Maar worden die mensen dan gelukkiger als ze mij kunnen dwingen te blijven lijden? Wat voor monsters zijn dat dan? En moet ik mij laten leiden door dat soort monsters? Als ze echt van me houden gunnen ze me mijn recht op zelfbeschikking.quote:Op zondag 16 oktober 2016 22:45 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Toch, wat ik mis in wat je zegt is dat jouw keuze ook bepaald zal worden door hoe je dierbaren daar over denken. Je kunt toch niet zomaar 'vertrekken'.
Anderen houden van jou, die krijgen een rotklap. En moeten nog verder! Laat staan als er meer dierbaren deze keus maken.
Iedereen mag toch zeggen: ik heb zoveel liever dat je er bent!!! Is die dan een monster?quote:Op zondag 16 oktober 2016 22:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar worden die mensen dan gelukkiger als ze mij kunnen dwingen te blijven lijden? Wat voor monsters zijn dat dan? En moet ik mij laten leiden door dat soort monsters? Als ze echt van me houden gunnen ze me mijn recht op zelfbeschikking.
Nee, maar de beslissing blijft bij mij. En als ik er mee wil stoppen reken ik op begrip. Maar op dit moment is het in feite verboden om er zelf uit te stappen als je niet terminaal bent en als het aan een hoop nabestaanden ligt blijft dat zo omdat die nabestaanden ergens moeite mee hebben. Dan ben je een monster.quote:Op zondag 16 oktober 2016 22:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Iedereen mag toch zeggen: ik heb zoveel liever dat je er bent!!! Is die dan een monster?
Als iemand waar jij heel veel van houdt wil 'vertrekken' en niet nadenkt over dat jij verder moet met de pijn van dat verlies, zou je dat volstrekt logisch vinden? Heb je daar emotioneel geen problemen mee?quote:Op zondag 16 oktober 2016 22:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar op dit moment is het in feite verboden om er zelf uit te stappen als je niet terminaal bent en als het aan een hoop nabestaanden ligt blijft dat zo omdat die nabestaanden ergens moeite mee hebben. Dan ben je een monster.
Dat is wel een hele grote aanname.quote:
Je moet niet zo veel snuiven.quote:
Je zult je niet laten weerhouden door de pijn die zij zullen krijgen. Dat is alleen wel dezelfde pijn waar jij aan wilt ontsnappen.... beide is lijden.quote:Op zondag 16 oktober 2016 22:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is wel een hele grote aanname.
Dat het leven mooi is, en dat het mooi geweest kan zijn. Als je lijdt onder het leven dan gunnen je geliefden je ook een mooie dood, ondanks dat ze achterblijven. Anders zijn het gewoon egoïsten.quote:
Vind ik te eenzijdig. Iemand missen is verschrikkelijk.quote:Op zondag 16 oktober 2016 23:07 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Dat het leven mooi is, en dat het mooi geweest kan zijn. Als je lijdt onder het leven dan gunnen je geliefden je ook een mooie dood, ondanks dat ze achterblijven. Anders zijn het gewoon egoïsten.
Maar je bent niet verantwoordelijk voor het lijden wat een ander ondergaat doordat jij je eigen lijden beëindigt. Hoogstens kun je erover nadenken hoe je het proces vormgeeft zodat de ander wat minder lijdt. In dat opzicht is een medische optie te prefereren boven de inventieve methodes die sommige mensen nu gebruiken om zelfmoord te plegen.quote:Op zondag 16 oktober 2016 23:02 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Je zult je niet laten weerhouden door de pijn die zij zullen krijgen. Dat is alleen wel dezelfde pijn waar jij aan wilt ontsnappen.... beide is lijden.
Als je van iemand houdt dan respecteer je die keuze. Houden van betekent ook loslaten.quote:Op zondag 16 oktober 2016 22:55 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als iemand waar jij heel veel van houdt wil 'vertrekken' en niet nadenkt over dat jij verder moet met de pijn van dat verlies, zou je dat volstrekt logisch vinden? Heb je daar emotioneel geen problemen mee?
Ja dat klopt maar houden van betekent ook loslaten.quote:Op zondag 16 oktober 2016 23:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Vind ik te eenzijdig. Iemand missen is verschrikkelijk.
Moet je dan wel regelen bij de NVVE. Zo'n verklaring.quote:Op zondag 16 oktober 2016 22:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Helemaal geweldig, ik wil graag zelf kunnen bepalen dat ik dood ga als ik mijn neus vol heb. Liever de kist in dan afhankelijk zijn van anderen
Of je print het gewoon uit...quote:Op maandag 17 oktober 2016 00:05 schreef barthol het volgende:
[..]
Moet je dan wel regelen bij de NVVE. Zo'n verklaring.
Zoals jezelf zei, lijden hoort bij het leven. Iemand die zijn/haar leven voltooid acht laten lijden onder het feit dat nabestaande ze gaan missen vind ik onmenselijker. Vroeg of laat ga je ze toch los moeten laten, waarom dan niet op een moment dat mensen er zelf voor kiezen?quote:Op zondag 16 oktober 2016 23:11 schreef Boca_Raton het volgende:
Vind ik te eenzijdig. Iemand missen is verschrikkelijk.
Natuurlijk wel.quote:Op zondag 16 oktober 2016 23:45 schreef Operc het volgende:
[..]
Maar je bent niet verantwoordelijk voor het lijden wat een ander ondergaat doordat jij je eigen lijden beëindigt.
Bij oude en zieke mensen zeker. Maar een dierbare van zeg 20 jaar?quote:Op zondag 16 oktober 2016 23:51 schreef madam-april het volgende:
[..]
Als je van iemand houdt dan respecteer je die keuze. Houden van betekent ook loslaten.
Ik zou me vele malen slechter voelen als ik wist dat iemand van wie ik heel veel hou lijdt omdat diegene mij de pijn van het verlies wil besparen..
Dit klinkt al genuanceerder. De reacties hierboven waren veel stelliger en daar heb moeite mee.quote:Op maandag 17 oktober 2016 00:40 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Zoals jezelf zei, lijden hoort bij het leven. Iemand die zijn/haar leven voltooid acht laten lijden onder het feit dat nabestaande ze gaan missen vind ik onmenselijker. Vroeg of laat ga je ze toch los moeten laten, waarom dan niet op een moment dat mensen er zelf voor kiezen?
Accepteren dat iemand dood gaat hoort ook bij het leven, dat doet even zeer.
Zou jij je vader of moeder een leven gunnen waarin ze alleen nog leven omwille van jou maar verder eigenlijk de wens hebben om er gewoon niet meer te zijn?
Iemand van 20 zal niet in aanmerking komen voor zelfbeschikkingsrecht.quote:Op maandag 17 oktober 2016 00:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Bij oude en zieke mensen zeker. Maar een dierbare van zeg 20 jaar?
Bij de NVVE kan je zo'n niet-reanimeren penning krijgen die je om je nek kan hangen. En dat is een leidraad voor als hulpverleners je bij b.v. een auto ongeluk als een wrak op het randje van de dood, uit een wrak halen. Dan hebben die hulpverleners de instructie om niet te reanimeren. Is die er niet dan zullen ze het uiteraard wel doen, dat proberen te reanimeren.quote:Op maandag 17 oktober 2016 00:28 schreef FANN het volgende:
[..]
Of je print het gewoon uit...
http://www.uitvaart.nl/in(...)euthanasieverklaring
Want dat is iets wat jij doet om je eigen lijden te beëindigen? Vertel mij eens waarom iemand die zelfmoord pleegt/euthanasie aanvraagt/stervenshulp aanvraagt verantwoordelijk is voor het verdriet van de nabestaanden. En dan heb ik het niet over het veroorzaken van die pijn, want die link is evident.quote:Op maandag 17 oktober 2016 00:48 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Als ik jou een schop tegen je schenen geef dan ben ik verantwoordelijk voor die pijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |