Correct. Waar stemcomputers worden gebruikt wordt meer fraude gepleegd en komen mensen er meer mee weg. Zelfs al zou je het systeem volledig veilig kunnen maken - waarover ik hier geen discussie ga starten (om meerdere redenen, o.a. omdat het er niet toe doet omwille van het volgende en omdat minstens 99% van de mensen te weinig kennis heeft van hardware en software om hier zinvol over te discussiëren) - dan nog zit je met het probleem dat bijna niemand in staat is om te controleren of dat het zuiver verloopt, los van een gebrek aan kennis zit je ook met het probleem dat mensen die in staat zijn om het te controleren geen toegang krijgen tot het systeem. Door gewoon simpelweg met pen en papier te stemmen (of potloodquote:Op zaterdag 8 oktober 2016 22:09 schreef Klopkoek het volgende:
Het weer willen invoeren van elektronische stemcomputers (en dat als speerpunt op te nemen) is ronduit schandalig.
Lach er maar om.quote:Op zondag 9 oktober 2016 07:57 schreef bijdehand het volgende:
Die quote van klopkoek zo tussendoorIk moest grinniken!
Niet volledig, maar wel vrij veilig én met relatief kleine consequenties mocht één stemlokaal fraudegevoelig blijken te zijn. Hoeveel stemlokalen heeft Amsterdam tijdens verkiezingen? Een stuk of 100?quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:12 schreef justanick het volgende:
Verder moet je niet pretenderen dat de huidige manier van stemmen volledig fraudebestendig is.
Pakweg 370, klein verschilquote:Op zondag 9 oktober 2016 11:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet volledig, maar wel vrij veilig én met relatief kleine consequenties mocht één stemlokaal fraudegevoelig blijken te zijn. Hoeveel stemlokalen heeft Amsterdam tijdens verkiezingen? Een stuk of 100?
Natuurlijk wordt het wel een probleem wanneer een Jos van Rey volmachten onder de kopieermachine kan leggen.
Niet alleen Van Rey, ook bij andere partijen zijn er wel eens signalen geweest van o.a. ronselen. Maar het gaat om een relatief klein aantal signalen. En dit soort zaken kunnen zowel analoog als digitaal gebeuren.quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet volledig, maar wel vrij veilig én met relatief kleine consequenties mocht één stemlokaal fraudegevoelig blijken te zijn. Hoeveel stemlokalen heeft Amsterdam tijdens verkiezingen? Een stuk of 100?
Natuurlijk wordt het wel een probleem wanneer een Jos van Rey volmachten onder de kopieermachine kan leggen.
Dan is je efficiencywinst dus gewoon nul of zelfs negatief. Zie ik het voordeel ook niet zo van in.quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:43 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Pakweg 370, klein verschil
Overigens hoeft het een het ander niet uit te sluiten, als je met een machine stemt is het geen enkel probleem om ook een printje te laten maken en die in de ouderwetse stembus te doen.
Zo heb je een instant voorlopig resultaat als de stemlokalen gesloten zijn en kun je daarna rustig met de hand de controletelling uitvoeren.
Dan komen dus alle kosten van stemcomputers bovenop de kosten die we sowieso al maken vanwege het handmatig tellen. En het voordeel dat daar tegenover staat is dat we de uitslag een paar uur eerder kennen?quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:43 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Pakweg 370, klein verschil
Overigens hoeft het een het ander niet uit te sluiten, als je met een machine stemt is het geen enkel probleem om ook een printje te laten maken en die in de ouderwetse stembus te doen.
Zo heb je een instant voorlopig resultaat als de stemlokalen gesloten zijn en kun je daarna rustig met de hand de controletelling uitvoeren.
Ronselen door o.a. Turkse PvdA en D66 leden, en GeenStijl is illegaal maar dat saboteert niet de telling zelf.quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:48 schreef justanick het volgende:
[..]
Niet alleen Van Rey, ook bij andere partijen zijn er wel eens signalen geweest van o.a. ronselen. Maar het gaat om een relatief klein aantal signalen. En dit soort zaken kunnen zowel analoog als digitaal gebeuren.
Overigens kan een slim algoritme dit detecteren. Bij een systeem met stemcomputers zelfs sneller, waarop je op de avond van de verkiezingen al weet waar je een extra check moet doen omdat er iets verdachts aan de hand is.
100% maar dat kan niet bewezen worden.quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:25 schreef 99.999 het volgende:
Hoeveel werd er concreet gefraudeerd toen we nog stemcomputers hadden?
Niet.quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:25 schreef 99.999 het volgende:
De programmeur zegt doe maar handmatig want ik kan geen garanties geven.quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:34 schreef Janneke141 het volgende:
De snelheid van het tellen is een leuke bonus, maar aan de vooravond van een paar maanden formeren maakt een uurtje of wat ook weinig uit.
Het doel van stemcomputers is juist om te betrouwbaarheid te vergroten. Computers maken namelijk geen telfouten en ze hebben ook geen partijvoorkeur. Ook is ongeldig stemmen niet mogelijk, en hoeft er dus ook niet getwijfeld te worden of een stem nu geldig is of niet. Als een computer iets raars doet met de uitkomst, dan moet je bij de programmeur zijn. Dus zorg dat dát goed is geborgd, en voer die dingen dan onmiddellijk weer in.
Niet alleen signalen. Er zijn in het verleden gemeentes geweest, met name in het zuiden, waar volmachten deur-tot-deur ingezameld werden. Dat speelde eigenlijk alleen bij gemeenteraadsverkiezingen. Er is niet voor niets een beperking in de wet dat maximaal 2 volmachtstemmen tegelijkertijd met de eigen stem uitgebracht mogen worden.quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:48 schreef justanick het volgende:
[..]
Niet alleen Van Rey, ook bij andere partijen zijn er wel eens signalen geweest van o.a. ronselen. Maar het gaat om een relatief klein aantal signalen. En dit soort zaken kunnen zowel analoog als digitaal gebeuren.
Er loopt de laatste jaren een proef met decentraal tellen. Na het sluiten van de stembus sorteert het stembureau de stemmen per partij, en telt ook op partijniveau. Een klein telverschil wordt geaccepteerd. Een dag later telt een ploeg tellers alle biljetten nog een keer, maar nu ook de voorkeursstemmen. Dan moet je binnen 2 uur een voorlopige uitslag kunnen hebben, als je een beetje doorwerkt.quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:43 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Of dat naderhand de uitslag per stemmer nog op te vragen is door de stemmer zelf. Dat je dus zelf makkelijk kunt inzien hoe jouw stem is geteld.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:35 schreef Farenji het volgende:
Alleen stemcomputers als alle hard- en software volledig 100% open source is, de computers niet aan een netwerk hangen, en er een controleerbaar paper trail is. En dat dat daadwerkelijk gecheckt wordt.
Krijg je het probleem van stemgeheim weer.quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of dat naderhand de uitslag per stemmer nog op te vragen is door de stemmer zelf. Dat je dus zelf makkelijk kunt inzien hoe jouw stem is geteld.
Met je digitaal paspoort in een beschermde omgeving is wel OK toch?quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Krijg je het probleem van stemgeheim weer.
Hoe garandeer je dat niemand mee kijkt en het onderschept? De lijnen af luistert?quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met je digitaal paspoort in een beschermde omgeving is wel OK toch?
Ik ben geen technisch wonder, maar ik zou toch zeggen dat dat moet kunnen. Een veel interessanter object om te kraken, een pinautomaat, is toch ook niet op afstand uit te lezen?quote:Op zondag 9 oktober 2016 20:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoe garandeer je dat niemand mee kijkt en het onderschept? De lijnen af luistert?
Dat oninteressantere object kon wel eens meer geld opbrengen, niet alles wat voor jouw interessant lijkt is dat ook!quote:Op zondag 9 oktober 2016 21:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben geen technisch wonder, maar ik zou toch zeggen dat dat moet kunnen. Een veel interessanter object om te kraken, een pinautomaat, is toch ook niet op afstand uit te lezen?
Je bedoelt dat EenVandaag net zoveel experts is afgegaan tot ze er een aantal gevonden hebben die tegen zijnquote:Op zondag 9 oktober 2016 08:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Lach er maar om.
Er was onlangs op EenVandaag een item over waar werd vermeld dat juist vrijwel alle cybersecurity experts tégen het gebruik van stemcomputers zijn.
http://buitenland.eenvand(...)ackcampagne_tegen_vs
Deze terechte bewering werd gedaan door de oprichter van Fox-IT - en je kunt bijvoorbeeld ook denken aan de oprichter van XS4ALL die al zijn hele leven campagne voert tegen stemcomputers. Een klassiek incident is Diebold en Bush.
Ik moet hierbij wel toevoegen dat FOX-IT zelf geen onbesproken partij is
https://www.oneworld.nl/v(...)nationale-veiligheid
https://tweakers.net/nieu(...)overname-fox-it.html
Je zou bijna iets achter het plan van de VVD gaan zoeken. Want als je veel geld en macht achter je hebt staan, dan kun je de zaak goed manipuleren. Aan campagnekassen, Bilderbergers en macht geen gebrek bij de VVD.
Zoals BramvanLoon al zegt: álle landen met een beetje serieuze geheime dienst en goed georganiseerde overheid gebruiken geen stemcomputers. Natuurlijk wordt het dan wel veel moeilijker om verkiezingsfraude en een stapel volmachten a la Jos van Rey te verstoppen. Voor aantoonbare verkiezingsfraude kreeg hij slechts een taakstraf. Een stemcomputer kan dat beter verstoppen en verbergen.
Ten eerste is een pinautomaat geen interessanter object. Ten tweede richten criminelen zich daar niet op. Die stelen óf geld óf transactiegegevens op een andere manier dan een pinautomaat kraken. Beiden is zeer vaak succesvol gebleken. Bankgegevens zijn op straat beland; hetzij via derde partijen zoals Endemol, hetzij via banken zoals Rabobank en ING zelf.quote:Op zondag 9 oktober 2016 21:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben geen technisch wonder, maar ik zou toch zeggen dat dat moet kunnen. Een veel interessanter object om te kraken, een pinautomaat, is toch ook niet op afstand uit te lezen?
Het buitenland heeft er al mee geëxperimenteerd of is er van terug gekomen. Van 'voorloper' zijn is geen sprake. Landen met serieuze veiligheidsdiensten hebben dit onderwerp van voor tot achter omgekeerd en uitgeplozen.quote:Op zondag 9 oktober 2016 22:18 schreef Zolder het volgende:
Een buitenbeentje of voorloper, het is maar net hoe je het bekijkt.
Hoe garandeer je dat degene die inlogt daadwerkelijk degene is die hij/zij beweert te zijn? Dat is het grote probleem. Inloggen op digid gaat nog steeds met login/password en die kunnen gestolen worden. Ja je kan ook extra sms authenticatie gebruiken, maar ook die is te omzeilen. We hebben op dit moment nog niet de middelen/infrastructuur om waterdichte en betrouwbare authenticatie op afstand voor iedereen te bieden.quote:Op zondag 9 oktober 2016 20:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hoe garandeer je dat niemand mee kijkt en het onderschept? De lijnen af luistert?
En wat kwam er uit dat uitpluizen? Werd in Nederland toen we stemcomputers hadden meer gefraudeerd?quote:Op zondag 9 oktober 2016 22:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het buitenland heeft er al mee geëxperimenteerd of is er van terug gekomen. Van 'voorloper' zijn is geen sprake. Landen met serieuze veiligheidsdiensten hebben dit onderwerp van voor tot achter omgekeerd en uitgeplozen.
Dat is de grote vraag.quote:Op zondag 9 oktober 2016 11:25 schreef 99.999 het volgende:
Zal mij iets jeuken hoe te tellen, als maar niet gemakkelijk en door vele handen, ogen.quote:Op maandag 10 oktober 2016 09:30 schreef nanuk het volgende:
Als we alleen al af stappen van die idioot grote stembilletten en dat vervangen door iets stevigers en kleiner. Desnoods formaat ponskaart. Dan hoef je de procedure nauwelijks aan te passen maar kan je wel tellen met een machientje en evt ook nog met de hand.
Het huidige telsysteem is redelijk waterdicht. Bij het uitdelen van de biljetten kijken meer mensen mee en het tellen gebeurt ook in een afgesloten ruimte met mensen van diverse pluimage. Het is alleen vreselijk arbeidsintensief en daardoor toch ook weer fout gevoelig.quote:Op maandag 10 oktober 2016 11:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zal mij iets jeuken hoe te tellen, als maar niet gemakkelijk en door vele handen, ogen.
Zou er fraude gepleegd kunnen worden dat er vele klokkenluiders zouden kunnen opstaan!
Zijn ze smetteloos dan?quote:Op maandag 10 oktober 2016 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:
De grootste weerstand is omdat het een vvd idee is
Wat heeft dit in vredesnaam met stemcomputers te maken?quote:Op maandag 10 oktober 2016 12:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zijn ze smetteloos dan?
Briefje van teeven of noem maar iets anders dan?
Zullen heus nog wel meer dingen zijn als dat neem ik aan.
Hebben ze toen ballen getoond zijn ze afgetreden noem maar iets hoor!
Niks, behalve dat ik ze niet vertrouw!quote:Op maandag 10 oktober 2016 12:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat heeft dit in vredesnaam met stemcomputers te maken?
De meest corrupte partij met de meeste veroordelingen, meeste gevangenisstraffen ondanks dat ze het hele ministerie in handen hebben (al decennia) en met de grootste bewezen verkiezingsfraude in de geschiedenis gaat dit even lopen pushen.quote:Op maandag 10 oktober 2016 12:16 schreef Pietverdriet het volgende:
De grootste weerstand is omdat het een vvd idee is
Tjonge jonge. Politiek is wat anders dan Ajax - Feijenoord.quote:Op maandag 10 oktober 2016 11:58 schreef john2406 het volgende:
Jij legt het leuk uit hoor, maar wat mij betreft een Nee een dubbel nee en nogmaals een nee, alleen al omdat de VVD iets veranderd wil zien!
Inderdaad zou zomaar kunnen dat men de uitslag al weet voordat er gestemd is!quote:Op maandag 10 oktober 2016 13:27 schreef nanuk het volgende:
[..]
Alleen die lange spannende verkiezingsavonden zullen dan tot het verleden horen.
Je mist wel heel erg de essentie van mijn verhaal.quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:29 schreef john2406 het volgende:
[..]
Inderdaad zou zomaar kunnen dat men de uitslag al weet voordat er gestemd is!
Natuurlijk mis ik die, ik zie echter de keerzijde ook ervan, of dat zo zou zijn weet ik niet?quote:Op maandag 10 oktober 2016 14:35 schreef nanuk het volgende:
[..]
Je mist wel heel erg de essentie van mijn verhaal.
Het riekt naar een vooropgezet plan.quote:Op donderdag 12 januari 2017 09:10 schreef 99.999 het volgende:
Blijft ook lekker melodramatisch geleuter dit
Het grote complot, ik snap het. Maar het blijft mooi melodramatisch geleuter.quote:Op donderdag 12 januari 2017 09:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het riekt naar een vooropgezet plan.
Financial Times had al reeds in 2014 een artikel over de Nederlandse kwetsbaarheden.
Paniek en symboolpolitiek.quote:Op donderdag 12 januari 2017 09:35 schreef Klopkoek het volgende:
Owja, vandaar dat de meerderheid van de landen de stemcomputers in de ban heeft gedaan.
Dit soort topics laat het aluhoedje gehalte in POL goed zien. In het ene topic lopen de gebruikelijke verdachten vreselijk af te geven op democratie, met zaken als een referendum, want het volk is te dom om over zaken te beslissen, en in een ander topic is men weer tegen een stemcomputer, want dat bedreigd zogenaamd de democratie.quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
Stemmen moet gewoon via een app kunnen.
Argumenten graag, een youtube dump is geen argumentquote:Op donderdag 12 januari 2017 10:23 schreef Fir3fly het volgende:
Ik was altijd wel voor een experiment maar wat mij betreft levert electronisch stemmen te veel problemen op zonder heel veel toe te voegen.
Ik ben voor referenda, iets waar de elite beschermers van de VVD altijd tegen zijn.quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit soort topics laat het aluhoedje gehalte in POL goed zien. In het ene topic lopen de gebruikelijke verdachten vreselijk af te geven op democratie, met zaken als een referendum, want het volk is te dom om over zaken te beslissen, en in een ander topic is men weer tegen een stemcomputer, want dat bedreigd zogenaamd de democratie.
Zoiets als in TRU of BNW dezelfde mensen in het ene topic afgeven op wetenschap, maar in een ander topic het bejubelen omdat het homeopatie zou bewijzen. Of dat de maanlandingen fake zijn, maar dat de apollo astronauten op de maan aliens ontmoet zouden hebben.
Het gaat vooral om vertrouwen. Wie vertrouw je om het apparaat te bouwen? De software? De stemmen via internet versturen is een bizar slecht idee, dus zul je de machines zelf lokaal moeten uitlezen. Maar wie kan garanderen dat de machine de juiste informatie uitspuugt?quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Argumenten graag, een youtube dump is geen argument
https://www.theguardian.c(...)n-elections-researchquote:Op donderdag 12 januari 2017 10:20 schreef Kaas- het volgende:
Gidsland Estland.
http://estonia.eu/about-estonia/economy-a-it/e-voting.html
Open er een topic overquote:Op donderdag 12 januari 2017 10:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben voor referenda, iets waar de elite beschermers van de VVD altijd tegen zijn.
Regel jij bankzaken via internet? Ben je daar tegen?quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het gaat vooral om vertrouwen. Wie vertrouw je om het apparaat te bouwen? De software? De stemmen via internet versturen is een bizar slecht idee, dus zul je de machines zelf lokaal moeten uitlezen. Maar wie kan garanderen dat de machine de juiste informatie uitspuugt?
Mensen moeten totaal anoniem kunnen stemmen, maar hoe garandeer je dat iemand terwijl hij in het stemhokje staat niet met het apparaat gaat knoeien?
Het belangrijkste argument is eigenlijk schaal. Als iemand nu een paar tellers in een gemeente weet te beïnvloeden dan is het effect op de totale verkiezing nog beperkt. Maar weet iemand 1 machine te hacken dan kan hij dat bij allemaal.
Dat allemaal maakt het de moeite simpelweg niet waard.
Beantwoord jij inhoudelijke vragen altijd met irrelevante wedervragen?quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Regel jij bankzaken via internet? Ben je daar tegen?
De SP/PVV modus van je dus. De dictatuur van de boze, gefrustreerde kereltjes.quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben voor referenda, iets waar de elite beschermers van de VVD altijd tegen zijn.
Is een volkomen relevante wedervraag. Bankieren via internet is veilig en laat zien dat het zeer goed veilig te maken is. Waarom zou dat voor stemmen anders zijn? Vertrouw je de code niet? Eis open source.quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:33 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Beantwoord jij inhoudelijke vragen altijd met irrelevante wedervragen?
Ik heb mijn argumenten uitgelegd en het filmpje verduidelijkt het dat nog eens. Ik vertrouw de overheid niet om de implementatie perfect te doen (wat noodzakelijk is). Open source of niet.quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is een volkomen relevante wedervraag. Bankieren via internet is veilig en laat zien dat het zeer goed veilig te maken is. Waarom zou dat voor stemmen anders zijn? Vertrouw je de code niet? Eis open source.
Je hebt dus een sterk wantrouwen tegen de overheid in deze dat is wat anders dan een argument tegen stemcomputers.quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb mijn argumenten uitgelegd en het filmpje verduidelijkt het dat nog eens. Ik vertrouw de overheid niet om de implementatie perfect te doen (wat noodzakelijk is). Open source of niet.
Het verschil tussen internetbankieren en verkiezingen zou ik niet uit hoeven leggen.
Nee, dat is het beste argument tegen het gebruik van stemcomputers. Ga je nog in op de andere punten?quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt dus een sterk wantrouwen tegen de overheid in deze dat is wat anders dan een argument tegen stemcomputers.
Ik klik niet op de links van iemand die massamoord op het complete M-O via kernbommen voorstaat, wie weet wat voor vreselijke extremistische website ik aantref.quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
https://www.theguardian.c(...)n-elections-research
Internetbankieren is ook niet altijd veilig en wordt ook mee gefraudeerd. Gelukkig compenseren banken regelmatig als het buiten de schuld van de persoon in kwestie is gebeurd.quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is een volkomen relevante wedervraag. Bankieren via internet is veilig en laat zien dat het zeer goed veilig te maken is. Waarom zou dat voor stemmen anders zijn? Vertrouw je de code niet? Eis open source.
Dat de eerste stemcomputers van Holec (was dat holec? ) geen perfecte oplossing waren, dat klopt, maar dat zegt verder niet zoveel.
Dat sta ik niet voor, hufter.quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:45 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik klik niet op de links van iemand die massamoord op het complete M-O via kernbommen voorstaat, wie weet wat voor vreselijke extremistische website ik aantref.
Een potentiële massamoordenaar die iemand anders een hufter noemt? Moet ik al die posts er maar weer bijpakken? Ja, toen je zag dat half fok er terecht over viel trok je gauw de keutel weer deels in. Lekker geloofwaardig.quote:
Als er fraude plaatsvind is dat niet omdat het bankieren niet veilig is, maar omdat mensen fouten maken. Dat kan net zo goed met papieren stembiljetten.quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:46 schreef archito het volgende:
[..]
Internetbankieren is ook niet altijd veilig en wordt ook mee gefraudeerd. Gelukkig compenseren banken regelmatig als het buiten de schuld van de persoon in kwestie is gebeurd.
Juist als je het via computer doet kan je uitstekend controleren. Iedere stap kan je vastleggen en voorzien van een timestamp. Het niet nalaten van sporen is een kwestie van informatiebeveiligingquote:Het gaat met name om de controleerbaarheid van het hele proces. De grote schaal waarop het gebeurd is vrij lastig compleet te controleren. Daarnaast is het door het digitale aspect niet geheel uit te sluiten dat er is gefraudeerd omdat er wellicht geen sporen zijn nagelaten.
Hardware?quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Het gaat vooral om vertrouwen. Wie vertrouw je om het apparaat te bouwen?
Waarom is dat een slecht idee, kwestie van goede crypto. Software gewoon in open source.quote:De software? De stemmen via internet versturen is een bizar slecht idee, dus zul je de machines zelf lokaal moeten uitlezen. Maar wie kan garanderen dat de machine de juiste informatie uitspuugt?
Kwestie van het apparaat goed beveiligen, net als dat je een pinautomaat beveiligd.quote:Mensen moeten totaal anoniem kunnen stemmen, maar hoe garandeer je dat iemand terwijl hij in het stemhokje staat niet met het apparaat gaat knoeien?
Een apparaat hacken is heel wat anders dan een goed beveiligde database veranderen.quote:Het belangrijkste argument is eigenlijk schaal. Als iemand nu een paar tellers in een gemeente weet te beïnvloeden dan is het effect op de totale verkiezing nog beperkt. Maar weet iemand 1 machine te hacken dan kan hij dat bij allemaal.
Dat allemaal maakt het de moeite simpelweg niet waard.
Nu is internetstemmen ook niet zo wijd verspreid dat het echt de kans heeft gekregen om te laten zien hoe fraudegevoelig zij is.quote:Op donderdag 12 januari 2017 11:13 schreef 99.999 het volgende:
De voornaamste voorbeelden van stembusfraude zijn er overigens gewoon bij de papieren variant. Onze Russische vrinden zijn daar ook altijd goed in.
Je bent een vieze vuile treiteraar.quote:Op donderdag 12 januari 2017 11:18 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Een potentiële massamoordenaar die iemand anders een hufter noemt? Moet ik al die posts er maar weer bijpakken? Ja, toen je zag dat half fok er terecht over viel trok je gauw de keutel weer deels in. Lekker geloofwaardig.
Oh? Eens kijken of ik niet de waarheid spreek:quote:Op donderdag 12 januari 2017 11:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Je bent een vieze vuile treiteraar.
quote:Op donderdag 22 december 2016 10:16 schreef Klopkoek het volgende:
Kan niet wachten totdat Trump met de vingers aan de rode knop zit.
quote:Op donderdag 22 december 2016 10:26 schreef Klopkoek het volgende:
Syrië heeft inmiddels zoveel ellende veroorzaakt
quote:Op vrijdag 23 december 2016 10:36 schreef Klopkoek het volgende:
Een kies trekken doet ook eventjes pijn.
En meer van die posts. Het zijn je eigen woorden die je zelf op dit forum hebt geplaatst om een inkijkje te geven in wat jij werkelijk denkt. Die mogen op een open forum dan ook tegen je gebruikt worden. In dit geval is het zo vreselijk wat je andere mensen aan wil doen dat het zelfs zou moeten. Dat je wanneer dat gebeurt direct begint te schelden spreekt natuurlijk boekdelen; de door jou geopperde massamoord op vrouwen en kinderen moet namelijk zo snel mogelijk onder het tapijt geveegd worden, alsof het nooit gezegd is. Ik zal het echter blijven aanstippen, ook al probeer je mij met je eeuwige gescheld en ander onfatsoenlijk gedrag te laten stoppen met laten zien hoe jij echt bent.quote:Op vrijdag 23 december 2016 10:54 schreef Klopkoek het volgende:
Nucleaire kracht veegt ook de wespennesten weg, de broedplaatsen.
Precies, lekker op de man spelen om daarmee iemands argumenten in een totaal andere en ongerelateerde discussie onderuit proberen te halen. Ja, jij hebt het begrepen. Ad hominem die shit.quote:Op donderdag 12 januari 2017 11:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Oh? Eens kijken of ik niet de waarheid spreek:
[..]
[..]
[..]
[..]
En meer van die posts. Het zijn je eigen woorden die je zelf op dit forum hebt geplaatst om een inkijkje te geven in wat jij werkelijk denkt. Die mogen op een open forum dan ook tegen je gebruikt worden. In dit geval is het zo vreselijk wat je andere mensen aan wil doen dat het zelfs zou moeten. Dat je wanneer dat gebeurt direct begint te schelden spreekt natuurlijk boekdelen; de door jou geopperde massamoord op vrouwen en kinderen moet namelijk zo snel mogelijk onder het tapijt geveegd worden, alsof het nooit gezegd is. Ik zal het echter blijven aanstippen, ook al probeer je mij met je eeuwige gescheld en ander onfatsoenlijk gedrag te laten stoppen met laten zien hoe jij echt bent.
Heel eerlijk, heb jij genoeg technische know-how om te kunnen garanderen dat zoiets 100% betrouwbaar kan? Of is dit gewoon een leuk staaltje leken-kennis?quote:Op donderdag 12 januari 2017 11:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als er fraude plaatsvind is dat niet omdat het bankieren niet veilig is, maar omdat mensen fouten maken. Dat kan net zo goed met papieren stembiljetten.
[..]
Juist als je het via computer doet kan je uitstekend controleren. Iedere stap kan je vastleggen en voorzien van een timestamp. Het niet nalaten van sporen is een kwestie van informatiebeveiliging
[..]
Hardware?
Een bedrijf dat het gewoon in open source doet
[..]
Waarom is dat een slecht idee, kwestie van goede crypto. Software gewoon in open source.
[..]
Kwestie van het apparaat goed beveiligen, net als dat je een pinautomaat beveiligd.
[..]
Een apparaat hacken is heel wat anders dan een goed beveiligde database veranderen.
Klopt, ook met op papier stemmen is 100% betrouwbaarheid niet gegarandeerd, belangrijkste factor is daarbij denk ik telfouten door menselijk handelen. Dit heb je bij een stemcomputer niet.quote:Op donderdag 12 januari 2017 12:20 schreef 99.999 het volgende:
Waarom eis je van een stemcomputer een grotere betrouwbaarheid dan op papier? Die 100% is immers ook met stembiljetten onhaalbaar.
Dat ongetwijfeld!quote:Op donderdag 12 januari 2017 11:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik denk dat het kapen van een verkiezing een veel groter gevaar is dan het frauderen met de uitslag. Door mensen te voorzien van valse informatie voor een verkiezing en de kiezer "te hacken" kan je je doel veel gemakkelijker bereiken. De 4Chan hoax gisteren, de martelhoax van de Volkskrant laten goed zien hoe het publiek en de media te beïnvloeden zijn.
Ligt er natuurlijk een beetje aan hoeveel keer correct hertellen je gelijk stelt aan 100%. Daarbij komt dat als iemand dat wilt, hij/zij het proces en de telling kan controleren bij handmatig stemmen. Bij elektronisch stemmen niet.quote:Op donderdag 12 januari 2017 12:20 schreef 99.999 het volgende:
Waarom eis je van een stemcomputer een grotere betrouwbaarheid dan op papier? Die 100% is immers ook met stembiljetten onhaalbaar.
Bij handmatig tellen heb je niet alleen telfouten, maar ook telverschillen. Bepalen of een stem ongeldig is, is in zekere mate subjectief. Daar kun je richtlijnen voor opstellen, maar ook dan krijg je interpretatieverschillen.quote:Op donderdag 12 januari 2017 12:24 schreef archito het volgende:
[..]
Klopt, ook met stemmen is 100% betrouwbaarheid niet gegarandeerd, belangrijkste factor is daarbij denk ik telfouten door menselijk handelen. Dit heb je bij een stemcomputer niet.
Wel niet met 1 druk op de knop bij te stellen toch?quote:Op donderdag 12 januari 2017 12:51 schreef freako het volgende:
[..]
Bij handmatig tellen heb je niet alleen telfouten, maar ook telverschillen. Bepalen of een stem ongeldig is, is in zekere mate subjectief. Daar kun je richtlijnen voor opstellen, maar ook dan krijg je interpretatieverschillen.
Je moet niet naief zijn. De goed ingevoerde Financial Times benoemde al reeds in 2014 Nederland als aantrekkelijk doelwit, gevolgd door een opiniestuk genaamd "how to buy a foreign election". Een paar dagen geleden zei de FBI chef (Comey) in de Senaat dat o.a. Nederland een doelwit zijn; gevolgd nu door Koenders. Het Nederlandse bedrijf Fox-IT is overgenomen door de Engelsen vanwege strategische motieven enz. Datzelfde bedrijf zei in 2012: "'Nederland is niet of nauwelijks beveiligd tegen cyberaanvallen. De kans op ontwrichting van de economie of infrastructuur is reëel''quote:Op donderdag 12 januari 2017 09:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het grote complot, ik snap het. Maar het blijft mooi melodramatisch geleuter.
Stembiljetten kunnen vernietigd worden. Als men wil frauderen is dat altijd mogelijk.quote:Op donderdag 12 januari 2017 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dit soort topics laat het aluhoedje gehalte in POL goed zien. In het ene topic lopen de gebruikelijke verdachten vreselijk af te geven op democratie, met zaken als een referendum, want het volk is te dom om over zaken te beslissen, en in een ander topic is men weer tegen een stemcomputer, want dat bedreigd zogenaamd de democratie.
Zoiets als in TRU of BNW dezelfde mensen in het ene topic afgeven op wetenschap, maar in een ander topic het bejubelen omdat het homeopatie zou bewijzen. Of dat de maanlandingen fake zijn, maar dat de apollo astronauten op de maan aliens ontmoet zouden hebben.
En toch heb ik bij het stemmen liever veel ogen ertussen als maar eentje of een paar!quote:Op donderdag 12 januari 2017 14:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Stembiljetten kunnen vernietigd worden. Als men wil frauderen is dat altijd mogelijk.
Gewoon een app. Persoonlijke code op je stembiljet en stemmen maar. Hoe laagdrempeliger hoe beter.
Het verschil of je er duizenden mensen voor nodig hebt en dan alsnog sporen achterlaat, of dat het met een paar mensen kan en het niet met controle ontdekt kan worden.quote:Op donderdag 12 januari 2017 14:21 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Stembiljetten kunnen vernietigd worden. Als men wil frauderen is dat altijd mogelijk.
België ligt niet in Europa?quote:Op zondag 9 oktober 2016 00:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
(overal in Europa wordt met de hand gestemd nadat eerder op beperkte schaal werd geëxperimenteerd met elektronisch stemmen)
Kan ik dan in die omgeving ook vinden hoe mijn stem verwerkt is geworden?quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met je digitaal paspoort in een beschermde omgeving is wel OK toch?
Dat zou ik iig wel graag zien, ja:quote:Op donderdag 12 januari 2017 15:43 schreef john2406 het volgende:
[..]
Kan ik dan in die omgeving ook vinden hoe mijn stem verwerkt is geworden?
quote:Op zondag 9 oktober 2016 19:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of dat naderhand de uitslag per stemmer nog op te vragen is door de stemmer zelf. Dat je dus zelf makkelijk kunt inzien hoe jouw stem is geteld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |