abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_166005010
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:05 schreef barthol het volgende:

[..]

Moet je dan wel regelen bij de NVVE. Zo'n verklaring.
Of je print het gewoon uit...

http://www.uitvaart.nl/in(...)euthanasieverklaring
pi_166005155
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 23:11 schreef Boca_Raton het volgende:

Vind ik te eenzijdig. Iemand missen is verschrikkelijk.
Zoals jezelf zei, lijden hoort bij het leven. Iemand die zijn/haar leven voltooid acht laten lijden onder het feit dat nabestaande ze gaan missen vind ik onmenselijker. Vroeg of laat ga je ze toch los moeten laten, waarom dan niet op een moment dat mensen er zelf voor kiezen?
Accepteren dat iemand dood gaat hoort ook bij het leven, dat doet even zeer.

Zou jij je vader of moeder een leven gunnen waarin ze alleen nog leven omwille van jou maar verder eigenlijk de wens hebben om er gewoon niet meer te zijn?
  maandag 17 oktober 2016 @ 00:41:37 #43
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_166005159
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 23:45 schreef Operc het volgende:

[..]

Maar je bent niet verantwoordelijk voor het lijden wat een ander ondergaat doordat jij je eigen lijden beëindigt.
Natuurlijk wel.
  maandag 17 oktober 2016 @ 00:43:53 #44
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_166005175
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 23:51 schreef madam-april het volgende:

[..]

Als je van iemand houdt dan respecteer je die keuze. Houden van betekent ook loslaten.

Ik zou me vele malen slechter voelen als ik wist dat iemand van wie ik heel veel hou lijdt omdat diegene mij de pijn van het verlies wil besparen..
Bij oude en zieke mensen zeker. Maar een dierbare van zeg 20 jaar?
pi_166005176
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Natuurlijk wel.
Waarom?
  maandag 17 oktober 2016 @ 00:47:02 #46
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_166005193
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:40 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Zoals jezelf zei, lijden hoort bij het leven. Iemand die zijn/haar leven voltooid acht laten lijden onder het feit dat nabestaande ze gaan missen vind ik onmenselijker. Vroeg of laat ga je ze toch los moeten laten, waarom dan niet op een moment dat mensen er zelf voor kiezen?
Accepteren dat iemand dood gaat hoort ook bij het leven, dat doet even zeer.

Zou jij je vader of moeder een leven gunnen waarin ze alleen nog leven omwille van jou maar verder eigenlijk de wens hebben om er gewoon niet meer te zijn?
Dit klinkt al genuanceerder. De reacties hierboven waren veel stelliger en daar heb moeite mee.

Maar dan nog staat deze mogelijkheid me tegen.
pi_166005194
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:43 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Iemand van 20 zal niet in aanmerking komen voor zelfbeschikkingsrecht.
Dan nog lijkt het me nogal egoïstisch om iemand te laten lijden omdat en ander niet los kan laten.
Maar goed iemand van 20 heeft nog geen voltooid leven.
  maandag 17 oktober 2016 @ 00:48:16 #48
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_166005198
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:44 schreef Operc het volgende:

[..]

Waarom?
Als ik jou een schop tegen je schenen geef dan ben ik verantwoordelijk voor die pijn.
pi_166005207
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:28 schreef FANN het volgende:

[..]

Of je print het gewoon uit...

http://www.uitvaart.nl/in(...)euthanasieverklaring
Bij de NVVE kan je zo'n niet-reanimeren penning krijgen die je om je nek kan hangen. En dat is een leidraad voor als hulpverleners je bij b.v. een auto ongeluk als een wrak op het randje van de dood, uit een wrak halen. Dan hebben die hulpverleners de instructie om niet te reanimeren. Is die er niet dan zullen ze het uiteraard wel doen, dat proberen te reanimeren.

Mijn 92 jarige moeder heeft ook zo'n penning. Wil thuis blijven wonen en absoluut niet naar een verzorgingstehuis als dat niet meer zou kunnen. Ze is heel stellig dat ze eruit stapt als het in haar eigen huis blijven wonen niet meer mogelijk is.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_166005215
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:48 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Als ik jou een schop tegen je schenen geef dan ben ik verantwoordelijk voor die pijn.
Want dat is iets wat jij doet om je eigen lijden te beëindigen? Vertel mij eens waarom iemand die zelfmoord pleegt/euthanasie aanvraagt/stervenshulp aanvraagt verantwoordelijk is voor het verdriet van de nabestaanden. En dan heb ik het niet over het veroorzaken van die pijn, want die link is evident.
pi_166005216
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:50 schreef barthol het volgende:

[..]

Bij de NVVE kan je zo'n niet-reanimeren penning krijgen die je om je nek kan hangen. En dat is een leidraad voor als hulpverleners je bij b.v. een auto ongeluk als een wrak op het randje van de dood, uit een wrak halen. Dan hebben die hulpverleners de instructie om niet te reanimeren. Is die er niet dan zullen ze het uiteraard wel doen, dat proberen te reanimeren.

Mijn 92 jarige moeder heeft ook zo'n penning. Wil thuis blijven wonen en absoluut niet naar een verzorgingstehuis als dat niet meer zou kunnen. Ze is heel stellig dat ze eruit stapt als het in haar eigen huis blijven wonen niet meer mogelijk is.
Ah... als het om de penning gaat moet ik ook maar eens lid worden.
  maandag 17 oktober 2016 @ 00:53:40 #52
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_166005225
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:51 schreef Operc het volgende:

[..]

Want dat is iets wat jij doet om je eigen lijden te beëindigen? Vertel mij eens waarom iemand die zelfmoord pleegt/euthanasie aanvraagt/stervenshulp aanvraagt verantwoordelijk is voor het verdriet van de nabestaanden. En dan heb ik het niet over het veroorzaken van die pijn, want die link is evident.
Als je het veroorzaakt dan ben je toch verantwoordelijk...?
pi_166005232
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Natuurlijk wel.
Jouw lijden vindt je altijd erger was dan dat van iemand anders?

Behoorlijk egoistisch wel....
  maandag 17 oktober 2016 @ 00:56:10 #54
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_166005240
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:54 schreef FANN het volgende:

[..]

Jouw lijden vindt je altijd erger was dan dat van iemand anders?

Behoorlijk egoistisch wel....
Ik snap m niet...?
pi_166005271
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:56 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik snap m niet...?
Jij vind het belangrijker om iemand te laten lijden omwille het niet los willen laten van een persoon en het verdriet en leegte die dat achterlaat.

Edit, simpel uitgelegd. Jij vindt het belangrijker om zelf niet te lijden waar een ander dat voor jou wel moet.
pi_166005275
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:01 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Jij vind het belangrijker om iemand te laten lijden omwille het niet los willen laten van een persoon en het verdriet en leegte die dat achterlaat.
Dank je... ik zat te denken hoe ik dat zo eenvoudig mogelijk kon uitleggen....
pi_166005277
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Als je het veroorzaakt dan ben je toch verantwoordelijk...?
Volgens die logica zou je moeten zorgen dat niemand je aardig vindt (maar ook weer niet onaardig vindt) want als iemand je aardig vindt en dus verdriet heeft als je doodgaat, dan heb jij dat veroorzaakt en ben jij dus verantwoordelijk voor hun lijden. Snap je nu waarom een mens die zichzelf uit zijn lijden verlost/laat verlossen niet verantwoordelijk is voor het verdriet wat anderen daarbij voelen?
  maandag 17 oktober 2016 @ 01:05:58 #58
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_166005299
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:01 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ik verzet me ertegen in het geval dat er geen afwegingen gemaakt worden; als dierbaren niet meegemomen worden in die besluitvorming. Dan wordt het een egoistische boel.

Maar ik heb er toch bedenkingen bij.
pi_166005332
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 00:43 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dan al helemaal.. Die zou dan nog zeg 60 jaar moeten lijden omdat ik niet los kan laten..
pi_166005334
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:05 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ik verzet me ertegen in het geval dat er geen afwegingen gemaakt worden; als dierbaren niet meegemomen worden in die besluitvorming. Dan wordt het een egoistische boel.

Als het over een voltooid leven gaat is mijn mening dat alleen partners er een rol als dierbare in speelt.
Als een van mijn ouders besluit dat hun leven er op zit zal ik daar verdriet van hebben. Maar mijn verdriet kan niet rechtvaardigen een ander tegen zijn wil door te laten leven. Waarmee mijn verdriet belangrijker zou zijn als het leiden van een persoon wat toch liever dood wil zijn.
Dat is nogmaals behoorlijk egoïstisch.
pi_166005342
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:11 schreef madam-april het volgende:

[..]

Dan al helemaal.. Die zou dan nog zeg 60 jaar moeten lijden omdat ik niet los kan laten..
Iemand van 20 die zijn leven voltooid acht heeft een ander probleem. We praten hier over mensen van 75+.
pi_166005366
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Iemand van 20 die zijn leven voltooid acht heeft een ander probleem. We praten hier over mensen van 75+.
Er zjn ook jongere mensen die niet verder wil leven in een toestand van ondraaglijk lijden, of in een toestand die geen of nauwelijks uitzicht biedt op terugkeer tot een redelijke en waardige bestaan.

Die mogen geen euthasie?
  maandag 17 oktober 2016 @ 01:20:20 #63
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_166005370
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:12 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Als het over een voltooid leven gaat is mijn mening dat alleen partners er een rol als dierbare in speelt.
Als een van mijn ouders besluit dat hun leven er op zit zal ik daar verdriet van hebben. Maar mijn verdriet kan niet rechtvaardigen een ander tegen zijn wil door te laten leven. Waarmee mijn verdriet belangrijker zou zijn als het leiden van een persoon wat toch liever dood wil zijn.
Bij ernstig lijden, landurig en uitzichtloos, kan ik enigszins meegaan.
pi_166005393
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:19 schreef FANN het volgende:

[..]

Er zjn ook jongere mensen die niet verder wil leven in een toestand van ondraaglijk lijden, of in een toestand die geen of nauwelijks uitzicht biedt op terugkeer tot een redelijke en waardige bestaan.

Die mogen geen euthasie?
Daar gaat dit wetsvoorstel niet over. Hoewel ik je wel gelijk geef ;)
pi_166005396
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

ah...oké, gelukkig maar....
pi_166005419
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:20 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Bij ernstig lijden, landurig en uitzichtloos, kan ik enigszins meegaan.
Want op je 75e valt er nog veel te beleven?
In het vorige deel schetste ik een situatie van mijn oma: 88 jaar, man vorig jaar overleden waarmee ze alles deed, slecht ter been redelijk gezond maar ze hoeft gewoon niet meer. Zit overdag vaak alleen, genoeg mensen over de vloer maar toch eenzaam. Afgelopen maand nog naar Australië geweest om haar zus te bezoeken. Toch wil ze dood.
Welke reden is er om haar tegen te houden?
pi_166005472
Youp heeft daar een mooi lied over gezongen.

Youp van 't hek - Oude Man

Oude man in de hal van het station
kijkt naar de veel te grote klok
leunt op een been en op een stok
weet dat op elk perron
een trein vertrekt

naar daar waar hij wil wezen
naar zijn overleden vrouw en kind
hij vreest niet
want hij heeft niets te vrezen
niets te verliezen

dus hij wint alleen maar
door die sprong te wagen
maar springen gaat heel moeilijk
met zo'n stok
en aan wie kan je dat duwtje vragen?

er staat een oude man te kijken naar de klok
Oude man in de hal van het station
kijkt wanhopig naar de hordes mensen
niemand begrijpt iets van z'n wens
hij wil naar dat perron

hij heeft zijn oudste broer
dement zien worden
zijn zus is doof
en ook nog bijna blind
hij is op zijn been na

goed in orde
niets te verliezen
dus hij wint
alleen maar
door die sprong te wagen
maar springen gaat heel moeilijk
met zo'n stok

en aan wie kan je dat duwtje vragen
er staat een oude man te kijken naar de klok
vroeger had hij last van angsten
de dood was een tiran die zei:
'je moet'
van al zijn vrienden was hij
veruit de bangste

maar nu wil hij
als voorste in de stoet
vertrekken naar een beter leven
naar zijn vrouw en naar zijn kind
hij kiest de trein van negen over zeven
en weet dat hij die waagt
heel zeker wint

alles is beter dan verpleegtehuizen
denkt hij
als hij valt
van dat perron
wat zal hij horen?
een krachtig suizen?
hoe gaat de lucht
uit de ballon?

hij valt
met zijn twee benen
precies verkeerd
onder de trein
zodat alleen zijn benen
zijn verdwenen
en hij er nog een jaar of wat
moet zijn

in het tehuis zegt men:
'Die man die heeft geen leven'
hij ligt daar in een bed
niet in de goot
en acht jaar later
om negen over zeven
gaat hij natuurlijk
dood
pi_166005592
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Er zijn situaties waarin iemand van 20 een uitzichtloos leven leidt waar de mogelijkheid om te kunnen sterven absoluut gerechtvaardigd is maar waar de huidige euthanasie wet niet van toepassing op is.
pi_166005618
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 02:03 schreef madam-april het volgende:
Er zijn situaties waarin iemand van 20 een uitzichtloos leven leidt waar de mogelijkheid om te kunnen sterven absoluut gerechtvaardigd is maar waar de huidige euthanasie wet niet van toepassing op is.
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Nogmaals.
pi_166005638
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 02:03 schreef madam-april het volgende:

[..]

Hoewel ik me bedenk, welke uitzichtloze situatie kun jij bedenken waarin een 20-jarige een dermate uitzichtloos leven heeft dat het euthanasie zou rechtvaardigen?
pi_166005646
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 02:17 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Hoewel ik me bedenk, welke uitzichtloze situatie kun jij bedenken waarin een 20-jarige een dermate uitzichtloos leven heeft dat het euthanasie zou rechtvaardigen?
Lees het verhaal van FANN over zijn nichtje in het vorige deel. Dat is zo'n voorbeeld.
pi_166005672
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 02:19 schreef madam-april het volgende:

[..]

Lees het verhaal van FANN over zijn nichtje in het vorige deel. Dat is zo'n voorbeeld.
Kan zo niet terug vinden of zij niet in aanmerking komt voor euthanasie.

Waarbij trouwens niet vergeten moet worden dat ze zeer waarschijnlijk wel in aanmerking zou komen, maar euthanasie voor veel artsen een taboe is.
pi_166005922
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 23:11 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Vind ik te eenzijdig. Iemand missen is verschrikkelijk.
Tering... :N
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 17 oktober 2016 @ 06:53:55 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166005958
Het is niet bepaald zo dat mensen het eeuwige leven hebben. Ze gaan gegarandeerd een keer dood. Dat is verdrietig, maar het missen en de rouw zal er niet minder om zijn als dat een paar jaar eerder gebeurt dan wanneer het op natuurlijke wijze gaat.

Het is ook wel fijn (en berustend) om te weten dat iemand een prettige oude dag heeft gehad voor zijn dood in plaats van een lange periode van depressies, uitzichtloosheid en een gevoel van zinloosheid. Word je ook niet vrolijk van, als iemand bij elk bezoek zegt dat ie dood wil.
Denk even aan de bio-vleesdieren. Daar zeggen we tenminste nog van "heeft een goed leven gehad voor de slacht". Maar als mensen geen zin meer hebben, wil je ze een vreselijke periode bezorgen voor ze eindelijk vanzelf dood gaan? Dat je ouderen slechter behandeld dan slachtvee omdat jijzelf niet wil lijden?

Gezien het wetsvoorstel is het de bedoeling dat degene die dood wil er goed over nadenkt. Ik neem aan dat er ook met de toekomstige nabestaanden over wordt gesproken, het gaat om mensen met een duidelijke visie en een sterke wil, die zullen alles tot in de puntjes geregeld willen hebben, want dan is alles pas ècht klaar.
pi_166006005
quote:

[..]

ik vind egocentrisch dat de dierbaren iets willen bepalen. Die hebben toch ook geen keuze als iemand aan kanker overlijdt of een auto-ongeluk?
pi_166007946
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 02:17 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 02:19 schreef madam-april het volgende:

[..]

Mijn nichtje is ooit door een teek gebeten en vanaf toen ging het slechter, vanaf haar 14e jaar zit ze in een rolstoel en vanaf toen ging het steeds slechter en kon ze steeds minder en nu kan
ze hélemaal niks meer, ligt op bed, belletje onder haar kin, kan alleen haar hoofd
nog bewegen, heeft weer een week lang in het ziekenhuis gelegen en ze konden weer niks vinden, dat gaat al járen zo, ze kunnen nooit ''iets'' vinden.

en nu wil ze dood.

Ze is iets ouder dan 20 jaar, maar nog geen 30.
pi_166007978
quote:

[..]

Jij houdt liever voor je eigen egoistsche motieven iemand koste wat het kost in leven die eigenlijk al lang klaar is met leven? Wie is daar dan egoistisch?
Ja doei.
pi_166008862
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 10:46 schreef FANN het volgende:

[..]

[..]

Mijn nichtje is ooit door een teek gebeten en vanaf toen ging het slechter, vanaf haar 14e jaar zit ze in een rolstoel en vanaf toen ging het steeds slechter en kon ze steeds minder en nu kan
ze hélemaal niks meer, ligt op bed, belletje onder haar kin, kan alleen haar hoofd
nog bewegen, heeft weer een week lang in het ziekenhuis gelegen en ze konden weer niks vinden, dat gaat al járen zo, ze kunnen nooit ''iets'' vinden.

en nu wil ze dood.

Ze is iets ouder dan 20 jaar, maar nog geen 30.
Heb t gelezen, nogal een uitzonderlijk verhaal. Maar is euthanasie ooit serieus besproken? Dat kan ik zoals gezegd niet terugvinden...
pi_166009051
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 11:37 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Heb t gelezen, nogal een uitzonderlijk verhaal. Maar is euthanasie ooit serieus besproken? Dat kan ik zoals gezegd niet terugvinden...
Ja al vaker nu gaan ze met zijn allen, allereerst nichtje, maar ook haar vader, moeder en
drie broers een definitieve beslissing gaan maken, ze staan allen achter de beslissing van mijn
nichtje, wat die beslissing ook mag zijn.

Op dit moment en dat is eigenlijk al langer zo, is het haar wens om te sterven.

Misschien dat het nog even uitgesteld gaat worden om welke reden dan ook, misschien heeft
ze tóch nog twijfels, maar uiteindelijk zal iedereen haar wens respecteren en haar daarin steunen.
  maandag 17 oktober 2016 @ 11:56:25 #80
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_166009305
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 01:12 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Als een van mijn ouders besluit dat hun leven er op zit zal ik daar verdriet van hebben. Maar mijn verdriet kan niet rechtvaardigen een ander tegen zijn wil door te laten leven. Waarmee mijn verdriet belangrijker zou zijn als het lijden van een persoon wat toch liever dood wil zijn.
De teneur in dit topic vind ik zo van: 'Joh, je gunt het die ander niet, erg egoïstisch van je!'.
Ik denk niet dat ik zo in elkaar steek. Wat me tegen de borst stuit is dat er weinig belang wordt gehecht aan het feit dat er ook andere mensen mee te maken krijgen: met een persoonlijke doodswens. Ik ben zelf allergisch voor het motto: 'na mij de zondvloed'. En dat proef ik hier teveel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')