abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 juli 2016 @ 00:19:08 #251
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_163501639
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 23:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

je kunt het argument niet halverwege de discussie veranderen

de stelling was dat de zwartjes nu een godenleven hebben door het slavernijverleden ... dat kun je niet hardmaken zonder na te denken wat er zou zijn gebeurt als wij ons er niet mee bemoeid hadden
Als jij het met alle geweld niet wil begrijpen kan ik daar niets aan doen. Je hebt het over "wij", je doet net alsof jij of ik enige invloed op de geschiedenis hebben gehad. Dat is niet zo. Het waren andere mensen in andere tijden die naar hun inzicht beslissingen hebben genomen. Ik zeg het voor de derde maal, de geschiedenis is gelopen hoe hij gelopen is. Daar verander je niets meer aan en het leidt ook nergens toe om te gaan speculeren hoe de wereld er uit had gezien als de geschiedenis anders was geweest. Als de West Europeanen niet in hun boten waren geklommen was Amerika niet ontdekt (om maar even iets te noemen) dus we kunnen ons op geen enkele wijze een voorstelling maken hoe de wereld en/of Afrika er uit had gezien. Wat geldt is de realiteit van nu en ja, door het slavernij verleden hebben de nazaten van Afrikanen hier nu een goed leven.
Nu strekt dit zich uit over een aantal generaties maar misschien kan ik je het duidelijk maken als ik het betrek op een mensenleven. Je maakt dingen mee die niet leuk zijn, compleet onrechtvaardig maar als je dan jaren later terugkijkt zie je dat je niet op dit punt in je leven was geraakt als je leven niet zo was verlopen zoals het is verlopen.
  maandag 4 juli 2016 @ 00:28:12 #252
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_163501859
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 23:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

waarom zouden ze, Afrika is klote en het zit vol Afrikanen die niemand kent
Tja.... ik ken de slaven of slavenhandelaren van een paar eeuwen terug ook niet en de klagers wil ik niet kennen. De pot kunnen ze op, bij mij moet je niet zijn voor medelijden of schuldgevoel.
  Moderator maandag 4 juli 2016 @ 00:29:35 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163501883
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 00:19 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als jij het met alle geweld niet wil begrijpen kan ik daar niets aan doen. Je hebt het over "wij", je doet net alsof jij of ik enige invloed op de geschiedenis hebben gehad. Dat is niet zo. Het waren andere mensen in andere tijden die naar hun inzicht beslissingen hebben genomen. Ik zeg het voor de derde maal, de geschiedenis is gelopen hoe hij gelopen is. Daar verander je niets meer aan en het leidt ook nergens toe om te gaan speculeren hoe de wereld er uit had gezien als de geschiedenis anders was geweest. Als de West Europeanen niet in hun boten waren geklommen was Amerika niet ontdekt (om maar even iets te noemen) dus we kunnen ons op geen enkele wijze een voorstelling maken hoe de wereld en/of Afrika er uit had gezien. Wat geldt is de realiteit van nu en ja, door het slavernij verleden hebben de nazaten van Afrikanen hier nu een goed leven.
Nu strekt dit zich uit over een aantal generaties maar misschien kan ik je het duidelijk maken als ik het betrek op een mensenleven. Je maakt dingen mee die niet leuk zijn, compleet onrechtvaardig maar als je dan jaren later terugkijkt zie je dat je niet op dit punt in je leven was geraakt als je leven niet zo was verlopen zoals het is verlopen.
ja en ik zeg voor de derde keer dat je niet kunt stellen dat je nu beter af dankzij een bepaalde gebeurtenis bent als je geen rekening houd met hoe dingen gelopen zouden zijn zonder die gebeurtenis

als een zanger in de cel ontdekt wordt terwijl hij jailhouserock staat te zingen dan is hij geen beroemde zanger omdat hij gearresteerd is maar omdat hij goed kan zingen

als wij daar niet de sterkste en mooiste en beste negers weg hadden gehaald, en verdeel en heers hadden gespeeld met onze kannoneerbootdiplomatie om al die negers en al die grondstoffen en al die bevoorradingspunten voor de reis naar de oost zou goedkoop mogelijk te verkrijgen dan had het er daar nu een stuk beter uitgezien ... dan kun je je afvragen of die betere negers die we weggehaald hebben wel zo'n beter leven hebben dan wanneer we ze met rust hadden gelaten

ik vind het een onzinnig argument maar het een kan niet zonder het ander
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 4 juli 2016 @ 00:29:58 #254
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163501889
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 00:28 schreef the-eye het volgende:

[..]

Tja.... ik ken de slaven of slavenhandelaren van een paar eeuwen terug ook niet en de klagers wil ik niet kennen. De pot kunnen ze op, bij mij moet je niet zijn voor medelijden of schuldgevoel.
nou en
  Moderator maandag 4 juli 2016 @ 00:30:59 #255
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163501907
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 00:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zeg toch gewoon slavennazaten.. doe niet zo politiekincorrect met dit bewijzen dat je zo ruimdenkend bent dat een discriminerend naam best mag.
waarom zou ik, ik kan mezelf niet discrimineren
  maandag 4 juli 2016 @ 00:34:49 #256
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_163501963
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 00:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja en ik zeg voor de derde keer dat je niet kunt stellen dat je nu beter af dankzij een bepaalde gebeurtenis bent als je geen rekening houd met hoe dingen gelopen zouden zijn zonder die gebeurtenis

als een zanger in de cel ontdekt wordt terwijl hij jailhouserock staat te zingen dan is hij geen beroemde zanger omdat hij gearresteerd is maar omdat hij goed kan zingen

als wij daar niet de sterkste en mooiste en beste negers weg hadden gehaald, en verdeel en heers hadden gespeeld met onze kannoneerbootdiplomatie om al die negers en al die grondstoffen en al die bevoorradingspunten voor de reis naar de west zou goedkoop mogelijk te verkrijgen dan had het er daar nu een stuk beter uitgezien ... dan kun je je afvragen of die betere negers die we weggehaald hebben wel zo'n beter leven hebben dan wanneer we ze met rust hadden gelaten

Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik was er niet bij.
  Moderator maandag 4 juli 2016 @ 00:37:24 #257
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163501996
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 00:34 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe oud jij bent maar ik was er niet bij. Als schuld over gaat van generatie op generatie gaat dit gesprek een leuke wending krijgen. Dat zou namelijk betekenen dat succes ook over gaat van generatie op generatie.
ik heb het niet over een schuldvraag gehad

iedereen heeft schuld, zo werkte de wereld op dat moment ... ik reageer op een bepaalde onzinnige stelling, een houding de voor mevrouw Simmons en dergelijke figuren wind in de zeilen betekend
  maandag 4 juli 2016 @ 00:48:58 #258
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_163502139
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 00:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik heb het niet over een schuldvraag gehad
Je hebt het over "wij". Er is helemaal geen "wij". Mijn voorvaderen waren scheepsbouwers

als wij daar niet de sterkste en mooiste en beste negers weg hadden gehaald, en verdeel en heers hadden gespeeld met onze kannoneerbootdiplomatie om al die negers en al die grondstoffen en al die bevoorradingspunten voor de reis naar de west zou goedkoop mogelijk te verkrijgen dan had het er daar nu een stuk beter uitgezien ...

Buiten dat doe je nu een bewering doet die je op geen enkele wijze hard kunt maken, dat heb ik je al uitgelegd.
  Moderator maandag 4 juli 2016 @ 00:52:53 #259
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163502197
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 00:48 schreef the-eye het volgende:

[..]

Je hebt het over "wij". Er is helemaal geen "wij". Mijn voorvaderen waren scheepsbouwers

als wij daar niet de sterkste en mooiste en beste negers weg hadden gehaald, en verdeel en heers hadden gespeeld met onze kannoneerbootdiplomatie om al die negers en al die grondstoffen en al die bevoorradingspunten voor de reis naar de west zou goedkoop mogelijk te verkrijgen dan had het er daar nu een stuk beter uitgezien ...

Buiten dat doe je nu een bewering doet die je op geen enkele wijze hard kunt maken, dat heb ik je al uitgelegd.
nee dat heb je niet en je moet de boel niet omdraaien want voor de honderdste keer, mijn argumet is het niet

en met wij bedoel ik niet jou of mij persoonlijk maar wij Nederlanders als volk, wij hebben ons daar misdragen, net als iedereen, net als de mensen die daar wonen maar we hebben ons daar misdragen

dat is het punt dat ter discussie staat, niet of de rest zich heeft misdragen en niet of de mensen daar zich hebben misdragen, wij hebben dat gedaan en wij moeten daar verantwoording voor afleggen en of de rest dat ook doet kan me geen reet schelen want ik zie ons graag als beter dan de rest
  maandag 4 juli 2016 @ 01:03:23 #260
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_163502307
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 00:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee dat heb je niet en je moet de boel niet omdraaien want voor de honderdste keer, mijn argumet is het niet

en met wij bedoel ik niet jou of mij persoonlijk maar wij Nederlanders als volk, wij hebben ons daar misdragen, net als iedereen, net als de mensen die daar wonen maar we hebben ons daar misdragen

dat is het punt dat ter discussie staat, niet of de rest zich heeft misdragen en niet of de mensen daar zich hebben misdragen, wij hebben dat gedaan en wij moeten daar verantwoording voor afleggen en of de rest dat ook doet kan me geen reet schelen want ik zie ons graag als beter dan de rest
Tja.... als we zo gaan praten. Tot het Nederlandse volk behoren ook mensen van de Antillen en Suriname die hier nu wonen. Zij zijn dan net zo veel verantwoording schuldig.(Zelfs een tintje ontslaat ze daar dan niet van want in hun aderen stroom ook gewoon bloed van blanke voorvaderen en we kunnen natuurlijk niet selectief onze stamboom gaan kiezen)
pi_163502546
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 00:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

Misschien is het tijd die geschiedenis los te laten. Ook als zwart iemand uit Afrika toe te geven dat men zelf aan slavenhandel heeft gedaan. Ergens stopt het. Anders kan ik nog steeds boos zijn op Duitsers.
  maandag 4 juli 2016 @ 01:34:10 #262
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_163502598
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 01:28 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Misschien is het tijd die geschiedenis los te laten. Ook als zwart iemand uit Afrika toe te geven dat men zelf aan slavenhandel heeft gedaan. Ergens stopt het. Anders kan ik nog steeds boos zijn op Duitsers.
Ik ben boos op de Romeinen :(
pi_163502602
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 01:34 schreef the-eye het volgende:

[..]

Ik ben boos op de Romeinen :(
Dat zijn we allemaal een beetje. Dat komt door voetbal.
  maandag 4 juli 2016 @ 01:48:56 #264
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_163502706
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 00:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

als wij daar niet de sterkste en mooiste en beste negers weg hadden gehaald, en verdeel en heers hadden gespeeld met onze kannoneerbootdiplomatie om al die negers en al die grondstoffen en al die bevoorradingspunten voor de reis naar de oost zou goedkoop mogelijk te verkrijgen dan had het er daar nu een stuk beter uitgezien ... dan kun je je afvragen of die betere negers die we weggehaald hebben wel zo'n beter leven hebben dan wanneer we ze met rust hadden gelaten

Het kan vrij makkelijk gesteld worden zelfs. De paar jaar dat het westen daar slavernij gevoerd heeft was een smet, eerlijk is eerlijk. Maar een goede duizend jaar daarvoor waren ze daar al vrolijk bezig elkaar af te slachten en te verhandelen aan de Saoudies. Er is daar voor hen niets veranderd. Kijk naar nu, in hun thuislanden. Hoe fantastisch ze het daar doen, toon beeld van perfecte landen.
pi_163502753
quote:
14s.gif Op maandag 4 juli 2016 01:48 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Het kan vrij makkelijk gesteld worden zelfs. De paar jaar dat het westen daar slavernij gevoerd heeft was een smet, eerlijk is eerlijk. Maar een goede duizend jaar daarvoor waren ze daar al vrolijk bezig elkaar af te slachten en te verhandelen aan de Saoudies. Er is daar voor hen niets veranderd. Kijk naar nu, in hun thuislanden. Hoe fantastisch ze het daar doen, toon beeld van perfecte landen.
Het bestaat nog steeds slavernij. Denk niet dat Action normaal aan haar spullen komt. Maar dat bedoel je ook.
  Moderator maandag 4 juli 2016 @ 04:48:25 #266
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163503396
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 01:03 schreef the-eye het volgende:

[..]

Tja.... als we zo gaan praten. Tot het Nederlandse volk behoren ook mensen van de Antillen en Suriname die hier nu wonen. Zij zijn dan net zo veel verantwoording schuldig.(Zelfs een tintje ontslaat ze daar dan niet van want in hun aderen stroom ook gewoon bloed van blanke voorvaderen en we kunnen natuurlijk niet selectief onze stamboom gaan kiezen)
klopt

ik heb het ook nergens over huidskleur gehad he?

quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 01:28 schreef Jaroon het volgende:

[..]

jij mag nog steeds boos zijn op de Duitsers, er is niemand in de wereld die je dat kwalijk zou nemen
  Moderator maandag 4 juli 2016 @ 04:56:42 #267
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163503401
quote:
14s.gif Op maandag 4 juli 2016 01:48 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

ja een goede duizend jaar geleden zag het hier hier ook alles behalve prettig uit _O-

wij zijn daar op een gegeven moment mee opgehouden, dat heeft ff tijd nodig en de meeste Afrikaanse landen hebben die tijd simpelweg nog niet gehad want zolang zijn ze nog niet onafhankelijk.
  Moderator maandag 4 juli 2016 @ 05:08:00 #268
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163503409
en begrijp me niet verkeerd hoor, ik stel niet dat het onze schuld is dat Afrika nu kut is

ik vind dat die mensen van onze fouten moeten leren en het simpelweg beter zouden doen dan ons maar we hebben er wel heel wat mee te maken dat hun ontwikkeling als volken/landen zoveel vertraging heeft opgelopen

maar das eigenlijk alweer een heel ander onderwerp
pi_163503856
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 04:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja een goede duizend jaar geleden zag het hier hier ook alles behalve prettig uit _O-

wij zijn daar op een gegeven moment mee opgehouden, dat heeft ff tijd nodig en de meeste Afrikaanse landen hebben die tijd simpelweg nog niet gehad want zolang zijn ze nog niet onafhankelijk.
het is eem mentaliteitsverschil. Tijd gaat dat niet oplossen.
There are only 151 Pokémon.
  maandag 4 juli 2016 @ 08:53:01 #270
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_163504028
Heeft Sylvana al na laten gaan van welke stam zij afkomstig is?
In de tijd van de WOC werden veel slaven door bepaalde stammen in bijv. ivoorkust geruild voor spiegeltjes en kraaltjes.
Dus misschien is zij zelf wel een nazaat van racisten :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 4 juli 2016 @ 08:54:13 #271
28033 Pek
je moet wat
pi_163504039
Simons is een verbastering van Simonszoon, klinkt wel als een slavenhaler idd :P
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  maandag 4 juli 2016 @ 08:58:14 #272
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_163504062
quote:
12s.gif Op maandag 4 juli 2016 08:54 schreef Pek het volgende:
Simons is een verbastering van Simonszoon, klinkt wel als een slavenhaler idd :P
Zou mij niks verbazen. Ook de Gariootjes stonden indertijd wekelijks op de markt met verse kindslaven en vrouwen voor de handel.
pi_163504716
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 04:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

klopt

ik heb het ook nergens over huidskleur gehad he?

[..]

jij mag nog steeds boos zijn op de Duitsers, er is niemand in de wereld die je dat kwalijk zou nemen
Ja. Maar het heeft weinig zin. Ik heb de oorlog ook niet persoonlijk meegemaakt.
pi_163504744
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 01:03 schreef the-eye het volgende:

[..]

Precies. En dat heeft men niet door. En dan tussen de 'daders' gaan wonen is helemaal vreemd.
  Moderator maandag 4 juli 2016 @ 12:41:28 #275
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163507823
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 08:22 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

het is eem mentaliteitsverschil. Tijd gaat dat niet oplossen.
ja das onzin

Afrika is nu al heel wat anders dan vijftig jaar geleden ... tijd is het al aan het oplossen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')