abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164705898
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 12:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als er indeterminisme is, zal jij het interpreteren als 'nog niet begrepen'. Is determinisme een falsificeerbare hypothese?
Je hoort het label indeterminisme er simpelweg niet op te plakken, als dat onduidelijk is. Ik sta er eventueel open voor, maar logischerwijs zal ik op basis van waarschijnlijkheid determinisme waarschijnlijker achten. Met name als het om VOORSPELLEN gaat. Dat is namelijk een menselijke kunde die uitgaat van onze kennis.
pi_164705933
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 12:51 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Je hoort het label indeterminisme er simpelweg niet op te plakken, als dat onduidelijk is. Ik sta er eventueel open voor, maar logischerwijs zal ik op basis van waarschijnlijkheid determinisme waarschijnlijker achten. Met name als het om VOORSPELLEN gaat. Dat is namelijk een menselijke kunde die uitgaat van onze kennis.
Dat argument is inductief en dus niet zeker. De claim dat de wereld deterministisch is stelliger dan dat.
The view from nowhere.
pi_164706006
De kern van dit vraagstuk lijkt mij het volgende:

"Is 'determinisme' nu een uitspraak over de aard van het universum, of een uitspraak over degene die dat universum beschouwt?"

Kortom: is het een uitspraak over concrete eigenschappen van de wereld, of slechts een uitspraak over de mate waarin we het universum kunnen voorspellen?

In mijn ogen is het eerder dat laatste. Althans, ik zou niet weten wat ik zou moeten verstaan onder het eerste.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_164706145
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 12:57 schreef Molurus het volgende:
De kern van dit vraagstuk lijkt mij het volgende:

"Is 'determinisme' nu een uitspraak over de aard van het universum, of een uitspraak over degene die dat universum beschouwt?"

Kortom: is het een uitspraak over concrete eigenschappen van de wereld, of slechts een uitspraak over de mate waarin we het universum kunnen voorspellen?

In mijn ogen is het eerder dat laatste. Althans, ik zou niet weten wat ik zou moeten verstaan onder het eerste.
Beide zijn mogelijk. Het eerste noem ik een invulling van het waarheidsperspectief (determinisme) en het tweede een deelnemersperspectief (ons begrip ervan). De mate waarin wij het universum kunnen voorspellen zegt net zoveel over ons als het universum zelf.
The view from nowhere.
pi_164706233
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 13:05 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De mate waarin wij het universum kunnen voorspellen zegt net zoveel over ons als het universum zelf.
Wellicht in de zin dat wij onderdeel zijn van het universum. Maar buiten dat? Wat betekent het buiten een (on)vermogen om zaken te voorspellen?

Als we zeggen "systeem X is non-deterministisch van aard" (waarbij 'X' een niet-denkend systeem is.. zeg een storm of een sterrenstelsel), is dit dan een coherente waarheidsclaim? Ik zie niet hoe het dat kan zijn.
pi_164706325
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 13:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wellicht in de zin dat wij onderdeel zijn van het universum. Maar buiten dat? Wat betekent het buiten een (on)vermogen om zaken te voorspellen?

Als we zeggen "systeem X is non-deterministisch van aard" (waarbij 'X' een niet-denkend systeem is.. zeg een storm of een sterrenstelsel), is dit dan een coherente waarheidsclaim? Ik zie niet hoe het dat kan zijn.
Iedere hypothese is van dat soort, een claim die groter is dan wat zich strikt genomen laat bewijzen.
The view from nowhere.
pi_164706563
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 13:13 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Iedere hypothese is van dat soort, een claim die groter is dan wat zich strikt genomen laat bewijzen.
Hmm, dat vind ik dan ook weer onnodig pessimistisch. De meeste wetenschappelijke hypotheses zijn prima werkbaar in de zin dat ze in potentie objectief toetsbaar zijn. (Aannames zoals 'solispisme is onjuist' daargelaten natuurlijk.)

Ik zie niet hoe "systeem X is non-deterministisch" een hypothese is in die zin.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 20-08-2016 13:47:10 ]
pi_164706883
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 13:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hmm, dat vind ik dan ook weer onnodig pessimistisch. De meeste wetenschappelijke hypotheses zijn prima werkbaar in de zin dat ze in potentie objectief toetsbaar zijn. (Aannames zoals 'solispisme is onjuist' daargelaten natuurlijk.)
Maar hoe kom je voorbij het inductie probleem, wat nodig is om een hypothese strikt te bewijzen? Daarom is de hypothese waarmee je begint altijd een onbewijsbare claim. Toch wil je hypotheses kunnen stellen. Daarom is 'onbewijsbaar' geen grond om een hypothese terzijde schuiven. Je kunt een hypothese alleen terzijde schuiven als deze ontoetsbaar of weerlegbaar is. Determinisme is wel toetsbaar, maar niet bewijsbaar. De waarheid is altijd hypothetisch.
The view from nowhere.
pi_164707071
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 13:48 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Maar hoe kom je voorbij het inductie probleem, wat nodig is om een hypothese strikt te bewijzen? Daarom is de hypothese waarmee je begint altijd een onbewijsbare claim. Toch wil je hypotheses kunnen stellen. Daarom is 'onbewijsbaar' geen grond om een hypothese terzijde schuiven. Je kunt een hypothese alleen terzijde schuiven als deze ontoetsbaar of weerlegbaar is. Determinisme is wel toetsbaar, maar niet bewijsbaar. De waarheid is altijd hypothetisch.
Het inductieprobleem is niet mijn bezwaar tegen de "systeem X is non-deterministisch" hypothese. Het is erger dan dat: het lijkt mij ongedefinieerd wat die uitspraak betekent.
pi_164707137
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 14:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het inductieprobleem is niet mijn bezwaar tegen de "systeem X is non-deterministisch" hypothese. Het is erger dan dat: het lijkt mij ongedefinieerd wat die uitspraak betekent.
En als iemand de hypothese stelt dat systeem X een ideale random generator is?
The view from nowhere.
pi_164707255
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 14:03 schreef deelnemer het volgende:

[..]

En als iemand de hypothese stelt dat systeem X een ideale random generator is?
Dat hangt er vanaf wat je verstaat onder 'ideaal'.

Een fysieke dobbelsteen die wordt gegooid door een mens is een redelijk ideale randomgenerator in de zin dat het voor die mens onmogelijk is om te voorspellen wat de uitslag van zijn worp zal gaan worden.

Maar dat is iets heel anders stellen dat de uitslag "fundamenteel onbepaald" is. Dat laatste zou als uitspraak net zo problematisch zijn.

Kortom: de uitspraak heeft alleen een coherente betekenis als we die opvatten als een uitspraak over degene die tracht te voorspellen wat de uitkomst van die randomgenerator gaat zijn, en niet als een uitspraak over die randomgenerator *zelf*.
pi_164707377
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 14:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf wat je verstaat onder 'ideaal'.

Een fysieke dobbelsteen die wordt gegooid door een mens is een redelijk ideale randomgenerator in de zin dat het voor die mens onmogelijk is om te voorspellen wat de uitslag van zijn worp zal gaan worden.

Maar dat is iets heel anders stellen dat de uitslag "fundamenteel onbepaald" is. Dat laatste zou als uitspraak net zo problematisch zijn.

Kortom: de uitspraak heeft alleen een coherente betekenis als we die opvatten als een uitspraak over degene die tracht te voorspellen wat de uitkomst van die randomgenerator gaat zijn, en niet zoals als een uitspraak over die randomgenerator *zelf*.
Iedere hypothese stelt dat iets zo is (over de wereld zelf). Een problematische uitspraak. De mate waarin die hypothese iemand helpt om iets te voorspellen is deel van de toetsing.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 20-08-2016 14:23:18 ]
The view from nowhere.
pi_164707920
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 14:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Iedere hypothese stelt dat iets zo is (over de wereld zelf). Een problematische uitspraak. De mate waarin die hypothese iemand helpt om iets te voorspellen is deel van de toetsing.
Welnee. In de hypothese "bakstenen vallen naar beneden" is mijn vermogen om dat te voorspellen op geen enkele manier onderdeel van de hypothese. Het is wel wat het een betere hypothese maakt dan "elfjes bestaan", maar het is geen onderdeel van de hypothese zelf.

Het enige dat daar onderdeel is van de hypothese is is de aanname dat waarnemingen iets zeggen over de wereld. Die aanname zit inderdaad overal in, dat is wat ik bedoel met "de aanname dat solipsisme onjuist is".

Maar zoals gezegd gaat het probleem met de eigenschap "fundamenteel onbepaald" verder dan dat: het is ongedefinieerd wat voor eigenschap dat is.
pi_164708002
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 14:42 schreef Molurus het volgende:
Welnee. In de hypothese "bakstenen vallen naar beneden" is mijn vermogen om dat te voorspellen op geen enkele manier onderdeel van de hypothese.
Nee het is een uitspraak over de wereld zelf, en dus net zo problematisch.
The view from nowhere.
pi_164708037
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 14:46 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee het is een uitspraak over de wereld zelf, en dus net zo problematisch.
Zoals gezegd gaat het probleem met de eigenschap "fundamenteel onbepaald" verder dan dat: het is ongedefinieerd wat voor eigenschap dat is.

Zelfs als we aannemen dat waarnemingen iets zeggen over de wereld, er is geen "empirisch onbepaald".
pi_164708094
Het is zoals het verschil tussen "onbekend" en "onkenbaar".

Het eerste is een uitspraak over een "kenner", het tweede niet.
  zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:51:32 #117
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_164708126
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2016 13:32 schreef Molurus het volgende:
PS:

Mocht je deze nog niet hebben gezien dan kan ik die van harte aanbevelen:

En natuurlijk ook deze:
quote:
... and there Dan Dennett said: "Well there really isn't free will, but we shouldn't tell everyone that"
are we infinite or am I alone
pi_164728616
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 16:46 schreef laforest het volgende:
Er is wel en er is geen vrije wil. Hoe dat zit? Dat moet je in mijn aankomende boek maar even lezen. :P
Ik wil er niet te veel over kwijt op dit moment.
Alvorens boude claims te maken, wat is jouw definitie van "vrije wil"? (die er volgens jou wel én niet is, wat me logisch al een vrij lastige houdbare propositie lijkt)
The worst thing about censorship is ███ ███████ ██████.
pi_164729088
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 12:43 schreef Cockwhale het volgende:
Totdat er concrete, sterke aanwijzingen/bewijzen indeterminisme aantonen, zal ik het niet in mijn visie van de wereld opnemen. Datzelfde geldt voor elke vorm van speculatie. Want indeterminisme (althans in de vorm waarover we nu spreken) is vooralsnog voornamelijk speculatie, voortkomend uit een theoretisch taal spel van tegenstellingen, ideologie, dualisme, een gebrekkige voorspellingsvermogen en begrip (waaronder in de kwantum fysica) mogelijke desillusie van de ego en de ervaring, en een hoop wishful thinking.

Ik stel indeterminisme niet voor als iets bovenaards. Ik zeg simpelweg dat de begrippen tot op heden even betekenisloos zijn. Slecht gedefinieerd en niet aantoonbaar.
Maar er zijn evenmin concrete aanwijzingen wat bewijst dat dit universum deterministisch zou zijn.

Ik begrijp best dat er een hoop onzin wordt verkondigd rondom het fenomeen kwantum fysica, maar kwantum fysica heeft het aloude Newtoniaanse denkbeeld van een leeg universum wat draait op de ons bekende natuurkundige wetten vervangen. Wij zijn nu eenmaal een deel van het weefsel van dit universum. We staan er niet los van, evenmin onze ideeën en opvattingen.

Ik geloof evenmin in een hogere macht die alles heeft geschapen en zijn schepping controleert en stuurt. Feitelijk beschouw ik zo'n denkbeeld als een religieus Newtoniaans denkbeeld, wat nog niet eens zo gek is aangezien Newton een vroom gelovige man was in zijn tijd.

Ik zie onze biosfeer Aarde wel als een zelfregulerend systeem en niet als een samenraapsel van een toevallige samenloop van omstandigheden. Daarvoor zit het toch net iets te complex en verfijnd in elkaar. Wij als homo-sapien hebben het vermogen tot zelf gewaar, een vorm intelligentie wat ons de keuze geeft tot bepaalde beslissingen. Waarom zouden wij als biologische soort (naast de ons dichtstbijzijnde zoogdieren) daar een uitzondering op vormen? Kun je een zelfregulerend systeem wel deterministisch noemen? Ik zou dan toch kiezen voor de term non-deterministisch, hoewel ik gelijk zal toegeven dat ik dit evenmin kan hardmaken als degene die verkondigen dat ons universum gestoeld is op een deterministisch gegeven.
pi_164730084
Hoe kom je er in godsnaam bij dat determinisme niet wetenschappelijk aantoonbaar is? Wat voor determinisme heb je het dan steeds over? Causaliteit = determinisme en is duidelijk aantoonbaar, functioneel en logisch. Hoeveel bewijs wil je hebben?

Causaliteit is concreet bewijs dat het universum deterministisch is.

Het lijkt wel alsof je spreekt over religieus predeterminisme en het betekenisvolle, bewust geïntendeerde lot. Of je hebt een doorgeschoten postmodernistische, extreem relativistische, blik op de wereld, waarin elke uitspraak over het universum betekenisloos is.

Je kunt overal een, ja maar, achter plaatsen. Zijn we dan nog met wetenschap bezig?
pi_164730825
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:20 schreef Cockwhale het volgende:
Hoe kom je er in godsnaam bij dat determinisme niet wetenschappelijk aantoonbaar is? Wat voor determinisme heb je het dan steeds over? Causaliteit = determinisme en is duidelijk aantoonbaar, functioneel en logisch. Hoeveel bewijs wil je hebben?

Causaliteit is concreet bewijs dat het universum deterministisch is.

Het lijkt wel alsof je spreekt over religieus predeterminisme en het betekenisvolle, bewust geïntendeerde lot. Of je hebt een doorgeschoten postmodernistische, extreem relativistische, blik op de wereld, waarin elke uitspraak over het universum betekenisloos is.

Je kunt overal een, ja maar, achter plaatsen. Zijn we dan nog met wetenschap bezig?
Bewijst het oorzaak en gevolgprincipe dat het determinisme een wetenschappelijk bewezen feit is? Dat vind ik nogal een te snelle conclusie aanname.

Dan zou ik het karmaprincipe, wat idem gestoeld is op het oorzaak-gevolg principe ook als wetenschappelijk moeten erkennen.

Sorry, vind ik iets te kort door de bocht.

Vragen blijven stellen is juist de basis voor gezond wetenschappelijk onderzoek.
pi_164732361
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:53 schreef Elzies het volgende:

[..]

Bewijst het oorzaak en gevolgprincipe dat het determinisme een wetenschappelijk bewezen feit is? Dat vind ik nogal een te snelle conclusie aanname.

Dan zou ik het karmaprincipe, wat idem gestoeld is op het oorzaak-gevolg principe ook als wetenschappelijk moeten erkennen.

Sorry, vind ik iets te kort door de bocht.

Vragen blijven stellen is juist de basis voor gezond wetenschappelijk onderzoek.
Karma staat niet gelijk aan causaliteit. Karma is een spiritueel verzonnen causale oorzaak gevolg relatie. Dat je de twee gelijkstelt... geen woorden voor. Oorzaak gevolg = determinisme. Waar heb jij het in godsnaam over als je het over determinisme hebt? Definieer het eens, want volgens mij hebben we het over twee verschillende dingen.

Ontken je causaliteit?

Vrij irritant dat je blijft antwoorden zonder daadwerkelijk op de inhoud en de vragen van het bericht te reageren, door simpelweg te zeggen - "ik vind dit, omdat open houding." Dat is je enige argumentatie.
pi_164732492
heb niet alles hier gelezen, maar het niet bestaan van vrijwe wil is een grappige, maar nogal onwaarschijnlijke theorie. en niets meer dan dat. als je het aan mij kan bewijzen, dan graag. maar ik heb er geen vertrouwen in.
  zondag 21 augustus 2016 @ 14:14:29 #124
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_164732754
Je zou er voor kunnen pleiten dat ook als vrije wil een illusie is en determinisme de werkelijke drijfveer, de deterministische gevolgen maatschappelijk gevaarlijk zijn en dus bijsturing verdienen.

Maar goed we komen er voorlopig nog niet achter welke van de twee wereldbeelden de waarheid is. In dat geval neig ik toch meer naar het vrije wil wereldbeeld en dat puur vanuit emotie: het maakt de wereld een stuk spannender en betekenisvoller.
pi_164733418
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:04 schreef pokkerdepok het volgende:
heb niet alles hier gelezen, maar het niet bestaan van vrijwe wil is een grappige, maar nogal onwaarschijnlijke theorie. en niets meer dan dat. als je het aan mij kan bewijzen, dan graag. maar ik heb er geen vertrouwen in.
En waar baseer je dat op dan? :')
Definieer de wil eens? Waar bevind die zich? Hoe ontloopt de wil causaliteit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')