LOL,WHAT?!quote:Op donderdag 3 november 2016 21:49 schreef LompeHork het volgende:
Ligt aan de situatie, gebeurde dit op de openbare weg op op privéterrein?
quote:
Dan moet de houder zich expliciet als bezitter manifesteren. Anders geldt gewoon de houderschapsinterventie van 3:111.quote:Op donderdag 3 november 2016 21:54 schreef Dani097 het volgende:
@ LompeHork ah, vergeten te vermelden. Dit vond plaats op het dak van de kantine van de plaatselijke voetbalclub
@ Pokkelmans, dat dacht ik in eerste instantie ook. Een uitspraak van de Rechtbank Overijssel in een soortgelijk geval doet anders vermoeden. De feiten zijn daarin nagenoeg hetzelfde, de rechtbank concludeerde echter dat de de verzorger de feitelijke macht over het paard uitoefende en zich gedroeg als eigenaar van het paard, terwijl de oorspronkelijke eigenaar eigenaar bleef.
Heb je een link voor me naar die uitspraak?quote:Op donderdag 3 november 2016 22:10 schreef Dani097 het volgende:
@ Pokkelmans ah toppie!
Naar het oordeel van de Rechtbank hield de verzorger het paard voor zichzelf en werd derhalve als bezitter aangemerkt (verzorging, kosten e.d.). In casu zijn de omstandigheden identiek, zou dit aansluiten bij de constatering dat dochter en/of vader zich als (mede)bezitter manifesteren (doorbreking houderschapsinterventie)?
Volgensmij geld een paard vanuit vroeger nog altijd als een vervoersmiddel, en op de openbare weg zal daarom de verkeerswet gelden.quote:Op donderdag 3 november 2016 22:12 schreef Unites het volgende:
Als iemand uit de paardensportwereld lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er überhaupt iemand aansprakelijk kan worden gesteld.
Daarbij vind ik de vraag van LompeHork heel belangrijk, snap eigenlijk niet waarom je daar zo'n debiel antwoord opgeeft als je geholpen wilt worden. Je zit er wel mee namelijk dat de locatie afhankelijk is in de schuldvraag indien het gaat om paardensportongelukken. Gebeurt het op een manege? Bij een KNHS-vereniging in de buitenbak? Op de openbare weg? Was diegene lid of niet? Of gewoon iemand uit het publiek?
Dat heeft niks met dit vraagstuk van doen overigens, maar ik vond het geen verkeerde opmerking van hem. Beetje dankbaarheid mag ook wel.
Maar even serieus: raar vraagstuk. Waarom zou je iemand aansprakelijk willen stellen voor het werk met dieren? Die blijven onberekenbaar en in mijn ogen altijd eigen verantwoordlijkheid.
Dit, en wat ook een belangrijk onderdeel is, is welke kleding de ruiter droeg. (veiligheids)cap of niet, gezadeld met juist materieel of niet, juiste kleding en schoeisel? Was de ruiter bevoegd (ruiterbewijs etc) om zich daar te bevinden tijdens het rijden waar het ongeval plaatsvond?quote:Op donderdag 3 november 2016 22:12 schreef Unites het volgende:
Als iemand uit de paardensportwereld lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er überhaupt iemand aansprakelijk kan worden gesteld.
Daarbij vind ik de vraag van LompeHork heel belangrijk, snap eigenlijk niet waarom je daar zo'n debiel antwoord opgeeft als je geholpen wilt worden. Je zit er wel mee namelijk dat de locatie afhankelijk is in de schuldvraag indien het gaat om paardensportongelukken. Gebeurt het op een manege? Bij een KNHS-vereniging in de buitenbak? Op de openbare weg? Was diegene lid of niet? Of gewoon iemand uit het publiek?
Dat heeft niks met dit vraagstuk van doen overigens, maar ik vond het geen verkeerde opmerking van hem. Beetje dankbaarheid mag ook wel.
Maar even serieus: raar vraagstuk. Waarom zou je iemand aansprakelijk willen stellen voor het werk met dieren? Die blijven onberekenbaar en in mijn ogen altijd eigen verantwoordlijkheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.lolwut
Zie het als een huurwoning. Huurder gooit molotovs op straat en verwond mensen. Die mensen willen nu de verhuurder aansprakelijk stellen. Is dit logisch?quote:Op donderdag 3 november 2016 21:54 schreef Dani097 het volgende:
@ LompeHork ah, vergeten te vermelden. Dit vond plaats op het dak van de kantine van de plaatselijke voetbalclub
@ Pokkelmans, dat dacht ik in eerste instantie ook. Een uitspraak van de Rechtbank Overijssel in een soortgelijk geval doet anders vermoeden. De feiten zijn daarin nagenoeg hetzelfde, de rechtbank concludeerde echter dat de de verzorger de feitelijke macht over het paard uitoefende en zich gedroeg als eigenaar van het paard, terwijl de oorspronkelijke eigenaar eigenaar bleef.
Dat ligt aan het antwoord en de inhoud/rechtmatigheid van het contract.quote:Op vrijdag 4 november 2016 07:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ga je het nu nog ingewikkelder maken?
Echt niet wanneer ruiter er zelf opstapt.quote:Op vrijdag 4 november 2016 07:53 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat ligt aan het antwoord en de inhoud/rechtmatigheid van het contract.
In beginsel is de eigenaar altijd verantwoordelijk voor gedragingen van een dier.
Jawel. In beginsel is de eigenaar altijd aansprakelijk voor gevolgen uit gedragingen van zijn/haar dierquote:Op vrijdag 4 november 2016 08:02 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Echt niet wanneer ruiter er zelf opstapt.
Hoe weet je dat de ruiter aan het prutsen was?quote:Op vrijdag 4 november 2016 08:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Paard kon er niets aan doen, ruiter was aan het prutsen.
In de praktijk zijn er genoeg mogelijkheden om daar de kont onderuit te draaienquote:Op vrijdag 4 november 2016 08:07 schreef Samzz het volgende:
[..]
Jawel. In beginsel is de eigenaar altijd aansprakelijk voor gevolgen uit gedragingen van zijn/haar dier.
Toen ik van mijn verzorgpaard afdonderde zijn de daaruit volgende ziektekosten door de verzekeraar van de eigenaar van het paard vergoed, bijvoorbeeld.
Wie eist bewijst,quote:Op vrijdag 4 november 2016 08:08 schreef Samzz het volgende:
[..]
Hoe weet je dat de ruiter aan het prutsen was?
Dat klopt, daarom zeg ik ook in beginselquote:Op vrijdag 4 november 2016 08:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
In de praktijk zijn er genoeg mogelijkheden om daar de kont onderuit te draaien
Is toch ook wel logisch, wanneer je kat de vijver van buren leegvreet ben je dan aansprakelijk?quote:Op vrijdag 4 november 2016 08:10 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat klopt, daarom zeg ik ook in beginsel.
En zo makkelijk is dat ook weer niet altijd, zie mijn eerder genoemde voorbeeld dat nu in de rechtbank uitgevochten wordt.
Zaak is vast te stellen wie verantwoordelijk voor de letselschade is...quote:Op donderdag 3 november 2016 21:41 schreef Dani097 het volgende:
... echter mijn vraag is of dit kans van slagen heeft.
In hoeverre is de berijder te verwijten dat het paard in deze situatie terecht is gekomen? Als het een schrikachtig paard is en zij reed langs een drukke weg dan vraagt de berijder zelf om problemen. Maar jij bent niet zo van de zinnige antwoordenquote:Op vrijdag 4 november 2016 10:23 schreef Dani097 het volgende:
@ RM-rf Het gaat in casu om een schrikreactie van het paard, een 'eigen energie' van het paard. De schrikreactie zelf had op dat moment niet voorkomen kunnen worden, omdat het paard simpelweg van iets schrikt. Al had persoon X op dat moment daar bijgestaan, had hij de schrikreactie niet kunnen voorkomen. Althans dat leid ik af uit de omstandigheden in casu.
Waarom is X de bezitter?quote:Op donderdag 3 november 2016 21:41 schreef Dani097 het volgende:
Mijn vraag is of in casu X, als bezitter aansprakelijk gesteld
Nog steeds... Zelfs als je naast een paard loopt (geleider bent) ben je volgens de verkeersregels een bestuurder.quote:Op donderdag 3 november 2016 23:31 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Volgensmij geld een paard vanuit vroeger nog altijd als een vervoersmiddel, en op de openbare weg zal daarom de verkeerswet gelden.
Dat was niet mijn vraag, mijn vraag was waarom volgens jou X de bezitter is? In 6:179 staat immers niet eigenaar maar er staat bezitter.quote:Op vrijdag 4 november 2016 10:49 schreef Dani097 het volgende:
@ wespensteek de vraag is hoe groot de kans is dat x als bezitter aansprakelijk gesteld kan worden. Het antwoord van Pokkelmans op pagina 1 van dit topic is nuttig. In casu zijn vader en dochter echter verzorgers van het paard, de dochter berijdt het paard dagelijks. Mij lijkt in dit geval dan ook dat de kans nihil is dat X als bezitter aansprakelijk gesteld kan worden, daar dochter en vader als eigenaar voor het paard zorgen en de feitelijke macht over het paard hebben
Waarom zou X niet de bezitter zijn? Lijkt mij dat X de middelijke bezitter is en dat Y de houder is.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:03 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat was niet mijn vraag, mijn vraag was waarom volgens jou X de bezitter is? In 6:179 staat immers niet eigenaar maar er staat bezitter.
Er is een wettelijk verschil tussen eigenaar en bezitter/houder.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:13 schreef hottentot het volgende:
[..]
Waarom zou X niet de bezitter zijn? Lijkt mij dat X de middelijke bezitter is en dat Y de houder is.
dus, je zegt zelf al dat X in feite niets te verwijten is, maar toch wil je de schade verhalen op X?quote:Op vrijdag 4 november 2016 10:44 schreef Dani097 het volgende:
@ hottenhot de dochter was zeer gesteld op het paard, zij reed er vrijwel dagelijks op. Ook was zij de enige van het gezin die gebruik maakte van het paard. In de dagelijkse praktijk gaf zij tevens het eten en verzorgde het paard. Z had kortom een hechte band met het paard.
De berijder valt weinig te verwijten, het paard had een hechte band en er vonden in het halfjaar geen feit plaats waaruit kon worden afgeleid dat het paard schrikachtig was. In casu werd op het moment van het ongeval de paard bereden op het privéterrein van Y, wel bevonden op dat moment dochter Z en het paard zich als enigen op het terrein. De schade is veroorzaakt door een eigen gedraging van het dier, het paard handelde niet als instrument van Z op het moment van de schrikreactie. Dit onberekenbare karakter van het paard op dat moment, was geen handeling die werd verlangd door Z.
Of eigenlijk middelijk bezitterquote:Op vrijdag 4 november 2016 11:19 schreef Samzz het volgende:
In dit geval is X de eigenaar en Y de bezitter/houder.
Waar je dus naar moet kijken is de verschuiving van aansprakelijkheid tussen eigenaar en middelijke bezitter/houderquote:Op vrijdag 4 november 2016 11:29 schreef Dani097 het volgende:
@ Samzz het is inderdaad duidelijk dat X eigenaar is gebleven.
@ X wist dat het paard van Z was overleden. Juist daarom benaderde vader van dochter hem met de vraag of hij het paard kon kopen. Zou dit niet betekenen dat Z hieruit kon afleiden dat het paard gebruikt zou worden, daar hij ook wist dat de vader van dochter geen paard kon berijden.
Y is middelijk bezitter omdat hij het goed (paard) namens X (eigenaar) houdt/in gebruik heeft, Y betaalt voor het paard en bezit de grond en de faciliteiten waar het paard gestald staat (toch?).quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:32 schreef Dani097 het volgende:
@ Samzz, dus Y is middelijk bezitter, want Z houdt het paard voor hem. Ook omdat zij het verzorgt en berijdt.
Volgens mij kun je zoeken tot je een ons weegt:quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:16 schreef Dani097 het volgende:
@ wespensteek naar mijn idee is x geen bezitter, daar z (kosten betaald door x) het paard voor zichzelf houdt. Echter probeer ik enkel een opening te vinden waarbij X toch als bezitter kan worden aangemerkt. Het enige wat in casu duidelijk is, is dat X het paard niet wilde verkopen. Hij wilde het eigendom dus behouden. De gebruikmaking van het paard zou in die zin kunnen worden aangemerkt als een uitlening, waardoor de dochter en/of vader het paard niet voor zichzelf hield.
quote:maar gaat ermee akkoord dat Y het paard gebruikt en verzorgt.
quote:Y neemt het paard mee en stalt het
X heeft inderdaad het eigendom behouden maar dat maakt hem niet de bezitter.quote:Y alle kosten van verzorging voor het paard voor zijn rekening nemen.
Voilaquote:Op vrijdag 4 november 2016 11:41 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij kun je zoeken tot je een ons weegt:
[..]
[..]
[..]
X heeft inderdaad het eigendom behouden maar dat maakt hem niet de bezitter.
Typo denk ik?quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:43 schreef Samzz het volgende:
[..]
Voila. En in dit geval is de bezitter (dus X) aansprakelijk voor de eventuele schade ontstaan door gedraging van het paard.
Klopt.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:44 schreef Dani097 het volgende:
@ Samzz, yup Y betaald inderdaad de faciliteiten en de kosten voor verzorging. Het is dus mogelijk dat Y in casu aansprakelijk gesteld kan worden op grond van 6:179 BW als (middelijk) bezitter van het paard.
Ik doe drie dingen tegelijkquote:Op vrijdag 4 november 2016 11:47 schreef Dani097 het volgende:
@ Samzz haha excuses met de namen, zorgt voor verwarring.
quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:53 schreef Dani097 het volgende:
@ samzz haha respect daarvoor
Het antwoord op mijn tweede vraag is geheel duidelijk:) en daaruit leidt ik af dat het antwoord op mijn eerste vraag negatief is, want de kans dat X als bezitter zal worden aangemerkt is dan 0%
Ja dat begrijp ikquote:Op vrijdag 4 november 2016 11:18 schreef Samzz het volgende:
[..]
Er is een wettelijk verschil tussen eigenaar en bezitter/houder.
Dit snap ik niet, hoe kan Y als middelijk bezitter worden gezien?quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:44 schreef Dani097 het volgende:
@ Samzz, yup Y betaald inderdaad de faciliteiten en de kosten voor verzorging. Het is dus mogelijk dat Y in casu aansprakelijk gesteld kan worden op grond van 6:179 BW als (middelijk) bezitter van het paard.
Je hebt gelijkquote:Op vrijdag 4 november 2016 12:05 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dit snap ik niet, hoe kan Y als middelijk bezitter worden gezien?
X is eigenaar
Y krijgt het paard onder beheer/te leen.
X verword hiermee tot middelijk bezitter, hoe kan Y dan ook als middelijk bezitter worden gezien?
Niet per se. Volgens de hoge raad dient vrijwel uitsluitend te worden gekeken naar het feitelijk gebruik van het dier. In dit geval is de kans dus groot dat de houder aansprakelijk is. Degene die het dier gebruikt voor zijn 'bedrijf' is aansprakelijk, de economische rol doet er daarin niet toe.quote:Op vrijdag 4 november 2016 12:15 schreef Dani097 het volgende:
@ samzz de kans dat X dus aansprakelijk gesteld kan worden is relatief hoog. Daarentegen is y slechts houder, aansprakelijkheid op grond van 6:179 BW is in dit geval niet mogelijk.
Omdat ik even gewoon stom wasquote:Op vrijdag 4 november 2016 12:28 schreef Pokkelmans het volgende:
Grote nonsens wordt hier verkondigd zeg. Sjongejonge.
Waar het paard "is" zegt niets over wie bezitter is. Bezitter is zich gedragen als bezitter, dus houden "voor zichzelf", zie 3:107 BW. Dat het paard niet onder X is, maakt hem eigenaar/middellijk bezitter, zie lid 3 van 3:107. X heeft een mondelinge overeenkomst tot bruikleen gesloten met Y. Y is dus houder, zie lid 4 van 3:107, maar op het moment dat Z er op rijdt middellijk houder. Z is op het moment van gebruik onmiddellijk houder en als ze er niet op rijdt niets.
Op het moment dat Y is gaan houden voor X, kan deze niet "zomaar" bezitter worden omdat de houderschapsinterventie dat voorkomt.
Dat is gewoon propedeusestof en ik snap ook niet hoe daar zulke verwarring over kan ontstaan.
Zeg zit je nu een huiswerk topic te verpesten door het antwoord te geven?quote:Op vrijdag 4 november 2016 12:28 schreef Pokkelmans het volgende:
Grote nonsens wordt hier verkondigd zeg. Sjongejonge.
Waar het paard "is" zegt niets over wie bezitter is. Bezitter is zich gedragen als bezitter, dus houden "voor zichzelf", zie 3:107 BW. Dat het paard niet onder X is, maakt hem eigenaar/middellijk bezitter, zie lid 3 van 3:107. X heeft een mondelinge overeenkomst tot bruikleen gesloten met Y. Y is dus houder, zie lid 4 van 3:107, maar op het moment dat Z er op rijdt middellijk houder. Z is op het moment van gebruik onmiddellijk houder en als ze er niet op rijdt niets.
Op het moment dat Y is gaan houden voor X, kan deze niet "zomaar" bezitter worden omdat de houderschapsinterventie dat voorkomt.
Dat is gewoon propedeusestof en ik snap ook niet hoe daar zulke verwarring over kan ontstaan.
Stuur de volgende keer even een PM rond, dan verneuken we TS met een gezamenlijke aanpakquote:Op vrijdag 4 november 2016 12:47 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Zeg zit je nu een huiswerk topic te verpesten door het antwoord te geven?
Alleen werkt dat niet zo simpel. Erg vaak is degene die aantoonbaar betaald voor het dier gewoon de wettelijke eigenaar. Zelfs zaken zoals een paspoort bij het dier geven amper tot geen eigendomsrecht. Het is vaak een heel gedoe als dit voor de rechter komt en zaken waarvan je zo denkt dat zou goed bewijs moeten zijn blijken vaak helemaal niet zo zwaar mee te tellen.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:16 schreef Dani097 het volgende:
@ wespensteek naar mijn idee is x geen bezitter, daar z (kosten betaald door x) het paard voor zichzelf houdt. Echter probeer ik enkel een opening te vinden waarbij X toch als bezitter kan worden aangemerkt. Het enige wat in casu duidelijk is, is dat X het paard niet wilde verkopen. Hij wilde het eigendom dus behouden. De gebruikmaking van het paard zou in die zin kunnen worden aangemerkt als een uitlening, waardoor de dochter en/of vader het paard niet voor zichzelf hield.
Was er ook een staf in het spel?quote:Op donderdag 3 november 2016 21:54 schreef Dani097 het volgende:
Er is iig een zwarte piet aan te wijzen.quote:
Eigenaarschap is in dit geval geen vraag.quote:Op vrijdag 4 november 2016 13:07 schreef erodome het volgende:
[..]
Alleen werkt dat niet zo simpel. Erg vaak is degene die aantoonbaar betaald voor het dier gewoon de wettelijke eigenaar. Zelfs zaken zoals een paspoort bij het dier geven amper tot geen eigendomsrecht. Het is vaak een heel gedoe als dit voor de rechter komt en zaken waarvan je zo denkt dat zou goed bewijs moeten zijn blijken vaak helemaal niet zo zwaar mee te tellen.
http://www.horses.nl/arti(...)n-paard-aantoonbaar/
http://www.vanderwieladvo(...)-eigendom-paard.html
Deze zijn misschien wel interessant mbt het onderwerp:
http://dirkzwagerasv.nl/2(...)kel-6179-en-6181-bw/
http://www.paardenadvocaa(...)en-voor-paarden-112/
Er zijn hier dus 2 zaken die elkaar kruizen. Er is een risicoaansprakelijkheid in dit geval, de eigenaar van het paard zou daar voor op moeten draaien. Maar wie wordt gezien als eigenaar voor de wet?
Als zowel de oorspronkelijke eigenaar als de verzorger van het paard beide de oorspronkelijke eigenaar aanwijzen is het simpel, dan is er geen conflict. Maar als 1 van hen de ander aanwijst als zijnde eigenaar dan wordt het lastiger. Want noch paspoort noch koopovereenkomst zijn op zichzelf voldoende bewijs. Wie de verzorging betaald e.d. telt ook mee.
Dan kom je terecht in een aardig getouwtrek waarbij het lastig te voorspellen is wat eruit gaat komen.
In dat geval is de eigenaar iig gedeeltelijk verantwoordelijk.quote:Op vrijdag 4 november 2016 13:12 schreef hottentot het volgende:
[..]
Eigenaarschap is in dit geval geen vraag.
Dan zal er wel duidelijkheid moeten zijn de schade het gevolg is van gedrag van benadeelde, dus het schrikken van het paard moet door benadeelde veroorzaakt zijn.quote:Op vrijdag 4 november 2016 14:42 schreef erodome het volgende:
[..]
In dat geval is de eigenaar iig gedeeltelijk verantwoordelijk.
De kans bestaat wel (is meer dan groot) dat ook de "gebruiker" van het paard een deel zelf moet dragen (zeker in deze bruikleen constructie). Die heeft immers willens en wetend een dier gebruikt waarvan men weet dat er een zekere onvoorspelbaarheid in zit, wat ook wel aangeduid wordt met "de energie van het dier". Daarmee wordt bedoeld dat het dier dus dingen kan doen waar niet om gevraagd werd en die buiten de eigen macht van de geleider/eigenaar vallen.
http://uitspraken.rechtsp(...)7141&showbutton=truequote:Ongeval in Nederland met van Belg geleend paard. Ernstig voetletsel. Belgische eigenaars aansprakelijk op grond van artikel 6:179 BW. Geen billijkheidscorrectie op grond van artikel 6:101 BW. Zie ook de gevoegde vrijwaringszaak HD 103.005.988.
Nee.quote:Op vrijdag 4 november 2016 15:05 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dan zal er wel duidelijkheid moeten zijn de schade het gevolg is van gedrag van benadeelde, dus het schrikken van het paard moet door benadeelde veroorzaakt zijn.
[..]
http://uitspraken.rechtsp(...)7141&showbutton=true
Omdat jij als eigenaar vrijwel altijd verantwoordelijk bent voor wat je dier (een goed in de wet) doet.quote:Op vrijdag 4 november 2016 15:09 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de eigenaar van een paard verantwoordelijk is als iemand anders van zijn ding lazert?
Waarom is de vergelijking tussen paard en motorfiets in dit geval mank?quote:Op vrijdag 4 november 2016 15:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Omdat jij als eigenaar vrijwel altijd verantwoordelijk bent voor wat je dier (een goed in de wet) doet.
Dus gebeurd er wat waardoor jouw paard door het hek gaat en op een auto klapt ben jij verantwoordelijk. Laat ik jou op mijn paard rijden en je klapt eraf ben ik verantwoordelijk. Het is mijn dier, mijn goed, mijn verantwoordelijkheid.
Kan je wel afdekken in contract, maar dat wordt maar weinig gedaan.
De voorbeelden die je gaf gingen over bedrijfsmatig houden van paarden, dan spelen andere dingen dan bij twee particulieren.quote:Op vrijdag 4 november 2016 15:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee.
De "energie van het dier" speelt ook mee. Heb al een paar links gedumpt waarin dat ook ter sprake komt.
In dit geval is er sprake van een mondelinge "bruikleen" overeenkomst, dan gelden er iets andere regels dan wanneer ik jou bv morgen op mijn paard laat rijden.
Mooi vb heb ik geplaatst over een eigenaar die zijn paard bij een manege in bruikleen heeft gegeven. Een ruitertje van de manege valt van het paard en heeft letsel, paard rent er vandoor en klapt tegen een fietser aan. Zowel manege als eigenaar zijn gedeeltelijk verantwoordelijk voor de schade. Beide moeten betalen.
De enige reden om aansprakelijkheid in dit geval af te wentelen is als er "kwaad spel" is, dus bv een inbreker die de stal uitgeslagen wordt door het paard. Dan is de eigenaar niet verantwoordelijk omdat het om een onrechtmatige handeling gaat. Dat is niet het geval bij het schrikken van het dier, ook niet als dat komt door bv de ruiter die zijn jas uitdoet op het paard, of wat uit een sabeltand-plastisck zakje pakt.
Als eigenaar van een levend wezen ben je in beginsel altijd verantwoordelijk voor wat jouw dier doet. Net als dat ouders verantwoordelijk zijn voor hun jonge kinderen. Dus risico-aansprakelijk. Niet per se schuldig aan het veroorzaakte.quote:Op vrijdag 4 november 2016 15:41 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waarom is de vergelijking tussen paard en motorfiets in dit geval mank?
Wanneer jij op mijn motorfiets rijdt en eraf valt ben ik niet verantwoordelijk.
Als jij mij jouw fiets uitleent is het mijn fout als ik daarmee tegen een boom aanrijd, zijn de remmen defect of breekt het stuur af bij normaal gebruik en knal ik daarom op een boom dan kan ik jou daarvoor aansprakelijk houden.quote:Op vrijdag 4 november 2016 15:09 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de eigenaar van een paard verantwoordelijk is als iemand anders van zijn ding lazert?
Geef je kinderen ook in bruikleen?quote:Op vrijdag 4 november 2016 15:46 schreef Samzz het volgende:
[..]
Als eigenaar van een levend wezen ben je in beginsel altijd verantwoordelijk voor wat jouw dier doet. Net als dat ouders verantwoordelijk zijn voor hun jonge kinderen. Dus risico-aansprakelijk. Niet per se schuldig aan het veroorzaakte.
Jij?quote:Op vrijdag 4 november 2016 16:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Geef je kinderen ook in bruikleen?
Hm.. het zal vast wettelijk allemaal mogelijk zijn maar als mens slaag je niet wanneer je de schuld legt bij iemand die zo vriendelijk was jou zijn paard in bruikleen te geven.quote:Op donderdag 3 november 2016 22:51 schreef Dani097 het volgende:
@ Strani eis is dat de dochter de medische kosten vergoed wil krijgen
De aansprakelijkheid, niet de schuld.quote:Op vrijdag 4 november 2016 16:45 schreef Strani het volgende:
[..]
Hm.. het zal vast wettelijk allemaal mogelijk zijn maar als mens slaag je niet wanneer je de schuld legt bij iemand die zo vriendelijk was jou zijn paard in bruikleen te geven.
Precies. Dit is zo'n kwestie van 'is dit nou wel wat je moet doen als mens,' zelfs als de wet aan jouw kant staat.quote:Op vrijdag 4 november 2016 16:56 schreef Samzz het volgende:
[..]
De aansprakelijkheid, niet de schuld.
Verder wel eens, ja.
De muur was ingestort?quote:
Er is juridisch gezien geen wezenlijk verschil tussen een paard en een motor: beiden zijn voor de wet een goed.quote:Op vrijdag 4 november 2016 16:32 schreef Samzz het volgende:
[..]
Jij?
Nee dus. Het gaat om het in beginsel verantwoordelijk/aansprakelijk zijn voor een levend wezen. De eigenaar van een dier is dat voor zijn dier, de ouders van een kind zijn dat van een kind. De verantwoordelijke voor een motor is de persoon die erop zit.
In het geval van dieren zijn ook uitzonderingen gemaakt. Omdat dieren een eigen wil hebben.quote:Op vrijdag 4 november 2016 22:08 schreef r_one het volgende:
[..]
Er is juridisch gezien geen wezenlijk verschil tussen een paard en een motor: beiden zijn voor de wet een goed.
Dat is uiteraard anders met een kind; over risicoaansprakelijkheid van/voor kinderen zijn dan ook aparte wetten regelingen gemaakt.
Het is een beetje Elstar, peren en Goudreinetten vergelijken wat je doet.
Dat mag zijn maar dat laat onverlet dat een paard nog steeds een goed is en een kind niet. Om paard + kind beide te scharen onder "levend wezen", is in dat licht bezien nogal curieus.quote:Op vrijdag 4 november 2016 22:13 schreef Samzz het volgende:
[..]
In het geval van dieren zijn ook uitzonderingen gemaakt. Omdat dieren een eigen wil hebben.
Daarom zijn er ook aparte wetten voor wat betreft risicoaansprakelijkheid voor dieren.
Wat doet Z in godsnaam met het paard van X waar Y en Z voor zorgen bovenop het dak van de plaatselijke voetbalclub?!quote:Op donderdag 3 november 2016 21:54 schreef Dani097 het volgende:
Misschien pakjes door de schoorsteen gooien?!quote:Op zondag 6 november 2016 19:22 schreef Geralt het volgende:
[..]
Wat doet Z in godsnaam met het paard van X waar Y en Z voor zorgen bovenop het dak van de plaatselijke voetbalclub?!
Waarom wil je dat eigenlijk?quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:16 schreef Dani097 het volgende:
Echter probeer ik enkel een opening te vinden waarbij X toch als bezitter kan worden aangemerkt.
Mooie zin....quote:Op maandag 7 november 2016 11:33 schreef Dani097 het volgende:
volgens de rechter blijkt hieruit dat Y ermee heeft ingestemd dat Z met instemming van Y het paard is gaan verzorgen en gebruiken.
Nee hoor. Naar mijn mening was X nooit aansprakelijk. Wel eigenaar, maar niet aansprakelijk.quote:Op maandag 7 november 2016 11:59 schreef Dani097 het volgende:
ha inderdaad! Toch blijf ik erbij dat X bezitter is gebleven. Iedere zaak is anders, wel valt me op dat rechters steeds 'makkelijker' oordelen dat bezitsovergang zonder eigendomsoverdracht al snel kan plaatsvinden. In ieder geval denkt de rechter anders dan de mensen op dit forum, eiser gaat trouwens in hoger beroep tegen uitspraak.
Dat inderdaad...quote:Op maandag 7 november 2016 12:02 schreef Dani097 het volgende:
@Samzz, ik zou het zelf ook niet doen. Zou überhaupt niet naar de rechter stappen:)
Ik blijf dat met je oneens, het eigendom is in dit geval niet de bepalende factor. Ik ben het met die uitspraak eens.quote:Op maandag 7 november 2016 11:59 schreef Dani097 het volgende:
ha inderdaad! Toch blijf ik erbij dat X bezitter is gebleven. Iedere zaak is anders, wel valt me op dat rechters steeds 'makkelijker' oordelen dat bezitsovergang zonder eigendomsoverdracht al snel kan plaatsvinden. In ieder geval denkt de rechter anders dan de mensen op dit forum, eiser gaat trouwens in hoger beroep tegen uitspraak.
Ik ookquote:Op maandag 7 november 2016 12:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik blijf dat met je oneens, het eigendom in dit geval niet de bepalende factor. Ik ben het met die uitspraak eens.
Ach het is maar propedeusestof.quote:Op maandag 7 november 2016 13:11 schreef Pokkelmans het volgende:
Vreemde constructie.
Als het X zijn intentie was geweest om Y voor zichzelf te laten houden had deze wel de eigendom overgedragen. Of dat dan door koop of schenking is maakt niet uit. Beide figuren worden niet gesteld, en dus ook niet aannemelijk gemaakt. In ieder geval zou ik daaruit afleiden dat X en Y met hun rechtshandelingen slechts hebben bewerkstelligd dat Y voor X is gaan houden. 3:111 maakt dat Y dan niet zomaar, zonder tegenspraak van het recht van X, bezitter kan worden.
Het arrest van de Hoge Raad waar naar wordt verwezen heeft het over inbezitsneming vóór levering van het gekochte. Dat lijkt me hier ook niet relevant. Hoewel X wel op zoek is geweest naar een koper blijkt uit niets dat tussen X en Y een koopovereenkomst met uitgestelde verplichting tot levering is ontstaan.
Benieuwd hoe dat in de bodemprocedure uit gaat pakken.
Ja uiteraard vind ik mijn eigen uitleg nog steeds de meest logischequote:Op maandag 7 november 2016 13:17 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ach het is maar propedeusestof.
Steeds makkelijker is niet echt aan de orde, dit is al met jaar en dag een probleem. Wie de eigenaar is is niet zo makkelijk te duiden in dit soort constructie's, erg vaak wordt degene die zorg draagt voor en de verzorginskosten betaald gewoonweg gezien als eigenaar.quote:Op maandag 7 november 2016 11:59 schreef Dani097 het volgende:
Ja, die is dat eigendom kwijt als Y kwaad wil doen.quote:Op maandag 7 november 2016 13:31 schreef Pokkelmans het volgende:
Vreemd ook dat de rechter stelt dat er géén sprake is van een rechtsverhouding op grond waarvan Y voor X houdt. Is Y dan bezitter ter kwade trouw? Kan X aangifte doen van diefstal? Is X het eigendom verloren omdat de bezitter vermoed wordt eigenaar te zijn?
Maar dat is dan van rechtswege door het soort rare constructies als de rechter in de door TS gelinkte uitspraak hanteerde. Het is mij niet duidelijk hoe Y, die er in dit geval óók alle baat bij heeft om X als bezitter aangemerkt te krijgen, "ineens" voor zichzelf in gaan houden.quote:Op maandag 7 november 2016 14:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, die is dat eigendom kwijt als Y kwaad wil doen.
Ik vind dat ook krom, maar dit is echt al heel lang zo en gaat niet over steeds makkelijker...quote:Op maandag 7 november 2016 15:47 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Maar dat is dan van rechtswege door het soort rare constructies als de rechter in de door TS gelinkte uitspraak hanteerde. Het is mij niet duidelijk hoe Y, die er in dit geval óók alle baat bij heeft om X als bezitter aangemerkt te krijgen, "ineens" voor zichzelf in gaan houden.
Er staat nota bene onder het kopje feiten dat X eigenaar is van het paard. Dat is dus door geen van de partijen betwist. Echter wordt een stukje verderop Y als bezitter aangemerkt. Het strookt toch überhaupt niet met het concept "voor zichzelf houden" dat Y niet eens de claim van eigenaarschap van X ontkent? Hoe kan Y voor zichzelf houden als deze zegt "Het paard is van X", en X zegt "het paard is van mij"? Dan hoef je toch niet met bezitsvermoedens aan de haal te gaan?
Kennelijk wegen de verkeersopvattingen zwaarder dan wat partijen daarover verklaren. Ik zou zeggen dat door het erkennen van het eigendomsrecht van X, Y houdt voor X op grond van een leenovereenkomst. Maar waarom verkeersopvattingen dat doorbreken snap ik nu niet. Als verkeersopvattingen de doorslag geven, ondanks verklaringen van partijen, zouden lease-/huur- en leenovereenkomsten allemaal Y tot bezitter maken. Wellicht kan een van de mensen die de uitspraak van de rechter wél logisch vinden dat uitleggen.quote:Op maandag 7 november 2016 15:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik vind dat ook krom, maar dit is echt al heel lang zo en gaat niet over steeds makkelijker...
Heb me er al vaker over verbaasd hoe dit werkt voor de rechter, dat je dus amper kan bewijzen dat jij de eigenaar bent en dat zelfs aan de kant wordt geschoven terwijl niemand betwist wie de eigenlijke eigenaar is.
De vraag van eigen schuld (en sport- en spelsituatie?) komt pas bij het vaststellen van de omvang van de vergoeding. Nu is er eerst de vraag of men aan het juiste adres is met de aansprakelijkheid.quote:Op dinsdag 8 november 2016 04:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het wordt wel ingewikkeld, rijden op 1 van mijn particuliere paarden is op eigen risico, verzorgers hetzelfde, helemaal uit de hand geven is als eigenaar niet slim.
Dat is volgens mij vrij duidelijk omdat Y zich in de dagelijkse praktijk gedraagt alsof hij de eigenaar is. Hij neemt alle beslissingen, X weet zelfs niet waar het paard is. Iemand die niet weet wie de eigenaar is zal denken dat Y dat is (als je naar de OP kijkt). Wat niet blijkt uit de OP is dat Z in de praktijk blijkbaar ook doet.quote:Op maandag 7 november 2016 15:47 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Maar dat is dan van rechtswege door het soort rare constructies als de rechter in de door TS gelinkte uitspraak hanteerde. Het is mij niet duidelijk hoe Y, die er in dit geval óók alle baat bij heeft om X als bezitter aangemerkt te krijgen, "ineens" voor zichzelf in gaan houden.
Er staat nota bene onder het kopje feiten dat X eigenaar is van het paard. Dat is dus door geen van de partijen betwist. Echter wordt een stukje verderop Y als bezitter aangemerkt. Het strookt toch überhaupt niet met het concept "voor zichzelf houden" dat Y niet eens de claim van eigenaarschap van X ontkent? Hoe kan Y voor zichzelf houden als deze zegt "Het paard is van X", en X zegt "het paard is van mij"? Dan hoef je toch niet met bezitsvermoedens aan de haal te gaan?
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBOVE:2016:1919quote:“ (…) wordt thans als hoofdregel in de artikelen 6.3.2.5-8 voorop gesteld, dat de aansprakelijkheid rust op de bezitter. (…) Daarbij heeft de overweging de doorslag gegeven dat de aansprakelijkheid in beginsel behoort te berusten op iemand die, gezien vanuit de benadeelde, gemakkelijk als aansprakelijke is op te sporen en voor wie het ook als een voor de hand liggende maatregel kan worden beschouwd zich tegen het risico van deze aansprakelijkheid te verzekeren, zo hij dit risico niet zelf wenst te dragen. De onderhavige regel komt er in feite op neer dat gewoonlijk de eigenaar aansprakelijk is, maar een correctie is aangebracht voor het geval dat iemand voor zichzelf houdt zonder eigenaar te zijn, een situatie die voor een derde in het algemeen moeilijk van eigendom is te onderscheiden. Of iemand bezitter is, moet worden beoordeeld aan de hand van titel 3.5. (…).
Ik snap wel dat er op basis van verkeersopvatting wordt gekeken wie er bezitter is, maar ik snap niet dat het überhaupt nodig wordt geacht om met daarmee aan de haal te gaan. Zowel X als Y verklaren dat het paard van X is. Y zegt feitelijk "ik houd voor X". X zegt feitelijk "Y houdt voor mij". Hoe komt de rechter dan tot de vaststelling dat er geen rechtsverhouding tussen die partijen is, als door de rechter het eigendom van X wel als vaststaand feit wordt aangenomen?quote:Op dinsdag 8 november 2016 15:24 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat is volgens mij vrij duidelijk omdat Y zich in de dagelijkse praktijk gedraagt alsof hij de eigenaar is. Hij neemt alle beslissingen, X weet zelfs niet waar het paard is. Iemand die niet weet wie de eigenaar is zal denken dat Y dat is (als je naar de OP kijkt). Wat niet blijkt uit de OP is dat Z in de praktijk blijkbaar ook doet.
Let ook op het vet gemaakte deel:
[..]
https://uitspraken.rechts(...)I:NL:RBOVE:2016:1919
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |