abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_163433822
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 11:21 schreef laforest het volgende:
[..]
Wat heeft dit precies met het onderscheiden van Islam en terrorisme te maken?
:?
Nou vrij weinig.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  vrijdag 1 juli 2016 @ 13:39:34 #177
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163433985
Om de twee te kunnen scheiden moeten we natuurlijk eerst begrijpen in welke zin ze aan elkaar gekoppeld zijn. ;)

Ik heb niet de indruk dat die vraag goed wordt begrepen in de maatschappelijke discussie in de westerse wereld. Sowieso zijn de verbanden tussen cultuur, religie en moraliteit buitengewoon complex en slecht begrepen door zelfs de wetenschappelijke wereld.

Ik moet constateren dat vrijwel niemand in de wetenschappelijke wereld echt bezig is met de vraag hoe die drie zich zullen ontwikkelen in de nabije toekomst. En ik vind dat eigenlijk best wel eigenaardig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 01-07-2016 14:08:18 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 1 juli 2016 @ 13:55:43 #178
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163434337
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 13:39 schreef Molurus het volgende:
Om de twee te kunnen scheiden moeten we natuurlijk eerst begrijpen in welke zin ze aan elkaar gekoppeld zijn. ;)
Via jihadi's die aanslagen plegen, lijkt me de meest voor de hand liggende manier.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_163434511
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 13:39 schreef Molurus het volgende:

Ik heb niet de indruk dat die vraag goed wordt begrepen in de maatschappelijke discussie in de westerse wereld. Sowieso zijn de verbanden tussen cultuur, religie en moraliteit buitengewoon complex en slechts begrepen door zelfs de wetenschappelijke wereld.

Ik moet constateren dat vrijwel niemand in de wetenschappelijke wereld echt bezig is met de vraag hoe die drie zich zullen ontwikkelen in de nabije toekomst. En ik vind dat eigenlijk best wel eigenaardig.
Het probleem zit in een vrije samenleving waarbij je ook ruimte wil geven aan een gedachtegoed dat zich tegen die vrije samenleving keert. Zoals dat er nu een salafisten school komt. Ze zullen niet allemaal tot geweld overgaan, maar de zaadjes ervoor worden wel geplant. We beschermen de jeugd voor zoveel zaken, waarom zou je de jeugd ook niet beschermen voor zulk extreem gedachtegoed.
pi_163453210
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 13:30 schreef truthortruth het volgende:

Zou wel zo netjes zijn om niet een hele groep over één kam te scheren.
Ok, aanpassing van mijn post: 99/100 atheisten die ik tot nu toe gesproken heb doet zo.

quote:
Sorry, vertel me nog eens van hoe jij dan denkt dat de mens op aarde is gekomen als je evolutie verwerpt. Wat was het, iets met klei en een rib of iets dergelijks :D
ID is veel logischer dan dat door puur toeval deze rots op de perfecte plek in ons melkwegstelsel kwam, op de perfecte plek in ons zonnestelsel, perfecte omstandigheden daardoor kon krijgen voor leven. En niet alleen dat, ook veel logischer dat uit compleet levenloze omstandigheden er zo maar hocus pocus paf ineens leven uit levenloze zaken zou komen.
En daar begint het sprookje van evolutie, uit zoiets kleins zou al het leven hier op aarde zijn gekomen. Tot uiteindelijk apen en van de aap naar een mens? Wauw wat een sprookjesverhaal. Dat niemand daar ooit een sprookje over geschreven heeft. Oh toch wel, maar staan dan in biologieboeken.
Hoezo ongeloofwaardig, en de mens kan je ook niet echt evolutionaire vooruitgang noemen btw. Met hoe wij als mensheid alles verknallen. Daar geeft religie ten minste nog wel antwrd op hoe dat gekomen is.

Conclusie: Het bestaan van ID, oftewel God, is vele malen geloofwaardig dan al die onmogelijke toevalligheden. 1 is al zeer wonderbaarlijk, maar voor het ontkennen van God zouden al die toevalligheden ook nog eens moeten gaan gebeuren.
pi_163454563
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 09:09 schreef bianconeri het volgende:
ID is veel logischer dan dat door puur toeval deze rots op de perfecte plek in ons melkwegstelsel kwam, op de perfecte plek in ons zonnestelsel, perfecte omstandigheden daardoor kon krijgen voor leven.
Totaal offtopic,maar altijd boeiend. 100 tot 200 Miljarden galaxies met miljarden sterren en planeten. Zie het als een staatsloterij, de kans dat je de staatsloterij wint is niet niet zo groot, maar als je miljoenen loten hebt. Dan wordt die kans ineens heel groot.
quote:
En niet alleen dat, ook veel logischer dat uit compleet levenloze omstandigheden er zo maar hocus pocus paf ineens leven uit levenloze zaken zou komen.
En daar begint het sprookje van evolutie, uit zoiets kleins zou al het leven hier op aarde zijn gekomen. Tot uiteindelijk apen en van de aap naar een mens? Wauw wat een sprookjesverhaal. Dat niemand daar ooit een sprookje over geschreven heeft. Oh toch wel, maar staan dan in biologieboeken.
We snappen de mechanismen, we kunnen zelfs de mechanismen aanpassen. We doen 'gods' werk, we passen gewassen aan met gentechnologie zodat ze geen ziektes meer krijgen. Hoezo sprookjesverhaal, dit is gewoon toepasbare kennis. We weten nog niet hoe die eerste organische moleculen precies zijn ontstaan, er zijn hypotheses over, maar die kunnen we nog niet bewijzen en dus zeggen we 'dat weten we nog niet'.
quote:
Hoezo ongeloofwaardig, en de mens kan je ook niet echt evolutionaire vooruitgang noemen btw. Met hoe wij als mensheid alles verknallen. Daar geeft religie ten minste nog wel antwrd op hoe dat gekomen is.
Vertel het me nog eens?
pi_163454571
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 13:30 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Nou vrij weinig.
Precies.
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
pi_163513387
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 11:26 schreef truthortruth het volgende:

Totaal offtopic,maar altijd boeiend. 100 tot 200 Miljarden galaxies met miljarden sterren en planeten. Zie het als een staatsloterij, de kans dat je de staatsloterij wint is niet niet zo groot, maar als je miljoenen loten hebt. Dan wordt die kans ineens heel groot.
Ja hoor, tuurlijk wis de kans heel groot uhu -.-

quote:
We snappen de mechanismen, we kunnen zelfs de mechanismen aanpassen. We doen 'gods' werk, we passen gewassen aan met gentechnologie zodat ze geen ziektes meer krijgen. Hoezo sprookjesverhaal, dit is gewoon toepasbare kennis. We weten nog niet hoe die eerste organische moleculen precies zijn ontstaan, er zijn hypotheses over, maar die kunnen we nog niet bewijzen en dus zeggen we 'dat weten we nog niet'.
Ja kunnen het een beetje aanpassen.
Maakt het niet logisch dat uit het complete niets, met complete toeval ineens leven ontstaat.

quote:
Vertel het me nog eens?
Waarom?
pi_163513630
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 16:02 schreef bianconeri het volgende:
Waarom?
Dan kunnen we de hypothese en de theorie nog een keer vergelijken :)
  woensdag 6 juli 2016 @ 15:51:00 #185
358417 geavanceerd
geavanceerd
pi_163559489
Terrorisme=jihad.
Jihad kun je niet scheiden van de islam.

Je verbiedt gewoon de hele rambam.
pi_163560728
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 15:51 schreef geavanceerd het volgende:
Terrorisme=jihad.

Wat een waardevolle bijdrage :')
  woensdag 6 juli 2016 @ 17:10:47 #187
358417 geavanceerd
geavanceerd
pi_163561448
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 16:42 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Wat een waardevolle bijdrage :')
Je bent sarcastisch, maar het is wel waar.
Mijn bijdrage is waardevol. Jihad is niet te scheiden van islam.
pi_163571396
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 17:10 schreef geavanceerd het volgende:

[..]

Je bent sarcastisch, maar het is wel waar.
Mijn bijdrage is waardevol. Jihad is niet te scheiden van islam.
Want alle moslims vallen het Westen aan?
  woensdag 6 juli 2016 @ 23:22:39 #189
358417 geavanceerd
geavanceerd
pi_163572046
quote:
15s.gif Op woensdag 6 juli 2016 22:57 schreef laforest het volgende:

[..]

Want alle moslims vallen het Westen aan?
Waar heb jij het nou weer over laffie.
Wil je iets bijdragen in deze discussie, vertel dan wat er van de islam overblijft als je jihad verwijdert en hoe je dat gaat doen.
pi_163572419
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 23:22 schreef geavanceerd het volgende:

[..]

Waar heb jij het nou weer over laffie.
Wil je iets bijdragen in deze discussie, vertel dan wat er van de islam overblijft als je jihad verwijdert en hoe je dat gaat doen.
Laffie?
Alles goed met je? :)

Een heleboel blijft dan over aangezien de Jihad maar een onderdeel van de Islam is. Je doet net alsof elke moslim in de wereld op oorlog en terrorisme uit is als hoofdpunt van de Islam. Echter, de meeste moslims maken zich helemaal nergens schuldig aan en jij scheert iedereen over een kam. Als je wilt bijdragen aan deze discussie is dat fijn, maar een nuance mag best gemaakt worden.
pi_163572709
Kwaliteitstopic :') Ik dacht wat over de TT te lezen maar ben zojuist 3 pagina's met bagger gepasseerd zonder wat te vinden.
pi_163573887
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 23:38 schreef laforest het volgende:

[..]

Laffie?
Alles goed met je? :)

Een heleboel blijft dan over aangezien de Jihad maar een onderdeel van de Islam is. Je doet net alsof elke moslim in de wereld op oorlog en terrorisme uit is als hoofdpunt van de Islam. Echter, de meeste moslims maken zich helemaal nergens schuldig aan en jij scheert iedereen over een kam. Als je wilt bijdragen aan deze discussie is dat fijn, maar een nuance mag best gemaakt worden.
Correctie. Ik zeg iets over jihad en jij interpreteert dat als een uitspraak over alle moslims. Dat betekent dat jij degene bent die daarbij aan alle moslims denkt ipv ik. Ik maan je tot nuance. Denk aan de kinderen.

Jihad is niet 'maar' een onderdeel. Net zo min is politiek maar een onderdeel van democratie. Voordat jihad eruit kan moet heel de islam en de laatste 10 jaar van Mo's agressieve leventje herschreven worden evenals de juridische consensus in alle rechtsscholen teruggedraaid worden. Dit gaat never gebeuren. Als je de ophef ziet als je alleen al het hoofddoekje probeert in te perken dan snap je dat ze dit nooit gaan doen.
pi_163577617
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 06:58 schreef geavanceerd het volgende:

[..]

Correctie. Ik zeg iets over jihad en jij interpreteert dat als een uitspraak over alle moslims. Dat betekent dat jij degene bent die daarbij aan alle moslims denkt ipv ik. Ik maan je tot nuance. Denk aan de kinderen.

Jihad is niet 'maar' een onderdeel. Net zo min is politiek maar een onderdeel van democratie. Voordat jihad eruit kan moet heel de islam en de laatste 10 jaar van Mo's agressieve leventje herschreven worden evenals de juridische consensus in alle rechtsscholen teruggedraaid worden. Dit gaat never gebeuren. Als je de ophef ziet als je alleen al het hoofddoekje probeert in te perken dan snap je dat ze dit nooit gaan doen.
wat betekent jihad dan?
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:10:57 #194
37769 erodome
Zweefteef
pi_163577634
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 15:51 schreef geavanceerd het volgende:
Terrorisme=jihad.

Euhm, daar zijn echt extreem veel moslims het niet mee eens. Die zien terrorisme niet als jihad, maar als een door hun geloof verboden handeling. Iets wat juist buiten de regels van jihad valt.

De terroristen zien het wel als jihad, of misbruiken die term om terrorisme te kunnen plegen. Maar dat heeft bar weinig te maken met hoe al die anderen het begrip jihad invullen. Sterker nog, al die anderen hebben meer theologische grond voor hun bewering dat terrorisme geen jihad is dan andersom.
Niet dat dat wat uitmaakt qua persoonlijke overtuiging van die terroristen, maar het geeft aan dat je dus niet zo simpel kan stellen dat jihad gelijkstaat aan terrorisme.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 7 juli 2016 @ 17:47:09 #195
452293 Bwoek
Fietsen lopen als een trein
pi_163584099
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:10 schreef erodome het volgende:
Sterker nog, al die anderen hebben meer theologische grond voor hun bewering dat terrorisme geen jihad is dan andersom.
Wat ik hier raar aan vind is dat het zo specifiek de Islam is.
Binnen het Christendom heb je stromingen die kibbelen over kinderdoop, maria verering, wel of niet gered door werken, enz.
Binnen het Boeddhisme heb je stromingen die verschillen in welke Boeddha je accepteert, wat er gebeurt tussen reincarnaties in, enz.

Hoe kan het dat er juist in de Islam meerdere stromingen bestaan die het fundamenteel oneens zijn met zoiets basaals als het DODEN van onschuldige mensen? Die oorzaak moet dan toch wel binnen de Islam liggen?
In the end, it's not the years in your life that count. It's the life in your years.
pi_163584468
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 17:47 schreef Bwoek het volgende:

[..]

Wat ik hier raar aan vind is dat het zo specifiek de Islam is.
Binnen het Christendom heb je stromingen die kibbelen over kinderdoop, maria verering, wel of niet gered door werken, enz.
Binnen het Boeddhisme heb je stromingen die verschillen in welke Boeddha je accepteert, wat er gebeurt tussen reincarnaties in, enz.

Hoe kan het dat er juist in de Islam meerdere stromingen bestaan die het fundamenteel oneens zijn met zoiets basaals als het DODEN van onschuldige mensen? Die oorzaak moet dan toch wel binnen de Islam liggen?
Binnen het Christendom heb je gewoon groepen die geen problemen hebben met het doden van onschuldige mensen.
Binnen het Boeddhisme heb je gewoon gelovigen en geestelijken die oproepen tot het doden van onschuldige mensen.

Dat het een ver van mijn bed show is maakt de Islam nog niet afzonderlijk.
pi_163584649
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

wat betekent jihad dan?
Jihad (Arabisch: جهاد, djihād) is een begrip uit de islam. Het komt van de Arabische woordstam jhd, dat 'streven' betekent. Jihad betekent letterlijk 'inspanning gericht op het realiseren van een bepaald doel'. Er wordt onderscheid gemaakt tussen innerlijke en uiterlijke jihad. Zowel in islamitische als niet-islamitische kringen worden verhitte discussies gevoerd over de precieze betekenis van het begrip.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  donderdag 7 juli 2016 @ 18:18:28 #198
452293 Bwoek
pi_163584669
quote:
7s.gif Op donderdag 7 juli 2016 18:05 schreef Triggershot het volgende:
Binnen het Christendom heb je gewoon groepen die geen problemen hebben met het doden van onschuldige mensen.
Oke daar heb ik nog nooit van gehoord. Zou je wat kerkstromingen kunnen noemen?

quote:
Binnen het Boeddhisme heb je gewoon gelovigen en geestelijken die oproepen tot het doden van onschuldige mensen.
Ook dat hoor ik voor het eerst. Ik ben heel benieuwd of dat ook in hun leer staat.

quote:
Dat het een ver van mijn bed show is maakt de Islam nog niet afzonderlijk.
Waar iets gebeurt lijkt me irrelevant, gaat er meer om dát het gebeurt.
In the end, it's not the years in your life that count. It's the life in your years.
pi_163584700
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 18:18 schreef Bwoek het volgende:

[..]

Oke daar heb ik nog nooit van gehoord. Zou je wat kerkstromingen kunnen noemen?

Westboro Baptist Church
Het probleem is dat de stichter van de Islam in zijn levensonderhoud voorzag dmv struikroverij, en dat militante islamisten zich terecht daarop beroepen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  donderdag 7 juli 2016 @ 18:54:49 #200
452293 Bwoek
pi_163585246
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 18:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Westboro Baptist Church
Die plegen geen aanslagen maar oke. Zonder de gruweldaden van de christengekkies van de Katholieke kerk in het verleden mee te tellen (die plegen nu ook geen aanslagen) kom je dan met de KKK erbij op zo'n paar duizend man.

Ik vind dat onvergelijkbaar met de twee extreemste Islamitische stromingen (Wahhabisme en Salafisme), die samen zo'n zestig MILJOEN volgelingen hebben en die hun daden van geweld direct geinspireerd zien in de koran. En waar nu onderhand zo ongeveer wereldwijd mensen last van hebben, van Frankrijk tot Turkije tot Bangladesh tot Indonesie tot noem maar op.

Maar ja wat is dan de oplossing? De koran kan je niet verbieden en je kan mensen niet verplichten een soort religieuze deprogrammering te ondergaan. Vraag me dan ook serieus af of de mensheid hier nog lang last van zal hebben en hoe het allemaal gaat verlopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')