Dit houdt niet meer op, anderen worden hooguit in de (goede) richting gezet!quote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik vind het allemaal best. Als het gezeik maar ophoudt.
Ja, maar niet in deze zwarte staat. Is aan het veranderen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:42 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
Is goed hoor, we zullen zien. Ik ga geen moeite doen om extremistische maakbare-wereldgelovers te overtuigen maar wees niet verbaasd als Zwarte Piet over 10 jaar nog net zo levend is als nu.
In den lande waarschijnlijk niet, en mocht de apathie toch overwinnen dan zullen er altijd nog Sinterklaasverenigingen blijven die het 'echte' Sinterklaasfeest blijven vieren.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:00 schreef Voetstappen het volgende:
[..]
Ja, maar niet in deze zwarte staat. Is aan het veranderen.
Je bedoelt andere Vaticaanse klederdracht?quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:58 schreef sp3c het volgende:
denk dat piet eerder zijn glimmende pakje kwijtraakt dan zijn zwarte kleur
oeh die is wel coolquote:Op woensdag 26 oktober 2016 22:37 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Je bedoelt andere Vaticaanse klederdracht?
[ afbeelding ]
Er werd überhaupt nooit verteld waarom zp zwart was. Hij was zo zwart als roet. Qua dat het net zo zwart was als roet, niet omdat dat de oorzaak was.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:24 schreef erodome het volgende:
Dat is het liedje letterlijk ja. Dat neemt niet weg dat we al sinds mijn jeugd (en ik ben niet piepjong meer) aan kinderen vertellen dat dat zwart komt door het roet.
Het verhaal dat zp gewoon zwart is qua huidskleur wordt eigenlijk nooit verteld, ik heb er nog nooit van gehoord iig.
Tuurlijk niet, dat werd op den duur niet meer verteld. Net zo min als de functie van een roe.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 23:02 schreef Arcee het volgende:
[..]
Er werd überhaupt nooit verteld waarom zp zwart was. Hij was zo zwart als roet. Qua dat het net zo zwart was als roet, niet omdat dat de oorzaak was.
Welke blackface bedoel je waar die kinderen dan niets van moeten hebben?quote:
Misschien in Amsterdam en 1 of 2 andere steden. Deze discussie wordt amper gevoerd in de rest van Nederland. En terecht.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 21:00 schreef Voetstappen het volgende:
[..]
Ja, maar niet in deze zwarte staat. Is aan het veranderen.
Voor zover ik weet worden die 500+ (and counting) zwarte intochten georganiseerd door het bedrijfsleven, namelijk de plaatselijke middenstand. Geholpen door locale media.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 19:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, je mening is duidelijk. Punt is dat jij er niet over gaat. Media en bedrijfsleven wel.
Ik bedoel de verhalen als "toen voeren ze door de regenboog en hadden ze een kleurtje!" en "de pieten zoeken dringend onderdak want hun Pietenhuis wordt gerenoveerd!" Onnodige paniek en ouders die er een draai aan moeten geven terwijl ze het script niet kennen.quote:Op woensdag 26 oktober 2016 20:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Toen kreeg je dat verhaal via school e.d. binnen... Even voor de duidelijkheid, ik ben net 39 geworden en ook in mijn jeugd was het verhaal dat zp zwart was door de schoorsteen.
Waar was die Piet dan zwart van en waarom zou je als ouders een draai moeten geven aan een verhaal op tvquote:Op donderdag 27 oktober 2016 00:32 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik bedoel de verhalen als "toen voeren ze door de regenboog en hadden ze een kleurtje!" en "de pieten zoeken dringend onderdak want hun Pietenhuis wordt gerenoveerd!" Onnodige paniek en ouders die er een draai aan moeten geven terwijl ze het script niet kennen.
Dat piet zwart van het roet was, nee. Hier niet. Alleen de hulppieten. Nog dagen na 5 december onder de roetvegen.
Kinderlijk eenvoudig. Zwarte Piet is zwart. Eigenlijk zoals Rutte het zei.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 00:46 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Waar was die Piet dan zwart van en waarom zou je als ouders een draai moeten geven aan een verhaal op tv
Maar die uitleg werd toch in het Sinterklaasjournaal gegeven?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 00:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Kinderlijk eenvoudig. Zwarte Piet is zwart. Eigenlijk zoals Rutte het zei.
Voor een kind is Zwarte Piet zwart. Het maakt een kind niet uit waarom Zwarte Piet zwart is. De betekenis van het zwart van Zwarte Piet komt pas later, als de magie voorbij is en de traditie ook voor het dan oudere kind zijn ware betekenis krijgt.
Wanneer Zwarte Piet (om wat voor kul reden dan ook) een andere kleur krijgt dan snapt het 'huidige kind' dat niet ("Zwarte Piet is toch zwart Papa"?) en mocht een kind om uitleg vragen dan zal je als ouder daar iets mee moeten. Daarbij zal menigeen toch de traditie in ere willen houden.
Maaaaama! Waarom is onze Piet zwart en die van tv niet?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 00:46 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
waarom zou je als ouders een draai moeten geven aan een verhaal op tv
quote:Op donderdag 27 oktober 2016 01:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Maaaaama! Waarom is onze Piet zwart en die van tv niet?
Paaaaap! Waarom mag Zwarte Piet hier niet slapen?
Daarom.
Ik denk dat je het Sinterklaasjournaal te belangrijk maakt. De term 'Zwarte Piet' alleen al triggert bij kleine kinderen dat hij zwart behoort te zijn. Gewoon, hou het simpel he. 'Zwarte' Piet. Een anderskleurige Piet zal niet gesnapt worden. Een 'roet'-Piet misschien. Dat ZOU je dan nog kunnen verklaren in de zin van:quote:Op donderdag 27 oktober 2016 01:01 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maar die uitleg werd toch in het Sinterklaasjournaal gegeven?
En dat zeg je dat als ouder en dan denkt zo'n kind "ja, daaaag, Zwarte Piet is zwart".quote:Op donderdag 27 oktober 2016 01:09 schreef Kijkertje het volgende:
[..]Vindt je dat echt zo moeilijk? Sommige Pieten zijn nog zwart en sommige niet omdat ze onder een regenboog doorgevaren zijn. En als Piet bij jou aanklopt (wat nooit gaat gebeuren natuurlijk) dan mag hij gewoon blijven slapen.
Ofzo..
Welnee, kinderen doen helemaal niet zo moeilijk.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 01:25 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik denk dat je het Sinterklaasjournaal te belangrijk maakt. De term 'Zwarte Piet' alleen al triggert bij kleine kinderen dat hij zwart behoort te zijn. Gewoon, hou het simpel he. 'Zwarte' Piet. Een anderskleurige Piet zal niet gesnapt worden. Een 'roet'-Piet misschien. Dat ZOU je dan nog kunnen verklaren in de zin van:
"Vroeger waren er veeeeeel meer schoorstenen dus werden ze toen viezer en nu minder".
Maar ja, uiteindelijk heeft die hele roet Piet heeft weinig met de originele heidens/christelijke traditie te maken.
Exact. 'Zwarte Piet' is zwart.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 01:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Welnee, kinderen doen helemaal niet zo moeilijk.
Maar aangezien het Sinterklaasjournaal niets met het Sinterklaasfeest te maken heeft, kijken niet alle kinderen het Sinterklaasjournaal.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 01:01 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maar die uitleg werd toch in het Sinterklaasjournaal gegeven?
Dat idee zit in jouw hoofd, maar jij bent dan ook geen kind meer.quote:
Maar als je het geloof en de magie in stand wilt houden, moet je niet met allerlei domme kronkels komen. Ze doen misschien niet zo moeilijk, maar ze zijn zeker niet achterlijk. Die van mij in ieder geval niet.quote:Op donderdag 27 oktober 2016 01:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Welnee, kinderen doen helemaal niet zo moeilijk.
Tja, kom maar op met die bron dan?quote:Op donderdag 27 oktober 2016 01:30 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat idee zit in jouw hoofd, maar jij bent dan ook geen kind meer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |