Als je het veroorzaakt dan ben je toch verantwoordelijk...?quote:Op maandag 17 oktober 2016 00:51 schreef Operc het volgende:
[..]
Want dat is iets wat jij doet om je eigen lijden te beëindigen? Vertel mij eens waarom iemand die zelfmoord pleegt/euthanasie aanvraagt/stervenshulp aanvraagt verantwoordelijk is voor het verdriet van de nabestaanden. En dan heb ik het niet over het veroorzaken van die pijn, want die link is evident.
Ik snap m niet...?quote:Op maandag 17 oktober 2016 00:54 schreef FANN het volgende:
[..]
Jouw lijden vindt je altijd erger was dan dat van iemand anders?
Behoorlijk egoistisch wel....
Jij vind het belangrijker om iemand te laten lijden omwille het niet los willen laten van een persoon en het verdriet en leegte die dat achterlaat.quote:
Dank je... ik zat te denken hoe ik dat zo eenvoudig mogelijk kon uitleggen....quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Jij vind het belangrijker om iemand te laten lijden omwille het niet los willen laten van een persoon en het verdriet en leegte die dat achterlaat.
Volgens die logica zou je moeten zorgen dat niemand je aardig vindt (maar ook weer niet onaardig vindt) want als iemand je aardig vindt en dus verdriet heeft als je doodgaat, dan heb jij dat veroorzaakt en ben jij dus verantwoordelijk voor hun lijden. Snap je nu waarom een mens die zichzelf uit zijn lijden verlost/laat verlossen niet verantwoordelijk is voor het verdriet wat anderen daarbij voelen?quote:Op maandag 17 oktober 2016 00:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als je het veroorzaakt dan ben je toch verantwoordelijk...?
Ik verzet me ertegen in het geval dat er geen afwegingen gemaakt worden; als dierbaren niet meegemomen worden in die besluitvorming. Dan wordt het een egoistische boel.quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:01 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Jij vind het belangrijker om iemand te laten lijden omwille het niet los willen laten van een persoon en het verdriet en leegte die dat achterlaat.
Dan al helemaal.. Die zou dan nog zeg 60 jaar moeten lijden omdat ik niet los kan laten..quote:Op maandag 17 oktober 2016 00:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bij oude en zieke mensen zeker. Maar een dierbare van zeg 20 jaar?
Als het over een voltooid leven gaat is mijn mening dat alleen partners er een rol als dierbare in speelt.quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik verzet me ertegen in het geval dat er geen afwegingen gemaakt worden; als dierbaren niet meegemomen worden in die besluitvorming. Dan wordt het een egoistische boel.
Maar ik heb er toch bedenkingen bij.
Iemand van 20 die zijn leven voltooid acht heeft een ander probleem. We praten hier over mensen van 75+.quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:11 schreef madam-april het volgende:
[..]
Dan al helemaal.. Die zou dan nog zeg 60 jaar moeten lijden omdat ik niet los kan laten..
Er zjn ook jongere mensen die niet verder wil leven in een toestand van ondraaglijk lijden, of in een toestand die geen of nauwelijks uitzicht biedt op terugkeer tot een redelijke en waardige bestaan.quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:14 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Iemand van 20 die zijn leven voltooid acht heeft een ander probleem. We praten hier over mensen van 75+.
Bij ernstig lijden, landurig en uitzichtloos, kan ik enigszins meegaan.quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:12 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als het over een voltooid leven gaat is mijn mening dat alleen partners er een rol als dierbare in speelt.
Als een van mijn ouders besluit dat hun leven er op zit zal ik daar verdriet van hebben. Maar mijn verdriet kan niet rechtvaardigen een ander tegen zijn wil door te laten leven. Waarmee mijn verdriet belangrijker zou zijn als het leiden van een persoon wat toch liever dood wil zijn.
Dat is nogmaals behoorlijk egoïstisch.
Daar gaat dit wetsvoorstel niet over. Hoewel ik je wel gelijk geefquote:Op maandag 17 oktober 2016 01:19 schreef FANN het volgende:
[..]
Er zjn ook jongere mensen die niet verder wil leven in een toestand van ondraaglijk lijden, of in een toestand die geen of nauwelijks uitzicht biedt op terugkeer tot een redelijke en waardige bestaan.
Die mogen geen euthasie?
ah...oké, gelukkig maar....quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Daar gaat dit wetsvoorstel niet over. Hoewel ik je wel gelijk geef
Want op je 75e valt er nog veel te beleven?quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:20 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bij ernstig lijden, landurig en uitzichtloos, kan ik enigszins meegaan.
Er zijn situaties waarin iemand van 20 een uitzichtloos leven leidt waar de mogelijkheid om te kunnen sterven absoluut gerechtvaardigd is maar waar de huidige euthanasie wet niet van toepassing op is.quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:14 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Iemand van 20 die zijn leven voltooid acht heeft een ander probleem. We praten hier over mensen van 75+.
quote:Op maandag 17 oktober 2016 02:03 schreef madam-april het volgende:
Er zijn situaties waarin iemand van 20 een uitzichtloos leven leidt waar de mogelijkheid om te kunnen sterven absoluut gerechtvaardigd is maar waar de huidige euthanasie wet niet van toepassing op is.
Nogmaals.quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:24 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Daar gaat dit wetsvoorstel niet over. Hoewel ik je wel gelijk geef
Hoewel ik me bedenk, welke uitzichtloze situatie kun jij bedenken waarin een 20-jarige een dermate uitzichtloos leven heeft dat het euthanasie zou rechtvaardigen?quote:Op maandag 17 oktober 2016 02:03 schreef madam-april het volgende:
[..]
Er zijn situaties waarin iemand van 20 een uitzichtloos leven leidt waar de mogelijkheid om te kunnen sterven absoluut gerechtvaardigd is maar waar de huidige euthanasie wet niet van toepassing op is.
Lees het verhaal van FANN over zijn nichtje in het vorige deel. Dat is zo'n voorbeeld.quote:Op maandag 17 oktober 2016 02:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Hoewel ik me bedenk, welke uitzichtloze situatie kun jij bedenken waarin een 20-jarige een dermate uitzichtloos leven heeft dat het euthanasie zou rechtvaardigen?
Kan zo niet terug vinden of zij niet in aanmerking komt voor euthanasie.quote:Op maandag 17 oktober 2016 02:19 schreef madam-april het volgende:
[..]
Lees het verhaal van FANN over zijn nichtje in het vorige deel. Dat is zo'n voorbeeld.
Tering...quote:Op zondag 16 oktober 2016 23:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Vind ik te eenzijdig. Iemand missen is verschrikkelijk.
ik vind egocentrisch dat de dierbaren iets willen bepalen. Die hebben toch ook geen keuze als iemand aan kanker overlijdt of een auto-ongeluk?quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik verzet me ertegen in het geval dat er geen afwegingen gemaakt worden; als dierbaren niet meegemomen worden in die besluitvorming. Dan wordt het een egoistische boel.
quote:Op maandag 17 oktober 2016 02:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Hoewel ik me bedenk, welke uitzichtloze situatie kun jij bedenken waarin een 20-jarige een dermate uitzichtloos leven heeft dat het euthanasie zou rechtvaardigen?
Mijn nichtje is ooit door een teek gebeten en vanaf toen ging het slechter, vanaf haar 14e jaar zit ze in een rolstoel en vanaf toen ging het steeds slechter en kon ze steeds minder en nu kanquote:Op maandag 17 oktober 2016 02:19 schreef madam-april het volgende:
[..]
Lees het verhaal van FANN over zijn nichtje in het vorige deel. Dat is zo'n voorbeeld.
Jij houdt liever voor je eigen egoistsche motieven iemand koste wat het kost in leven die eigenlijk al lang klaar is met leven? Wie is daar dan egoistisch?quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:05 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heb t gelezen, nogal een uitzonderlijk verhaal. Maar is euthanasie ooit serieus besproken? Dat kan ik zoals gezegd niet terugvinden...quote:Op maandag 17 oktober 2016 10:46 schreef FANN het volgende:
[..]
[..]
Mijn nichtje is ooit door een teek gebeten en vanaf toen ging het slechter, vanaf haar 14e jaar zit ze in een rolstoel en vanaf toen ging het steeds slechter en kon ze steeds minder en nu kan
ze hélemaal niks meer, ligt op bed, belletje onder haar kin, kan alleen haar hoofd
nog bewegen, heeft weer een week lang in het ziekenhuis gelegen en ze konden weer niks vinden, dat gaat al járen zo, ze kunnen nooit ''iets'' vinden.
en nu wil ze dood.
Ze is iets ouder dan 20 jaar, maar nog geen 30.
Ja al vaker nu gaan ze met zijn allen, allereerst nichtje, maar ook haar vader, moeder enquote:Op maandag 17 oktober 2016 11:37 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Heb t gelezen, nogal een uitzonderlijk verhaal. Maar is euthanasie ooit serieus besproken? Dat kan ik zoals gezegd niet terugvinden...
De teneur in dit topic vind ik zo van: 'Joh, je gunt het die ander niet, erg egoïstisch van je!'.quote:Op maandag 17 oktober 2016 01:12 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Als het over een voltooid leven gaat is mijn mening dat alleen partners er een rol als dierbare in speelt.
Als een van mijn ouders besluit dat hun leven er op zit zal ik daar verdriet van hebben. Maar mijn verdriet kan niet rechtvaardigen een ander tegen zijn wil door te laten leven. Waarmee mijn verdriet belangrijker zou zijn als het lijden van een persoon wat toch liever dood wil zijn.
Dat is nogmaals behoorlijk egoïstisch.
Ja, dit klinkt een stuk reëler.quote:Op maandag 17 oktober 2016 06:53 schreef Lunatiek het volgende:
Gezien het wetsvoorstel is het de bedoeling dat degene die dood wil er goed over nadenkt. Ik neem aan dat er ook met de toekomstige nabestaanden over wordt gesproken, het gaat om mensen met een duidelijke visie en een sterke wil, die zullen alles tot in de puntjes geregeld willen hebben, want dan is alles pas ècht klaar.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze onder de huidige euthanasiewet geen goedkeuring krijgt.quote:Op maandag 17 oktober 2016 11:46 schreef FANN het volgende:
[..]
Ja al vaker nu gaan ze met zijn allen, allereerst nichtje, maar ook haar vader, moeder en
drie broers een definitieve beslissing gaan maken, ze staan allen achter de beslissing van mijn
nichtje, wat die beslissing ook mag zijn.
Op dit moment en dat is eigenlijk al langer zo, is het haar wens om te sterven.
Misschien dat het nog even uitgesteld gaat worden om welke reden dan ook, misschien heeft
ze tóch nog twijfels, maar uiteindelijk zal iedereen haar wens respecteren en haar daarin steunen.
kan ik me wel voorstellen, ik ken iemand met EDS die door pijn niets meer kon. Die kreeg geen euthanasie omdat artsen niets wilden roepen over toekomstperspectief.quote:Op maandag 17 oktober 2016 12:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze onder de huidige euthanasiewet geen goedkeuring krijgt.
Ja maar je moet je voorstellen dat artsen er ook een moreel bezwaar tegen kunnen hebben. Voor hetzelfde geldt komt er een week later een betaalbaar middel op de markt.quote:Op maandag 17 oktober 2016 12:08 schreef computergirl het volgende:
[..]
kan ik me wel voorstellen, ik ken iemand met EDS die door pijn niets meer kon. Die kreeg geen euthanasie omdat artsen niets wilden roepen over toekomstperspectief.
Maar wat als er bij jou bepaald is dat deze wet er komt en je daar gebruik van moet maken ?quote:Op zondag 16 oktober 2016 22:31 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Weet je wat het is bij mij (en dit verschilt dus bij iedereen): ik heb het gevoel dat mijn leven bepaald is en dat ik dat niet zomaar mag afbreken. En ik zie de rode draad ook door mijn leven. Dus dan is het voor mij tegennatuurlijk om het zelf te eindigen omdat ik dat nodig vind.
Hoe is dat bij jullie?
Op zich is dat wel hoe het leven gaat. Ik snap van mijn kant niet zo goed waarom je iemand die zijn leven voltooid acht, niet kunt steunen in zijn absolute, laatste wens. Een wens om dood te kunnen gaan zonder eerst te hoeven lijden aan een ernstige ziekte of eenzaamheid.quote:Op maandag 17 oktober 2016 11:56 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
De teneur in dit topic vind ik zo van: 'Joh, je gunt het die ander niet, erg egoïstisch van je!'.
Ik denk niet dat ik zo in elkaar steek. Wat me tegen de borst stuit is dat er weinig belang wordt gehecht aan het feit dat er ook andere mensen mee te maken krijgen: met een persoonlijke doodswens. Ik ben zelf allergisch voor het motto: 'na mij de zondvloed'. En dat proef ik hier teveel.
Dit is geen normale manier van overlijden. Je neemt het recht in eigen hand. In een aantal gevallen (bij ernstig lijden, uitzichtloos lijden etc.) kan ik me er wel in vinden. Maar de mens is vindingrijk als het gaat om het uit de weg gaan van dingen die bij het leven horen.quote:Op maandag 17 oktober 2016 12:18 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Maar wat als er bij jou bepaald is dat deze wet er komt en je daar gebruik van moet maken ?![]()
Wanneer is een leven voltooid? Wanneer iemand het zelf zegt?quote:Op maandag 17 oktober 2016 12:43 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Op zich is dat wel hoe het leven gaat. Ik snap van mijn kant niet zo goed waarom je iemand die zijn leven voltooid acht, niet kunt steunen in zijn absolute, laatste wens.
Jaquote:Op maandag 17 oktober 2016 13:04 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wanneer is een leven voltooid? Wanneer iemand het zelf zegt?
Wanneer je op je 75e vindt dat het genoeg is geweest. Als je weet dat je eigenlijk gewoon zit te wachten op de dood.quote:Op maandag 17 oktober 2016 13:04 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wanneer is een leven voltooid? Wanneer iemand het zelf zegt?
Stel, iemand ligt in het ziekenhuis en kijkt scheel van de pijn. En begint na verloop van tijd over dat het wel genoeg is zo. Pijn zal blijven maar patiënt ziet het niet zitten. En begint de 'ik heb een voltooid leven'-procedure.quote:
Dat je dan een voltooid leven-gevoel hebt, kan ik me heel goed voorstellen.quote:Op maandag 17 oktober 2016 13:10 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wanneer je op je 75e vindt dat het genoeg is geweest. Als je weet dat je eigenlijk gewoon zit te wachten op de dood.
Ja, stel dat jij morgen een dwarslaesie oploopt en je kan vanaf morgen alleen nog je hoofdquote:Op maandag 17 oktober 2016 13:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Stel, iemand ligt in het ziekenhuis en kijkt scheel van de pijn. En begint na verloop van tijd over dat het wel genoeg is zo. Pijn zal blijven maar patiënt ziet het niet zitten. En begint de 'ik heb een voltooid leven'-procedure.
Wat is je punt?quote:Op maandag 17 oktober 2016 13:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Stel, iemand ligt in het ziekenhuis en kijkt scheel van de pijn. En begint na verloop van tijd over dat het wel genoeg is zo. Pijn zal blijven maar patiënt ziet het niet zitten. En begint de 'ik heb een voltooid leven'-procedure.
Was het nog maar zo'n feest in het gemiddelde bejaardentehuis, de hipsterzusters hebben al helemaal geen tijd meer om nog een brede lach op het gezicht te toveren tussen de 600 verzorgingsdingen door die ze moeten doen in een tijdspanne voor 450 dingen.... echt fantastisch, de ouderenzorg tegenwoordig.quote:Op maandag 17 oktober 2016 13:26 schreef motorbloempje het volgende:
Ik vind het altijd wat sneu en betuttelend als mensen andere mensen gaan vertellen 'dat er nog zoveel leuks te halen is uit het leven', zeker als deze mensen in een bejaarden- of verzorgingshuis zitten, en dat 'leuks' meedoen is met debiele spelletjes en dansactiviteiten georganiseerd door hipsterzusters met een permanente brede lach op hun gezicht en enkel het wekelijkse bezoekje door familie waarbij je er elke keer mee geconfronteerd wordt dat het leven zich buiten het bejaardentehuis afspeelt, al dat leuks waar je niet meer aan mee kunt doen.
Nou wanneer artsen niet weten wat de oorzaak is van iemands symptomen, weten ze ook niet of die symptomen blijvend zijn en dus of de situatie van die persoon uitzichtloos is. En uitzichtloos lijden is een van de belangrijkste criteria voor euthanasie onder de huidige wet.quote:Op maandag 17 oktober 2016 12:00 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze onder de huidige euthanasiewet geen goedkeuring krijgt.
Ja klopt, ik was de draad alweer kwijt. Dit is een voorbeeld van iemand die pijn en revalidatie niet ziet zitten. Aan het begin van zo'n traject is het ook ontzettend moeilijk. Moet je dan iemand de kans geven om zijn leven te beëindigen? Terwijl het misschien op den duur went en wel draaglijk wordt?quote:Op maandag 17 oktober 2016 14:34 schreef Operc het volgende:
[..]
Wat is je punt?het lijkt alsof er informatie ontbreekt want zoals je het hier stelt is het geen moreel dilemma. Iemand lijdt, geen uitzicht op verbetering en geen opwelling, lijkt me prima als zoiemand dan kan besluiten dat het mooi is geweest.
Dan praten we over euthanasie en niet over voltooid leven.quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja klopt, ik was de draad alweer kwijt. Dit is een voorbeeld van iemand die pijn en revalidatie niet ziet zitten. Aan het begin van zo'n traject is het ook ontzettend moeilijk. Moet je dan iemand de kans geven om zijn leven te beëindigen? Terwijl het misschien op den duur went en wel draaglijk wordt?
Dat ligt eraan wat de toekomst van die persoon is. Denkt die "als ik beter wordt ga ik op pianoles, zeil de wereld rond en wacht met smart op mijn eerste (achter)kleinkind", of denkt die "Nou en? Als ik beter wordt, dan zit ik nog langer vast in dat klote verzorgingstehuis, en al het andere heb ik ook al gezien."quote:Op maandag 17 oktober 2016 21:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja klopt, ik was de draad alweer kwijt. Dit is een voorbeeld van iemand die pijn en revalidatie niet ziet zitten. Aan het begin van zo'n traject is het ook ontzettend moeilijk. Moet je dan iemand de kans geven om zijn leven te beëindigen? Terwijl het misschien op den duur went en wel draaglijk wordt?
Inderdaad. Maar in de berichten hierboven is de wil om dood te gaan al een symptoom van een voltooid leven.quote:Op maandag 17 oktober 2016 22:27 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dan praten we over euthanasie en niet over voltooid leven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |