abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166223817
quote:
11s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:29 schreef Braindead2000 het volgende:
Blijkbaar hebben we nu met een nieuwe Einstein-generatie aan kleuters te maken die nooit zullen geloven dat een echte zwarte piet gewoon een piet is met veel roet.
Tuurlijk kan je ze dat wel vertellen en met wat geluk zullen ze het nog slikken ook. Maar hoe verder jouw visie afwijkt van dat "officiele" verhaal, hoe lastiger dat zal worden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 19:05:56 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166224085
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Tuurlijk kan je ze dat wel vertellen en met wat geluk zullen ze het nog slikken ook. Maar hoe verder jouw visie afwijkt van dat "officiele" verhaal, hoe lastiger dat zal worden.
In dat opzicht is het jammer dat het Sinterklaasjournaal het hele feest heeft gekaapt. Dat is al langer aan de gang, dat kinderen een verhaal te horen krijgen over Sinterklaas en de Zwarte Pieten in het Sinterklaasjournaal en dat dat eigenlijk niet past bij wat de ouders zelf willen doorgegeven vanuit hun eigen traditie.
Ik kan me nog herinneren dat opeens Zwarte Piet overal welkom was als er een krijtcirkel bij de deur stond, want ze konden niet terecht in het Pietenhuis (of zoiets) - de gelijkenis met de vluchtelingenproblematiek was natuurlijk evident. Hoe moet je daar als ouder dan weer op inspelen? De logeerkamer klaarmaken voor Piet? Of je doet niks met het risico een huilend kind te hebben omdat je een harteloos kreng bent? Dat is gewoon niet fatsoenlijk, om een familiefeest op die manier te claimen.

Ik zou dan ook liever zien dat het hele Sinterklaasfeest afstapt van het nationale platform en alleen nog onderling wordt gevierd, op dorps- en stadswijkniveau en in de families en gezinnen, want dat is waar het thuishoort en daar kan iedereen er zijn eigen (regionale) draai aan geven.
pi_166224114
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:53 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is dan ook het verhaal dat overal verteld wordt, bij het "officiele" verhaal en thuis. Het wordt pas problematisch als die 2 niet met elkaar overeen komen.

Nee, je was geen dom kind, gewoon een gezond kind. Maar zoals gezegd kwam dat verhaal gewoon algemeen overeen.
En hoe zie jij de liedjes veranderen? Want de oude liedjes gelooft deze Einstein-generatie natuurlijk dan ook niet. Als ik jou mag geloven dan gaan ouders en grootouders in december massaal zingen: "Roetveegpiet wiedewiedewiet, ik hoor je wel en ik zie je ook" en "Sinterklaasje kom maar binnen met je gelijkwaardige ZZP'er"?
pi_166224481
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:07 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

En hoe zie jij de liedjes veranderen? Want de oude liedjes gelooft deze Einstein-generatie natuurlijk dan ook niet. Als ik jou mag geloven dan gaan ouders en grootouders in december massaal zingen: "Roetveegpiet wiedewiedewiet, ik hoor je wel en ik zie je ook" en "Sinterklaasje kom maar binnen met je gelijkwaardige ZZP'er"?
Je bent je ervan bewust dat roet ook zwart is en dat het verhaal wat al erg lang verteld wordt is dat pieten zwart zijn door roet? Dat is dus allemaal geen enkel probleem, daarom vind ik ook dat dit een goed compromis is, er hoeft niets veranderd te worden aan het algemene verhaal, niets aan de liedjes veranderd te worden, het sluit gewoonweg naadloos aan bij het sinterklaas journaal.

Dat jij dan misschien dat zwart veel vetter aanzet doet er niet zoveel toe. Alhoewel ik je kan aanraden (voor je kinderen) om die rode dikke lippen, oorbellen en kroeshaar e.d. weg te laten.
Heb het al vaker gezegd, maar doe het gewoon andersom dan als RTL doet, dus niet een paar roetvegen, maar lekker vet zwart van het roet met daarin wat vegen waarin een heel klein beetje wat eronder zit doorschemert.
Zo blijft je zp zwart, hebben we het over een miniscule aanpassing, problem solved, iedereen blij.

En de kans is groot dat dat dit jaar en zelfs volgend jaar nog helemaal niet nodig is om geen rare vragen van je kind te krijgen. Maak je dus niet te druk, ook voor jou is er best een oplossing te vinden waarmee ook jij kan leven.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166224508
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In dat opzicht is het jammer dat het Sinterklaasjournaal het hele feest heeft gekaapt. Dat is al langer aan de gang, dat kinderen een verhaal te horen krijgen over Sinterklaas en de Zwarte Pieten in het Sinterklaasjournaal en dat dat eigenlijk niet past bij wat de ouders zelf willen doorgegeven vanuit hun eigen traditie.
Ik kan me nog herinneren dat opeens Zwarte Piet overal welkom was als er een krijtcirkel bij de deur stond, want ze konden niet terecht in het Pietenhuis (of zoiets) - de gelijkenis met de vluchtelingenproblematiek was natuurlijk evident. Hoe moet je daar als ouder dan weer op inspelen? De logeerkamer klaarmaken voor Piet? Of je doet niks met het risico een huilend kind te hebben omdat je een harteloos kreng bent? Dat is gewoon niet fatsoenlijk, om een familiefeest op die manier te claimen.

Ik zou dan ook liever zien dat het hele Sinterklaasfeest afstapt van het nationale platform en alleen nog onderling wordt gevierd, op dorps- en stadswijkniveau en in de families en gezinnen, want dat is waar het thuishoort en daar kan iedereen er zijn eigen (regionale) draai aan geven.
Kan me niet herinneren dat dat ooit anders is geweest sinds deze vorm van de sinterklaasviering. Die is al gevormd door de middenstand/tv en dat soort zaken, die zijn daar al zo ontzettend lang leidend in...
  woensdag 26 oktober 2016 @ 19:22:51 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166224525
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:21 schreef erodome het volgende:

[..]

Je bent je ervan bewust dat roet ook zwart is en dat het verhaal wat al erg lang verteld wordt is dat pieten zwart zijn door roet?
De tekst is "ook al ben ik zwart ALS roet" en niet "ook al ben ik zwart VANWEGE het roet".
pi_166224564
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De tekst is "ook al ben ik zwart ALS roet" en niet "ook al ben ik zwart VANWEGE het roet".
Dat is het liedje letterlijk ja. Dat neemt niet weg dat we al sinds mijn jeugd (en ik ben niet piepjong meer) aan kinderen vertellen dat dat zwart komt door het roet.
Het verhaal dat zp gewoon zwart is qua huidskleur wordt eigenlijk nooit verteld, ik heb er nog nooit van gehoord iig.
pi_166224625
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:24 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is het liedje letterlijk ja. Dat neemt niet weg dat we al sinds mijn jeugd (en ik ben niet piepjong meer) aan kinderen vertellen dat dat zwart komt door het roet.
Het verhaal dat zp gewoon zwart is qua huidskleur wordt eigenlijk nooit verteld, ik heb er nog nooit van gehoord iig.
Hoe deze denkbeeldige figuur aan zijn kleur komt, zal een kind toch om't even zijn.
Zijn naam is Piet en hij is zwart, dus de naam Zwarte Piet blijft gewoon bestaan, wat is nu het probleem :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 19:27:02 #84
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166224637
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Kan me niet herinneren dat dat ooit anders is geweest sinds deze vorm van de sinterklaasviering. Die is al gevormd door de middenstand/tv en dat soort zaken, die zijn daar al zo ontzettend lang leidend in...
Ik bedoel dat de kinderen worden "opgehitst" door verhalen die door de NPO worden verteld en dat de ouders (en middenstanders) zich in allerlei bochten moeten wringen om het verhaal "kloppend" te maken met hun eigen verhaal en interpretaties.
Het Sinterklaasjournaal is pas in 2001 begonnen. Daarvoor had je alleen de nationale intocht, zonder echt verhaal eromheen.
pi_166224652
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:24 schreef erodome het volgende:

[..]

Zo werkt dat niet he. Of Piet is zwart door het roet of piet is zwart omdat hij een negerslaaf is. Als hij zwart door het roet is is er geen enkele reden om zijn uiterlijk te veranderen.
pi_166224702
Hé mensen. Even tussendoor.

Het is toch wel vrij duidelijk dat dit gedoe nu gewoon klaar is? RTL begint, Sinterklaasjournaal kan dan niet achterblijven, winkels gaan dan mee, intochten ook. Klaar. Einde discussie. Dit jaar zie je de laatste paar zwarte-pieten-oude-stijl op straat en veel zullen het er niet eens zijn.

Kun je wel heel boos blijven doen over van alles en nog wat, maar dat heeft geen zin meer. Het is klaar.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 19:29:05 #87
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166224703
quote:
10s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:27 schreef Braindead2000 het volgende:
Als hij zwart door het roet is is er geen enkele reden om zijn uiterlijk te veranderen.
Hij zou zich dan potdorie eens kunnen wassen, die Piet de Smeerpoets!
  woensdag 26 oktober 2016 @ 19:29:45 #88
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166224728
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:29 schreef Jigzoz het volgende:

Het is toch wel vrij duidelijk dat dit gedoe nu gewoon klaar is? RTL begint, Sinterklaasjournaal kan dan niet achterblijven, winkels gaan dan mee, intochten ook. Klaar. Einde discussie. Dit jaar zie je de laatste paar zwarte-pieten-oude-stijl op straat en veel zullen het er niet eens zijn.

Kun je wel heel boos blijven doen over van alles en nog wat, maar dat heeft geen zin meer. Het is klaar.
Zoals uit mij FiPo blijkt, is het nog lang niet zover voor wat betreft de intochten.
pi_166224741
quote:

Het is inderdaad klaar.
pi_166224788
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zoals uit mij FiPo blijkt, is het nog lang niet zover voor wat betreft de intochten.
Ja, je mening is duidelijk. Punt is dat jij er niet over gaat. Media en bedrijfsleven wel.
pi_166224857
http://www.kinderliedjes.info/arme-zwarte-piet/

In dit liedje wordt een verklaring gegeven voor de vele kleuren Pieten die er tegenwoordig zijn.
Echter de arbeidsinspectie heeft Sint Nicolaas aangeklaagd wegens de onveilige arbeids- omstandigheden. Sylvana zal via DENK kamervragen stellen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_166224878
quote:

Vreemde conclusie. De ZP-liefhebbers wordt verweten dat ze zo halsstarrig zijn en tegelijkertijd volgens ze slaafs de bevelen van de almachtige omroepjes op?
pi_166225033
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:34 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Vreemde conclusie. De ZP-liefhebbers wordt verweten dat ze zo halsstarrig zijn en tegelijkertijd volgens ze slaafs de bevelen van de almachtige omroepjes op?
Ze zouden kunnen gaan rellen ja. Doet hun zaak ook niet bepaald goed.

Ik vind die naïeve gedachte dat 'jan met de pet' gaat over hoe dit soort grote vieringen eruit zien wel grappig. Kinderen kijken niet naar hun ouders. Kinderen kijken naar tv, de speelgoedwinkels, de andere winkels en naar wat ze op hun apps zien. Als hun ouders en de buren dan aan komen zetten met die blackface, dan moeten ze daar niks van hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2016 19:41:17 ]
pi_166225142
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik vind die naïeve gedachte dat 'jan met de pet' gaat over hoe dit soort grote vieringen eruit zien wel grappig. Kinderen kijken niet naar hun ouders. Kinderen kijken naar tv, de speelgoedwinkels, de andere winkels en naar wat ze apps zien. Als hun ouders en de buren dan aan komen zetten met die blackface, dan moeten ze daar niks van hebben.
Is goed hoor, we zullen zien. Ik ga geen moeite doen om extremistische maakbare-wereldgelovers te overtuigen maar wees niet verbaasd als Zwarte Piet over 10 jaar nog net zo levend is als nu.
pi_166225161
quote:
10s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:42 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Is goed hoor, we zullen zien. Ik ga geen moeite doen om extremistische maakbare-wereldgelovers te overtuigen maar wees niet verbaasd als Zwarte Piet over 10 jaar nog net zo levend is als nu.
Ik vind het allemaal best. Als het gezeik maar ophoudt.
pi_166225672
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:26 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Hoe deze denkbeeldige figuur aan zijn kleur komt, zal een kind toch om't even zijn.
Zijn naam is Piet en hij is zwart, dus de naam Zwarte Piet blijft gewoon bestaan, wat is nu het probleem :{
Wat mij betreft geen...
Maar wat ik zeg is dat met die roetpiet dus ook geen probleem is.
pi_166225747
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik bedoel dat de kinderen worden "opgehitst" door verhalen die door de NPO worden verteld en dat de ouders (en middenstanders) zich in allerlei bochten moeten wringen om het verhaal "kloppend" te maken met hun eigen verhaal en interpretaties.
Het Sinterklaasjournaal is pas in 2001 begonnen. Daarvoor had je alleen de nationale intocht, zonder echt verhaal eromheen.
Toen kreeg je dat verhaal via school e.d. binnen... Even voor de duidelijkheid, ik ben net 39 geworden en ook in mijn jeugd was het verhaal dat zp zwart was door de schoorsteen.
pi_166225788
quote:

[..]

Ik vind die naïeve gedachte dat 'jan met de pet' gaat over hoe dit soort grote vieringen eruit zien wel grappig. Kinderen kijken niet naar hun ouders. Kinderen kijken naar tv, de speelgoedwinkels, de andere winkels en naar wat ze op hun apps zien. Als hun ouders en de buren dan aan komen zetten met die blackface, dan moeten ze daar niks van hebben.
Dit ja.
pi_166225980
quote:

[..]

Over welke 'blackface' heb je het?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166225997
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 20:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Over welke 'blackface' heb je het?
Google helpt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo