Wij gebruikten voor Mini aka 'de bulldozer' aka 'in een teug leeg' een nuc speen, de kleinste, op een difrax flesquote:Op vrijdag 18 november 2016 14:47 schreef ViviRAWRS het volgende:
Nou, aanhappen kan ZZ niet zo best, maar haar zuigkracht is zo groot dat de flessen gekolfde melk heel snel leeg gaan. Ik las dat baby's daardoor geen verzadigd gevoel krijgen en dat lijkt hier ook te spelen. Hongersignalen vind ik lastig te negeren bij een baby die herstellende is van ondervoeding.
We doseren de melkstroom nu door de fles regelmatig zo te houden dat de speen niet gevuld is, maar handig is anders.
Wie heeft goede ervaringen met een bepaalde fles/speen bij grote zuigkracht?
Ah, daardoor is uk wellicht ook minder tevreden na een fles! Wij gebruiken nu de calma maar ik lees even de verdere tips mee.quote:Op vrijdag 18 november 2016 14:47 schreef ViviRAWRS het volgende:
Nou, aanhappen kan ZZ niet zo best, maar haar zuigkracht is zo groot dat de flessen gekolfde melk heel snel leeg gaan. Ik las dat baby's daardoor geen verzadigd gevoel krijgen en dat lijkt hier ook te spelen. Hongersignalen vind ik lastig te negeren bij een baby die herstellende is van ondervoeding.
We doseren de melkstroom nu door de fles regelmatig zo te houden dat de speen niet gevuld is, maar handig is anders.
Wie heeft goede ervaringen met een bepaalde fles/speen bij grote zuigkracht?
Ik heb dat ook gehad, volgens mij hebben Lu en ik het daar samen nog over gehad destijds. Was ongeveer een jaar geleden, ga even terugzoeken voor je! Herinner me dat het behoorlijk lang aanhield (week of zes?). Kijk overigens erg uit met te strakke/knellende bh's, daar hield ik toen een borstontsteking en een bijna-borstontsteking aan over. Goed warm houden anders, heb je bv een wollen hemdje? Voed bijv met een hemdje en daarover heen een shirt, dat je steeds het hemdje naar beneden doet en je shirt omhoog, zodat je niet te koud wordt.quote:Op donderdag 17 november 2016 10:26 schreef snoenk het volgende:
Een bh draag ik nu idd dag en nacht, zal het eens met een hemdje proberen. Of slapen boven een handdoek tegen lekken.
Raynauds is toch ook met witte/verkleurende tepels? Het zijn ook niet mijn tepels die pijn doen maar echt de borst zelf.
Hoop niet dat het door de kou komt want dan loop ik er nog lang mee![]()
Spruw hebben we verder nog geen symptomen van maar hou het in de gaten. En anders volgende week maar langs de dokter. Of bel je daarvoor nog de vk?? (ze is nu 2 weken oud)
ZZ krijgt de Calma en DrBrown's (brede halsfles met Fase 1 speen) binnen no time leeg.quote:Op vrijdag 18 november 2016 15:01 schreef nectarientje het volgende:
Ah, daardoor is uk wellicht ook minder tevreden na een fles! Wij gebruiken nu de calma maar ik lees even de verdere tips mee.
Ja en nee, ze zijn herstellende van het verkeerde aanhappen maar ook een beetje beurs van het vele kolven.quote:Heb je het idee dat je tepels herstellende zijn?
We gaan dinsdag naar de kinderarts vanwege haar tongriempje, in de hoop dat ze dan wel effectief kan drinken aan de borst.quote:Op vrijdag 18 november 2016 15:13 schreef mandietjuh het volgende:
@vivi, kan het zijn iets met het lipbandje of tongriempje? Misschien flesspeen 0 gebruiken. Ons L. is na zijn geboorte op dag 3 geklieft.
Lang kolven is ook geen pretje nee maar ik vond de kloven erger. Ze drinken zelf uit de borst meer dan jij kunt kolven toch? Maar maakt voor nu ook niet uit. Voor nu werkt dit en hopelijk na dinsdag een tevreden ZZ met borstfascinatiequote:Op vrijdag 18 november 2016 15:30 schreef ViviRAWRS het volgende:
Ja en nee, ze zijn herstellende van het verkeerde aanhappen maar ook een beetje beurs van het vele kolven.De belangrijkste reden om te kolven is nu overigens de intake van ZZ. Door 1 borst te geven en daarna de kolfopbrengst te vergelijken heb ik ontdekt dat ze maar 20 ml per borst dronk.
Ze krijgt nu wél binnen wat ze zou moeten hebben en dat is meteen te zien qua groei.
[..]
We gaan dinsdag naar de kinderarts vanwege haar tongriempje, in de hoop dat ze dan wel effectief kan drinken aan de borst.
Yes! Het was ook op het NOS journaal gisteren. Ik heb natuurlijk meegewerkt aan dat onderzoek.quote:Op donderdag 17 november 2016 21:41 schreef Heliotrope het volgende:
Wat goed!
Ik hoorde iets op het nieuws over meer aandacht voor zwangere
/net bevallen studenten en het ging specifiek over kolven op universiteiten, moest aan LuDann denken. Goed dat er aandacht voor is, geen idee of er verder iets mee gebeurt.
Pff, alweer een jaar geleden joh! Bijzonder hoe snel je de details allemaal vergeet. Ik wel, althans. Jij hebt een beter geheugen dan ik.quote:Op vrijdag 18 november 2016 15:12 schreef Mineola het volgende:
[..]
Ik heb dat ook gehad, volgens mij hebben Lu en ik het daar samen nog over gehad destijds. Was ongeveer een jaar geleden, ga even terugzoeken voor je! Herinner me dat het behoorlijk lang aanhield (week of zes?). Kijk overigens erg uit met te strakke/knielende bh's, daar hield ik toen een borstontsteking en een bijna-borstontsteking aan over. Goed warm houden anders, heb je bv een wollen hemdje? Voed bijv met een hemdje en daarover heen een shirt, dat je steeds het hemdje naar beneden doet en je shirt omhoog, zodat je niet te koud wordt.
Edit: gevonden: OUD / Borstvoeding deel 213 en verder.
Kiran en Vivi, wat goed! Zo fijn dat deze aanpak werkt en ze nu goed aankomt!
Bedankt! Wat ik zo lees gaat het dus wel vanzelf over. Het duurt alleen een tijdquote:Op vrijdag 18 november 2016 15:12 schreef Mineola het volgende:
[..]
Ik heb dat ook gehad, volgens mij hebben Lu en ik het daar samen nog over gehad destijds. Was ongeveer een jaar geleden, ga even terugzoeken voor je! Herinner me dat het behoorlijk lang aanhield (week of zes?). Kijk overigens erg uit met te strakke/knellende bh's, daar hield ik toen een borstontsteking en een bijna-borstontsteking aan over. Goed warm houden anders, heb je bv een wollen hemdje? Voed bijv met een hemdje en daarover heen een shirt, dat je steeds het hemdje naar beneden doet en je shirt omhoog, zodat je niet te koud wordt.
Edit: gevonden: OUD / Borstvoeding deel 213 en verder.
Kiran en Vivi, wat goed! Zo fijn dat deze aanpak werkt en ze nu goed aankomt!
huh nee toch? De negende maand eindigt met precies 9 maandenquote:Op vrijdag 18 november 2016 20:06 schreef LuDann het volgende:
9 maanden alweer, LB.![]()
Voedrecht is overigens tot en met de 9e maand, dus tot je baby 10 maanden is.
De 9e maand is tot je baby 9 maanden oud is. Je spreekt immers ook over de eerste maand en het eerste levensjaar.quote:Op vrijdag 18 november 2016 20:06 schreef LuDann het volgende:
9 maanden alweer, LB.![]()
Voedrecht is overigens tot en met de 9e maand, dus tot je baby 10 maanden is.
quote:Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste 9 levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de borstvoeding te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
Nee, de 9e maand eindigt als je baby 10 maanden wordt. Voedrecht is tijdens de eerste 9 maanden van het leven van je baby.quote:Op vrijdag 18 november 2016 20:13 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
huh nee toch? De negende maand eindigt met precies 9 maanden
hoe reken jij? Ik ben geïntrigeerdquote:Op vrijdag 18 november 2016 20:15 schreef LuDann het volgende:
[..]
Nee, de 9e maand eindigt als je baby 10 maanden wordt. Voedrecht is tijdens de eerste 9 maanden van het leven van je baby.
Maar je baby begint in de nulde maand..quote:Op vrijdag 18 november 2016 20:15 schreef LuDann het volgende:
[..]
Nee, de 9e maand eindigt als je baby 10 maanden wordt. Voedrecht is tijdens de eerste 9 maanden van het leven van je baby.
quote:Op vrijdag 18 november 2016 20:18 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
hoe reken jij? Ik ben geïntrigeerd
Ah, wat goed!quote:Op vrijdag 18 november 2016 16:29 schreef LuDann het volgende:
Wat fijn van de groei, Kyran en Vivi! Ik heb echt bewondering voor Vivi, het is niet niks zo. Hopelijk is het een oplosbaar probleem en lukt live drinken straks wel gewoon goed.
[..]
Yes! Het was ook op het NOS journaal gisteren. Ik heb natuurlijk meegewerkt aan dat onderzoek.De anekdote over de studente die te horen kreeg dat ze maar in de klas moest kolven omdat ze dat in Afrika ook doen is van mij.
Het rapport met de onderzoeksresultaten is hier te vinden:
http://studerendemoeders.(...)-studerende-moeders/
Mijn kindjes hadden het meest aan een veel te grote speen. Want mond vol speen = geen lucht. Dus vanaf een maand al aan de 6-12 maanden speen van Avent, en vanaf een maand of drie naar de 12+ maanden versie.quote:Op zaterdag 19 november 2016 14:00 schreef Roomsnoes het volgende:
S van 3,5 week heeft een enirme zuigbehoefte. Ik liet hem eerst masr gewoon aan de borst zuigen, maar ik heb best veel melk en hij dronk zich dus steeds veel te vol en spuugde de helft er weer uit. Hij had ook last van het vol zitten. We hebben toen een speen gegeven en die pakt hij gretig, maar hij zuigt daarmee lucht naar binnen, wat weer boertjes en krampjes tot gevolg heeft. En om daar rustig van te worden wil hij weer de borst. Maw: ik heb te veel/te snel melk of mijn beeb wil te veel sabbelen.
Iemand tips voor een speen die een kleine baby goed vacuum kan zuigen? Of om hem op een andere manier te helpen, pinken doen we nu ook wel en dan heeft ie beter vacuum. Maar geen hand vrij hebben is erg irritant :S
Welke heb je? Mijn Avent kolf deed het niet tot ik er achter kwam dat ik één ventieltje er verkeerd om in deed.quote:Op zondag 20 november 2016 11:03 schreef Unihipili het volgende:
Hoi ik ben chagrijnig omdat mijn handkolf het niet doet. Al een maand in huis, eindelijk spullen uitgekookt en nou doet ie het niet.
Gewoon op verzoek, burd, als alles verder goed gaat. Kraam denkt in schema's. Baby vindt het prima zo, als het voor jou ook prima is, dan nergens aan gaan sleutelen.quote:Op zondag 20 november 2016 11:16 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, geven jullie altijd twee borsten meteen na elkaar? Gup valt tot nu toe meestal na één borst in slaap, om na een half uurtje de andere nog te willen. 's Nachts maak ik hem na die eerste borst wakker (luier verschonen ofzo) zodat hij meteen borst #2 wil, en daarna weer lekker een paar uurtjes gaat lukken, maar overdag laat ik het vaak ook wel even zo. De kraam vond dat ik hem sneller achter elkaar moest laten drinken (maar het waarom daarvan is me door alle wazigheid van de afgelopen tijd een beetje ontgaan).
Dat had ik ook, ik vond het verschonen om haar wakker te maken voor borst #2 niet op haar verzoek maar op mijn verzoek en deed ik daarom alleen 's nachts.quote:Op zondag 20 november 2016 11:16 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, geven jullie altijd twee borsten meteen na elkaar? Gup valt tot nu toe meestal na één borst in slaap, om na een half uurtje de andere nog te willen. 's Nachts maak ik hem na die eerste borst wakker (luier verschonen ofzo) zodat hij meteen borst #2 wil, en daarna weer lekker een paar uurtjes gaat lukken, maar overdag laat ik het vaak ook wel even zo.
Mijn kraam vond het prima, maar de verpleegkundige van het consulatiebureau (bij het huisbezoek toen ZZ 2 weken was) adviseerde wel 2 borsten te geven met als logica dat ze dan in totaal wat meer cc's zou drinken. Ik heb het advies opgevolgd, en de laatste tijd bleef ze uit zichzelf vaak al wakker voor borst #2, en soms wilde ze meteen daarna nóg een borst. Achteraf snap ik waarom.quote:De kraam vond dat ik hem sneller achter elkaar moest laten drinken (maar het waarom daarvan is me door alle wazigheid van de afgelopen tijd een beetje ontgaan).
En waarom leert je kind dat zo wel en met 1 borst niet?quote:Op zondag 20 november 2016 16:52 schreef Burdie het volgende:
Ik herinner me het weer, de kraam zei dat je de baby dan 'leert' om genoeg te drinken tot de volgende voeding ipv dat hij steeds een paar slokjes vraagt om de honger een beetje te stillen maar nooit echt verzadigd raakt. Niet het beste advies wat ik ooit heb gehoord, maar ik snap ook wel waarom ze dat zei, vooral bij een tweede kindje. Ik vind het voor de nacht wel fijn als hij gewoon snel weer verder slaapt, voor de rest vinden we onze weg vast wel weer (ik was vergeten hoeveel energie het voeden slurpt en dat je borsten ook na 2 jaar voeden gewoon weer aan een nieuwe baby moeten wennen)
Prenatal of online bij bijv. moedermelknetwerk: http://www.moedermelknetw(...)66/losse-onderdelen/quote:Op zondag 20 november 2016 20:15 schreef Sam1993 het volgende:
Waar kan ik nieuwe slangetjes en filters vindenken voor de medela swing? Gratis gekregen van iemand maar dat moet wel vervangen worden lijkt me?
Zijn je borstschelpen wel de goede maat? Want als je frictie krijgt (tepel danwel tepelhof), kolf je jezelf inderdaad kloven.quote:Op zondag 20 november 2016 20:11 schreef ViviRAWRS het volgende:
Hier weer een leerzame dag!Vannacht deed het kolven pijn rechts, en als borstvoeding geen pijn hoort te doen, dan geldt dat vast ook voor kolven. Een lagere stand qua vacuüm hielp niet, dus ik heb de kolfsessie afgebroken om de tepel wat rust te geven. Als mijn tepels het kolven straks niet meer kunnen verdragen wordt het immers wel heel lastig om nog moedermelk aan mijn baby te geven. Right?
![]()
Wrong! Een paar uur later had ik rechts flinke stuwing, en met kolven kwam er bijna niks uit. Blijkt dat de melkkanaaltjes dicht geduwd kunnen worden door oedeem.Uiteindelijk met warme kompressen en Reverse Pressure Softening weer kunnen kolven gelukkig. Daarna ontdekte ik melkblaartjes op dezelfde tepel (wat nou oorzaak en gevolg is geweest
), dus die ook nog even doorgeprikt.
Kan op veel plaatsen, google even op onderdelen medela swing. Het loont wel de moeite prijzen te vergelijken, dat kan behoorlijk verschillen was mijn ervaring!quote:Op zondag 20 november 2016 20:15 schreef Sam1993 het volgende:
Waar kan ik nieuwe slangetjes en filters vindenken voor de medela swing? Gratis gekregen van iemand maar dat moet wel vervangen worden lijkt me?
Zuigt geen vacuum.quote:
Misschien moet ik inderdaad 1 maat groter hebben, de tepel komt soms net tegen de wand aan.quote:Op zondag 20 november 2016 20:34 schreef WupWup het volgende:
Zijn je borstschelpen wel de goede maat? Want als je frictie krijgt (tepel danwel tepelhof), kolf je jezelf inderdaad kloven.
Ik Lees veel over de who curve in de app van Graphico BabyGroeicurve App. Helaas wel betaald (en zelf geen ervaring)quote:Op woensdag 23 november 2016 16:13 schreef Roomsnoes het volgende:
Het is vast al 1000x gevraagd, maar ik zoek een goede bv-vriendelijke groeicurve, liefst een app, waar ik mijn beide kinderen in bij kan houden. Ik heb er een bij bv.com, maar ik wil niet 2e betalen voor S. Iemand goede ervaring ergens mee?
Nou, dit. Die van mij zou ongeveer 600 ml per dag drinken (150 x lichaamsgewicht in kilo's), dus ik vond (vanwege het voorschrift van 8-12 voedingen per dag) flessen van 100 ml meer dan genoeg. Ze bleef echter hongersignalen geven na vrijwel elke fles. Wij dachten dat ze geen verzadigd gevoel kreeg omdat de flessen vrij snel leeg gaan, maar nu we 120 ml aanbieden is ze echt tevreden.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |