Uitstekend dus als daar de investeringsbanken verdwijnen.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 11:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is nou wat we een "goed investeringsklimaat" noemen: 10% rendement per jaar pakken door niets te doen en huizen te laten leegstaan en buurten te laten verspoken, en door de leegstand de prijzen nog verder opdrijven. Dat verpleegsters en agenten niet meer in de stad kunnen wonen maakt niet uit, want als de eigenaar er niet woont heeft hij ze toch niet nodig. Geen overheidsregels, geen kraakbeweging en miljoenen mensen die je je succes gunnen bij zulk prachtig ondernemerschap.
Ook geen wonder dat ze zo weinig produceren en exporteren, wie gaat er nou zijn geld beschikbaar stellen voor investeringen in het MKB als je ook gewoon deze rendementen kunt halen zonder iets met het geld te doen.
Investeringsbanken? Je bedoelt speculerende banken?quote:Op zaterdag 9 juli 2016 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uitstekend dus als daar de investeringsbanken verdwijnen.
Als je het artikel uit #138 leest dan zal zelfs jij vinden dat hier sprake is van destructieve ontwikkelingen. Dus ja: als dat de oplossing is dan moet dat maar. Voor de goede zaak.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uitstekend dus als daar de investeringsbanken verdwijnen.
Ik denk dat die eerste groep niet meer bestaat helaas. Vroeger wel: zie het Rijnlandse model.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 13:47 schreef OliverNelsonRemix het volgende:
Van alle succesvolle bankiers wil ik graag die bankiers uitselecteren die meer belang hechten aan voordelen die niet in geld uit te drukken zijn (een goede infrastructuur, nauwkeurige/hoog opgeleide werknemers, goed engels sprekende werknemers, prettige sfeer, hoogstaande universiteiten/hoge scholen, degelijke milieuregels) en die bankiers die bonussen belangrijker vinden wil ik hier graag weghouden.
Hoe kun je dit het beste aanpakken?
De huizen die ik daar leeg zie staan zijn stadvillas voor superrijken, nu niet bepaald huizen voor werkende mensen, zie ook niet wat dit met banken te maken heeft.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 13:12 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als je het artikel uit #138 leest dan zal zelfs jij vinden dat hier sprake is van destructieve ontwikkelingen. Dus ja: als dat de oplossing is dan moet dat maar. Voor de goede zaak.
Het zijn (ook hier weerquote:Op zaterdag 9 juli 2016 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De huizen die ik daar leeg zie staan zijn stadvillas voor superrijken, nu niet bepaald huizen voor werkende mensen, zie ook niet wat dit met banken te maken heeft.
Jawel hoor. Meer vaste salarissen en minder percentage bonussen. Wie daar geen waarde aan hecht hoeft hier niet te komen.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 13:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik denk dat die eerste groep niet meer bestaat helaas. Vroeger wel: zie het Rijnlandse model.
quote:
quote:Companies have failed to address a “toxic” attitude towards executive pay and face a government crackdown if they do not act to curb boardroom excess, according to a report by consultancy group PricewaterhouseCoopers.
In polling carried out by PwC last month, two-thirds of Britons said they believed executive pay was too high, and nearly three-quarters said it made them angry if a chief executive was paid a lot while their company was doing badly.
Tom Gosling, a partner at PwC who wrote the report, entitled Time to Listen, said businesses had failed to address the “increasingly toxic political environment for executive pay”.
“We need to find a way to respond to public concern about executive pay, or matters will be taken out of our hands,” he warned. “Overall we think new regulation in this area is best avoided. The appropriate locus of power is with shareholders, and they already have the tools to do the job. But if we are to avoid further regulation, there needs to be a sea change in attitudes and behaviour.”
Onze Hans Ludo van Mierlo heeft daar een informatief boekje over geschreven (Gepast en ongepast geld). Zijn visie is helaas niet echt ingedaald in het wereldje.quote:Op donderdag 14 juli 2016 18:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
In Engeland dreigt men juist de Nederlandse kant op te gaan:
Geheel mee eens.quote:Op zaterdag 9 juli 2016 17:40 schreef OliverNelsonRemix het volgende:
[..]
Jawel hoor. Meer vaste salarissen en minder percentage bonussen. Wie daar geen waarde aan hecht hoeft hier niet te komen.
Banking is voor een groot deel toch onnutig, levert niets op dan winst uit de toekomst nu alvast uitkeren. (En als het niet blijkt te bestaan betalen anderen de prijs).
Omdat God dat niet alleen afkan blijkbaar. Het is van een ongehoord brutale danwel wereldvreemde hoogmoed, zo'n uitspraak. Hij gaat dat nog wel merken aan de hemelpoort. Althans, dat is te hopen.quote:Op donderdag 14 juli 2016 21:17 schreef Klopkoek het volgende:
Ze doen Gods werk volgens Goldman Sachs.
Correlatie is uiteraard geen causatie. Dit kan net zo goed komen doordat veel verdienende ceo 's werken bij veel grotere en daarmee conservatieve bedrijven. Die groeien lastiger. Wil overigens zeker niet zeggen dat mijn hypothese waar is... Maargoed, beetje nietszeggend plaatje.quote:Op woensdag 27 juli 2016 20:32 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]
Het wekt geen verbazing dat je ook competitief kunt zijn zonder massaontslagen, bedrijfsliquidaties en topbonussen.
http://www.independent.co(...)search-a7156486.html
Omgekeerd is er ook geen sluitend bewijs voor het tegendeel.
Blijven de resterende voor- en tegenargumenten op tafel liggen..
" In fact, even after adjusting for company size and sector, companies with lower total summary CEO pay levels more consistently displayed higher long-term investment return. "quote:Op woensdag 27 juli 2016 20:55 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Correlatie is uiteraard geen causatie. Dit kan net zo goed komen doordat veel verdienende ceo 's werken bij veel grotere en daarmee conservatieve bedrijven. Die groeien lastiger. Wil overigens zeker niet zeggen dat mijn hypothese waar is... Maargoed, beetje nietszeggend plaatje.
Ik zie het, had er even overheen gelezen. Ik ben er wel van overtuigd als we afstappen van al die kortetermijnbonussen het met veel bedrijven veel beter gaat. Of dit onderzoek daa rhard bewijs voor is betwijfel ik. SOwieso heeft het bove bepaalde bedragen volgens mij ook weinig zin. Of je nu 2 of 4 ton krijgt... het blijft veel geld. Sterker nog, als mijn bonus in het slechtste geval alsnog een miljoen, waarom nog mijn best doen voor 2 miljoen...quote:Op donderdag 28 juli 2016 09:00 schreef MichieldeRuyter het volgende:
[..]
" In fact, even after adjusting for company size and sector, companies with lower total summary CEO pay levels more consistently displayed higher long-term investment return. "
http://www.independent.co(...)search-a7156486.html
Dat is idd wel de praktijk. Dat 'falers' niet zelden een parachute krijgen én in het circuitje blijven rondhangen. Vooral in dld, belgie en nederland speelt dat.quote:Op donderdag 28 juli 2016 20:29 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik zie het, had er even overheen gelezen. Ik ben er wel van overtuigd als we afstappen van al die kortetermijnbonussen het met veel bedrijven veel beter gaat. Of dit onderzoek daa rhard bewijs voor is betwijfel ik. SOwieso heeft het bove bepaalde bedragen volgens mij ook weinig zin. Of je nu 2 of 4 ton krijgt... het blijft veel geld. Sterker nog, als mijn bonus in het slechtste geval alsnog een miljoen, waarom nog mijn best doen voor 2 miljoen...
In mijn eigen geval zie ik ook gewoon een dikke bonus als ik een vinkje zet bij mijn targets, terwijl dat na een half jaar misschien niet eens het beste is wat ik kan doen voor het bedrijf.
Defiieer "opleveren". Opleveren voor het bedrijf als geheel, de aandeelhouders, de samenleving, allemaal? Welke is waarom prioritair? Is beleid dat op korte termijn veel oplevert maar op langere termijn destructief is een bonus waard? Met terugwerkende kracht de bonus inleveren in dat geval?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 07:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Lijken mij prima argumenten ceo en cfo niet een hoog salaris te betalen maar te betalen naar wat ze opgeleverd hebben.
Dat is tussen de aandeelhouders (de eigenaren) en de ceo.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 08:56 schreef MichieldeRuyter het volgende:
[..]
Defiieer "opleveren". Opleveren voor het bedrijf als geheel, de aandeelhouders, de samenleving, allemaal? Welke is waarom prioritair? Is beleid dat op korte termijn veel oplevert maar op langere termijn destructief is een bonus waard? Met terugwerkende kracht de bonus inleveren in dat geval?
Ik heb het antwoord op al deze vragen niet, maar zoals je het hierboven stelt is ronduit simplistisch.
Op zich lijkt dat heel logisch. Maar in de praktijk is het goed definiëren wat er moet opgeleverd worden vaak lastig.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 07:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Lijken mij prima argumenten ceo en cfo niet een hoog salaris te betalen maar te betalen naar wat ze opgeleverd hebben.
En naar wat ze gekost hebben. Ik ben niet tegen bonussen, maar zonder malus heeft het ene belan wel een prikkel, en het andere belang niet. Dan wordt de afweging scheef.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 07:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is niet het punt. Je stelt dat CEO's te belonen naar wat ze opgelevert hebben een prima argument is. Mijn wedervraag is dus waarom is dat een prima argument?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 09:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is tussen de aandeelhouders (de eigenaren) en de ceo.
Natuurlijk opereren ze niet in een vacuüm. De belastingwetgeving heeft nogal een grote invloed op bijvoorbeeld het goedkoop leegtrekken van V&D.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 14:04 schreef MichieldeRuyter het volgende:
[..]
Dat is niet het punt. Je stelt dat CEO's te belonen naar wat ze opgelevert hebben een prima argument is. Mijn wedervraag is dus waarom is dat een prima argument?
Los daarvan, de redenatie "dat is tussen eigenaren en CEO" suggereert dat deze twee partijen samen in een vacuum opereren. Ofwel vindt je vanuit ideoligsch perspectief dat dit niet uitmaakt. In het laatste geval zou het fijn zijn als je inhoudelijk zou kunnen uiteenzetten waarom de genoemde practische bezwaren/bedenkingen er niet toedoen of ondergeschik zijn.
Dit heeft niets met de beloning van de CEO te maken maar met hoe aandeelhouders liquditeiten uit een bedrijf kunnen halen.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 14:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Natuurlijk opereren ze niet in een vacuüm. De belastingwetgeving heeft nogal een grote invloed op bijvoorbeeld het goedkoop leegtrekken van V&D.
Zowel het stockholdersmodel als het stakeholdersmodel doen het niet beter of slechter dan de ander. Nederland is langzaam naar het eerstgenoemde model opgeschoven.
Nee, ik zeiquote:Op vrijdag 29 juli 2016 14:04 schreef MichieldeRuyter het volgende:
[..]
Dat is niet het punt. Je stelt dat CEO's te belonen naar wat ze opgelevert hebben een prima argument is. Mijn wedervraag is dus waarom is dat een prima argument?
Los daarvan, de redenatie "dat is tussen eigenaren en CEO" suggereert dat deze twee partijen samen in een vacuum opereren. Ofwel vindt je vanuit ideoligsch perspectief dat dit niet uitmaakt. In het laatste geval zou het fijn zijn als je inhoudelijk zou kunnen uiteenzetten waarom de genoemde practische bezwaren/bedenkingen er niet toedoen of ondergeschik zijn.
Verder suggereer ik niets, de aandeelhouders zijn de eigenaar van een bedrijf, de CEO werkt voor hun, net zo goed als Bart de pijpfitter voor Henk's Loodgietersbedrijf werkt.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 07:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik begrijp dat het uitgespeld dient te worden, bij dezen:quote:Op vrijdag 29 juli 2016 15:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik zei
[..]
Verder suggereer ik niets, de aandeelhouders zijn de eigenaar van een bedrijf, de CEO werkt voor hun, net zo goed als Bart de pijpfitter voor Henk's Loodgietersbedrijf werkt.
We hadden afgesproken dat dit onder ons zou blijven.quote:
Werkten ze maar voor aandeelhouders q.q., dan kreeg zo'n CEO ook andere prikkels. CEO's werken juist vaak vooral voor degenen die van hun aandelen af willen. Beloon CEO's maar eens in aandelen die ze moeten houden, dan worden ondernemingen veel beter bestuurd.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 15:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik zei
[..]
Verder suggereer ik niets, de aandeelhouders zijn de eigenaar van een bedrijf, de CEO werkt voor hun
Sowieso zou het voor de duurzaamheid van het bedrijf veel beter zijn om de aandelen in handen van werknemers te leggen ipv passanten.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 18:43 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Werkten ze maar voor aandeelhouders q.q., dan kreeg zo'n CEO ook andere prikkels. CEO's werken juist vaak vooral voor degenen die van hun aandelen af willen. Beloon CEO's maar eens in aandelen die ze moeten houden, dan worden ondernemingen veel beter bestuurd.
Werknemers willen helemaal geen aandelen. Die willen gewoon elke maand hun vast bedrag gestort krijgen.quote:Op zondag 31 juli 2016 12:27 schreef keste010 het volgende:
[..]
Sowieso zou het voor de duurzaamheid van het bedrijf veel beter zijn om de aandelen in handen van werknemers te leggen ipv passanten.
Jouw aanname. Genoeg onderzoeken die laten zien dat werknemers meer inspraak willen in de bedrijfsvoering. Een aandeel is daar een goed middel toe.quote:Op zondag 31 juli 2016 13:04 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Werknemers willen helemaal geen aandelen. Die willen gewoon elke maand hun vast bedrag gestort krijgen.
Dan zouden ze ervoor kunnen kiezen om een gedeelte van hun salaris in de vorm van aandelen of opties uitbetaald te krijgen.quote:Op zondag 31 juli 2016 13:06 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jouw aanname. Genoeg onderzoeken die laten zien dat werknemers meer inspraak willen in de bedrijfsvoering. Een aandeel is daar een goed middel toe.
Jij reduceert werknemers tot apathische arbeiders en consumenten tot prijsvechters. Dat is letterlijk een waardeloos model.
Of de winst van het bedrijf. Oh nee wacht, want passanten gaan over die beslissing.quote:Op zondag 31 juli 2016 13:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dan zouden ze ervoor kunnen kiezen om een gedeelte van hun salaris in de vorm van aandelen of opties uitbetaald te krijgen.
Dat zou een beetje raar zijn want wat doen we in jaren met verlies? Passen de medewerkers dan bij?quote:Op zondag 31 juli 2016 13:28 schreef keste010 het volgende:
[..]
Of de winst van het bedrijf. Oh nee wacht, want passanten gaan over die beslissing.
Dat doen aandeelhouders in de regel ook niet.quote:Op maandag 1 augustus 2016 08:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat zou een beetje raar zijn want wat doen we in jaren met verlies? Passen de medewerkers dan bij?
Aandeelhouders zien hun aandeel toch minder waard worden?quote:Op maandag 1 augustus 2016 09:19 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat doen aandeelhouders in de regel ook niet.
Net zoals bij huidige aandeelhoudersstructuren wordt ook voor medewerkers het aandeel dan minder waard.quote:Op maandag 1 augustus 2016 08:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat zou een beetje raar zijn want wat doen we in jaren met verlies? Passen de medewerkers dan bij?
Me dunkt dat dit enkel aantrekkelijk is voor medewerkers met de ruimte om risico te nemen in hun inkomsten. Verdien je 15-25k per jaar, dan heb je elke euro nodig en kan je geen risico nemen. Verdien je 35-150k, dan kun je er voor kiezen een deel in aandelen uit te laten keren en daarmee iets meer volatiliteit toe te staan.quote:Op maandag 1 augustus 2016 10:39 schreef keste010 het volgende:
[..]
Net zoals bij huidige aandeelhoudersstructuren wordt ook voor medewerkers het aandeel dan minder waard.
Hoezo? Je kan toch gewoon het uitkeren van winst in aandelen los zien van de standaardsalarissen? Het ergste wat voor een werknemer kan gebeuren is dat het aandeel waardeloos wordt, maar in dat geval is dat waarschijnlijk niet het grootste probleem omdat het bedrijf dan op barsten staat.quote:Op maandag 1 augustus 2016 10:42 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Me dunkt dat dit enkel aantrekkelijk is voor medewerkers met de ruimte om risico te nemen in hun inkomsten. Verdien je 15-25k per jaar, dan heb je elke euro nodig en kan je geen risico nemen. Verdien je 35-150k, dan kun je er voor kiezen een deel in aandelen uit te laten keren en daarmee iets meer volatiliteit toe te staan.
Waarom zou een werknemer een extra winstpakket in aandelen krijgen?quote:Op maandag 1 augustus 2016 10:44 schreef keste010 het volgende:
[..]
Hoezo? Je kan toch gewoon het uitkeren van winst in aandelen los zien van de standaardsalarissen? Het ergste wat voor een werknemer kan gebeuren is dat het aandeel waardeloos wordt, maar in dat geval is dat waarschijnlijk niet het grootste probleem omdat het bedrijf dan op barsten staat.
Als een bedrijf winst maakt komt dit toch door het inzetten van productiefactoren? Arbeid is daar (weliswaar in steeds mindere mate) een groot deel van. Niet meer dan logisch dat werknemers ook in de winst mee mogen delen. Dat winst alleen een beloning zou moeten zijn op ondernemerschap (en loon de beloning op arbeid) is een geconstrueerd idee.quote:Op maandag 1 augustus 2016 11:08 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom zou een werknemer een extra winstpakket in aandelen krijgen?
Hoogstwaarschijnlijk zal hij er één en ander voor moeten laten. De vraag is dus of een werknemer een gegarandeerde cash-uitkering wil afstaan ten gunste van een aandelenpakket.
De werknemers delen, in veel gevallen, toch ook mee in de winst?quote:Op maandag 1 augustus 2016 11:15 schreef keste010 het volgende:
[..]
Als een bedrijf winst maakt komt dit toch door het inzetten van productiefactoren? Arbeid is daar (weliswaar in steeds mindere mate) een groot deel van. Niet meer dan logisch dat werknemers ook in de winst mee mogen delen. Dat winst alleen een beloning zou moeten zijn op ondernemerschap (en loon de beloning op arbeid) is een geconstrueerd idee.
Het dilemma dat jij opwerpt is meer een gevolg van de gemarginaliseerde positie van werknemers onderaan in de organisatiestructuur. Maar in de praktijk zullen deze werknemers dan ook relatief weinig aandelen krijgen.
Dat was vroeger, toen mensen nog een vast contract kregen. Dat was voor de tijd van de flex-dibilisering, de payrollers en detaceringen, voor de 3-contracten-and-your-out tijd.quote:Op maandag 1 augustus 2016 11:22 schreef GSbrder het volgende:
Ze krijgen een dertiende maand, of anderszins een winstuitkering of bonus.
Er krijgen nog steeds jaarlijks mensen een vast contract.quote:Op maandag 1 augustus 2016 11:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat was vroeger, toen mensen nog een vast contract kregen. Dat was voor de tijd van de flex-dibilisering, de payrollers en detaceringen, voor de 3-contracten-and-your-out tijd.
Ik zie eigenlijk maar één echt bezwaar, en dat is die in je tweede alinea over het handelen met voorkennis. Verder vind ik het voornamelijk aannames, gebaseerd op het model waar in een bedrijf alleen zou bestaan om het doel van maximale winst te realiseren. Mijn pleidooi ging erover dat het in handen geven van een deel (let op: een deel!) van de aandelen aan werknemers ervoor zorgt dat hun verbinding met het bedrijf sterker wordt en de lange termijn van het bedrijf beter gewaarborgd wordt. Niets let je om voor het overige deel van de aandelen (bijv. 50%) gewoon investeerders te zoeken.quote:Op maandag 1 augustus 2016 11:22 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De werknemers delen, in veel gevallen, toch ook mee in de winst?
Ze krijgen een dertiende maand, of anderszins een winstuitkering of bonus.
Daarnaast zal een bedrijf betere salarissen kunnen betalen als een bedrijf erg winstgevend is.
Wat jij voorstelt is - in veel gevallen - onverstandig ondernemerschap, want veel werknemers zitten niet te wachten op een gedwongen winkelnering in de zin van aandelen. Ook mag het niet altijd, want je hebt een verhoogde kans op handel met voorkennis. En ken je één van de meest tragische gevolgen van het Enron-schandaal nog, dat medewerkers ook hun pensioengeld verloren omdat het Enron-pensioen veel te veel exposure had in aandelen Enron?
Tenslotte is het "extraatje" gewoon geld waard, als je die aandelen niet aan werknemers geeft, maar verkoopt op de beurs, dan kan je de kapitaalpositie van je bedrijf versterken. Zo maak je het voor je bedrijf moeilijker geld aan te trekken om te investeren en te groeien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |