abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164404426
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 18:17 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat het universum niet deterministisch is.
Hoe kom je precies tot deze conclusie?

Op zich een begrijpelijke gedachte, zeker als je kwantumfysica in overweging neemt. En ik heb ook lange tijd in kwantumfysica een bewijs gezien dat het universum niet deterministisch is.

Tot Haushofer me erop wees dat er best een onderliggend mechanisme zou kunnen bestaan dat volledig deterministisch van aard is. We kunnen eenvoudig niet weten of dat mechanisme er wel of niet is en wat de aard daarvan is.

En daarmee heeft hij eigenlijk best wel een goed punt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_164405046
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 18:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Op zich een begrijpelijke gedachte, zeker als je kwantumfysica in overweging neemt. En ik heb ook lange tijd in kwantumfysica een bewijs gezien dat het universum niet deterministisch is.

Tot Haushofer me erop wees dat er best een onderliggend mechanisme zou kunnen bestaan dat volledig deterministisch van aard is. We kunnen eenvoudig niet weten of dat mechanisme er wel of niet is en wat de aard daarvan is.

Als ik hier antwoord op geef dan geef ik meteen de clou weg. :'(
Lastig. :(

Laten we zeggen dat ik volledig begrijp dat mensen op dit moment van mening zijn dat we het simpelweg niet kunnen weten. Echter, als we er niets over kunnen weten dan is het speculatie en speculatie hoort niet binnen de wetenschap (vind ik).
Mijn theorie en argument zal beide argumenten (voor en tegen) verenigen tot een enkele theorie.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_164405239
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 19:13 schreef laforest het volgende:

[..]

Als ik hier antwoord op geef dan geef ik meteen de clou weg. :'(
Lastig. :(
Haha, ok, ok, ik zal er niet te veel naar vissen. :P

quote:

Laten we zeggen dat ik volledig begrijp dat mensen op dit moment van mening zijn dat we het simpelweg niet kunnen weten. Echter, als we er niets over kunnen weten dan is het speculatie en speculatie hoort niet binnen de wetenschap (vind ik).
100% eens. Hoewel de wetenschap tegenwoordig toch wat minder waarde lijkt te hechten aan empirische verificatie dan traditioneel het geval was. Denk bijvoorbeeld aan snaartheorie.

quote:

Mijn theorie en argument zal beide argumenten (voor en tegen) verenigen tot een enkele theorie.
Ik ben benieuwd! ^O^ Wij wachten geduldig af.

PS:

Nu hebben we al twee F&L'ers die een boek aan het schrijven zijn. 8-)
pi_164405360
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 18:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bohr was dan tenminste ook natuurkundige. :)

Nee, ik heb het dan meer over vage figuren zoals Deepak Chopra en Rupert Sheldrake.
Nee, die komen niet eens voor in mijn onderzoek. :)
pi_164405419
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 19:20 schreef Molurus het volgende:
100% eens. Hoewel de wetenschap tegenwoordig toch wat minder waarde lijkt te hechten aan empirische verificatie dan traditioneel het geval was.

Dit is een zeer interessant opmerking aangezien een van mijn conclusies direct betrekking heeft op deze opmerking. :7
  zaterdag 13 augustus 2016 @ 06:33:24 #31
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_164485977
Volgens mij moet er een beter onderscheid gemaakt worden tussen vrijheid en vrije wil. Het eerste is een sociaal en politiek construct, de tweede een filosofisch, dan wel neurologisch, construct. Je staat vrij om elke keuze te maken in je leven. Zelfs in een gevangenis ben je niet beperkt in je vrijheid: je hebt nog steeds controle over je lichaam en kan kiezen uit ontsnappen, zelfmoord plegen etc. De vrije wil is een andere discussie: of je je brein bent of bestuurd wordt door een gamer in een andere dimensie; dat weet je niet.
pi_164498334
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 00:39 schreef alwaysbenice het volgende:
Om wat verwarring te voorkomen:
Er is geen experiment dat duidelijk kan aantonen dat we geen vrije wil hebben

Ook weten we niet genoeg over het brein, de geest en bewustzijn om zo iets theoretisch te ondersteunen.
Het is sowieso onmogelijk aan te tonen dat iets niet is.
1 + 1 = blauw
pi_164498540
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 19:20 schreef Kamina het volgende:

[..]

Het is sowieso onmogelijk aan te tonen dat iets niet is.
Je kan wel aantonen dat het heel onwaarschijnlijk is, of niet per se waarschijnlijk.
pi_164499104
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 19:28 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Je kan wel aantonen dat het heel onwaarschijnlijk is, of niet per se waarschijnlijk.
Beredeneren wellicht, aantonen niet.
1 + 1 = blauw
  zaterdag 13 augustus 2016 @ 20:08:49 #35
224960 highender
Travellin' Light
pi_164499522
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 06:33 schreef Gary_Oak het volgende:
De vrije wil is een andere discussie: of je je brein bent of bestuurd wordt door een gamer in een andere dimensie; dat weet je niet.
Volgens mij is er geen verschil tussen beide voor wat betreft de vrije wil. In beide gevallen is daar geen sprake van, toch? Ik weet dat 'ik' er in ieder geval niets over te zeggen heb wanneer ik wakker word, en dat vind ik op zijn minst een sterke indicatie voor het ontbreken van een vrije wil. Maar goed, e.e.a. is sterk afhankelijk van de gehanteerde defintie zoals al door andere users is opgemerkt, in bovenstaande ga ik er vanuit dat er een onafhankelijk van het fysieke bestaande entiteit moet zijn (free agency?) om een vrije wil te faciliteren.
  zondag 14 augustus 2016 @ 00:12:30 #36
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_164507634
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 20:08 schreef highender het volgende:

[..]

Volgens mij is er geen verschil tussen beide voor wat betreft de vrije wil. In beide gevallen is daar geen sprake van, toch? Ik weet dat 'ik' er in ieder geval niets over te zeggen heb wanneer ik wakker word, en dat vind ik op zijn minst een sterke indicatie voor het ontbreken van een vrije wil. Maar goed, e.e.a. is sterk afhankelijk van de gehanteerde defintie zoals al door andere users is opgemerkt, in bovenstaande ga ik er vanuit dat er een onafhankelijk van het fysieke bestaande entiteit moet zijn (free agency?) om een vrije wil te faciliteren.
Ik weet het niet zo goed. Ik vind het lastig. :X Vrijheid staat voor mij buiten de introspectie van het individu. Je bent vrij om te doen wat je wil, in elke omstandigheid. Maar vrije wil: hoe weet je of jij degene bent die die vrije keuzes maakt. Natuurlijk heb je geen drol aan vrijheid als je fundamenteel geen vrije wil hebt, maar ik denk dat dat losstaat van het concept van existentiële vrijheid.
pi_164518780
quote:
11s.gif Op zondag 14 augustus 2016 00:12 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ik weet het niet zo goed. Ik vind het lastig. :X Vrijheid staat voor mij buiten de introspectie van het individu. Je bent vrij om te doen wat je wil, in elke omstandigheid. Maar vrije wil: hoe weet je of jij degene bent die die vrije keuzes maakt. Natuurlijk heb je geen drol aan vrijheid als je fundamenteel geen vrije wil hebt, maar ik denk dat dat losstaat van het concept van existentiële vrijheid.
Het lijkt voor jezelf geen vrije wil omdat je op het moment van een keuze die keuze logisch vind. Maar in andere gevallen kan je ook achteraf spijt krijgen van een bepaalde keuze. Dan is het toch wel degelijk een vrije wil en dan ben jij toch degene die die keuze heeft gemaakt?
  zondag 14 augustus 2016 @ 21:35:06 #38
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_164532094
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2016 13:40 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Het lijkt voor jezelf geen vrije wil omdat je op het moment van een keuze die keuze logisch vind. Maar in andere gevallen kan je ook achteraf spijt krijgen van een bepaalde keuze. Dan is het toch wel degelijk een vrije wil en dan ben jij toch degene die die keuze heeft gemaakt?
Hm, spijt is inderdaad wel een interessante pleidooi voor de vrije wil. Zal er eens over nadenken en het laten bezinken. :)
pi_164534013
quote:
14s.gif Op zondag 14 augustus 2016 21:35 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Hm, spijt is inderdaad wel een interessante pleidooi voor de vrije wil. Zal er eens over nadenken en het laten bezinken. :)
Maar het is achteraf gezien in het leven geen vrije wil in sommige keuzes, die keuzes zou je als je het overnieuw kon doen weer maken. Maar die keuzes komen naar mijn idee meer van een eigen persoonlijke levensovertuiging/levensvisie en verleden.
pi_164554365
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2016 13:40 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Spijt zegt niets over een vrije wil. Bewijst alleen dat de verwachtingen niet per definitie kloppen met de uitkomsten.
pi_164556200
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 16:38 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Spijt zegt niets over een vrije wil. Bewijst alleen dat de verwachtingen niet per definitie kloppen met de uitkomsten.
Wat houd verantwoordelijkheid dan nog in?

Je kan moeilijk een verkeerde keuze veranderen, soms maak je ook tegen beter weten in een verkeerde keus.
pi_164556543
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2016 17:42 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Je kan moeilijk een verkeerde keuze veranderen, soms maak je ook tegen beter weten in een verkeerde keus.
Verantwoordelijkheid houdt in dat je op het moment dat je iets doet verantwoordelijkheid aanvaardt voor de consequenties daarvan en eventuele inschattingsfouten die je op dat moment maakt.

Als je achteraf spijt hebt van je beslissing betekent dat eigenlijk: 'ik had beter moeten weten'. Een foutieve beslissing waarvan je niet kon weten dat die fout is kun je ook geen spijt over hebben. Spijt betekent niet alleen dat je achteraf vindt dat je een andere beslissing had moeten nemen, maar ook dat je dat had moeten weten.

Inderdaad, beslissingen uit het verleden kun je niet veranderen. Maar je kunt daar wel verantwoordelijkheid voor dragen als je vindt dat het jouw verantwoordelijkheid is.

Ongeveer het tegenovergestelde van wat Balkenende hier doet zeg maar. :+

pi_164574339
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 17:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Verantwoordelijkheid houdt in dat je op het moment dat je iets doet verantwoordelijkheid aanvaardt voor de consequenties daarvan en eventuele inschattingsfouten die je op dat moment maakt.

Als je achteraf spijt hebt van je beslissing betekent dat eigenlijk: 'ik had beter moeten weten'. Een foutieve beslissing waarvan je niet kon weten dat die fout is kun je ook geen spijt over hebben. Spijt betekent niet alleen dat je achteraf vindt dat je een andere beslissing had moeten nemen, maar ook dat je dat had moeten weten.

Inderdaad, beslissingen uit het verleden kun je niet veranderen. Maar je kunt daar wel verantwoordelijkheid voor dragen als je vindt dat het jouw verantwoordelijkheid is.

Ongeveer het tegenovergestelde van wat Balkenende hier doet zeg maar. :+

Ook als je overweegt om aan te vallen, zul je moeten inschatten of je opponent WMD's heeft en in welke mate. Dat kun je niet aan je opponent overlaten. Praktisch heeft het geen zin om de bewijslast om te draaien. Theoretisch is de bewijslast omdraaien ondeugdelijk.
The view from nowhere.
pi_164574514
quote:
11s.gif Op zondag 14 augustus 2016 00:12 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Is een fundamentele vrije wil ondergeschikt aan de logica?
The view from nowhere.
pi_164574671
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2016 17:42 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Dan is het nog steeds jouw keuze en jouw verantwoordelijkheid en dus zal je de gevolgen moeten dragen. Zonder oordeel, want dat kan niemand over jou.
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_164580663
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 01:59 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ook als je overweegt om aan te vallen, zul je moeten inschatten of je opponent WMD's heeft en in welke mate. Dat kun je niet aan je opponent overlaten. Praktisch heeft het geen zin om de bewijslast om te draaien. Theoretisch is de bewijslast omdraaien ondeugdelijk.
De bewijslast aan een derde overlaten lijkt me ook niet bepaald handig. Zeker niet als die derde al een uitgesproken zin had om Irak aan te vallen zonder die WMDs.

Bovendien vraag ik mij af waarom Irak daar de opponent was. We hebben de VS daar gewoon op hun woord geloofd, en het is niet alsof er geen sterke aanwijzingen waren dat de VS vanalles uit de duim zogen om die oorlog op gang te krijgen.

Hoe dan ook: beetje off topic. :@
pi_164589644
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 18:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als we puur deterministisch van aard zouden zijn, waarom zouden we hier als mens een discussie over voeren?

Ik heb buiten persoonlijke opvattingen nooit echt onomstotelijk bewijs gezien dat we in een deterministisch universum leven.
pi_164592657
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 16:34 schreef Elzies het volgende:

[..]

Als we puur deterministisch van aard zouden zijn, waarom zouden we hier als mens een discussie over voeren?
Waarom niet? Er wordt nu weer veel discussie over gevoerd, omdat mensen maar bleven roepen dat je je eigen leven helemaal zelf in de hand hebt, vanuit het idee van een vrije wil, ook in situaties waarin dat evidente onzin is.

quote:
Ik heb buiten persoonlijke opvattingen nooit echt onomstotelijk bewijs gezien dat we in een deterministisch universum leven.
Absolute bewijzen bestaan niet. Het tegenovergestelde ook nooit onomstotelijk bewezen. Het heeft wel consequenties in hoeverre de ene of de andere opvatting tot een waarheid wordt neergezet in het publieke debat. Teveel vrije wil geleuter leidt tot het negeren van reele problemen.
The view from nowhere.
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 18:27:43 #49
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_164592845
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 02:11 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Is een fundamentele vrije wil ondergeschikt aan de logica?
Ik denk het wel. Daar komt 'cogito ergo sum' toch vandaan?
pi_164598849
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 16:34 schreef Elzies het volgende:

[..]

Causaliteit is per definitie deterministisch. Simpelweg, omdat het te complex is voor ons om alle factoren te bevatten, betekent niet dat het willekeurig, vrij of variabel is of kan zijn.

Determinisme en discussie over vrije wil sluiten elkaar niet uit. Dus omdat we over God discussiëren, bestaat God? Vreemde redenering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')