Dat zou ook wel moeten eigenlijk, anders is het wel een hele dikke middelvinger.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
ze gaan artikel 50 echt wel activeren, daar twijfel ik niet over
Natuurlijk zijn die geruchten er en met name uit het kamp van de mensen die toch al tegen de Brexit waren maar dat lijkt me geen realistische optie. Je kan proberen om de wil van het volk te negeren maar het gevolg is dat de roep alleen maar sterker zal worden totdat je het niet kan negeren. Het lijkt me beter om het direct te doen dan om vele jaren onzekerheid te hebben en het dan alsnog te moeten doen. De mensen die 1,5 week geleden voor de Brexit waren gaan niet ineens de EU omarmen. Integendeel, als de Brexit er niet komt dan worden ze boos omdat er niet naar hen wordt geluisterd. Boze burgers kunnen erg lastig worden en LPF/PVV/Trump...-toestanden veroorzaken.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen idee door welke bril jij het nieuws kijkt, maar de Brexiteers zetten al de hele week in op damage control. Er wordt al gesproken over een 'soft Brexit', en er gaan zelfs geluiden op om er helemaal van af te zien.
Oh, daar ga ik ook wel vanuit, maar de toon is heel anders dan een paar weken geleden. Het Brexit-kamp heeft niet zulke stoere praatjes meer.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wel mooi dat de gemiddelde Fokker in ieder geval zekerder over dit is dan de huidige Britse politiek.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik vind ook dat de Britten moeten wieberen, maar houd aub effe op met je 'wil van het volk'-gelul. Het was een zeer krappe overwinning. Klaar.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die geruchten er en met name uit het kamp van de mensen die toch al tegen de Brexit waren maar dat lijkt me geen realistische optie. Je kan proberen om de wil van het volk te negeren maar het gevolg is dat de roep alleen maar sterker zal worden totdat je het niet kan negeren. Het lijkt me beter om het direct te doen dan om vele jaren onzekerheid te hebben en het dan alsnog te moeten doen.
Vat het niet verkeerd op.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oh, daar ga ik ook wel vanuit, maar de toon is heel anders dan een paar weken geleden. Het Brexit-kamp heeft niet zulke stoere praatjes meer.
Klopt.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind ook dat de Britten moeten wieberen, maar houd aub effe op met je 'wil van het volk'-gelul. Het was een zeer krappe overwinning. Klaar.
Ik erken dat het een krappe meerderheid was en ik ben zelfs bereid om te erkennen dat op een slechte dag (noodweer?) - vanuit hun perspectief - misschien het Brexit-kamp had verloren maar het werkt nu eenmaal zo dat een meerderheid van 50,0...0% volstaat bij zo'n discrete vraag in een democratie. Ik geloof niet in de dictatuur van de meerderheid (integendeel!) maar bij dit is er nu eenmaal geen compromis mogelijk en dan telt de absolute meerderheid.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind ook dat de Britten moeten wieberen, maar houd aub effe op met je 'wil van het volk'-gelul. Het was een zeer krappe overwinning. Klaar.
De discussie ging over de beurs, en hoe die reageert. En die financiële jongens zijn zeer gevoelig voor de toon van het debat.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vat het niet verkeerd op.
Lekker belangrijk. Wat maakt de toon uit? Het gaat er toch om wat het resultaat is?
Ik begin het me inmiddels af te vragen.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:24 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik mag trouwens toch wel over ons nepreferendum (omdat het niet bindend isquote:Op donderdag 30 juni 2016 15:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Fair enough.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De discussie ging over de beurs, en hoe die reageert. En die financiële jongens zijn zeer gevoelig voor de toon van het debat.
Ik weet niet of je het doorhebt, maar het Brexit-referendum is ook niet bindend.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik mag trouwens toch wel over ons nepreferendum (omdat het niet bindend is) stellen dat het volk koos voor een nee. Dat verschil in percentage was groot en er zijn geen redenen om aan te nemen dat de voorstemmers ondervertegenwoordigd waren t.o.v. de tegenstemmers.
Dat zijn ook weinig mensen met je oneens. Alleen gillen een hoop nogal hard over "de wil van het volk" Terwijl ze vergeten dat het zo'n beetje 50/50 is. De wil van het volk wil weggaan en blijven tegelijk.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik erken dat het een krappe meerderheid was en ik ben zelfs bereid om te erkennen dat op een slechte dag (noodweer?) - vanuit hun perspectief - misschien het Brexit-kamp had verloren maar het werkt nu eenmaal zo dat een meerderheid van 50,0...0% volstaat bij zo'n discrete vraag in een democratie. Ik geloof niet in de dictatuur van de meerderheid (integendeel!) maar bij dit is er nu eenmaal geen compromis mogelijk en dan telt de absolute meerderheid.
Er is dus wel véél te weinig draagvlak voor een EU-lidmaatschap, zeker gezien het dynamische karakter van de EU. Het idee dat je aan een dikke 50% steun op dat moment genoeg zou hebben om soevereiniteit over te dragen en te blijven over te dragen is een beetje vreemd.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Luister naar Cameron zijn speeches, lees zijn opmerkingen en de twijfel zal als sneeuw voor de zon verdwijnen. Hij was volstrekt helder: zelf denk ik niet dat dit het beste is voor de UK maar het volk heeft gekozen voor een Brexit, we gaan niet nog een referendum houden en we zullen de wil van het volk uitvoeren. Geparafraseerd zei hij dit ongeveer.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:30 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik begin het me inmiddels af te vragen.
Je zou daaruit concluderen dat er weinig steun is voor die richting waarin de EU beweegt.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er is dus wel véél te weinig draagvlak voor een EU-lidmaatschap, zeker gezien het dynamische karakter van de EU. Het idee dat je aan een dikke 50% steun op dat moment genoeg zou hebben om soevereiniteit over te dragen en te blijven over te dragen is een beetje vreemd.
Tja, die invalshoek is er inderdaad ook nog. Het verhaal dat een krappe meerderheid niet zou volstaan gaat twee kanten op, aangezien de status quo was dat we individuele landen hebben en de best wel radicale omwenteling is dat we nu 80% op weg zijn naar de USE kan je stellen dat een krappe meerderheid niet volstaat om dit project door te laten gaan. Ik ben nu een beetje aan het draaikonten maar ik ben gevoelig voor die stelling.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Er is dus wel véél te weinig draagvlak voor een EU-lidmaatschap, zeker gezien het dynamische karakter van de EU. Het idee dat je aan een dikke 50% steun op dat moment genoeg zou hebben om soevereiniteit over te dragen en te blijven over te dragen is een beetje vreemd.
Makkelijk gezegd natuurlijk als vertrekkend regeringsleiderquote:Op donderdag 30 juni 2016 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Luister naar Cameron zijn speeches, lees zijn opmerkingen en de twijfel zal als sneeuw voor de zon verdwijnen. Hij was volstrekt helder: zelf denk ik niet dat dit het beste is voor de UK maar het volk heeft gekozen voor een Brexit, we gaan niet nog een referendum houden en we zullen de wil van het volk uitvoeren. Geparafraseerd zei hij dit ongeveer.
Het heeft een duurzaam karakter, in beginsel heeft nauwe Europese samenwerking heel veel voordelen voor de bevolking en Europeanen voelen zich over het algemeen heel prettig bij elkaar.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je zou daaruit concluderen dat er weinig steun is voor die richting waarin de EU beweegt.
Ik vind ook dat het zaak nu wordt gekozen voor consolideren in plaats van een ondoordachte vlucht naar voren, maar dat betekent niet dat ik vind dat we moeten vertrekken uit de EU.
Het beste zou m.i. zijn om:quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je zou daaruit concluderen dat er weinig steun is voor die richting waarin de EU beweegt.
Ik vind ook dat het zaak nu wordt gekozen voor consolideren in plaats van een ondoordachte vlucht naar voren, maar dat betekent niet dat ik vind dat we moeten vertrekken uit de EU.
Je bent al de gehele reeks aan het verkondigen dat a. de meerderheid geen federatie wil en b. dat een federatie niet democratisch is.quote:Op donderdag 30 juni 2016 13:48 schreef Elzies het volgende:
Dan moet je het dwaze ideaal van een federatie overboord willen gooien. Zeker als een steeds groeiende meerderheid van de bevolking er helemaal niets in ziet en dit niet wil.
Dat is waar maar hij is een leider van een grote politieke partij die de volgende eerste minister levert (ik had begrepen dat diezelfde partij nu de opvolger kiest doordat hij vertrektquote:Op donderdag 30 juni 2016 15:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Makkelijk gezegd natuurlijk als vertrekkend regeringsleiderzadelt zijn opvolger nog ff met maximale shit op.
Dat klopt tot op zekere hoogte, het risico op minder democratie is wel groot en misschien is het ook wel onvermijdelijk dat er minder democratie is. Ik durf rustig de stelling in te nemen dat de USA minder democratisch is dan de Europese landen, ook al hebben ze op papier meer democratie. Wel heb je bij een federatie naar mijn mening automatisch bepaalde problemen die met die schaal komen. In Brussel en in Washington DC wordt veel meer gelobbyd door allerlei figuren (het gaat over gigantische bedragen die hieraan worden besteed) dan in Den Haag of zelfs in London. Als al die landjes hun eigen beleid zouden voeren en de bedrijven en andere organisaties besteden eveneel middelen aan het lobbyën dan is het lobbyën veel minder effectief, omdat dezelfde mankracht over veel meer partijen en locaties moet worden verdeeld en omdat je minder een netwerkje krijgt waarin iedereen elkaar kent. Binnen zo'n grote federatie krijg je automatisch een grotere heterogeniteit (cultureen en economisch) waardoor elk beleid voor land X wel goed uitpakt en voor land Y niet.quote:Op donderdag 30 juni 2016 15:40 schreef hoink581 het volgende:
De tweede stelling is überhaupt geen houdbare stelling.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |