Ik had al eerder aan Gia vermeld dat ik zeker moslims ken, waar ik prima mee over weg kan. Zal wel aan jou voorbij zijn gegaan denk ik. Die paar leuke mensen vertegenwoordigen natuurlijk nooit de islam in zn geheel he.quote:Op zondag 28 augustus 2016 14:36 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je onderstreept het punt van Gia, maar goed.
Je weet helemaal niet wat ze doen als je er niet bij bent. Misschien beramen ze dan wel snode plannetjes.quote:Op zondag 28 augustus 2016 15:04 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ik had al eerder aan Gia vermeld dat ik zeker moslims ken, waar ik prima mee over weg kan. Zal wel aan jou voorbij zijn gegaan denk ik. Die paar leuke mensen vertegenwoordigen natuurlijk nooit de islam in zn geheel he.
Maar goed.
Ja idd. Je weet het nooit met die gasten he?quote:Op zondag 28 augustus 2016 15:05 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Je weet helemaal niet wat ze doen als je er niet bij bent. Misschien beramen ze dan wel snode plannetjes.
Nee.quote:Op zondag 28 augustus 2016 15:11 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ja iid. Je weet het nooit met die gasten he?
Amok makende belhamels zijn het, let maar op.![]()
Filmpjes bekeken btw?
Nee?quote:
Prima dat je filmpjes hier post maar je moet niet verwachten dat iedereen dat gaat kijken ondanks de inhoud.quote:Op zondag 28 augustus 2016 15:21 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Nee?
Snap ik ook wel. Zijn niet echt leuke filmpjes voor op een rustige zonnige zondagmiddag he?
Beter de focus op dat wat positief is, het negatieve negerend, als dat het toe laat.
En je kent moslima's die andere vrouwen als verdorven hoeren zien?quote:Op zondag 28 augustus 2016 15:04 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Ik had al eerder aan Gia vermeld dat ik zeker moslims ken, waar ik prima mee over weg kan. Zal wel aan jou voorbij zijn gegaan denk ik. Die paar leuke mensen vertegenwoordigen natuurlijk nooit de islam in zn geheel he.
Maar goed.
Wie vertegenwoordigen dan wel de islam als geheel?quote:Op zondag 28 augustus 2016 15:04 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Maar goed.
Aan welke kenmerken zou jij een idealogie aan identificeren?quote:Op zondag 28 augustus 2016 15:35 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Wie vertegenwoordigen dan wel de islam als geheel?
Ik denk dat het een heel persoonlijke indeling is, ook wetenschappers verschillen vaak van mening zodra het op details gaat aankomen en als je over religie gaat praten wordt het nog veel onduidelijker en persoonlijker.quote:Op zondag 28 augustus 2016 15:47 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Aan welke kenmerken zou jij een idealogie aan identificeren?
Maar het is niet persoonlijk, het is een gemeenschapelijke idealogie. Als het persoonlijk zou zijn, dan zou het ook geen gemeenschapelijke naam hebben.quote:Op zondag 28 augustus 2016 15:51 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ik denk dat het een heel persoonlijke indeling is, ook wetenschappers verschillen vaak van mening zodra het op details gaat aankomen en als je over religie gaat praten wordt het nog veel onduidelijker en persoonlijker.
Flinke persoonlijke aanval johquote:Op zondag 28 augustus 2016 12:35 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
We moeten de linkse mens ook zo gaan behandelen. Blijkbaar vinden ze dat fijn.
Geef Gia de tijd, ze weet niet beter. De achterlijkheid zit bij haar al generaties in de familie. Van Gia kun je nu gewoon niks verwachten. Ze moet spelenderwijs de wereld nog ontdekken, zet net haar eerste stapjes buiten de deur op FOK! Haar moeder was nog veel erger en haar oma helemaal, Gia is in dat opzicht al een vooruitgang maar je kunt haar niet als volwassen persoon behandelen of verwachten dat ze normaal functioneert zoals jij en ik. Geef het nog 70 jaar. Haar kinderen zullen al weer ietsje minder kansloos zijn en zo zal het elke generatie weer wat verbeteren. Gewoon op een uitkering zetten die Gia, wordt toch niks meer met haar.
http://www.demorgen.be/op(...)iet-bcd33240/2bOngq/quote:Wie opkomt voor vrouwenrechten verdedigt de boerkini niet
Darya Safai is vrouwenrechtenactiviste, oprichtster van de actiegroep Let Iranian women enter their stadiums en auteur van het boek Lopen tegen de wind.
Hoe kun je feminist zijn en toch een symbool van discriminatie verdedigen? Mag je jezelf nog progressief noemen en opkomen voor vrouwenrechten als je tegelijk de boerkini aanvaardt? En is dat het einddoel van ons cultuurrelativisme, dat we de onderdrukking van vrouwen in stand houden?
Dat zijn de vragen die in mij opkwamen in de discussie over het boerkiniverbod in Frankrijk. Het verbaast mij dat zoveel mensen zich geroepen voelen om op te komen voor de 'vrijheid van kleding' van moslimvrouwen. In Antwerpen werd gisteren zelfs een strandfeest georganiseerd, een protestactie tegen het optreden van de Franse politie, waar iedereen vrij was om te dragen wat hij of zij wilde: boerkini, bikini, carnavalspak...
In de Islamitische Republiek van Iran worden elke dag gemiddeld 3.000 vrouwen aangesproken door de politie, en vaak gearresteerd, omdat ze de strenge kledingvoorschriften niet nauwkeurig naleven. Waarom protesteren ze daar niet tegen? Geldt die vrijheid van kleding dan niet voor vrouwen die de verplichte hijab (hoofddoek) juist wel willen afgooien? Worden die vrouwen dan niet vernederd en gediscrimineerd, zoals de moslima op het strand van Nice?
Dat is de grote tegenstrijdigheid in de redenering van veel 'progressieve' (feministische) stemmen. Uiteraard moeten we de individuele vrijheden van elk individu erkennen en respecteren. Maar de hijab (en zeker de boerkini) ontneemt de vrouwen net hun vrijheid. Het is in tal van landen en moslimfamilies hèt symbool van discriminatie en onderdrukking, en vooral van totale gehoorzaamheid aan de man, die voor alles zijn goedkeuring moet geven. Dat kan de vader van de vrouw zijn, haar echtgenoot, haar broer of zelfs haar eigen zoon. De hijab is als een ketting rond de nek en de geest van een vrouw, die haar afhankelijk en onderdanig maakt. Wie ervoor kiest om een hijab te dragen, kiest voor een leven als tweederangsburger en alle vernederingen die daarbij horen. De individuele vrijheid van een moslimvrouw bestaat er niet om het belangrijkste instrument van haar discriminatie te dragen maar voor altijd af te gooien.
Meer dan 90 procent van de Egyptische meisjes wordt genitaal verminkt. Velen doen het zelfs 'uit vrije wil', omdat ze anders niet uitgehuwelijkt kunnen worden. Even 'vrij' beslissen ze om een hijab te dragen, van kindsbeen af geïndoctrineerd om vernederd te worden door mannen. Om, zo zegt de sharia, maar de helft zoveel waard te zijn als de man. Als 'ervaringsdeskundige' weet ik maar al te goed hoe ingrijpend dat kan zijn voor je eigenwaarde. Veel individuele vrijheid komt daar niet aan te pas.
In een maatschappij waar de mensenrechten niet ter discussie staan, kunnen en mogen we geen begrip opbrengen voor dat soort discriminerende dogma's. Een paar jaar geleden werd in Irvine, Verenigde Staten, een Egyptisch echtpaar veroordeeld wegens slavernij. Ze hadden in hun thuisland een meisje gekocht van haar ouders en zagen er geen graten in haar gratis voor hen te laten werken. Ze mocht niet eens naar school. Maar in de VS is slavernij gelukkig al lang verboden. Je moet er niet aan denken dat we ook dat 'cultuurgebonden' gebruik zouden accepteren als individuele vrijheid.
De boerkini is geen achterpoortje om meer moslima’s naar de zee of het zwembad te krijgen maar een sterk signaal van de verspreiding van het extreme islamisme in onze maatschappij. De meeste moslims zijn helemaal niet geneigd om dit soort kledij aan te trekken. En toch zouden we dat ultieme symbool van discriminatie moeten aanvaarden in de Europese gemeenschap. Zonder twijfel tot grote vreugde van IS en andere fundamentalisten in de islam, die hun vrouwen niet eens toelaten om naar het strand te gaan.
In plaats van de boerkini te verdedigen, zouden vrouwen met een moslimachtergrond en progressieve westerlingen, die zich altijd zo sterk hebben ingezet voor de vrouwenrechten en tegen de dogma’s van de kerk, beter opkomen voor de vrijheid van de vele miljoenen vrouwen die nog echt geketend zijn aan hun kledij. Dat zou pas een statement zijn.
Darya Safai is natuurlijk een islamofoob van het eerste uurquote:Op zondag 28 augustus 2016 18:05 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
http://www.demorgen.be/op(...)iet-bcd33240/2bOngq/
Het is prettig om te zien dat ik dezelfde lijn deel met een ervaringsdeskundige.quote:In plaats van de boerkini te verdedigen, zouden vrouwen met een moslimachtergrond en progressieve westerlingen, die zich altijd zo sterk hebben ingezet voor de vrouwenrechten en tegen de dogma’s van de kerk, beter opkomen voor de vrijheid van de vele miljoenen vrouwen die nog echt geketend zijn aan hun kledij. Dat zou pas een statement zijn.
Waarom zouden persoonlijke dingen geen gemeenschappelijke naam hebben, er zullen best wat overeenkomsten zijn zo denk ik dat een moslim in elk geval iets heeft met Mohammed, Allah en de koran maar hoe ze het precies uitleggen is toch volledig hun eigen verhaal. Er is niemand die kan zeggen wat goed of fout is als het gaat om die opvattingen al zijn er veel mensen die dat wel doen.quote:Op zondag 28 augustus 2016 15:55 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar het is niet persoonlijk, het is een gemeenschapelijke idealogie. Als het persoonlijk zou zijn, dan zou het ook geen gemeenschapelijke naam hebben.
Nog een stuk van haar.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:14 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Darya Safai is natuurlijk een islamofoob van het eerste uur.
[..]
Het is prettig om te zien dat ik dezelfde lijn deel met een ervaringsdeskundige.
Heb ik al.quote:Op zondag 28 augustus 2016 12:35 schreef frietenstamp het volgende:
Gewoon op een uitkering zetten die Gia, wordt toch niks meer met haar.
Mja, is meer een gevoel dat ik bij die man had. Het feit dat hij die met een westerse vrouw bespreekt is al een teken dat hij er wel over nagedacht heeft. Waarschijnlijk is zijn opvoeding zodanig geweest dat hij moeite heeft met te verwesterde moslima's. Dan klikt het gewoon niet.quote:Op zondag 28 augustus 2016 14:18 schreef truthortruth het volgende:
Niet om op je woorden te pakken oid. Maar je geeft aan dat die eerste een te westerse vrouw heeft en nu een conservatieve, ik zie daar geen progressie in??!?
Het idee achter een gemeenschappelijke idealogie is de macht die er vanuit gaat. Zo zijn er hele landen die ingericht zijn conform die overeenkomsten. Dan is het leuk dat je persoonlijke ideeën hebt maar die doen er dan niet meer toe. En zo werkt dat ook binnen gemeenschappen zelfs in Nederland.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:19 schreef Wespensteek het volgende:
Waarom zouden persoonlijke dingen geen gemeenschappelijke naam hebben, er zullen best wat overeenkomsten zijn zo denk ik dat een moslim in elk geval iets heeft met Mohammed, Allah en de koran maar hoe ze het precies uitleggen is toch volledig hun eigen verhaal. Er is niemand die kan zeggen wat goed of fout is als het gaat om die opvattingen al zijn er veel mensen die dat wel doen.
Een politieke partij is ook heel wat anders dan een geloof of een ideologie.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:28 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het idee achter een gemeenschappelijke overeenkomst is de macht die er vanuit gaat. Zo zijn er hele landen die ingericht zijn conform die overeenkomsten. Dan is het leuk dat je persoonlijke ideeën hebt maar die doen er dan niet meer toe. En zo werkt dat ook binnen gemeenschappen zelfs in Nederland.
Dat vind ik altijd zo vreemd aan jou, jij focussed je op individuele vrijheden, maar je gaat compleet voorbij aan het feit dat je dit soort collectieven daardoor de ruimte geeft om die individuele vrijheden te ontnemen. Alsof je daar blind en doof voor bent, een naïviteit die erg wereldvreemd lijkt
De eerdere topics gingen over zaken waar ik wel tegenover de moslim sta.quote:Op zondag 28 augustus 2016 16:43 schreef Flow3r het volgende:
[..]
Flinke persoonlijke aanval joh
Maar ik ben eerlijk gezegd verbaast over de postings van Gia, eerder was dat wel anders namelijk.
Ik denk dat ze recent in aanraking is gekomen met moslims en nu inziet dat het ook maar gewoon mensen zijn
Ik heb het niet over politiek gehad. Macht komt niet alleen van politiek, het komt van scholen, religieuze leiders, maatschappelijke leiders, media, etc etc.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:29 schreef Wespensteek het volgende:
Een politieke partij is ook heel wat anders dan een geloof of een ideologie.
Ik vind alleen de discussie heel hypocriet gevoerd worden, het argument vrijheid wordt constant ingebracht, en dat is met dit soort kleding een gotspe. Zie dus die column van Darya Safai.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:23 schreef Gia het volgende:
Maar dit, dat boerkiniverbod, is m.i. echt van de zotte. Het gaat niet eens om die boerkini, maar om het feit dat een moslima, whatever ze draagt, schijnbaar angstaanjagend is. En dat snap ik echt niet.
Die macht ontstaat alleen doordat mensen kiezen ze die macht over hun te geven. Religieuze/maatschappelijke leiders hebben geen enkele macht over mij tenzij het is via de politieke vertegenwoordigers die hun wensen in wetgeving hebben overgezet.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:33 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik heb het niet over politiek gehad. Macht komt niet alleen van politiek, het komt van scholen, religieuze leiders, maatschappelijke leiders, media, etc etc.
Maar dat is het toch, mensen volgen die dominee, imam, leraar, popidool etcquote:Op zondag 28 augustus 2016 18:40 schreef Wespensteek het volgende:
Die macht ontstaat alleen doordat mensen kiezen ze die macht over hun te geven.
Veel veiliger om quasi-betrokken voor de nuancering te kiezen (nu 97,4 ipv 99,9% bedekking) dan om daadwerkelijk op te komen tegen de agressieve griezelbazen die vrouwen onderdrukken.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:35 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik vind alleen de discussie heel hypocriet gevoerd worden, het argument vrijheid wordt constant ingebracht, en dat is met dit soort kleding een gotspe. Zie dus die column van Darya Safai.
Ja zo werkt dat met alle menselijke relaties en die macht is beperkt en vrijwillig zolang mensen maar kunnen kiezen die relatie te verbreken.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:43 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Maar dat is het toch, mensen volgen die dominee, imam, leraar, popidool etc
Voor haar geldt hetzelfde als voor Gülenhatende Turken die hier wonen. Kom hier geen eisen stellen omwille van de toestand in je thuisland.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:21 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Nog een stuk van haar.
http://www.demorgen.be/op(...)agzaamheid-b9be8168/
Je snapt er werkelijk geen ene drol van. Ik zou als ik jou was toch echt meer verdiepen in de menselijke psyche.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:46 schreef Wespensteek het volgende:
Ja zo werkt dat met alle menselijke relaties en die macht is beperkt en vrijwillig zolang mensen maar kunnen kiezen die relatie te verbreken.
Och als je zo begint denk ik dat ik er meer van weet dan jij anders zou je wel aangeven wat er fout was in mijn redenering.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:55 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je snapt er werkelijk geen ene drol van. Ik zou als ik jou was toch echt meer verdiepen in de menselijke psyche.
quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:51 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Voor haar geldt hetzelfde als voor Gülenhatende Turken die hier wonen. Kom hier geen eisen stellen omwille van de toestand in je thuisland.
Onderdrukking = onderdrukking. Dat houdt niet op bij de grens.quote:Op zondag 28 augustus 2016 18:51 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Voor haar geldt hetzelfde als voor Gülenhatende Turken die hier wonen. Kom hier geen eisen stellen omwille van de toestand in je thuisland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |