Maar wat ik me dan afvraag is dat ALS God bestaat, is het dan NOG STEEDS irrationeel om in God te geloven?quote:Op zaterdag 2 juli 2016 15:51 schreef Jovatov het volgende:
Je vooronderstelling is dat geloof in God rationeel en logisch moet zijn.
Terwijl geloof in God mijns inziens inherent niet rationeel en onlogisch is.
Verder stel je terechte vragen over de objectiviteit van de mens. Je stipt de beperktheid van de mens aan, en dan kan je je inderdaad afvragen of de mens uberhaupt ooit iets echt objectief kan weten. Over deze werkelijkheid alleen al, laat staan over zoiets ontastbaars als God.
Des te meer reden om te stellen dat geloof in God niet rationeel/logisch te bewijzen valt. Zolang je je vooronderstelling 'geloof in God moet rationeel/logisch zijn' aanhoudt kan je dus met een gerust hart geloof wegwuiven.
Maar op het moment dat je loslaat dat geloof in God rationeel of logisch moet zijn, is er van alles mogelijk.
Althans, zo zie ik het.
Ik denk dat geloof in God nooit rationeel sluitend te maken is. Dus: Als God bestaat en je gelooft erin, dan maakt dat het geloof daarin nog niet tot een rationeel besluit.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 15:59 schreef peterkailey het volgende:
[..]
Maar wat ik me dan afvraag is dat ALS God bestaat, is het dan NOG STEEDS irrationeel om in God te geloven?
Of hoe zou dat dan in dat hypothetische geval werken?
Mee eens. Maar dat houdt wel in dat de mens per definitie niet rationeel kan zijn lijkt me?quote:Op zaterdag 2 juli 2016 16:17 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Ik denk dat geloof in God nooit rationeel sluitend te maken is. Dus: Als God bestaat en je gelooft erin, dan maakt dat het geloof daarin nog niet tot een rationeel besluit.
Stel dat je een munt opgooit en je gelooft dat het op munt zal vallen, en dat doet hij. Het feit dat je goed hebt gegokt maakt het nog niet tot een rationeel besluit. Net als op welke kant de munt valt is het (volgens mij) niet rationeel mogelijk te weten of God bestaat
Interessante punten die je opnoemt. Ik heb ook wel van nature dat ik dan het idee krijg dat een ontwerp logischer is. Maar kan ik op die besluitvorming wel vertrouwen? Is het dan ook per se logischer?quote:Op zaterdag 2 juli 2016 17:20 schreef alwaysbenice het volgende:
Ik vind het geen gek idee, en in mijn ervaring kan de realiteit het zich doen bewijzen door een aaneenvoeging van synchroniciteit te laten zien.
Voordat dit voor mij gebeurde werd mij dit verteld dat voorkomt wanneer je meer van je echte zelf wordt (echte zelf gedefinieerd als je ziel basically, die bestaat als bewustzijn los van de menselijke cultuur), door eerlijker te zijn naar jezelf en je omgeving, je passie te volgen (dus te doen wat jij leuk vind), en weet dat het verbonden is met alles.
En het heeft zichzelf aan mij persoonlijk sterk bewezen.
Los hiervan kan men ook de persoonlijke ervaring hebben dat men een ervaring heeft die bewustzijns-vergrotend is en dat inderdaad een soort ego-loos Gods perspectief duidt.
Daarnaast zijn de volgende argumenten sterk:
-We zien een leven dat intelligentie bevat, intelligente systemen en patronen. Bijv. in de wis en natuurkunde, die patronen hebben we ontdekt en niet bedacht.
-We hebben allemaal bewustzijn. Hoe is het in godsnaam mogelijk (no pun intended) dat uit zogenaamde dode materie allemaal de zelfde awareness doet verschijnen.
-Het menselijk bewustzijn heeft als mogelijkheid om alle abstracte dingen te ervaren zoals muziek, humor, dans, creativiteit etc.
Het komt dus neer op de vraag, is het logischer om er van uit te gaan dat al deze dingen als toeval zijn ontstaan uit dode materie?
Of het logischer dat een onderliggend intelligent bewustzijn dit bedacht heeft.
En de 2e optie komt overeen met ervaringen zoals synchroniciteit, bijna doods ervaringen, mystieke eenheids ervaringen, Gods ervaringen, gedeelde dromen, etc.
En ook laat quantum mechanica overigens zien dat materie niet bestaat als een vast deeltje zolang het nog niet geobserveerd wordt, maar als een golf van niet gemanifesteerde waarschijnlijkheden.
We kunnen wel het bewijsmateriaal aan de oppervlakte bestuderen maar het blijft een relatief perspectief en je zou eigenlijk je bewustzijn zodanig moeten 'overstijgen' of verdiepen om de diepere realiteit direct waar te kunnen nemen.quote:Zijn we daar toe in staat? Kunnen wij met de observaties die we nu hebben van de realiteit en de mens zeggen dat wij mensen instaat zijn de juiste conclusies te trekken over de realiteit? (lijkt weer een nieuwe cirkelredenering)
Maar dat is gewoon niet waar.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 19:21 schreef OeJ het volgende:
De vraag of (er) (een) god bestaat is niet eens interessant.
De mens is van nature een door-en-door rot persoon. Door-en-door.
Wie dat tegenspreekt, leeft werkelijk niet in de realiteit.
LOL.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 19:32 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Maar dat is gewoon niet waar.
Iedereen doet z'n best, en soms leren mensen dat je negatief met anderen om hoort te gaan (mensen die bijv. mishandeld geweest zijn mishandelen later zelf sneller mensen), en vaak gaat de definitie van iemand over zichzelf niet verder dan z'n eigen lichaam, waardoor men ook nog wel eens erg individualistisch kan zijn.
Maar kijk om je heen, kijk naar kinderen, over het algemeen zitten we vol met liefde, mensen zijn hele diep voelende wezens, die gewoon gelukkig willen zijn, maar ook om anderen geven.
En al ziet je het niet, doe dan je best om zelf het goeie voorbeeld te geven. En ik kan je garanderen, het cultiveren van liefde naar anderen en jezelf zal je gelukkiger maken, verwacht zelfs maar dat je een paar keer in tranen uit barst als je hier mee nieuw bent.
Hier wat gerelateerde studies m.b.t tot metta meditatie wat draait om lief hebben http://www.huffingtonpost(...)ons-t_b_5823952.html
Waarom denk je dat mensen dat doen? Uit wanhoop en een verstoorde geest door negatieve ervaring. It takes a victim to make a victim (en bijna iedereen in deze wereld is nog een victim van een negatieve cultuur).quote:Op zaterdag 2 juli 2016 19:36 schreef OeJ het volgende:
[..]
LOL.
Overbodig om te zeggen, is hoe de mens liegt, bedriegt, moordt (al is het een karaktermoord), etc. Nee. Nee. Nee.
De wetenschap en ervaring zegt wat anders.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 19:41 schreef OeJ het volgende:
Men doet er verstandig aan om slechts diepe walging & minachting te voelen voor de mensen. Daar verandert geen meditatiesessie wat aan!
Ja, de vraag zijnde. Kanker toch op, jôh. Randdebiel. Kijk, dat is nu een conclusie waar men iets mee kan.quote:Op zaterdag 2 juli 2016 19:39 schreef alwaysbenice het volgende:
[..]
Waarom denk je dat mensen dat doen? Uit wanhoop en een verstoorde geest door negatieve ervaring. It takes a victim to make a victim (en bijna iedereen in deze wereld is nog een victim van een negatieve cultuur).
ALS er een god was....quote:Op zaterdag 2 juli 2016 20:35 schreef alwaysbenice het volgende:
Het process van je alleen voelen en ongelukkig zijn is, naast een unieke ervaring, ervoor nodig om je zelf als gelukkig en verbonden te kunnen ervaren. Je kan het zelfs later waarderen.
Ik kan je vertellen dat het process overigens, hoe onwaarschijnlijk het kan lijken, wel mogelijk is, en niets meer dan openheid en doorzettingsvermogen vergt.
Probeer het nou maar gewoon, mediteer, wees lief, vergeef jezelf en anderen, praat met anderen en probeer dingen uit die je leuk lijken.
Maar de keus is aan jou. Succes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |