Doe je dat in de klas ook op deze manier?quote:Op woensdag 23 november 2016 18:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Meh, als iemand voor de derde keer dezelfde onzin herhaalt ondanks dat hem al twee keer verteld is dat hij ernaast zit, dan rest er niet veel meer dan vakkundig de grond in stampen.
Ach, en iedereen is ergens goed in. Als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om in bomen te klimmen...
Als een leerling dezelfde onzin blijft herhalen, krijgt 'ie inderdaad op z'n donder. Zo werkt dat.quote:Op woensdag 23 november 2016 18:25 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Doe je dat in de klas ook op deze manier?
Het is geen onzin.quote:Op woensdag 23 november 2016 18:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Meh, als iemand voor de derde keer dezelfde onzin herhaalt ondanks dat hem al twee keer verteld is dat hij ernaast zit, dan rest er niet veel meer dan vakkundig de grond in stampen.
Ach, en iedereen is ergens goed in. Als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om in bomen te klimmen...
Jij herhaalt onzin. Oog om oog, tand om tand.quote:Op woensdag 23 november 2016 18:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als een leerling dezelfde onzin blijft herhalen, krijgt 'ie inderdaad op z'n donder. Zo werkt dat.
Kijk, dit is de klare taal van de meute: als je het er niet mee eens bent, ben je een arrogante klootzak en moet je opflikkeren.quote:Op woensdag 23 november 2016 20:09 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Jij herhaalt onzin. Oog om oog, tand om tand.
Je begrijpt er geen donder van. Je bent een arrogante klootzak. Nou donder van dit forum af.
Jij gaf ook geen enkel argument. Zoals ik zei: "Oog om oog, tand om tand"quote:Op woensdag 23 november 2016 21:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kijk, dit is de klare taal van de meute: als je het er niet mee eens bent, ben je een arrogante klootzak en moet je opflikkeren.
Want het kan niet zo zijn dat jij ernaast zit.
Ik ben het met deelnemer eens dat het erop lijkt dat je de essentie van wat hij naar voor schuift in dit topic niet begrijpt.quote:Op woensdag 23 november 2016 21:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kijk, dit is de klare taal van de meute: als je het er niet mee eens bent, ben je een arrogante klootzak en moet je opflikkeren.
Want het kan niet zo zijn dat jij ernaast zit.
Dat ligt voor een groot gedeelte aan deelnemer zelf. Coherent is niet een woord dat ik zou gebruiken om zijn posts te beschrijven.quote:Op woensdag 23 november 2016 21:56 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik ben het met deelnemer eens dat het erop lijkt dat je de essentie van wat hij naar voor schuift in dit topic niet begrijpt.
Geef eens een voorbeeld van een incoherente post van mijn hand.quote:Op woensdag 23 november 2016 22:22 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat ligt voor een groot gedeelte aan deelnemer zelf. Coherent is niet een woord dat ik zou gebruiken om zijn posts te beschrijven.
Ik neem drie voorbeelden uit de wereldgeschiedenis van een enorme omvang. Het betreft ideologische voorstellingen van zaken die als waarheden zijn neergezet.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 16:26 schreef deelnemer het volgende:
Mij valt op hoezeer de bestuurselite praat in codetaal. Niemand zegt:
"Dit is mijn belang en dat wil ik het liefst."
Men zegt:
"Dit is waar, en dus moeten we dat doen."
De tweede zin moet je zelf decoderen en lezen als de eerste.
Her-rangschikking is een verandering met behoud van hiërarchie. Een strijd zonder einde. Hiërarchie is verdedigbaar op de grond dat de meer bekwame de leiding neemt. Maar meer niet. De daaraan verbonden privileges moeten het algemeen belang (groepsbelang) dienen. Hiërarchie vorming is dan geen machtsspel meer, met allerlei vormen van misleiding en onderdrukking. Juist dat laatste leidt tot een onnodige destructie & verzwakking.quote:Op donderdag 24 november 2016 03:07 schreef LelijKnap het volgende:
Hiërarchie uit willen bannen is als de mens uitbannen. Doen alsof het mogelijk is en bij jezelf beginnen door de eigen hiërarchische positie op te offeren leid tot herplaatsing in de hiërarchie, niet tot afschaffing. Realisatie van die wens vereist afschaffing van menselijkheid. Met jouw voorstel beland je terug in de positie van de slaaf die een slavenmoraal moet ontwikkelen; een middel tot het beteugelen van de hogergeplaatste. Dan zal je dezelfde strategie toepassen die minderheden in westerse landen toepassen; op hypocriete wijze eenzijdige eisen stellen aan normatief gedrag van de sterkere; 'Jij mag mij niet discrimineren, wees humanistisch', alvorens je het handboek 'Hoe joden en vrouwen te onderdrukken' uit de kast pakt.
Dat alle verandering vooruitgang is, is inderdaad nonsense. Je geeft zelf criteria aan voor het meten van vooruitgang (ethiek, technologische vooruitgang). De criteria voor vooruitgang zijn dus niet een uitdrukking van een gegeven cultuur, maar een overstijging daarvan. Anders wordt het een cirkelredenering.quote:Cultuur mag vloeibaar genoemd worden omdat het niet statisch is. De verwarring is dat het ontastbaar is; alsof het een natuurlijk proces is. Volgens vele ook universeel in de vooruitgang. Beide zijn foute aannames. Wellicht ook geïnjecteerd door machtsbeluste invloeden.
'Migratie is natuurlijk, culturen veranderen altijd en verandering is altijd vooruitgang'. Het eerste klopt, het tweede klopt en de derde stelling is onzin.
De twee kloppende leiden niet tot een argument voor afschaffing van de bescherming van een afgebakend cultuurgebied en de foutieve is een misleidende voorstelling van de zaken. Migratie is even natuurlijk als territoriumbescherming. De poging tot migratie (werkelijk; territoriumdrift) is net zo natuurlijk als een grens, territoriumbescherming. Het gegeven dat culturen altijd veranderen is net zo zeer een argument tegen het toestaan van migratie als een argument voor het toestaan ervan. In zekere mate nog meer een argument tegen, in elk geval wanneer men de cultuur wilt behouden of als meer wenselijk acht, dan de culturele aspecten van de groep die tracht te arriveren.
De foutieve is misleidend omdat dat de implicatie dat wanneer de tijd vooruitgaat terwijl iets plaatsvind niet betekent datgene wat dan plaatsvind 'vooruitgang' is. Met vooruitgang' wordt namelijk bedoeld 'culturele vooruitgang' (afgemeten aan gehanteerde ethiek), of breder 'menselijke vooruitgang' (veelal afgemeten aan technologische vooruitgang) en inzicht in de geschiedenis leert ons dat die twee fenomenen (tijd en culturele vooruitgang) absoluut niet symbiotisch zijn.
Ik begrijp ook niet dat men globalisatie ziet als een project dat wij actief ter hand moeten nemen. In zover het onvermijdelijk is, gaat het vanzelf. Je hoeft het alleen maar in banen te leiden, maar niet te forceren.quote:De angst die je aanhaalt wordt pertinent beschimpt. De onderbuik. Als we het over iets natuurlijks willen hebben en wat men zou moeten respecteren...! De neurowetenschapper heeft zich niet voor niets deels naar de maag moeten verkassen.
Samenwerken is wenselijk; het was bijna via, ja waarlijk, een natuurlijk proces voltooid in Europa - tot men de primitieve geest opwekte door te vreemde vreemdelingen te forceren. Niemand heeft gesteld dat de hogere heren alles goed inschatte. Beleid en retoriek is naderhand bijgedraaid voor een sussend effect. Een lesje voor hen in inzicht in de menselijke geest; culturen zijn vergankelijk of veranderlijk en kunnen in een globaliserende wereld ineenlopen, culturen aanvallen (via migratie) stuit op primitieve weerzin welk alleen middels geweld onderdrukt en vernietigd kan worden. Mijn inschatting; ongeduld van de globalisme imperialisten. Valkuil en doodsoorzaak van de grootste rijken.
Een post waarin je zegt: onzin, of iets soortgelijks noem ik amper een overtuigende wijze van vertellen dat iemand er naast zit. Je probeert puur te overtuigen op basis van een gemeende autoriteit, maar argumenten of een overtuigend relaas draag je niet aan. Je doet exact wat TS in zijn OP beweert wat er gaande is.quote:Op woensdag 23 november 2016 18:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Meh, als iemand voor de derde keer dezelfde onzin herhaalt ondanks dat hem al twee keer verteld is dat hij ernaast zit, dan rest er niet veel meer dan vakkundig de grond in stampen.
Ach, en iedereen is ergens goed in. Als je een vis beoordeelt op zijn vermogen om in bomen te klimmen...
Mijn voorstel. Zand erover. Next page.quote:Op donderdag 24 november 2016 12:31 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Een post waarin je zegt: onzin, of iets soortgelijks noem ik amper een overtuigende wijze van vertellen dat iemand er naast zit. Je probeert puur te overtuigen op basis van een gemeende autoriteit, maar argumenten of een overtuigend relaas draag je niet aan. Je doet exact wat TS in zijn OP beweert wat er gaande is.
De huidige ideologie is een marktideologie.quote:Op donderdag 24 november 2016 15:44 schreef Mainport het volgende:
Politici die zich beroepen op de realiteit en noodzakelijkheid, zoals Dijsselbloem met Griekenland en Hollande met de werknemersrechten in Frankrijk. Volgens hen zijn dat noodzakelijke stappen die gedaan moeten worden, geen afweging van waarden, maar de enige rationele weg.
Rutte doet ook net alsof hij niet gehinderd wordt door softe zaken als waarden en ideologie, maar alleen uitvoert wat realistisch en logisch is.
Voor Rutte is dat Hayek: The road to serfdom (het boek dat bij hem, figuurlijk, op het nachtkastje lag)quote:Uit het voorwoord van The General Theory of Employment, Interest and Money (1936)
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Practical men, who believe themselves to be quite exempt from any intellectual influence, are usually the slaves of some defunct economist. Madmen in authority, who hear voices in the air, are distilling their frenzy from some academic scribbler of a few years back. I am sure that the power of vested interests is vastly exaggerated compared with the gradual encroachment of ideas. Not, indeed, immediately, but after a certain interval; for in the field of economic and political philosophy there are not many who are influenced by new theories after they are twenty-five or thirty years of age, so that the ideas which civil servants and politicians and even agitators apply to current events are not likely to be the newest. But, soon or late, it is ideas, not vested interests, which are dangerous for good or evil.
Wat is die essentie dan, volgens jou? Wat ik erin lees is: het taalgebruik van politici is te moeilijk voor sommige mensen en we moeten ons maar aanpassen aan die mensen.quote:Op woensdag 23 november 2016 21:56 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik ben het met deelnemer eens dat het erop lijkt dat je de essentie van wat hij naar voor schuift in dit topic niet begrijpt.
Het is inderdaad eenvoudig om een gesimplificeerd en zwak afgietsel van iemand zijn standpunt vakkundig - en met de nodige arrogantie - de grond in te boren.
Waarvoor zou ik dan argumenten moeten leveren?quote:Op donderdag 24 november 2016 12:31 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Een post waarin je zegt: onzin, of iets soortgelijks noem ik amper een overtuigende wijze van vertellen dat iemand er naast zit. Je probeert puur te overtuigen op basis van een gemeende autoriteit, maar argumenten of een overtuigend relaas draag je niet aan. Je doet exact wat TS in zijn OP beweert wat er gaande is.
Het omgekeerde is het geval. Politici zijn niet moeilijk te volgen vanwege het te moeilijk taalgebruik, maar vanwege de misleidende manier waarop ze met politieke kwesties omgaan. Ze verhullen het onderliggende belangspel. Leunen zwaar op de ideologische trend, die ze niet expliciet uiteenzetten (ze doen alsof het de gegeven realiteit is). Ze beperken zich tot het noemen van de nodige beleidsmaatregelen, die het antwoord zouden zijn op de problemen (maar die mogelijk niet eens het probleem zijn). In discussies beperken ze zich vaak tot moraliseren (serieuze analyses ontbreken). Het zijn mensen die beleid verkopen. Zoals een rechter eens opmerkte: "Politici zijn beroepsleugenaars".quote:Op donderdag 24 november 2016 20:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is die essentie dan, volgens jou? Wat ik erin lees is: het taalgebruik van politici is te moeilijk voor sommige mensen en we moeten ons maar aanpassen aan die mensen.
Dat politici een gekleurd wereldbeeld weergeven en mensen naar de mond praten, zijn niet echt staatsgeheimen. Alleen heel domme mensen laten zich daardoor verrassen.quote:Op donderdag 24 november 2016 21:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het omgekeerde is het geval. Politici zijn niet moeilijk te volgen vanwege het te moeilijk taalgebruik, maar vanwege de misleidende manier waarop ze met politieke kwesties omgaan. Ze verhullen het onderliggende belangspel. Leunen zwaar op de ideologische trend, die ze niet expliciet uiteenzetten (ze doen alsof het de gegeven realiteit is). Ze beperken zich tot het noemen van de nodige beleidsmaatregelen, die het antwoord zouden zijn op de problemen (maar die mogelijk niet eens het probleem zijn). In discussies beperken ze zich vaak tot moraliseren (serieuze analyses ontbreken). Het zijn mensen die beleid verkopen. Zoals een rechter eens opmerkte: "Politici zijn beroepsleugenaars".
Je bent blijkbaar zelf nog naief en hebt niet door hoe misleidend het is. In dat geval is dit topic een waarschuwing.
Merk op. Jouw insteek komt telkens neer op het volgende: Ik heb het allemaal wel door, jij zeker niet. Dat is een domme insteek. Het is geen test. Met die insteek ben je zonder meer weerloos, want dat is heel makkelijk te misbruiken. De vraag is zeker niet, wie is hier de slimste.quote:Op donderdag 24 november 2016 21:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat politici een gekleurd wereldbeeld weergeven en mensen naar de mond praten, zijn niet echt staatsgeheimen. Alleen heel domme mensen laten zich daardoor verrassen.
Hiervoorquote:Op donderdag 24 november 2016 20:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarvoor zou ik dan argumenten moeten leveren?
Volgens mij kun je het OP niet lezen vanwege je eigen vooroordeel.quote:
Dat heeft niets te maken met wat je in de OP schrijft. Prima als je dat bedoelt, maar zet dat er dan ook neer.quote:Op donderdag 24 november 2016 22:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Merk op. Jouw insteek komt telkens neer op het volgende: Ik heb het allemaal wel door, jij zeker niet. Dat is een domme insteek. Het is geen test. Met die insteek ben je zonder meer weerloos, want dat is heel makkelijk te misbruiken. De vraag is zeker niet, wie is hier de slimste.
Het gaat erom of je kunt volgen wat er gaande is. Zeer relevant, als je enig gevoel voor verantwoordelijkheid hebt. Als iets je voldoende interesseert om het te willen volgen, blijkt pas hoe moeilijk het is. Niet omdat de artikelen in de NRC onbegrijpelijk zijn. Die kan ik ook lezen en begrijpen.
Nou en? Niet alles hoeft op het niveau van de kleinste gemene deler te zijn. Mogen intelligente mensen ook eens iets hebben wat op hun niveau is?quote:Op donderdag 24 november 2016 23:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hiervoor
[..]
Volgens mij kun je het OP niet lezen vanwege je eigen vooroordeel.
Edit: Ik noem het codetaal. Een bekend voorbeeld is framing dmv woordkeuze. Mensen, die weten wat er achter de schermen speelt, of hoger opgeleid zijn en op grond daarvan meer inzicht hebben, kunnen uit de berichtgeving in de krant meer afleiden dan de gemiddelde burger. Zij kunnen ook beter beoordelen wat er ontbreekt, en ook dat is informatief. Zij kunnen het als het ware decoderen. Codetaal betekent niet 'moeilijke woorden' gebruiken.
Er is toch een verschil tussen een eerlijk verhaal vertellen dat complex is, en bewust een oneerlijk verhaal verhullen als een ander (makkelijker te verkopen) verhaal? Het eerste kan wellicht niet anders (sommige zaken zijn nou eenmaal complex); het tweede is bewuste misleiding.quote:Op vrijdag 25 november 2016 14:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nou en? Niet alles hoeft op het niveau van de kleinste gemene deler te zijn. Mogen intelligente mensen ook eens iets hebben wat op hun niveau is?
Deelnemer lijkt te suggereren dat we eerlijke verhalen moeten vertellen die eenvoudig zijn. Want complex kunnen sommige mensen niet begrijpen.quote:Op vrijdag 25 november 2016 14:49 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Er is toch een verschil tussen een eerlijk verhaal vertellen dat complex is, en bewust een oneerlijk verhaal verhullen als een ander (makkelijker te verkopen) verhaal? Het eerste kan wellicht niet anders (sommige zaken zijn nou eenmaal complex); het tweede is bewuste misleiding.
Dat is niet hoe ik hem interpreteer. Volgens mij heeft hij het over de misleiding.quote:Op vrijdag 25 november 2016 14:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Deelnemer lijkt te suggereren dat we eerlijke verhalen moeten vertellen die eenvoudig zijn. Want complex kunnen sommige mensen niet begrijpen.
Ik weet niet precies aan wat voor voorbeelden je dan denkt, maar ik denk dat je dan veel mensen te hoog inschat.quote:Sowieso vind ik het een beetje eigen verantwoordelijkheid: als mensen massaal achter een iemand aanlopen die met eenvoudige doch apert onhaalbare voorstellen komt, doen ze het een beetje zichzelf aan. Iedereen die er twee seconden bij blijft stilstaan, of het nou een prof. dr. is of een lts'er, ziet in dat dat niet mogelijk is.
Hij klaagt dat een elite taal op een zekere manier gebruikt waardoor mensen het niet kunnen volgen. Ofwel betekent dat dat het te moeilijk is, ofwel betekent dat dat het onwaar is. Dat tweede is een probleem, maar dat is niet echt een controversiële stelling. Dat eerste is wat mij betreft geen probleem.quote:Op vrijdag 25 november 2016 15:01 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dat is niet hoe ik hem interpreteer. Volgens mij heeft hij het over de misleiding.
De meeste mensen zijn echt wel voldoende kritisch, dat zie je overal. Kijk maar eens in topics in NWS of zo: mensen zijn dan sceptisch, ze doorzien drogredeneringen (al kunnen ze die niet altijd benoemen), ze willen bronmateriaal zien, etc. En in NWS zitten echt niet alleen doctores en professoren.quote:[..]
Ik weet niet precies aan wat voor voorbeelden je dan denkt, maar ik denk dat je dan veel mensen te hoog inschat.
Nee, als een algemene probleemstelling. Iedereen zal zijn eigen ervaringen hebben met dit probleem. Het is ook actueel. Een competitieve markteconomie en de geopolitiek (nu de VS zijn overmacht ziet afnemen) staan er bol van.quote:Op vrijdag 25 november 2016 14:19 schreef Igen het volgende:
Interessant topic.
Ik vraag me wel af: moet ik de feitelijk uitziende posts van TS dan ook zien als een codetaal voor de behartiging van een belang van hem?
Dan onderschat je het probleem. Er zijn zaken die achter de schermen afspelen of moeilijk toegankelijk zijn. Iedereen is beperkt. Er zijn externaliteiten (mensen die geen partij zijn in het politieke overleg, maar wel de consequenties zullen voelen). Opzettelijke misleiding is normaal, als er grote belangen op het spel staan, en in conflict situaties. De waan dat je overal doorheen kan kijken, of het gemakkelijk kunt achterhalen, kun je vergeten.quote:Op vrijdag 25 november 2016 15:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hij klaagt dat een elite taal op een zekere manier gebruikt waardoor mensen het niet kunnen volgen. Ofwel betekent dat dat het te moeilijk is, ofwel betekent dat dat het onwaar is. Dat tweede is een probleem, maar dat is niet echt een controversiële stelling. Dat eerste is wat mij betreft geen probleem.
[...]
De meeste mensen zijn echt wel voldoende kritisch, dat zie je overal. Kijk maar eens in topics in NWS of zo: mensen zijn dan sceptisch, ze doorzien drogredeneringen (al kunnen ze die niet altijd benoemen), ze willen bronmateriaal zien, etc. En in NWS zitten echt niet alleen doctores en professoren.
Het probleem is dat een boel mensen die instelling alleen hebben bij dingen die tegen hun belang ingaan. Als het in hun voordeel is, slikken ze alles als zoete koek.
Als iedereen er last van heeft, heeft die elite er ook last van en is het dus nog steeds geen verhaal van de elite tegen de rest, maar onderdeel van de condition humaine.quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan onderschat je het probleem. Er zijn zaken die achter de schermen afspelen of moeilijk toegankelijk zijn. Iedereen is beperkt. Er zijn externaliteiten (mensen die geen partij zijn in het politieke overleg, maar wel de consequenties zullen voelen). Opzettelijke misleiding is normaal, als er grote belangen op het spel staan, en in conflict situaties. De waan dat je overal doorheen kan kijken, of het gemakkelijk kunt achterhalen, kun je vergeten.
De wereld wordt minder transparant als er veel achter de schermen gewerkt wordt. Het creeert de ruimte voor façades en dubbelspel. Dit probleem is zo groot, dat alleen een gemeenschappelijke inspanning om het in banen te leiden, hoop biedt dat je er niet in verzuipt. Het is ook het voornaamste verschil tussen een bananenrepubliek en een beschaaft land.
Niet iedereen staat er hetzelfde in.quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als iedereen er last van heeft, heeft die elite er ook last van en is het dus nog steeds geen verhaal van de elite tegen de rest, maar onderdeel van de condition humaine.
quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als iedereen er last van heeft, heeft die elite er ook last van en is het dus nog steeds geen verhaal van de elite tegen de rest, maar onderdeel van de condition humaine.
Ik zie het anders. Volgens mij is het probleem dat deelnemer aankaart een schoolvoorbeeld van het "tragedy of the commons"-fenomeen.quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet iedereen staat er hetzelfde in.
In de eerste plaats is er, volgens mij, een fundamenteel strijdige spelopvatting tussen het streven naar rechtvaardigheid en machtsspel. De ethiek stapt daaroverheen en gaat uit van 'een morele gemeenschap' die het streven naar rechtvaardigheid al voorondersteld.
Maar er zijn nogal wat mensen die het streven maar macht voorop stellen. Van de mens die redeneert, dat het dom is om niet je eigen voordeel te doen, tot de mens die het verheft tot een ware levenskunst. Of zoals Wim Kok het stelde: "Je moet wel, want anders trekt de karavaan verder zonder jou". Politici die het verkrijgen van politieke invloed vooropstellen. Pas als deze verzekerd is, kun je werkelijk iets betekenen (reaal politiek).
Niet alle mensen zijn even geneigd tot misleiding. Ook is niet iedereen even goed in staat te beoordelen wat de aard of de omvang ervan is. Dat is mede een reden dat men tegenwoordig veel spreekt over 'de elite'. Dus is het een mogelijk discussie onderwerp.
Het is onderdeel van de condition humaine, is een dooddoener.
'The tragedy of the commons' heeft nooit plaats gevonden. Het is een verdichtsel om de privatisering van de gemeenschappelijk ruimte achteraf te rechtvaardigen.quote:Op vrijdag 25 november 2016 18:48 schreef yarnamc het volgende:
[..]
[..]
Ik zie het anders. Volgens mij is het probleem dat deelnemer aankaart een schoolvoorbeeld van het "tragedy of the commons"-fenomeen.
Met andere woorden: 'de politieke elite' heeft er inderdaad zelf last van. Niettemin houdt het probleem stand, omwille van redenen analoog aan het "the tragedy of the commons"-verhaal.
Het probleem lijkt mij dus niet een streven naar macht te zijn. In werkelijkheid leidt het gebruik van codetaal namelijk tot een vermindering van macht van alle partijen. Het probleem is eerder de manier waarop eigen belangen nagestreefd worden.
Mensen hebben altijd regulering toegepast (the common laws). Alleen uit het zicht, onopgemerkt, is er sprake van dit soort afbraak.quote:According to the political economist Elinor Ostrom, although it is often claimed that only private ownership or government regulation can prevent the "tragedy of the commons", it is in the interests of the users of a commons to manage it prudently, and complex social schemes are often devised by them for maintaining common resources efficiently.
Je zegt nu allemaal dingen die niets te maken hebben met je OP.quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet iedereen staat er hetzelfde in.
In de eerste plaats is er, volgens mij, een fundamenteel strijdige spelopvatting tussen het streven naar rechtvaardigheid en machtsspel. De ethiek stapt daaroverheen en gaat uit van 'een morele gemeenschap' die het streven naar rechtvaardigheid al voorondersteld.
Maar er zijn nogal wat mensen die het streven maar macht voorop stellen. Van de mens die redeneert, dat het dom is om niet je eigen voordeel te doen, tot de mens die het verheft tot een ware levenskunst. Of zoals Wim Kok het stelde: "Je moet wel, want anders trekt de karavaan verder zonder jou". Politici die het verkrijgen van politieke invloed vooropstellen. Pas als deze verzekerd is, kun je werkelijk iets betekenen (reaal politiek).
Niet alle mensen zijn even geneigd tot misleiding. Ook is niet iedereen even goed in staat te beoordelen wat de aard of de omvang ervan is. Dat is mede een reden dat men tegenwoordig veel spreekt over 'de elite'. Dus is het een mogelijk discussie onderwerp.
Het is onderdeel van de condition humaine, is een dooddoener.
Interessant. Niettemin denk ik dat dit concept van 'the tragedy of the commons' (of het nu echt gebeurd is of niet (én ongeacht of het echt zou kunnen gebeuren)) als metafoor toepasbaar is om verschillende problemen te verklaren, waaronder het probleem in dit topic.quote:Op vrijdag 25 november 2016 18:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
'The tragedy of the commons' heeft nooit plaats gevonden. Het is een verdichtsel om de privatisering van de gemeenschappelijk ruimte achteraf te rechtvaardigen.
[..]
Mensen hebben altijd regulering toegepast (the common laws). Alleen uit het zicht, onopgemerkt, is er sprake van dit soort afbraak.
Het heeft te maken met:quote:Op vrijdag 25 november 2016 19:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je zegt nu allemaal dingen die niets te maken hebben met je OP.
Verder mag een topic zich ontwikkelen. Het is een breed onderwerp.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 16:26 schreef deelnemer het volgende:
Ik ben zelf naief opgegroeid en weet als geen ander hoe lang het kan duren, voordat je begint te beseffen dat er werkelijk niets klopt van wat er wordt beweerd. Inmiddels weet ik dat:
- hoofdzaken vaak moedwillig onbesproken blijven
- problemen verhuld of ontkend worden als men uit is op een resultaat
- uitingen van politici en bedrijven standaard onbetrouwbaar en misleidend zijn
- inzicht in kwesties zelden gewoon in de media op te pikken is (daarvoor moet je jezelf opwerken tot een speler die werkelijk aan tafel zit).
Het is volgens mij vooral een geval van 'buiten het zicht houden van de gewone bevolking'. Dat maakt het mogelijk, om zaken zo te regelen, dat het belang van de elite het beste wordt gediend. Dit zie je bijvoorbeeld bij de 'trade deals': TRIPS, NAFTA, CETA, TTP, TTIP, TiSA. ( Zie bijvoorbeeld: POL / Een eerbetoon aan Howard Zinn ) Nu is er wel veel aandacht voor. Maar dat heeft lang geduurd.quote:Op vrijdag 25 november 2016 19:07 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Interessant. Niettemin denk ik dat dit concept van 'the tragedy of the commons' (of het nu echt gebeurd is of niet (én ongeacht of het echt zou kunnen gebeuren)) als metafoor toepasbaar is om verschillende problemen te verklaren, waaronder het probleem in dit topic.
Het verschil is dat er geen doeltreffende "common laws" zijn om codetaal in de politiek in banen te leiden, waardoor het "tragedy of the commons"-fenomeen in dit geval wél kan plaatsvinden.
Religies kun je zien als ideologieen. Als je naar religies kijkt zie je ook dat ze sterkt kunnen veranderen door de tijd. Neem het christendom. Het werd populair onder de slaven in het Romeinse rijk. Een religie over liefde, met een held die aan het kruis is genageld, die predikte dat je al je geld moet weggeven aan de armen, etc ... In de 17e eeuw lag het zwaartepunt bij de theologie, die stelde dat alles Godswil is (die algoed, almachtig en alwetend is), met uitzondering van je eigen vrije wil, waardoor alle schuld voor het lijden bij jezelf ligt (iedereen krijgt wat hem toekomt). Een moralistisch raamwerk dat de bestuurselite goed van pas komt.quote:Verder denk ik ook dat het probleem dat in dit topic wordt besproken, een nog veel grotere rijkwijdte heeft. Het beperkt zich niet tot politiek. Bijvoorbeeld de grootste religies zijn een rechtstreeks gevolg van het coderen van waarheid in een strijd om de eigen belangen. Vervolgens spreidt het probleem zich bijgevolg ook uit over de heersende moraalfilosofie die mensen (impliciet en meestal zonder het te beseffen) aanhangen.
Neem als voorbeeld hiervan het uiterst scherpe contrast in het perspectief op seksualiteit dat men nu aanneemt ten opzichte van het perspectief dat men in de antieke oudheid over seksualiteit aannam. Deze verschuiving lijkt mij duidelijk te verklaren als een gevolg van een nastreven van de eigen belangen door de heersende klassen (ongeacht de waarheid). Duidelijk is dit slechts één van de zovele voorbeelden.
Het is ook vaak lastig aan de orde te stellen. Het zou makkelijk zijn als je alles wist, inclusief alle bewijsstukken. Maar het is eigen aan verhulling, dat je het niet weet. Als je vragen hebt over de ware toedracht, krijg je geen antwoorden. Dat noopt tot speculatie. En dat doet men af als een complottheorie. Denk ook aan de rechtvaardiging van de oorlog in Irak. De misleiding blokkeert de kritiek vanuit de bevolking.quote:Het meeste ironische aan dit wijdverspreide fenomeen (mooi geïllustreerd ook in dit topic) is dat mensen geneigd zijn om zichzelf consequent te overschatten. Men denkt te gauw: "ik ben niet om de tuin te leiden", en deze gedachte wordt kracht bijgezet door enkele voorbeelden op te sommen van misleidende (maar simpele en doorzichtige) codetaal. Vervolgens wordt men overmoedig: "het is niet controversieel dat politici misleiden" en "enkel dwazen trappen erin". Ondertussen slikt men de belangrijkere en subtielere misleidingsmanoevres als zoete koek.
Balkenende heeft 7 jaar lang geprobeerd aan de Nederlandse bevolking uit te leggen waarom Nederland politieke steun verleende aan de aanvalsoorlog op Irak. Iedere avond heeft hij God gesmeekt, ervoor te zorgen dat de bevolking de uitleg kon snappen. Dat mislukte. Uiteindelijk stelde men voor, om het in de vorm van een parlementaire enquête te gieten, hopend dat enkele kamerleden het wel konden begrijpen. Dat ging niet door, want het verhaal was voor hen ook te moeilijk. Naar lang zoeken hadden ze een paar mensen gevonden die wel de capaciteiten hadden om de uitleg te kunnen behappen. Daarom hebben ze de commissie Davids ingesteld, zodat Balkenende eindelijk zijn verhaal kwijt kon. Achter de schermen, dat wel, om te voorkomen dat het volk ging zeuren dat het verhaal te moeilijk is; of het niet gewoon in Jip-en-Janneke taal kan worden uitgelegd.quote:Op vrijdag 25 november 2016 14:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nou en? Niet alles hoeft op het niveau van de kleinste gemene deler te zijn. Mogen intelligente mensen ook eens iets hebben wat op hun niveau is?
De wil tot macht (Nietzsche) en de gevoeligheid voor seks (Freud) zijn de onderbuikgevoelens bij uitstek. Beide zijn gemakkelijk te begrijpen als een gevolg van evolutie (Darwin). Seks is noodzakelijk voor de voortplanting. Iets bij machte zijn, is noodzakelijk om te overleven. Hiërarchie vorming is ook niet verbazend voor groepsdieren, die groepsbeslissingen moeten nemen om als groep te kunnen opereren. De keerzijde is de angst om door de ander te worden gedomineerd.quote:Op zaterdag 26 november 2016 11:28 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat het onderliggende oorzaak van het door hem waargenomen probleem, dat TS aansnijdt "Wille zur Macht" is. Als je je afvraagt welke mensen er in leidinggevende posities en met name in besturen van gemeente raden t/m regering en EU zitten, dan zijn dat vrijwel allemaal mensen die kicken op zoveel mogelijk macht. Om die posities te bereiken moet je naast een bepaalde mentaliteit ook de gave hebben om mensen te manipuleren: vleien, zaken beloven, liegen, etc. etc. (prototype: Rutte).
De schade voor de samenleving is idd groot: niet de vakkundig beste mensen en mensen met visie komen naar boven, maar mensen die zich via gekonkel via gemeenteraden en andere bestuurslagen zich met ellebogen omhoog gewekt hebben in een circuit die werkt volgens "voor wat hoort wat" principe.
Het ideaal van Plato zoals beschreven in "de Staat" waar filosofen en wetenschappers het voor het zeggen hebben kan helaas niet worden bereikt.
Maar de evolutie heeft een andere keuze gemaakt.quote:Op zaterdag 26 november 2016 12:07 schreef deelnemer het volgende:
Het lijkt mij beter om het machtsspel niet te spelen. Ik zie daar niets goeds van komen. Strategische doelen nastreven is altijd kortzichtig, omdat er geen einde komt aan machtsspel. Inhoudelijke doelen nastreven is beter. Maar de mensen die dat doen, worden overlopen door de machtsspelers. Bewustwording lijkt mij de enige alternatieve route.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |