abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 12 oktober 2016 @ 21:48:30 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_165920816
quote:
0s.gif Op woensdag 5 oktober 2016 10:32 schreef detaris het volgende:
Zoals Achja zegt: er zitten geen rechtspositionele gevolgen aan het niet afleggen of halen van die testen na je initiële opleiding.

Komen die gevolgen er wel dan schept dat ook verplichtingen voor Defensie. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om te sporten en begeleiding te krijgen onder werktijd. Logisch, want fit zijn is onderdeel van het militair zijn.
En daar wringt de schoen. In praktijk komt daar namelijk helemaal niets van terecht.

Mijn chef ziet mij al aankomen met de mededeling dat ik even ga sporten onder werktijd. _O-
Want de LTZ vacature neemt mijn werk namelijk wel even over terwijl ik in de sportschool zit.

Defensie moet een keuze maken. Wil je iedereen topfit krijgen? Dan moet je in de investeren in je mensen en stoppen met continue roofbouw te plegen op militairen.
In principe zijn er volop gelegenheden om te sporten. Er zijn sportlessen, hardlooprondjes, iedere kazerne heeft uitgebreide sportfaciliteiten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een chef bezwaar had als ik 'onder werktijd' een uurtje (of twee, of drie) ging sporten. Verder wordt deelname aan allerlei sportactiviteiten ook nog aangemoedigd.

Sommige militairen beweren sporttests niet afgelegd te hebben omdat ze het 'te druk' hadden. Je krijgt een heel jaar de tijd om dat te doen! Het afleggen van die beide tests kost hooguit 6 uur in totaal.

Als ze militairen gemiddeld fitter willen krijgen (omdat het doel van een militair is om inzetbaar te zijn voor het gevecht), dan kunnen ze beter iets aan de leeftijdsopbouw doen. Het wordt meer en meer een club van oude mannen. En iemand van 50 is gewoon minder fit dan iemand van 20. Dat scheelt heel, heel veel en valt met sportlessen niet op te vangen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 21:59:22 #127
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_165921049
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 21:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

In principe zijn er volop gelegenheden om te sporten. Er zijn sportlessen, hardlooprondjes, iedere kazerne heeft uitgebreide sportfaciliteiten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een chef bezwaar had als ik 'onder werktijd' een uurtje (of twee, of drie) ging sporten. Verder wordt deelname aan allerlei sportactiviteiten ook nog aangemoedigd.

Sommige militairen beweren sporttests niet afgelegd te hebben omdat ze het 'te druk' hadden. Je krijgt een heel jaar de tijd om dat te doen! Het afleggen van die beide tests kost hooguit 6 uur in totaal.

Als ze militairen gemiddeld fitter willen krijgen (omdat het doel van een militair is om inzetbaar te zijn voor het gevecht), dan kunnen ze beter iets aan de leeftijdsopbouw doen. Het wordt meer en meer een club van oude mannen. En iemand van 50 is gewoon minder fit dan iemand van 20. Dat scheelt heel, heel veel en valt met sportlessen niet op te vangen.
Wat dat betreft zit er wel een wezenlijk verschil tussen de KL en de rest van de krijgsmacht. Waar het bij de KL de normaalste zaak van de wereld is om 4 uur per week te gaan sporten en niemand kijkt daar van op. Bij de KLU zitten ze je dom aan te kijken en hebben ze ook maar recht op 2 uur sport per week. En op een schip bij de KM is het helemaal lastig rennen, komt bij dat ze de sportaccomodaties zoals de sintelbaan in Den Helder weer lekker makkelijk ruim buiten Willemsoord aangelegd hebben... :')
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 12 oktober 2016 @ 22:02:50 #128
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_165921138
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:07:07 #129
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_165921226
quote:
ff de boel opstoken, bericht hier en daar een beetje bewerken _O-
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 12 oktober 2016 @ 22:39:45 #130
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_165923565
quote:
Mooiste comment was wel dat dit besluit genomen was door het gebrek aan een luchtmacht.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_165923734
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 23:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Mooiste comment was wel dat dit besluit genomen was door het gebrek aan een luchtmacht.
De kruik gaat zolang te water tot ze barst.

Daarbij had ik dit soort evenementen al veel eerder laten sneuvelen. Het is niet dat het geld bij de plinten omhoog klotst.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 07:36:58 #133
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_165925061
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 21:59 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat dat betreft zit er wel een wezenlijk verschil tussen de KL en de rest van de krijgsmacht. Waar het bij de KL de normaalste zaak van de wereld is om 4 uur per week te gaan sporten en niemand kijkt daar van op. Bij de KLU zitten ze je dom aan te kijken en hebben ze ook maar recht op 2 uur sport per week. En op een schip bij de KM is het helemaal lastig rennen, komt bij dat ze de sportaccomodaties zoals de sintelbaan in Den Helder weer lekker makkelijk ruim buiten Willemsoord aangelegd hebben... :')
Als ik oorlogswacht loop(12 wacht uur per dag) dan heb ik in mijn af tijd echt wel wat beters te doen zoals ontbijten of slapen. En rennen kan inderdaad totaal niet, op de meeste schepen is niet eens een loopband aan boord :D
  donderdag 13 oktober 2016 @ 07:55:28 #134
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_165925149
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 07:36 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als ik oorlogswacht loop(12 wacht uur per dag) dan heb ik in mijn af tijd echt wel wat beters te doen zoals ontbijten of slapen. En rennen kan inderdaad totaal niet, op de meeste schepen is niet eens een loopband aan boord :D
heb je 12 maanden per jaar oorlogswacht?

Maar goed, het moet in het aard van het beestje zitten om jezelf fit te houden.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_165925547
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 00:05 schreef AchJa het volgende:

[..]

De kruik gaat zolang te water tot ze barst.

Daarbij had ik dit soort evenementen al veel eerder laten sneuvelen. Het is niet dat het geld bij de plinten omhoog klotst.
Naja ze hebben een grote PR waarde om toch nog enige binding met de burger te behouden.
Ergens is het triest dat we zover weg zijn dat het niet meer mogelijk is.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 13 oktober 2016 @ 10:24:40 #136
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_165926565
quote:
0s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 21:48 schreef LXIV het volgende:

[..]

In principe zijn er volop gelegenheden om te sporten. Er zijn sportlessen, hardlooprondjes, iedere kazerne heeft uitgebreide sportfaciliteiten. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een chef bezwaar had als ik 'onder werktijd' een uurtje (of twee, of drie) ging sporten. Verder wordt deelname aan allerlei sportactiviteiten ook nog aangemoedigd.
Dat is tegenwoordig niet in de gehele defensieorganisatie vanzelfsprekend. Volop mogelijkheden als je werk bestaat uit het volgen van lesjes, oefenen,sporten, je wapen schoonmaken en voor je kast zitten. Operationele eenheden hebben dit idd hoog het vaandel.

Toen ik Doorn werkte liepen wij met de staf twee keer in de week gezamenlijk rondje door het bos en klikte we regelmatig aan bij de standaard sportlessen van de compagnieën. Dat heb ik verder nooit meer gezien bij onderdelen van de KM (m.u.v. varende plaatsingen) en de Haagse stolp waar ik nu zit.

Meerdere malen meegemaakt dat collega's door een chef worden aangesproken op het sporten onder werktijd. Zelf doe ik dat ook, onder het adagium 'als de dienst dit toelaat'. Met andere woorden, eerst je werk af. En dat is nu net het probleem tegenwoordig, veel collega's krijgen hun werk in 40 uur niet meer af.

In principe klinkt allemaal en prachtig en staat mooi het op papier. De realiteit is anders.

quote:
Sommige militairen beweren sporttests niet afgelegd te hebben omdat ze het 'te druk' hadden. Je krijgt een heel jaar de tijd om dat te doen! Het afleggen van die beide tests kost hooguit 6 uur in totaal.
Ik hoef alleen de DCP te doen. 20 pushups, 30 situps en even snel 2400 meter lopen. Vervolgens een geïrriteerde sportsergeant omdat ik de laatste 2-3 minuten lekker ga dribbelen. :') Kost een uurtje incl. soppen.

quote:
Als ze militairen gemiddeld fitter willen krijgen (omdat het doel van een militair is om inzetbaar te zijn voor het gevecht), dan kunnen ze beter iets aan de leeftijdsopbouw doen. Het wordt meer en meer een club van oude mannen. En iemand van 50 is gewoon minder fit dan iemand van 20. Dat scheelt heel, heel veel en valt met sportlessen niet op te vangen.
De gemiddelde leeftijd van militairen in Nederland ligt rond de 35. Ten opzichte van de rest van de overheid, waar deze leeftijd 50+ is, een jonge organisatie.

Dit is wel aan het veranderen. Door het langer doorwerken en het later ingaan van de UGM vergrijst de militaire populatie. Daarnaast loopt de werving niet en verlaten militairen in fase 2 vroegtijdig de organisatie.

De prognose van Defensie voor dit jaar: (uit de personeelsrapportage van een paar weken terug)

Instroom militairen en burgerpersoneel: 4099 VTE
Uitstroom (zowel regulier als irregulier): 4797 VTE

Toch weer een delta van 698 pax. Voor het zoveelste jaar op rij en bovenop een personeelsbestand dat al dramatisch is gevuld en aan het vergrijzen is.
Kortom de "oudere" militair blijft zitten waar hij/ zij zit en de militairen <35 verlaten het zinkende schip. :)
pi_165929111
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 07:36 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als ik oorlogswacht loop(12 wacht uur per dag) dan heb ik in mijn af tijd echt wel wat beters te doen zoals ontbijten of slapen. En rennen kan inderdaad totaal niet, op de meeste schepen is niet eens een loopband aan boord :D
En al hebben ze wel een loopband... Altijd goed tijdens een beetje zeegang... :')
  donderdag 13 oktober 2016 @ 13:26:22 #138
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_165929252
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 13:17 schreef AchJa het volgende:

[..]

En al hebben ze wel een loopband... Altijd goed tijdens een beetje zeegang... :')
Die crosstrainers zijn pas link bij een mooie seastate _O-
pi_165932842
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 10:24 schreef detaris het volgende:

[..]


[..]


[..]

De gemiddelde leeftijd van militairen in Nederland ligt rond de 35. Ten opzichte van de rest van de overheid, waar deze leeftijd 50+ is, een jonge organisatie.

Dit is wel aan het veranderen. Door het langer doorwerken en het later ingaan van de UGM vergrijst de militaire populatie. Daarnaast loopt de werving niet en verlaten militairen in fase 2 vroegtijdig de organisatie.

De prognose van Defensie voor dit jaar: (uit de personeelsrapportage van een paar weken terug)

Instroom militairen en burgerpersoneel: 4099 VTE
Uitstroom (zowel regulier als irregulier): 4797 VTE

Toch weer een delta van 698 pax. Voor het zoveelste jaar op rij en bovenop een personeelsbestand dat al dramatisch is gevuld en aan het vergrijzen is.
Kortom de "oudere" militair blijft zitten waar hij/ zij zit en de militairen <35 verlaten het zinkende schip. :)
Sterker nog defensie werkt zelf heel hard mee om de organisatie versneld te laten vergrijzen.
Door het strooien met fase 3 contracten in het verleden (iedereen kan wel 10 niet/slecht functionerende collegas aanwijzen hier) hebben de hoge heren nu het wijze besluit genomen om bij de KLu de deur richting fase 3 helemaal dicht te gooien. In de excellsheets is de verdeling fase 1/2/3 immers niet correct.

Gevolg: een sterk gedemotiveerde groep jonge collegas die na hun fase 1 massaal op zoek gaan maar de uitgang en een ervaren groep dertigers met een aflopend fase 2 contract die zonder pardon de deur worden gewezen.

Ik zou de berekeningen weleens willen zien waaruit blijkt dat het huidig beleid goedkoper is dan de oude BBT/BOT structuur. Het personeelsbestand wordt ouder, je zult meer moeten gaan opleiden door de hogere doorstroom en je verliest ervaring.
pi_165933376
quote:
1s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 16:21 schreef Isee het volgende:

[..]

Sterker nog defensie werkt zelf heel hard mee om de organisatie versneld te laten vergrijzen.
Door het strooien met fase 3 contracten in het verleden (iedereen kan wel 10 niet/slecht functionerende collegas aanwijzen hier) hebben de hoge heren nu het wijze besluit genomen om bij de KLu de deur richting fase 3 helemaal dicht te gooien. In de excellsheets is de verdeling fase 1/2/3 immers niet correct.

Gevolg: een sterk gedemotiveerde groep jonge collegas die na hun fase 1 massaal op zoek gaan maar de uitgang en een ervaren groep dertigers met een aflopend fase 2 contract die zonder pardon de deur worden gewezen.

Ik zou de berekeningen weleens willen zien waaruit blijkt dat het huidig beleid goedkoper is dan de oude BBT/BOT structuur. Het personeelsbestand wordt ouder, je zult meer moeten gaan opleiden door de hogere doorstroom en je verliest ervaring.
Het maakt ook weinig uit. Vroeger werd ook echt niet iedereen BOT'er. Daarbij is er niet gestrooid met fase 3 contracten maar mensen zijn op basis van de toenmalige organisatie fase 3 geworden. Dat daarna personeelsreductie 39 (bezuiniging) doorgevoerd werd kun je defensie moeilijk aanrekenen.

Maar dat hele fps systeem is natuurlijk weer een selectief "wel de lusten niet de lasten" gewinkel geweest uit buitenlandse keukens.
  donderdag 13 oktober 2016 @ 20:25:39 #141
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_165938375
In de tijd van de BOT en BBT contracten ging je ook een stuk eerder met leeftijdsontslag.
Op basis van de situatie toen heeft defensie natuurlijk die BOT aanstellingen toegekend.

Over een jaar of twee komen we tot de conclusie dat fps3 te vol zit met ouderen in de hogere officier- en onderofficiersrangen. Knelpuntcatagorien dus. Daar durf ik wel een kratje op te zetten.
pi_165943240
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 20:25 schreef detaris het volgende:
In de tijd van de BOT en BBT contracten ging je ook een stuk eerder met leeftijdsontslag.
Op basis van de situatie toen heeft defensie natuurlijk die BOT aanstellingen toegekend.

Over een jaar of twee komen we tot de conclusie dat fps3 te vol zit met ouderen in de hogere officier- en onderofficiersrangen. Knelpuntcatagorien dus. Daar durf ik wel een kratje op te zetten.
Oh dat zeker, iedereen snapt ook wel dat als je de mensen langer aan het werk houdt het ergens spaak gaat lopen. Of zouden ze dat bij bak 1 echt niet begrijpen? :')

Overigens als men het FPS volledig naar USA model had ingevoerd, dus ook de lasten dan was er ook geen probleem geweest. 20 Jaar dienen en met pensioen, sommigen blijven langer maar dat was het dan ook. Maar ja, dat was vast te duur. :')
  vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:49:17 #143
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_165954927
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2016 22:27 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh dat zeker, iedereen snapt ook wel dat als je de mensen langer aan het werk houdt het ergens spaak gaat lopen. Of zouden ze dat bij bak 1 echt niet begrijpen? :')

Overigens als men het FPS volledig naar USA model had ingevoerd, dus ook de lasten dan was er ook geen probleem geweest. 20 Jaar dienen en met pensioen, sommigen blijven langer maar dat was het dan ook. Maar ja, dat was vast te duur. :')
Bak 1 gaat hier ook hard op getroffen worden :') Die bepalen de ontslagleeftijd ook niet.

Amerikaanse systeem is inderdaad te duur. Je ziet nu dat de VS en de UK ook tot die conclusie zijn gekomen en het versneld gaan afbouwen.
pi_165955175
quote:
1s.gif Op woensdag 12 oktober 2016 21:59 schreef AchJa het volgende:
Bij de KLU zitten ze je dom aan te kijken en hebben ze ook maar recht op 2 uur sport per week.
Dat ben ik nog nergens tegen gekomen, wel dat mensen te lui zijn om te sporten. Misschien dat het bij het DHC het onderhoudspersoneel dusdanig druk heeft dat het niet kan, maar ik moet de eerste leidinggevende nog tegenkomen die het niet toestaat of alleen twee uur per week sport toelaat.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 20:01:58 #145
257132 crew  Awsom
pi_166065487
quote:
40 studenten gaan binnenkort bij het leger werken. Ze worden reservist, maar hoeven niet in helikopters te vliegen of te schieten op een vijand. Ze werken één dag per week als technicus, programmeur of iets anders dat bij hun studie past.

"Maar je wordt als reservist wel een militair, dus moet je kunnen wat militairen ook kunnen", zegt Klaas Meijer van Defensie. "Alleen ligt de nadruk daar niet op. Voor studenten ligt de nadruk op werkervaring opdoen en wij krijgen jonge, enthousiaste mensen met kennis binnen die we kunnen gebruiken om bijvoorbeeld tijdelijke problemen op te lossen."

Van een studenten-reservist wordt verwacht dat 'ie één keer in de week komt werken bij Defensie. Je rang is 'korporaal' en zo word je ook betaald. Als je op je studie meer studiepunten haalt, groei je ook in rang.

Gijs zit in het derde jaar van z'n studie Geschiedenis en begint binnenkort als 'reservemilitair'. "Ik wil graag ergens terechtkomen waar ik aan de slag kan als analist. Daar kan ik bijvoorbeeld terreinanalyses gaan doen, voordat de krijgsmacht wordt uitgezonden.

Nu zijn er bijvoorbeeld Nederlandse militairen uitgezonden naar Mali, daar had ik dan een analyse voor kunnen maken van de lokale gebruiken daar. Zodat ze vooraf weten waar manschappen terecht komen en hoe ze daarmee om moeten gaan."
We krijgen niet de tests die commando's krijgen, dus die doorsta ik wel.

Gijs, studentenreservist
"En ja, ik heb ook gehoord dat je een basistraining krijgt. En je wordt bijvoorbeeld psychologisch en fysiek gecontroleerd. Daarom ben ik al aan het sporten geslagen. Maar we hoeven niet dezelfde tests te doen die commando's krijgen, dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik die doorsta."

Leonoor is bezig met haar eigen koekjeswebshop, maar moet binnenkort toch echt met een wapen leren schieten.

Leonoor studeert Bestuurskunde en gaat ook aan de slag als reservist. "Tijdens de introductieweek kwam ik advertenties van Defensie tegen en het leek me wel wat. Zo kan ik mijn steentje bijdragen op mijn eigen manier. Ik heb m'n scriptie onder meer geschreven over leiderschap, dus het is interessant om eens te kijken naar het leiderschap in zo'n grote organisatie."

"Ik ga aan de slag bij Defensity College, daar richten ze zich er specifiek op om hoogopgeleide studenten geïnteresseerd te krijgen in Defensie. In de tijd dat ik in Leiden heb gestudeerd, heb ik een groot netwerk opgebouwd onder studenten, dus ik denk dat ik daar wel wat kan bijdragen."

Wat betreft die trainingen zegt Leonoor: "Ik hoop dat ik er doorheen kom, ik ben studentenfit zeg maar. Maar ik hockey en zwem ook, dus dat moet wel goed komen. Maar misschien moet ik me voor de zekerheid ook maar iets meer gaan voorbereiden."

Verana studeert Technische Bedrijfskunde en wordt deze week reservist bij de marine. "Ik heb gesolliciteerd en begin deze week of volgende week bij de ICT-afdeling. Daar zijn ze aan het reorganiseren en daar hebben ze een frisse blik voor nodig bij bepaalde onderdelen. Daarom is het voor hun handig dat er studenten komen en voor ons om wat we leren toe te passen."

"Ik hoorde erover tijdens een praatje op de TU Delft en toen heb ik me aangemeld. Ze legden toen al uit dat je als reservist wel uitgezonden kúnt worden, maar alleen als je daar zelf mee instemt. En als ik al zou willen, zou daar nog een heel traject aan vooraf gaan."

In Afghanistan zorgden reservisten voor de kennis die wij niet hadden.
Klaas Meijer, Defensie

Het is dus niet zo dat reservisten alleen worden ingeschakeld als de vijand aan de grens staat, maar ze kunnen dus wel worden uitgezonden. Klaas Meijer van Defensie legt uit: "In Afghanistan bijvoorbeeld, zijn reservisten zelfs uitgezonden. Niet om te vechten, maar om ons te helpen bij de wederopbouw. Maar wel als ze dat echt zelf wilden."

"In Uruzgan kwamen we in zo'n achtergesteld gebied terecht, dat we voor de wederopbouw daar niet de kennis in huis hadden. Maar doordat we reservisten hadden die wél over die kennis beschikten, konden we toch aan de slag."
bron
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 20:02:50 #146
257132 crew  Awsom
pi_166065523
quote:
Je rang is 'korporaal' en zo word je ook betaald. Als je op je studie meer studiepunten haalt, groei je ook in rang.
:D 8)7
  woensdag 19 oktober 2016 @ 20:22:35 #147
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_166066165
:')
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 20:09:54 #148
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_166111983
Goed spul, man, die A400M Grizzly. ^O^

Zo goed dat de Duitsers samen met de Fransen J-Herculessen gaan aanschaffen en poolen. Want de C-130 is wendbaarder en kan beter opereren van onverharde airstrips, wat ze meer geschikt maakt voor Special Operations. Dan ga je je zo langzamerhand toch afvragen waar de Grizzly dan WEL goed voor is...

Artikel in Der Spiegel (Duits)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 17:10:08 #149
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_166128079
Wederom een uitstekend stuk van Dieuwertje Kuijpers:

quote:
Nederland speelt Stratego op amateurniveau

Uit militair-wetenschappelijk hoek klinkt al geruime tijd de kritiek dat Nederland geen ‘grand strategy’ heeft. Wat houdt dit precies in en, nog belangrijker, waarom heeft Nederland zo’n strategie precies nodig? Voor deel twee in deze serie over strategische armoede sprak Follow the Money diverse militairen en wetenschappers die deze noodzaak toelichten.

Nederland kent een zeer beperkt aantal wetenschappers dat zich buigt over ‘grand strategy’: de integrale bevordering en bescherming van nationale belangen via zowel de militaire, bondgenootschappelijke als de diplomatieke weg. Kennelijk is het geen thema waar ons land erg warm voor loopt. Paul van Hooft, onlangs gepromoveerd aan de UvA op het onderwerp en momenteel werkzaam bij European University Institute te Florence voor een onderzoek over de toekomst van Amerikaanse macht in Europa, heeft weinig Nederlandse vakgenoten. ‘Toen ik nog aan het promoveren was, benaderde een Kamerlid mij omdat hij iets meer wilde begrijpen van het grotere defensie-plaatje. Hij was zelf op onderzoek uit gegaan, had begrepen dat wat hij zocht ‘grand strategy’ heette en zocht daarna iemand in Nederland. Dat ik toen al bij de eerste Google-zoekresultaten hoorde, is alleszeggend voor hoe weinig mensen in Nederland zich bezighouden met geopolitieke kwesties.’
Strategisch analfabetisme

Niels Woudstra, verbonden aan de Nederlandse Defensie Academie (NLDA) als universitair hoofddocent operationele analyse, hekelt met name het gebrek aan strategie bij degenen die erover dienen te beslissen: de politici. ‘Uit een Kamerbrief van minister Kamp uit 2014 bleek dat Nederland geen strategie had voor de vitale telecom-infrastructuur. Wij begonnen hier pas over na te denken toen de mogelijke buitenlandse overname van de KPN-infrastructuur aan de orde was. Als wij een grand strategy hadden gehad, waren we hier proactief en niet reactief mee omgegaan.’

Vanuit de wetenschap klinkt steevast gelijkgestemde kritiek: Nederland heeft geen grand strategy. Zo constateerde professor Herman van Amersfoort (NLDA) in zijn afscheidsrede dat Nederland 'strategisch gezien de weg kwijt is,’ en professor Isabelle Duyvestein (Universiteit Leiden) sprak van ‘strategisch analfabetisme’.

Aangezien de coördinatie van de staatsmiddelen die nodig worden geacht om een (gewapend) conflict te beginnen (of te voorkomen) bij het kabinet ligt, spelen Haagse denktanks zoals Clingendael en The Hague Center for Security Studies (HCSS) slechts een marginale rol. Zij kunnen de diverse ministeries adviseren, maar het is nog altijd het kabinet dat bepaalt of het ook daadwerkelijk wat doet met de verworven inzichten.
Haagse inkapseling

Dat denktanks invloed uitoefenen op het beleid blijkt uit de praktijk: niet alleen worden ze door ministeries uitgenodigd om bepaald onderzoek te doen, ook is er een zekere roulatie in personeelsbestand tussen respectievelijk denktanks, semi-overheid zoals TNO, en overheid (ministeries). Dit werpt de vraag op of denktanks zoals Clingendael, dat voor 30 procent afhankelijk is van subsidies vanuit het ministerie van Buitenlandse Zaken en Defensie, wel genoeg afstand van ‘het Haagse’ nemen.

Hoewel Washington ruim 400 denktanks kent en er veel meer intellectuele uitwisseling plaatsvindt, bekroop dit gevoel van zorg ook Harvard-professor Stephan Walt. In een column voor Foreign Policy beklaagde hij zich over het gegeven dat denktank-symposia niet verder kijken dan de heersende Washington-consensus en bijeenkomsten met name worden bevolkt door ‘the usual suspects: prominent foreign-policy practitioners, policy wonks, and public figures whose views are already familiar to anyone who’s been paying attention to the travails of U.S. foreign policy.’

Toch is deze ‘Haagse inkapseling’ niet alleen aan de denktanks te wijten, constateert Paul van Hooft. Ook de universiteiten die deze toekomstige medewerkers aanleveren treft blaam. ’Veel academici en politici zijn nog blijven hangen in de jaren ’90, toen alles internationaal de goede kant op leek te gaan: economische groei, steeds meer democratieën, meer internationale instituties, sterke afname van interstatelijke conflicten. Dat het lang geleden is dat er een grootschalige oorlog plaatsvond, betekent niet dat de interstatelijke competitie is verdwenen.’

Deze competitie komt in het curriculum weinig aan bod, terwijl er onder studenten wel vraag naar is. ‘Misschien komt het omdat studenten toch iets vaker de krant lezen,’ grapt Van Hooft. ‘Het vindt wel plaats, maar op een zeer beperkt aantal plaatsen, en door maar een paar onderzoekers. De discrepantie met wat medewerkers bij Buitenlandse Zaken en Defensie doen en wat overwegend gedoceerd wordt, is groot. Het vertaalt zich ook in ontbrekend politiek draagvlak binnen de samenleving. Door dat gebrek aan draagvlak is er weinig drang binnen Den Haag om hier veel tijd aan te besteden.’
Maritieme strategie

Maar er wordt in Nederland toch wel nagedacht over buitenlands beleid en geopolitiek? Van Hooft: ‘Er is in Nederland wel degelijk kennis aanwezig over veel van de onderdelen die voor strategisch denken belangrijk zijn. Zo is er veel kennis over veiligheid, maar dat gaat vaak over conflictsituaties, vredesbewaring, de oorzaken van burgeroorlogen — operationele kennis. Dat is echt niet gelijk te stellen aan strategie. Strategie is meer dan het eindeloze, jaarlijkse debat over percentages in de defensiebegroting. Het zou moeten gaan over hoe we de verschillende middelen van de staat effectief bij elkaar te brengen om nationale belangen te behartigen op het internationale terrein. Dat betekent het stellen van grote vragen. Wat willen wij bereiken? Welke wereld hebben wij liever? Wat moeten wij daarvoor doen? Diplomatie, de krijgsmacht, handel, inlichtingen en promotie van waarden horen daar allemaal bij. Het is meer dan alleen conflicten beëindigen, of vredesbewaring, of opbouw.’

‘Er is een strategische onbalans: tussen doelstellingen, plannen en middelen,’ voegt Niels Woudstra toe. ‘Zo denk ik dat er bijvoorbeeld goede redenen zijn om meer in te zetten op een maritieme strategie dan nu gebeurt. Nederland heeft als maritiem land unieke belangen. Wij staan tegelijkertijd hoog genoteerd in de top van economische landen, maritieme economieën en de globaliseringsindex. Tevens hebben we een hoge exportquote. Wij zijn een Europees handelsknooppunt en de Nederlandse functie als “hub” is zeer belangrijk voor onze welvaart. Als we dit bekijken vanuit neo-realistisch perspectief, beginnen de Nederlandse belangen in de Oost- en Zuid-Chinese Zee en eindigen ze in de haven van Rotterdam.

‘We hebben te maken met dreigingen en uitdagingen van statelijke actoren, zoals China en Rusland, maar ook met niet-statelijke actoren, zoals terroristen, zeerovers, afvaldumpers en smokkelaars. We kunnen niet alles aan Hank the Yank overlaten. Zeker ook aangezien Amerika in toenemende mate zijn knopen telt en vindt dat Europa meer zijn eigen broek moet ophouden. Het beschermen van de handelsbelangen is onlosmakelijk verbonden met de zeestrijdkrachten. In de Gouden Eeuw was die verbondenheid nog duidelijker: koopvaardijschepen waren uitgerust met kanonnen. Onze moderne zeestrijdkrachten bestaan overigens steeds vaker uit eenheden van alle krijgsmachtdelen.’

Internationale macht

Juist het nadenken over de positie van Nederland in de wereld is belangrijk, beargumenteert ook Van Hooft: ‘het onderliggende probleem is dat wij de afgelopen twintig jaar niet meer over internationale macht hebben willen praten. Dit betekent dat veel van de huidige, stabiele orde — de instituties, de EU, de ngo’s — alleen mogelijk was binnen een internationale orde met een buitengewoon grote Amerikaanse macht. Dat betekent ook weer niet dat wij kritiekloos naar het Amerikaans beleid moeten kijken, of dat Europa niet veel heeft gedaan om die orde inhoud te geven. Maar zonder die Amerikaanse macht — zowel economisch, diplomatiek, of ideologisch en ook militair — was de huidige orde niet mogelijk geweest.

‘Tegelijkertijd moeten wij ons wel existentiële vragen stellen: wat betekent dit voor Nederland? Kunnen kleine staten een strategie hebben of moeten ze accepteren wat ze krijgen? Hebben ze iets te kiezen? Jazeker. Kleine staten kunnen zich afwenden en afzijdig houden; ze kunnen bondgenoten steunen; internationale instituties steunen. Nederland heeft sinds de Tweede Wereldoorlog voornamelijk het laatste gedaan, en zowel op Europa als op de trans-Atlantische relatie ingezet — de eerste voor onze economische betrekkingen, de tweede voor onze veiligheid. De afgelopen vijf à tien jaar stonden beide onder druk door binnenlandse politiek die steeds meer naar binnen gekeerd is, zoals overigens ook in de rest van Europa. Minder doen is ook een keuze, maar wel een met risico’s.’

Nederland moet ook voor zichzelf kunnen nadenken, redeneert hij. ‘Degenen binnen de wetenschap die het dichtst op strategische vraagstukken zitten, zijn overwegend historici van moderne geschiedenis — hetzij Amerikanistiek of trans-Atlantische betrekkingen. Dit zegt veel, zo niet alles.’
Gebrek aan staatsmanschap

Volgens Woudstra vormen belangen een goed instrument om deze keuzes op te baseren. Hij benadrukt dat het Nederlands belang geen monolithisch blok vormt, maar dat er diverse belangen zijn te rangschikken: ‘Vitale belangen zijn gekoppeld aan het voortbestaan van de Nederlandse staat, de ouderwetse staatsveiligheid. Nationale belangen zijn vaak onderhevig aan keuze en compromis; zo kan het in het nationale belang zijn om vrede en veiligheid te bevorderen in het buitenland, maar als dit niet meteen lukt staat het voortbestaan van Nederland niet direct op het spel. Daarnaast zijn nog verlengde belangen, namelijk de belangen die we gemeenschappelijk hebben met bondgenoten.’

Woudstra is name kritisch op het gebrek om zelfs vitale belangen te onderkennen: ‘Op het moment dat de KPN-infrastructuur in buitenlandse handen dreigt te vallen vraagt men zich pas af of daar geen strategische belangen mee zijn gemoeid. Dat lijkt mij evident. Er wordt maar mondjesmaat nagedacht over de veiligheid van kritieke infrastructuur in tijden van globalisering. Als we dan toch iets doen met hybride oorlogsvoering, dan hebben we eigenlijk nog maar recent ingezet op cyber, maar dan vooral in de defensieve sfeer. Offensief staat het nog in de kinderschoenen, terwijl China en de Rusland zich op dit gebied voortvarend bewegen. Ontwikkelingen waar wij niet direct de consequenties van ondervinden verdwijnen al snel in de vergetelheid, maar zijn hiermee niet minder prangend. Wat zijn bijvoorbeeld de strategische gevolgen van een Rotterdamse haven in Chinese handen? Of wat te denken van de radicalisering in Turkije? Erdogan is waarschijnlijk liever een gerespecteerde leider van islamitische landen dan de minst populaire leider van de NAVO-landen. De zaken zijn zich nu al aan het uitkristalliseren: de rol van het Turkse leger als hoeder van de seculiere staat is definitief voorbij, de islamisering zal doorzetten en ik verwacht dat het kemalisme binnen tien jaar de deur uit is. Hiermee komt mogelijk ook het einde van Turkije als NAVO-bondgenoot in zicht. Wat betekent deze strategische verschuiving voor Nederland? De politieke elite is niet gewend om zo ver vooruit te denken. Zij denkt in termen van vier jaar: hoe staan we ervoor in de peilingen? Er is een gebrek aan staatsmanschap in Nederland, maar er zit ook iets van naïveteit bij. Zo van: het ernstigste scenario, dat overkomt ons niet.’

Van Hooft deelt deze analyse: ‘Politiek en intellectueel ontbreekt het aan systematisch nadenken over strategie, vooral over klassieke veiligheidskwesties zoals de verhoudingen tussen de grote staten op de lange termijn.’ Woudstra: ‘Bij de krijgsmacht wordt hier wel over nagedacht, ook in academische kring, maar de invloed daarvan is beperkt.’

Gebrekkig besef

Van Hooft wijt de eerder genoemde Nederlandse naïveteit niet alleen aan de relatief veilige situatie waar Europa zich in bevindt, maar is ook kritisch over het gebrekkige besef van de consequenties die bepaalde keuzes hebben gehad: ‘Nederland heeft ingezet op de NAVO, maar dat was ook een keuze met gevolgen. De NAVO draait om de Verenigde Staten en hun militaire capaciteiten. Wat doen wij bijvoorbeeld als de Verenigde Staten opeens niet meer zo aanwezig zijn in Europa? Het is nota bene onderwerp in de komende presidentsverkiezingen: de Republikeinse kandidaat Trump gaf aan niet langer onvoorwaardelijke steun te willen bieden aan bondgenoten, maar ook president Obama en minister van Defensie Robert Gates geven aan dat Europa de eigen broek moet ophouden. Vanuit de Verenigde Staten wordt onomwonden duidelijk gemaakt dat zij minder bereid zijn de veiligheidskosten van Europa te dragen in de toekomst.

‘De scenario’s die de VS zouden dwingen zo’n keuze te maken zijn makkelijk voor te stellen, ook al zouden ze aan de andere kant van de wereld plaatsvinden,’ gaat Van Hooft verder. ‘Bijvoorbeeld, wat als het Noord-Koreaanse regime instort? Het is moeilijk te bedenken hoe het nog eeuwig stand kan houden. Het is een zwakke staat, maar wel eentje met kernwapens, en een waarbij zelfs een relatief vreedzaam einde van het regime — ook moeilijk te bedenken hoe — grote gevolgen zal hebben voor Oost-Azië. Vreedzame hereniging met Zuid-Korea? Bij wie hoort dat nieuwe Korea dan? De Chinese of Amerikaanse invloedssfeer? Dat is het West- en Oost-Duitsland-probleem, maar dan veel gevaarlijker — waarbij het niet gaat om een instortende macht, maar om een rijzende. En zo’n crisis zou alle aandacht van de VS vragen en zou ten koste gaan van Europa.

‘Maar ook binnen Europa zijn er genoeg scenario’s te bedenken die de orde verstoren. Brexit en het Russische revanchisme zijn er twee die al zijn uitgekomen. Wat doen wij met een kleinere rol voor het Verenigd Koninkrijk? Als de NAVO ons centrale bondgenootschap vormt, is Duitsland een goede partner, maar willen we dat Duitsland de strategische teneur binnen Europa bepaalt? Wij werken veel samen met andere kleine Europese staten, maar wie is daadwerkelijk effectief? Waarom kijken we altijd over de Fransen heen? De centrale rol van de NAVO heeft ook ons denken bepaald over wat er binnen Europa mogelijk is, aangezien hele generaties Nederlandse beleidsmakers en denkers via de NAVO-instituties zijn opgeleid.

’Er is nog maar weinig politiek debat in Nederland over strategie. Het is te zeer naar binnen gekeerd, te zeer reactief. Nu zie je dat er ineens een vlucht naar voren wordt genomen inzake terreur en vluchtelingen. Er zijn ook te weinig instituties om geconcentreerd en constant naar belangen en oplossingen te kijken. De experts die al bijna tien jaar geleden een kentering in Russisch beleid zagen, werden genegeerd. Degenen die eerder signaleerden dat de wereld complexer en onzekerder wordt, werden genegeerd en er werd gekort op alles. Kortom, er zijn veel institutionele en politiek-culturele veranderingen nodig om effectiever onze belangen na te jagen.’
Een succesvolle grand strategy

Wat is er dan nodig voor een succesvolle grand strategy? Zowel Woudstra als Van Hooft benadrukken de integrale benadering van geopolitiek. ‘De krijgsmacht of militaire middelen moeten niet gelijkgesteld worden aan oorlog. Afschrikking, geruststelling, dwang zijn de belangrijkere politieke functies,’ aldus van Hooft. ‘In die zin zijn kernwapens elke dag sinds 1945 “gebruikt” voor afschrikking: ze veranderen de politieke berekeningen van tegenstanders, rivalen en vrienden. Amerikaanse militaire macht — conventioneel en nucleair — heeft veel staten afgeschrikt om de orde aan te tasten. Het Nederlandse debat wil dit niet accepteren, dat zie je bijvoorbeeld terug in de discussie over eenzijdige ontwapening en kernwapenvrije zones. Nadenken over strategie wordt onterecht gelijkgesteld met militarisme.’

Woudstra concludeert: ‘We moeten ook kritisch kijken naar welke rol instituties zouden moeten spelen: wat werkt, en wat werkt niet? De Verenigde Naties leveren een zeer adequaat volkenrechtelijk kader, en zouden zich dan ook daartoe moeten beperken. De NAVO is een waardengemeenschap gebaseerd op collectieve veiligheid en daar dient het accent dus vooral op te liggen: op de veiligheidsgaranties voor het vrije Westen. Wat mij betreft zou de EU niet meer moeten willen zijn dan een interne markt, en een instelling die ervoor zorgt dat de vier vrijheden worden gegarandeerd. Op die manier kun je ook ruimte bieden aan belangendiversiteit binnen Europa, maar maximaliseren wij wel de bestaande internationale samenwerkingsverbanden. Je moet een konijn niet leren vliegen, en een vogel geen holen laten graven.’

Volgens zowel Woudstra als Van Hooft denkt Nederland niet tot nauwelijks na over zijn positie in zowel de wereld, worden existentiële vragen over het hoe en waarom van ons veiligheidsbeleid niet graag gesteld en ontwijkt Den Haag vakkundig kritische herevaluaties van eerder genomen beleidskeuzes. Hierdoor is Nederland onvoldoende in staat het nationaal belang door middel van een grand strategy te operationaliseren. Oftewel: de eerder genoemde diagnoses van strategische armoede en analfabetisme lijken meer dan terecht.

Wat zijn de gevolgen van deze diagnose — een structureel strategisch tekort — voor de diverse krijgsmachtdelen? In het derde deel van deze reeks zal Follow the Money de consequenties van het strategisch tekort op materieel, operationeel en personeel niveau uiteenzetten voor de Marine, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee. Wordt dus vervolgd.

Op 31 oktober spreekt Dieuwertje Kuijpers met Niels Woudstra en anderen op de conferentie Waar is de vijand in gebouw Felix Meritis te Amsterdam. De conferentie staat geheel in het teken van het strategisch tekort.
FTM
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 17:17:02 #150
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_166128206
quote:
De perversiteit van doorrekening

Het CPB neemt veiligheid wel mee, maar de welvaartseffecten zijn alleen positief als er bezuinigd wordt. Dan kun je geld aan leukere dingen uitgeven.

Het gevolg is dat politie, AIVD en defensie voortdurend zijn gekort. Hoe groot de schade is van deze perverse aanpak, is inmiddels wel duidelijk. Nu de veiligheidsproblemen rond Europa alleen maar toenemen worden maatregelen hals over kop teruggedraaid. Maar afbreken gaat sneller dan opbouwen.
Door Rob de Wijk.

Is van Trouw, hele artikel hier te lezen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')