LOL,WHAT?!quote:Op donderdag 3 november 2016 21:49 schreef LompeHork het volgende:
Ligt aan de situatie, gebeurde dit op de openbare weg op op privéterrein?
quote:
Dan moet de houder zich expliciet als bezitter manifesteren. Anders geldt gewoon de houderschapsinterventie van 3:111.quote:Op donderdag 3 november 2016 21:54 schreef Dani097 het volgende:
@ LompeHork ah, vergeten te vermelden. Dit vond plaats op het dak van de kantine van de plaatselijke voetbalclub
@ Pokkelmans, dat dacht ik in eerste instantie ook. Een uitspraak van de Rechtbank Overijssel in een soortgelijk geval doet anders vermoeden. De feiten zijn daarin nagenoeg hetzelfde, de rechtbank concludeerde echter dat de de verzorger de feitelijke macht over het paard uitoefende en zich gedroeg als eigenaar van het paard, terwijl de oorspronkelijke eigenaar eigenaar bleef.
Heb je een link voor me naar die uitspraak?quote:Op donderdag 3 november 2016 22:10 schreef Dani097 het volgende:
@ Pokkelmans ah toppie!
Naar het oordeel van de Rechtbank hield de verzorger het paard voor zichzelf en werd derhalve als bezitter aangemerkt (verzorging, kosten e.d.). In casu zijn de omstandigheden identiek, zou dit aansluiten bij de constatering dat dochter en/of vader zich als (mede)bezitter manifesteren (doorbreking houderschapsinterventie)?
Volgensmij geld een paard vanuit vroeger nog altijd als een vervoersmiddel, en op de openbare weg zal daarom de verkeerswet gelden.quote:Op donderdag 3 november 2016 22:12 schreef Unites het volgende:
Als iemand uit de paardensportwereld lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er überhaupt iemand aansprakelijk kan worden gesteld.
Daarbij vind ik de vraag van LompeHork heel belangrijk, snap eigenlijk niet waarom je daar zo'n debiel antwoord opgeeft als je geholpen wilt worden. Je zit er wel mee namelijk dat de locatie afhankelijk is in de schuldvraag indien het gaat om paardensportongelukken. Gebeurt het op een manege? Bij een KNHS-vereniging in de buitenbak? Op de openbare weg? Was diegene lid of niet? Of gewoon iemand uit het publiek?
Dat heeft niks met dit vraagstuk van doen overigens, maar ik vond het geen verkeerde opmerking van hem. Beetje dankbaarheid mag ook wel.
Maar even serieus: raar vraagstuk. Waarom zou je iemand aansprakelijk willen stellen voor het werk met dieren? Die blijven onberekenbaar en in mijn ogen altijd eigen verantwoordlijkheid.
Dit, en wat ook een belangrijk onderdeel is, is welke kleding de ruiter droeg. (veiligheids)cap of niet, gezadeld met juist materieel of niet, juiste kleding en schoeisel? Was de ruiter bevoegd (ruiterbewijs etc) om zich daar te bevinden tijdens het rijden waar het ongeval plaatsvond?quote:Op donderdag 3 november 2016 22:12 schreef Unites het volgende:
Als iemand uit de paardensportwereld lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat er überhaupt iemand aansprakelijk kan worden gesteld.
Daarbij vind ik de vraag van LompeHork heel belangrijk, snap eigenlijk niet waarom je daar zo'n debiel antwoord opgeeft als je geholpen wilt worden. Je zit er wel mee namelijk dat de locatie afhankelijk is in de schuldvraag indien het gaat om paardensportongelukken. Gebeurt het op een manege? Bij een KNHS-vereniging in de buitenbak? Op de openbare weg? Was diegene lid of niet? Of gewoon iemand uit het publiek?
Dat heeft niks met dit vraagstuk van doen overigens, maar ik vond het geen verkeerde opmerking van hem. Beetje dankbaarheid mag ook wel.
Maar even serieus: raar vraagstuk. Waarom zou je iemand aansprakelijk willen stellen voor het werk met dieren? Die blijven onberekenbaar en in mijn ogen altijd eigen verantwoordlijkheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.lolwut
Zie het als een huurwoning. Huurder gooit molotovs op straat en verwond mensen. Die mensen willen nu de verhuurder aansprakelijk stellen. Is dit logisch?quote:Op donderdag 3 november 2016 21:54 schreef Dani097 het volgende:
@ LompeHork ah, vergeten te vermelden. Dit vond plaats op het dak van de kantine van de plaatselijke voetbalclub
@ Pokkelmans, dat dacht ik in eerste instantie ook. Een uitspraak van de Rechtbank Overijssel in een soortgelijk geval doet anders vermoeden. De feiten zijn daarin nagenoeg hetzelfde, de rechtbank concludeerde echter dat de de verzorger de feitelijke macht over het paard uitoefende en zich gedroeg als eigenaar van het paard, terwijl de oorspronkelijke eigenaar eigenaar bleef.
Dat ligt aan het antwoord en de inhoud/rechtmatigheid van het contract.quote:Op vrijdag 4 november 2016 07:48 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ga je het nu nog ingewikkelder maken?
Echt niet wanneer ruiter er zelf opstapt.quote:Op vrijdag 4 november 2016 07:53 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat ligt aan het antwoord en de inhoud/rechtmatigheid van het contract.
In beginsel is de eigenaar altijd verantwoordelijk voor gedragingen van een dier.
Jawel. In beginsel is de eigenaar altijd aansprakelijk voor gevolgen uit gedragingen van zijn/haar dierquote:Op vrijdag 4 november 2016 08:02 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Echt niet wanneer ruiter er zelf opstapt.
Hoe weet je dat de ruiter aan het prutsen was?quote:Op vrijdag 4 november 2016 08:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Paard kon er niets aan doen, ruiter was aan het prutsen.
In de praktijk zijn er genoeg mogelijkheden om daar de kont onderuit te draaienquote:Op vrijdag 4 november 2016 08:07 schreef Samzz het volgende:
[..]
Jawel. In beginsel is de eigenaar altijd aansprakelijk voor gevolgen uit gedragingen van zijn/haar dier.
Toen ik van mijn verzorgpaard afdonderde zijn de daaruit volgende ziektekosten door de verzekeraar van de eigenaar van het paard vergoed, bijvoorbeeld.
Wie eist bewijst,quote:Op vrijdag 4 november 2016 08:08 schreef Samzz het volgende:
[..]
Hoe weet je dat de ruiter aan het prutsen was?
Dat klopt, daarom zeg ik ook in beginselquote:Op vrijdag 4 november 2016 08:09 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
In de praktijk zijn er genoeg mogelijkheden om daar de kont onderuit te draaien
Is toch ook wel logisch, wanneer je kat de vijver van buren leegvreet ben je dan aansprakelijk?quote:Op vrijdag 4 november 2016 08:10 schreef Samzz het volgende:
[..]
Dat klopt, daarom zeg ik ook in beginsel.
En zo makkelijk is dat ook weer niet altijd, zie mijn eerder genoemde voorbeeld dat nu in de rechtbank uitgevochten wordt.
Zaak is vast te stellen wie verantwoordelijk voor de letselschade is...quote:Op donderdag 3 november 2016 21:41 schreef Dani097 het volgende:
... echter mijn vraag is of dit kans van slagen heeft.
In hoeverre is de berijder te verwijten dat het paard in deze situatie terecht is gekomen? Als het een schrikachtig paard is en zij reed langs een drukke weg dan vraagt de berijder zelf om problemen. Maar jij bent niet zo van de zinnige antwoordenquote:Op vrijdag 4 november 2016 10:23 schreef Dani097 het volgende:
@ RM-rf Het gaat in casu om een schrikreactie van het paard, een 'eigen energie' van het paard. De schrikreactie zelf had op dat moment niet voorkomen kunnen worden, omdat het paard simpelweg van iets schrikt. Al had persoon X op dat moment daar bijgestaan, had hij de schrikreactie niet kunnen voorkomen. Althans dat leid ik af uit de omstandigheden in casu.
Waarom is X de bezitter?quote:Op donderdag 3 november 2016 21:41 schreef Dani097 het volgende:
Mijn vraag is of in casu X, als bezitter aansprakelijk gesteld
Nog steeds... Zelfs als je naast een paard loopt (geleider bent) ben je volgens de verkeersregels een bestuurder.quote:Op donderdag 3 november 2016 23:31 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Volgensmij geld een paard vanuit vroeger nog altijd als een vervoersmiddel, en op de openbare weg zal daarom de verkeerswet gelden.
Dat was niet mijn vraag, mijn vraag was waarom volgens jou X de bezitter is? In 6:179 staat immers niet eigenaar maar er staat bezitter.quote:Op vrijdag 4 november 2016 10:49 schreef Dani097 het volgende:
@ wespensteek de vraag is hoe groot de kans is dat x als bezitter aansprakelijk gesteld kan worden. Het antwoord van Pokkelmans op pagina 1 van dit topic is nuttig. In casu zijn vader en dochter echter verzorgers van het paard, de dochter berijdt het paard dagelijks. Mij lijkt in dit geval dan ook dat de kans nihil is dat X als bezitter aansprakelijk gesteld kan worden, daar dochter en vader als eigenaar voor het paard zorgen en de feitelijke macht over het paard hebben
Waarom zou X niet de bezitter zijn? Lijkt mij dat X de middelijke bezitter is en dat Y de houder is.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:03 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat was niet mijn vraag, mijn vraag was waarom volgens jou X de bezitter is? In 6:179 staat immers niet eigenaar maar er staat bezitter.
Er is een wettelijk verschil tussen eigenaar en bezitter/houder.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:13 schreef hottentot het volgende:
[..]
Waarom zou X niet de bezitter zijn? Lijkt mij dat X de middelijke bezitter is en dat Y de houder is.
dus, je zegt zelf al dat X in feite niets te verwijten is, maar toch wil je de schade verhalen op X?quote:Op vrijdag 4 november 2016 10:44 schreef Dani097 het volgende:
@ hottenhot de dochter was zeer gesteld op het paard, zij reed er vrijwel dagelijks op. Ook was zij de enige van het gezin die gebruik maakte van het paard. In de dagelijkse praktijk gaf zij tevens het eten en verzorgde het paard. Z had kortom een hechte band met het paard.
De berijder valt weinig te verwijten, het paard had een hechte band en er vonden in het halfjaar geen feit plaats waaruit kon worden afgeleid dat het paard schrikachtig was. In casu werd op het moment van het ongeval de paard bereden op het privéterrein van Y, wel bevonden op dat moment dochter Z en het paard zich als enigen op het terrein. De schade is veroorzaakt door een eigen gedraging van het dier, het paard handelde niet als instrument van Z op het moment van de schrikreactie. Dit onberekenbare karakter van het paard op dat moment, was geen handeling die werd verlangd door Z.
Of eigenlijk middelijk bezitterquote:Op vrijdag 4 november 2016 11:19 schreef Samzz het volgende:
In dit geval is X de eigenaar en Y de bezitter/houder.
Waar je dus naar moet kijken is de verschuiving van aansprakelijkheid tussen eigenaar en middelijke bezitter/houderquote:Op vrijdag 4 november 2016 11:29 schreef Dani097 het volgende:
@ Samzz het is inderdaad duidelijk dat X eigenaar is gebleven.
@ X wist dat het paard van Z was overleden. Juist daarom benaderde vader van dochter hem met de vraag of hij het paard kon kopen. Zou dit niet betekenen dat Z hieruit kon afleiden dat het paard gebruikt zou worden, daar hij ook wist dat de vader van dochter geen paard kon berijden.
Y is middelijk bezitter omdat hij het goed (paard) namens X (eigenaar) houdt/in gebruik heeft, Y betaalt voor het paard en bezit de grond en de faciliteiten waar het paard gestald staat (toch?).quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:32 schreef Dani097 het volgende:
@ Samzz, dus Y is middelijk bezitter, want Z houdt het paard voor hem. Ook omdat zij het verzorgt en berijdt.
Volgens mij kun je zoeken tot je een ons weegt:quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:16 schreef Dani097 het volgende:
@ wespensteek naar mijn idee is x geen bezitter, daar z (kosten betaald door x) het paard voor zichzelf houdt. Echter probeer ik enkel een opening te vinden waarbij X toch als bezitter kan worden aangemerkt. Het enige wat in casu duidelijk is, is dat X het paard niet wilde verkopen. Hij wilde het eigendom dus behouden. De gebruikmaking van het paard zou in die zin kunnen worden aangemerkt als een uitlening, waardoor de dochter en/of vader het paard niet voor zichzelf hield.
quote:maar gaat ermee akkoord dat Y het paard gebruikt en verzorgt.
quote:Y neemt het paard mee en stalt het
X heeft inderdaad het eigendom behouden maar dat maakt hem niet de bezitter.quote:Y alle kosten van verzorging voor het paard voor zijn rekening nemen.
Voilaquote:Op vrijdag 4 november 2016 11:41 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Volgens mij kun je zoeken tot je een ons weegt:
[..]
[..]
[..]
X heeft inderdaad het eigendom behouden maar dat maakt hem niet de bezitter.
Typo denk ik?quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:43 schreef Samzz het volgende:
[..]
Voila. En in dit geval is de bezitter (dus X) aansprakelijk voor de eventuele schade ontstaan door gedraging van het paard.
Klopt.quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:44 schreef Dani097 het volgende:
@ Samzz, yup Y betaald inderdaad de faciliteiten en de kosten voor verzorging. Het is dus mogelijk dat Y in casu aansprakelijk gesteld kan worden op grond van 6:179 BW als (middelijk) bezitter van het paard.
Ik doe drie dingen tegelijkquote:Op vrijdag 4 november 2016 11:47 schreef Dani097 het volgende:
@ Samzz haha excuses met de namen, zorgt voor verwarring.
quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:53 schreef Dani097 het volgende:
@ samzz haha respect daarvoor
Het antwoord op mijn tweede vraag is geheel duidelijk:) en daaruit leidt ik af dat het antwoord op mijn eerste vraag negatief is, want de kans dat X als bezitter zal worden aangemerkt is dan 0%
Ja dat begrijp ikquote:Op vrijdag 4 november 2016 11:18 schreef Samzz het volgende:
[..]
Er is een wettelijk verschil tussen eigenaar en bezitter/houder.
Dit snap ik niet, hoe kan Y als middelijk bezitter worden gezien?quote:Op vrijdag 4 november 2016 11:44 schreef Dani097 het volgende:
@ Samzz, yup Y betaald inderdaad de faciliteiten en de kosten voor verzorging. Het is dus mogelijk dat Y in casu aansprakelijk gesteld kan worden op grond van 6:179 BW als (middelijk) bezitter van het paard.
Je hebt gelijkquote:Op vrijdag 4 november 2016 12:05 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dit snap ik niet, hoe kan Y als middelijk bezitter worden gezien?
X is eigenaar
Y krijgt het paard onder beheer/te leen.
X verword hiermee tot middelijk bezitter, hoe kan Y dan ook als middelijk bezitter worden gezien?
Niet per se. Volgens de hoge raad dient vrijwel uitsluitend te worden gekeken naar het feitelijk gebruik van het dier. In dit geval is de kans dus groot dat de houder aansprakelijk is. Degene die het dier gebruikt voor zijn 'bedrijf' is aansprakelijk, de economische rol doet er daarin niet toe.quote:Op vrijdag 4 november 2016 12:15 schreef Dani097 het volgende:
@ samzz de kans dat X dus aansprakelijk gesteld kan worden is relatief hoog. Daarentegen is y slechts houder, aansprakelijkheid op grond van 6:179 BW is in dit geval niet mogelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |