aangezien het totaal niet de oorzaak is. Als Zwarte Piet nooit had bestaan was die haat minstens even groot geweest.quote:Op maandag 14 november 2016 23:02 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou ja, die berichtjes die ze blijkbaar ontvangt op social media zijn natuurlijk niet al te fraai. Daar spreekt toch wel behoorlijk wat haat uit.
Juist ben ik met jou eens, die krijg ik echter ook in min of minder mate, als men het niet plaatsen kan, of naast zich neer kan leggen, ja dan begint het gezeik.quote:Op maandag 14 november 2016 23:02 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nou ja, die berichtjes die ze blijkbaar ontvangt op social media zijn natuurlijk niet al te fraai. Daar spreekt toch wel behoorlijk wat haat uit.
Jij krijgt ook berichtjes met kanker aap?quote:Op maandag 14 november 2016 23:04 schreef john2406 het volgende:
[..]
Juist ben ik met jou eens, die krijg ik echter ook in min of minder mate, als men het niet plaatsen kan, of naast zich neer kan leggen, ja dan begint het gezeik.
Zou ze in haar jeugd te weinig te horen hebben gekregen dat ze mooi is, want dat is ze naar mijn mening, dan kan ze het immers beter plaatsen.
Het zijn waarschijnlijk jalousie berichtjes?
Sinds wanneer krijgt ze die, of kreeg ze die al voor een discussie over Piet ja of nee?quote:Op maandag 14 november 2016 23:07 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Jij krijgt ook berichtjes met kanker aap?
Maak toch niet uit sinds wanneer ze die krijgt. Maar dat was mijn vraag niet :pquote:Op maandag 14 november 2016 23:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Sinds wanneer krijgt ze die, of kreeg ze die al voor een discussie over Piet ja of nee?
Van het een komt het ander of niet?
Er zijn er die schuwen niks in de media of niet?
Neemt niet weg dat sommige Nederlanders zich hierdoor van hun slechtste kant laten zien. Je hoeft het niet met haar eens te zijn natuurlijk, maar als je je argumenten niet kan overbrengen zonder daarbij te grijpen naar termen als vieze nikker en kankeraap is er toch behoorlijk wat mis met je.quote:Op maandag 14 november 2016 23:04 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maar het probleem is dat die haat niet verdwijnt of vermindert als je Zwarte Piet afschaft aangezien het totaal niet de oorzaak is. Als Zwarte Piet nooit had bestaan was die haat minstens even groot geweest.
Nee dat krijg ik niet, en als geef ik het dubbel terug, laatst nog gedaan, komt die mij een paar mnd ernaar tegen wat blijkt heeft die mij slokdarmkanker!quote:Op maandag 14 november 2016 23:09 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Maak toch niet uit sinds wanneer ze die krijgt. Maar dat was mijn vraag niet :p
Oke.quote:Op maandag 14 november 2016 23:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nee dat krijg ik niet, en als geef ik het dubbel terug, laatst nog gedaan, komt die mij een paar mnd ernaar tegen wat blijkt heeft die mij slokdarmkanker!
Zou het toe te wijten zijn dat ik het dubbel terug wensen deed?
Ik weet het niet kon ik het terug nemen deed het als ik wist dat het daardoor kwam!
Nee niet dus, dan zijn die welke dat doen niet veel beter, als een slaven handelaar!quote:Op maandag 14 november 2016 23:10 schreef Yasmin23 het volgende:
John; Als je tegen Zwarte Piet bent mag je uitgescholden worden voor kanker aap'
quote:Op maandag 14 november 2016 23:12 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nee niet dus, dan zijn die welke dat doen niet veel beter, als een slaven handelaar!
Daar wens ik mij dus boven te plaatsen!
quote:Op maandag 14 november 2016 23:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Sinds wanneer krijgt ze die, of kreeg ze die al voor een discussie over Piet ja of nee?
Van het een komt het ander of niet?
Er zijn er die schuwen niks in de media of niet?
Van mij mogen ze die personen ook direct het land uitschoppen hoor.quote:Op maandag 14 november 2016 23:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat sommige Nederlanders zich hierdoor van hun slechtste kant laten zien. Je hoeft het niet met haar eens te zijn natuurlijk, maar als je je argumenten niet kan overbrengen zonder daarbij te grijpen naar termen als vieze nikker en kankeraap is er toch behoorlijk wat mis met je.
Ja, dat is ook een argument dat ik ben tegengekomen. Er zijn in Nederland best veel mensen die iets tegen racisme willen doen, die dat willen aanpakken. Maar de Zwartepietdiscussie leidt alleen maar van het werkelijke probleem af en lost inderdaad niets op. Je krijgt eerder ellende als "die neguhrs hebbuh onze zwarte piet afgupakt!" uit het extreme pro-piet kamp.quote:Op maandag 14 november 2016 22:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
win je netto helemaal niets mee
Juist en die groep wens ik niet bij te horen tenzij men mij in een hoekje drijft dan kan ik net zo goed rare sprongen maken, kan ook gebeurt zijn of niet?quote:
Wat?quote:Op maandag 14 november 2016 23:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
Juist en die groep wens ik niet bij te horen tenzij men mij in een hoekje drijft dan kan ik net zo goed rare sprongen maken, kan ook gebeurt zijn of niet?
Net zo als slaven als excuus te gebruiken, ik heb nog nooit een andere slaaf gehad als mijn moeder, wat zou ik haar graag terug hebben.
Maar dat is een ander hoofdstuk!
Ja en vertel?quote:
Waar heb je het over?quote:Op maandag 14 november 2016 23:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ja en vertel?
als jij het kunt met twee of meer woorden is een fatsoensnorm trouwens toch?
Als ik vroeger wat zei dan werd ik gecorrigeerd met watblief!quote:
quote:Op maandag 14 november 2016 23:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als ik vroeger wat zei dan werd ik gecorrigeerd met watblief!
quote:Op maandag 14 november 2016 23:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
Juist en die groep wens ik niet bij te horen tenzij men mij in een hoekje drijft dan kan ik net zo goed rare sprongen maken, kan ook gebeurt zijn of niet?
Net zo als slaven als excuus te gebruiken, ik heb nog nooit een andere slaaf gehad als mijn moeder, wat zou ik haar graag terug hebben.
Maar dat is een ander hoofdstuk!
Dan is er zeker iets mis met zo iemand. Alleen niet met ZP. Daar zit het probleem. De verkeerden worden aangepakt.quote:Op maandag 14 november 2016 23:10 schreef Hathor het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat sommige Nederlanders zich hierdoor van hun slechtste kant laten zien. Je hoeft het niet met haar eens te zijn natuurlijk, maar als je je argumenten niet kan overbrengen zonder daarbij te grijpen naar termen als vieze nikker en kankeraap is er toch behoorlijk wat mis met je.
Ik heb nog steeds geen vraag gezien!quote:
In het verleden (voor 1980?) kwamen de initiatieven vnl vanuit de 'blanke' bevolking. Dan was er ook wel even een heftige discussie, maar dat hield altijd snel weer op.quote:Op maandag 14 november 2016 23:15 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ja, dat is ook een argument dat ik ben tegengekomen. Er zijn in Nederland best veel mensen die iets tegen racisme willen doen, die dat willen aanpakken. Maar de Zwartepietdiscussie leidt alleen maar van het werkelijke probleem af en lost inderdaad niets op. Je krijgt eerder ellende als "die neguhrs hebbuh onze zwarte piet afgupakt!" uit het extreme pro-piet kamp.
Laat maar zitten. Was weer een nutteloze poging.quote:Op maandag 14 november 2016 23:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen vraag gezien!
Of je je moeder echt als slaaf zag.quote:Op maandag 14 november 2016 23:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds geen vraag gezien!
Ik weet wel waarheen jij wilt, maar jij komt het aan het vragen!
Ik weet wel waarheen jij wilt, maar jij komt het aan het vragen!quote:Op maandag 14 november 2016 23:23 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Laat maar zitten. Was weer een nutteloze poging.
Misschien is het een bot?quote:Op maandag 14 november 2016 23:23 schreef Hathor het volgende:
[..]
Of je je moeder echt als slaaf zag.
Moeilijk he?
Met google translate.quote:
Die cijferde zichzelf weg voor het welzijn van haar kinderen, en heeft haar hele leven alleen kinderen opgevoed, wat had die dan buiten haar kinderen!quote:Op maandag 14 november 2016 23:23 schreef Hathor het volgende:
[..]
Of je je moeder echt als slaaf zag.
Moeilijk he?
kijk zo kan het beginnen, moet jij nog uitleg erover, als ik daar op inga kan van het een het ander komen en begeef ik mij op hetzelfde niveau van die welke zoiets schrijven toch?quote:
En DAT, meer is het niet voor mij, laat zich van een Limburger uitlokken?quote:
Logisch toch? Als het vanuit de eigen gemeenschap komt, krijg je geen wij/zij discussie.quote:Op maandag 14 november 2016 23:22 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
In het verleden (voor 1980?) kwamen de initiatieven vnl vanuit de 'blanke' bevolking. Dan was er ook wel even een heftige discussie, maar dat hield altijd snel weer op.
Sinds de initiatieven uit de 'zwarte' hoek komen zijn de reacties veel heftiger en duren langer, mede om die reden denk ik.
Persoonlijk vind ik dat helemaal niet zo logisch. Je kan heel goed ergens over discussieren zonder persoonlijk te worden. Bovendien kan je natuurlijk tegen blanke Nederlanders moeilijk zeggen dat ze maar moet oprotten naar hun eigen land. Ik behoor dan blijkbaar niet tot 'jullie'? Ik geloof ook niet dat ik ooit iemand vanwege ZP voor racist heb uitgemaaktquote:Op dinsdag 15 november 2016 03:52 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Logisch toch? Als het vanuit de eigen gemeenschap komt, krijg je geen wij/zij discussie.
Nu is het "jullie beledigen ons met Zwarte Piet" en "Jullie zijn racisten" en "Julllie willen dat wij onze Piet aanpassen", "Jullie moeten oprotten naar je eigen land".
Dat discussieert anders dan "wij willen Piet aanpassen, omdat het mogelijk racistisch is, wij moeten van dat racisme in ons land af".
In theorie moet dat discussieren met respect zonder persoonlijk te worden mogelijk zijn.quote:Op dinsdag 15 november 2016 04:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik dat helemaal niet zo logisch. Je kan heel goed ergens over discussieren zonder persoonlijk te worden. Bovendien kan je natuurlijk tegen blanke Nederlanders moeilijk zeggen dat ze maar moet oprotten naar hun eigen land. Ik behoor dan blijkbaar niet tot 'jullie'? Ik geloof ook niet dat ik ooit iemand vanwege ZP voor racist heb uitgemaakt![]()
En voor de duidelijkheid, niet iederen maakt zich er schuldig aan en ook niet één specifieke groep.
Maar nu eerst slapen![]()
Als je de oude topics doorleest, zie je dat de tendens is om de zwarte piet door te schuiven naar de andere partij.quote:Op dinsdag 15 november 2016 04:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik dat helemaal niet zo logisch. Je kan heel goed ergens over discussieren zonder persoonlijk te worden. Bovendien kan je natuurlijk tegen blanke Nederlanders moeilijk zeggen dat ze maar moet oprotten naar hun eigen land. Ik behoor dan blijkbaar niet tot 'jullie'? Ik geloof ook niet dat ik ooit iemand vanwege ZP voor racist heb uitgemaakt![]()
En voor de duidelijkheid, niet iederen maakt zich er schuldig aan en ook niet één specifieke groep.
Maar nu eerst slapen![]()
Nou ja, het is nogal wat waar je iemand van beschuldigd. Racisme of racistische uitingen doen zijn beiden strafbare zaken, je beschuldigt mensen er van de wet te overtreden. Dat blijven loze beschuldigingen als je ze niet hard maakt en de beschuldigde heeft geen eerlijke kans zich te verdedigen als je die beschuldigingen niet bij de juiste instantie, de rechter, maakt.quote:Op maandag 14 november 2016 13:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt is strafvervolging vanwege racisme op dit moment helemaal niet aan de orde. Maar mocht dat het geval zijn, laat inderdaad de rechter dat dan maar toetsen.
Als iemand zegt dat Zwarte Piet aan elkaar hangt van racistische symboliek betekent nog niet dat er ook maar iemand wordt beschuldigd van racisme. Ik, en ik neem aan vele anti-pieten met mij, gaan er vanuit dat de meeste mensen die sinterklaas vieren met ZP geen racisten zijn en daar geen racistische bedoelingen mee hebben. (Anders zouden we ook wel griezelig veel racisten hebben in dit land.)quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:18 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou ja, het is nogal wat waar je iemand van beschuldigd. Racisme of racistische uitingen doen zijn beiden strafbare zaken, je beschuldigt mensen er van de wet te overtreden. Dat blijven loze beschuldigingen als je ze niet hard maakt en de beschuldigde heeft geen eerlijke kans zich te verdedigen als je die beschuldigingen niet bij de juiste instantie, de rechter, maakt.
Dat is ook de hoofdreden van de protesten geloof ik, dat mensen zwarte piet een racistische uting vinden. Dat is een forse uitspraak en het is wettelijk vastgelegd wat een racistische uiting is en wat niet. On mensen tegen racisme te beschermen.
Dan is er mijns inziens maar één weg om dat te stoppen en dat is bij de rechter een verbod afdwingen. Dat moet vrij makkelijk te doen zijn als men er blijkbaar zo stellig van overtuigd is dat men beschuldigingen van strafbare feiten rond gaat strooien. Maar een andere weg zou ik niet bepaald eerlijk vinden als je mensen wel van een strafbaar feit beschuldigd
Wat mij betreft kan Zwarte Piet gerust worden omschreven als een zwarte clown. Onhandig, dom, en zwart. Wat wil je nog meer?quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:30 schreef Braindead2000 het volgende:
Waarom zijn er eigenlijk geen zwarte clowns?
Dus je bent het met me eens dat clowns verboden moeten worden? Of dat het wenselijk is dat de helft van de clowns zwart geschilderde gezichten hebben?quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij betreft kan Zwarte Piet gerust worden omschreven als een zwarte clown. Onhandig, dom, en zwart. Wat wil je nog meer?
Mensen zeggen dan ook niet dat zwarte piet aan elkaar hangt van racistische symboliek, verreweg de meeste 'anti-pieten' zijn daar niet genuanceerd genoeg voor. Zwarte piet=racisme lijkt me nog de uitspraak die het meeste voorkomt en ik heb die tegenhangers al wat meer nuance toegedicht door het over een racistische uiting te hebben. Het lijkt me, als je dat wil stoppen, niet heel lastig om bij de rechter voor elkaar te krijgen. Het is me een raadsel waarom dat dan niet gebeurd is.quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als iemand zegt dat Zwarte Piet aan elkaar hangt van racistische symboliek betekent nog niet dat er ook maar iemand wordt beschuldigd van racisme. Ik, en ik neem aan vele anti-pieten met mij, gaan er vanuit dat de meeste mensen die sinterklaas vieren met ZP geen racisten zijn en daar geen racistische bedoelingen mee hebben.
Ten tweede, iemand ten onrechte van strafbare feiten beschuldigen is zover ik weet op zichzelf strafbaar. Dus als dat aan de orde is moet de rechter ook dat maar toetsen.
Er worden in deze discussie nogal wat zaken door elkaar gehaald. Als men bijvoorbeeld zegt dat Schenkman Zwarte Piet heeft bedacht dan heeft men het natuurlijk over het uiterlijk daarvan zoals we dat nu kennen. Het is geen bewering dat de traditie niet ouder is. Wel dat ZP er voor die tijd heel anders uitzag en geen enkele gelijkenis vertoonde met negers. De gelijkenis die ontstond met Schenkman lijkt me echter ook niet toevallig.
Geen van beide, nee. Hoe je tot die conclusie komt is mij een raadsel eigenlijk. Maar je trekt wel vaker vreemde conclusies.quote:Op dinsdag 15 november 2016 08:58 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Dus je bent het met me eens dat clowns verboden moeten worden? Of dat het wenselijk is dat de helft van de clowns zwart geschilderde gezichten hebben?
Dat is ieg het beeld dat men hier tracht te creeren door continu Gario en Simons in het zonnetje te zetten. Ik denk echter niet dat dat beeld klopt. Het klopt zeker niet voor de meeste anti-pieten in dit topic.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:00 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Mensen zeggen dan ook niet dat zwarte piet aan elkaar hangt van racistische symboliek, verreweg de meeste 'anti-pieten' zijn daar niet genuanceerd genoeg voor.
In alle eerlijkheid... de kreet "zwarte piet=racisme" heb ik hier op FOK eigenlijk alleen maar horen komen uit de monden van pro-pieters. Wellicht dat er een enkele anti-pieter hier is die achter die uitspraak staat, maar om nou te zeggen dat dit de meest gebruikte uitspraak door anti-pieters is lijkt mij klinkklare nonsens. Overigens is dat ook 1 van de redenen dat ik erop heb aangedrongen om nou eens een lijstje te maken van standpunten en argumenten. Want hoewel bijna geen enkele anti-piet hier roept "zwarte piet=racisme" is dat wel de uitspraak waar ze zich op de een of andere manier tegen moeten verdedigen.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:00 schreef timmmmm het volgende:
Zwarte piet=racisme lijkt me nog de uitspraak die het meeste voorkomt en ik heb die tegenhangers al wat meer nuance toegedicht door het over een racistische uiting te hebben. Het lijkt me, als je dat wil stoppen, niet heel lastig om bij de rechter voor elkaar te krijgen. Het is me een raadsel waarom dat dan niet gebeurd is.
Zoals gezegd... strafvervolging is in dit stadium van de discussie niet aan de orde. Het gaat meer over de vraag wat we met z'n allen fatsoenlijk / smaakvol vinden. Dat iets niet verboden is betekent nog niet dat het sociaal / moreel acceptabel is. De discussie gaat in mijn beleving vooral over dat laatste.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:00 schreef timmmmm het volgende:
Dan zijn de flauwekulletjes meteen afgelopen. En, ik kan natuurlijk niet voor de 'pro-pieten' spreken maar ga het toch doen, het lijkt me niet dat aanhangers van plan zijn de wet te overtreden en een gerechterlijke uitspraak naast zoch neer te leggen. Ja, de meeste fanatici zullen het dan gewoon blijven doen, maar de grote jongens, commerciele bedrijven, de staatsomroep en gemeentes bijvoorbeeld, zullen wel moeten.
Het "het is traditie" argument vind ik ieg niet sterk. Niet dat we tradities allemaal moeten afschaffen, maar als we het moeten hebben van dat argument is dat niet veel.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:00 schreef timmmmm het volgende:
We hebben het hier over een sterk gepolariseerd probleem waarbij de ene kant beweert dat iets niet zou moeten kunnen omdat het racisme is, een term die wettelijk meetbaar is. De andere kant beweert dat dit niet zo is en dat het bovendien traditie is.
Ehm... een andere reden die ik kan bedenken is dus het onderscheid:quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:00 schreef timmmmm het volgende:
Als je ruzie maakt over iets dat wettelijk meetbaar is, laat het dan gewoon toetsen. De enige redenen die ik kan bedenken waarom dat niet gedaan wordt, is omdat ze helemaal niet zeker van de uitkomst zijn of liever blijven ruzie maken. Ik weet niet of jij een andere reden weet?
Ik vond het eigenlijk wel een goeie van mij. Waarom is die vergelijking zo raar?quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:05 schreef timmmmm het volgende:
Ik denk dat de vergelijking tussen zwarte piet en een clown wellicht de domste is die ik in deze discussie ooit gelezen heb
Dat denk ik niet.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:05 schreef timmmmm het volgende:
Ik denk dat de vergelijking tussen zwarte piet en een clown wellicht de domste is die ik in deze discussie ooit gelezen heb
Goh, ben ik het toch een keer met je eens. Bel de Televaag.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:11 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Ik vond het eigenlijk wel een goeie van mij. Waarom is die vergelijking zo raar?
Ik ben daar eigenlijk ook wel voorstander van dat "Zwarte Piet= racisme" wettelijk getoetst wordt. De huidige starre houding van de anti-Piet activisten en de felle voorstanders leidt alleen maar tot meer polarisatie en ergernissen. Ik ben demonstraties waarbij kinderen aanwezig zijn die een feest willen vieren eigenlijk wel zat.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:00 schreef timmmmm het volgende:
Als je ruzie maakt over iets dat wettelijk meetbaar is, laat het dan gewoon toetsen. De enige redenen die ik kan bedenken waarom dat niet gedaan wordt, is omdat ze helemaal niet zeker van de uitkomst zijn of liever blijven ruzie maken. Ik weet niet of jij een andere reden weet?
Je gaat voorbij aan het feit dat de Gario'svan deze samenleving wel degenen zijn die hier ophef over maken. Die startten de discussie, voedden de discussie en krijgen nu ook de hoofdrol toebedeeld.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is ieg het beeld dat men hier tracht te creeren door continu Gario en Simons in het zonnetje te zetten. Ik denk echter niet dat dat beeld klopt. Het klopt zeker niet voor de meeste anti-pieten in dit topic.
[..]
In alle eerlijkheid... de kreet "zwarte piet=racisme" heb ik hier op FOK eigenlijk alleen maar horen komen uit de monden van pro-pieters. Wellicht dat er een enkele anti-pieter hier is die achter die uitspraak staat, maar om nou te zeggen dat dit de meest gebruikte uitspraak door anti-pieters is lijkt mij klinkklare nonsens. Overigens is dat ook 1 van de redenen dat ik erop heb aangedrongen om nou eens een lijstje te maken van standpunten en argumenten. Want hoewel bijna geen enkele anti-piet hier roept "zwarte piet=racisme" is dat wel de uitspraak waar ze zich op de een of andere manier tegen moeten verdedigen.
Dit standpunt staat overigens wel genoemd in de OP onder het kopje "extremistische opvattingen van", maar zoals gezegd: het is mij niet duidelijk welke anti-pieters hier die uitspraak onderschrijven. Er staat ook geen naam bij.
[..]
Zoals gezegd... strafvervolging is in dit stadium van de discussie niet aan de orde. Het gaat meer over de vraag wat we met z'n allen fatsoenlijk / smaakvol vinden. Dat iets niet verboden is betekent nog niet dat het sociaal / moreel acceptabel is. De discussie gaat in mijn beleving vooral over dat laatste.
[..]
Het "het is traditie" argument vind ik ieg niet sterk. Niet dat we tradities allemaal moeten afschaffen, maar als we het moeten hebben van dat argument is dat niet veel.
[..]
Ehm... een andere reden die ik kan bedenken is dus het onderscheid:
- racistische symboliek
- racistische bedoelingen
Wettelijk gezien is alleen het laatste strafbaar, en we hebben het alleen over het eerste.
Ik snap die complotdenkerij over herstelbetalingen nooit zo.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:16 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik ben daar eigenlijk ook wel voorstander van dat "Zwarte Piet= racisme" wettelijk getoetst wordt. De huidige starre houding van de anti-Piet activisten en de felle voorstanders leidt alleen maar tot meer polarisatie en ergernissen. Ik ben demonstraties waarbij kinderen aanwezig zijn die een feest willen vieren eigenlijk wel zat.
Wat mij betreft is de reden dat een gang naar de rechter niet gemaakt wordt inderdaad de onzekere uitkomst (eigenlijk voor beide partijen). Waarbij voor de pro-Pieten alleen het aanpassen van Zwarte Piet afhangt hangt er voor de anti-Piet activisten mogelijk veel meer aan vast. De grondslag voor de claim voor herstelbetalingen. Indien wettelijk vastgesteld wordt dat "Zwarte geen racisme" is, of niet hard gemaakt kan worden, dan is dat een flinke tegenslag voor de eis om herstelbetalingen.
Onzin. Deze discussie loopt al 50 jaar. De enige reden dat de mensen hier Gario zo interessant vinden is omdat hij wel "zwarte piet=racisme" roept en daardoor een easy target is. Het lijkt mij niet representatief voor mensen die ZP willen veranderen. Zeker niet als het gaat om de anti-pieters in dit topic.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:26 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je gaat voorbij aan het feit dat de Gario'svan deze samenleving wel degenen zijn die hier ophef over maken. Die startten de discussie, voedden de discussie en krijgen nu ook de hoofdrol toebedeeld.
En waar jij en andere pro-pieters gretig een vergrootglas op leggen. Wat mij betreft een intellectueel zwaktebod. Waar het om gaat is niet wat Gario ervan vindt, waar het om gaat zijn de bezwaren zoals die zijn verwoord in de OP.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:26 schreef timmmmm het volgende:
Het aaangehaalde 'zwarte piet is racisme' heb ik niet bedacht en hebben de voorstanders van Piet ook niet bedacht. Dat is een campagne die in het leven is geroepen om ZP uit onze sinterklaas te weren. Ik heb de opdruk op de t-shirts waarmee tegenstanders bij intochten demonstreren niet bedacht.
Nogmaals, "wettelijk toegestaan" is niet hetzelfde als "moreel / sociaal acceptabel". Ik vind het echt heel opmerkelijk hoe velen hier lijken te denken dat als de wet het niet verbiedt het dan OK is. Absurd.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:26 schreef timmmmm het volgende:
Want we weten allebei dat hoeveel redelijkheid en overtuiging jij hier ook tentoon spreidt, de hele grote groep pro-pieten het gewoon blijven doen zoals zij willen. Als het mag, blijven zij doorgaan.
Nee hoor. Als jij liever in je korte broek en gympen naar een sollicitatiegesprek gaat voor een functie als ICT consultant (ik noem maar wat), dan zal je toch je nette kleding aantrekken. Niet omdat dat een verschil maakt voor jouw functioneren, niet omdat je daar wettelijk toe verplicht bent, maar omdat je daarmee "een betere indruk" achterlaat bij je potentiele werkgever. Die op zijn beurt je waarschijnlijk zou afwijzen als je in korte broek en gympen aankomt.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:26 schreef timmmmm het volgende:
En terecht als je het mij vraagt. Want als mensen kunnen kiezen tussen wat ze zelf willen of wat ee ander wil, zullen ze altijd voor zichzelf kiezen
Aangezien 75% van Nederland Piet zwart wil houden (waaronder de helft van de Surinamers en Antillianen) schat ik zo in dat 5% van Nederland zich gekwetst en beledigd voelt. De overige 20% is Goedvolk dat elke kans aangrijpt om zich beter te voelen door een minderheid te omarmen dus die kan je niet serieus nemen. Als je die 5% zijn zin geeft dan veroorzaak je dat 75% van Nederland "gekwetst en beledigd" is. Vind je dat een goede deal?quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:31 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik snap die complotdenkerij over herstelbetalingen nooit zo.
Ik geloof er helemaal niks van dat die mensen die langs de kant van de weg gaan staan met 'zwarte piet is racisme'-shirts uit zijn op geld. Of zo'n Simons die elk programma afgaat met haar huilerij.
Die mensen voelen zoch oprecht beledigd en gekwetst en willen dat dat ophoudt. Door dat af te doen als azen op geld maak je het enkel voor jezelf makkelijker ze te haten ipv de waarheid onder ogen te zien.
Zal er ergens iemand zijn die denkt aan geld als hij dit hoort? Vast en zeker. Maar ik durf te zeggen dat 99 van de 100 boze negers gewoon af wil van hetgeen hun kwetst en beledigt. Iets anders suggereren doet denken dat je een of ander groot complot van zwarte mensen voorziet tegen de arme blanke man en dat is wellicht nog lachwekkender dan de vergelijking met clowns
Mijn excuus als ik daar de verkeerde conclusie trok.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:39 schreef timmmmm het volgende:
Ah, ik ben kritisch dus ik ben een pro-pieter. Dan komen we er verder ook niet meer uit natuurlijk, met zo'n gesloten instelling
Nee, de (gekleurde) anti-Piet activist die meeloopt met de demonstraties zal zich echt wel oprecht beledigd en gekwetst voelen. Ik zie in hen echter eerder het 'voetvolk', of degenen die de kastanjes uit het vuur halen voor degenen die streven naar de herstelbetalingen zoals bv Sandew Hira, Berryl Biekman, Roy Groenberg, Perez Jong Loy en stichtingen zoals "Eer en herstel' en "Nederland wordt beter'. Ook reclamecampagne bureau BKB in de vorm van Marleen van der Steen is hierbij betrokken. (Zie ook mijn post #192 in topicreeksnr 11). Oh, en vergeet Verene Shepherd niet.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:31 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik snap die complotdenkerij over herstelbetalingen nooit zo.
Ik geloof er helemaal niks van dat die mensen die langs de kant van de weg gaan staan met 'zwarte piet is racisme'-shirts uit zijn op geld. Of zo'n Simons die elk programma afgaat met haar huilerij.
Die mensen voelen zoch oprecht beledigd en gekwetst en willen dat dat ophoudt. Door dat af te doen als azen op geld maak je het enkel voor jezelf makkelijker ze te haten ipv de waarheid onder ogen te zien.
Zal er ergens iemand zijn die denkt aan geld als hij dit hoort? Vast en zeker. Maar ik durf te zeggen dat 99 van de 100 boze negers gewoon af wil van hetgeen hun kwetst en beledigt. Iets anders suggereren doet denken dat je een of ander groot complot van zwarte mensen voorziet tegen de arme blanke man en dat is wellicht nog lachwekkender dan de vergelijking met clowns
Dus niks complot, gewoon een campagne.quote:Nederland Wordt Beter
Communicatie/public affairs adviseur
Vanaf januari 2015
De Stichting Nederland Wordt Beter zet zich in voor meer kennis over de gevolgen van het koloniale en slavernijverleden. De campagne Zwarte Piet is Racisme is hier een onderdeel van. www.nederlandwordtbeter.nl
Tegen beter weten in toch nog even het bekende voorbeeld uit de morele filosofie:quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:41 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Aangezien 75% van Nederland Piet zwart wil houden (waaronder de helft van de Surinamers en Antillianen) schat ik zo in dat 5% van Nederland zich gekwetst en beledigd voelt. De overige 20% is Goedvolk dat elke kans aangrijpt om zich beter te voelen door een minderheid te omarmen dus die kan je niet serieus nemen. Als je die 5% zijn zin geeft dan veroorzaak je dat 75% van Nederland "gekwetst en beledigd" is. Vind je dat een goede deal?
Als ik 1 van die patiënten was die een orgaan nodig had dan zou ik er geen bezwaar tegen hebben als hij die gezonde patiënt een vroegtijdig einde bezorgt.quote:Op dinsdag 15 november 2016 09:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Tegen beter weten in toch nog even het bekende voorbeeld uit de morele filosofie:
Stel, een arts heeft 4 patienten die een donororgaan nodig hebben. Zonder donororganen zullen die 4 patienten 100% zeker gaan overlijden.
Nou zou de arts een gezonde patient in de wachtkamer kunnen vermoorden en hem kunnen beroven van zijn organen. Die gezonde patient zal overlijden, maar de arts redt daar wel 4 levens mee! 80% vs 20%.
Mijn vraag aan jou, en probeer die minimaal te beantwoorden alsjeblieft:
Zou je dat OK vinden? En ongeacht het antwoord, waarom?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |