Wie heeft het over dankbaar moeten zijn? Helemaal niemand maar dat wil niet zeggen dat ze zich niet gelukkig mogen prijzen en hun gejank mogen stoppen.quote:Op zondag 3 juli 2016 13:44 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Te eisen dat men daar zonder kritiek dankbaar voor moet zijn is dat echter wel.
Dat is echter wel de hoofdzaak, dit bagataliseren is ook niet goed.quote:Op zondag 3 juli 2016 13:26 schreef ems. het volgende:
Dat lijkt me nogal een aanname. Niet dat kolonisatie niet een flinke invloed heeft gehad maar er speelt natuurlijk een stuk meer dan alleen dat.
Dus is men zelf ook grotendeels verantwoordelijk nu. Men maakt ook groots misbruik van hulpgelden. Mijn ervaring is beperkt maar ik heb wel maanden gewoond in Burkina. Daar zijn genoeg rijke afrikanen die echt een verschil kunnen maken. Dat wil men niet.quote:Op zondag 3 juli 2016 13:45 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Lees: misbruik door corrupte officials en krijgsheren die in het machtsvacuüm zijn gedoken.
De luie mentaliteit is ook een erfenis van de kolonisatie. Slaven met inititief zijn namelijk gevaarlijk.
ja want in europa ging als van een leien dakjequote:Op zondag 3 juli 2016 13:19 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Men onderdrukt een volk, heeft een heel continent gekoloniseerd waardoor de originele machtsstructuren zijn aangetast. Vervolgens ontstaat er bij de ontkolonisatie een machtsvacuüm waar corrupte overheidsambtenaren, krijgsheren en multinationals handig gebruik van maken. Alle ellende in Afrika is een direct gevolg van de kolonisatie.
Met die neerbuigende houding zeg je eigenlijk dat men dankbaar moet zijn dat hun continent is verwoest zodat zij nu redelijke welvaart kennen ondanks dat men tegenwoordig nog gediscrimineerd wordt op verschillende vlakken.
White guilt is onzinnig evenals geëiste herstelbetalingen, maar zulke koloniale uitspraken zijn ongehoord en daarbij ook nog eens een bevestiging van de claims van verscheidene anti-racisten.
Eerder een erfenis van decennia ontwikkelingshulpquote:Op zondag 3 juli 2016 13:45 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Lees: misbruik door corrupte officials en krijgsheren die in het machtsvacuüm zijn gedoken.
De luie mentaliteit is ook een erfenis van de kolonisatie. Slaven met inititief zijn namelijk gevaarlijk.
die geschiedenis is meer dan slaven halen alleen ... dat Afrika er nu anders/beter uit had gezien als wij allemaal hier in west europa waren blijven hangen lijkt me geen heel lastig argument om te makenquote:Op zondag 3 juli 2016 12:54 schreef the-eye het volgende:
[..]
Rare vergelijking, het is gewoon een feit dat men in Nederland beter af is dan in Afrika. Ik zou zoiets over een keldermeisje in vergelijking met een alledaags leven in Oostenrijk niet durven maken.
De geschiedenis heeft er voor gezorgd dat ze hier zitten. Het is geen schande om daar blij om te zijn.
1) mentaliteit kun je veranderen, het enig dat je daarvoor hoeft te doen is kiezen.quote:Op zondag 3 juli 2016 13:45 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Nee. Gewoon nee. Kijk maar eens naar Zuid-Afrika. Zit genoeg rijkdom in dat land, maar ook met zwarte leiders blijft de welvaart beperkt tot een kleine groep. Het stammen-denken zit er enorm diep geworteld (en is veel ouder en taaier dan de slavernij/kolonisatie).quote:Op zondag 3 juli 2016 13:46 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Dat is echter wel de hoofdzaak, dit bagataliseren is ook niet goed.
Nee, dat klopt, maar hier wordt ook niet geklaagd door blanke mannen dat ze het zo slecht hebben.quote:
quote:Op zondag 3 juli 2016 14:59 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Nee, dat klopt, maar hier wordt ook niet geklaagd door blanke mannen dat ze het zo slecht hebben.
Je moet gewoon een keer verder met je even Surinamers die nu hier wonen en het nog steeds hebben over de slavernij zijn niet goed bij hun hoofd. Zie mijn eerdere vb over WW2. Dan EINDELOOS blijven hangen in je ellende die je niet eens zelf hebt meegemaakt......of niet.quote:Op zondag 3 juli 2016 15:19 schreef hoink581 het volgende:
Allemaal antwoorden die illustreren hoe weinig men beseft hoe zwaar cultuur een stempel drukt op nakomende generaties.
En natuurlijk het bagataliseren van historische processen. Met het toppunt "in Europa ging het lekker.". Echt om je te bescheuren.
Ik zal straks uitgebreid antwoorden.
Dat is niet eens een argument aangezien het niet na te gaan is hoe Afrika er nu uit had gezien. Feit is dat de geschiedenis is gelopen zoals hij is gelopen en je nu hier beter af bent dan daar.quote:Op zondag 3 juli 2016 14:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
die geschiedenis is meer dan slaven halen alleen ... dat Afrika er nu anders/beter uit had gezien als wij allemaal hier in west europa waren blijven hangen lijkt me geen heel lastig argument om te maken
die onzin van Sylvana en co is makkelijk genoeg te weerleggen zonder dat je haar met dit soort nog dommere argumenten munitie in handen geeft vind ik altijd
het is helemaal niet nodig om naar dat niveau af te dalen
quote:Op zondag 3 juli 2016 16:02 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Je moet gewoon een keer verder met je leven. Surinamers die nu hier wonen en het nog steeds hebben over de slavernij zijn niet goed bij hun hoofd. Zie mijn eerdere vb over WW2. Je an EINDELOOS blijven hangen in je ellende die je niet eens zelf hebt meegemaakt......of niet.
Daar ben ik niet van overtuigd.quote:
Dat is weer het andere uiterste, ja.quote:dit bagataliseren is ook niet goed.
Ik heb het niet over vrouwenmishandeling. Volgens mij hadden we het over politieke ellende.quote:Op zondag 3 juli 2016 14:53 schreef stopnaald het volgende:
[..]
1) mentaliteit kun je veranderen, het enig dat je daarvoor hoeft te doen is kiezen.
2) de schuld bij een ander leggen is makkelijk, want dan hoef je zelf niets te doen.
Bij de weg, voordat de europeanen naar Afrika kwamen, had elk dorp z'n eigen warlord in de vorm van stamoudste. En ook toen al, waren de vrouwen iha de sjaak. Daar heeft de slavernij niets aan veranderd.
Ironisch genoeg doe je dat precies dmv deze opmerking.quote:Op zondag 3 juli 2016 13:45 schreef the-eye het volgende:
[..]
Wie heeft het over dankbaar moeten zijn? Helemaal niemand maar dat wil niet zeggen dat ze zich niet gelukkig mogen prijzen en hun gejank mogen stoppen.
Onzin. Jij en ik prijzen onszelf ook gelukkig dat we hier en niet daar geboren zijnquote:Op zondag 3 juli 2016 17:59 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ironisch genoeg doe je dat precies dmv deze opmerking.
Het idee dat wij het met onze kolonisaties erger hebben gemaakt, is echt nog zo zeker niet.quote:Op zondag 3 juli 2016 17:58 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over vrouwenmishandeling. Volgens mij hadden we het over politieke ellende.
Afrika heeft zoals zoveel landen in een warm klimaat een mentaliteit die is afgestemd op hitte. Zowel Spanjaarden als Portugezen zijn zo lui te noemen. Bovenop die realiteit is er eeuwenlang een koloniale houding gecultiveerd waarbij men diende te luisteren (en niets meer) naar de heerser.
Zo'n cultuur heeft er generaties over gedaan om er in te slijpen, het is niet de simpele optie van de keuze om daaruit te komen gezien die cultuur generaties worden overgedragen. Een mens reageert niet stante pede op een nieuwe realiteit. Die aanpassing vergt tijd.
Op de lange termijn is het inderdaad aan de Afrikaanse generaties om zich te ontdoen van die cultuur. De omwenteling heeft echter pas een halve eeuw geleden plaatsgevonden. In vergelijking is dat net zo lang geleden als de homo emancipatie in Nederland op gang kwam. Ondanks dat er vanaf de jaren '60 al langzaam een voorlichtingsbeweging op gang kwam zijn er 50 jaar later zelfs nog groepen autochtone! jongeren die homoseksualiteit onnatuurlijk of des duivels vinden.
Terug naar Afrika; daar is sinds de onafhankelijkheid van vele landen de instabiele situatie in stand gehouden door multinationals zoals Shell. Meest recente voorbeeld is de chantage van Tobago door sigarettenfabrikanten.
Dat is niet de voedingsbodem voor een succesvolle wederopbouw. Niet gek dat het nog steeds achterloopt gezien Westerse bedrijven nog steeds op imperialistische manier handelen.
Nogmaals, herstelbetalingen zijn kul, maar deze houding richting Afrikanen en Surinamers is arrogant uit ofwel onwetendheid ofwel opportunisme.
Als men wil voorkomen dat Afrikanen massaal immigreren naar Europa is het tijd voor Europa om verantwoordelijkheid te nemen voor de puinhoop ipv het schuldgevoel afkopen met lullig ontwikkelingswerk. Want als het Westen het niet doet zal China maar al te graag die taak op zich nemen. Iets wat je tegenwoordig al ziet.
De opmerking van een andere user over "Europa had het ook niet goed" is de meest achterlijke ongefundeerde lulkoek en die user zou zich moeten schamen.
Nederland en andere 17e eeuwse naties floreerden. Er zijn inderdaad verwoestende oorlogen geweest die paradoxaal genoeg rijkdom opbrachten. Er was relatief een enorme welvaart, gezien ambachtslieden en burgers geld hadden om kunst aan te schaffen terwijl dit een privilege was dat een eeuw daarvoor tot de adel, kerk en puissant rijke handelslieden was beperkt.
Er ontstonden armenhuizen en andere sociale zorgstelsels. Etc.
Terwijl in Afrika stammen elkaar gevangen namen in de Bush om ze vervolgens en hun nakomelingen te verkopen als een lastdier, waarmee hele stamculturen verdwenen.
Als je dat niet snapt "dan ben je gewoon een domme kankerlul". Erik van Muiswinkel.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:01 schreef the-eye het volgende:
Onzin. Jij en ik prijzen onszelf ook gelukkig dat we hier en niet daar geboren zijn
Nee hoor, er is alleen een systeem gecreëerd dat corruptie in dd hand speelt en alle natuurlijke grondstoffen waarmee men vandaag anders een fatsoenlijke industrie had kunnen opbouwen zijn gewoonweg geroofd door de voormalige kolonisatoren en hun corporaties naderhand.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:07 schreef SupportIceland het volgende:
Het idee dat wij het met onze kolonisaties erger hebben gemaakt, is echt nog zo zeker niet.
Probeer eerst maar eens uit te zoeken wat het verschil is tussen "jezelf gelukkig prijzen" en "dankbaar zijn".quote:Op zondag 3 juli 2016 18:10 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Als je dat niet snapt "dan ben je gewoon een domme kankerlul". Erik van Muiswinkel.
Jij beweert namelijk dat ze zich gelukkig mogen prijzen dat ze hier wonen in rijkdom, maar dat de keerzijde daarvan is dat "ze moeten stoppen met janken".
Ergo; ze moeten maar dankbaar zijn en hun bek houden.ja grote witman danku danku.
Quincy is een Nederlands staatsburger, evenals vele andere Surinamers en Antilianen. Zij hebben een stem waarmee ze kritiek mogen uiten op de Nederlandse samenleving evenals jij en ik. Genoeg Joodse organisaties die de Nederlandse maatschappij nog verantwoordelijk mag houden voor de deportaties van 60 jaar terug. Hun eisen en meningen mogen wellicht absurd zijn, jij hebt geen enkel recht de Quincy's de mond te snoeren omdat ze 'het geluk hebben' in Nederland te wonen. Anders mag jij in het vervolg ook wel je achterlijke mening voor je houden. In Nederland heb je althans niets te klagen.
Allereerst is dit een nogal manke historische analyse. Maar goed, buiten dat: er is geen overtuigend bewijs dat landen die niet zijn gekoloniseerd in Afrika of Azie aanzienlijk beter presteren dan hun gekoloniseerde buurlanden.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:12 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Nee hoor, er is alleen een systeem gecreëerd dat corruptie in dd hand speelt en alle natuurlijke grondstoffen waarmee men vandaag anders een fatsoenlijke industrie had kunnen opbouwen zijn gewoonweg geroofd door de voormalige kolonisatoren en hun corporaties naderhand.
Semantiek en ook nog eens een zwakke verwijzing wat dat betreft. Negeer vooral het feit dat je medeburgers het zwijgen op wil leggen omdat ze in een bepaalde maatschappelijke positie zitten.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:15 schreef the-eye het volgende:
Probeer eerst maar eens uit te zoeken wat het verschil is tussen "jezelf gelukkig prijzen" en "dankbaar moeten zijn".
Zuid-Korea is de enige ex-kolonie in Azië die bloeit en dat is voornamelijk vanwege de Amerikanen die zich er in de oorlog mee kwamen bemoeien. Singapore is daarbij nooit in het geheel gekoloniseerd. Dat zijn de enige twee uitzonderingen in Azië.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:16 schreef SupportIceland het volgende:
Allereerst is dit een nogal manke historische analyse. Maar goed, buiten dat: er is geen overtuigend bewijs dat landen die niet zijn gekoloniseerd in Afrika of Azie aanzienlijk beter presteren dan hun gekoloniseerde buurlanden.
ik ben niet degene die claimed dat ze beter af zijn hequote:Op zondag 3 juli 2016 16:05 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat is niet eens een argument aangezien het niet na te gaan is hoe Afrika er nu uit had gezien. Feit is dat de geschiedenis is gelopen zoals hij is gelopen en je nu hier beter af bent dan daar.
Correct. Maar dit is een erg manke, halve analyse. Kolonisaties deden niet enkel en alleen aan ordinaire roofbouw. Ze zorgde ook voor kennisexport, een goed voorbeeld daarvan is de rechtssystemen die Britse koloniën hebben achtergelaten.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:26 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Zuid-Korea is de enige ex-kolonie in Azië die bloeit en dat is voornamelijk vanwege de Amerikanen die zich er in de oorlog mee kwamen bemoeien. Singapore is daarbij nooit in het geheel gekoloniseerd. Dat zijn de enige twee uitzonderingen in Azië.
De stammenmentaliteit is in Afrika geen product van de kolonisering, maar die leefvorm in combinatie met een haastig geïndustrialiseerde natie (door kolonisatie) zijn natuurlijk een giftige cocktail die weinig goeds kan brengen.
Vreemd dat die kennisstructuren gaan haperen op het moment dat de oorspronkelijke bedenkers en uitvoerders van dat systeem zich abrupt uit de cultuur terugtrekken.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:29 schreef SupportIceland het volgende:
Correct. Maar dit is een erg manke, halve analyse. Kolonisaties deden niet enkel en alleen aan ordinaire roofbouw. Ze zorgde ook voor kennisexport, een goed voorbeeld daarvan is de rechtssystemen die Britse koloniën hebben achtergelaten.
Je hebt een erg anti-kolonisatie visie. Maar zo simpel is het gewoonweg niet.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:36 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Vreemd dat die kennisstructuren gaan haperen op het moment dat de oorspronkelijke bedenkers en uitvoerders van dat systeem zich abrupt uit de cultuur terugtrekken.
Het is lastig hier op Fok! genuanceerd te blijven. Ondanks dat ik vind dat je zeker een punt hebt en dat de situatie iets genuanceerder ligt worden deze nuances misbruikt door de hardcore 'dom-rechts' figuren om elk aandeel dat het Westen wèl in deze ontwikkeling heeft proberen kapot te bagatelliseren. Zodat ze gewoon zonder schuldgevoel 'zwartjes' mogen discrimineren.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:38 schreef SupportIceland het volgende:
Je hebt een erg anti-kolonisatie visie. Maar zo simpel is het gewoonweg niet.
Je bent toch wel met me eens dat je hier beter af bent dan in Afrika? Verder geef ik aan dat je niet kan beweren dat Afrika er nu beter uit had gezien als wij in West Europa waren gebleven. Dat zullen we nooit weten. De wereldgeschiedenis had er dan zo anders uitgezien dat er geen zinnig woord over te zeggen valt.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:26 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik ben niet degene die claimed dat ze beter af zijn he
Volgens mij stel ik nergens dat kolonisaties een en al vrolijkheid hebben gebracht.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:43 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Het is lastig hier op Fok! genuanceerd te blijven. Ondanks dat ik vind dat je zeker een punt hebt en dat de situatie iets genuanceerder ligt worden deze nuances misbruikt door de hardcore 'dom-rechts' figuren om elk aandeel dat het Westen wèl in deze ontwikkeling heeft proberen kapot te bagatelliseren. Zodat ze gewoon zonder schuldgevoel 'zwartjes' mogen discrimineren.
En dat zeg ik ook weer niet.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:45 schreef SupportIceland het volgende:
Volgens mij stel ik nergens dat kolonisaties een en al vrolijkheid hebben gebracht.
Mobiel ranten is een verschrikking.quote:Op zondag 3 juli 2016 18:49 schreef SupportIceland het volgende:
Je post is dan ook nogal lastig te volgen.
ja naja nogmaals mij argument is het niet, je kunt idd niet stellen dat de nazaten van slaven nu hier beter afzijn zonder te gokken naar hoe die landen er nu uit haddem gezien als we ze met rust hadden gelatenquote:Op zondag 3 juli 2016 18:43 schreef the-eye het volgende:
[..]
Je bent toch wel met me eens dat je hier beter af bent dan in Afrika? Verder geef ik aan dat je niet kan beweren dat Afrika er nu beter uit had gezien als wij in West Europa waren gebleven. Dat zullen we nooit weten. De wereldgeschiedenis had er dan zo anders uitgezien dat er geen zinnig woord over te zeggen valt.
ja ironie is een leuk ding maar ook niet meer dan datquote:Wat we wel kunnen stellen is dat de voorouders van Surinamers en Antillianen de pech hadden verkocht te worden maar zijzelf nu geld doneren om Afrika overeind te houden. Het kan raar lopen.
De geschiedenis is gelopen hoe hij is gelopen. Degene van wie de voorouders verkocht zijn als slaaf zijn beter af dan de Afrikanen waarvan de voorouders niet verkocht zijn als slaaf. Dat is de hedendaagse realiteit.quote:Op zondag 3 juli 2016 19:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja naja nogmaals mij argument is het niet, je kunt idd niet stellen dat de nazaten van slaven nu hier beter afzijn zonder te gokken naar hoe die landen er nu uit haddem gezien als we ze met rust hadden gelaten
dat was mijn punt idd
[..]
ja ironie is een leuk ding maar ook niet meer dan dat
En daarom mogen ze zich gelukkig prijzen en moeten ze hun zwarte bekjes houden want kritiek wordt niet geduld.quote:Op zondag 3 juli 2016 19:07 schreef the-eye het volgende:
De geschiedenis is gelopen hoe hij is gelopen. Degene van wie de voorouders verkocht zijn als slaaf zijn beter af dan de Afrikanen waarvan de voorouders niet verkocht zijn als slaaf. Dat is de hedendaagse realiteit.
Ze kunnen zich misschien sterk maken voor meer geld naar Afrika. Daar zou met een beetje passen en meten nog enige logica in aan te brengen zijn maar zeuren over hun eigen lot, dat zie je goed, raakt kant noch wal.quote:Op zondag 3 juli 2016 19:12 schreef hoink581 het volgende:
[..]
En daarom mogen ze zich gelukkig prijzen en moeten ze hun zwarte bekjes houden want kritiek wordt niet geduld.
Toch?
quote:Op zondag 3 juli 2016 19:16 schreef the-eye het volgende:
Ze kunnen zich misschien sterk maken voor meer geld naar Afrika. Daar zou met een beetje passen en meten nog enige logica in aan te brengen zijn maar zeuren over hun eigen lot, dat zie je goed, slaat kant noch wal.
Ik denk dat het wel meevalt met dat racisme in Nederland maar vooruit.... De link die er dan zou zijn met de slavernijtijd is wel erg vergezocht. Als een sprookjesfiguur uit een kinderfeestje het kenmerk is voor racisme in Nederland lig ik er i.i.g. niet wakker van.quote:Op zondag 3 juli 2016 19:18 schreef hoink581 het volgende:
[..]![]()
Volgens mij gaat het die groep over latent racisme binnen de NL samenleving. De logica is juist ver te zoeken.
Nu geen tijd. Ik kom hier later inhoudelijk op terug.quote:Op zondag 3 juli 2016 17:58 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over vrouwenmishandeling. Volgens mij hadden we het over politieke ellende.
Afrika heeft zoals zoveel landen in een warm klimaat een mentaliteit die is afgestemd op hitte. Zowel Spanjaarden als Portugezen zijn zo lui te noemen. Bovenop die realiteit is er eeuwenlang een koloniale houding gecultiveerd waarbij men diende te luisteren (en niets meer) naar de heerser.
Zo'n cultuur heeft er generaties over gedaan om er in te slijpen, het is niet de simpele optie van de keuze om daaruit te komen gezien die cultuur generaties worden overgedragen. Een mens reageert niet stante pede op een nieuwe realiteit. Die aanpassing vergt tijd.
Op de lange termijn is het inderdaad aan de Afrikaanse generaties om zich te ontdoen van die cultuur. De omwenteling heeft echter pas een halve eeuw geleden plaatsgevonden. In vergelijking is dat net zo lang geleden als de homo emancipatie in Nederland op gang kwam. Ondanks dat er vanaf de jaren '60 al langzaam een voorlichtingsbeweging op gang kwam zijn er 50 jaar later zelfs nog groepen autochtone! jongeren die homoseksualiteit onnatuurlijk of des duivels vinden.
Terug naar Afrika; daar is sinds de onafhankelijkheid van vele landen de instabiele situatie in stand gehouden door multinationals zoals Shell. Meest recente voorbeeld is de chantage van Tobago door sigarettenfabrikanten.
Dat is niet de voedingsbodem voor een succesvolle wederopbouw. Niet gek dat het nog steeds achterloopt gezien Westerse bedrijven nog steeds op imperialistische manier handelen.
Nogmaals, herstelbetalingen zijn kul, maar deze houding richting Afrikanen en Surinamers is arrogant uit ofwel onwetendheid ofwel opportunisme.
Als men wil voorkomen dat Afrikanen massaal immigreren naar Europa is het tijd voor Europa om verantwoordelijkheid te nemen voor de puinhoop ipv het schuldgevoel afkopen met lullig ontwikkelingswerk. Want als het Westen het niet doet zal China maar al te graag die taak op zich nemen. Iets wat je tegenwoordig al ziet.
De opmerking van een andere user over "Europa had het ook niet goed" is de meest achterlijke ongefundeerde lulkoek en die user zou zich moeten schamen.
Nederland en andere 17e eeuwse naties floreerden. Er zijn inderdaad verwoestende oorlogen geweest die paradoxaal genoeg rijkdom opbrachten. Er was relatief een enorme welvaart, gezien ambachtslieden en burgers geld hadden om kunst aan te schaffen terwijl dit een privilege was dat een eeuw daarvoor tot de adel, kerk en puissant rijke handelslieden was beperkt.
Er ontstonden armenhuizen en andere sociale zorgstelsels. Etc.
Terwijl in Afrika stammen elkaar gevangen namen in de Bush om ze vervolgens en hun nakomelingen te verkopen als een lastdier, waarmee hele stamculturen verdwenen.
je kunt het argument niet halverwege de discussie veranderenquote:Op zondag 3 juli 2016 19:07 schreef the-eye het volgende:
[..]
De geschiedenis is gelopen hoe hij is gelopen. Degene van wie de voorouders verkocht zijn als slaaf zijn beter af dan de Afrikanen waarvan de voorouders niet verkocht zijn als slaaf. Dat is de hedendaagse realiteit.
waarom zouden ze, Afrika is klote en het zit vol Afrikanen die niemand kentquote:Op zondag 3 juli 2016 19:16 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ze kunnen zich misschien sterk maken voor meer geld naar Afrika. Daar zou met een beetje passen en meten nog enige logica in aan te brengen zijn maar zeuren over hun eigen lot, dat zie je goed, raakt kant noch wal.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |