Is wel weinig ja.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:44 schreef Vervoerder014 het volgende:
Doordat ik de komende 9 maanden grote schulden moet gaan aflossen moet ik de komende tijd na aftrek van kosten leven van 150 euro per week. Hiervan moet ik het volgende betalen:
- Benzinekosten van huis naar werk 54km heen en 54 km terug, 5 keer per week. 540KM per week dus, + nog een km of 20 priveritten. 560 km Kosten: 50 euro.
- Booschappen. Schat +- 50 euro per week
- recreatie: restant: 50 euro.
Is dit te doen, of ben ik gewoon een bitch en moet ik niet zeuren omdat heel veel mensen van minder moeten rondkomen?
er zijn mensen die het met minder moet doenquote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat idd, dat is behoorlijk overzichtelijk.
En in die periode wel even ¤ 1.950,= aan "recreatie".
Ja als je het optelt lijkt het veel. Vergeet niet dat ik dit bedrag moet spreiden over 9 maanden oftewel 41 weken.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dat idd, dat is behoorlijk overzichtelijk.
En in die periode wel even ¤ 1.950,= aan "recreatie".
écht man, als het maar 9 maanden is mag je niet klagen....quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:55 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Ja als je het optelt lijkt het veel. Vergeet niet dat ik dit bedrag moet spreiden over 9 maanden oftewel 41 weken.
Recreatie: een keer naar de bios gaan, kosten voor de kapper, mijn fitness abbonement, kleding kosten, een cadeautje voor mijn vriendin.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:56 schreef Resistor het volgende:
Wat versta je onder 'recreatie' als je daar even veel aan uitgeeft als aan boodschappen?
En ¤50,- aan boodschappen? Is wat krap als je met meerdere mensen bent, maar ik zou het wel met minder kunnen. Geen limonade drinken maar kraanwater, kijken wat de aanbiedingen zijn, koken 'voor de vriezer', dan kan ik het met de helft.
Dan is het ¤ 2.050,=quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:55 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Ja als je het optelt lijkt het veel. Vergeet niet dat ik dit bedrag moet spreiden over 9 maanden oftewel 41 weken.
Ik snap dat ook niet, zorg eerst gewoon dat je genoeg en goed eet en kijk dan even wat je over hebt, dan recrereer je maar effe wat minder voor die paar maandjes....quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:56 schreef Resistor het volgende:
Wat versta je onder 'recreatie' als je daar even veel aan uitgeeft als aan boodschappen?
En ¤50,- aan boodschappen? Is wat krap als je met meerdere mensen bent, maar ik zou het wel met minder kunnen. Geen limonade drinken maar kraanwater, kijken wat de aanbiedingen zijn, koken 'voor de vriezer', dan kan ik het met de helft.
Dik ¤ 200 per maand?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:58 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Recreatie: een keer naar de bios gaan, kosten voor de kapper, mijn fitness abbonement, kleding kosten, een cadeautje voor mijn vriendin.
quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:58 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Recreatie: een keer naar de bios gaan, kosten voor de kapper, mijn fitness abbonement, kleding kosten, een cadeautje voor mijn vriendin.
Is 50 euro per week dan niet wat veel?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:58 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Jij doet alsof het een vermogen is. Maar het is echt niet veel hoor.quote:
Kapper is voor mij 4 of 5x per jaar, dat zou dan 2x in die 9 maanden zijn, en ik zou een goedkope Turk zoeken, bios kan wel een weekje overslaan, fitness kan je wel opzeggen en lekker een rondje gaan lopen, bij geen geld gaat kleding wat lager op het prioriteitenlijstje, en moet je betalen om je vriendin een goede beurt te geven? (dat laatste is een grapjequote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:58 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Nah... dan moet je dat maar even doen die knop omzetten en in de toekomst proberen geen schulden meer te maken....quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:02 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Jij doet alsof het een vermogen is. Maar het is echt niet veel hoor.
Tuurlijk moet het lukken, maar het is een enorme knop omzetten.
Dat komt goed uit, ik drink alleen water. Koop nooit dranken ofso in de supermarkt.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:03 schreef hottentot het volgende:
Leer water drinken, koop je groente op de markt (indien aanwezig en je niet in een dorp woont), gebruik aanbiedingen, ruim je rotzooi op via marktplaats, heb je wel een snelle internetaansluiting nodig, kijk of er een collega is om samen te rijden, ach eigenlijk alle dingen die je zelf ook kunt bedenken.
En als je geleerd hebt niet zo met geld te smijten dan zou je kunnen overwegen om na deze 9 maanden een spaarpotje op te gaan bouwen.
Dat is een beetje de crux van het verhaal.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:02 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Tuurlijk moet het lukken, maar het is een enorme knop omzetten.
Je hebt de OP veranderdquote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:44 schreef Vervoerder014 het volgende:
Doordat ik de komende 9 maanden grote schulden moet gaan aflossen moet ik de komende tijd na aftrek van kosten leven van 150 euro per week. Hiervan moet ik het volgende betalen:
- Benzinekosten van huis naar werk 54km heen en 54 km terug, 5 keer per week. 540KM per week dus, + nog een km of 20 privéritten. 560 km Kosten: 50 euro.
- Boodschappen. Schat +- 70 euro per week
- recreatie: restant: 30 euro.
Verder moet ik hopen dat mijn wasmachine of auto niet kapot gaat in deze 9 maanden want ik heb hiervoor helemaal niks.Ik ben gewend om van ongeveer het 3 voudige te leven per week, dus het word echt een knop omzetten. Ik kan de komende 9 maanden geen nieuwe kleren kopen, of het moet uit deze 150 euro komen.
Is dit te doen, of ben ik gewoon een bitch en moet ik niet zeuren omdat heel veel mensen van minder moeten rondkomen?
Vroeg ik me ook af.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:13 schreef Harvest89 het volgende:
Is dit topic echt serieus?
Je hebt geen idee hoeveel mensen het moeten doen van ¤150 in de maand.
En jij maakt je druk om ¤150 per week.
Wat een klapjosti.
Bij je ouders eten.. bij je zusje eten.. bij je schoonouders eten.. bij haar zusje eten.. bij vrienden eten.. En het weekend kom je dan ook wel weer door..quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:15 schreef Spanky78 het volgende:
Is te doen, als student deed ik het met veel minder.
Makkelijk is anders. Ga dingen doen die gratis zijn. Wandelen, fietsen, goed gesprek.
Vermijd uit eten, cafés en terrasjes. Vermijd alles dat gemakkelijk is in de supermarkt. Geen gesneden groenten dus.
Leer zelf grotere porties koken, vries die in voor later. Eet 3 dagen per week vegetarisch.
Betrek je vriendin erin, vraag haar je te helpen. Niet door iets voor je te betalen, maar door me te gaan naar de markt, samen te koken, wandelen ipv bios.
Met andere woorden, vermijd alles wat het leven leuk maakt.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:15 schreef Spanky78 het volgende:
Is te doen, als student deed ik het met veel minder.
Makkelijk is anders. Ga dingen doen die gratis zijn. Wandelen, fietsen, goed gesprek.
Vermijd uit eten, cafés en terrasjes. Vermijd alles dat gemakkelijk is in de supermarkt. Geen gesneden groenten dus.
Leer zelf grotere porties koken, vries die in voor later. Eet 3 dagen per week vegetarisch.
Betrek je vriendin erin, vraag haar je te helpen. Niet door iets voor je te betalen, maar door me te gaan naar de markt, samen te koken, wandelen ipv bios.
quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:20 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Met andere woorden, vermijd alles wat het leven leuk maakt.
quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:20 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Je schulden heb je niet aan jezelf te wijten?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:20 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Tsja, dat heb je als je schulden moet aflossen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:20 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Die opmerking zal je vriendin leuk vinden.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:20 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Maar wat nou als je een feestje hebt en je hebt geen bijpassende pumps voor je tasje?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:00 schreef FANN het volgende:
[..]![]()
heb je ineens dringend kleding nodig en je vriendin kan niet even zonder kadootjes?
Je had ook géén schulden kunnen maken natuurlijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:20 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Wat had je dan verwacht, dat schuldsanering een feestje zou zijn?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:20 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Hij mag blij zijn dat hij niet in de schuldsanering zit/komt, want dan krijg je als alleenstaande geen ¤ 100 per week voor boodschappen een cadeautjes voor je vriendin, dan moet je het allemaal met de helft doen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:33 schreef Nostalgist het volgende:
[..]
Wat had je dan verwacht, dat schuldsanering een feestje zou zijn?
Als je dat al eerder grotendeels had vermeden had je nu geen schulden hoeven aflossen, grapjasquote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:20 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:26 schreef Fledermuis het volgende:
[..]
Maar wat nou als je een feestje hebt en je hebt geen bijpassende pumps voor je tasje?
Als je voor de schuldaflossing van het driedubbele moest rondkomen van is dat dus alsquote:Verder moet ik hopen dat mijn wasmachine of auto niet kapot gaat in deze 9 maanden want ik heb hiervoor helemaal niks.Ik ben gewend om van ongeveer het 3 voudige te leven per week, dus het word echt een knop omzetten. Ik kan de komende 9 maanden geen nieuwe kleren kopen, of het moet uit deze 150 euro komen.
Lijkt me een goed adviesquote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:55 schreef MrBadGuy het volgende:
Mijn (serieuze) tip: probeer die ¤150 nog wat te verlagen en hou dit ipv 9 maanden minstens 12 maanden vol. Dan heb je ipv een schuld aan het eind van deze periode een klein spaarpotje over en heb je ook de discipline om binnen je budget te leven (en misschien zelfs door te sparen).
Eigenlijk komt dat slecht uit, kun je daar niet meer op besparenquote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:06 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Dat komt goed uit, ik drink alleen water. Koop nooit dranken ofso in de supermarkt.
eigenlijk moet je de orginele OP weer terugzettenquote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:12 schreef Leandra het volgende:
Wel grappig dat TS besloten heeft dat het wel met ¤ 20 minder voor "recreatie" per week kan, maar dat hij diezelfde ¤ 20 vervolgens bij de boodschappen opgeteld heeft, terwijl die ¤ 50 voor boodschappen al prima was.
Je weet toch wel dat ik ontzettend sarcastisch was, he?quote:
Volgens mij maak je ergens een rekenfoutquote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:15 schreef Vermar het volgende:
Zo te lezen is de OP gewijzigd.
Maar met wat ik nu lees:
Negen maanden, is 39 weken (nl. 3 kwartalen van 13 weken).
Bedragen per week zijn nu resp. 50,- + 70,- + 30,-
Je hebt dus gemiddeld per maand
-brandstof 650,-
-boodschappen 910,-
-recreatie 390,-
Deze 3 posten zijn totaal 1950,-. Dat is ruim een modaal netto maandsalaris waar mensen normaal gesproken ook nog huur/hypotheek, verzekeringen, communicatie e.d voor meer dan één persoon van moeten betalen.
Kortom: klinkt als een zéér ruim budget.
Kan je die niet fietsen?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:44 schreef Vervoerder014 het volgende:
+ nog een km of 20 privéritten.
Nee, gemiddeld per kwartaal. Detail.quote:
Je hebt gelijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij maak je ergens een rekenfout
Of ben je gewoon vergeten het kwartaalbedrag door 3 te delen.
Los van die brandstof (OV, fietsen of carpoolen is misschien niet mogelijk) is het 433,- per maand.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Inderdaad een heel behoorlijk budget voor 1 persoon.
Ik hou voor ons (driepersoons) gezin een maandbudget van ¤ 800 aan, waarvan ¤ 200 voor benzine en de rest voor boodschappen, en daar hoef ik niet van naar de Aldi, en nee, ik hoef ook geen Euroshopper/Basic te kopen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:25 schreef Vermar het volgende:
[..]
Los van die brandstof (OV, fietsen of carpoolen is misschien niet mogelijk) is het 433,- per maand.
Boodschappen, in de zin van eten en drinken kopen voor één persoon, is goed te doen voor zo'n 150,- per maand. Leef je luxe en heel ruim, dan krijg je misschien 233,- op.
Blijft er nog steeds 200,- per maand over voor 'recreatie".
Ik denk dat veel mensen daar onmiddellijk voor zouden tekenen.
Dat. Succesquote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:44 schreef Vervoerder014 het volgende:
of ben ik gewoon een bitch en moet ik niet zeuren omdat heel veel mensen van minder moeten rondkomen?
Ik denk dat jij je vergist in het aantal mensen dat ¤ 100 per persoon in hun huishouden per week kan iuitgeven aan boodschappen en "recreatie"quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:02 schreef Vervoerder014 het volgende:
Tuurlijk kan je dit soort reacties verwachten als je zo'n topic start.
Ik durf te wedden dat alle mensen in dit topic die het belachelijk vinden, zelf meer te besteden hebben per week dan 150.
Ben ik het overigens mee eens dat150 euro goed te doen is mits de prioriteiten goed zijn. Het zal vooral een mentale kwestie worden, omdat ik mijn hele levenswijze drastisch op de schop moet nemen. Dit is veruit het moeilijkste. 9 maanden lijkt echt een eeuwigheid.
Maar ik heb mijzelf in deze situatie gewerkt, nu zal ik gewoon even de schouders eronder moeten zetten en de de tering naar de nering moeten zetten.
Koop een tondeuse, knip het zelf of laat je haar lang groeien. Serieus.quote:
Deb niet eens een fiets eerlijk gezegd haha. Plus die 20km brandstof, daar zit het hem niet in. Dat komt neer op 2 euro per week.Anders moet ik eerst een fiets aanschaffen, dus nee fietsen is geen optie.quote:
Sorry, maar dat ga ik echt niet doen. Het is niet zo dat mijn situatie uitzichtloos is. Als ik nu mijn baan verloor oid dan zou ik dat overwegen. Maar ik ga niet mijn haar laten groeien lol.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:10 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Koop een tondeuse, knip het zelf of laat je haar lang groeien. Serieus.
Een aantal jaar geleden werkte ik bij de baas en besloot om een buffer op te sparen zodat ik ZZP'er kon worden. Toen ging ik kijken waar ik op kon bezuinigen en de kapper is in een bepaalde mate toch te zien als een luxe product. Ik heb m'n haar lang laten groeien.
als je niet 'gewend' was aan het 3 voedingen had je nu geen schulden hoeven af te lossen. TS' probleem is niet die 9 maanden, maar de periode daarnaquote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:44 schreef Vervoerder014 het volgende:
- Benzinekosten van huis naar werk 54km heen en 54 km terug, 5 keer per week. 540KM per week dus, + nog een km of 20 privéritten. 560 km Kosten: 50 euro.
- Boodschappen. Schat +- 70 euro per week
- recreatie: restant: 30 euro.
Verder moet ik hopen dat mijn wasmachine of auto niet kapot gaat in deze 9 maanden want ik heb hiervoor helemaal niks.Ik ben gewend om van ongeveer het 3 voudige te leven per week, dus het word echt een knop omzetten. Ik kan de komende 9 maanden geen nieuwe kleren kopen, of het moet uit deze 150 euro komen.
De bulk van de uitkeringsgerechtigden komt rond de 30 a 50 per week uit.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:02 schreef Vervoerder014 het volgende:
Ik durf te wedden dat alle mensen in dit topic die het belachelijk vinden, zelf meer te besteden hebben per week dan 150.
En wat verandert het aan jouw situatie hoeveel een ander te besteden heeft? Jij hebt kennelijk op te grote voet geleefd en nu krijg je de deksel op je neus. Of een ander nu 50 of 500 euro per week te besteden heeft, gaat daar niets aan veranderen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:02 schreef Vervoerder014 het volgende:
Ben ik het overigens mee eens dat150 euro goed te doen is mits de prioriteiten goed zijn. Het zal vooral een mentale kwestie worden, omdat ik mijn hele levenswijze drastisch op de schop moet nemen. Dit is veruit het moeilijkste. 9 maanden lijkt echt een eeuwigheid.
Maar ik heb mijzelf in deze situatie gewerkt, nu zal ik gewoon even de schouders eronder moeten zetten en de de tering naar de nering moeten zetten.
Er zijn genoeg andere dingen waar je op kunt bezuinigen, het was maar 1 van de suggesties. Desalniettemin, een tondeuse is even duur als 1x de kapper bezoeken, en je kan daar best handig mee worden.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:13 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Sorry, maar dat ga ik echt niet doen. Het is niet zo dat mijn situatie uitzichtloos is. Als ik nu mijn baan verloor oid dan zou ik dat overwegen. Maar ik ga niet mijn haar laten groeien lol.
Bewustwording d.m.v. schema's is de eerste, zeer belangrijke stap. Daarmee ga je het wel redden. En wellicht kan je na die negen maanden een stapje terug blijven doen. Succes!quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:13 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Ik heb een zeer gedetailleerd schema gemaakt met al mijn inkomsten en uitgaven en tijdstippen etc Ik verdien een goed salaris, dus qua inkomsten zit ik goed.70% van mijn inkomsten gaat de komend 9 maanden in de aflossing.
Jij hebt het nu over lage inkomens gezinnen. Ik zelf hoor bij de hogere inkomens. Je weet zelf dat je je uitgaven en je leefstijl aanpast aan je salaris. Als je jaren op een bepaalde manier leeft, dan raak je daaraan gewend. Dat is misschien niet goed, maar dat gebeurd wel. Ik heb de afgelopen jaren structueel meer geld uitgegeven dan ik had, ik dacht altijd dat het wel goed zou komen bij de volgende promotie. Nu heeft een schuldeiser de kraan dichtgegooid omdat het allemaal wat minder gaat en krijg ik direct een grote deksel op mijn neus. Eigen schuld dikke bult, dan had ik in die jaren maar een beetje moeten sparen. Ik heb nooit maar dan ook nooit 1 euro gespaard, terwijl het makkelijk kon.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:15 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En wat verandert het aan jouw situatie hoeveel een ander te besteden heeft? Jij hebt kennelijk op te grote voet geleefd en nu krijg je de deksel op je neus. Of een ander nu 50 of 500 euro per week te besteden heeft, gaat daar niets aan veranderen.
Wel is duidelijk dat je weinig realiteitszin hebt wat betreft persoonlijke financiën. Zeker in gezinnen is een budget van 75 euro per persoon voor boodschappen, kleding en recreatie echt geen niet bijzonder laag. Hoe denk je anders rond te komen met een gezin als er 2000 euro netto binnenkomt per maand waar ook nog de hypotheek, verzekeringen, energierekening, abonnementen etc van betaald moeten worden?
En heb ik makkelijk praten? Nu misschien wel. Een paar jaar terug leefde ik van 1100 euro netto per maand.
Ik heb al verschillende abbo's en goede doelen opgezegd:quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:21 schreef 6star6lord6 het volgende:
Noodlesoep kopen,tweedehandswinkels voor kleding(ja daar zijn vaak ook merken zoals Ralph lauren,tommy hifliger etc), voedselbank, dingen kopen die bijna over datum zijn (is vaak 35% korting), vlees in grote pakketten bij een magazijn/groot handel kopen.
En je vriendin heeft toch zelf geld? Daar hoef je 9 maanden geen troep voor te kopen.
Vergeet niet abonnementen opzeggen,dus bladeren,televisie,sport. Tegenwoordig kan dit allemaal via de internet. (Npo app,torrents,YouTube,reddit,sport apps)
Blijkbaar paste je levensstijl toch niet helemaal bij je inkomen. Was dat wel zo, dan hoefde je nu niet drastisch te bezuinigen. Ondanks een naar eigen zeggen goed inkomen, kwam je toch structureel geld tekort.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:24 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Jij hebt het nu over lage inkomens gezinnen. Ik zelf hoor bij de hogere inkomens. Je weet zelf dat je je uitgaven en je leefstijl aanpast aan je salaris. Als je jaren op een bepaalde manier leeft, dan raak je daaraan gewend. Dat is misschien niet goed, maar dat gebeurd wel. Ik heb de afgelopen jaren structueel meer geld uitgegeven dan ik had, ik dacht altijd dat het wel goed zou komen bij de volgende promotie. Nu heeft een schuldeiser de kraan dichtgegooid omdat het allemaal wat minder gaat en krijg ik direct een grote deksel op mijn neus. Eigen schuld dikke bult, dan had ik in die jaren maar een beetje moeten sparen. Ik heb nooit maar dan ook nooit 1 euro gespaard, terwijl het makkelijk kon.
Het moeilijkste word denk ik om de verleidingen na een paar maanden te weerstaan.
Als je meer uitgeeft dan binnenkomt dan is geen inkomen hoog genoeg.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:33 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Blijkbaar paste je levensstijl toch niet helemaal bij je inkomen. Was dat wel zo, dan hoefde je nu niet drastisch te bezuinigen. Ondanks een naar eigen zeggen goed inkomen, kwam je toch structureel geld tekort.
Maar je toon is mij wel duidelijk. Je voelt je te goed om je groenten op de markt te kopen en zelf aardappelen te schillen. Je wil vooral horen dat 150 euro toch wel karig is om boodschappen te doen en je tank vol te gooien.
Je zal je verbazen hoe veel plezier je zonder geld kunt hebben.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 18:20 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
De arrogantie... lage inkomens gezinnen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:24 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Jij hebt het nu over lage inkomens gezinnen. Ik zelf hoor bij de hogere inkomens. Je weet zelf dat je je uitgaven en je leefstijl aanpast aan je salaris. Als je jaren op een bepaalde manier leeft, dan raak je daaraan gewend. Dat is misschien niet goed, maar dat gebeurd wel. Ik heb de afgelopen jaren structueel meer geld uitgegeven dan ik had, ik dacht altijd dat het wel goed zou komen bij de volgende promotie. Nu heeft een schuldeiser de kraan dichtgegooid omdat het allemaal wat minder gaat en krijg ik direct een grote deksel op mijn neus. Eigen schuld dikke bult, dan had ik in die jaren maar een beetje moeten sparen. Ik heb nooit maar dan ook nooit 1 euro gespaard, terwijl het makkelijk kon.
Het moeilijkste word denk ik om de verleidingen na een paar maanden te weerstaan.
Is niet negatief bedoeld. Hoe moet ik gezinnen met lage inkomens anders noemen? Bovendien, als je mij zou kennen dan zou je mij zeker niet arrogant noemen. Integendeel.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
De arrogantie... lage inkomens gezinnen.
Misschien wat aan je realiteitszin doen.
mensen die weten hoe ze moeten leven met het inkomen dat ze hebben.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:04 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Is niet negatief bedoeld. Hoe moet ik gezinnen met lage inkomens anders noemen?
Ik denk dat jij een laagopgeleid persoon bent met een slechte kennis van de nederlandse taal. Jij noemt mij een pauper? Weet je wel wat dat woord betekend:quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:08 schreef stinkie het volgende:
[..]
mensen die weten hoe ze moeten leven met het inkomen dat ze hebben.
Jouw type noemen we vaak paupers. Je hebt geen enkel besef van inkomsten vs uitgaven, van verantwoord met je geld omgaan etc etc. Je maakt mij niet wijs dat je zelf niet doorhebt dat het mis gaat als je structureel 800 per maand te veel uitgeeft. Je kan van 100 in de week verrekte goed rondkomen. En blijkbaar staat je inkomen ook niet heel veel meer toe dus gebruik deze maanden om te keren hoe het hoort te gaan nadat je schuldenvrij bent. Zo niet, dan zul je weer de bink uit moeten hangen van andermans geld
Het gaat meer om wat je een laag inkomen noemt.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:04 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Is niet negatief bedoeld. Hoe moet ik gezinnen met lage inkomens anders noemen? Bovendien, als je mij zou kennen dan zou je mij zeker niet arrogant noemen. Integendeel.
Nee,je hoort bij de mensen in de schuldsanering. Dat goed tot je door laten dringen is stap 1.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:24 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Jij hebt het nu over lage inkomens gezinnen. Ik zelf hoor bij de hogere inkomens. .
Ja, ho maar weer!quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:12 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een laagopgeleid persoon bent met een slechte kennis van de nederlandse taal. Jij noemt mij een pauper? Weet je wel wat dat woord betekend:
Pauper is een arm persoon met goedkope kleren, meestal een oude trainingsbroek en versleten schoenen.
Nou dat draag ik niet. Bovendien, hoe kan je mij dit noemen terwijl je geen idee hebt wat ik draag? Dat ik mijzelf in de schulden heb gewerkt is mijn probleem, ik leg het open en bloot in dit forum. Ik heb geen behoefte aan internetfiguren zoals jij die mij voor pauper gaan uitmaken. Idioot.
ja,quote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:13 schreef Fledermuis het volgende:
[..]
Je weet toch wel dat ik ontzettend sarcastisch was, he?
Klopt. Niettemin klaag jij over het feit dat je het maandbudget van veel gezinnen karig vindt voor een week in je eentje.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:41 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Als je meer uitgeeft dan binnenkomt dan is geen inkomen hoog genoeg.
Ik klaag er niet over, ik zoek een soort van bevestiging terwijl ik het diep van binnen zelf ook weet.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:16 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Klopt. Niettemin klaag jij over het feit dat je het maandbudget van veel gezinnen karig vindt voor een week in je eentje.
Tijd om dus van de lage inkomensgezinnen te gaan leren hoe zij dat doen.
De benoeming op zichzelf niet. De manier waarop TS, die het financieel zelf een stuk slechter doet dan de meeste gezinnen met een laag inkomen, op dergelijke gezinnen lijkt neer te kijken is wel schandelijk te noemen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:10 schreef Droopie het volgende:
Lage inkomensgezinnen vind ik geen scheldwoord trouwens.
Hoe moet je het anders noemen dan op een nette manier?
Nee, dat draag jij niet, maar blijkbaar heb je dat gekocht met geld dat niet van jou was. Je kunt gewoon totaal niet met geld omgaan. Maar dan ook echt helemaal niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:12 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een laagopgeleid persoon bent met een slechte kennis van de nederlandse taal. Jij noemt mij een pauper? Weet je wel wat dat woord betekend:
Pauper is een arm persoon met goedkope kleren, meestal een oude trainingsbroek en versleten schoenen.
Nou dat draag ik niet. Bovendien, hoe kan je mij dit noemen terwijl je geen idee hebt wat ik draag? Dat ik mijzelf in de schulden heb gewerkt is mijn probleem, ik leg het open en bloot in dit forum. Ik heb geen behoefte aan internetfiguren zoals jij die mij voor pauper gaan uitmaken. Idioot.
Dat idee had ik niet eerder gehoord en ik vind het echt een prima idee! Toevallig moet een zwager van me ook flink snijden en deze tip ga ik hem zeker vertellen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:34 schreef Droopie het volgende:
Waarom doe je geen extra bankrekening
Wij hebben ook letterlijk een aparte boodschappenrekening, werkt prima.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:33 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Dat idee had ik niet eerder gehoord en ik vind het echt een prima idee! Toevallig moet een zwager van me ook flink snijden en deze tip ga ik hem zeker vertellen.
quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:13 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
70% van mijn inkomsten gaat de komend 9 maanden in de aflossing.
Dus 2135 euro is 70% van je inkomen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:22 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]Ik ga er zeker van leren en hoop dat ik sterker uit deze periode ga komen. Met mijn huidige aflosschema heb ik na 9 maanden al mijn schulden afgelost (EUR 16.000) en EUR 3.218 spaargeld. Ik kijk nu al uit naar 31 juli 2017:)
GOdverdomme ik was net zoiets aan het typen! Je bent me goddomme net voor, maar inderdaad, dit dusquote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
[..]
Dus 2135 euro is 70% van je inkomen.
Je inkomen is dus ca 3050 euro, na aflossing blijft er 915 euro over voor vaste lasten, boodschappen en benzine. Voor benzine, recreatie en boodschappen krijg je een budget van 150 euro per week ofwel 650 euro per maand. Heb je echt vaste lasten van 265 euro? Dat is niet eens genoeg voor een zorgverzekering plus de vaste en terugkerende kosten van een auto (belasting, verzekering, onderhoud).
Ergens klopt er een en ander niet in je verhaal, of je woont nog bij je ouders en dan moet je je wel heel diep schamen voor je situatie.
En dan ook nog uit de hoogte doen over dat hij geen pauperkleren en schoenen draagt. Wat denk je wel. Maar dan wel even fijntjes negeren dat ie dat heeft gekocht met geld wat ie niet hadquote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:46 schreef Basp1 het volgende:
Godsamme een schuld van 16.000 euro hebben en dan nog volhouden dat je nooit op te grote voet geleefd hebt.
Hee, loop es niet zo te vleuken manquote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
GOdverdomme ik was net zoiets aan het typen! Je bent me goddomme net voor, maar inderdaad, dit dus
kutzooi, oke.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hee, loop es niet zo te vleuken man
Mijn woonlasten (circa 550 plus 80 euro servicekosten) zijn al verrekend in mijn kosten en naast mijn aflossing. De 150 euro is na aftrek van al mijn kosten.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
[..]
Dus 2135 euro is 70% van je inkomen.
Je inkomen is dus ca 3050 euro, na aflossing blijft er 915 euro over voor vaste lasten, boodschappen en benzine. Voor benzine, recreatie en boodschappen krijg je een budget van 150 euro per week ofwel 650 euro per maand. Heb je echt vaste lasten van 265 euro? Dat is niet eens genoeg voor een zorgverzekering plus de vaste en terugkerende kosten van een auto (belasting, verzekering, onderhoud).
Ergens klopt er een en ander niet in je verhaal, of je woont nog bij je ouders en dan moet je je wel heel diep schamen voor je situatie.
Dan los je dus geen 70% van je inkomen af.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:49 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Mijn woonlasten (circa 550 plus 80 euro servicekosten) zijn al verrekend in mijn kosten en naast mijn aflossing. De 150 euro is na aftrek van al mijn kosten.
Die 70% was meer spreekwoordelijk om mijn punt duidelijk te maken. Maar alsnog gaat er een aanzienlijk deel van mijn inkomen naar de aflossing.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan los je dus geen 70% van je inkomen af.
Dan kloppen je getallen of je berekening niet.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:49 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Mijn woonlasten (circa 550 plus 80 euro servicekosten) zijn al verrekend in mijn kosten en naast mijn aflossing. De 150 euro is na aftrek van al mijn kosten.
quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dan kloppen je getallen of je berekening niet.
En hoe kun je in godsnaam met zulke lage woonlasten ten opzichte van het inkomen alsnog geld tekort komen? Je hebt echt geen besef van de waarde van geld.
GMTA.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, dat draag jij niet, maar blijkbaar heb je dat gekocht met geld dat niet van jou was. Je kunt gewoon totaal niet met geld omgaan. Maar dan ook echt helemaal niet.
De reden van mijn opgebouwde schuld die hou ik voor mij zelf, dat is erg persoonlijk. Ik heb al genoeg gedeeld. Maar dat ik niet met geld heb kunnen omgaan en jarenlang verkeerde keuzes heb gemaakt, dat is een ding dat zeker is.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dan kloppen je getallen of je berekening niet.
En hoe kun je in godsnaam met zulke lage woonlasten ten opzichte van het inkomen alsnog geld tekort komen? Je hebt echt geen besef van de waarde van geld.
dus je doet je beter voor dan je inkomen toe staat. Misschien zou je wat langer met je kleding en schoenen moeten doen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:12 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
vaste lasten (hoef ik nooit naar te kijken) en 1 voor boodschappen. En dan een losse spaarrekening waar ik niks mee doe dus daar gooi ik maar een reservering op voor benzine.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij hebben ook letterlijk een aparte boodschappenrekening, werkt prima.
achter het station kosten ze soms maar een tientje hoorquote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:56 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
De reden van mijn opgebouwde schuld die hou ik voor mij zelf, dat is erg persoonlijk. Ik heb al genoeg gedeeld. Maar dat ik niet met geld heb kunnen omgaan en jarenlang verkeerde keuzes heb gemaakt, dat is een ding dat zeker is.
Nou als je gaat bezuinigen en je neemt kadootjes mee in de begroting dan ben je je nog niet bewust van de ernst.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:56 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
De reden van mijn opgebouwde schuld die hou ik voor mij zelf, dat is erg persoonlijk. Ik heb al genoeg gedeeld. Maar dat ik niet met geld heb kunnen omgaan en jarenlang verkeerde keuzes heb gemaakt, dat is een ding dat zeker is.
waarom niet 18maand 35%?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:13 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Sorry, maar dat ga ik echt niet doen. Het is niet zo dat mijn situatie uitzichtloos is. Als ik nu mijn baan verloor oid dan zou ik dat overwegen. Maar ik ga niet mijn haar laten groeien lol.
Ik heb een zeer gedetailleerd schema gemaakt met al mijn inkomsten en uitgaven en tijdstippen etc Ik verdien een goed salaris, dus qua inkomsten zit ik goed.70% van mijn inkomsten gaat de komend 9 maanden in de aflossing.
Respect. Maar hoe oud was je toen?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:28 schreef Droopie het volgende:
Ik heb in 18 maanden echt zo aan mijn schulden gewerkt..
De enige kosten die ik maakte was 250 euro kostgeld omdat ik bij mijn ouders ging wonen en 1 pakje sigaretten per dag..
Nu wil ik mijzelf niet op de borst kloppen, maar achteraf bekeken ben ik supertrots op mijzelf
Netjes. Maar hoe oud was je en hoe deed je het met kleding, OV-kosten, mobiele telefoon, etc?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:28 schreef Droopie het volgende:
Ik heb in 18 maanden echt zo aan mijn schulden gewerkt..
De enige kosten die ik maakte was 250 euro kostgeld omdat ik bij mijn ouders ging wonen en 1 pakje sigaretten per dag..
Nu wil ik mijzelf niet op de borst kloppen, maar achteraf bekeken ben ik supertrots op mijzelf
Diepe buigingquote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:45 schreef Droopie het volgende:
33 jaar was ik toen.
Had een verslaving en na opname huis verkocht en totale schuld 18.000 euro na aftrek kosten/ baten hield ik er 11.000 schuld over.
Telefoon opgezegd en prepaid.
Kleding gekocht voor de opname, want dat was gewoon allemaal oud.
Ziekenfonds en verzekeringen heb ik ook betaald.
OV kaart had ik via werk en tuurlijk mijn pa kocht wel eens ps4 spel of adidas schoenen.
Maar in 7 maanden was de schuld weg heb ik huurhuisje (ingericht) en na 2,5 jaar (afgelopen mei) huis kunnen kopen (BKR heeft lopen blunderen :p) en heb ik nu 5 cijfers op de bank.
Ik heb 150 euro per week incl.tanken en mijn vader doet mijn boekhouding nog steeds (geeft rust)
Maar volgend jaar ga ik dat ook zelf doen.
(Tussendoor ook nog week NY geweest)
Impuls aankopen ben ik supergoed in, dus de bankpas ligt bij hem.
Mocht ik iets willen kopen kan ik dat gewoon doen, want ik ben de baas over mijn geld.
Oftewel, je wilt ergens vanaf komen en je gaat er voor
Ik wil je even melden dat ik trots op je ben, ook al ken ik je niet. Jouw verhaal is bewonderingswaardigquote:
Ik denk dat dit eigenlijk de beste samenvatting is van alles.quote:Oftewel, je wilt ergens vanaf komen en je gaat er voor
Respect. Echt respect.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:45 schreef Droopie het volgende:
33 jaar was ik toen.
Had een verslaving en na opname huis verkocht en totale schuld 18.000 euro na aftrek kosten/ baten hield ik er 11.000 schuld over.
OV kaart had ik via werk en tuurlijk mijn pa kocht wel eens ps4 spel of adidas schoenen.
Maar in 7 maanden was de schuld weg heb ik huurhuisje (ingericht) en na 2,5 jaar (afgelopen mei) huis kunnen kopen (BKR heeft lopen blunderen :p) en heb ik nu 5 cijfers op de bank.
Ik heb 150 euro per week incl.tanken en mijn vader doet mijn boekhouding nog steeds (geeft rust)
Mocht ik iets willen kopen kan ik dat gewoon doen, want ik ben de baas over mijn geld.
quote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:45 schreef Droopie het volgende:
33 jaar was ik toen.
Ik wil je het advies echt meegeven om de laatste zin meerdere keren hardop op te lezen en voor jezelf te bepalen wat belangrijker is.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:49 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Respect. Echt respect.
Dit motiveert mij ook om er weer iets van te gaan maken.
Wat je misschien ook wel kan helpen, is om niet te denken: 'hoeveel kan ik nog uitgeven?' (grenzen opzoeken), maar: 'ik hoef niet alles uit te geven' (bij de grens wegblijven).quote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:49 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Respect. Echt respect.
ik doe dit voor de kost, lees mn vorige bericht: open twee rekeningen: een betaalrekening, een boodschappentekening en een spaarrekening. Die laatste ergens waar je niet makkelijk mee kan overboeken, zonder app. Spaar ook naast je situatie. Klinkt vreemd maar je verkomt er recidive mee.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:49 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Respect. Echt respect.
quote:Op zondag 23 oktober 2016 11:46 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Ik zit nu op 3.000 bruto per maand. Geen idee of dat veel of weinig is in combinatie met mijn ervaring en opleiding.
Ik heb echter indicaties gekregen dat ikde range 3600 - 4000 bruto per maand kan krijgen.
Zo waar. Ik heb altijd de drang gehad om geld dat ik had ook uit te geven, maar dat hoeft natuurlijk niet. Ik ga dit inderdaad doen, proberen zo min mogelijk uit te geven en hier een wedstrijd van maken.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:53 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Wat je misschien ook wel kan helpen, is om niet te denken: 'hoeveel kan ik nog uitgeven?' (grenzen opzoeken), maar: 'ik hoef niet alles uit te geven' (bij de grens wegblijven).
Veel mensen hebben het hier al gezegd: 150 euro is ruim en het kan met veel minder. Wat let je om te kijken hoe minimaal het kan zijn? Is een andere mindset en kan het gevoel van 'strijd' al behoorlijk verminderen.
Ik heb al 2 rekeningen, alleen gebruik in er maar 1. Het lijkt mij zeker verstandig om ze allebei te gaan gebruiken. Je doet dit voor je kost? Zit je in de schuldhulp?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:54 schreef Renesite het volgende:
[..]
ik doe dit voor de kost, lees mn vorige bericht: open twee rekeningen: een betaalrekening, een boodschappentekening en een spaarrekening. Die laatste ergens waar je niet makkelijk mee kan overboeken, zonder app. Spaar ook naast je situatie. Klinkt vreemd maar je verkomt er recidive mee.
Huh, waar is het inconsequent? Hij heeft al aangegeven dat de 70% meer een 'bij wijze van spreken' was. En er is in dit topic ook al een voorbeeldberekening gemaakt waarmee hij op een bruto-inkomen van 3000 zou zitten. Ik snap het nietquote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:56 schreef Leandra het volgende:
Okay TS, we zijn op FOK!, en zeker hier in WGR, best hulpvaardig, en nee, dat betekent niet dat we je naar de mond praten
Maar als we in de maling genomen worden dat vind ik dat wel behoorlijk irritant, en is mijn neiging tot hulpvaardigheid zo ongeveer op het nulpunt beland
Ergens zit je te liegen, en het boeit me al niet meer waar, maar als je de boel besodemietert dan moet je daar wel consequent in zijn
[..]
quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:53 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Die 70% was meer spreekwoordelijk om mijn punt duidelijk te maken. Maar alsnog gaat er een aanzienlijk deel van mijn inkomen naar de aflossing.
Om 16k te moeten aflossen en 3k te sparen in 9 maanden moet je 2150 per maand aflossen/sparen, dat gaat niet van ¤ 2.227 netto als je ook nog 650 aan benzine/boodschappen/recreatie en 630 woonlasten hebt, om het over verzekeringen nog maar niet te hebben.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:02 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Huh, waar is het inconsequent? Hij heeft al aangegeven dat de 70% meer een 'bij wijze van spreken' was. En er is in dit topic ook al een voorbeeldberekening gemaakt waarmee hij op een bruto-inkomen van 3000 zou zitten. Ik snap het niet
Edit: dit bedoel ik:
[..]
Je hebt gelijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:12 schreef Leandra het volgende:
Hij impliceert daar nota bene dat z'n inkomen beduidend hoger zou zijn dan de 3100 netto die hij met die 70% berekening zou hebben, terwijl z'n bruto inkomen niet eens 3100 is en z'n vermeende aflossing/sparen in 9 maanden zo ongeveer z'n totale nettoloon is.
Ik vind 70 euro boodschappen wel heel erg veel per week. Hoe groot is je gezin? Of woon je alleen?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:44 schreef Vervoerder014 het volgende:
ssen moet ik de komende tijd na aftrek van kosten leven van 150 euro per week. Hiervan moet ik het volgende betalen:
Het is wat meid. Met zo'n totaal non-besef van geld verdien je schulden.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:24 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Niks. Er veranderd niks aan de situatie helaas. Moet nog steeds leven van 150 per week.
Kijk eens de documentaire over faillisement uitspraken bij de rechtbank.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:24 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Niks. Er veranderd niks aan de situatie helaas. Moet nog steeds leven van 150 per week.
150 te besteden:quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:27 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Het is wat meid. Met zo'n totaal non-besef van geld verdien je schulden.
geeft meteen het probleem aan. Modaal salaris maar willen leven als een dubbel model en niet zien waar het misgaat. Het echte probleem is niet die schuld helaas.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:12 schreef Leandra het volgende:
Hij impliceert daar nota bene dat z'n inkomen beduidend hoger zou zijn dan de 3100 netto die hij met die 70% berekening zou hebben, terwijl z'n bruto inkomen niet eens 3100 is en z'n vermeende aflossing/sparen in 9 maanden zo ongeveer z'n totale nettoloon is.
Waar kan ik die vinden?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:28 schreef Droopie het volgende:
[..]
Kijk eens de documentaire over faillisement uitspraken bij de rechtbank.
Was een man zat 3 jaar in de schuldverlening (dus geen 150 per week).
Achteraf is hij zo blij dat hij het heeft meegemaakt.
Van 10.000 euro in de maand verdienen tot janken omdat je een oude fiets krijgt van de buurman.
Lesje nederigheid voor het leven en de zegeningen die je hebt maar niet ziet.
zolang je van de helft ook prima kunt rondkomen is het zeker wel riant. En zolang je dat niet wilt inzien gaat dit probleem niet wegquote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:29 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
150 te besteden:
-50 / 60 aan benzinekosten
-50 aan boodschappen
4 tientjes over per week voor onverwachte uitgaven, zoals bijvoorbeeld kapotgaan auto.
Nogmaals, het kan makkelijk, maar doe nou niet alsof het riant leven is.
Ja, dat is nu er op de blaren gezeten moet worden.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:29 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
150 te besteden:
-50 aan boodschappen
4 tientjes over per week voor onverwachte uitgaven, zoals bijvoorbeeld kapotgaan auto.
Ik leef al jaren van 50 euro in de weekquote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:29 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
150 te besteden:
-50 aan boodschappen
Hij wil niet vertellen waardoor zijn schulden zijn ontstaan (dat mag). Maar speculerend (mag dat) zou ik dan bijv. zoiets als een gokverslaving niet uitsluiten.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:51 schreef stinkie het volgende:
Mmm net als leandra: iets kopt er niet. Zie net wat andere topics, omdat ik daar ook in postte. Verklaart zich qua inkomen tot de hogere regionen met een modaal inkomen. Werkt als
Financial controller. En dan niet je eigen financiën op orde hebben.
Hij zegt dat hij zichzelf in deze situatie heeft gewerkt.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 00:31 schreef DaneV het volgende:
Wat zijn we weer allemaal met het vingertje aan het wijzen.
Natuurlijk kun je ervan leven, maar 150 Euro per week is gewoon weinig. Vooral als je (hard) werkt, een auto nodig hebt en je jezelf in een sociale omgeving bevindt waarin mensen er wel een riant uitgavenpatroon op na kunnen houden. Neem daarbij dat TS gewend is om dat zelf óók te kunnen en ik kan me voorstellen dat hij even flink moet schakelen en daarbij advies vraagt.
En er zijn tig redenen te noemen waardoor iemand in de schulden kan raken. De reden ligt daarvoor is lang niet altijd financiële incompetentie van de schuldenaar.
quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:56 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Speculeren is daarentegen onnodig en overbodig voor dit topic. Maakt niet uit hoe de schuld precies is ontstaan, Als de rest van de info maar klopt. En daar is nog niet echt duidelijkheid over.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 00:46 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hij zegt dat hij zichzelf in deze situatie heeft gewerkt.
Boem is ho en in TS zijn geval was dat een schuldeiser die de geldkraan heeft dichtgedraaid.
En deze is wel erg duidelijk:
[..]
Of de rest van de info klopt doet er dan toch ook niet toe? Hij moet het toch zelf doen, van minder rondkomen en zijn schulden afbetalen. En niet weer in dezelfde situatie belanden.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 00:56 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Speculeren is daarentegen onnodig en overbodig voor dit topic. Maakt niet uit hoe de schuld precies is ontstaan, Als de rest van de info maar klopt. En daar is nog niet echt duidelijkheid over.
jaquote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:00 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Ik heb al 2 rekeningen, alleen gebruik in er maar 1. Het lijkt mij zeker verstandig om ze allebei te gaan gebruiken. Je doet dit voor je kost? Zit je in de schuldhulp?
Zeer inspirerendquote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:45 schreef Droopie het volgende:
Het ergste is nog wel (voor een financial) dat hij denkt dat je als je "ietsje meer dan gemiddeld" verdient 52% belasting betaalt over "iedere euro"quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:51 schreef stinkie het volgende:
Mmm net als leandra: iets kopt er niet. Zie net wat andere topics, omdat ik daar ook in postte. Verklaart zich qua inkomen tot de hogere regionen met een modaal inkomen. Werkt als
Financial controller. En dan niet je eigen financiën op orde hebben.
Soms ben jij net een bloedhondquote:Op donderdag 27 oktober 2016 08:13 schreef Leandra het volgende:
Eigenlijk, als TS zo'n 3.000 bruto verdient en netto dus zo'n 2.200 overhoudt, aan huur en servicekosten al 630 kwijt is en een auto heeft (wegenbelasting, verzekering, onderhoud), verder zorgverzekering, nutsvoorzieningen, en ook nog wat moet sparen zou zijn normale budget met 50 benzinekosten per week al niet gek veel meer dan 150 per week voor benzine, boodschappen en "recreatie" moeten zijn
Maar sowieso, als TS stelt dat dat nieuwe budget ongeveer 1/3 van z'n oude budget is, dan komt hij met zo'n salaris al tekort als je alleen de huur er maar bij telt.
Ja, of jij reageert iets minder vrouwelijkquote:Op donderdag 27 oktober 2016 09:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je mag je complimentjes wel wat beter gaan verpakken
Dus je zit gewoon te liegen, of over je inkomsten (die met 3000 euro een stuk lager zijn dan je hier voorspiegelt), of over je schulden of over je uitgaven om die schulden binnen 9 maanden af te kunnen lossen? (of allemaal)quote:
Ja maar ja maar, anders moet TS zich als een pauper kleden of gewoon 'alle leuke dingen in het leven' niet meer doen. Kan natuurlijk niet.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 09:33 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dus je zit gewoon te liegen, of over je inkomsten (die met 3000 euro een stuk lager zijn dan je hier voorspiegelt), of over je schulden of over je uitgaven om die schulden binnen 9 maanden af te kunnen lossen? (of allemaal)
Op die manier kan niemand je hier natuurlijk helpen en met zo'n slechte schets (en misschien ook wel inzicht) van je eigen situatie heb ik er weinig vertrouwen in dat je er binnen 9 maand er weer bovenop bent. Je hebt gewoon een lager inkomen dan wat je in je hoofd hebt en waar je naar (wil) leven.
Dat snap ik, je bent er een! (tenminste, dat zijn de geruchten..)quote:
Het daadwerkelijk af te lossen bedrag ligt iets lager inderdaad. Ik heb het iets opgehoogd voor het verhaal, sorry.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 09:33 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dus je zit gewoon te liegen, of over je inkomsten (die met 3000 euro een stuk lager zijn dan je hier voorspiegelt), of over je schulden of over je uitgaven om die schulden binnen 9 maanden af te kunnen lossen? (of allemaal)
Op die manier kan niemand je hier natuurlijk helpen en met zo'n slechte schets (en misschien ook wel inzicht) van je eigen situatie heb ik er weinig vertrouwen in dat je er binnen 9 maand er weer bovenop bent. Je hebt (gezien je andere topics) gewoon een lager inkomen dan wat je in je hoofd hebt en waar je naar (wil) leven.
Als je nou eens gewoon de werkelijke cijfers geeft, dan kunnen we je misschien wel helpen op een leefbare manier (realistisch gezien) je schuld in een afzienbare periode af te lossen.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 09:40 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Het daadwerkelijk af te lossen bedrag ligt iets lager inderdaad. Ik heb het iets opgehoogd voor het verhaal, sorry.
Maar de rest klopt gewoon en ik heb de komende 9 maanden 150 per week. Genoeg tips gehad, dus moet lukken.
je hebt er al iets van gemaakt, je hebt alles én meerquote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:49 schreef Vervoerder014 het volgende:
Dit snap ik niet helemaal. Ik heb alles en meer? Wat bedoel je?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 10:04 schreef sacha het volgende:
[..]
je hebt er al iets van gemaakt, je hebt alles én meer![]()
je moet het nu weer goedmaken, ergens in je hoofd is iets stuk en buiten je financiële 'problemen' denk ik dat alleen motivatie voor jou niet genoeg is
Je ideeën over wat een normaal of bovengemiddeld salaris is zijn behoorlijk uit de buurt van de realiteit, en het vervelende is dat je ook niet met jouw gemiddelde salaris kunt omgaan omdat je jezelf op een of andere manier een uitgavenpatroon hebt aangeleerd dat niet past bij je gemiddelde salaris.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 10:07 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Dit snap ik niet helemaal. Ik heb alles en meer? Wat bedoel je?
Iets in mijn hoofd is stuk?
Waar heb jij het in godsnaam over??
Ik heb gewoon tips gevraagd over hoe ik dit realistisch kan doen de komende 9 maanden. Niet om een amateuristische huis-tuin en keuken psychologische analyse van jou..quote:Op donderdag 27 oktober 2016 10:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je ideeën over wat een normaal of bovengemiddeld salaris is zijn behoorlijk uit de buurt van de realiteit, en het vervelende is dat je ook niet met jouw gemiddelde salaris kunt omgaan omdat je jezelf op een of andere manier een uitgavenpatroon hebt aangeleerd dat niet past bij je gemiddelde salaris.
Om het wat bot te zeggen: je doet je graag beter voor dan je bent, en je doet je inkomsten (en uitgaven) graag hoger voor dan ze werkelijk zijn.
En gezien je werkelijk lijkt te leven naar het inkomen dat je claimt te hebben en niet naar het inkomen dat je hebt, kom je in de problemen.
Echt, met het inkomen dat je hebt zou het al behoorlijk realistisch zijn om benzine/boodschappen/recreatie van ¤ 150 per week te doen, en daar is niets armoedigs of pauperigs aan.
Joh, je post zelf in diverse topics dat je ¤ 3.000 bruto verdient, ik kan rekenen en weet wat daar netto van overblijft, je hoeft geen wiskundig wonder te zijn om te begrijpen dat je niet uitkomt met je geld als je vervolgens gaat klagen dat ¤ 150 per week voor benzine/boodschappen/recreatie "erg weinig" is, en "serieus inleveren", als je ook nog een auto moet betalen en al 630 woonlasten hebt.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 10:30 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Ik heb gewoon tips gevraagd over hoe ik dit realistisch kan doen de komende 9 maanden. Niet om een amateuristische huis-tuin en keuken psychologische analyse van jou..
Sorry maar je zit er echt ver naast. De oorzaak was totaal anders. Ik hou hem voor mezelf, maar hou alsjeblieft je speculaties over mijn denkbeelden over geld voor je, je zit er zo ver naast.
Ik heb toch al eerder aangegeven dat de daadwerkelijke bedragen anders zijn? Dan kan je rekenen tot je een ons weegt, maar zal je er niet uitkomen. Wat wel waar is, dat ik 150 euro per week heb. Daar heb ik tips om gevraagd en gehad.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 10:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Joh, je post zelf in diverse topics dat je ¤ 3.000 bruto verdient, ik kan rekenen en weet wat daar netto van overblijft, je hoeft geen wiskundig wonder te zijn om te begrijpen dat je niet uitkomt met je geld als je vervolgens gaat klagen dat ¤ 150 per week voor benzine/boodschappen/recreatie "erg weinig" is, en "serieus inleveren", als je ook nog een auto moet betalen en al 630 woonlasten hebt.
Je bent je eigen grootste vijand, dan kun je mij wel "amateur psychologie" verwijten, maar punt is dat ik alleen maar reken met de cijfers die je zelf geeft, en ik kan ten eerste wel rekenen, en ten tweede heb ik wel een realistisch beeld van inkomens en uitgaven.
Maar je wilt kennelijk niet geholpen worden, dus succes
Je liegt ergens wel, want als je in diverse topics post dat je 3.000 bruto verdient dan wordt het tijd je eens te realiseren dat 150 per week voor benzine/boodschappen recreatie geen "inleveren" is, maar een normaal bestedingspatroon.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 10:40 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Ik heb toch al eerder aangegeven dat de daadwerkelijke bedragen anders zijn? Dan kan je rekenen tot je een ons weegt, maar zal je er niet uitkomen. Wat wel waar is, dat ik 150 euro per week heb. Daar heb ik tips om gevraagd en gehad.
Als ik niet geholpen had willen worden, dan had ik dit topic niet geopend. Ondanks de indruk die jij mij geeft, heb ik niet tegen je. Sorry maar je zit er wederom naast. Succes verder.
ik heb duizend tips hoe van de lucht en liefde te leven maar eerst mag je zelf de knop omzetten en bewust worden van wat je wél hebtquote:Op donderdag 27 oktober 2016 10:40 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Ik heb toch al eerder aangegeven dat de daadwerkelijke bedragen anders zijn? Dan kan je rekenen tot je een ons weegt, maar zal je er niet uitkomen. Wat wel waar is, dat ik 150 euro per week heb. Daar heb ik tips om gevraagd en gehad.
Als ik niet geholpen had willen worden, dan had ik dit topic niet geopend. Ondanks de indruk die jij mij geeft, heb ik niet tegen je. Sorry maar je zit er wederom naast. Succes verder.
Wellicht ligt mijn netto inkomen hoger / mijn schuld lager? Anyway believe what you want.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 10:53 schreef Leandra het volgende:
Huur + servicekosten 630
Benz/boodsch/rec 650
Auto verz/mrb/onderh 100
Zorgverzekering 100
Nutsvoorzieningen 50
Totaal: 1.530
Brutoloon 3.000 = netto 2.227
Nettoloon minus lasten 2.227 - 1530 = 697
9 x 697 = 6.273
Komt niet eens in de buurt van 16.000 schuld en 3.218 sparen.... het is amper 1/3de van die bedragen.
Dan krijg je misschien nog een reiskostenvergoeding en/of onkostenvergoeding, maar van 3.000 netto hou je (zonder pensioenafdracht) niet meer dan 2.227 netto over.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 11:00 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Wellicht ligt mijn netto inkomen hoger / mijn schuld lager? Anyway believe what you want.
Tips zijn genoeg gegeven.
Mobiel abonnement, internet...quote:Op donderdag 27 oktober 2016 10:53 schreef Leandra het volgende:
Huur + servicekosten 630
Benz/boodsch/rec 650
Auto verz/mrb/onderh 100
Zorgverzekering 100
Nutsvoorzieningen 50
Totaal: 1.530
Brutoloon 3.000 = netto 2.227
Nettoloon minus lasten 2.227 - 1530 = 697
9 x 697 = 6.273
Komt niet eens in de buurt van 16.000 schuld en 3.218 sparen.... het is amper 1/3de van die bedragen.
Wat denk je zelf?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 11:28 schreef Vervoerder014 het volgende:
Ik zit wel op bijna 5.000 views. Nice.
Eigenlijk zou ik er royalties voor moeten vragen haha.
Zijn het trouwens unieke bezoekers, of iedere keer dat iemand erop klikt?
Niet geheel kloppen en geheel niet kloppen zijn compleet verschillende dingen.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 11:17 schreef Spanky78 het volgende:
Nou nou. Wat een hetze. Ts stelt zich kwetsbaar op maar wil niet herkend worden en zegt zelf dat de bedragen niet geheel kloppen.
Hij gedraagt zich verder netjes en geeft zijn probleem en gedrag dat tot problemen leidt toe.
Ik snap niet waarom er nou zo hard geoordeeld wordt. Internetpenis? Afgunst? Boosheid op mensen die met een flink inkomen toch schulden opbouwen?
Iedereen zit nu een beetje tegen elkaar op de te bieden met sneren richting Ts. Jammer.
Geef die jongen gewoon wat tips en blijf een beetje ot.
niks mis met kwetsbaarheid maar hoeveel is dat waard zonder de waarheid?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 11:17 schreef Spanky78 het volgende:
Nou nou. Wat een hetze. Ts stelt zich kwetsbaar op maar wil niet herkend worden en zegt zelf dat de bedragen niet geheel kloppen.
Je bent alleenstaand en je woont in een huurhuis. Belastingaftrek heb je dus niet of is te verwaarlozen. Toeslagen heb je ook geen recht op.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 11:00 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Wellicht ligt mijn netto inkomen hoger / mijn schuld lager? Anyway believe what you want.
Tips zijn genoeg gegeven.
net als dat je je inkomen iets hebt 'opgehoogd' voor het verhaal?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 09:40 schreef Vervoerder014 het volgende:
[..]
Het daadwerkelijk af te lossen bedrag ligt iets lager inderdaad. Ik heb het iets opgehoogd voor het verhaal, sorry.
Maar de rest klopt gewoon en ik heb de komende 9 maanden 150 per week. Genoeg tips gehad, dus moet lukken.
Ik zou toch denken dat je met zo'n salaris wel meer overhoudt dan 150 per week, of vergeet ik dan veel? Ik verdien beduidend minder en heb al zeker wel meer dan 150 per week te besteden naast m'n vaste lasten. Begin nu bijna te denken dat ik van alles vergeet en over een paar jaar TS benquote:Op donderdag 27 oktober 2016 11:03 schreef Leandra het volgende:
Anyway, met 3.000 bruto per maand is 100 per week voor boodschappen en recreatie gewoon een normaal bedrag, en verre van "erg weinig".
Oh je zult best meer overhouden (graag zelfs), maar het is gewoon niet zo dat 150 per week bij zo'n inkomen "karig" is.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 13:52 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Ik zou toch denken dat je met zo'n salaris wel meer overhoudt dan 150 per week, of vergeet ik dan veel? Ik verdien beduidend minder en heb al zeker wel meer dan 150 per week te besteden naast m'n vaste lasten. Begin nu bijna te denken dat ik van alles vergeet en over een paar jaar TS ben
Nee zeker, dat ben ik met je eens. Ik denk wel dat het verschil tussen wat hij had (dacht te hebben) en 150 groot is, hij zou inderdaad veel meer dan 150 gehad moeten hebben als het allemaal klopt. Gevoelsmatig zal het voor hem dus wellicht karig zijn, als hij geen schulden had gehad zou hij maandelijks ruim (maar echt ruim) meer dan dat te besteden moeten hebben. Als ik met dat salaris maar 150 'over' had zou ik me ook wel even achter de oren krabben, ik heb al nu al meer te besteden en verdien best een stuk minder.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 13:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oh je zult best meer overhouden (graag zelfs), maar het is gewoon niet zo dat 150 per week bij zo'n inkomen "karig" is.
¤ 100 per week voor boodschappen/recreatie per persoon ook niet.
Ik heb een lijstje van kosten gemaakt en dat nog vrij karig gehouden, want geen mobiel abonnement, internet, gemeentelijke belastingen enz. meegerekend, en dan is het verschil tussen z'n inkomen en kosten nog geen ¤ 700 per maand, dus in werkelijkheid zal het nog geen ¤ 600 zijn, en dan heb je nog niets gespaard....quote:Op donderdag 27 oktober 2016 14:03 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Nee zeker, dat ben ik met je eens. Ik denk wel dat het verschil tussen wat hij had (dacht te hebben) en 150 groot is, hij zou inderdaad veel meer dan 150 gehad moeten hebben als het allemaal klopt. Gevoelsmatig zal het voor hem dus wellicht karig zijn, als hij geen schulden had gehad zou hij maandelijks ruim (maar echt ruim) meer dan dat te besteden moeten hebben. Als ik met dat salaris maar 150 'over' had zou ik me ook wel even achter de oren krabben, ik heb al nu al meer te besteden en verdien best een stuk minder.
Disclaimer: dit is wel volledig op mijn eigen ervaring gebaseerd natuurlijk dus ik kan ernaast zitten. Ik let overigens nog niet eens zo heel goed op m'n uitgaven dus het lijkt me dat het wel enigszins moet kloppen.
Mits je wasmiddel, vaatwastabletten, schoonmaakmiddel, scheerschuim etc etc niet meetelt als boodschappen wel ja.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:09 schreef spiritusbus het volgende:
70 euro per week boodschappen in je eentje? Dat kan inderdaad voor de helft.
Een goedkope hoer is ook ¤50,- we zitten hier wel op Fok! he.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 17:58 schreef Pokkelmans het volgende:
50 euro per week aan recreatie? Waar zit je dan aan te denken?
Op zich moet je er zeker wel rond van kunnen komen. Ik heb als student denk ik de helft te besteden.
Lijkt me niet handig, heb je over een paar jaar weer enorm hoge zorgkosten.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:17 schreef Rode_banaan het volgende:
[..]
Een goedkope hoer is ook ¤50,- we zitten hier wel op Fok! he.
35 euro is krapquote:Op donderdag 27 oktober 2016 15:00 schreef Kreator het volgende:
[..]
Mits je wasmiddel, vaatwastabletten, schoonmaakmiddel, scheerschuim etc etc niet meetelt als boodschappen wel ja.
Anders is het nog wel een keer op. (35 dan hè, met 70 kun je gewoon lekker bij de Appie winkelen)
AH basis, bonus...quote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:24 schreef FANN het volgende:
[..]
35 euro is krap50 euro kan makkelijk en 70 euro is gewoon een makkie...
maar ik zou AH voorlopig even mijden als ik TS was er zijn zát goedkopere winkels.
Idd, als je bij AH de aanbiedingen maar pakt en regelmatig door je knieën gaat om het product van de onderste schappen te pakken is het prima te doen.quote:
Zo heb ik hem niet bedacht, maar het is natuurlijk wel toepasselijk voor zo'n bijdehand tiep.quote:
precies..............quote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:58 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Zo heb ik hem niet bedacht, maar het is natuurlijk wel toepasselijk voor zo'n bijdehand tiep.
Precies, per saldo ben je soms zelfs goedkoper uit dan bij Lidl. Eigen ervaring. Gewoon Basic nemen en niet te duur avondeten kopen/koken voor meerdere dagen als je alleen bent.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 17:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Idd, als je bij AH de aanbiedingen maar pakt en regelmatig door je knieën gaat om het product van de onderste schappen te pakken is het prima te doen.
Goedkoper en minder geld uitgeven zijn twee verschillende dingen.. Bij de ah geef je misschien minder uit, maar de lidl/aldi zijn goedkoper..quote:Op donderdag 27 oktober 2016 20:01 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Precies, per saldo ben je soms zelfs goedkoper uit dan bij Lidl. Eigen ervaring. Gewoon Basic nemen en niet te duur avondeten kopen/koken voor meerdere dagen als je alleen bent.
Ik heb altijd het idee dat de kwaliteit van Lidl/Aldi producten meestal ook ongeveer gelijk is aan AH Basic, dus ga ik maar gewoon naar de AH, daar heb ik meer keus.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 20:04 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Goedkoper en minder geld uitgeven zijn twee verschillende dingen.. Bij de ah geef je misschien minder uit, maar de lidl/aldi zijn goedkoper..
Het is alweer een poosje geleden dat ik vergeleken heb.. maar het was altijd een stuk minder bij de ah wat kwaliteit of smaak betreft..quote:Op donderdag 27 oktober 2016 21:58 schreef Kaji het volgende:
[..]
Ik heb altijd het idee dat de kwaliteit van Lidl/Aldi producten meestal ook ongeveer gelijk is aan AH Basic, dus ga ik maar gewoon naar de AH, daar heb ik meer keus.
Volgens mij is de kwaliteit bij Lidl/Aldi idd beter dan van AH Basic.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 22:40 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Het is alweer een poosje geleden dat ik vergeleken heb.. maar het was altijd een stuk minder bij de ah wat kwaliteit of smaak betreft..
Hier vrijwel alles van de aldi en een enkele keer iets van de jumbo (zitten hier allemaal naast elkaar)
Maar ik ben dan ook wars van merken, iets bevalt, of niet.. wat voor verpakking erom zit maakt me niet uit (al zetten ze er een babylijkkistje op zoals bij tabak)
Het ligt er maar aan wat je gewoonlijk koopt.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 22:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij is de kwaliteit bij Lidl/Aldi idd beter dan van AH Basic.
Als ik het van een AH Basic budget zou moeten doen dan zou ik tenminste naar de Aldi/Lidl gaan, want AH Basic vond ik als Euroshopper kwalitatief al niet voldoende, en het lijkt me sterk dat dat met Basic beter geworden is.
Oh dat zal idd ook... er zullen dingen zijn waarbij het niets uitmaakt, en er zullen dingen zijn waarbij het wel uitmaakt, en ik zal dan wat meer uit de laatste categorie gebruiken.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 22:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het ligt er maar aan wat je gewoonlijk koopt.
Euroshopper was echt niet te doen en meer te vergelijken met behangplaksel en karton inderdaad.. Dan kun je echt beter gewoon gaan vissen en een keer een suikerbiet eten..quote:Op donderdag 27 oktober 2016 22:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ik het van een AH Basic budget zou moeten doen dan zou ik tenminste naar de Aldi/Lidl gaan, want AH Basic vond ik als Euroshopper kwalitatief al niet voldoende, en het lijkt me sterk dat dat met Basic beter geworden is.
Ja en de voorraad.. door het inkoopbeleid hebben ze een nogal variabel assortiment..quote:Op donderdag 27 oktober 2016 22:49 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het ligt er maar aan wat je gewoonlijk koopt.
Is ook veel. Ken mensen die met 4 personen zijn en het met dat bedrag moeten doen voor de boodschappen en dat lukt ze prima. Gewoon een lijstje maken en 1x per week boodschappen doen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 01:30 schreef Tamashii het volgende:
Ik vind 70 euro per week aan boodschappen voor je eentje erg veel. Wanneer je goed boodschappen doet en niet te veel junkfood koopt kan je van 6/7 euro per dag toch echt wel leven
Sommige AH Basic producten is niks mis mee. Macaroni, spaghetti, rijst, tomatenpuree en vermicelli haal ik altijd van AH Basic wat eten betreft. Dingen als toiletpapier, boterhamzakjes, diepvrieszakken ook. Vind alleen de AH Basic melk in die plastic flessen wel ranzig, zit een plasticsmaak aan dus voor melk ga ik naar Aldi of Lidl.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 22:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Vaatwastabletten zijn niet nodig, met de hand afwassen is niks mis mee en een fles afwasmiddel kost bijna niets. Wasmiddel hoeft ook niet duur te zijn, bij Action nog geen 2 euro voor een grote 3 liter fles vloeibaar wasmiddel.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 15:00 schreef Kreator het volgende:
[..]
Mits je wasmiddel, vaatwastabletten, schoonmaakmiddel, scheerschuim etc etc niet meetelt als boodschappen wel ja.
Anders is het nog wel een keer op. (35 dan hè, met 70 kun je gewoon lekker bij de Appie winkelen)
Ja precies. Voor de meeste dingen maakt het geen zak uit. Voor een paar dingen idd wel, daarom ga ik naar AH zodat ik wat meer keuze heb. Maar als je alles van Basic koopt ben je in mijn geval goedkoper uit dan bij Lidl.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 11:46 schreef Alieda-R het volgende:
[..]
Sommige AH Basic producten is niks mis mee. Macaroni, spaghetti, rijst, tomatenpuree en vermicelli haal ik altijd van AH Basic wat eten betreft. Dingen als toiletpapier, boterhamzakjes, diepvrieszakken ook. Vind alleen de AH Basic melk in die plastic flessen wel ranzig, zit een plasticsmaak aan dus voor melk ga ik naar Aldi of Lidl.
Poe, jij doet boodschappen voor 15 euro per week? Ontbijt lunch en avondeten? Knap hoor.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 13:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik leef al jaren van ¤620 per maand, dat gaat gemakkelijk (student).
Elke week pin ik ¤20,- voor de boodschappen (houd ik gemiddeld ¤5,- van over, maar soms wil ik wat lekkers of heb ik gasten die mee-eten), fiets ik (wat met jouw werk niet kan). Voor de rest is het geld dat ik niet besteed aan boodschappen voor recreatie. Van dat bedrag gaat ook de huur en de zorgverzekering. Dus het is te doen
Jup, gewoon eventjes verspreid over de verschillende winkels en de markt, dan lukt het prima.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 17:01 schreef LastRequest het volgende:
[..]
Poe, jij doet boodschappen voor 15 euro per week? Ontbijt lunch en avondeten? Knap hoor.
Respectquote:Op vrijdag 28 oktober 2016 17:37 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Jup, gewoon eventjes verspreid over de verschillende winkels en de markt, dan lukt het prima.
Dan drink je waarschijnlijk voornamelijk water en eet je geen of nauwelijks vlees?quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 17:37 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Jup, gewoon eventjes verspreid over de verschillende winkels en de markt, dan lukt het prima.
Zo doe ik het ook.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 17:37 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad een vega en eet dus veel peulvruchten en bonen. Daarnaast drink ik alleen thee.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 18:23 schreef spiritusbus het volgende:
[..]
Dan drink je waarschijnlijk voornamelijk water en eet je geen of nauwelijks vlees?
En je schoonmaakspullen en persoonlijke hygiëne zitten ook in die 15 euro?
hulde, knap van je!quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 16:50 schreef Mishu het volgende:
[..]
Tot ik een buffer van 1000 euro heb.
Maar dan eet je ook niet veel? Ik eet acht boterhammen per dag, dus drie broden per week. Met brood van een euro is dat al 3 euro van mijn totale budget. Daar komt nog boter en beleg bij, en misschien een glas melk? Dat is ook nog wel 1 euro erbij. Dan houd ik nog 11 euro over voor 7 dagen eten. Dat is 1,50 per maaltijd. Is te doen, maar houdt niet over. En dan heb ik fruit oid nog niet meegerekendquote:Op vrijdag 28 oktober 2016 13:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Elke week pin ik ¤20,- voor de boodschappen (houd ik gemiddeld ¤5,- van over, maar soms wil ik wat lekkers of heb ik gasten die mee-eten), fiets ik (wat met jouw werk niet kan). Voor de rest is het geld dat ik niet besteed aan boodschappen voor recreatie. Van dat bedrag gaat ook de huur en de zorgverzekering. Dus het is te doen
Ik eet vier boterhammen op een dag, drie stuks fruit en 300gr. groente. Met boter en beleg doe ik lang (blok kaas, pot pindakaas), dus dat hoeft maar eens per 1 á 2 maanden gekocht te worden. Melk gewoon het goedkoopste merk. Maar het klopt dat veel van mijn maaltijden onder de 2 euro zijn. Alleen dan eet ik ook alleen, dan kun je van veel dingen twee keer eten.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:51 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Maar dan eet je ook niet veel? Ik eet acht boterhammen per dag, dus drie broden per week. Met brood van een euro is dat al 3 euro van mijn totale budget. Daar komt nog boter en beleg bij, en misschien een glas melk? Dat is ook nog wel 1 euro erbij. Dan houd ik nog 11 euro over voor 7 dagen eten. Dat is 1,50 per maaltijd. Is te doen, maar houdt niet over. En dan heb ik fruit oid nog niet meegerekendKnap hoor, dat het jou lukt.
Dat is ook niet echt veel...quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 19:58 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik eet vier boterhammen op een dag, drie stuks fruit en 300gr. groente.
En natuurlijk eet ik ook aardappelen/rijst/pasta/couscousquote:
Wow, dat is wel echt heel weinig. Koop je ook nooit wat lekkers voor bij de koffie, zakje chips of flesje wijn/krat bier? Wij proberen maandelijks voor ¤300 boodschappen te doen maar merken dat het bedrag ook echt niet lager moet worden.quote:Op vrijdag 28 oktober 2016 13:06 schreef ChildoftheStars het volgende:
Dit topic, en met name deze post, heeft me aan het denken gezet over mijn eigen financiën. Financieel heb ik het prima, maar ik heb er niet heel veel zicht of grip op. Gisteren heb ik een tweede bankrekening geopend voor mijn vaste lasten en ik ga meerdere spaarpotten creëren (zorgkosten, vakantie). De rest mag dan op (maar hoeft natuurlijk niet).quote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:54 schreef Renesite het volgende:
[..]
ik doe dit voor de kost, lees mn vorige bericht: open twee rekeningen: een betaalrekening, een boodschappentekening en een spaarrekening. Die laatste ergens waar je niet makkelijk mee kan overboeken, zonder app. Spaar ook naast je situatie. Klinkt vreemd maar je verkomt er recidive mee.
quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 08:40 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dit topic, en met name deze post, heeft me aan het denken gezet over mijn eigen financiën. Financieel heb ik het prima, maar ik heb er niet heel veel zicht of grip op. Gisteren heb ik een tweede bankrekening geopend voor mijn vaste lasten en ik ga meerdere spaarpotten creëren (zorgkosten, vakantie). De rest mag dan op (maar hoeft natuurlijk niet).
Netjesquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 08:40 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dit topic, en met name deze post, heeft me aan het denken gezet over mijn eigen financiën. Financieel heb ik het prima, maar ik heb er niet heel veel zicht of grip op. Gisteren heb ik een tweede bankrekening geopend voor mijn vaste lasten en ik ga meerdere spaarpotten creëren (zorgkosten, vakantie). De rest mag dan op (maar hoeft natuurlijk niet).
Wauwquote:Op vrijdag 28 oktober 2016 17:37 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |