En een mooi antwoord van haar.quote:
In potentie wel de meest interessante gast van deze reeks denk ik.quote:Op zondag 14 augustus 2016 23:25 schreef Scorpion_17 het volgende:
Volgende week een fijne gast, kijk erg uit naar Op de Beeck
Ik vind haar columns geweldig die ze schreef in de VK maar haar boeken niks.quote:Op zondag 14 augustus 2016 23:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
In potentie wel de meest interessante gast van deze reeks denk ik.
Niet geschikt voor verzuurde PVV stemmers of fokkers met een postcount van dertig miljoen, maar voor de stereotype Zomergastenkijker wel een prima aflevering.quote:Op zondag 14 augustus 2016 23:30 schreef Kansenjongere het volgende:
Vanwege de Spelen nog niet gekeken (opgenomen), maar ik begrijp uit een korte scan van het topic dat het de moeite van het terugkijken waard is?
quote:Op zondag 14 augustus 2016 23:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet geschikt voor verzuurde PVV stemmers of fokkers met een postcount van dertig miljoen, maar voor de stereotype Zomergastenkijker wel een prima aflevering.
Dat dus. Azijnzeikers die vooraf al negatief waren zullen het nooit een objectieve kans geven, maar met wat moeite kan je dat soort users prima negeren.quote:Op zondag 14 augustus 2016 23:44 schreef Ryon het volgende:
Goede aflevering. Zoals Zomergasten bedoeld is en ook kan zijn.
Oh echt niet? Ik heb net twee van haar boeken uit. In één adem! Ik ben erg benieuwd naar volgende week.quote:Op zondag 14 augustus 2016 23:28 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik vind haar columns geweldig die ze schreef in de VK maar haar boeken niks.
quote:Op zondag 14 augustus 2016 23:32 schreef Manono het volgende:
Haak af voor de film, nog ff Netflix in bed.![]()
Ik heb niet zo veel met d'Ancona en keek vooraf het minste uit naar deze aflevering. Negatieve verwachtingen kunnen echter best samengaan met iets een objectieve kans geven. Heb inmiddels bijna het eerste uur gekeken en vind het inderdaad een interessante aflevering.quote:Op zondag 14 augustus 2016 23:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat dus. Azijnzeikers die vooraf al negatief waren zullen het nooit een objectieve kans geven, maar met wat moeite kan je dat soort users prima negeren.
Lijkt mij sterk voor een film die nog nooit in Nederland is uitgezonden.quote:Op maandag 15 augustus 2016 00:40 schreef DO2 het volgende:
Die film heb ik wel al eens gezien. Maar dat realiseerde ik me pas toen ik zojuist n aantal scènes terugzag. Kortom; die heeft niet veel indruk op mij gemaakt.
Jij heb nog nooit een film gedownload?quote:Op maandag 15 augustus 2016 03:39 schreef golfer het volgende:
[..]
Lijkt mij sterk voor een film die nog nooit in Nederland is uitgezonden.
Heeft op FBTS gedraaid volgens Hedy...Ik ben er niet meer voor op gebleven iig.quote:Op maandag 15 augustus 2016 03:39 schreef golfer het volgende:
[..]
Lijkt mij sterk voor een film die nog nooit in Nederland is uitgezonden.
ja zeker.quote:Op maandag 15 augustus 2016 00:36 schreef Ringo het volgende:
Ach, een uitzending die weinig kwaad kon. Een vleugje oubollig idealisme, een snufje sentiment en ontroering, een mespunt oudevrouwenwijsheid. Oma vertelt — maar wat ziet ze er nog práchtig uit hè, voor d'r leeftijd!
Ja, dat vond ik ook heel mooi, die kalme standvastigheid.quote:Op maandag 15 augustus 2016 10:40 schreef Copycat het volgende:
Mooie aflevering.
Inspirerend, mensen die hun idealen een leven lang vasthouden
Situaties veranderen, dan is het niet gek om je standpunten aan te passen.quote:Op maandag 15 augustus 2016 12:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja, dat vond ik ook heel mooi, die kalme standvastigheid.
mooi artikel....quote:Op maandag 15 augustus 2016 14:59 schreef Disana het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)tot-nu-toe~a4358109/
Een zeer positieve recensie.
Haar fragmenten waren grotendeels uit de vorige eeuw, maar ik vond haar zelf nog steeds zeer bij de tijds.quote:Op maandag 15 augustus 2016 15:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Situaties veranderen, dan is het niet gek om je standpunten aan te passen.
Dit was linkse standvastigheid uit de jaren '70.
quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben sport gaan kijken, dat zegt wel genoeg.
Ik werd al een beetje misselijk van de glibberige eensgezindheid hier. Het leek wel In de hoofdrol met Mies Bouwman.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:00 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben sport gaan kijken, dat zegt wel genoeg.
Je bedoelt dat het er weer eens relatief normaal aan toe ging ik plaats van enkel dat zure gezeik waar driekwart van de topics op Fok tegenwoordig in uitmonden?quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:12 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik werd al een beetje misselijk van de glibberige eensgezindheid hier. Het leek wel In de hoofdrol met Mies Bouwman.
Barney.gifquote:Op maandag 15 augustus 2016 18:14 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het er weer eens relatief normaal aan toe ging ik plaats van enkel dat zure gezeik waar driekwart van de topics op Fok tegenwoordig in uitmonden?
Ja, dat bedoel ik. Klef gedoe,quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:14 schreef Monolith het volgende:
Je bedoelt dat het er weer eens relatief normaal aan toe ging ik plaats van enkel dat zure gezeik waar driekwart van de topics op Fok tegenwoordig in uitmonden?
quote:Op maandag 15 augustus 2016 14:59 schreef Disana het volgende:
Zeker, maar wel de spijker op zijn kop, ik zat soms met kromme tenen.quote:Op maandag 15 augustus 2016 14:59 schreef Disana het volgende:
Ja, ik vind de recensie ook wel verdiend. Kromme tenen had ik toen bleek dat die oude man z'n vrouw had laten sterven zodat ie zelf met een ander kon trouwen.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:20 schreef Soury het volgende:
[..]
[..]
Zeker, maar wel de spijker op zijn kop, ik zat soms met kromme tenen.
Ik vond dat wel héél erg maar moest een beetje gniffelenquote:Op maandag 15 augustus 2016 18:39 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja, ik vind de recensie ook wel verdiend. Kromme tenen had ik toen bleek dat die oude man z'n vrouw had laten sterven zodat ie zelf met een ander kon trouwen.
Het was inderdaad raar zoals Erdbrink ineens over euthanasie begon in dat verband. Ze was oprecht geschokt.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:43 schreef Soury het volgende:
[..]
Ik vond dat wel héél erg maar moest een beetje gniffelen![]()
Meer het moment wat ook in de VK staat over de herseninfarct van Aat, toen zag ik dat ook in haar ogen. Er waren meer van dat soort momenten.
Hij zaagde er maar over door. Genant vond ik dat. En heel on-sensitief.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:44 schreef Disana het volgende:
[..]
Het was inderdaad raar zoals Erdbrink ineens over euthanasie begon in dat verband. Ze was oprecht geschokt.
Ja dat was het zeker. Ik kreeg de indruk dat hij te jong was om te beseffen hoe kostbaar leven op haar leeftijd is.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:46 schreef Moonah het volgende:
[..]
Hij zaagde er maar over door. Genant vond ik dat. En heel on-sensitief.
En te veel van tevoren voorbereid. Raar bruggetje. "Ik denk dat je erg zorgzaam bent". Hedy: "Ehm, ja...". "Wat voor gevoel geeft dat zorgen je?".quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:49 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja dat was het zeker. Ik kreeg de indruk dat hij te jong was om te beseffen hoe kostbaar leven op haar leeftijd is.
Weet iemand of die al eerder bij Zomergasten is geweest?quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Die animatiefilm (Father and Daughter) vond ik enorm ontroerend.
Iemand in dit topic zei van wel.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:58 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Weet iemand of die al eerder bij Zomergasten is geweest?
Dat zou dan wel in tegenspraak zijn met de stelling van Erdbrink van vorige week dat ze voor het eerst in de geschiedenis van Zomergasten een korte film (Hotel Chevalier) in zijn geheel gingen uitzenden.quote:
Hij maakte heel veel rare en ongemakkelijke bruggetjes. En dan zei hij wel tachtig keer "sorry". Nee, gek genoeg, of niet (?), leek hij zich bij zijn eerste zomergast meer op z'n plek te voelen dan bij haar. Ik vond het wel goed op zich dat hij wat doorvroeg over hoe ze nu terugkijkt op haar politieke keuzes en de kritiek, maar als het om persoonlijke omstandigheden en drijfveren ging, voelde hij het allemaal slecht aan.quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
En te veel van tevoren voorbereid. Raar bruggetje. "Ik denk dat je erg zorgzaam bent". Hedy: "Ehm, ja...". "Wat voor gevoel geeft dat zorgen je?".
quote:Op maandag 15 augustus 2016 18:58 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Weet iemand of die al eerder bij Zomergasten is geweest?
Ik heb hem al eens eerder op tv gezien, maar kan me niet herinneren bij welke gelegenheid. Het zou ook kunnen dat ze hem na het winnen van de oscar een keer op een prominent tijdstip hebben uitgezonden.
Ik had het idee dat ie gestoord werd door wat er in zijn oortje werd gezegd, dat ie daardoor niet luisterde en dan ineens iets raars zei.quote:Op maandag 15 augustus 2016 19:19 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Hij maakte heel veel rare en ongemakkelijke bruggetjes. En dan zei hij wel tachtig keer "sorry". Nee, gek genoeg, of niet (?), leek hij zich bij zijn eerste zomergast meer op z'n plek te voelen dan bij haar. Ik vond het wel goed op zich dat hij wat doorvroeg over hoe ze nu terugkijkt op haar politieke keuzes en de kritiek, maar als het om persoonlijke omstandigheden en drijfveren ging, voelde hij het allemaal slecht aan.
Nee.quote:Op maandag 15 augustus 2016 23:38 schreef tong80 het volgende:
Nog iemand die me gelijk geeft na af te haken na de eerste anderhalf uur ?
Mooi kut. Geen judo-fragment met Wim Ruska.quote:
Ik vind het helemaal niet erg dat het over vroeger ging, maar van iemand die nog zo helder is verwacht ik wel dat die kan terugkijken met voortschrijdend inzicht en een breder perspectief.quote:Op maandag 15 augustus 2016 19:11 schreef Franny_G het volgende:
Ja, natuurlijk gaat het veel over vroeger als een bejaarde te gast is..
Ik vind het net zo goed 'blikvernauwing' om te doen alsof idealen van de jaren 70 - begin jaren 90 totaal achterhaald zijn. Dus emancipatie, het strijden voor gelijke rechten voor vrouwen en homo's, de afkeer van racisme en discriminatie, het steunen van de visie die Merkel nu laat horen ten aanzien van vluchtelingen en het geloof ook dat een samenleving nieuwkomers op kan nemen; dat is achterhaald? Omdat er mensen zijn nu die daar anders tegenaan kijken? Omdat de tijdgeest is veranderd? Je kunt daar toch nog steeds in geloven? Het zou toch ook raar zijn als zij met terugwerkende kracht haar politieke werk zou diskwalificeren? En zou doen alsof dat allemaal onzin was? Ze verwees bijvoorbeeld ook naar de actualiteit als het ging om vrouwenrechten in de wereld en noemde het lot van veel vrouwen in de huidige wereld nog altijd beklagenswaardig en liet iets zien over Congo. Ik begrijp niet wat daar zo ergerlijk aan is.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet erg dat het over vroeger ging, maar van iemand die nog zo helder is verwacht ik wel dat die kan terugkijken met voortschrijdend inzicht en een breder perspectief.
Ik kon er gewoon niet meer tegen, iemand die zo vast zit in de heilige huisjes van de jaren 70 en begin jaren 90. De fragmenten vond ik interessant maar haar blikvernauwing trok ik niet. Terwijl we in principe ongeveer aan dezelfde kant staan, of misschien juist daarom dat het me zo ergert.
Ik mis bij haar dat we ook aan onszelf mogen denken. We moeten altijd maar klaarstaan voor iedereen in de wereld en als we er zelf aan onderdoorgaan, soit. Dan hebben we pech.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:30 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik vind het net zo goed 'blikvernauwing' om te doen alsof idealen van de jaren 70 - begin jaren 90 totaal achterhaald zijn. Dus emancipatie, het strijden voor gelijke rechten voor vrouwen en homo's, de afkeer van racisme en discriminatie, het steunen van de visie die Merkel nu laat horen ten aanzien van vluchtelingen en het geloof ook dat een samenleving nieuwkomers op kan nemen; dat is achterhaald? Omdat er mensen zijn nu die daar anders tegenaan kijken? Je kunt daar toch nog steeds in geloven? Ze verwees bijvoorbeeld ook naar de actualiteit als het ging om vrouwenrechten in de wereld en noemde het lot van veel vrouwen in de huidige wereld nog altijd beklagenswaardig en liet iets zien van Congo. Ik begrijp niet wat daar zo ergerlijk aan is.
Als je in de politiek hebt gezeten en bestuurder bent geweest dan heb je echt wel eens een compromis moeten sluiten hoor.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:33 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Ik mis bij haar dat we ook aan onszelf mogen denken. We moeten altijd maar klaarstaan voor iedereen in de wereld en als we er zelf aan onderdoorgaan, soit. Dan hebben we pech.
Bij iemand als Merkel - haar grote voorbeeld - hoor ik overwinningsdrang: wij gaan winnen van het kwaad. Merkel zal bereid zijn bij te sturen, Hedy niet, die sterft liever met doorgesneden keel dan dat ze van haar principes afstapt.
We hebben het hier over een vrouw die de barricades op ging voor gelijke rechten voor vrouwen en minderheden in een tijd waarin dat niet vanzelfsprekend was, die haar nek wilde uitsteken voor andere mensen. En zo iemand noem je 'soft'?quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:33 schreef Loekie1 het volgende:
Oftewel, Hedy is soft, en dat is niet meer van deze tijd.
Dat vind ik niet zo'n punt. Blikvernauwing kan juist tijdens een zomergastenavond prettig zijn, want anders zwalkt 'ie alle kanten op. Ik houd er wel van als iemand bepaalde ideeën en idealen heeft en daarbij blijft, Ik vond het gewoon erg braafjes en mainstream allemaal. Ik heb weinig nieuws gezien, geen verrassend inzicht gehad. Hedy zelf boeit me al niet, dus dan is het voor mij een saaie avond.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik kon er gewoon niet meer tegen, iemand die zo vast zit in de heilige huisjes van de jaren 70 en begin jaren 90. De fragmenten vond ik interessant maar haar blikvernauwing trok ik niet. Terwijl we in principe ongeveer aan dezelfde kant staan, of misschien juist daarom dat het me zo ergert.
Dat had ik eigenlijk ook wel een beetje...quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet erg dat het over vroeger ging, maar van iemand die nog zo helder is verwacht ik wel dat die kan terugkijken met voortschrijdend inzicht en een breder perspectief.
Je hoeft je idealen niet los te laten of zelfs niet bij te stellen. Maar als de integratie van nieuwkomers duidelijk minder goed gelukt is dan van de jaren 70 t/m de jaren 90 voorspeld, en de vrouwenemancipatie er vooral toe heeft geleid dat vrouwen weer moeten werken om een gezin te kunnen onderhouden, dan moet je die idealen en de weg erheen wel herijken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:30 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Ik vind het net zo goed 'blikvernauwing' om te doen alsof idealen van de jaren 70 - begin jaren 90 totaal achterhaald zijn. Dus emancipatie, het strijden voor gelijke rechten voor vrouwen en homo's, de afkeer van racisme en discriminatie, het steunen van de visie die Merkel nu laat horen ten aanzien van vluchtelingen en het geloof ook dat een samenleving nieuwkomers op kan nemen; dat is achterhaald? Omdat er mensen zijn nu die daar anders tegenaan kijken? Omdat de tijdgeest is veranderd? Je kunt daar toch nog steeds in geloven? Het zou toch ook raar zijn als zij met terugwerkende kracht haar politieke werk zou diskwalificeren? En zou doen alsof dat allemaal onzin was? Ze verwees bijvoorbeeld ook naar de actualiteit als het ging om vrouwenrechten in de wereld en noemde het lot van veel vrouwen in de huidige wereld nog altijd beklagenswaardig en liet iets zien over Congo. Ik begrijp niet wat daar zo ergerlijk aan is.
Soft en een zeer prominent 'weg met ons'-denken.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:37 schreef Franny_G het volgende:
[..]
We hebben het hier over een vrouw die de barricades op ging voor gelijke rechten voor vrouwen en minderheden in een tijd waarin dat niet vanzelfsprekend was, die haar nek wilde uitsteken voor andere mensen. En zo iemand noem je 'soft'?
Herijken komt toch neer op bijstellen? of gaan we er nu een semantische discussie van maken? Ze hebben het wel gehad over de kritiek die kwam op de multiculturele samenleving en ze gaf ook toe dat er geen goed antwoord op kwam vanuit de politiek, dat er te weinig is gedaan. Dat zag zij echter als een ander onderwerp dat losstaat van het ideaal en daar ook geen afbreuk aan doet. Dat is een bepaalde zienswijze hierop, op deze 'geschiedenis' waar je het natuurlijk oneens mee kunt zijn. Maar heb het dan over dat meningsverschil en niet over 'blikvernauwing' of dat zij in iets is blijven hangen. Dit lag trouwens ook aan hoe Erdbrink de vragen stelde en aan het feit dat de gesprekken hierover vrij abrupt weer werden afgebroken door die rare bruggetjes van Erdbrink. Tot een echte zelfreflectie kwam het toch niet? En dat is ook waar we het nav vorige week over hadden: in hoeverre leent dit programma zich daar echt voor? Je praat nu eenmaal van fragment naar fragment.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je hoeft je idealen niet los te laten of zelfs niet bij te stellen. Maar als de integratie van nieuwkomers duidelijk minder goed gelukt is dan van de jaren 70 t/m de jaren 90 voorspeld, en de vrouwenemancipatie er vooral toe heeft geleid dat vrouwen weer moeten werken om een gezin te kunnen onderhouden, dan moet je die idealen en de weg erheen wel herijken.
Je kunt de nieuwe feiten die niet stroken met je verwachtingen van destijds zomaar negeren. Ik vond die speech van Merkel de moeite waard, omdat het een goed verhaal is ondanks dat ik het er niet mee eens ben. Maar ook Merkel is een stuk verder dan d'Ancona en heeft wel de ontwikkelingen van de laatste decennia meegenomen in haar denken.
Och jee, ben jij ook zo'n trotse new-born vlaggenwapperaar? "Hoera voor ons! Hoera voor ons!"quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:53 schreef Loekie1 het volgende:
Soft en een zeer prominent 'weg met ons'-denken.
Oke. Weg met ons. Ja, daar ben ik ook wel voor eigenlijk. Prachtig ideaal. Verder een leuke framing natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:53 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Soft en een zeer prominent 'weg met ons'-denken.
Ik heb altijd gedacht dat vasthouden aan je principes en ervoor willen sterven (bij wijze van spreken) nou juist niet "soft" is. En het is misschien "niet meer van deze tijd" omdat je het niet zoveel meer ziet, een zekere standvastigheid. Maar dat zou het eigenlijk wel moeten zijn.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 11:33 schreef Loekie1 het volgende:
Oftewel, Hedy is soft, en dat is niet meer van deze tijd.
Wat een klinkklare onzin en psychologie van de koude grond.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:42 schreef Loekie1 het volgende:
Sonja Barend heeft het ook. Net als Hedy een vader die vermoord is in Auswitsch en daarna een enorme drang tot positivisme ontwikkelt, waarbij wegkijken een methode is om te overleven en positief te blijven. Dat is prettig voor henzelf maar het is niet verstandig hun ideeën al te serieus te nemen.
Kun jij je voorstellen wat het betekent als je je vader nooit gekend hebt en als je hoort dat ie door de Duitsers is vermoord?quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:43 schreef golfer het volgende:
[..]
Wat een klinkklare onzin en psychologie van de koude grond.
Ik ben de laatste om mensen te verwijten dat ze vasthouden aan idealen, maar er zijn gewoon nieuwe feiten die een nieuw licht werpen op de problematiek. Daar moet je wat mee, ook als bejaarde die nog goed bij is en haar mening wil geven, wat precies maakt mij niet uit, maar ik vind het intellectueel armoedig om te doen alsof er geen relevante nieuwe feiten zijn en de oude denkwijze nog onverkort opgaat.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:10 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Herijken komt toch neer op bijstellen? of gaan we er nu een semantische discussie van maken? Ze hebben het wel gehad over de kritiek die kwam op de multiculturele samenleving en ze gaf ook toe dat er geen goed antwoord op kwam vanuit de politiek, dat er te weinig is gedaan. Dat zag zij echter als een ander onderwerp dat losstaat van het ideaal en daar ook geen afbreuk aan doet. Dat is een bepaalde zienswijze hierop, op deze 'geschiedenis' waar je het natuurlijk oneens mee kunt zijn. Maar heb het dan over dat meningsverschil en niet over 'blikvernauwing' of dat zij in iets is blijven hangen. Dit lag trouwens ook aan hoe Erdbrink de vragen stelde en aan het feit dat de gesprekken hierover vrij abrupt weer werden afgebroken door die rare bruggetjes van Erdbrink. Tot een echte zelfreflectie kwam het toch niet? En dat is ook waar we het nav vorige week over hadden: in hoeverre leent dit programma zich daar echt voor? Je praat nu eenmaal van fragment naar fragment.
Ja, dat kan ik mij voorstellen. Vrijwel mijn hele familie is ook destijds vermoord.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:48 schreef Loekie1 het volgende:
Kun jij je voorstellen wat het betekent als je je vader nooit gekend hebt en als je hoort dat ie door de Duitsers is vermoord?
Daar is het wel over gegaan.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:54 schreef Loekie1 het volgende:
De overeenkomst met de geschiedenis van Sonja Barend is frappant:
Bij Hedy:
Haar Joodse vader verliet haar en haar moeder toen ze nog geen twee jaar oud was. Hij overleed vlak voor het einde van de oorlog tijdens een dodenmars vanuit concentratiekamp Auschwitz.
http://www.npogeschiedeni(...)t-Hedy-d-Ancona.html
Is het niet opvallend dat het daar helemaal niet over gegaan is zondagavond?
Wat zijn dan die 'nieuwe feiten' waardoor de idealen die zij nastreefde niet meer kloppen? En waarom zouden andere omstandigheden of feiten perse moeten leiden tot een andere denkwijze?quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:50 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ben de laatste om mensen te verwijten dat ze vasthouden aan idealen, maar er zijn gewoon nieuwe feiten die een nieuw licht werpen op de problematiek. Daar moet je wat mee, ook als bejaarde die nog goed bij is en haar mening wil geven, wat precies maakt mij niet uit, maar ik vind het intellectueel armoedig om te doen alsof er geen relevante nieuwe feiten zijn en de oude denkwijze nog onverkort opgaat.
De multiculturele samenleving / de integratie is natuurlijk een mislukking gebleken, en die tweede feministisch golf van haar heeft ook niet veel zelfbevrijding opgeleverd.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 14:49 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Wat zijn dan die 'nieuwe feiten' waardoor de idealen die zij nastreefde niet meer kloppen? En waarom zouden andere omstandigheden of feiten perse moeten leiden tot een andere denkwijze?
Tot nu toe vond ik weltschmerz een baken van wijsheid op dit forum, een verademing, en dat vind ik nog steeds, maar dit is toch jammer.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 15:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De multiculturele samenleving / de integratie is natuurlijk een mislukking gebleken
Haar ideaal was volgens mij niet zozeer de multiculturele samenleving maar een wereld zonder racisme en discriminatie en gelijke rechten voor iedereen.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 15:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De multiculturele samenleving / de integratie is natuurlijk een mislukking gebleken, en die tweede feministisch golf van haar heeft ook niet veel zelfbevrijding opgeleverd.
Dat hoeft niet per se te leiden tot een fundamenteel andere denkwijze, maar je moet die feiten wel meenemen in je denkwijze, en daar heb ik niks van gehoord.
Nee? De pil, abortus, de mogelijkheid om te blijven werken na het huwelijk, meer mannen die zich bezig houden met de opvoeding, de massale opkomst van vrouwelijke studenten, het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen, de minirok, vrouwelijke bestuurders, er cetera.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 15:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
..en die tweede feministisch golf van haar heeft ook niet veel zelfbevrijding opgeleverd.
Hotpants wel.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 17:11 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik zie nooit geen meisjes in een minirok meer..
En volgens jou is dat de reden waardoor er geen geld meer is voor cultuur?quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 16:55 schreef Loekie1 het volgende:
Ze zegt dat het erg is dat er geen geld meer is voor cultuur, maar ze vertelt niet waarom het geld er niet meer is voor cultuur. De hele maatschappij moet van onder tot boven beveiligd worden, dat kost miljarden.
Feit is dat een groot deel van de nieuwkomers niet integreert en het nogal aan samenleving ontbreekt waar het om multicultureel gaat. Ik ben daar niet blij mee nee, ik was er al niet blij mee in de jaren 90 en ook toen vond zelfingenomen links het geen enkel probleem dat ik in Amsterdam de kleur zag veranderen als ik van een schotelantennewijk naar het centrum liep. Ik verwacht inmiddels een andere houding van mensen met het hart op de juiste plaats.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 16:37 schreef Mainport het volgende:
[..]
Tot nu toe vond ik weltschmerz een baken van wijsheid op dit forum, een verademing, en dat vind ik nog steeds, maar dit is toch jammer.
Wrevel tegen nieuwkomers is op zich voorspelbaar, maar in de gehele geschiedenis der mensheid nog nooit terecht gebleken
Maar dat lukt dus niet als mensen niet integreren. Discriminatie en racisme zijn een stevige comeback aan het maken sinds de jaren 90.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 16:47 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Haar ideaal was volgens mij niet zozeer de multiculturele samenleving maar een wereld zonder racisme en discriminatie en gelijke rechten voor iedereen.
Ik vind het nogal mager. Zeker ook omdat de verdubbeling van het aantal werkenden in een gezin niet heeft geleid tot welvaart, maar tot een heleboel erg drukke mensen die hard moeten werken om met die twee inkomens een materieel comfortabel leven te leiden. Dat extra geld dat daarmee verdiend wordt en niet bij die vrouwen en hun mannen terecht komt, komt bijna allemaal terecht in de zakken van puissant rijke, jawel, mannen.quote:Verder lijkt het me nogal discutabel om te zeggen dat de tweede feministische golf niet tot zelfbevrijding heeft geleid. Dat is dus geen feit maar kennelijk jouw mening. De maatschappelijke participatie van vrouwen is in ieder geval enorm toegenomen en dat was volgens mij een belangrijk doel van de feministen: dat vrouwen niet veroordeeld waren tot het aanrecht.
Er zijn er wel meer met wie die geschiedenis overeenkomt.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 12:54 schreef Loekie1 het volgende:
De overeenkomst met de geschiedenis van Sonja Barend is frappant:
Bij Hedy:
Haar Joodse vader verliet haar en haar moeder toen ze nog geen twee jaar oud was. Hij overleed vlak voor het einde van de oorlog tijdens een dodenmars vanuit concentratiekamp Auschwitz.
http://www.npogeschiedeni(...)t-Hedy-d-Ancona.html
Is het niet opvallend dat het daar helemaal niet over gegaan is zondagavond?
Ja dat was in de jaren zeventig al. Het is nu wel van een andere orde.quote:Op woensdag 17 augustus 2016 01:19 schreef Manono het volgende:
[..]
Er zijn er wel meer met wie die geschiedenis overeenkomt.![]()
Het is er wel over gegaan. Ze negeerde nieuwe werkelijkheden niet, ze gaf aan dat integreren van nieuwe groepen moeite en tijd kost.
Anders dan wat?quote:Op woensdag 17 augustus 2016 01:39 schreef Soury het volgende:
[..]
Ja dat was in de jaren zeventig al. Het is nu wel van een andere orde.
Ik woon in Den Haag, vlak bij de Schilderswijk en Transvaal, inmiddels al twintig jaar. Net als Hedy D'Ancona kan ik niet anders dan vaststellen dat deze wijken in vergelijking met de jaren 80 er stukken op vooruit zijn gegaan. Daar is enorm in geïnvesteerd door de overheid. Wel is de stad nog gesegregeerd, maar daar werken autochtone blanke Hagenezen en Hagenaars net zo hard aan mee want die wonen liever in een hipsterwijk zoals het Zeeheldenkwartier, in Duinoord of in het Statenkwartier. Ik snap niet zo goed wat je verwacht van mensen als D' Ancona, wat moet zij daar dan precies over zeggen en welk 'probleem' is er volgens jou dat door had moeten worden benoemd en opgelost? Of wil je alleen maar een soort mea culpa horen van iemand als Hedy D'Ancona en waarvoor dan precies? Het onderwerp van deze Zomergasten aflevering was nu eenmaal niet 'het drama van de multiculturele samenleving'.quote:Op dinsdag 16 augustus 2016 17:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Feit is dat een groot deel van de nieuwkomers niet integreert en het nogal aan samenleving ontbreekt waar het om multicultureel gaat. Ik ben daar niet blij mee nee, ik was er al niet blij mee in de jaren 90 en ook toen vond zelfingenomen links het geen enkel probleem dat ik in Amsterdam de kleur zag veranderen als ik van een schotelantennewijk naar het centrum liep. Ik verwacht inmiddels een andere houding van mensen met het hart op de juiste plaats.
Dat heeft natuurlijk helemaal niets te maken met de doelen die het feminisme zich heeft gesteld destijds en het doet er ook niets aan af. Je hebt het nu over een financieel-economisch systeem waar jij kennelijk niet blij mee bent. Kan, maar waarom had Hedy D' Ancona daar iets over moeten zeggen?quote:Ik vind het nogal mager. Zeker ook omdat de verdubbeling van het aantal werkenden in een gezin niet heeft geleid tot welvaart, maar tot een heleboel erg drukke mensen die hard moeten werken om met die twee inkomens een materieel comfortabel leven te leiden. Dat extra geld dat daarmee verdiend wordt en niet bij die vrouwen en hun mannen terecht komt, komt bijna allemaal terecht in de zakken van puissant rijke, jawel, mannen.
In Nederland hebben we nog steeds een ongelooflijke hoeveelheid vrouwen die fulltime of parttime thuis blijven bij de kinderen, vrouwen die zich helemaal niet in de competitieve strijd gooien, en die bij voorbaat al het onderspit delven. Maar hee, ze maken wel zelf die keuze en dat kan dus tegenwoordig, en daar ging het vrouwen als Hedy D' Ancona nu net om. Er valt erg veel te zeggen over feminisme nu, en volgens mij liet Hedy D' Ancona blijken dat ze de discussie over feminisme in de westerse wereld niet zo heel boeiend vindt, en sprak zij daarom ook over de positie van vrouwen in de rest van de wereld en wat daar nog allemaal loos is.quote:Vergeet niet dat het feit dat vrouwen niet meer hoefden te werken in eerste instantie een teken van welvaart was. Dat ze zich gingen vervelen en het niet pikten is terecht, maar nu mogen ze dan fijn meedoen in een mannelijke economie, gericht op mannelijke kwaliteiten als competitiviteit, waarin ze dus het onderspit delven, met mannen aan de top en met mannen die financieel het meest profiteren. Nou gefeliciteerd, wat een succes, lekker tevreden zijn. Het feminisme mist nog steeds ballen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |