Slechte verliezers of?quote:Ruim miljoen Britten tekenen petitie voor tweede referendum
Ruim een miljoen Britten hebben vrijdag en zaterdag een petitie ondertekend die oproept tot een tweede referendum over het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie.
De online petitie werd vrijdagochtend online gezet op de website van het Britse parlement, nadat bekend was geworden dat een nipte meerderheid van de Britten voor een Brexit had gestemd. De Britse regering onder leiding van premier Cameron heeft zich altijd uitgesproken tegen een vertrek uit de EU.
Volgens The Guardian had zaterdagochtend ruim een half miljoen Britten de petitie ondertekend, waardoor de website van het parlement tijdelijk onbereikbaar was. Het aantal handtekeningen was toen al vijf keer hoger als nodig is om de kwestie aan het parlement voor te leggen.
De initiatiefnemers willen dat bij een nieuw referendum een doorslaggevende meerderheid van 60 procent moet beslissen over een vertrek uit de EU bij een opkomst van 75 procent. Het referendum van donderdag had een opkomst van zo'n 70 procent en resulteerde in een meerderheid van 51,9 procent voor het Brexit-kamp.
De petitie werd gestart nadat inwoners van Londen burgemeester Sadiq Khan hadden opgeroepen de hoofdstad onafhankelijk te verklaren. Een meerderheid van de inwoners van Londen stemde tegen een Brexit. Een petitie die daarvoor werd gestart haalde bijna honderdduizend handtekeningen binnen.
Dus al meer dan 13x zoveel om dit in te brengen in een parlementair debat iig.quote:Parliament will consider this for a debate
Parliament considers all petitions that get more than 100,000 signatures for a debate
Game on.quote:EU Referendum Rules triggering a 2nd EU Referendum
We the undersigned call upon HM Government to implement a rule that if the remain or leave vote is less than 60% based a turnout less than 75% there should be another referendum.
Ze zullen al snel gezelschap krijgen van leave stemmers gezien de vooruitzichten.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:21 schreef Elzies het volgende:
Hoe lang zal dit verwerkingsproces voor de ja-stemmers nog duren?![]()
Ze worden voor langere tijd op achterstand gezet in de ontwikkeling van hun land. Dus dat duurt wel even.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:21 schreef Elzies het volgende:
Hoe lang zal dit verwerkingsproces voor de ja-stemmers nog duren?![]()
Je bedoelt nieuwe parlementsverkiezingen?quote:Op zondag 26 juni 2016 11:22 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat de enige democratische uitweg voor de Britten nog is om nieuwe verkiezingen te organiseren.
De onderhandelingen moeten nog beginnen. Dus het is veel te vroeg om nu al bindende conclusies te trekken. Dat er wat beleggingshysterie zou zijn lag in de lijn der verwachting. De komende twee jaar zal uitwijzen of al die hel- en verdoemenisverhalen wel of niet waar zijn.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze zullen al snel gezelschap krijgen van leave stemmers gezien de vooruitzichten.
Ja, waarbij alle vertegenwoordigers duidelijk vooraf laten weten wat hun keuze gaat zijn.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:27 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Je bedoelt nieuwe parlementsverkiezingen?
Wie ontkende er dat het een spannend referendum zou worden?quote:Op zondag 26 juni 2016 11:30 schreef Elzies het volgende:
[..] Zeg nooit, nooit. Pro-Europeanen geloofde ook nooit in een Brexit. Maar het gebeurde wel.
Juncker, bijvoorbeeld.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:35 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wie ontkende er dat het een spannend referendum zou worden?
quote:Juncker: Britain will not leave the European Union
EU chief accused of pre-empting the verdict of referendum as he declares that Britain will stay in the bloc
quote:Op zondag 26 juni 2016 11:53 schreef Beathoven het volgende:
"het volk" en directe democratie
De eerste ronde was een zandbak, voor ronde twee heeft men zich blijkbaar ingelezen.
Dit is precies wat ik tegen referenda heb. Laagopgeleide prutsers die de materie niet kennen en pas achteraf gaan zeiken dat ze fout zaten omdat ze "niet goed geinformeerd werden". Krijg je eens de kans om je mening te geven, ga je klagen dat anderen deze mening niet goed inlepelen. Google die troep.
De democratisch uitweg heeft 52% van de stemmen gekregen.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:22 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk dat de enige democratische uitweg voor de Britten nog is om nieuwe verkiezingen te organiseren.
En wat heeft hij daadwerkelijk gezegd? Immers tot nu toe bleken dit type uitspraken keer op Kerr verdraaid door de rioolpers, zoals je ongetwijfeld zal weten.quote:
Dit is gewoon een citaat van hem:quote:Op zondag 26 juni 2016 11:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En wat heeft hij daadwerkelijk gezegd? Immers tot nu toe bleken dit type uitspraken keer op Kerr verdraaid door de rioolpers, zoals je ongetwijfeld zal weten.
quote:"There will not be Brexit,” the defiant president of the European Commission insisted. "I spent three years of my life to avoid Grexit. I will not spend three years of my life to facilitate Brexit.”
Om het te bewijzen:quote:Op zondag 26 juni 2016 11:54 schreef juliusceasar het volgende:
Dit zaakje stinkt echt. Iedereen (dus ook niet Britten van buiten de EU!!!!) kunnen deze petitie ook tekenen.
Het is dus een grote farce!!!!
https://petition.parliament.uk/petitions/131215/signatures/new
bangmakerij...quote:Op zondag 26 juni 2016 11:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ze zullen al snel gezelschap krijgen van leave stemmers gezien de vooruitzichten.
Onzin en een vals argument om te beweren dat alle Brexit-stemmers ongeïnformeerde sukkels zouden zijn omdat enkelen hebben aangegeven nu al spijt te hebben van hun stem.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:53 schreef Beathoven het volgende:
"het volk" en directe democratie
De eerste ronde was een zandbak, voor ronde twee heeft men zich blijkbaar ingelezen.
Dit is precies wat ik tegen referenda heb. Laagopgeleide prutsers die de materie niet kennen en pas achteraf gaan zeiken dat ze fout zaten omdat ze "niet goed geinformeerd werden". Krijg je eens de kans om je mening te geven, ga je klagen dat anderen deze mening niet goed inlepelen. Google die troep.
Aldus de Telegraph.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:58 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit is gewoon een citaat van hem:
[..]
Doe normaal, aub!quote:Op zondag 26 juni 2016 12:00 schreef juliusceasar het volgende:
[..]
Om het te bewijzen:
Click this link to sign the petition "EU Referendum Rules triggering a 2nd EU Referendum"
https://petition.parliame(...)No7aBAdTShpQjlLGLKAP
Thanks,
The Petitions team
UK Government and Parliament
Het zou wel tof zijn als die zich dan ook eens in het (publieke) debat gaan mengen. Want tot nu toe ontbreken ze vrijwel volledig...quote:Op zondag 26 juni 2016 12:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
. Terwijl ik meer EU-critici ken met argumenten die ze goed kunnen onderbouwen dan veel voorstanders van de EU.
Dit is gewoon zijn opvatting. Dit kun je simpelweg uit alle diverse media halen van de afgelopen maanden.quote:
Ook historische figuren tekenen:quote:Op zondag 26 juni 2016 12:14 schreef Dutchguy het volgende:
'Hele wereld ondertekent Britse petitie voor nieuw Brexit-referendum':
http://www.volkskrant.nl/(...)ent&utm_content=free
Niet serieus te nemen dus.
twitter:rudybouma twitterde op zondag 26-06-2016 om 12:00:05Inititator spijtoptanten #Brexit blijkt juist voorstander #Leave: startte petitie als stok achter deur bij #Remain https://t.co/fmzuY2daar reageer retweet
Bed made door een enorme minderheid. Als je burgers over complexe zaken wil laten meepraten, wat al grenst aan totale idioterie, zorg dan eerst maar voor een overgrote meerderheid.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:20 schreef Copycat het volgende:
Tegen. Bed made, lie in it.
Ook zonder de (ongemeend) beloofde 350 miljoen voor NHS van Farage.
En de paus heeft al 29.000 keer gestemd. In ieder geval is vanuit het Vaticaanstad al zo vaak gestemd. Wat een klucht.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ook historische figuren tekenen:
[ afbeelding ]
Dus die laagopgeleide prutsers zijn binnen een dag plots wel goed geinformeerd en begrijpen het na een dag wel?quote:Op zondag 26 juni 2016 11:53 schreef Beathoven het volgende:
Laagopgeleide prutsers die de materie niet kennen en pas achteraf gaan zeiken dat ze fout zaten omdat ze "niet goed geinformeerd werden"
Lekker kop in het zand stekenquote:Op zondag 26 juni 2016 12:01 schreef flibber het volgende:
[..]
bangmakerij...
dit was gewoon te verwachten.
de pond is gekelder, als die was gestegen was ik pas verbaasd.
geef het paar maanden en het trekt wel bij
Wat een realiteit om in te leven, waarin alles in twee kampen kan worden gedeeld. De eenvoud streelt mijn hart.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:26 schreef Gia het volgende:
Ik vind het van de zotte dat het 'blijfkamp' genoeg zou hebben aan 40+% van de stemmers om te blijven en dat het 'vertrekkamp' 60+% van de stemmen nodig heeft.
Verder word ik echt een beetje onpasselijk van al die zichzelf op de borst kloppende linkspoten, wb het neerhalen van iedereen die tegen de EU is.
Ik heb een vriendin en zij en haar man zijn zo links als het maar zijn kan. Hij heeft er duidelijk problemen mee om om te gaan met mensen met een rechtse mening. Want er is maar één waarheid en dat is wat links wil.
Je weet dat veel rechtsen net zo goed voorstander zijn van de EU? Of denk je dat die financiële jongens in de Londense City allemaal geitenwollensokken, GroenLinks-achtige figuren zijn?quote:Op zondag 26 juni 2016 12:26 schreef Gia het volgende:
Ik vind het van de zotte dat het 'blijfkamp' genoeg zou hebben aan 40+% van de stemmers om te blijven en dat het 'vertrekkamp' 60+% van de stemmen nodig heeft.
Verder word ik echt een beetje onpasselijk van al die zichzelf op de borst kloppende linkspoten, wb het neerhalen van iedereen die tegen de EU is.
Ik heb een vriendin en zij en haar man zijn zo links als het maar zijn kan. Hij heeft er duidelijk problemen mee om om te gaan met mensen met een rechtse mening. Want er is maar één waarheid en dat is wat links wil.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar dan moet de Uk geen uitzonderingspositie gaan krijgen.quote:Op zondag 26 juni 2016 11:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De democratisch uitweg heeft 52% van de stemmen gekregen.
Ik ben wel voor een tweede referendum maar dan moet er een andere vraag komen. Namelijk die of ze lid willen zijn van een andere EU. Het op uiterst dubieuze wijze tot stand gekomen verdrag van Lissabon moet de prullenbak in, er moet een echte grondwet voor de EU komen die wel de bevoegdheden afgrenst en verdeeld, en onder democratisch controle van een echt parlement brengt.
We kunnen niet de toekomst in met een EU die in enkele lidstaten op meer dan 50% steun kan rekenen omdat meer dan de helft van de bevolking bang is voor de instabiliteit als je eruit stapt. Dat is zwaar onvoldoende. Een gezonde EU kan rekenen op minsten 70% steun in alle lidstaten, daar zijn Europeanen Europees genoeg voor.
Daarbij: je ziet ook veel Euro-patriottisme. Ga me niet vertellen dat dat niets met gevoel te maken heeft.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:01 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Onzin en een vals argument om te beweren dat alle Brexit-stemmers ongeïnformeerde sukkels zouden zijn omdat enkelen hebben aangegeven nu al spijt te hebben van hun stem.
Dit argument komt keer op keer terug, ook bij het Grondwet referendum in Nederland zo'n 11 jaar terug, en bij het Oekraïne referendum. Terwijl ik meer EU-critici ken met argumenten die ze goed kunnen onderbouwen dan veel voorstanders van de EU.
Zoals vaker betoogd is het vooral een debat tussen emotie en ratio. Emotie heeft het in het VK weten te winnen van de ratio.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Daarbij: je ziet ook veel Euro-patriottisme. Ga me niet vertellen dat dat niets met gevoel te maken heeft.
Aan beide kanten zie je dus "pathos".quote:Op zondag 26 juni 2016 12:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zoals vaker betoogd is het vooral een debat tussen emotie en ratio. Emotie heeft het in het VK weten te winnen van de ratio.
Die conclusie kan je pas over tien jaar trekken. Simpel feit is dat niemand weet wat de uitwerking zal zijn op de economie van de EU en de VK, welke hervormingen er plaats zullen vinden en wat het lange termijn effect zal zijn. Er zijn honderdduizend theorieën met honderdduizend aanhangers en allemaal hebben ze 1 ding gemeen: ze hebben geen enkele ervaring met deze situatie omdat deze nog nooit is voorgekomen.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zoals vaker betoogd is het vooral een debat tussen emotie en ratio. Emotie heeft het in het VK weten te winnen van de ratio.
Tuurlijk, het zal aan beide kanten voorkomen maar de verhoudingen zijn totaal anders. Met emotie betoog je niet het lid blijven van de EU en met ratio verkoop je geen vertrek uit de EU.quote:
De EU valt niet te hervormen in zijn huidige staat. De EU heeft een dictatoriale grondslag en geeft als oplossing voor dit probleem "'meer macht naar de EU" op. Tsja.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:38 schreef Cherna het volgende:
[..]
Daar ben ik het wel mee eens. Maar dan moet de Uk geen uitzonderingspositie gaan krijgen.
Ik had gehoopt dat men brexit als een advies referendum zou gebruiken om zo de EU te kunnen hervormen.
Geen erg rationele stap dus om zonder nagedacht te hebben over de toekomst te stemmen voor uittreden uit de EU. Dank voor het bevestigen van mijn stelling.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:49 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Die conclusie kan je pas over tien jaar trekken. Simpel feit is dat niemand weet wat de uitwerking zal zijn op de economie van de EU en de VK, welke hervormingen er plaats zullen vinden en wat het lange termijn effect zal zijn. Er zijn honderdduizend theorieën met honderdduizend aanhangers en allemaal hebben ze 1 ding gemeen: ze hebben geen enkele ervaring met deze situatie omdat deze nog nooit is voorgekomen.
Dus alle theorieën ten spijt, roepen dat het verstandig was om wel of niet in de EU te blijven is een aap in de kont kijken.
Ik kijk in elk geval erg uit naar de verkiezingen in maart.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je weet dat veel rechtsen net zo goed voorstander zijn van de EU? Of denk je dat die financiële jongens in de Londense City allemaal geitenwollensokken, GroenLinks-achtige figuren zijn?
Ja, en dat is niet zo: ik zit net te kijken naar Filosofisch Kwintet.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tuurlijk, het zal aan beide kanten voorkomen maar de verhoudingen zijn totaal anders. Met emotie betoog je niet het lid blijven van de EU en met ratio verkoop je geen vertrek uit de EU.
Idem met de optie om te blijven: niemand heeft nagedacht over de toekomst in de EU en wat dat zou moeten opleveren voor de VK.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Geen erg rationele stap dus om zonder nagedacht te hebben over de toekomst te stemmen voor uittreden uit de EU. Dank voor het bevestigen van mijn stelling.
Ook hier weer nonsens, daar had Cameron juist een aardig pakket over uitonderhandeld.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:54 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Idem met de optie om te blijven: niemand heeft nagedacht over de toekomst in de EU en wat dat zou moeten opleveren voor de VK.
Het was de koers die Cameron uitstippelde, niet de koers van de EU. Maar goed, blijft staan dat het Brexitkamp geen benul heeft van wat dan wel zonder die EU. Weinig rationeel allemaalquote:Of ze hebben er wel over nagedacht en men vond de koers die de EU uitstippelde maar niks. Maar ja, dan heeft men met ratio te maken wat volgens jou stelling niet kan.
Dilemma dit.
Prachtig maar dat verandert de verhouding ratio-emotie niet in dit debat.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:52 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dat is niet zo: ik zit net te kijken naar Filosofisch Kwintet.
Die gast zegt hetzelfde als ik vaak zeg, eerder in deze reeks ook: zaken als globalisme en wat verstaan wordt onder neoliberalisme worden als een natuurwet beschouwd. Maar dat zijn ze niet. Dat is historicisme, en onhoudbaar.
En dan?quote:Op zondag 26 juni 2016 12:51 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik kijk in elk geval erg uit naar de verkiezingen in maart.
De EU heeft geen dictatoriale grondslag. Dat is wat Guy wil. Maar gelukkig zijn de liberalen daar in de minderheid.quote:Op zondag 26 juni 2016 12:50 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
De EU valt niet te hervormen in zijn huidige staat. De EU heeft een dictatoriale grondslag en geeft als oplossing voor dit probleem "'meer macht naar de EU" op. Tsja.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |