Echte gelovigen denken niet op die manier. God is alles, hoe kan je een aversie hebben tegen alles? Tegen jezelf dan eigenlijk, wij zijn immers naar zijn beeld geschapen (volgens het geloof).quote:Op zondag 17 juli 2016 01:28 schreef RobbieRonald het volgende:
Zijn er ook gelovigen die een aversie hebben tegenover hun God?
Ik kan ergens best wel begrijpen dat mensen heilig overtuigd kunnen zijn van het bestaan van Goden maar hoe kan het dat iedere gelovige die ik tegenkom alleen maar positief is over zijn/haar God?
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit protesten van gelovigen tegen het handelen van God gezien. Tenzij ik iets gemist heb natuurlijk.
Lijkt op zelfbescherming, wat wel weer logisch klinkt. Aan de andere kant ben ik vrijwel iedere dag kritisch op mezelf, God's evenbeeldquote:Op zondag 17 juli 2016 01:34 schreef Impressme het volgende:
[..]
Echte gelovigen denken niet op die manier. God is alles, hoe kan je een aversie hebben tegen alles? Tegen jezelf dan eigenlijk, wij zijn immers naar zijn beeld geschapen (volgens het geloof).
Het onderstreepte was nu juist waar ik een argument voor vraag.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:22 schreef Loekie111 het volgende:
Wat betreft je vraag over informatie i.r.t. een scheppende god, als stelregel steekt er achter informatie altijd intelligentie.
Als we DNA zien als een verzameling informatie, wat in mijn ogen trouwens wel dubieus is, dan stel ik DNA voor als voorbeeld.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:22 schreef Loekie111 het volgende:
En als jij een voorbeeld hebt van het tegengestelde, voel je vrij dat te delen.
Te snel zelfs. We zien overal intelligentie in, ook in dingen die helemaal niet intelligent zijn.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:22 schreef Loekie111 het volgende:
Wij mensen herkennen achterliggende intelligentie i.h.a. heel snel.
Aangezien dit voor mij bekende cijfers en letters zijn waarvan ik weet dat die worden gebruikt in menselijke taal, ja. Dat wil echter niet zeggen dat alles dat er ontworpen uitziet ook ontworpen of gemaakt is.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:22 schreef Loekie111 het volgende:
'De_tevreden_atheïst' heb ik dat eens geïllustreerd met een inkerving in een stukje rots op een onbewoond eilandje. Er staat 'John 1726'.
In de regel iedereen herkent dit als afkomstig van iemand die dat er eens in gebeiteld heeft en niet als een toevallig inslijten als resultante van een samenspel van water, zon, zand en wind. Ik neem aan jij toch ook wel?
In mijn eigen definitie van het begrip bevat DNA geen informatie. Er is namelijk geen sprake van een interpretatie en semantiek. Het is zuiver een complexe structuur. En het is niet geheel duidelijk waar de scheidslijn tussen complexiteit en informatie nu precies ligt. Dat komt omdat 'interpretatie' en 'semantiek' beide tamelijk abstracte en daardoor onmeetbare begrippen zijn.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:22 schreef Loekie111 het volgende:
We hebben toen even stil gestaan bij de definitie van informatie en ik meen dat jij daar zelf op had geantwoord. Geen twijfel dat het hier om informatie gaat en geen wetenschapper die het ontkent.
Dat is heel simpel: van het 1 weet ik hoe het tot stand komt, van het ander niet. (Dat is, als we het hebben over abiogenese. Dat de eindeloze complexiteit van DNA verder is ontstaan door evolutie - een geheel onintelligent proces - weet ik dan weer wel.)quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:22 schreef Loekie111 het volgende:
Als jij een paar simpele tekens in een rots al gelijk schakelt met intelligentie, waarom dan niet een eindeloze reeks tekens die de code voor leven herbergen, incl. een daarop passend informatie lezend en verwerkend systeem?
Hoe ver heen moet je zijn om dit niet te (willen) erkennen?
Klopt.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:22 schreef Loekie111 het volgende:
Als wij uit de ruimte plotseling een code ontvangen, die we na enig ontcijferen ook nog herkennen als informatie - wellicht iets als "wij zijn bewoners van Mars, wie zijn jullie?" - dan zou jij met dit korte zinnetje al geen enkele twijfel hebben over de informatievraag en dito achterliggende intelligentie.
Dat vind ik helemaal niet.quote:
De vraag is vooral 'hoe is abiogenese tot stand gekomen?'quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:22 schreef Loekie111 het volgende:
Bij informatie van het DNA vraagt elke wetenschapper zich af hoe het tot stand is gekomen.
Onzin. Je moet daar alleen wel argumenten voor aandragen die beter zijn dan "ik kan het niet anders verklaren".quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:22 schreef Loekie111 het volgende:
Een goddelijke voet tussen de deur wordt a priori niet getolereerd.
Dit is echt klinkklare onzin. Maar als je denkt dat het waar is zie ik graag een bron van een degelijke wetenschappelijke publicatie die dit beweert. Bij mijn weten bestaan die niet. Je zuigt dit echt uit je duim als je het mij vraagt.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 10:22 schreef Loekie111 het volgende:
Blijft de vraag staan en zegt men "wij weten het niet". Natuurlijk wordt gezocht in de richting van het toeval; maar de kansberekening toegepast op de voor een minimalistisch levend organisme benodigde informatie geeft (helaas voor jou) een regelrechte onmogelijkheid van toevallige processen aan.
Dit zou Herman Philipse een "abrahamitisch vooroordeel" noemen. Er zijn meer dan genoeg religies waarin de goden zelf moreel compleet onbetrouwbaar zijn.quote:Op zondag 17 juli 2016 01:28 schreef RobbieRonald het volgende:
Ik kan ergens best wel begrijpen dat mensen heilig overtuigd kunnen zijn van het bestaan van Goden maar hoe kan het dat iedere gelovige die ik tegenkom alleen maar positief is over zijn/haar God?
Ik heb bijvoorbeeld nog nooit protesten van gelovigen tegen het handelen van God gezien. Tenzij ik iets gemist heb natuurlijk.
De meeste mensen zitten zo in elkaar, en de enige conclusie die ik daaruit kan trekken is dat het somehow bevordelijk is voor het succes van de genen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 00:19 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik kan geen rationele argumentatie bedenken bij het feit om anderen altijd een tweede kans te bieden, andere mensen die het goed verknald hebben toch weer een kans te bieden en vertrouwen in te stellen. Toch geloof ik dat het beter is te vergeven en een schone lei aan te bieden dan een rechtvaardige consequentie te willen.
De liefde is ook iets waarin ik zou stellen dat er geen rationeel overtuigende argumentatie is. Een persoon die onvoorwaardelijk voor een ander kiest? Iemand eeuwige trouw beloven, zonder te weten wat de toekomst precies zal brengen? Of wanneer je keer op keer alleen maar blauwtjes hebt gelopen tóch weer een stap durven zetten, het risico lopende weer afgewezen te worden? Kan je daar iemand op rationele wijze van overtuigen, of is dat een stap van geloof?
Sport lijkt me duidelijk, uitstekend voor het ontwikkelen van vaardigheden en trainen van je lichaam. Kunst en muziek zijn iets lastiger, maar die dragen ongetwijfeld ook bij aan het ontwikkelen van abstract denkvermogen en het scherp houden van je geest.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 00:19 schreef Jovatov het volgende:
Je durft zelfs te stellen dat er geen reele waarde aan iets is, dan als het rationeel onderbouwd kan worden. Maar wat denk je dan van sport, kunst, muziek? Kan je rationeel onderbouwen waarom die dingen waarde hebben?
Bezien vanuit evolutie is het heel logisch om een voorkeur te hebben voor de omgeving en cultuur waarin je bent opgegroeid. Lijkt me eigenlijk niet zo heel mysterieus.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 00:19 schreef Jovatov het volgende:
De liefde voor de voetbalclub voor de stad waarin je geboren bent. Is dat rationeel om te stellen dat dat je favoriete voetbalclub is, simpelweg omdat je daar geboren bent?
Omdat in jouw evolutionaire geschiedenis het eigenlijk altijd zo is geweest dat mensen in de directe omgeving van waar jij bent opgegroeid meer van jouw genen bezitten dan mensen die verder weg leven. Jouw voorkeur voor die omgeving en vooral die mensen draagt indirect bij aan het succes van jouw genen.quote:Op vrijdag 8 juli 2016 00:19 schreef Jovatov het volgende:
Als het puur afhankelijk is van de locatie van je geboorte, iets waar je zelf geen invloed op hebt, hoe rationeel is het dan om zo met een club mee te leven en daar , lijkt mij, zo'n waarde aan te hechten?
Omdat onwaarschijnlijkheid en onwetendheid beide uitsluitend iets zeggen over degene die tracht X te begrijpen. Het zegt niks over X zelf.quote:Op zondag 10 juli 2016 20:35 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Hoe zo is een argument vanuit onwaarschijnlijkheid (of zoals je zegt het ad ignorantiam) geen juist argument?
Klopt. Dat is dan een alleszins redelijke deductie op basis van:quote:Op zondag 10 juli 2016 20:35 schreef peterkailey het volgende:
Stel dat je een kind hebt en er is op de muur getekend, dan is het heel onwaarschijnlijk dat dat uit zich zelf is gebeurd toch?
Dus dan trek je soort van de conclusie (zonder 100% objectief overtuigd te zijn) dat je kind dat heeft gedaan.
Het fundamentele verschil is dat we weten hoe kindertekeningen tot stand komen, en niet weten hoe universa tot stand komen. We hebben tenslotte nooit een universum tot stand zien komen, laat staan dat we weten hoe dat dan gebeurt.quote:Op zondag 10 juli 2016 20:35 schreef peterkailey het volgende:
Wat is dan het verschil tussen dit voorbeeld en het 'complexe' universum?
Dit is mogelijk al een grensgeval. Ik kan niet uitsluiten dat metalen ringen ook door natuurlijke processen tot stand kunnen komen. Als we het hebben over complexere items waarvan we weten dat die door mensen worden gemaakt, ja. Dan mogelijk wel.quote:Op zondag 10 juli 2016 20:35 schreef peterkailey het volgende:
Of een ander voorbeeld: "als ruimtevaarders bijvoorbeeld twee sleutelringetjes in elkaar vinden (zoals aan je sleutelbos) op mars, is het logisch dat niet logisch dat we de conclusie trekken dat dat een object is dat door mensen is gemaakt en daar (wellicht per ongeluk of voor de grap) is achtergelaten?
Als we daar vanuit gaan is het onderstreepte nooit de reden. Dan moet de reden zijn dat we kennis hebben van manieren waarop het gevormd wordt.quote:Op zondag 10 juli 2016 20:35 schreef peterkailey het volgende:
We gaan er zeg maar vanuit dat het niet is gevormd door de planeet zelf omdat we nog nooit de natuur zoiets hebben zien doen.
Bedoelt hij dat abiogenese onmogelijk is? Ook dat lijkt me vooral een "ik kan niet bedenken hoe" argument. Dat hij dat niet kan bedenken is geen argument voor zijn bewering. De bewering zou alsnog waar kunnen zijn, maar zijn onvermogen om een verklaring te bedenken is geen geldig argument.quote:Op zondag 10 juli 2016 20:35 schreef peterkailey het volgende:
Dit is een argument dat zondag werd aangehaald door mijn gesprekspartner. Hij doelt ermee vooral op leven, en dat dat niet uit niets kan ontstaan.
Zoals gezegd, dat hij niet weet hoe leven kan ontstaan betekent natuurlijk niet dat het onmogelijk is. Verder is het begrip "niet-materieel" vrij problematisch. Zover ik ooit heb kunnen ontdekken is het een volmaakt betekenisloos begrip.quote:Op zondag 10 juli 2016 20:35 schreef peterkailey het volgende:
Hij gelooft wel in dat evolutie deel kan hebben gemaakt aan het proces van leven en als verklaring voor verscheidene diersoorten, maar gelooft wel dat een niet materiële 'maker' het heeft bedacht. Heeft hij in dat voorbeeld ergens een punt of redeneert hij ergens fout?
Dat hoeft niet eens; het kan ook meegelift zijn met genen die bevorderlijk zijn voor overleven.quote:Op maandag 18 juli 2016 01:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
De meeste mensen zitten zo in elkaar, en de enige conclusie die ik daaruit kan trekken is dat het somehow bevordelijk is voor het succes van de genen.
https://en.wikipedia.org/wiki/God_on_Trialquote:Op zondag 17 juli 2016 01:28 schreef RobbieRonald het volgende:
Dit klinkt voor mij bijna als een orthodox gelovige. 'Het werkt nu eenmaal zo, ik snap niet hoe, maar ik denk dus dat het wel bevorderlijk is voor de genen.'.quote:Op maandag 18 juli 2016 01:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
De meeste mensen zitten zo in elkaar, en de enige conclusie die ik daaruit kan trekken is dat het somehow bevordelijk is voor het succes van de genen.Dat impliceert overigens niet dat mensen ook begrijpen hoe dat werkt. Anders gezegd: dat iets in potentie rationeel onderbouwd kan worden betekent nog niet dat specifieke mensen dat ook kunnen.
De meeste levende wezens, inclusief mensen, begrijpen totaal niet hoe hun gedrag is gevormd door evolutie.
Zeker wat betreft specifieke voetbalclub en de voordelen van sport ben ik het wel met je eens.quote:[..]
Sport lijkt me duidelijk, uitstekend voor het ontwikkelen van vaardigheden en trainen van je lichaam. Kunst en muziek zijn iets lastiger, maar die dragen ongetwijfeld ook bij aan het ontwikkelen van abstract denkvermogen en het scherp houden van je geest.
[..]
Bezien vanuit evolutie is het heel logisch om een voorkeur te hebben voor de omgeving en cultuur waarin je bent opgegroeid. Lijkt me eigenlijk niet zo heel mysterieus.
[..]
Omdat in jouw evolutionaire geschiedenis het eigenlijk altijd zo is geweest dat mensen in de directe omgeving van waar jij bent opgegroeid meer van jouw genen bezitten dan mensen die verder weg leven. Jouw voorkeur voor die omgeving en vooral die mensen draagt indirect bij aan het succes van jouw genen.
Een heel groot voordeel dat de evolutiehypothese heeft boven de godshypothese is dat we van evolutie weten dat het bestaat.quote:Op maandag 18 juli 2016 10:42 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dit klinkt voor mij bijna als een orthodox gelovige. 'Het werkt nu eenmaal zo, ik snap niet hoe, maar ik denk dus dat het wel bevorderlijk is voor de genen.'.
Argument from ignorance zeg maar.
En dan heeft de God-hypothese mijns inziens nog het voordeel dat het per definitie niet te snappen is. En dus een meer passende hypothese.
Succes van culturele gebruiken zelf kan ook tellen, je hebt helemaal gelijk.quote:Op maandag 18 juli 2016 08:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat hoeft niet eens; het kan ook meegelift zijn met genen die bevorderlijk zijn voor overleven.
Het kan ook nurture zijn ipv nature. Gevoed door Hollywood
Van fotosynthese weten we ook dat het bestaat. Maar dat maakt nog niet dat de onbegrijpelijke keus voor liefde dan met fotosynthese te maken zal hebben.quote:Op maandag 18 juli 2016 11:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een heel groot voordeel dat de evolutiehypothese heeft boven de godshypothese is dat we van evolutie weten dat het bestaat.
Je kunt je verklaringen inderdaad beter zoeken in verschijnselen waarvan je weet dat ze bestaan *en* die mogelijk invloed hebben op datgene dat je probeert te verklaren.quote:Op maandag 18 juli 2016 12:12 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Van fotosynthese weten we ook dat het bestaat. Maar dat maakt nog niet dat de onbegrijpelijke keus voor liefde dan met fotosynthese te maken zal hebben.
Als religie het resultaat is van evolutie dan is dat strikt genomen zijn vakgebied.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:22 schreef Kun-Aguero het volgende:
Richard Dawkins heeft ook opeens kennis van religie, laat hem lekker bij zijn vakgebied biologie blijven.
Zo kan je overal wel een link leggen naar een ander vakgebied, het is zeker niet onwaar dat Dawkins met zijn retoriek voor mensen een autoriteit is terwijl hij over veel zaken geen kennis heeft.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als religie het resultaat is van evolutie dan is dat strikt genomen zijn vakgebied.
En dat lijkt me an sich redelijk plausibel.
Hij heeft inderdaad betrekkelijk weinig kennis van de details van diverse religies, hij is geen theoloog. Maar dat geldt evengoed voor de details biologisch leven.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:36 schreef Kun-Aguero het volgende:
[..]
Zo kan je overal wel een link leggen naar een ander vakgebied, het is zeker niet onwaar dat Dawkins met zijn retoriek voor mensen een autoriteit is terwijl hij over veel zaken geen kennis heeft.
Dat het evolutionaire oorsprongen heeft kan prima en kan prima onderzocht worden maar grote delen van zijn betogen gaan over de bijbel terwijl hij daar nu juist bar weinig van weet.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hij heeft betrekkelijk weinig kennis van de details van diverse religies. Maar dat geldt evengoed voor biologisch leven.
Hij heeft meer verstand van de mechanismes die genetische maar ook culturele veranderingen sturen.
De links is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Het is een heel vakgebied genaamd memetica, waar Dawkins min of meer de geestelijk vader van is.
Diverse mensen zijn bezig met de evolutionaire achtergrond van religie, niet alleen Dawkins. Een tweetal voorbeelden:
Zijn detailkennis is inderdaad beperkt, en het zou beter zijn als hij zich zou richten op de aspecten die binnen zijn vakgebied vallen, dat ben ik wel met je eens.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:43 schreef Kun-Aguero het volgende:
[..]
Dat het evolutionaire oorsprongen heeft kan prima en kan prima onderzocht worden maar grote delen van zijn betogen gaan over de bijbel terwijl hij daar nu juist bar weinig van weet.
Niemand beweert dat, zelfs Dawkins niet.quote:Op maandag 18 juli 2016 13:43 schreef Kun-Aguero het volgende:
Verder is een evolutionaire oorsprong van religie geen ontkrachting van religie.
Ik had nog dat beeld van 10 jaar geleden dan nog in mijn hoofdquote:Op maandag 18 juli 2016 13:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zijn detailkennis is inderdaad beperkt, en het zou beter zijn als hij zich zou richten op de aspecten die binnen zijn vakgebied vallen, dat ben ik wel met je eens.
Aan de andere kant denk ik niet dat als Dawkins 'on tour' op diverse podia in discussie gaat over religie dat hij daar nu echt zit als wetenschapper. Meer als academicus met een nogal uitgesproken mening over religie. En ik zie niet direct waarom dat verkeerd zou zijn.
Wetenschappers zijn, naast wetenschappers, ook gewoon mensen met diverse meningen over vanalles en nog wat.
[..]
Niemand beweert dat, zelfs Dawkins niet.
Behoorlijk arrogant om te denken dat niet gelovigen nooit belangen hebben en open staan voor alles.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 17:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ja vertel je methodiek eens, die wijkt volgens mij af van de wetenschappelijke methode die begint met een nulhypothese, en hanteren Occams scheermes.
Jij begint met een Godhypothese.
[ afbeelding ]
Wie beweert dat dan?quote:Op maandag 18 juli 2016 13:58 schreef Kun-Aguero het volgende:
[..]
Behoorlijk arrogant om te denken dat niet gelovigen nooit belangen hebben en open staan voor alles.
Die strip beweert dat christenen de enige zijn met een bias.quote:Op maandag 18 juli 2016 14:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie beweert dat dan?
Iedereen zit vol met biassen. Dat laat niet weg dat als je op zoek bent naar de waarheid je er verstandig aan doet om die biassen zo veel mogelijk te bestrijden.
Dan heeft een kosmoloog dus verstand van allesquote:Op maandag 18 juli 2016 13:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als religie het resultaat is van evolutie dan is dat strikt genomen zijn vakgebied.
En dat lijkt me an sich redelijk plausibel.
Stripjes zijn nogal es simplistisch. Anders passen ze niet in een krant.quote:Op maandag 18 juli 2016 15:02 schreef Kun-Aguero het volgende:
[..]
Die strip beweert dat christenen de enige zijn met een bias.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |