Dat concludeer ik niet uit die strip. Het gaat vooral over twee verschillende manieren waarop je kennisverwerving kunt benaderen.quote:Op maandag 18 juli 2016 15:02 schreef Kun-Aguero het volgende:
[..]
Die strip beweert dat christenen de enige zijn met een bias.
In principe wel ja.quote:Op maandag 18 juli 2016 15:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan heeft een kosmoloog dus verstand van alles
Moet ik nu dankjewel zeggen?quote:
Herhaling, lees graag terug.quote:Op maandag 18 juli 2016 00:30 schreef Molurus het volgende:
Het onderstreepte was nu juist waar ik een argument voor vraag.Waarom is dit een stelregel? Waarom zou die stelregel waar zijn?
Ben daar al op ingegaan. Of jij dat dubieus vindt, is toch echt jouw probleem, niet van de wetenschapper.quote:Op maandag 18 juli 2016 00:30 schreef Molurus het volgende:
Als we DNA zien als een verzameling informatie, wat in mijn ogen trouwens wel dubieus is, dan stel ik DNA voor als voorbeeld.
Herleid graag je illustratie naar DNA en de informatie daarbinnen.quote:Op maandag 18 juli 2016 00:30 schreef Molurus het volgende:
Het bekende voorbeeld: we zien eerder een schaduw aan voor een inbreker dan een inbreker voor een schaduw. Er zijn talloze van dit soort praktische voorbeelden, ook experimenten met kinderen die al heel snel doelen en intenties toekennen aan dingen die geen enkele vorm van intelligentie of bewustzijn hebben. Het zit ingebakken in de menselijke natuur.
Reeds uitgelegd dat het niet om de herkenbaarheid van cijfers en letters gaat, maar waar die voor staan. In John 1763 kunnen we door lezen de boodschap bepalen. Anders waren het slechts tekentjes die op letters of cijfers lijken.quote:Op maandag 18 juli 2016 00:30 schreef Molurus het volgende:
Aangezien dit voor mij bekende cijfers en letters zijn waarvan ik weet dat die worden gebruikt in menselijke taal, ja. Dat wil echter niet zeggen dat alles dat er ontworpen uitziet ook ontworpen of gemaakt is.
Dan wordt het tijd je definitie eens bij te stellen, of beter, je eens op het onderwerp in te lezen. Er is 100 procent sprake van interpretatie en semantiek en heb je dat eerder toegelicht. Lachwekkend dit.quote:Op maandag 18 juli 2016 00:30 schreef Molurus het volgende:
In mijn eigen definitie van het begrip bevat DNA geen informatie. Er is namelijk geen sprake van een interpretatie en semantiek. Het is zuiver een complexe structuur. En het is niet geheel duidelijk waar de scheidslijn tussen complexiteit en informatie nu precies ligt. Dat komt omdat 'interpretatie' en 'semantiek' beide tamelijk abstracte en daardoor onmeetbare begrippen zijn.
Is nu net waar het niet om draait.quote:Op maandag 18 juli 2016 00:30 schreef Molurus het volgende:
Dat is heel simpel: van het 1 weet ik hoe het tot stand komt, van het ander niet. (Dat is, als we het hebben over abiogenese. Dat de eindeloze complexiteit van DNA verder is ontstaan door evolutie - een geheel onintelligent proces - weet ik dan weer wel.)
Kortom: complexiteit impliceert niet dat er intelligentie achter zit. Er zijn ook genoeg voorbeelden waarin dat niet zo is.
Als je dat vindt, werkt nu eindelijk je gevoel voor logica. Houd dat eens vastquote:
Als gezegd is DNA een taal die gelezen, begrepen en in taken wordt omgezet; lees je eens in, want dit begint mij te vervelen en een keer stop ik de herhaling.quote:Op maandag 18 juli 2016 00:30 schreef Molurus het volgende:
Dat vind ik helemaal niet.DNA bevat geen taal of abstracte semantiek. Het is puur een geevolueerd bouw- en besturingsschema.
En dat geldt nu al voor de gehele DNA code? 't Wordt alsmaar boeiender. Het leven komt kennelijk al helemaal uit het niets.quote:Op maandag 18 juli 2016 00:30 schreef Molurus het volgende:
De vraag is vooral 'hoe is abiogenese tot stand gekomen?'
De gehele DNA code die we nu terugvinden in diverse dier- en plantensoorten is niet het resultaat van abiogenese maar van evolutie. De eerste vormen van leven hadden in alle waarschijnlijkheid geen replicerende DNA code.
Ook voor de zoveelste maal, het is niet een kwestie van niet weten, maar van wat we wel weten. Dáár zit het probleem en daar mag je de conclusie onmogelijk aan verbinden.quote:Op maandag 18 juli 2016 00:30 schreef Molurus het volgende:
Onzin. Je moet daar alleen wel argumenten voor aandragen die beter zijn dan "ik kan het niet anders verklaren".
Wederom herhaling, ik heb om die reden diverse vooraanstaande wetenschappers, incl. Dawkins, aangehaald.quote:Op maandag 18 juli 2016 00:30 schreef Molurus het volgende:
Dit is echt klinkklare onzin. Maar als je denkt dat het waar is zie ik graag een bron van een degelijke wetenschappelijke publicatie die dit beweert. Bij mijn weten bestaan die niet. Je zuigt dit echt uit je duim als je het mij vraagt.
Alleen al het idee van "voor minimalistisch levend organisme benodigde informatie" is complete onzin. Hoe bepaal je wat dat minimum is?
Want dat zul je toch echt moeten bepalen om ook maar iets van een kansberekening te kunnen maken. Bij mijn beste weten is dat nog nooit bepaald. Als jij denkt van wel dan hoor ik graag van je wie dat dan heeft gedaan en hoe.
Zoals Jakobus het formuleerde is "geloof zonder werken dood".quote:Op maandag 18 juli 2016 20:30 schreef Manke het volgende:
Tot geloof komen in Jezus dmv logica of bewijs, zorgt er niet voor dat je gered bent (zoals ik zelf ondervonden heb) . Het draait om aan het einde van jezelf komen gevolgd door 'total surrender'
En hoe Jezus het zelf zei:quote:Op maandag 18 juli 2016 21:03 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Zoals Jakobus het formuleerde is "geloof zonder werken dood".
Hij zegt verder: "Gij gelooft toch dat er één God is? Daaraan doet gij heel goed. En toch geloven de demonen ook en zij sidderen." Kortom, geloof alleen is onvoldoende.
"Al spreek ik de talen van mensen en van engelen, maar heb geen liefde, dan ben ik een klinkend [stuk] koper of een schallende cimbaal geworden. 2 En al heb ik de gave van profeteren en ben vertrouwd met alle heilige geheimen en alle kennis, en al bezit ik al het geloof, zodat ik bergen kan verzetten, maar heb geen liefde, dan ben ik niets" zei Paulus.
Wat heb je verder "zelf ondervonden" i.v.m. 'redding'?
Wat je precies met je laatste zin bedoeld, is mij niet helemaal duidelijk.
Tis niet compleet zinloos, elk nadeel hep ze voordeel.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 16:01 schreef OeJ het volgende:
Als er een god is, zou je tenminste een aantal mensen in je leven tegenkomen, die recht doen aan wie je bent. Zulks is niet het geval? Je bent verloren. Hopeloos verloren.
Het idee van een god is compleet zinloos.![]()
![]()
![]()
![]()
Sounds like a plan!quote:Op zaterdag 2 juli 2016 16:23 schreef OeJ het volgende:
Er is een oplossing: je moet jezelf beloven - beloven - om NOOIT, NOOIT, NOOIT, NOOIT, NOOIT (meer) in de val te trappen. 'Emosies' - en al die onzinnige dingen meer - uitschakelen.
Dan red je 't wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.edit:Grappig dat je dit zegt.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 19:21 schreef OeJ het volgende:
De vraag of (er) (een) god bestaat is niet eens interessant.
De mens is van nature een door-en-door rot persoon. Door-en-door.
Wie dat tegenspreekt, leeft werkelijk niet in de realiteit.
Ben het grotendeels met je eens, maar niet alle mensen zijn door en door rot. Ik ben ze zelf tegengekomen, mensen bij wie deze rotheid gewoonweg afwezig is, ze bestaan wel, maar vormen een kleine minderheid.
Niet dat dit de meerderheid wat boeit, die is ze liever kwijt dan rijk (want anders is het zo confronterend he?)
trouwens ook wel grappig dat ik 3x toevallig dezelfde heb gequote![]()
Oei weer dat calvinistisch zwartkijken. Kijk eens beter om je heen: de meeste nensen houden zich gewoon aan de verkeersregels, De meeste mensen zijn lief voor elkaar, dat zit in onze genen.quote:Op maandag 18 juli 2016 21:33 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Grappig dat je dit zegt.
Ben het grotendeels met je eens, maar niet alle mensen zijn door en door rot. Ik ben ze zelf tegengekomen, mensen bij wie deze rotheid gewoonweg afwezig is, ze bestaan wel, maar vormen een kleine minderheid.
Niet dat dit de meerderheid wat boeit, die is ze liever kwijt dan rijk (want anders is het zo confronterend he?)
Je hoeft niet meteen zo'n denigrerende houding naar me aan te nemen, dat zegt al meer over jou dan over mij.quote:Op maandag 18 juli 2016 21:55 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Oei weer dat calvinistisch zwartkijken. Kijk eens beter om je heen: de meeste nensen houden zich gewoon aan de verkeersregels, De meeste mensen zijn lief voor elkaar, dat zit in onze genen.
Achter een facade van correctheid schuilt nogal eens wat narigheid.quote:Op maandag 18 juli 2016 21:55 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Oei weer dat calvinistisch zwartkijken. Kijk eens beter om je heen: de meeste nensen houden zich gewoon aan de verkeersregels, De meeste mensen zijn lief voor elkaar, dat zit in onze genen.
Je snapt het niet, hé?quote:Op donderdag 14 juli 2016 16:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Zoals vliegende vissen en vliegend hert.
Waarom noem je die Bijbelse uitspraken dan wetenschappelijk? Daar is geen toetsing aan vooraf gegaan. Evolutie op macro niveau is niet direct aantoonbaar op basis van inductie, maar wel herleidbaar op basis van toetsbare gegevens, zoals mutaties op micro niveau, DNA onderzoek, fysiologie (ed) en logisch redeneren op basis van die gegevens. Dat maakt het echter niet onwetenschappelijk. De mechaniek van evolutie is wellicht nog niet geheel verfijnd, maar in grote lijnen is de evolutietheorie uiterst waarschijnlijk.quote:Op donderdag 14 juli 2016 14:47 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Ja, en waarbij dus de uitspraak als feit en kennis door het leven mag.
Achterliggend is er vanzelfsprekend sprake van wat jij noemt; om die reden is de evolutie theorie ook onwetenschappelijk en dus geen feit.
Zo kom je tot het weten, ofwel de wetenschappelijke uitspraak zelf, waarop de vraag betrekking had. Je moet het niet omdraaien.
Roddels kennen principieel geen achterliggende wetenschappelijke toetsing.
Wat heeft het bestaan van het leven nou met kansen te maken? Een kans is een beschouwing in retrospectie, specifiek een meetlint (en net als complexiteit, niet meer dan een perspectief) die mensen aanhouden. Wat is dat is. Kansen zijn totaal niet van belang in de afweging, wel of geen God, wel of geen evolutie.quote:Wat uit wetenschappelijk onderzoek al lang vast staat, is dat voor leven ONTSTELLEND veel informatie nodig is. En dat je al heel snel op een kans van 0 aanbelandt als je de kans op toeval voor een ongeleid proces berekent, dat tot die informatie heeft geleid. Graag dus je wetenschappelijke bron waaruit het tegendeel blijkt.
Dat is dan ook nooit gebeurt. Zo wel, bewijs het maar. Zelfs als het occulte van toepassing zou zijn, dan zou dit zich nog steeds via bepaalde wetmatigheden tot stand komen, zoals causaliteit. Zelfs het occulte zou dus herhaalbaar aangetoond kunnen worden. Niemand die het echter tot werkelijkheid kan maken, dus is er geen reden om het bestaan er van te overwegen. Verder, er is geen bovennatuurlijke, natuurlijke onderscheiding, zodra iets IS. Oftewel, bovennatuurlijk bestaat per definitie niet, althans niet volgens de definities die we hier hanteren.quote:Natuurwetten mogen niet worden overschreden zonder oorzaak. Als dat toch gebeurt en er is geen natuurlijke oorzaak, weet je hoe laat het is. En al helemaal als het occulte in het spel is.
"Natuurwet" hangt ook af van de theorie of paradigma waarin je iets bekijkt. Eigenlijk is het een heel ongelukkig woord.quote:
Omdat, als je een kans uitrekent en die blijkt erg laag te zijn, dit een indicatie kan zijn dat je een mechanisme over het hoofd ziet dat de kans vergroot. Denk bijvoorbeeld aan Hoyle's motivatie voor C-12 resonantie. Dit is ook weer gerelateerd aan finetuning.quote:Op dinsdag 19 juli 2016 23:38 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Wat heeft het bestaan van het leven nou met kansen te maken?
Volgens mij, betekent het eerder dat wij geen goed begrip hebben van de natuurwetten. Het schendt niet, alleen vanuit onze kijk, die klaarblijkelijk te beperkt is op dit gebied.quote:Op woensdag 20 juli 2016 09:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Natuurwet" hangt ook af van de theorie of paradigma waarin je iets bekijkt. Eigenlijk is het een heel ongelukkig woord.
De kwantummechanica schendt klassieke natuurwetten; denk bijvoorbeeld aan tunneling. De kosmologische constante schendt klassiek energiebehoud omdat met de expansie er constant energie lijkt bij te komen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dit is natuurlijk weer gerelateerd aan mijn eerdere vraag aan Loekie, bedoeld om aan te geven dat je geen natuurwetenschappelijke verklaringen in de toekomst kunt uitsluiten.
Dat kan wel zo zijn, maar het ontstaan van leven heeft niets met kansen te maken. Een kans duidt op meerdere mogelijkheden. Deze mogelijkheden zijn theoretisch en bestaan alleen in ons "hoofd". Er is altijd slechts één uitkomst. Natuurlijk, kun je kansenberekening toepassen in onderzoek om tot nieuwe gegevens te komen, maar dat zegt niets bepalends over wat is en wat zal zijn. Denken in kansen betekent niet meer dan niet voldoende informatie hebben om de enige mogelijke uitkomst te kennen.quote:Op woensdag 20 juli 2016 09:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat, als je een kans uitrekent en die blijkt erg laag te zijn, dit een indicatie kan zijn dat je een mechanisme over het hoofd ziet dat de kans vergroot. Denk bijvoorbeeld aan Hoyle's motivatie voor C-12 resonantie. Dit is ook weer gerelateerd aan finetuning.
Hoezo deningrerend? Iemand continu inwrijven dat die door en door verrot is terwijl de praktijk totaal het tegenovergestelde laat zien, zegt heel veel over de fundamenteel zwartgallige calvinistische mindset. Maar troost je: de katholieken zijn geen haar beter met hun: "door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn grote schuld."quote:Op maandag 18 juli 2016 21:58 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je hoeft niet meteen zo'n denigrerende houding naar me aan te nemen, dat zegt al meer over jou dan over mij.
Je had bijvoorbeeld ook kunnen vragen "waarom" ik dit zeg (en reageerde op een ander die ogenschijnlijk een vergelijkbare mening heeft).
Hint: Iemand die lief -doet-, hoeft niet per definitie lief te -zijn-.
Is een beetje als de cijfers van je lot kiezen op basis van de kleur van het hondenschijt in het gras. Dan win je omdat je een irrationeel debieltje bent.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 15:59 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Maar wat ik me dan afvraag is dat ALS God bestaat, is het dan NOG STEEDS irrationeel om in God te geloven?
Of hoe zou dat dan in dat hypothetische geval werken?
Evolutietheorie is genetisch bewezen. Als bij jou en je ouders een DNA-test wordt uitgevoerd waaruit blijkt dat het jouw ouders zijn, dan is het toch een feit dat het jouw ouders zijn?quote:Op donderdag 14 juli 2016 14:47 schreef Loekie111 het volgende:
[..]
Ja, en waarbij dus de uitspraak als feit en kennis door het leven mag.
Achterliggend is er vanzelfsprekend sprake van wat jij noemt; om die reden is de evolutie theorie ook onwetenschappelijk en dus geen feit.
Zo kom je tot het weten, ofwel de wetenschappelijke uitspraak zelf, waarop de vraag betrekking had. Je moet het niet omdraaien.
Roddels kennen principieel geen achterliggende wetenschappelijke toetsing.
Nou dat is vrij duidelijk. God bestaat niet.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 03:10 schreef RobbieRonald het volgende:
Ik zou graag willen weten hoe God het universum en alle dieren heeft geschapen. Dat iemand gelooft dat een God hiervoor verantwoordelijk is is één ding maar hoe hij dit deed is een weer ander verhaal.
Vaak wordt "de wetenschap" verweten dat men geen antwoord kan geven op de vraag hoe het universum of het allereerste leven kon ontstaan. "Iets kan niet uit niets ontstaan" lees je dan. Dat geldt andersom dan natuurlijk net zo. Hoe schiep God iets uit het niets?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |