Op een zoon van God zitten joden niet te wachten. Kronos had een zoon, de joodse God niet. Op een messias zal nog wel gewacht worden. Jezus was een messias omdat die tot koning gezalfd was. Deze oorspronkelijke duiding is de enige juiste.quote:Op maandag 2 januari 2017 17:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waarom verwachten ze dan nog wel de messias / Zoon van God?
Hoewel er tegenwoordig vele messias belijdende Joden zijn, die dus toch in de gaten hebben gekregen dat Jezus de Messias was en is?
lees bijvoorbeeld ook eens http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/ezechiel/36/
Daar wordt precies beschreven hoe israël was en hoe zou worden.
En vergelijk die tekst eens met hoe israel er voor op zijn minst 1000 jaar geleden bij lag en hoe het nu weer opgebouwd en vruchtbaar er bij ligt
Op zo'n vraag? Ja.quote:Op maandag 2 januari 2017 18:41 schreef ATON het volgende:
[..]
Is dit het beste antwoord wat je kon verzinnen ? Magertjes...
Ah, ok, dan weet ik hoe laat het is.quote:Op maandag 2 januari 2017 18:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, dat is een hele studie met het nodige gezond verstand.
https://www.rolex.com/quote:Op maandag 2 januari 2017 20:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah, ok, dan weet ik hoe laat het is.
Wil je mij aub even aanwijzen waar in het OT wordt gesproken over:quote:Op maandag 2 januari 2017 17:02 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waarom verwachten ze dan nog wel de messias / Zoon van God?
Ja die zijn er. En?quote:Hoewel er tegenwoordig vele messias belijdende Joden zijn, die dus toch in de gaten hebben gekregen dat Jezus de Messias was en is?
Dat geldt ook voor andere delen van de wereld he? Vooruitgang heet dat.quote:En vergelijk die tekst eens met hoe israel er voor op zijn minst 1000 jaar geleden bij lag en hoe het nu weer opgebouwd en vruchtbaar er bij ligt
Ik heb niet gezegd dat de naam Jezus in het O.T. zou voorkomen, alleen verwijzing/ profetiën naar/ over Hem die dus in teksten in het N.T. staan bewaarheid zijn geworden.quote:Op maandag 2 januari 2017 21:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wil je mij aub even aanwijzen waar in het OT wordt gesproken over:
• De naam Jezus voor de Messiais
• Dat die messias de Zoon van God zou zijn
• Dat hij moet sterven voor onze zonden
• Dat hij daarna weer opstaat en God gelijk is.
• Dat hij nòg een keer terugkomt
[..]
Ja die zijn er. En?
Dat is ook allemaal met Jezus gebeurd of heeft betrekking op Jezus.quote:1 Wie heeft onze prediking geloofd,
en aan wie is de arm van de HEERE geopenbaard?
2 Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht,
als een wortel uit dorre aarde.
Gestalte of glorie had Hij niet;
als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben.
3 Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen,
een Man van smarten, bekend met ziekte,
en als iemand voor wie men het gezicht verbergt;
Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht.
4 Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen,
ons leed heeft Hij gedragen.
Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde,
door God geslagen en verdrukt.
5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond,
om onze ongerechtigheden verbrijzeld.
De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem,
en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.
6 Wij dwaalden allen als schapen,
wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg.
Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen
op Hem doen neerkomen.
7 Toen betaling geëist werd, werd Híj verdrukt,
maar Hij deed Zijn mond niet open.
Als een lam werd Hij ter slachting geleid;
als een schaap dat stom is voor zijn scheerders,
zo deed Hij Zijn mond niet open.
8 Hij is uit de angst en uit het gericht weggenomen,
en wie zal Zijn leeftijd uitspreken?
Want Hij is afgesneden uit het land van de levenden.
Om de overtreding van mijn volk is de plaag op Hem geweest.
9 Men heeft Zijn graf bij de goddelozen gesteld,
en Hij is bij de rijke in Zijn dood geweest,
omdat Hij geen onrecht gedaan heeft
en geen bedrog in Zijn mond geweest is.
10 Maar het behaagde de HEERE Hem te verbrijzelen, Hij heeft Hem ziek gemaakt.
Als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben,
zal Hij nageslacht zien, Hij zal de dagen verlengen;
het welbehagen van de HEERE zal door Zijn hand voorspoedig zijn.
11 Om de moeitevolle inspanning van Zijn ziel zal Hij het zien,
Hij zal verzadigd worden.
Door de kennis van Hem zal de Rechtvaardige, Mijn Knecht, velen rechtvaardig maken,
want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.
12 Daarom zal Ik Hem veel toedelen,
en machtigen zal Hij verdelen als buit,
omdat Hij Zijn ziel heeft uitgestort in de dood,
onder de overtreders is geteld,
omdat Hij de zonden van velen gedragen heeft
en voor de overtreders gebeden heeft.
Maar Israël heeft er vanaf het jaar 70 ongeveer dor en dood bijgelegen, pas de laatste hooguit 200 jaar dacht ik is het land weer in bloei gekomen. En dat het gebeuren zou staat beschreven in een prachtig boek. dat kun je van die andere delen van de wereld niet zeggen.quote:Dat geldt ook voor andere delen van de wereld he? Vooruitgang heet dat.
Geen enkel punt beantwoord. Jammer man...quote:Op dinsdag 3 januari 2017 15:38 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik heb niet gezegd dat de naam Jezus in het O.T. zou voorkomen, alleen verwijzing/ profetiën naar/ over Hem die dus in teksten in het N.T. staan bewaarheid zijn geworden.
Micha 5 vers 1
1 En u, Bethlehem-Efratha,
al bent u klein om te zijn onder de duizenden van Juda,
uit u zal Mij voortkomen
Die een Heerser zal zijn in Israël.
Zijn oorsprongen zijn van oudsher,
van eeuwige dagen af.
Als je het nieuwe testament leest weet je dat Jezus in Bethlehem is geboren.
en wat dacht je van jesaja 53:
[..].
Fout! Als je de voorgaande hoofstukken ook leest zul je snel inzien dat het hier niet over Jezus gaat maar over het volk Israel in ballingschap èn Jesaja zelf.quote:Dat is ook allemaal met Jezus gebeurd of heeft betrekking op Jezus
[..]
Israël lag er altijd al dood en dor bij. Niets overvloeiende van melk en honing. Slechts met de opkomt van de wereldlijke mechanisatie en industrialisatie kon men het land beter bewerken. Komt God noch Jezus aan te pas.quote:Maar Israël heeft er vanaf het jaar 70 ongeveer dor en dood bijgelegen, pas de laatste hooguit 200 jaar dacht ik is het land weer in bloei gekomen. En dat het gebeuren zou staat beschreven in een prachtig boek. dat kun je van die andere delen van de wereld niet zeggen.
Het is met reden dat ik het hier plaats: het is namelijk een vraag over de JG bijbelvertaling, en ik zou het prettig vinden als de discussie hierover in dit topic plaatsvindt.quote:Op dinsdag 3 januari 2017 23:37 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Ik zie zojuist dat je hebt gereageerd in dat JG topic met een geformuleerde vraag; dan begrijp ik je verontwaardiging in elk geval iets beter.
Aan andere topics neem ik niet deel en verwachtte je vraag dan ook hier. Ik kan het echt niet ruiken als je vervolgens toch elders post.
Dit is je post 228:
[..]
Kort antwoord: omdat weliswaar op diverse plaatsen in plaats van Kurios oorspronkelijk de Godsnaam heeft gestaan, maar niet op alle.
De reconstructie is nu de uitdaging zonder de beschikking over de oorspronkelijke tekst. Daarbij gaan we uit van het woord 'heer' als vertaling van 'kurios' in de thans ter beschikking staande tekst, tenzij duidelijk is dat dat eens een substituut werd voor de Godsnaam.
Daartoe heb ik je de betreffende link gegeven, incl. de inhoud van jouw eigen eerdere post.
Daar kunnen we nog wel over van gedachten wisselen als je wilt.
Nu doe jij aan doelredenatie en ontwijk je mijn argumentatie.quote:Op woensdag 4 januari 2017 14:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het is met reden dat ik het hier plaats: het is namelijk een vraag over de JG bijbelvertaling, en ik zou het prettig vinden als de discussie hierover in dit topic plaatsvindt.
Ik zal je uitleggen waarom de frase Jezus Christus is de Heer niet vertaald wordt met Jezus Christus is Jehova. Het is zo omdat het niet past in de JG christologie, de christologie van de Jehova's Getuigen wijkt namelijk volledig af van de christologie van de door de JG verfoeide "christenheid". De christenheid beschouwd Jezus als God. Dit is gebaseerd op onder andere de belijdenis in de Korintiersbrief, wat ook in de geloofsbelijdenis van Nicea is vastgelegd. Door alle kurios te in het NT vertalen met Jehova, maar uitgerekend de belijdenis van Paulus niet, bewijst de JG dat ze geen christenen zijn, iets dat overigens ook in de iering van het paasmaal tot uiting komt: het wordt zeer afgeraden om brood en wijn te nuttigen.
Het is klassieke JG redenatie om after-the-fact te argumenteren. Iedereen weet (die zich een beetje in materie verdiept) dat de JG Jezus niet als een Goddelijk Persoon beschouwen, en dat dit de fundamentele reden is waarom het kurios in de Paulinische belijdenis zó wordt vertaald dat de JG christologie wordt gevolgd. Voor deze belijdenis van Paulus bestaat dan ook geen hebreeuws geschrift, en het niet vertalen als Jehova van deze sleutelzin getuigd van de theologische spagaat waar de NWT vertalers zich hebben begeven door alle kurios in het NT door Jehova te willen vervangen. Het NWT comité is nu juist wel met exegese bezig, had ze zich gewoon aan de grondtekst gehouden en kurios overal als de Heer vertaald dan was deze spagaat ook niet nodig geweest.quote:Op woensdag 4 januari 2017 14:49 schreef Exrudis het volgende:
[..]
Nu doe jij aan doelredenatie en ontwijk je mijn argumentatie.
Het betreft overigens een vraag die elke Bijbelvertaling betreft, maar waarbij verschillende keuzen zijn gemaakt. Om die reden zou het beter in het algemene topic kunnen worden behandeld.
Tijdens de 2de of 3de eeuw van de gewone tijdrekening vervingen de afschrijvers de goddelijke naam, Jehovah, in afschriften van de Griekse Septuaginta-vertaling van de Hebreeuwse Geschriften door de woorden Kurios (Heer) en Theos (God). In andere vertalingen, zoals in de Latijnse Vulgaat, de Statenvertaling en de Luther-vertaling, alsook in vele moderne vertalingen (GNB; NBG), werd een zelfde gedragslijn gevolgd. In plaats van de goddelijke naam werd meestal het woord ,,Heer" gebruikt, vaak in hoofdletters om te kennen te geven dat dit woord het Tetragrammaton, de naam van God, vervangt.
De New World Bible Translation Committee zegt over ,,Het herstellen van de goddelijke naam": ,,Om te weten waar de goddelijke naam door de Griekse woorden Kurios en Theos werd vervangen, zijn wij nagegaan waar de geïnspireerde christelijke schrijvers verzen, passages en uitdrukkingen uit de Hebreeuwse Geschriften hebben aangehaald en hebben wij vervolgens de Hebreeuwse tekst erop nageslagen om vast te stellen of de goddelijke naam daar voorkomt. Op deze wijze konden wij vaststellen wie er met Kurios en Theos bedoeld werd en konden wij op die plaats weer de juiste persoonsnaam invullen." Het comité verklaart verder: ,,Om de grenzen die aan een vertaler gesteld zijn niet te overschrijden en ons niet op het terrein der exegese te begeven, hebben wij getracht uiterst voorzichtig te werk te gaan bij het weergeven van de goddelijke naam en steeds zorgvuldig de Hebreeuwse Geschriften als achtergrond in aanmerking genomen. Wij hebben in de vele Hebreeuwse vertalingen die wij hebben geraadpleegd een ondersteuning gezocht voor onze weergave." Voor alle 237 plaatsen waar de New World Bible Translation Committee de goddelijke naam in de tekst zelf van haar vertaling heeft weergegeven, is zo'n bevestiging in Hebreeuwse vertalingen gevonden. -- NW, Appendix, blz. 1565, 1566.
Bewoon door nomaden. Het beloofde land is altijd droog en dor geweest. En nooit overvloeiende van melk en honing. De zoveelste leugen van God...dan had hij ze beter naar Italië of zo kunnen sturen. Er was tijd zat, in 40 jaar had je dat makkelijk kunnen belopen.quote:Op dinsdag 3 januari 2017 15:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
tot op zijn minst het jaar 70 was het land israël gewoon bewoond hoor
quote:Op woensdag 4 januari 2017 14:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Door alle kurios te in het NT vertalen met Jehova, maar uitgerekend de belijdenis van Paulus niet, bewijst de JG dat ze geen christenen zijn, iets dat overigens ook in de viering van het paasmaal tot uiting komt: het wordt zeer afgeraden om brood en wijn te nuttigen.
Het elke week herdenken van het laatste avondmaal is samen met de doop een hele oude christelijke traditie. Dat ze leentjebuur bij andere religies hebben gespeeld soit, dat toont enkel aan dat de verschillen met andere mysteriegodsdiensten niet zo groot waren, en verklaart ook de snelle groei van het christendom.quote:Op woensdag 4 januari 2017 16:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]![]()
Ik moet zeggen dat JG over dat avondmaal wel een punt hebben: het is hoogst twijfelachtig dat Jezus als vrome jood leerde om "zijn bloed te drinken" al was het maar symbolisch en eigenlijk wijn. Het nuttigen van bloed, drinken dus, is door het hele OT herhaaldelijk, en met klem verboden. Dit gebruik (avondmaal met brood en wijn) komt wel voor in de Romeins/Heleense mysteriegodsdiensten....o.a. Mithras.
quote:Op woensdag 4 januari 2017 16:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]![]()
Ik moet zeggen dat JG over dat avondmaal wel een punt hebben: het is hoogst twijfelachtig dat Jezus als vrome jood leerde om "zijn bloed te drinken" al was het maar symbolisch en eigenlijk wijn. Het nuttigen van bloed, drinken dus, is door het hele OT herhaaldelijk, en met klem verboden. Dit gebruik (avondmaal met brood en wijn) komt wel voor in de Romeins/Heleense mysteriegodsdiensten....o.a. Mithras.
Klopt niet helemaal. De JG's vieren het avondmaal 1x per jaar en enkel de JG's die denken dat ze bij de 144.000 uitverkorenen horen (de 'gezalfden) die naar de hemel gaan mogen / dienen te drinken van de wijn en eten van het brood. (ze drinken dus wel degelijk 'bloed')quote:Op woensdag 4 januari 2017 16:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het elke week herdenken van het laatste avondmaal is samen met de doop een hele oude christelijke traditie. Dat ze leentjebuur bij andere religies hebben gespeeld soit, dat toont enkel aan dat de verschillen met andere mysteriegodsdiensten niet zo groot waren, en verklaart ook de snelle groei van het christendom.
Het opmerkelijke is echter dat het aantal mensen met een hemelse roeping sterk af zou moeten nemen hoe dichter we het einde naderen, echter loopt dat aantal nog jaarlijks steeds op.quote:Stel dat iemand er niet absoluut zeker van is dat hij in het nieuwe verbond en het Koninkrijksverbond is opgenomen en ook niet het getuigenis van Gods geest heeft dat hij een mede-erfgenaam met Christus is? Dan zou het verkeerd zijn om van de Gedachtenissymbolen te gebruiken. Sterker nog, God zou zeer misnoegd zijn als iemand doelbewust zou doen alsof hij een roeping als hemelse koning en priester had, terwijl dat in werkelijkheid niet zo was. — Romeinen 9:16; Openbaring 22:5.
http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/2003124quote:Waarom zou de datum van iemands opdracht invloed kunnen uitoefenen op zijn hoop?
11 Tegen de jaren dertig van de twintigste eeuw werd het dan ook duidelijk dat de hemelse klasse in het algemeen reeds was uitgekozen. Al tientallen jaren is men nu op zoek naar andere schapen, die een aardse hoop hebben. Als een gezalfde ontrouw blijkt te zijn, is het zeer waarschijnlijk dat iemand die Jehovah reeds lang als een van de andere schapen getrouw heeft gediend, geroepen zal worden om de aldus opengevallen plaats in de gelederen van de 144.000 in te nemen.
Tot in de 8e eeuw v.C. was Judea omzeggens onbewoond. Het is pas bij de inval in het noordelijk rijk Israël door de Assyriërs dat er een volksverhuizing heeft plaats gevonden naar Judea.quote:Op dinsdag 3 januari 2017 15:59 schreef sjoemie1985 het volgende:
tot op zijn minst het jaar 70 was het land israël gewoon bewoond hoor
quote:Op woensdag 4 januari 2017 16:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 4 januari 2017 16:19 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het elke week herdenken van het laatste avondmaal is samen met de doop een hele oude christelijke traditie. Dat ze leentjebuur bij andere religies hebben gespeeld soit, dat toont enkel aan dat de verschillen met andere mysteriegodsdiensten niet zo groot waren, en verklaart ook de snelle groei van het christendom.
Even terzijde.quote:Op woensdag 4 januari 2017 16:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]![]()
quote:Op woensdag 4 januari 2017 14:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Door alle kurios te in het NT vertalen met Jehova, maar uitgerekend de belijdenis van Paulus niet, bewijst de JG dat ze geen christenen zijn,
Je beweert dus tweemaal dat "alle kurios in het NT wordt vertaald met Jehova", uitgezonderd de belijdenis van Paulus".quote:Het is klassieke JG redenatie om after-the-fact te argumenteren. Iedereen weet (die zich een beetje in materie verdiept) dat de JG Jezus niet als een Goddelijk Persoon beschouwen, en dat dit de fundamentele reden is waarom het kurios in de Paulinische belijdenis zó wordt vertaald dat de JG christologie wordt gevolgd. Voor deze belijdenis van Paulus bestaat dan ook geen hebreeuws geschrift, en het niet vertalen als Jehova van deze sleutelzin getuigd van de theologische spagaat waar de NWT vertalers zich hebben begeven door alle kurios in het NT door Jehova te willen vervangen. Het NWT comité is nu juist wel met exegese bezig, had ze zich gewoon aan de grondtekst gehouden en kurios overal als de Heer vertaald dan was deze spagaat ook niet nodig geweest.
Ter ondersteuning vermeldt The Anchor Bible Dictionary onder de kop ,,Tetragrammaton in het Nieuwe Testament":quote:Toen er exemplaren van de Septuaginta werden ontdekt waarin de goddelijke naam werd gebruikt in plaats van Kyrios (Heer), werd het de vertalers duidelijk dat in Jezus' tijd exemplaren van de vroegere Geschriften in het Grieks -- en natuurlijk die in het Hebreeuws -- wel degelijk de goddelijke naam bevatten.
Er is nog meer over de vertaling van Kurios met de naam Jehovah in specifieke gevallen te zeggen, maar je doet het er maar mee tot het moment dat je besluit je normaal op te stellen.quote:,,Er zijn aanwijzingen dat het Tetragrammaton, de Goddelijke Naam, Jahweh, in enkele of alle citaten uit het O[ude] T[estament] in het N[ieuwe] T[estament] stond toen de NT-documenten voor het eerst werden geschreven." En de Bijbelgeleerde George Howard zegt: ,,Aangezien het Tetragram nog steeds geschreven stond in de exemplaren van de Griekse Bijbel [de Septuaginta] die de Schrift van de vroege kerk vormde, is het redelijk om aan te nemen dat de schrijvers van het N[ieuwe] T[estament], als ze de Schrift citeerden, het Tetragram in de Bijbelplaats handhaafden."
Oh in mijn kerk vroeger waren er ook zeer gelovige mensen die niet aan het heilig avondmaal deelnamen. Uit angst. In het Avondmaalsformulier staat dat iedereen die niet bekeerd is en toch aan het avondmaal gaat, zichzelf een oordeel eet en drinkt. (1 Cor 11) Wat dat oordeel vervolgens inhoudt wordt overigens niet duidelijk maar de angst zat er goed in. Want heb je wel 100% zekerheid dat je (op de juiste wijze) bekeerd bent?quote:Op woensdag 4 januari 2017 16:32 schreef falling_away het volgende:
Het is overigens best wel een aparte viering van het avondmaal van de JG's. Tijdens de viering laten ze de wijn en het brood wel langs iedere aanwezige gaan, die ze doorgeven aan de persoon naast hun, maar vrijwel geen van de aanwezigen drinkt of eet ervan.
quote:Op donderdag 5 januari 2017 11:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oh in mijn kerk vroeger waren er ook zeer gelovige mensen die niet aan het heilig avondmaal deelnamen. Uit angst. In het Avondmaalsformulier staat dat iedereen die niet bekeerd is en toch aan het avondmaal gaat, zichzelf een oordeel eet en drinkt. (1 Cor 11) Wat dat oordeel vervolgens inhoudt wordt overigens niet duidelijk maar de angst zat er goed in. Want heb je wel 100% zekerheid dat je (op de juiste wijze) bekeerd bent?
Ook weet ik nog goed de roddel en achterklap als bleek dat bepaalde broeders en zusters waarvan men "dwaling en zonde" vermoedde, toch aan het avondmaal gingen. Schande! God zal ze straffen.
In 1 Cor 11 staat trouwens nog iets leuks: Vrouwen mogen niet met onbedekt hoofd komen in het huis des Heeren. Statenvertaling: "Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil."
Een macht is blijkbaar een muts of hoed of hoofddoek, en de engelen kunnen niet tegen bloot vrouwenhaar....![]()
Interessant! Ik wist niet dat het bij andere religies ook zo strict nagevolgd werd, vooral in Nederland.quote:Op donderdag 5 januari 2017 11:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Oh in mijn kerk vroeger waren er ook zeer gelovige mensen die niet aan het heilig avondmaal deelnamen. Uit angst. In het Avondmaalsformulier staat dat iedereen die niet bekeerd is en toch aan het avondmaal gaat, zichzelf een oordeel eet en drinkt. (1 Cor 11) Wat dat oordeel vervolgens inhoudt wordt overigens niet duidelijk maar de angst zat er goed in. Want heb je wel 100% zekerheid dat je (op de juiste wijze) bekeerd bent?
Ook weet ik nog goed de roddel en achterklap als bleek dat bepaalde broeders en zusters waarvan men "dwaling en zonde" vermoedde, toch aan het avondmaal gingen. Schande! God zal ze straffen.
In 1 Cor 11 staat trouwens nog iets leuks: Vrouwen mogen niet met onbedekt hoofd komen in het huis des Heeren. Statenvertaling: "Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil."
Een macht is blijkbaar een muts of hoed of hoofddoek, en de engelen kunnen niet tegen bloot vrouwenhaar....![]()
Waar halen ze't vandaan....quote:Op donderdag 5 januari 2017 12:20 schreef falling_away het volgende:
[..]
Over de hoofdbedekking: Bij de JG's is dat alleen nodig als een gedoopte vrouw bijv. in gebed gaat of de leiding neemt in een bijeenkomst waar ook een gedoopte man aanwezig is. Dat kan voorkomen als de gedoopte man nog vrij jong is of als deze onder 'restricties' staat (als hij een grote zonde heeft begaan, hier berouw van heeft en dus niet uitgesloten wordt, maar wel tijdelijk oa. geen gebed mag opzeggen)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |