Daar ben ik het mee eens. Het gevoel om nuttig te zijn, op wat voor manier dan ook, kan je uit de put halen. Maar als Hans tevreden is in de put moet hij daar lekker blijven zitten.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 12:00 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Wat dringt niet tot me door?
Ik kom gewoon met een ervaring die ik zelf heb opgedaan met iemand uit een verpleeghuis.
Namelijk dat mensen die eerst zeggen:
"Ik vind het zo wel goed, laat mij maar met rust",
toch blij zijn dat ze (door toedoen van anderen) een dag wat actiever zijn geweest.
Die ervaring staat, en is geen kwestie van "dat iets tot me door moet dringen".
Idd, er zijn grenzen aan het "willen oppeppen".quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 12:09 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. Het gevoel om nuttig te zijn, op wat voor manier dan ook, kan je uit de put halen. Maar als Hans tevreden is in de put moet hij daar lekker blijven zitten.
Ja, n=1. Waarom snap je niet dat er mensen zijn die dat echt niet willen?quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 12:00 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik kom gewoon met een ervaring die ik zelf heb opgedaan met iemand uit een verpleeghuis.
toch blij zijn dat ze (door toedoen van anderen) een dag wat actiever zijn geweest.
Waarin verschilt Van der Togt met de gemiddelde mens, behalve dat hij publiekelijk in het AD benoemt dat hij het leven niet zo puik vindt, maar zich er wel mee redt? Waarom moet hij vrijwilligerswerk gaan doen?quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 12:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Idd, er zijn grenzen aan het "willen oppeppen".
Ik bestrijd alleen de gedachte, dat je maar meteen genoegen moet nemen met de eerste de beste gedachte van betrokkene "Laat mij maar, ik vind het wel goed."
Het oppeppen en motiveren van mensen is een activiteit die zowel de oppepper als ook de opgepepte gelukkig maakt.Da's tenminste mijn ervaring.
Verder moet iedereen zelf zijn leven bepalen.
Ik snap best dat er mensen zijn die dit niet willen. Daar zou Hans vd Togt ook bij kunnen horen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 12:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, n=1. Waarom snap je niet dat er mensen zijn die dat echt niet willen?
Dat is wel een knoeperd van een waardeoordeel: mensen die tevreden zijn met weinig contact en een flesje wijn vergelijken met zwervers en daklozen. Godsamme, zeg.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 13:06 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ik snap best dat er mensen zijn die dit niet willen. Daar zou Hans vd Togt ook bij kunnen horen.
Daarnaast echter (is tenminste mijn ervaring) zijn er ook mensen die zeggen tevreden te zijn met een leven van "weinig contact en een fles wijn" die eigenlijk toch wat anders willen, maar het moeilijk vinden om er mee te beginnen.
Net als met zwervers en daklozen. Je hebt er wat bij die er tevreden mee zijn. Maar velen eigenlijk ook niet. Er zijn medewerkers van het "Leger des Heils" die deze mensen willen motiveren naar een opvang te gaan en wellicht weer op de 1 of andere manier structuur in hun leven op te bouwen. Ik zou deze "Leger des Heils" medewerkers niet willen beschouwen als ergerlijke bemoeials.
Dat is geen waardeoordeel. Want ik heb ook geen negatief of positief waardeoordeel over zwervers of daklozen. Het zijn allemaal mensen in een bepaalde situatie. En de vraag is of zij deze situatie tevreden of niet tevreden achtenquote:Op dinsdag 23 augustus 2016 15:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is wel een knoeperd van een waardeoordeel: mensen die tevreden zijn met weinig contact en een flesje wijn vergelijken met zwervers en daklozen. Godsamme, zeg.
Maar er zijn ook mensen die helemaal geen behoefte hebben aan betutteling of opgedrongen activiteiten. Die leven lekker hun leven zoals ze dat zelf willen invullen en zo iemand lijkt mij Hans ook wel.Zeker na járen voor zijn zieke man gezorgd te hebben en reken maar dat dat zwaar was.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 12:00 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Lees het dan gewoon allemaal, het is echt geen heel lang stuk.quote:Op zondag 21 augustus 2016 22:55 schreef MMXMMX het volgende:
Heb het niet allemaal gelezen ben wel benieuwd van welk geld hij nu zijn boodschappen doet ?
Je blijft jezelf herhalen in andere bewoordingen. Ik geef het op.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 15:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dat is geen waardeoordeel. Want ik heb ook geen negatief of positief waardeoordeel over zwervers of daklozen. Het zijn allemaal mensen in een bepaalde situatie. En de vraag is of zij deze situatie tevreden of niet tevreden achten
Het gaat om het principe:
Kun je iemands tevredenheid mbt zijn levenswijze meten met het eerste oordeel dat hij er zelf over velt.
Waarom zou je de uitspraak van Hans "een flesje wijn per dag" van een hogere waarde achten dan wanneer een dakloze dit zou zeggen. "Ik ben tevreden met mijn portiek en een fles whiskey en af en toe een bord soep bij het Leger des Heils".
In beide gevallen zou dit "schikken in je lot" kunnen zijn.
Jij maakt zelf een waardeoordeel door te stellen dat die zwerver minderwaardig is in zijn uitspraak dan Hans.
Zelf heb ik de ervaring dat vaak (niet in alle gevallen) de geuitte tevredenheid over "weinig contact en alcohol" niet van harte is. Dat is alles.
Dan is het nog steeds mogelijk dat Hans tevreden is met "een fles wijn per dag en weinig contact". Dus in zoverre geef ik je gelijk. Maar dat gelijk geldt ook voor die zwerver.
Eens. Ik vond hem 'live' ook wel meevallen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 09:03 schreef ato het volgende:
Hij zag er bij Pauw wat beter uit dan op de AD foto..
Exact.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 10:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Laat die man doen wat hij wil. Gezeik.
Wel met een flesje wijn, nou 1.5 dan :-)quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 18:12 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Eens. Ik vond hem 'live' ook wel meevallen.
Ik wil trouwens de laatste 10 jaar van mijn leven ook wel slijten in Achlum. Gewoon geen gedoe.
Ik vind hem helemaal niet zo klagerig en negatief en denk dat er veel mensen zo leven. Die dan niet in het AD komen...quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 10:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Wat doet hij eigenlijk de godganse dag dan alleen de hond uitlaten, en om 14.00 uur aan zijn dagelijkse fles wijn beginnen.
Er is ook nog zoiets als: vrijwilligerswerk. Zijn vriend is gestorven aan aids. Kun je niet wat doen bij een Aids-vereniging. Als bekende persoonlijkheid kan hij wellicht wat doen. Ik heb meer respect voor bv Paul van Vliet (als cabaretier geen fan van hem). Maar hij laat regelmatig wat van zich horen bij Unicef. Ik denk dat Hans zijn uiterlijk (bv onderkin) ook veel met de wijn te maken hebben, en niet louter de ouderdom.
Waarom zaniken op leeftijdsgenoten die kleinkinderen hebben. Bij deze opa's is 75% van hun tijd en geld gestoken in het verzorgen van het nageslacht. Logisch dat ze het daar over hebben.
En de weilanden zijn zo saai. Waarom niet in A'dam gaan wonen. Of ga er eens regelmatig heen. Friesland - A'dam is ook niet zo ver. Het is wel een eerlijk verhaal. Maar ook een klaagzang.
Het is wellicht de prijs die je betaalt als knappe verschijning in de "jonge" jaren. Lekker flierefluitend zonder vaste relatie. Maar als je dan ouder wordt heb je geen "nageslacht" opgebouwd. Dat kan nl ook als homo-paar (adoptie). Maar dat moet je willen.
Maar toch: Ga vrijwilligerswerk doen. Of doe wat voor de ouderen in dat dorp. Ipv dat negatieve..
Hij is nergens toe verplicht. En ik bewonder hem ook omdat hij als mantelzorger zijn man heeft verzorgd die Aids had, en die man had dat ws niet eens bij Hans opgelopen, maar bij een ander. Dus dat is wel heel sociaal van hem. Daar gaat het niet om.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 21:55 schreef letmehearyouscream het volgende:
[..]
Ik vind hem helemaal niet zo klagerig en negatief en denk dat er veel mensen zo leven. Die dan niet in het AD komen...
En waarom zou hij vrijwilligerswerk moeten doen en dan specifiek op het gebied van aids? Aan wie is hij dat verplicht? Hij kost de maatschappij volgens mij niets en renteniert van zijn eigen centen.
Ik zie zoveel oordelen in je verhaal, mijn hemel.
je vorige comment zal wel vol van aannames en oordelen. Je hebt meer respect voor Paul van Vliet omdat die zich als weldoener profileert. Dit baseer je op 1 interview. Misschien geeft HvdT veel aan goede doelen zonder dit van de daken te schreeuwen, weten wij veel.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 07:03 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Hij is nergens toe verplicht. En ik bewonder hem ook omdat hij als mantelzorger zijn man heeft verzorgd die Aids had, en die man had dat ws niet eens bij Hans opgelopen, maar bij een ander. Dus dat is wel heel sociaal van hem. Daar gaat het niet om.
Ik proefde echter wel eenzaamheid bij hem. En dan is vrijwilligerswerk (cq bezig zijn) een middel om eenzaamheid op te lossen. Niet als een calvinistische "gij zult.... ".
Maar ik gun hem alle goeds, natuurlijk en heb geen kritiek.
Dan is dat (door mij) niet duidelijk overgekomen. Ik heb echter ervaring met eenzaamheid van kennissen/familie in verpleeghuizen. Je ziet die mensen jaar in jaar uit wegkwijnen. Actief zijn in één of andere organisatie kan deze eenzaamheid verzachten. Da's alles. Ik zal de laatste zijn die iemand tot iets verplicht.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 07:18 schreef letmehearyouscream het volgende:
[..]
je vorige comment zal wel vol van aannames en oordelen. Je hebt meer respect voor Paul van Vliet omdat die zich als weldoener profileert. Dit baseer je op 1 interview. Misschien geeft HvdT veel aan goede doelen zonder dit van de daken te schreeuwen, weten wij veel.
Er zijn ook mensen die het platteland fijner vinden dan de stad.
Ook lijkt het alsof je stelt dat de eenzaamheid ligt in het ontbreken van nageslacht. Niet iedereen wil (klein)kinderen en dat gaat er bij sommigen slecht in.
Blijkbaar lees jij ook niet alles want anders had je gezien dat ik al een antwoord heb gehad op mijn vraagje.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 16:02 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Lees het dan gewoon allemaal, het is echt geen heel lang stuk.
Van der Togt zit niet in een verpleegtehuis. Hij kan gaan en staan waar hij wil. Betuttel die man niet zo.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 07:54 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dan is dat (door mij) niet duidelijk overgekomen. Ik heb echter ervaring met eenzaamheid van kennissen/familie in verpleeghuizen. Je ziet die mensen jaar in jaar uit wegkwijnen. Actief zijn in één of andere organisatie kan deze eenzaamheid verzachten. Da's alles. Ik zal de laatste zijn die iemand tot iets verplicht.
Ik zie al helemaal voor me hoe de familie van Ros elke keer achter de gemeenschappelijke bank kruipt als Ros op bezoek komt. Moeten we weer dingen doen om hem een goed gevoel te geven.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 09:56 schreef Lienekien het volgende:
Van der Togt zit niet in een verpleegtehuis. Hij kan gaan en staan waar hij wil. Betuttel die man niet zo.
Ros zegt alleen maar dat hij het vervelend zou vinden als de uitspraak 'laat mij maar' niet oprecht is omdat men wel zou willen maar niet durft of niet weet hoe, en daarom neemt hij de taak op zich om tenminste een aanbod te doen tot activering. Wil men echt niet, dan moet je ook ophouden.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 10:01 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik zie al helemaal voor me hoe de familie van Ros elke keer achter de gemeenschappelijke bank kruipt als Ros op bezoek komt. Moeten we weer dingen doen om hem een goed gevoel te geven.
Precies zoals ik het heb geformuleerd. Geen enkele reden om in cynisme te vervallen.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 10:53 schreef Andromache het volgende:
[..]
Ros zegt alleen maar dat hij het vervelend zou vinden als de uitspraak 'laat mij maar' niet oprecht is omdat men wel zou willen maar niet durft of niet weet hoe, en daarom neemt hij de taak op zich om tenminste een aanbod te doen tot activering. Wil men echt niet, dan moet je ook ophouden.
Franeker en Harlingen liggen beide maar zes kilometer van Achlum, en In Harlingen zijn nu de Visserijdagen aan de gang. .quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 00:17 schreef Andromache het volgende:
Sorry maar het ligt ook aan hemzelf. Zoek dan de verbinding met je buren. Die kinderen en kleinkinderen zijn er echt niet elke dag. Ga naborrelen na het kaatsen. En hoe ver zijn Harlingen en Franeker nou helemaal? Ja, dat er geen exclusieve internationale theatervoorstellingen door AlbertV op de planken worden gebracht, wist hij van tevoren. In een dorp moet je er zelf wat van maken en niet je neus ophalen voor die zogenaamd suffe klaverjasclub. Dan kom je er inderdaad nooit uit. Inderdaad, zwelgen.
Je pakt even de boot en zit op het mooiste eiland van Europa.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 12:38 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Franeker en Harlingen liggen beide maar zes kilometer van Achlum, en In Harlingen zijn nu de Visserijdagen aan de gang. .
Skylge?quote:Op woensdag 24 augustus 2016 13:22 schreef tong80 het volgende:
[..]
Je pakt even de boot en zit op het mooiste eiland van Europa.
ken ik niet. Terschelling.quote:
In R&P hebben ze vaak topics die hem op het lijf geschreven zijnquote:Op zaterdag 20 augustus 2016 23:31 schreef Peter het volgende:
Welkom op FOK! hans!Hij past hier vast wel ergens tussen
.
Als je ooit op Terschelling bent geweest ken je Skylge.quote:
Lees ik al 15 jaar. Ben de vooroordelen gewend.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 15:04 schreef letmehearyouscream het volgende:
[..]
Is hetzelfde. Maar wow, ik ben het een keer met je eens !!!
Zo'n 10 keer geweest en het zegt me nik,squote:Op woensdag 24 augustus 2016 17:41 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Als je ooit op Terschelling bent geweest ken je Skylge.
Ik lees geen antwoorden op vragen waar ik het antwoord al op weet. Maar tof dat je het weet.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 09:30 schreef MMXMMX het volgende:
[..]
Blijkbaar lees jij ook niet alles want anders had je gezien dat ik al een antwoord heb gehad op mijn vraagje.
Hij heeft zijn spaargeld belegd in EndeMol aandelen
En daar is hij rijk van geworden
ghhehehehehequote:Op donderdag 25 augustus 2016 03:05 schreef ArnieAlberts het volgende:
Ik kom dit tegen en ga hélemaal stuk
Ik moest ook wel ffquote:Op donderdag 25 augustus 2016 03:05 schreef ArnieAlberts het volgende:
quote:Op donderdag 25 augustus 2016 03:05 schreef ArnieAlberts het volgende:
Is dat alles?quote:
Wat ben jij een fuifnummer, zeg.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is dat alles?
Bekende TV presentator geweest, vermogen 8x over de kop gegaan en dan toch maar ¤ 1.400.000 hebben?
Hahahaquote:Op donderdag 25 augustus 2016 15:22 schreef SeLang het volgende:
Wat een kutleven heeft die man. Klinkt als een soort tong80 maar dan zonder FOK!
In welk jaar was dat? Bonnie zag er nog redelijk uit in die tijd..quote:Op donderdag 25 augustus 2016 03:05 schreef ArnieAlberts het volgende:
Seizoen 8, dus volgens wiki 2010quote:Op donderdag 25 augustus 2016 20:27 schreef ato het volgende:
[..]
In welk jaar was dat? Bonnie zag er nog redelijk uit in die tijd..
Waarschijnlijk minder want hij moet er al 17 jaar van leven. Of hij moet een mooi dividendrendement weten te pakken en hier van rond kunnen komen. Met een huisje in Friesland en verder niks ook niet ondenkbaar.quote:Op donderdag 25 augustus 2016 16:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Is dat alles?
Bekende TV presentator geweest, vermogen 8x over de kop gegaan en dan toch maar ¤ 1.400.000 hebben?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |