mien-moeke | zondag 14 augustus 2016 @ 12:55 |
![]() Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? ![]() Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden ![]() Laatste vraag en antwoord;
| |
Isane | zondag 14 augustus 2016 @ 15:48 |
Kan tyleen tegen vorst? Ik wil namelijk aan de schuur een aansluiting maken voor een tuinslang. In de winter gebruik ik de tuinslang toch niet, dus het maakt niet uit dat de waterleiding bevriest. | |
NotToBe | zondag 14 augustus 2016 @ 15:52 |
Dacht het niet. Ken wel kapotte tyleenslangen bij mijn ouders thuis na een flinke vorst | |
Gia | zondag 14 augustus 2016 @ 15:59 |
https://tuineninfra.nl/ni(...)aanleggen-in-de-tuin Denk alleen niet dat je er in de winter water in moet laten staan, want water zet uit als het ijs wordt. Dan knalt een koperen leiding nog wel. Dus, een afsluitkraan in huis, die je 's winters dichtdraait en vervolgens de leiding vanuit de kraan in/aan je schuur, leeg laten lopen. | |
Isane | zondag 14 augustus 2016 @ 16:24 |
Bedankt voor de reacties. Ik zal even uitleggen wat ik wil. Aan de schuur bevestig ik een tylenen muurplaat. (hier kan de tuinslang op aangesloten worden). ![]() Vervolgens sluit ik de tylenen leiding aan op de tylenen muurplaat en op de watersplitter die aan de kraan zit. ![]() Kan de waterleiding kapot vriezen? Of moet ik het anders aanpakken? | |
blomke | zondag 14 augustus 2016 @ 16:39 |
Klopt, bij vorst tyleenleiding leeg laten lopen, dan kan tyleen prima tegen de vorst. | |
Isane | zondag 14 augustus 2016 @ 17:59 |
Hoe kan ik zorgen dat de waterleiding leeg is? Kwestie van doorsproeien tot dat er niks meer uit komt? | |
blomke | zondag 14 augustus 2016 @ 18:00 |
Afsluiten blazen op hoog punt, leeg laten lopen op een eindpunt bvk ook het laagste punt. | |
Isane | zondag 14 augustus 2016 @ 18:02 |
Mag ik zeggen dat ik er niks van begrijp ? ![]() | |
blomke | zondag 14 augustus 2016 @ 18:04 |
Dat mag, dat zal wel aan mij liggen. Duidelijker: het stuk tyleenbuis dat kan bevriezen, sluit je af van de reguliere waterleidingsysteem op een punt waar het én niet vriest en waar je ook een aftappunt hebt. Daarna blaas je met een slang op de buitenkraan met je mond of met compressor, alle water uit de tyleenslang zodat het resterende water op het eerder genoemde aftappunt eruit stroomt. (Of andersom: bij aftappunt blazen en water uit de buitenkraan laten stomen) | |
Isane | zondag 14 augustus 2016 @ 18:11 |
Bedankt voor je heldere uitleg! Ik zal er rekening mee houden. Nog een advies hoe diep ik de tylenen leiding moet leggen? | |
blomke | zondag 14 augustus 2016 @ 18:24 |
60 cm is diep zat. | |
Teslynd | zondag 14 augustus 2016 @ 20:03 |
Wat bepaalt die diepte, is daar geen vorst? | |
blomke | zondag 14 augustus 2016 @ 21:17 |
Klopt. | |
bluemoon23 | zondag 14 augustus 2016 @ 21:19 |
60cm in Nederland inderdaad vorstvrij, en met de winters die we de laatste jaren in NL hebben is dat zelfs wat overdreven, maar je weet nooit wat nog gaat komen..... Als het water opgesloten zit in de leiding (doordat er aan beide kanten een kraan dicht staat bijvoorbeeld) dan krijg je heel veel materialen stuk. Het volume van ijs is namelijk groter dan het volume van water, iets van 9% Leuk filmpje | |
FranticDJ | zondag 14 augustus 2016 @ 22:29 |
Bevroren fifileidingen.. oh the horror.. | |
bluemoon23 | zondag 14 augustus 2016 @ 22:37 |
Wat jij FiFi noemt dan heet in de Offshore firewater, maar goed. Dat is allemaal geheattraced en geisoleerd. Af en toe gaat dat wel eens mis ja.... ![]() 15 bar zeewater geeft een boel rommel als zo`n leiding knapt, soms vliegen de schelpen en mosselen je dan zowat om de oren, dat wordt allemaal mee omhoog gepompt. | |
FranticDJ | maandag 15 augustus 2016 @ 08:17 |
If only.. [ Bericht 10% gewijzigd door FranticDJ op 15-08-2016 09:15:06 ] | |
Barrah | maandag 15 augustus 2016 @ 09:19 |
Wat heerlijk om in een omgeving te werken waar de grootst mogelijke ramp een omgestoten kop koffie is ![]() | |
FranticDJ | maandag 15 augustus 2016 @ 09:29 |
Wat saai ![]() | |
Sheane | maandag 15 augustus 2016 @ 13:53 |
Ik heb wat aluminium profielen voor om mijn houtentafelblad heen gemaakt. Nu wil ik ze vastmaken rondom de randen, maar vroeg me af of iemand nog een goed idee heeft met wat voor materiaal? Ik zat al aan montage kit te denken of dubbelzijdig plakband te overwegen. Ik wil juist geen schroeven of spijkers gebruiken. De tafel zal niet heel intensief gebruikt worden, maar het moet er niet van ellende afvallen. | |
Barrah | maandag 15 augustus 2016 @ 13:57 |
Als het makkelijk los moet kunnen, ga dan voor dubbelzijdig tape. Ik zou een montagekit nemen inderdaad. Als op de tube staat dat het geschikt is voor jouw materialen dan zit je wel goed. Er hoeft geen olifant aan te hangen. | |
blomke | maandag 15 augustus 2016 @ 14:23 |
urethaanlijm. | |
bleiblei | maandag 15 augustus 2016 @ 14:24 |
Houd er rekening mee dat een massief houten tafelblad "werkt". Dwz. door verandering van luchtvochtigheid breder / smaller wordt. Aluminium profielen doen dat meestal niet ![]() Gaat overigens alleen op bij massief hout. Met plaatmateriaal heb je dat issue niet. En ik zou voor PU-lijm gaan. Lomp spul maar komt gegarandeerd niet los (behalve als het hout krimpt/uitzet). Montagekit vind ik persoonlijk maar matig spul. | |
usernaamvergeten | maandag 15 augustus 2016 @ 20:20 |
Den Braven High Tack. Blijft ook nog enigszins flexibel. | |
janus84 | woensdag 17 augustus 2016 @ 20:35 |
Sinds kort in het bezit van een Wagner Airless Plus-verfspuit. Heb de Perfection-latex 9003 verdund gebruikt maar zie door de strepen het bos niet meer. Daarnaast dekt het voor geen meter. Is er hier iemand die recentelijk goede ervaringen met een bepaalde techniek of latex heeft gekregen en die deze wil delen? | |
Lienekien | donderdag 18 augustus 2016 @ 14:40 |
In onze keuken is een stuk uit de bovenkant van een plint gezaagd, waardoor je van boven tegen het geperste hout aankijkt. Dit viel eerder weg achter het ventilatierooster voor de onderbouw vrieskast. Nu is er een nieuwe vrieskast ingekomen en zit je wel tegen dit kale hout aan te kijken als je de vriezer opent. Die rand is vast wel met een of ander kunststof stripje netter af te werken. Iemand tips waar ik dan het beste op kan googelen? | |
Burdie | donderdag 18 augustus 2016 @ 14:50 |
Kan je de plint niet in z'n geheel vervangen? Anders zou ik zoeken op 'fineer strip'. | |
Lienekien | donderdag 18 augustus 2016 @ 14:54 |
Nee, die uitsparing is wel nodig, dus in een ander plint zou ook een uitsparing moeten komen, dus zelfde probleem. Fineerstrip leverde nog niet iets bruikbaars op, maar ik ga nig eens kijken. | |
Lienekien | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:08 |
Op 'kantenband' vind ik wel e.e.a., maar natuurlijk alleen meters tegelijk. | |
Chicolade | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:34 |
Kan je daar geen kantfineer voor gebruiken? (zelfde spul als voor de zijkant van je vensterbank) Of zoek anders eens op 'afwerkprofiel'? https://www.karwei.nl/adv(...)ensterbank-vervangen Edit; oh dat is hetzelfde als kantenband. Daarvan moet je bij een doorsnee bouwmarkt toch wel een korter stukje kunnen vinden? (http://www.hornbach.nl/sh(...)4110976/artikel.html 1.27EUR/rol) | |
Lienekien | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:38 |
Jaaaaa! Die gaat op mijn lijstje. Bedankt. ![]() | |
Chicolade | donderdag 18 augustus 2016 @ 15:39 |
Hier kan je gratis monsterstukjes aanvragen, die zijn misschien zelfs al groot genoeg voor je? https://www.rehau.com/nl-(...)producten/kantenband | |
FranticDJ | vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:09 |
M'n ouders gaan dus een nieuwe keuken zetten.. De afzuigkap komt op een andere plek. De huidige afvoer van de afzuigkap komt uit in een platdak. Hoe kunnen we deze dakdoorvoer het beste afdichten? De oude kap op het platte dak laten staan en dan de doorvoer in het plafond dichtmaken lijkt de beste optie.. Iemand enig inzicht hoe we dit het beste doen zonder dat er (condens)vocht binnen kan komen? | |
Nixxor | vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:15 |
Hoe is het platte dak opgebouwd? | |
FranticDJ | vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:56 |
Van die snelbouwbetonplaten met ingebouwde piepschuimachitige isolatie met daarop asfalt dakbedekking. | |
Nixxor | vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:23 |
Van die beton kanaalplaten bedoel je? Ik zou met een stud oid een plankje tegen het plafond aan zetten zodat het gat afgesloten wordt. Dan vanaf de bovenkant met wat beton de boel dichtgieten (ff opletten dat je niet zo'n kanaal aan het dichtgieten bent) Dan laten drogen. Daarna kun je het aan de bovenkant afwerken met dakbedekking en aan de binnenkant afwerken met wat moois ![]() | |
FranticDJ | vrijdag 19 augustus 2016 @ 13:47 |
Yes dat spul idd.. Naja het is waarschijnlijk de bedoeling om gewoon die dakdoorvoer (t pijpje op t platte dak) te laten zitten (don't ask ![]() | |
Lienekien | vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:55 |
Bedankt voor je tip. Ben alleen bang dat ze geen halve meter gaan opsturen als monster. | |
Nixxor | vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:27 |
Als je de pijp laat zitten, zorg dan wel voor een beetje "wapening", niet zodat je rondje beton langzaam het pijpje uit glijd ![]() | |
lipje | vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:36 |
Kan je niet met platte buizen het kanaal verleggen en de doorvoer gewoon blijven gebruiken? | |
FranticDJ | vrijdag 19 augustus 2016 @ 18:04 |
Das geen porum ![]() Ja goeie tip haha! Thanks. | |
usernaamvergeten | vrijdag 19 augustus 2016 @ 22:58 |
Geen ervaring met die verfspuit maar voor verf zou ik Wijzonol adviseren, niet duur en dekt goed. Gewoon online te bestellen ![]() | |
Gieliovd | vrijdag 19 augustus 2016 @ 23:13 |
Hier de Wagner met LPHV of hoe het ook heet. Met lucht. Flexa Powerdek werkt bij mij prima. | |
IrishBastard | zondag 21 augustus 2016 @ 17:59 |
Ik wil een suspension training set ophangen:![]() Nou heb ik in de garage een zolderingetje dat rust op 150x48mm balken. Balken zijn bevestigd met muurbeugels die met 3x M8 houtdraadbouten aan muur zitten.Ik zou een gat kunnen zagen in de zoldering en een 'touw' om de balk heen kunnen hangen, maar liever doe ik het met een muuranker of muurring of iets dergelijks. Iemand enig idee wat voor ring of muurbevestiging ik zou kunnen pakken en of ik dit dan bijv. aan de zijkant van één van de balken kan monteren? ![]() | |
Makrolon | zondag 21 augustus 2016 @ 19:26 |
Ze hebben bij de gamma van die aanleg ogen, vierkante muurplaat met 4 gaten en een ringetje waar een grotere ring doorheen zit. Dat voldoet wel. | |
IrishBastard | zondag 21 augustus 2016 @ 19:54 |
Zo'n ding? ![]() En dan met 40mm houtdraadbouten of zo? Zal ik er dan één of twee ophangen? Met twee deel je de krachten natuurlijk iets meer, en met twee karabijnhaken kan ik zo die strap ophangen natuurlijk ![]() | |
Andromache | zondag 21 augustus 2016 @ 21:19 |
Hallo, ik ben mijn schakelaars opnieuw aan het aansluiten. Op het binnenwerk zitten twee witte en een rode klem. Klopt het dat de bruine draad naar rood moet, en de schakeldraad naar wit? Er wordt per schakelaar masr 1 lichtpunt aangestuurd. Er is geen sprake van aardedraad. Edit: weet het al. Inderdaad zoals ik zei. Heb het afgekeken van een andere schakelaar. [ Bericht 15% gewijzigd door Andromache op 21-08-2016 21:45:47 ] | |
MissMSX | maandag 22 augustus 2016 @ 18:20 |
Ik heb in mijn badkamer en toilet momenteel 10x10 tegeltjes liggen. Ik wil daar vinyl overheen leggen, maar vraag me nu af wat ik het beste kan doen om de boel te egaliseren. Kan het met dunne onderplaten of moet ik aan de slag met egaliseercement? | |
IrishBastard | maandag 22 augustus 2016 @ 18:21 |
Heb het nou zo opgelost, lijkt me stevig genoeg ![]() ![]() | |
Tessamo | dinsdag 23 augustus 2016 @ 07:56 |
Zoals ik eerder al eens een paar vragen stelde over mijn overkapping heb ik toch nog een laatste vraag. De stalen damwandplaten komen op een dakbeschot van osb 18mm te liggen. Om er nu voor te zorgen dat er gewoon geen vocht bij het osb kan komen wil ik er folie tussen plaatsen. Welke folie is hier het meest geschikt voor, en hebben jullie sites wwaar je dit per meter kunt kopen ipv een hele rol? | |
bleiblei | dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:40 |
Het vocht komt er toch wel ![]() Zorg er voor dat het plaatmateriaal niet nat wordt van regen en dat er wind over het osb kan waaien zodat evt. Condens snel droogt. En voorkom capillaire werking tussen die damwand en het osb door er iets van afstandhoudertjes tussen te leggen. | |
bleiblei | dinsdag 23 augustus 2016 @ 08:43 |
Die ogen waarmee het tegen de balk geschroefd zit zijn nu het zwakke punt in de constructie ![]() Ik weet niet hoeveel kg trekkracht er op komt? Maar mijn ervaring is dat die oogjes aan de achterkant van de plaatjes met wat laspuntjes vast zitten waardoor ze hefboomkrachten niet heel tof vinden. | |
nanuk | dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:03 |
Dit dus. Als je één oogje onderaan die balk bevestigd, dan is het heel veel steviger dan zoals het nu zit. Die dingen zijn niet gemaakt voor laterale krachten. Op alle punten overdrijf je zelfs iets maar hier heb je een zwak punt geïntroduceerd. | |
valentijn101 | dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:14 |
Voor het schuren en verven hoor je te ontvetten. Dit heb ik altijd met St Marc gedaan. Nu vraag ik me af of Dasty bv ook geschikt is? (Geen st marc in huis) | |
bluemoon23 | dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:18 |
Heb je geen ammoniak ? Verkopen ze ook bij de supermarkt, kost geen drol. | |
valentijn101 | dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:22 |
Kan ik halen maar da s zo n troep ik krijg daar altijd tranende ogen van. Ik dacht dat als het puur om het ontvetten gaat dasty misschien een vriendelijke alternatief zou zijn. | |
usernaamvergeten | dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:40 |
Voor ontvetten gebruik ik altijd Universol. | |
FranticDJ | dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:58 |
Dasty gebruik ik voor m'n motor ![]() Geen idee of t op hout ook lekker werkt.. | |
IrishBastard | dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:37 |
Ben benieuwd dan, kan het zo verplaatsen indien nodig. Wel mooi dat er nu 2 inhoudelijk nuttige reacties zijn nadat het gemonteerd is, die redelijk haaks staan op de eerste comment ![]() Krachten zijn gedeeld over 2 ogen, dus zal vast nog wel loslopen. Zal het even in de gaten houden, en anders monteer ik wel gewoon draadeinden met zo'n oog oid. | |
nanuk | dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:39 |
Als je de beide ogen een kwartslag draait kan je de zelfde gaten gebruiken en is het al een stuk steviger dan nu. Je belast die dingen nu net op het zwakste punt | |
IrishBastard | dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:41 |
Ah, goede tip! ![]() | |
bleiblei | dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:47 |
Om eerlijk te zijn heb ik nog steeds geen flauw idee wat een suspension set is en doet. Maar met die foto begrijp ik in ieder geval wat je plan is en had ik het anders gedaan ![]() Nog beter is om de ogen gewoon aan de onderkant van de balk te monteren. Zeker wanneer trekkrachten recht naar beneden gaan (vind de plafondbalk ook fijner). De ogen een kwartslag draaien scheelt al een stukje maar is nog steeds niet ideaal. | |
IrishBastard | dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:50 |
Krachten gaan net zoveel zijwaarts als naar beneden denk ik, ter beeldvorming een plaatje van de oefeningen die je met zo'n set doet: ![]() | |
Geralt | dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:20 |
Ja hoi, Ik heb 3 gaten van ongeveer een cm doorsnee in een gespachtelputzte muur zitten. Grove spachtelputz. Er heeft een kast gehangen en moet nu geverfd worden hiephiephoera ![]() Waar maak ik die gaten het best mee dicht en hoe zorg ik dat je er niks meer van ziet na het opnieuw verven? Ja ik had ook met deze vraag de eerste de beste DHZ zaak binnen kunnen stappen, maar die zijn nu allemaal niet open en hier zit ook genoeg verstand dacht ik zo. Ergo: welk spul moet ik kopen en hoe zorg ik dat de opgevulde gaten de structuur krijgen van de spachtelputz zelf ongeveer zodat je na het verven er (zo goed als) niets meer van ziet? Bedankt alvast ![]() | |
ueberduitser | dinsdag 23 augustus 2016 @ 22:48 |
Er zijn wel "reparatiekitjes" in spuitbussen volgens mij. | |
valentijn101 | woensdag 24 augustus 2016 @ 00:31 |
Daarom vroeg ik het me af. Als er iets ontvet is het dasty wel. Ik dacht lekker afsoppen. Even navegen om resten dasty weg te spoelen, laten drogen en daarna schuren. | |
FranticDJ | woensdag 24 augustus 2016 @ 08:38 |
Niet helemaal waar.. ![]() Ook om die reden mag er met een D-sluiting alleen verlengd worden. Magoed, geen tijd om hier een college mechanica te geven ![]() | |
IrishBastard | woensdag 24 augustus 2016 @ 12:02 |
Ik bedoelde te zeggen dat er zowel zijwaarts als recht naar beneden kracht op gezet wordt. Je hebt helemaal gelijk dat de hoeveelheid kracht daarmee anders is ![]() | |
Lucky_Strike | vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:05 |
Als jullie de keuze hadden, zouden jullie dan de (binnen)muur van badkamer en toilet van gips en multiplex of van gyproc maken? De ene aannemer wil het een en de andere het ander. Het toilet wordt in een hoek van de woonkamer geplaatst (deur wel in de gang) dus geluidsisolatie is wel van belang. | |
Nixxor | vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:25 |
Bedoel je gipsplaten en multiplex tegenover gipsblokken? Ik zou eigenlijk voor geluidsdempende gipsblokken gaan, daar worden in nieuwbouw tegenwoordig ook de tussenwanden van gemaakt. Voorbeeld: http://www.knauf.nl/show/nl/product/item/652,660,771/Isomur-Zwaar | |
Chicolade | vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:31 |
Wij hebben de binnenmuur van kalkzandsteen gemaakt; is een stuk zwaarder dan gipsblokken maar ook steviger, dan kan je er nog eens een wastafelmeubel/kast aan hangen. | |
Lucky_Strike | vrijdag 26 augustus 2016 @ 16:32 |
Dat bedoel ik inderdaad. De ene aannemer wil gips aan de toilet- en badkamerkant en multiplex aan de buitenkant zodat ik daar nog dingen aan kan ophangen. De andere aannemer wil gipsblokken. Die geluidsdempende blokken zien er goed uit. Ik heb nu een toilet waar we alles kunnen horen van elkaar. Met visite niet zo prettig dus dat wil ik voor het nieuwe huis voorkomen. Nu heb ik nog de keuze qua materiaal dus dan zoek ik het graag goed uit. | |
usernaamvergeten | zaterdag 27 augustus 2016 @ 15:12 |
![]() Zo heb ik dat gedaan, daar kan wel een wasbak aan hangen. Gevuld met steenwol dus prima geïsoleerd. | |
Geerd | woensdag 31 augustus 2016 @ 15:09 |
Goedemiddag, Was aan het douchen en valt mij op dat de voegen tussen de wandtegels beginnen te slijten als in als je er met je vinger overgaat het gewoon los laat ![]() Vocht probleem kan het niet echt zijn, na het douchen ga ik overal met een trekker langs, en paar uur later is het kurk droog in de douche. Misschien schoonmaak middelen ? Gebruik schoonmaak azijn en af en toe kalkspray, maar dat doet toch iedereen wel ? Simpel klusje als in ff nieuw voegen klaar? | |
faptist | woensdag 31 augustus 2016 @ 22:11 |
In de gang hebben wij al jaren last van een verende vloer. Wij waren in de veronderstelling dat dit kwam door een verzakking (je kunt onder de plint kijken), maar het blijkt toch te komen door rotte vloerbalken. Nu moeten die vloerbalken vervangen worden, maar dat wordt nog lastig. De kruipruimte is niet zo diep. Hooguit 40 cm. Dit zou dus betekenen dat we de houten vloer open moeten maken om deze reparatie uit te voeren. Om eerlijk te zijn heb ik daar vrij weinig zin in.. maar ik zie geen andere oplossing dus dit weekend hebben we opeens een verbouwing gepland staan. ![]() Is dat de onuitgesproken regel trouwens? Dat zo gauw jij je huis te koop zet zich er opeens gebreken gaan voordoen ? (een deur die klemt, een voorruit dat kapot gaat, etc.. ) ![]() | |
bluemoon23 | woensdag 31 augustus 2016 @ 22:15 |
Jij wilt hem verkopen dus ? Anders zou ik zeggen gelijk goed doorpakken en er een geisoleerde betonvloer in leggen. | |
Ranja_Ranja | woensdag 31 augustus 2016 @ 22:22 |
Dan ben je weer 8 weken verder. | |
Nixxor | woensdag 31 augustus 2016 @ 22:22 |
Hoe oud zijn je voegen? Die dingen hebben inderdaad niet het eeuwige leven. Als er met een slecht/goedkoop voegmiddel gekit is zal die eerder gaan verpulveren ja. Maar zoals je zelf al zegt, even de oude voeg uitkrabben, schoonmaken/ontvetten en opnieuw kitten. | |
Geerd | woensdag 31 augustus 2016 @ 22:31 |
In gebruik net 3 jaar. IN het begin dacht ik ook, zal wel een laagje zijn maar.... | |
bleiblei | woensdag 31 augustus 2016 @ 22:35 |
Iemand enig idee wat voor folie je aan de binnenkant moet gebruiken als je een gebitumeerd platdak isoleert? Ze hebben het vaak over dampdoorlatend, maar dat snap ik niet. Want dan komt het vocht alsnog in de dakconstructie. En het kan er niet uit door de dakbedekking. Ik ben daarom geneigd om dampremmend te gebruiken. Dan kan het er wel uit, hetzij langzaam. Of kan ik er beter geen folie tegen aan zetten aan de onderkant? | |
bleiblei | woensdag 31 augustus 2016 @ 22:36 |
3 jaar is wel erg kort. We hebben hier voegen die er 80 jaar in zitten en die zijn nog keihard. Lijkt mij prutswerk van de badkamerzetter. | |
Geerd | woensdag 31 augustus 2016 @ 22:43 |
Zou ik er een mailtje tegen aan kunnen gooien? Opzet lijkt mij niet echt te sprake ze hebben het hele huis succesvol verbouwd | |
Nixxor | woensdag 31 augustus 2016 @ 22:45 |
Edit: eeh oeps ik dacht dat we het over kitvoegen hadden. Maar als je cementvoegen bedoelt tussen je tegels mag dit helemaal niet gebeuren. Helemaal na 3 jaar niet. Hier moet je zeker contact over opnemen, en zou gewoon onder de garantie moeten vallen. | |
Geerd | woensdag 31 augustus 2016 @ 22:53 |
Voor rond de 15k hebben ze alles gedaan,( 6 jaar terug, 3 jaar in gebruik) H balken in het plafond nieuw beton gestort, wc wastafel alles. kozijnen geplaatst keuken, nieuwe zolder.. Ik was een goede klant zeg maar ... | |
Lucky_Strike | woensdag 31 augustus 2016 @ 23:07 |
Ja, dat bestaat echt. Lekkage waardoor een heel nieuw toilet nodig was. Of ineens vocht onder de deurmat wat er in 12 jaar nooit zat. Op de dag van de bouwkundige keuring viel de gordijnrails naar beneden en kreeg ik de deur van de kledingkast tegen mijn hoofd wegens 2 kapotte scharnieren. Ons huis is ons net zo zat als wij het huis ![]() | |
usernaamvergeten | woensdag 31 augustus 2016 @ 23:23 |
Wie is ze? Lijkt mij een raar verhaal, volgensmij moet je gewoon dampdicht folie aan de warme kant toepassen, anders rot je balkconstructie weg. | |
bleiblei | woensdag 31 augustus 2016 @ 23:27 |
Ja, mits je dus vocht aan de koude kant kwijt kan. Wat niet het geval is bij plat dak ![]() | |
usernaamvergeten | woensdag 31 augustus 2016 @ 23:30 |
Vreemd... Durf het ook niet met zekerheid te zeggen, ben geen expert. Weet wel dat bij mijn zus 12cm glaswol in het plafond zit, komt ook dampdicht overheen dacht ik. Ook een plat dak. | |
Nixxor | donderdag 1 september 2016 @ 10:30 |
Zie mijn 2e reactie. Cementvoegen moeten echt langer meegaan. Ook langer dan 6 jaar. | |
Makrolon | donderdag 1 september 2016 @ 13:21 |
Volgens mij is er geen goede optie mogelijk om een plat dak na te isoleren. Sowieso dampdicht lijkt me. | |
Thinkk-Pinkk | donderdag 1 september 2016 @ 14:49 |
Iemand ervaring met flexx stairs? Vroeg me af of het veel moeilijker is dan laminaat leggen ![]() | |
Nixxor | donderdag 1 september 2016 @ 16:51 |
Heb er ook naar gekeken, Ik vind het nogal duur allemaal. Ik moet zelf 2 halve-draai trappen bekleden. Dus ben ook wel benieuwd naar tips/ervaringen. Al die hoekjes lijken me vooral drama... | |
Thinkk-Pinkk | donderdag 1 september 2016 @ 16:53 |
Ik vond de prijs dan juist weer meevallen haha. Wij gaan eerst de trap van begane grond naar eerste verdieping doen dat is een dichte trap. Die naar zolder is een open trap en ik weet niet of dat wel mooi gaat worden omdat je dan niet meer het contrast hebt van de witte stoot borden in ons geval. Onze trap draait ook dus ben ook benieuwd haha. | |
Geerd | donderdag 1 september 2016 @ 17:00 |
Uhmzz even domme vraag, Vorig jaar nieuwe tuin/schutting hardhoutenpalen in beton die shit staat er over 25 jaar nog zonder verf of lak, waarom worden kozijnen daar niet van gemaakt dan/> | |
bleiblei | donderdag 1 september 2016 @ 18:09 |
Wat voor palen heb je? Want angelim vermelho stinkt naar kattenzeik als het nat wordt. Niet relaxt als je kozijnen dat doen. Azobe is kei en keihard waardoor het een crime is om er een profiel in te frezen. Daarnaast trekt het snel krom, wat niet handig is voor kozijnen. Hou je meranti of teak over wat ook gebruikt wordt voor kozijnen ![]() | |
Geerd | donderdag 1 september 2016 @ 18:15 |
Dat zou het idd wel zijn, timmerman had schroeven met boorkopjes, anders moest die alles voorboren zei die knikker hard. Ja klopt meranti kozijnen hier allemaal, ![]() jaja mooi he ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Geerd op 01-09-2016 18:35:44 ] | |
faptist | donderdag 1 september 2016 @ 23:40 |
Als wij hier hadden blijven wonen hadden we dat ook zeker gedaan. Nu vind ik een 5 jaren oplossing (bij wijze van spreken) echt dikke prima. Morgen maar eens naar de houthandel. Kijken hoe veel we uit onze handen gaan krijgen. | |
Andromache | vrijdag 2 september 2016 @ 00:12 |
Hoi, mijn schuifpui loopt heel stroef. Hij liep gewoon stroef, toen heb ik er WD-40 op gespoten wat als een tierelier werkte, tot het een paar dagen geleden was en het juist stroever ging. Wat nu? Kruipolie? | |
tiho1 | vrijdag 2 september 2016 @ 00:14 |
Intelligente folie. Dampopen in de zomer dampdicht in de winter. Iets meer opletten had je het zelf kunnen weten. | |
bleiblei | vrijdag 2 september 2016 @ 04:53 |
Jup, naaimachineolie bijv. WD-40 is niet geschikt om te smeren. | |
bleiblei | vrijdag 2 september 2016 @ 04:54 |
Klinkt als een plintentrapje. Maar ben zoiets wel tegen gekomen, al lijkt mij zoals jij beschrijft verkeerd om ![]() | |
bbtb77 | vrijdag 2 september 2016 @ 06:11 |
Miofol active of isover vario km duplex uv. Precies zoals tiho zegt... | |
Nixxor | vrijdag 2 september 2016 @ 09:43 |
WD40 is geen smeermiddel maar meer een schoonmaak middel. Op zich prima. Maar als je het gebruikt heb moet je het even schoonvegen en dan met een smeermiddel bijvoorbeeld standaard smeerolie in jouw geval insmeren. Check even goed of de profielen/stroken lang genoeg zijn voor je schuinste trede. Ik geloof dat ik net een paar cm tekort kwam. Ik ben ook erg benieuwd naar de kwaliteit van het spul, bij de "rvs" trapleuningen van soortgelijk systeem waren het gewoon aluminium leuningen met een rvs verfje erop die heel makkelijk kraste. Maar ondertussen heb ik nog geen oplossing voor mijn trap, dus tips en ervaringen zijn welkom ![]() | |
faptist | zaterdag 3 september 2016 @ 20:02 |
Even een vraag. Als je een balk vervangt onder je vloer. Moet je die dan, nadat de nieuwe balk erin zit, nog afsmeren met cement ? ( dus waar die de muur in gaat). Mijn man is van mening dat je de balk prima terug kunt zetten op de oude plek. Zelf heb ik altijd geleerd dat je de kopse kanten dus moet afsmeren met cement en 2 dagen niet op lopen. We hebben nu een niet zo'n gezellige sfeer in huis, omdat ik niet kan uitleggen waarom dat zo 'hoort'. Iemand die me kan helpen? | |
bleiblei | zaterdag 3 september 2016 @ 20:44 |
Waarom moet je em afsmeren? Hij moet in de menie staan, hout vindt cement niet tof, en je moet er voor zorgen dat er geen beweging in de balk zit, als er bijv. ruimte omheen is, kan je dat inderdaad volsmeren met cement of beton. | |
Vonkenboer | zaterdag 3 september 2016 @ 20:45 |
Precies dat ! ![]() | |
faptist | zaterdag 3 september 2016 @ 22:02 |
Ja precies dat bedoelde ik dus. De gaten in de muren vullen. Sorry. Ik verwoorde het te knullig. Maar voor jullie is het ook geen moetje? Het is iets dat je kúnt doen, maar niet precies hoeft? | |
Makrolon | zondag 4 september 2016 @ 00:54 |
Die balk krijg je er toch nooit uit als ie precies past, en ook niet er in... dus maak je t gat iets groter in de muur en smeer je m later weer af. Met metselspecie of ondersabelingsmortel | |
Vonkenboer | zondag 4 september 2016 @ 09:56 |
Die nieuwe balk past toch nooit 100% in één keer in het bestaande gat ? ![]() | |
faptist | zondag 4 september 2016 @ 11:10 |
Balken passen wel strak in de inkepingen. Dat moet ik toegeven. Aan 1 kant zit alleen een opening nu, omdat we de balk er schuivend ingedraaid hebben. Snap je wat ik bedoel? omdat alles zo goed strak zit is hij van mening dat we het zo kunnen laten. ![]()
| |
usernaamvergeten | zondag 4 september 2016 @ 11:27 |
Mooi pand ![]() | |
Chicolade | zondag 4 september 2016 @ 11:55 |
Misschien past dit beter in F&F ... met wat voor verf kan ik de metalen tralies/spijlen van een konijnenhok verven/spuiten, zonder dat de bewoner (een lief maar knaaggraag konijn) doodgaat? Een nieuw hok zou misschien een betere optie zijn, maar ik kan dit model nergens vinden online en die open voorkant is wel heel erg praktisch ![]() ![]() ![]() | |
Tessamo | zondag 4 september 2016 @ 12:17 |
Je kunt de voorkant er toch afhalen & in de juiste kleur spuiten? Even tijdelijk afdekken met iets & dan is het weer snel als nieuw... Ik had gisteren een ´discussie´ met iemand wbt het aftrillen van nieuw gelegde bestrating. Ik heb allereerst een zandbed heel goed afgetrild, daarna de bestrating gelegen & alle voegen alvast vol geveegd met split (aangezien het flink getrommelde stenen zijn ging er nogal wat in). Aftrillen wil ik pas over een week of 2 doen als ik kans heb gehad om alle knipstukken/oude rioleringen &ander bouwafval naar de stort heb gebracht zodat ik niet constant spullen hoef te verplaatsen. Nu is diegene van mening dat als er ook maar 1 middelmatig buitje over mijn bestrating komt dat alles gaat verzakken. Ik kan er me iets bij voorstellen (bbij langdurige regenval) dat als de voegen leeg zijn het afgevoerde water het zand onder de bestrating deels weet te verplaatsen. Maar aangezien het een aangetrild zandbed betreft kan ik me niet voorstellen dat mijn bestrating vol met putten komt te zitten na een regenbui, ze trillen zoveel terrasjes niet eens meer na. Hoe kijken jullie hier tegen aan? | |
Chicolade | zondag 4 september 2016 @ 12:21 |
Ja, maar met wat voor lak is nu juist de vraag, want de bewoner houdt ervan aan de tralies te knagen ![]() Wat ik zelf al heb gevonden; gebruik lak voor kinderspeelgoed (maar of dat ook knaagvast is?). Ik kom bijv bij deze spuitverf van flexa uit; https://www.praxis.nl/ver(...)ns-wit-400ml/1556299 | |
NotToBe | zondag 4 september 2016 @ 13:10 |
Niet te bang voor zijn. Alleen oppassen met belasting zolang het niet is afgetrilt. En goed vegen voor het trillen. En daarna uiteraard weer blijven aanvullen totdat alle voegen helemaal vol zitten. | |
faptist | zondag 4 september 2016 @ 13:40 |
![]() Het is net verkocht.. of nouja.. we hebben een overeenkomst met de koper. Hopelijk snel tekenen en alles vastleggen. Vanaf 15 nov moeten we eruit zijn. Hoewel het nieuwe huis ook leuk/sfeervol is vind ik mijn oude huis toch 300x zo mooi. Ik ga m'n huis zo missen ![]() | |
faptist | zondag 4 september 2016 @ 13:45 |
Misschien een spuitbus op waterbasis? | |
Chicolade | zondag 4 september 2016 @ 13:48 |
Waarom op waterbasis? Dat iets wateroplosbaar is, maakt het niet minder giftig ![]() | |
faptist | zondag 4 september 2016 @ 13:56 |
Oh ja, ik doelde dus op de dampen, maar daarna heeft het inderdaad weinig functie meer. Overigens vind ik het al super netjes dat je hier over nadenkt. Ik had er gewoon een tof kleurtje over gespoten en het oké gevonden. ![]() | |
usernaamvergeten | zondag 4 september 2016 @ 14:00 |
Ja ![]() | |
faptist | zondag 4 september 2016 @ 16:18 |
![]() | |
Geerd | maandag 5 september 2016 @ 19:36 |
Nieuw kozijn uit 2013 met meerdere zulke plekken/begin van nog meer ellende ? Gewoon licht opschuren en verven ? Zijn echt de hoeken/verbindingsstukken ![]() Andere hoek ![]() Ik dacht zelf even goed opschuren ontvetten en weer aflakken? [ Bericht 13% gewijzigd door Geerd op 05-09-2016 19:42:30 ] | |
machtpen | maandag 5 september 2016 @ 20:44 |
Zo te zien is de hechting van de verf ook niet al te fantastisch.Ik zou het toch redelijk goed opschuren en heel erg goed ontvetten. Zoals het er nu uitziet gaat het wel problemen geven. Neem een goede urethaanverf en kit alle hoekjes waar het vochtig blijft af met een polymeer of urethaankit. Het probleem is wel dat je in een nat seizoen zit en hout moet echt droog zijn ook mag de luchtvochtigheid niet boven de 85% komen voor de verf. Maar voor een paar gladiatortjes wil ik wel ff langskomen. Ik woon een paar straten verderop en ben ook goed bekend met het hout wat in de huizen zit. | |
usernaamvergeten | maandag 5 september 2016 @ 21:20 |
Kitand op de eerste foto in het hoekje moet ook worden vernieuwd. | |
Geerd | maandag 5 september 2016 @ 21:44 |
Schikt deze week nog een keer? Kijkje nemen .. | |
Geerd | maandag 5 september 2016 @ 22:45 |
Gewoon weg pulken en trekken en nieuwe der in / | |
Barrah | dinsdag 6 september 2016 @ 17:54 |
Weet iemand van welk merk / leverancier deze trapleuningen en bevestigingsmateriaal kunnen zijn? Het gaat om standaard projectbouw leuningen ![]() ![]() Ik zou graag een identieke bestellen. Na het doortrekken van een standleidingkoof kan een daar ontbrekend deel alsnog worden geplaatst. | |
janus84 | dinsdag 6 september 2016 @ 20:28 |
Mijn douchehoek/inloopdouche is nogal donker, een inbouwspotje was fraai geweest. Maar... die zit er niet. Het is dus een gemetselde inloopdouche en het licht van de centrale lamp word geblokt door het muurtje. Heeft er iemand suggesties om meer licht in de hoek te krijgen? Led op batterijen type opbouwlamp? En een douchekop met LED-verlichting vind ik niet zo fraai ![]() | |
Barrah | dinsdag 6 september 2016 @ 20:54 |
Waar is het plafond van gemaakt? Ik had precies hetzelfde. Bij mij is het plafond/zoldervloer van hout. Met wat luikjes kon ik vanaf de zolder bij het centrale lichtpunt een aftakking naar boven de inloopdouche maken voor twee led-spotjes. Geen gedoe met batterijen en draadloos schakelen. | |
janus84 | dinsdag 6 september 2016 @ 22:29 |
Mokerhard prefabbeton | |
DonJames | dinsdag 6 september 2016 @ 22:33 |
Night vision duikbril dan? ![]() | |
janus84 | dinsdag 6 september 2016 @ 22:42 |
Genoeg plastic-Chinese-kleuren-LED-douchelamp maar een beetje fatsoenlijk lampje, helaas | |
Barrah | woensdag 7 september 2016 @ 15:15 |
Niemand een idee? | |
Vonkenboer | woensdag 7 september 2016 @ 19:02 |
Het bouwbedrijf dat de woning gebouwd heeft al geraadpleegd ? | |
Nixxor | woensdag 7 september 2016 @ 19:36 |
Heeft iemand toevallig een tip om waterbasis verf op een vettig stukje hout te laten hechten? Ik heb ongelakte binnendeuren gekocht. (Zaten wel in de grondverf) om mijn schilderwerk straks niet te beschadigen heb ik eerst de gaten voor het slot geboord, en meteen maar het slot gemonteerd. Nu is er alleen wat smeerolie vanuit het slot opgezogen/op de deur gelopen. Rond het gat voor de deurklink zit dus een vettige vlek. Ik heb voor het schilderen goed ontvet met st marc, maar net met het schilderen van de eerste laag lijkt de verf daar toch niet zo lekker te pakken. Er blijft wel verf zitten, maar niet zoveel als op de rest van de deur. | |
_mido | woensdag 7 september 2016 @ 22:31 |
Lijkt deze er genoeg op: ![]() http://www.trappentoko.nl(...)-65mm-hol-opschroef/ | |
Slayage | donderdag 8 september 2016 @ 19:38 |
ik zit hier met een muur waarmee ik geen raad weet. voorheen was de muur door een kast nauwelijks zichtbaar, maar voortaan zal de muur volledig zichtbaar zijn. zou daarom fijn zijn als ie er ook prettig uit zou zien ![]() hebben jullie misschien ideeen, wat ik ermee zou kunnen? elk idee is welkom. ![]() ![]() | |
bleiblei | donderdag 8 september 2016 @ 19:53 |
Ja, gewoon glad stucen... | |
Slayage | donderdag 8 september 2016 @ 19:58 |
das 1 optie idd lekker glad en als ik de muur op de 1 of andere manier zou willen behouden? | |
#ANONIEM | donderdag 8 september 2016 @ 22:00 |
oud laten lijken https://www.google.nl/sea(...)C8AKHYnVAcgQ_AUIBigB | |
Slayage | donderdag 8 september 2016 @ 22:47 |
wow | |
#ANONIEM | donderdag 8 september 2016 @ 22:50 |
laat maar zien als het klaar is ![]() | |
Slayage | donderdag 8 september 2016 @ 22:52 |
![]() ![]() | |
Schnitzels | vrijdag 9 september 2016 @ 10:38 |
Ik heb een vraagje, ik ben een relatieve klusnoobie en ik wil een bureau gaan maken waar ik kan staan. Maar dat ik dan kan plaatsen op mijn huidige bureau waar ik aan zit. Nu ben ik in Sketchup eens wat gaan knutselen en ben ik tevreden met mijn 'ontwerp'. ![]() De vraag is: Welk type hout moet ik gebruiken voor de bureaubladen? Kun je zoiets gewoon bij de Gamma, Praxis, Karwei of Hornbach halen. Of juist niet? | |
bleiblei | vrijdag 9 september 2016 @ 10:43 |
Gewoon 18mm multiplex. Kan je ook halen bij de bouwmarkt. | |
bleiblei | vrijdag 9 september 2016 @ 10:44 |
Sterkte om dat effect te krijgen met een jaren 70 strakke baksteen. Maar ben benieuwd naar het resultaat! | |
Barrah | vrijdag 9 september 2016 @ 13:45 |
Zou je niet liever je monitor aan een beweegbare beugel bevestigen? Zodat je hem omhoog en omlaag kan verplaatsen en je eventueel ook zittend kunt werken (indien nodig i.c.m. een wat hogere stoel). En weet je zeker dat je die steun in het midden wilt? Staand heb je niet echt last van zo'n paal tussen je benen, maar ik zou eerder neigen naar twee poten en dan op de hoeken. Of zwevend en dan met een schuin stuk buis van onderaan de verticale constructie naar de voorkant van je blad toe. Dat is makkelijker met stofzuigen en staat ook wel stoer. Je zou zo'n driehoek in het klein ook onder het blad waar de monitor op staat kunnen toepassen. | |
Schnitzels | vrijdag 9 september 2016 @ 13:57 |
Wellicht niet duidelijk, maar dit hele stuk komt op mijn huidge bureau te staan. Dus als ik staand wil werken is het eventjes scherm op de bovenste plank zetten en mijn toetsenbord en muis (draadloos) pakken. Wil ik zitten, dan zet ik dit hele ding weer weg. Ik wil eventjes op een instapmanier kijken of ik het prettig vind. | |
kovenant | vrijdag 9 september 2016 @ 14:08 |
misschien voor tijdelijk een andere oplossing als het toch op je bureau komt? http://www.ikeahackers.ne(...)e-standing-desk.html | |
Schnitzels | vrijdag 9 september 2016 @ 14:24 |
Eigenlijk wil ik ook eens met deze Kee Klamps wat gaan maken, en ik kan hem nu in hoogte verstellen naar wens. Dus dan staan de afmetingen precies zoals ik ze zelf het prettigst vind. | |
kovenant | vrijdag 9 september 2016 @ 14:32 |
dan rij je gewoon naar dichtbijzijnde bouwmarkt en haalt hout. let op dat als je standard meubelpanelen kiest dat als je deze zaagt je altijd een geperste hout binnenkant hebt. massief houten panelen of plaatmateriaal zoals multiplex is dan mooier. | |
Atmoz | vrijdag 9 september 2016 @ 17:46 |
Vraagje over het egaliseren (en erna coaten) van een cement dekvloer die uit 2 delen bestaat: 1 bestaand (3 jaar oud) en 1 nieuw (enkele weken) gedeelte. Hoe ga ik te werk? Waar ze elkaar raken zit een naad, dat gaat natuurlijk scheuren... Wat zou ik daarmee doen? Er zitten ook wat putjes etc op die naad. Verder zijn beide vloeren netjes vlak. Dan hoeft ik toch niet overal dat egalisatie spul te smeren, right? Putjes dichtsmeren met snelcement ofzo? En dan zo'n apparaat huren om de boel op te schuren? Erna hechtmiddel (voorstrijk) erop? En in/op die voeg waar beide vloeren elkaar raken, wat zou ik daar doen? Of gewoon niets, en als het gaat scheuren even dichtsmeren met iets, en dan weer met wat coating bijwerken? Wie 'O wie heeft er goede tips? ![]() | |
Atmoz | zondag 11 september 2016 @ 20:06 |
Niet meer nodig ![]() | |
Vonkenboer | zondag 11 september 2016 @ 20:12 |
Deel de oplossing dan wel met ons ! ![]() | |
Atmoz | zondag 11 september 2016 @ 20:13 |
Net 1 sec. geleden gedaan ![]() | |
ShoNuf | zondag 11 september 2016 @ 20:30 |
Voorjaar 2016 willen wij de badkamer aanpakken, dus helemaal slopen en opbouwen. De klus gaat voor een groot gedeelte uit handen gegeven worden aan de lokale loodgieter voor het loodgieterswerk. Het sloopwerk ga ik zelf doen (muur- en vloertegels), lijkt mij niet zo moeilijk. Nu lijkt het ons mooi om een gestucte badkamer te hebben zonder tegels, dit is dus een klus voor de stucador. Mijn concrete vraag is wat de ervaringen zijn van klussers en mensen met een gestucte badkamer (muren en vloer). Oftewel wat zijn de voor- en nadelen van een gestucte badkamer? | |
PJ | zondag 11 september 2016 @ 21:38 |
Ik heb over de oude tegels heen laten stucen (oude zaten in beton vast). Bij de inloopdouche zitten tegels op tegels. Tegels zijn toch net ff wat makkelijker schoon te houden. | |
usernaamvergeten | maandag 12 september 2016 @ 00:09 |
Denk dat je cement bedoelt? | |
vannelle | maandag 12 september 2016 @ 04:58 |
Gezien de datum van posten ben je aardig aan de late kant met beginnen. ![]() | |
PJ | maandag 12 september 2016 @ 08:23 |
Nope. Kostte 15 minuten per tegel van 15x15cm om te verwijderen met fikse beschadiging tot gevolg. | |
Vonkenboer | maandag 12 september 2016 @ 20:28 |
Dus zonder enige vorm van tegelwerk of speciaal stucwerk wat geschikt is voor natte ruimten (beton cire ?) ? | |
ShoNuf | maandag 12 september 2016 @ 21:24 |
@Vonkenboer, wel speciaal stucwerk natuurlijk. Het moet wel geschikt zijn voor natte ruimtes. | |
Justinn | woensdag 14 september 2016 @ 09:31 |
Ik heb op het plafond lijmresten zitten van een kabelgoot (met plakstrip) dat was bedoeld voor de eettafellamp van de vorige bewoners. Hoe haal ik deze resten het makkelijkst weg? Het gaat om een stuk van ca 0,5 cm bij 1 meter. | |
ook_gek | woensdag 14 september 2016 @ 16:24 |
Klinkt heel gek maar een fohn. Je laat de lijmresten er mee smelten en je trekt het zo van je plafond. Wel even de tijd voor nemen. | |
Justinn | donderdag 15 september 2016 @ 09:06 |
Dat ga ik vanavond eens proberen. Dank je wel! | |
Atmoz | vrijdag 16 september 2016 @ 13:33 |
Vraagje: kan ik dit:![]() gebruiken om steenstrips aan een gasbetonwand te maken? En zoja: moet ik dan eerst nog voorstrijk (of iets) gebruiken? | |
janus84 | vrijdag 16 september 2016 @ 21:13 |
Persoonlijk zou ik voor de veilige optie kiezen en een Hollands zakje tegellijm kopen, maar mijn Duits is dan ook niet zo best ![]() | |
Vonkenboer | vrijdag 16 september 2016 @ 21:39 |
Het lijkt mij gewone cement; niet iets om steenstrips mee te lijmen... | |
Vonkenboer | vrijdag 16 september 2016 @ 21:46 |
geschmeidigen = flexibel widerstandsfänigen = resistent schlagregensicheren = tegen slagregen bestendige mortel ![]() | |
janus84 | vrijdag 16 september 2016 @ 22:28 |
Afgelopen week is mijn plafond glad gestuct, mijn spachtelputz muren zijn behouden. Voor de Stucadoors- lastig om een goede aansluiting te maken. Hij adviseerde mij te kitten om een nette overgang te maken en deze mee te schilderen. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke kit zou het beste zijn? | |
bleiblei | vrijdag 16 september 2016 @ 23:52 |
Wat voor steenstrips? Want met natuursteenstrips moet je ook nog uitkijken voor het kalkgehalte in de lijm. | |
MrDrako | zaterdag 17 september 2016 @ 00:14 |
Ik zou denk ik gewoon witte acrylaat kit gebruiken, kun je ook gewoon overheen schilderen. Tip: bespaar niet op kit, haal wat degelijker spul. Goedkope witte kit vergeelt snel en werkt veel minder makkelijk af. | |
PJ | zaterdag 17 september 2016 @ 09:05 |
Anti-crack halen! | |
Nixxor | zaterdag 17 september 2016 @ 11:37 |
Zoals hierboven al word aanbevolen, als je nog moet schilderen anti-crack acrylaatkit halen. afkitten, en goed laten drogen. Daarna pas schilderen. (Anders is de verf eerder droog dan je kit, en krijg je scheurtjes in je verflaag) Ik heb goede ervaring met Zwaluw / Den Braven Anti-crack. Die is alleen niet in de standaard bouwmarkt te krijgen, dus je zult of online moeten bestellen of naar de betere bouwhandel. Als je niet gaat schilderen word het een beetje een dilemma want overschilderbare kit vergeeld snel(ler). Dan zou je siliconenkit kunnen gebruiken, maar dat kan je nooit overschilderen dus met het oog op de toekomst zou ik dat niet doen. [ Bericht 3% gewijzigd door Nixxor op 17-09-2016 11:42:05 ] | |
janus84 | zaterdag 17 september 2016 @ 12:23 |
Bedankt voor de tips, heb de Zwaluw Anti Crack besteld. Hij wordt nog overschilderd dus geen probleem. Top! | |
Chuck-N0rr1s | zondag 18 september 2016 @ 00:36 |
Op de muur laat een groot stuk spachtelputz los ![]() ![]() | |
bbtb77 | zondag 18 september 2016 @ 07:17 |
Welke spuitbus? Ken er geen die spachtelputz weer vastplakt. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 18 september 2016 @ 10:38 |
Alabastine http://www.alabastine.nl/product/spackspray/ | |
bbtb77 | zondag 18 september 2016 @ 11:59 |
Spack is wat anders dan spachtelputz.. | |
Chuck-N0rr1s | zondag 18 september 2016 @ 20:43 |
Het gaat mij er vooral om dat er wat reliëf opzit ![]() | |
Tom_ | zondag 18 september 2016 @ 21:01 |
Goedenavond klussers. Mij was verteld dat een metalstud wand met enkel 12,5mm groene gipsplaat voldoende was als beplating voor een inbouwreservoir, maar nu ik eraan wil beginnen twijfel ik er toch aan. Ik lees nu overal dat het niet aan te raden is hier een pot tegenaan te hangen. Geberit schrijft zelf in de handleiding eigenlijk alleen voor dat de wand + tegels tussen de 2 en 6 cm dik moet zijn, maar ik denk nu toch maar 18mm multiplex te gaan gebruiken en daar dan op te tegelen. Het wordt een voorzetwand in de badkamer waar allerlei leidingwerk + rookgasafvoer (ketel op benedenverdieping) achter verdwijnt en het inbouwreservoir ga ik hierin verwerken. Het liefst wil ik dan ook deze hele wand (2,30m breed, schuin dak oplopend van 1,60m naar 2,65m) van hetzelfde materiaal maken. Kan ik het multiplex dan rechtstreeks op het metalstud frame schroeven, en zouden jullie hiervoor altijd watervast gebruiken? Vervelende is wel dat al het materiaal eigenlijk al in huis is, maar dan zou ik de andere voorzetwand bij de douche gewoon van dubbel gips voorzien als ik het materiaal toch heb liggen. ![]() | |
bleiblei | zondag 18 september 2016 @ 21:25 |
Die pot hangt aan het inbouwframe, niet aan de wand tussen inbouwframe en pot. Dus als je doelt op een gipsplaatje tussen pot en inbouwframe, dan kan dat zonder meer. Ik zou het daarentegen niet aandurven om het frame aan een gipsplaatje te hangen. | |
Tom_ | zondag 18 september 2016 @ 21:41 |
Het frame zelf staat uiteraard gewoon verankerd op de dekvloer en tegen de gipsblokkenwand (7cm) erachter, dat staat mooi stevig. Ik lees verhalen waar een enkele gipsplaat is gebruikt en de tegels onder de pot gaan barsten doordat de gipsplaat door gebruik plat wordt gedrukt, je snapt dat ik dat risico dan niet wil lopen. | |
Makrolon | zondag 18 september 2016 @ 21:48 |
Ik zou er wel 1 mm multiplex achter doen. Watervast is nergens voor nodig in een wc.. | |
Tom_ | zondag 18 september 2016 @ 21:59 |
Dat zal vast een hoop schelen qua stevigheid ja. ![]() Het is het toilet op een badkamer trouwens, maar idd niet in direct contact met water. | |
Makrolon | zondag 18 september 2016 @ 22:20 |
Ik bedoelde natuurlijk 18 😂 | |
Nixxor | maandag 19 september 2016 @ 09:23 |
Ik vind hout niet echt de mooiste oplossing die er is. Hoewel het natuurlijk niet nat zou moeten worden is er vooral in een badkamer altijd wel de kans dat door luchtvochtigheid of minieme lekkages de boel toch nat/vochtig word. De eerste keer dat ik zo'n WC pot monteerde bleek de rubber seal dubbel te zijn geklapt waardoor er een guts water naar binnen ging. Overigens verkoopt geberit zelf op maat gemaakte gipsplaten voor hun frames. Dus dat zou toch moeten kunnen denk je dan. (Misschien dat die van hun dikker/beter is) Zelf heb ik met 5cm gasbeton blokken een muurtje gebouwd. Dit is niet eens zo lastig/duur. Misschien zelfs goedkoper dan een plaat okoume watervast multiplex. (Overigens slaat dat watervast allen op het type lijm dat gebruikt is, heeft niks met het hout zelf te maken) | |
elhasa | maandag 19 september 2016 @ 10:01 |
ik ben ook wel fan van wedi platen. misschien wel wat duurder maar wel sterk, licht, makkelijk te bewerken, waterdicht en de glasvezellaag vangt krimp en trek op. | |
Roschambo | maandag 19 september 2016 @ 11:46 |
Ik ga een centraal aardpunt aanleggen in de badkamer. Vanaf de centraaldoos gaat er naar het CAP door een pvc buis een gewone groen gele draad. Vanaf het CAP mag een kale 4mm2 draad naar de verschillende metalen onderdelen in de badkamer gaan. Deze hoeft niet in een pvc buis te liggen maar mag als ik het goed heb ook gewoon achter de tegeltjes worden geplakt. Mag je ook een 2,5mm2 groengele draad op dezelfde manier verwerken? Moeten de rvs en aluminium tegelprofielen ook geaard worden? | |
usernaamvergeten | maandag 19 september 2016 @ 12:17 |
Als ik het goed heb moet er vanuit de meterkast een blanke draad naar het CAP, ook vanuit de centraaldoos een 2,5mm2 groen/gele draad. Van het CAP naar metalen onderdelen zoals de zwaluwstaartvloer etc, mag gewoon los. De groen/gele vanuit de centraaldoos wel in een buisje. | |
Roschambo | maandag 19 september 2016 @ 12:25 |
volgens mij hoef je tegenwoordig vanuit het CAP geen draad meer direct naar de meterkast en is een 2,5mm2 vanuit het cap naar de centraaldoos voldoende. Maar de vraag is of ik ook ipv blanke draad groengele draad 2,5mm2 naar de metalen onderdelen mag leggen? Kan ik hier beter een topic voor aanmaken? | |
Makrolon | maandag 19 september 2016 @ 12:27 |
Waarom niet gewoon vertint koper halen? 2.5mm mag sowieso niet zonder buis in de muur. En idd, hij hoeft niet meer naar de meterkast. | |
Roschambo | maandag 19 september 2016 @ 12:38 |
Ik heb een grote rol 2,5mm2 groengele draad, dus als ik dat kan gebruiken hoef ik geen 4mm2 blanke draad te kopen welke duurder is. Dus als ik buisjes gebruik kan ik gewoon alles in de badkamer aarden met 2,5mm2 Alleen moeten de tegelprofielen ook want dat wordt lastig vanuit een buisje vanwege lekkage gevoeligheid. edit: het moeten dus vertinde draden zijn. [ Bericht 7% gewijzigd door Roschambo op 19-09-2016 17:27:19 ] | |
Vonkenboer | maandag 19 september 2016 @ 18:54 |
Gewoon vd 2,5 mm² moet je voor het aardpunt gewoon verwerken in pvc buis. Blank koper 4mm² mag zonder buis direct in de muur en vloer verwerkt worden. Nope, deze dienen niet geaard te worden op het centraal aardpunt. ![]() | |
metck | maandag 19 september 2016 @ 20:24 |
We hebben een nieuw huis gekocht en ik twijfel over de manier waarop de aardedraad in de meterkast 'bevestigd' zit. Wie kan me zeggen of deze manier veilig en acceptabel is? http://imgur.com/a/yo3c6 | |
bbtb77 | maandag 19 september 2016 @ 20:48 |
Hand grof zand door je latex gooien ![]() | |
MrDrako | maandag 19 september 2016 @ 20:50 |
Ik heb het geprobeerd, maar leek nergens op. Beter eventueel hoogteverschil wegsmeren en dan met een structuurverf relief aanbrengen, dat ziet er veel beter uit. [ Bericht 0% gewijzigd door MrDrako op 19-09-2016 21:14:05 ] | |
MrDrako | maandag 19 september 2016 @ 21:12 |
is dat de aarde draad of is je waterleiding geaard? is er geen aardpen te vinden in je kruipruimte? | |
metck | maandag 19 september 2016 @ 21:20 |
Hoe kom ik erachter of de waterleiding geaard is? Een aardpen heb ik niet gezien. | |
DatIsJammurZeg | maandag 19 september 2016 @ 21:48 |
Ik heb besloten om gezien het een huurwoning is en ik geen idee heb hoe lang ik daar woon, voor vinyl (zeil) te gaan. Zou dan totaal 90m2 worden over verschillende ruimtes. Volgens mij 2,80mm dik. Sommige grote stukken zoals de woonkamer lijmen doe ik liever niet want dat is echt een rotklus als je de woning moet verlaten. Ik lees dat sommige mensen het dan vastmaken met dubbelzijdige plakband?? Werkt dat serieus ja? ![]() | |
Roschambo | maandag 19 september 2016 @ 22:06 |
In mijn oude woning hebben we ook met vinyl gewerkt, daar hebben we het met tapijt tape op de onderliggende linoleum vloer geplakt en dat ging super. Maar het is wel afhankelijk van wat er onder het vinyl ligt. | |
DatIsJammurZeg | maandag 19 september 2016 @ 22:08 |
Beton, hopelijk redelijk egaal achtergelaten. | |
Chuck-N0rr1s | dinsdag 20 september 2016 @ 22:48 |
Ik heb het vandaag geprobeerd en vind het dus wel een succes ![]() | |
MrDrako | woensdag 21 september 2016 @ 08:01 |
hmm bijzonder, misschien was mijn spuitbus dan niet helemaal lekker ofzo, leek er haast meer op alsof iemand met een epileptische aanval over mijn muur stond te niezen. | |
Chuck-N0rr1s | woensdag 21 september 2016 @ 16:50 |
![]() | |
Vonkenboer | woensdag 21 september 2016 @ 20:25 |
Hij zou met een waterleidingklem vast moeten zitten om de leiding. ![]() | |
metck | donderdag 22 september 2016 @ 22:02 |
Tnx Vonkenboer Dat is dus niet zo... | |
yvette1982 | vrijdag 23 september 2016 @ 11:34 |
Ik heb een nieuw kruipluik nodig. Nu zag ik eentje online bij bouwbestel (in de winkel lijk je het nergens op te kunnen halen). Echter kan je ook nog kiezen voor een matomranding. Kan iemand mij vertellen wat dit is? En of ik het nodig heb? Wat ik nu heb is een kruipluik en daarboven nog een grote houten plaat, daarbovenop een deurmat. | |
Andromache | vrijdag 23 september 2016 @ 11:41 |
Waar is het draaiwiel op mijn accuboormachine eigenlijk voor? Iets met koppel, maar wat het precies betekent, weet ik niet goed. Is dit hetzelfde als toerental? Hoe kies ik het juiste getal? En wanneer moet ik wel/niet voor de stand met het schroefdraadje kiezen? | |
Weltschmerz | vrijdag 23 september 2016 @ 11:49 |
Koppel x toerental = vermogen. Dus als je hard wil fietsen met snel ronddraaiende beentjes heb je veel vermogen nodig, als je helling op uit stilstand wil wegfietsen heb je veel koppel nodig. Als we dat vertalen naar boormachines dan heb je vermogen nodig om in harde oppervlakken te boren en is bij het schroeven vooral koppel van belang zodat je veel kracht hebt bij lage toeren zonder dat die over de schroef slipt. | |
Andromache | vrijdag 23 september 2016 @ 11:50 |
Dus idealiter wil je de knop in de schroefstand zachtjes indrukken, en bij standje 1 hard indrukken? | |
.SP. | vrijdag 23 september 2016 @ 11:54 |
Je hebt het niet toevallig over de slip(koppeling)? Waar zit die draaiknop? | |
Weltschmerz | vrijdag 23 september 2016 @ 13:43 |
Je wilt in de schroefstand niet dat hij keihard gaat ronddraaien met weinig kracht. Dus als je het kunt instellen moet je dat zo doen dat je de kop langzaam kunt laten draaien zonder dat je extreem gevoelig de knop heel ietsje moet indrukken. | |
Nixxor | vrijdag 23 september 2016 @ 14:38 |
Die ring die rond de boorkop zit is de slipkoppeling. Dit beperkt de "koppel" waarmee je een schroef kunt aandraaien. Simpel gezegd met hoeveel kracht je de schroef maximaal vastdraait. Boven deze kracht gaat ie slippen (dat ratelende geluid) Standje 1 is met weinig kracht vastdraaien, hoe hoger hoe meer kracht je kunt zetten. Hoe vast je een schroef moet draaien is afhankelijk van waar je in gaat schroeven (en een beetje de schroef) In spaanplaat of zachte materialen zul je standje 1 het beste kunnen gebruiken. (anders langzaam opvoeren) In hele harde materialen zul je meer kracht, dus een hogere stand moeten gebruiken. Dit heeft niets te maken met hoe snel die rondraaid. Dit regel je door de knop dieper in te drukken. Daarmee regel je alleen hoe snel je schroeft. vaak is langzamer makkelijker omdat je meer "controle" hebt. | |
Andromache | vrijdag 23 september 2016 @ 14:41 |
Dank ik weet voldoende! | |
Atmoz | zaterdag 24 september 2016 @ 09:05 |
Als ik een urinoir wil hebben/plaatsen, heb ik dan voldoende aan dit? https://www.warmteservice(...)nlaat-wit/p/A0008565 + https://www.warmteservice(...)p-chr-1-2/p/69552205 + https://www.warmteservice(...)afv-onder/p/67653365 Of mis ik nog vanalles? Die urinoirspoeler is een soort klep/kraan die vanzelf weer dicht gaat, right? Dus rechtstreeks aangesloten op de (koud)waterleiding? Er hoeft geen reservoir meer bij toch? | |
Barrah | zaterdag 24 september 2016 @ 09:10 |
Voor in je werkplaats? ![]() | |
Atmoz | zaterdag 24 september 2016 @ 09:36 |
Nee, voor naast m'n werkplaats ![]() ![]() Ik wil in het washok (naast m'n slaapkamer op de bovenste etage) een urinoir maken zodat ik niet steeds de trap af/op moet 's nachts. | |
#ANONIEM | zaterdag 24 september 2016 @ 11:50 |
lijkt me correct, zou er wel een mailtje aan wagen richting warmteservice, heb nog nooit 1 geplaatst, misschien heb je nog bepaalde koppelingen/maten nodig | |
Tom_ | zaterdag 24 september 2016 @ 20:26 |
Als ik van jouw plaatje uit ga hoef ik mijn metalstud wand dus ook niet te aarden/vereffenen? | |
Vonkenboer | zondag 25 september 2016 @ 10:32 |
Lees mijn post in dit topic; K&W / Metalstud wand in bijkeuken, aarden? even door. Dan hoef je inderdaad de wanden niet te aarden. | |
Tom_ | zondag 25 september 2016 @ 21:52 |
Thanks! Da's mooi, scheelt weer een buisje trekken voordat de wand dichtgaat. ![]() | |
_VoiD_ | zondag 25 september 2016 @ 21:56 |
Ben momenteel de deuren aan het schilderen, maar elke keer als ik een laag zet, zit er een vel op de alkydverf... overgieten in nieuwe pot heeft geen effect, vanmorfen weer een vel. Met de primer geen probleem, enkel met de satijnlaag (sikkens rubbol). Nu de pot maar op zn kop weggezet, dat moet toch wel helpen. Iemand idee hoe dit komt? Pot is naar mijn mening goed dicht... | |
usernaamvergeten | zondag 25 september 2016 @ 22:49 |
Altijd even een paar seconde op zijn kop houden, dan wegzetten. Komt omdat er nog lucht in de pot zit waardoor de bovenste laag kan harden en er zo velvorming ontstaat. | |
Goddelijker | maandag 26 september 2016 @ 09:33 |
Met welke korrel kun je het beste de buitenkozijnen schuren? 240? | |
Atmoz | maandag 26 september 2016 @ 09:42 |
![]() Ga ik doen! Ligt er een beetje aan wat je precies gaat doen... Huidige verf er helemaal afhalen, alleen een beetje opruwen, het hout glad maken, etc... Voor iedere "taak" een andere korrel zou ik zeggen. | |
ciewy | maandag 26 september 2016 @ 10:20 |
Schilder je direct vanuit het blik? Of giet je het eerst in een bakje? | |
DatIsJammurZeg | maandag 26 september 2016 @ 11:49 |
Is een wasmachine makkelijk aan te sluiten? Volgens mij zit er al zo'n aansluitpunt in de badkamer... Goedkoopste shop scheelt bijna 80 euro maar rekent 40 euro voor het aansluiten... | |
Chicolade | maandag 26 september 2016 @ 11:53 |
Als er geen aansluiting zit, zal geen enkele shop hem aansluiten, daar moet je sowieso zelf voor zorgen. Maar als de aansluiting (kraan en afvoer) er al zit, dan kan je dat makkelijk zelf. Voordeel van laten aansluiten is dat ze hem dan precies neerzetten waar jij wil, dus je hoeft niet zelf te tillen/slepen ![]() | |
DatIsJammurZeg | maandag 26 september 2016 @ 11:59 |
Die verkopen de wasmachine ook inderdaad maar daar is ie duurder, dus dan betaal je uiteindelijk nog zelf voor de aansluiting indirect ![]() ![]() | |
Chicolade | maandag 26 september 2016 @ 12:03 |
Kijk anders eens op youtube? Genoeg filmpjes te vinden waar ze laten zien hoe je een wasmachine moet aansluiten als je zoekt op 'wasmachine aansluiten'. | |
Gia | maandag 26 september 2016 @ 20:43 |
Badkamer, houten vloer. Inbouwreservoir is geplaatst en ingemetseld in betonstenen. Vloer moet met zwaluwstaartplaten en beton, op een waterdichte kuip gerealiseerd worden. Moet nu eerst de badombouw gemaakt worden met betonstenen en daaromheen waterdichte vloer storten? Of eerst de hele vloer waterdicht storten en daarop de badombouw? Onder het inbouwreservoir zit nu hout. Dat is al weggewerkt voordat de vloer gestort wordt? | |
deBlaauwesteen | woensdag 28 september 2016 @ 08:32 |
Een vraagje van mijn kant. Wij gaan binnenkort een nieuwe brug maken op ons terrein in Slowakije. Nu is er in Slowakije alleen maar nat hardhout te verkrijgen. Ik neem aan dat we dat hout wel moeten behandelen, anders rot het binnen een paar jaar weg? Maar mag je nat hardhout wel gelijk behandelen? En dan, met een beits? En ik lees ook veel over de gladheid van brugen. Zou je zand door een beits kunnen doen? Brug info: 12,2 meter lang, planken zijn 5 cm dik en 2.26 m breed. Kortom, roept u maar! ![]() De foto is ter illustratie, zo ziet de brug er nu uit. ![]() ![]() | |
derLudolf | woensdag 28 september 2016 @ 09:00 |
Azobe of ander hout wat gebruikt wordt voor brugdekken rot niet zomaar weg hoor | |
deBlaauwesteen | woensdag 28 september 2016 @ 09:20 |
Dat lijkt mij inderdaad ook. Dus niet behandelen? Het hoeft ook geen strakke brug te worden, moet wel een beetje in het sfeertje blijven passen. Maar nu zitten er flinke gaten in, en een brug in 1 geheel lijkt mij ook wel prettiger rijden. ![]() | |
bluemoon23 | woensdag 28 september 2016 @ 09:25 |
Nee, Azobe hoef je niet te behandelen. Bruggen, sluisdeuren, beschoeiingen, alles maken ze daar van. | |
deBlaauwesteen | woensdag 28 september 2016 @ 15:12 |
Tsja, het is in ieder geval geen Azobe. Maar een Slowaakse hardhout soort... We gaan ons er nog even in verdiepen. | |
bluemoon23 | woensdag 28 september 2016 @ 19:30 |
"Slowaaks hardhout" ![]() Is dat niet gewoon eiken ofzo ? | |
derLudolf | woensdag 28 september 2016 @ 19:45 |
Of robinia of kastanje? | |
Goddelijker | vrijdag 30 september 2016 @ 16:57 |
Ik ben thuis de kozijnen aan 't schilderen. Maar nu heb ik een kleine vraag, kan het dat als je vandaag je kozijn schuurt en hem morgen verft? Of kan dit bijvoorbeeld alleen als het niet tussendoor gaat regenen? Of is het het beste om meteen na 't schuren te gaan schilderen? | |
usernaamvergeten | vrijdag 30 september 2016 @ 17:39 |
Als het geregend heeft eerst wachten tot het goed droog is en dan nog even schoonmaken met universol of iets dergelijks. Het maakt niet uit hoe lang je wacht tussen het schuren en schilderen, zolang de boel maar goed droog en vetvrij/schoon is. | |
DatIsJammurZeg | vrijdag 30 september 2016 @ 18:31 |
Ik zit er aan te denken om de woonkamer (deels) hemels/babyblauw te maken. Hoe lang blijft dat leuk? ![]() | |
Barrah | vrijdag 30 september 2016 @ 20:28 |
Dit. En dan niet denken: eerst schuren en dan schoonmaken. Ook voor het schuren moet je schoonmaken, anders schuur je vet en vuil er juist in. | |
Goddelijker | vrijdag 30 september 2016 @ 20:54 |
Dat weet ik. Afnemen - schuren - afnemen - schilderen ![]() Heb ook goede verf gekocht, Sigma ![]() | |
Tanin | vrijdag 30 september 2016 @ 21:38 |
Vraag 1: Ik heb een "nieuw" huis, en de vorige eigenaren hebben in al hun wijsheid besloten de radiatoren te voorzien van handmatige kranen, aangesloten op de kamerthermostaat. Nu ben ik gewend aan kamer thermostaat + thermostaatkranen per radiator, met het volgende effect: Kamer thermostaat op 24 graden, 1 radiator thermostaat op 18 graden = hele huis 24 graden, 1 kamer 18 graden. Kamer thermostaat op 18, 1 radiator op 24 = hele huis 18. Ik opzoek naar een thermostaatkraan, kom er een tegen waarvan bouwmarkt G zegt dat dit niet kan, want op verpakking staat "thermostaatkraan is toepasbaar in alle kamers die niet gereguleerd worden door kamerthermostaat". Terwijl ik denk er staat niet "kan niet gebruikt worden in kamers gereguleerd door kamerthermostaat", dus die kraan is gewoon te gebruiken. Bouwmarkt P is dit met mij eens. Kan iemand bevestigen of ik het bij het juiste eind heb voor ik spullen aanschaf? Vraag 2: Moet ik alleen de knoppen vervangen, of de hele kraan vervangen (en dus radiator leeg laten lopen)? Bouwmarkt G zegt alleen knoppen, bouwmarkt P zegt hele kraan. Niet dat ik denk dat het uitmaakt, maar voor de volledigheid: het betreft een huis zonder CV ketel, met stadsverwarming. | |
Nixxor | vrijdag 30 september 2016 @ 22:31 |
Thermostaatkranen worden gebruikt om kamers buiten de kamer waar de hoofd thermostaat hangt te laten stoppen met verwarmen als ze eerder warm zijn dan de hoofdruimte. Als je een thermostaatkraan plaatst in de ruimte waar de hoofd thermostaat zelf hangt kun je dus een situatie krijgen dat de radiator word dichtgezet door de thermostaatkraan omdat die het warm genoeg vind, maar de hoofdthermostaat nog niet, dus die oneindig de ketel aan laat. Maar als jij dat wil, kun je best een thermostaatkraan plaatsen in dezelfde ruimte. Ik ken gelijke situaties. en ag, tis maar net wat je wil. Voor de kraan zelf maakt het geen hol uit, tis gewoon een advies omdat je je "regeling" ermee verstoord. Dit hangt af van de kranen die je nu hebt zitten. Als je een kranen hebt waar je de knop van kan demonteren en er een pinnetje uitsteekt wat je (een klein stukje) kunt induwen en loslaten en het dan terug veert dan hoef je alleen de knoppen te vervangen. Maar hoogstwaarschijnlijk heb je van die simpele schroef kranen erop en moet je zowel de knop als het "kraanmechanisme" vervangen. Dus inderdaad je systeem aftappen. Let erop dat je die kraanmechanismes in een aantal variaties kan krijgen, zorg dat je de goede heb. een thermostaatknop moet zo ver mogelijk van de radiator vandaan steken om niet "beïnvloed" te worden. | |
Tanin | vrijdag 30 september 2016 @ 22:35 |
Dank voor je antwoord. Het zou gaan om radiatoren op 1e en 2e verdieping, terwijl kamerthermostaat op begane grond hangt (maar wel aanvoer van radiatoren boven regelt). Ik begrijp uit je verhaal dat het dus geen probleem zou zijn. Helder. Verschillende soorten kranen was me opgevallen inderdaad, ga opletten! | |
Nixxor | vrijdag 30 september 2016 @ 22:38 |
Sorry ik begreep je verkeerd. Ik dacht dat je een thermostaatkraan beneden wou plaatsen bij de hoofdthermostaat. Dan vind ik het advies van bouwmarkt G helemaal debiel, want je doet juist precies waar ze voor bedoelt zijn. | |
wootahH | vrijdag 30 september 2016 @ 23:01 |
Bij zowel de voordeur als een kozijn mis ik een klein stukje lak, ik denk dat er een keer iets tegenaan is gestoten. Kan ik dit gewoon bijwerken/lakken? | |
Teslynd | zaterdag 1 oktober 2016 @ 00:30 |
Maar boven hebben de radiators een kleinere capaciteit. Daardoor wordt het bij mij boven nooit zo warm als in de woonkamer. De keuken heeft weer wel een radiator die bedoeld is om op woonkamertemperatuur te verwarmen. Keukens horen het koelste vertrek in huis te zijn. | |
bluemoon23 | zaterdag 1 oktober 2016 @ 01:52 |
Ik ga binnenkort het plafond opnieuw sausen en de muren behangen in het huis van mijn moeder. Maar daar is nog wat vochtschade uit het verleden. ![]() Wat voor spul moet ik daar over smeren als voorbehandeling ? | |
mien-moeke | zaterdag 1 oktober 2016 @ 03:44 |
Uit praktijk ervaring weet ik: Dit klopt. ![]() | |
Barrah | zaterdag 1 oktober 2016 @ 07:12 |
Wij hebben in huis overal thermostaatkranen, ook in de woonkamer waar de hoofdthermostaat hangt. Geen probleem, die thermostaatkranen staan altijd op de heetste stand. Zo lang de kranen warmer staan dan je hoofdthermostaat zullen ze niet zo snel te vroeg dichtgaan. In een ruimte met meerdere radiatoren kun je de kranen zelfs nog gebruiken om de warmteverdeling te bepalen, welke radiator eventueel iets eerder mag stoppen (er vanuit gaand dat. De capaciteit hoger is dan voor het warmhouden van de ruimte vereist is). Of je zo kunt besparen zonder comfort te verliezen is een stukje proefondervindelijkheid. Als je de kranen nog moet kopen kun je ze in de woonkamer ook achterwege laten. Je kunt ze daar prima missen. | |
Lucky_Strike | zaterdag 1 oktober 2016 @ 07:36 |
Bij de Action hebben ze spuitbussen met spul tegen vocht en rookschade. Werkt fantastisch ![]() | |
Lienekien | zaterdag 1 oktober 2016 @ 07:42 |
En in de gewone bouwmarkt hebben ze het ook, van een bekend merk en waarschijnlijk duurder. ![]() | |
Lucky_Strike | zaterdag 1 oktober 2016 @ 07:57 |
Veel duurder inderdaad (18 vs 3,50 oid) maar het werkt ook ja. Ik had ook meer last van de damp van Alabastine dan van de Action spuitbus. Je moet echt goed ventileren met dat spul. | |
Nixxor | zaterdag 1 oktober 2016 @ 11:24 |
Het verschilt per situatie natuurlijk. Soms wil je de huiskamer bijvoorbeeld lekker warm hebben en je slaapkamer een stuk koeler. Je kan natuurlijk de kraan half dicht draaien, maar met een thermostaatkraan is dat makkelijker te regelen. Ik kan die spuitbus van de Action ook aanbevelen. tis een primer tegen vlekken. Daarna kun je gewoon eroverheen schilderen. Het is een groene spuitbus met witte dop. Edit: Deze: http://static.voordeelmuis.nl/img/jpg/1612/1612277.jpg Precies ja. Ik ken meerdere huizen waar ze ook in de woonkamer (met de hoofdthermostaat) ook thermostaatkranen hebben. Werkt prima. Maar dat een bouwmarkt zegt van: U kunt geen thermostaatkraan boven plaatsen omdat u in de ruimte beneden een thermostaat heeft vind ik best wel: ![]() ![]() ![]() | |
Jiang153 | zaterdag 1 oktober 2016 @ 12:49 |
Snelle vraag tussendoor: Hoe vul je kleine gaatjes in het plafond van pluggen etc.? Heb gisteren wel een wat grotere gat kunnen vullen maar deze is zo klein je krijgt er amper spul diep in. Moet ik het gewoon met een stokje erin duwen, want met een plamuurmes krijg je het er alleen op de oppervlakte in? Had dit gebruikt ![]() | |
blomke | zaterdag 1 oktober 2016 @ 16:04 |
Dat je thermostaatkranen weglaat in de ruimte waar de kamerthermostaat hangt, is prijzenswaardig. Maar ik zou dan wel "gewone" radiatorkranen plaatsen, mocht je eens een radiator willen vervangen/ontluchten is 'm dichtdraaien wel een handig hulpmiddel. | |
Vonkenboer | zaterdag 1 oktober 2016 @ 16:07 |
Je kunt de plug er ook niet uittrekken ? En dan het gat vullen ? | |
blomke | zaterdag 1 oktober 2016 @ 16:07 |
Exact dat is wat de erkende installateur mij oplegde: "géén thermostaatkranen op de slaapkamers als je al een thermostaat in de woonkamer hebt. Da's een dubbele regeling". Ik kon hoog en laag springen: boven (en in de hal/badkamer/keuken) kwamen gewone open dicht kranen. Goddank van het type waarbij ik zelf later het binnenwerk kon vervangen door SAR th. kraan plus -knop | |
Barrah | zaterdag 1 oktober 2016 @ 17:51 |
Uiteraard, ik had het niet anders bedoeld. Wij hebben in ons huis overal thermostaatkranen 'cadeau' gekregen omdat het wordt voorgeschreven door de stadsverwarming. | |
cvboer2 | zaterdag 1 oktober 2016 @ 18:02 |
Die installateur heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. In de ruimte waar de thermostaat hangt, daar monteer je geen th. kranen. In de overige ruimtes is het geen probleem. | |
Teslynd | zaterdag 1 oktober 2016 @ 22:12 |
Ik bedoelde het andersom: als het vriest krijg ik de slaapkamer niet boven 16º. | |
Barrah | zondag 2 oktober 2016 @ 10:08 |
Waarom zou een slaapkamer warmer moeten zijn dan 16 graden? Koel slapen is veel gezonder en daarbij lig je nog onder een deken. | |
Chicolade | zondag 2 oktober 2016 @ 14:33 |
Je kunt een slaapkamer ook gebruiken voor iets anders dan slapen; bureau om aan te werken, kinderen die spelen/huiswerk maken. En dan is het wel fijn als je handen niet al te koud zijn zodat je nog kunt typen ![]() | |
bluemoon23 | zondag 2 oktober 2016 @ 14:56 |
Tochtig oud hok ? Is de CV installatie wel waterzijdig ingeregeld ? | |
Teslynd | zondag 2 oktober 2016 @ 19:53 |
Wat is waterzijdig? | |
bluemoon23 | zondag 2 oktober 2016 @ 20:59 |
Dat kan cvboer2 beter uitleggen, waar zijn de modjes als je ze nodig bent ![]()
| |
Piger | zondag 2 oktober 2016 @ 21:51 |
Wat is er gezonder aan koele lucht? | |
deBlaauwesteen | maandag 3 oktober 2016 @ 08:01 |
zojuist gehoord dat het on eiken gaat. Is dat "hard" genoeg om niet te behandelen? | |
Barrah | maandag 3 oktober 2016 @ 09:45 |
Ik ben geen expert op het gebied van slapen en gezondheid, maar als je gaat googlen naar de ideale slaaptemperatuur worden temperaturen tussen de 15 en 20 graden genoemd. Ik krijg zelf knallende koppijn als het te warm wordt. Dit topic bevestigt dat beeld. Het is natuurlijk persoonlijk, wie warmer wil slapen moet dat vooral doen. | |
Cathmar | maandag 3 oktober 2016 @ 09:50 |
Ik wil een bureau/werkblad maken voor mijn dochter. Dacht dat op maat te laten zagen bij de bouwmarkt. Wat zou een geschikte houtsoort zijn? Iemand adviseerde een aanrechtblad.. Wat zouden jullie keuzen? | |
Barrah | maandag 3 oktober 2016 @ 09:56 |
Een aanrechtblad is sterk maar ook vrij log en zwaar. Dunner materiaal, zoals meubelpaneel, MDF of multiplex, kan wel mits je constructie voldoende is. Hoe ga je het blad bevestigen? Komen er poten onder? Wat wordt de maximale overspanning in de breedte? En in de diepte? | |
Cathmar | maandag 3 oktober 2016 @ 10:12 |
Het is voor mijn dochter. Geen garantie dat ze er niet op gaat zitten. Dus ja: poten. Het wordt denk ik 2m breed en 50 diep. Ik moet met een lichter materiaal dan nadenken over doozakken denk ik? Dan zou een aanrechtblad misschien nog zo gek niet zijn? | |
Goddelijker | maandag 3 oktober 2016 @ 11:34 |
Ik ben bezig met mijn kozijnen schilderen. Alleen nu ben ik een stukje houtrot tegen gekomen. Dat moet ik dus weghalen tot op het gezonde hout. Dit kan ik denk ik het beste doen met een houtfreesje op de accuschroef boormachine? Alleen wat voor een frees/bit kan ik het beste gebruiken? Zoiets als dit?: https://www.praxis.nl/ger(...)raspset-2540/1755693 | |
usernaamvergeten | maandag 3 oktober 2016 @ 11:40 |
Gewoon met een scherpe beitel. | |
cvboer2 | maandag 3 oktober 2016 @ 18:20 |
Ook modjes moeten werken he. ![]() | |
cvboer2 | maandag 3 oktober 2016 @ 18:22 |
Waterzijdig inregelen in het in balans brengen van de waterstroom in de cv installatie. http://www.cv-inregelen.nl/waterzijdig-inregelen | |
Teslynd | maandag 3 oktober 2016 @ 20:31 |
Bedankt voor de duidelijke uitleg met duidelijke illustraties. De radiator wordt gewoon warm, daar ligt het dus niet aan. Maar ik hou het wel in het achterhoofd. Verder ga ik uit van: ... Dat ze voorafgaand aan het berekenen van de radiatorsterkte vonden dat de bloemen op de ruiten misschien te straf was voor de jaren '70, maar dat 18º uit den boze is voor slaapkamers, want Barrah en veel andere mannen en de ene helft van de bejaarden krijgen hoofdpijn als het warm wordt. Gelukkig blijkt hij wel te weten dat het anders zit en noemt bij nadere beschouwing 15-20º. Onlangs zag ik dat 18º genoemd werd. Ze vergaten te vermelden voor wie: elk mens, elke Nederlander, elke man, elke x uit leeftijdsgroep y. Een (slaap)kamer moet dus warmer dan 16º kunnen worden, juist als het vriest. Het is een normaal vertrek met sinds enkele jaren ook boven dubbel glas (die irritantie kiep/draairamen van kunststof, in de uitgeklede vorm) dus het ligt vermoedelijk aan het enkele verwarmingspaneel. | |
Teslynd | maandag 3 oktober 2016 @ 20:49 |
Vraag over de boortjes van de accuschroefboor. Ze zijn uit de doos gevallen en door elkaar geraakt. Hoe kan je zien wat de houtboortjes, plastic boortjes en metaalboortjes zijn? | |
NotToBe | maandag 3 oktober 2016 @ 21:05 |
![]() Een houtboor heeft puntjes aan de zijkanten, metaalboor alleen een punt in het midden en steenboor heeft aan de punt twee uitstekende stukjes die hem breder maken. Plasticboor is er niet, kan met metaalboor | |
lipje | maandag 3 oktober 2016 @ 22:20 |
of met houtboor | |
NotToBe | maandag 3 oktober 2016 @ 22:27 |
Klopt, of een gatenzaag of vlinderboor etc. | |
Teslynd | maandag 3 oktober 2016 @ 23:34 |
Bedankt allemaal. Met deze duidelijke uitleg in woord en beeld kan ik het waarschijnlijk wel onthouden. Ik keek dus verkeerd = naar de snijranden, want die zie ik sneller/beter dan puntjes. | |
Teslynd | maandag 3 oktober 2016 @ 23:41 |
O ja, warmte in huis. Pijnpunt is de koubrug, valt me weer in. In het vorige huis liep ik het hele jaar door op blote voeten. Hier kan ik dat alleen in warme zomers. Ik dacht jarenlang dat het door een andere soort isolatie/geluidsdemper kwam. De vorige soort schuim van de rol en de huidige soort piepschuim op papier geplakt. Pas na jáááren op Fok! kwam ik de koubrug tegen en viel het muntje. Het heeft ook andere effecten. De badkamer moet eigenlijk het hele jaar open staan: raampje en deur, want anders groeit er schimmel. Bij buren die nauwelijks stoken, bleek ook beneden in de woonkamer schimmel op de muren te staan. | |
Minarosa | donderdag 6 oktober 2016 @ 22:00 |
We zijn overal nieuwe laminaatvloeren aan het laten leggen en ik wil graag hoge plinten tegen de muur plaatsen. Ik zaag ze momenteel met de hand, maar mijn verstekbakje is te laag en ik vind het ook best zwaar om op deze manier in het hele huis plinten te plaatsen. Kan dit op een gemakkelijkere manier? Ik ben geen ervaren klusser ![]() ![]() | |
bleiblei | donderdag 6 oktober 2016 @ 22:23 |
Decoupeerzaag is een no go, wordt nooit netjes en strak (doe ik even de aanname dat je geen mafell decoupeerzaag hebt). Maar kan je de cirkelzaag kantelen op 45gr? Zo ja, zou je een mal kunnen maken waar je de plint tussen kan klemmen met daarop haaks twee latten die als geleiderail fungeren voor de cirkelzaag. Dan heb je een soort DIY afkortzaag voor plinten ![]() | |
Sounddragon | donderdag 6 oktober 2016 @ 22:48 |
Ik heb vandaag toevallig zo'n Ferm verstekzaag weggegeven waar ik vroeger menig plintje mee heb gezaagd. Tegenwoordig heb ik daar iets moois voor, maar ik had dat ding nog steeds, en voor iets waar Ferm op stond, functioneerde dat ding eigenlijk best goed voor die paar knaken die hij had gekost. | |
derLudolf | donderdag 6 oktober 2016 @ 22:59 |
Een elektrisch iets of eentje waarbij jezelf mocht zagen? Mijn pa heeft zo'n el cheapo dingetje van OK ofzo gekocht maar daar is echt niet netjes mee te zagen. Maar misschien is Ferm iets beter als helemaal merkloos. | |
bleiblei | donderdag 6 oktober 2016 @ 23:03 |
Ferm is altijd elektrisch toch? | |
derLudolf | donderdag 6 oktober 2016 @ 23:06 |
![]() | |
Sounddragon | donderdag 6 oktober 2016 @ 23:41 |
die dus, en daar is prima mee te zagen, zolang je de zaag het werk maar laat doen. | |
derLudolf | donderdag 6 oktober 2016 @ 23:53 |
Deze ziet er ook wel een heel stuk steviger als dat ding wat mijn pa toen heeft gekocht | |
bleiblei | vrijdag 7 oktober 2016 @ 08:12 |
Oh, wauw ![]() | |
Barrah | vrijdag 7 oktober 2016 @ 08:20 |
Schaamteloze topic promotie: Ik wil vandaag een ondervloer gaan halen. Heeft iemand nog tips bij deze vraag? | |
Minarosa | vrijdag 7 oktober 2016 @ 08:48 |
Dank allen! Ik ga zo kijken of ik de zaag kan kantelen en anders eens zien of ik aan zo'n Fermzaag kan komen, ziet er in ieder geval beter uit dan wat ik nu heb. | |
bondage | vrijdag 7 oktober 2016 @ 12:59 |
Ik heb wat gaten in mijn buitenmuur en wil dit uiteraard graag repareren omdat het er niet zo fraai uitziet. Nu heb ik van de buurman een paar bakstenen gekregen welke ik wil gaan vergruizen en dat gebruiken om de gaten mee op te vullen. Nu wil ik graag weten of dit gaat werken en of ik nog iets toe moet voegen zodat het daadwerkelijk blijft zitten. Ik zat zelf te denken om het poeder te mengen met een doorzichtige lijm, ik heb echter geen idee wat ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Iemand een idee? | |
DatIsJammurZeg | vrijdag 7 oktober 2016 @ 23:41 |
Twee vraagjes: Ik heb een centraal mechanische ventilatie (dus ook in mijn keuken). Kan ik alleen een motorloze afzuigkap aansluiten? Zou dan onder mijn keukenkastje komen te hangen waaronder dan een gaskookplaat zit. Kan een LAGAN gaskookplaat van de IKEA gewoon worden aangesloten met een gasslang van de IKEA? Normaal is IKEA afwijkend met eigen materiaal, maar ze verkopen geen gasslangen. | |
Barrah | zondag 9 oktober 2016 @ 11:31 |
Hoe kun je het makkelijkst zo'n blauwe ABB hollewanddoos verwijderen? De doos mag stuk maar ik wil de muur rondom het gat niet teveel beschadigen. |