Dat er wel groepsverband bestaat heb ik al meerdere keren aangetoont, dat dat voor lang niet elke atheist zo is heb ik ook tot in den treure gezegd. Heb het niet voor niets over zwaar/sterk atheisme (subgroep), wat daaraan ten grondslag ligt (waarmee ik dus ook niet zeg dat elk "sterk" atheist aan die groepsvorming doet, noch dat de groepsvorming die er is altijd dogma's bevat, wel dat het daartoe kan leiden en dat dat ten goede of ten kwade kan zijn).quote:Op woensdag 29 juni 2016 22:42 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Blijft bizar dit.... Geen Idealogie, geen groepsverband en nog claim je de uitleg....
Maar dan zijn het groepjes om het groepjes willen zijn, niet omdat atheïsme dat van je vraagt, dat atheïsme aanstuurt op een groepsverband , op een collectief, op een kerk, een samenkomst etc etc. Er is niks binnen het begrip atheïsme dat een groep stimuleert.quote:Op woensdag 29 juni 2016 22:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat er wel groepsverband bestaat heb ik al meerdere keren aangetoont, dat dat voor lang niet elke atheist zo is heb ik ook tot in den treure gezegd.
De reden waarom het een nare discussie is, is omdat je motivatie voor de discussie niet zuiver is.quote:Heb het niet voor niets over zwaar/sterk atheisme (subgroep), wat daaraan ten grondslag ligt (waarmee ik dus ook niet zeg dat elk "sterk" atheist aan die groepsvorming doet, noch dat de groepsvorming die er is altijd dogma's bevat, wel dat het daartoe kan leiden en dat dat ten goede of ten kwade kan zijn).
Maar ik ben er wel klaar mee, je gaat echt werkelijk nergens echt inhoudelijk op in, je bent alleen maar persoonlijk en selectief.
Eerst val je me aan op de term "sterk" atheisme en zeg je dat ik het daardoor niet snap, als ik dan laat zien dat dat gewone gebruikte termen zijn binnen een grotere definitie kom je hiermee...
Bah, nare manier van discussie.
Slaap lekker.quote:Op woensdag 29 juni 2016 23:06 schreef erodome het volgende:
Mijn motivatie, waarvan jij beter weet dan ik wat dat dan is blijkbaar.
Welterusten truth...
Wil je hiermee zeggen dat ongelovigen geen dogma's kunnen hebben?quote:
Jij moet echt beter leren lezen Firefly.quote:
Bedankt voor het aantonen hoe ver erodome er weer eens naast zat.quote:Op donderdag 30 juni 2016 08:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wil je hiermee zeggen dat ongelovigen geen dogma's kunnen hebben?
Er staat na religie toch ook duidelijk ''ideologie en organisaties''.
Denk bv aan het geloof in evolutie (wat overal opgedrongen wordt op scholen als een zogenaamd feit terwijl er nog nooit enig feit voor gevonden is, alleen aannames), of organisatie die weet ik het wat met betrekking tot atheisme promoten.
En daarnaast noemde ik naast dogma's ook de moraal van ongelovigen. Die worden ook overal en nergens aan je opgedrongen. (van homoseksualiteit, tot het afgrijselijke roken waarvan je zou denken dat de westerse wereld daar wel al mee gestopt zou zijn)
quote:Op donderdag 30 juni 2016 08:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wil je hiermee zeggen dat ongelovigen geen dogma's kunnen hebben?
Er staat na religie toch ook duidelijk ''ideologie en organisaties''.
Denk bv aan het geloof in evolutie (wat overal opgedrongen wordt op scholen als een zogenaamd feit terwijl er nog nooit enig feit voor gevonden is, alleen aannames), of organisatie die weet ik het wat met betrekking tot atheisme promoten.
En daarnaast noemde ik naast dogma's ook de moraal van ongelovigen. Die worden ook overal en nergens aan je opgedrongen. (van homoseksualiteit, tot het afgrijselijke roken waarvan je zou denken dat de westerse wereld daar wel al mee gestopt zou zijn)
Ik ga nog een poging doen om je het verschil te laten zien tussen groepsvorming vanuit religie en ontbreken ervan binnen atheisme. De volgende bijbelse teksten zetten aan tot groepsvorming, het ontbreken van een dergelijke teksten als basis bij atheisme is dus ook dat je niet atheisme als basis voor groepsvorming kan zien (dat het sporadisch voorkomt klopt, maar er is geen aanzet).quote:Op woensdag 29 juni 2016 22:47 schreef erodome het volgende:
Dat er wel groepsverband bestaat heb ik al meerdere keren aangetoont, dat dat voor lang niet elke atheist zo is heb ik ook tot in den treure gezegd.
Je neemt een organisatievorm die zegt dat bij die groep horen een goed idee is en vergelijkt dat met het geheel van atheisme? Zou je niet gewoon verschillende organisatievormen tegenover elkaar zetten dan, anders is dit niet echt een eerlijk vergelijk.quote:Op donderdag 30 juni 2016 11:25 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik ga nog een poging doen om je het verschil te laten zien tussen groepsvorming vanuit religie en ontbreken ervan binnen atheisme. De volgende bijbelse teksten zetten aan tot groepsvorming, het ontbreken van een dergelijke teksten als basis bij atheisme is dus ook dat je niet atheisme als basis voor groepsvorming kan zien (dat het sporadisch voorkomt klopt, maar er is geen aanzet).
http://dailyverses.net/romans/16/17
http://dailyverses.net/1-corinthians/1/10
http://dailyverses.net/ephesians/4/3
http://dailyverses.net/ephesians/4/3
http://dailyverses.net/matthew/18/20
quote:Steeds meer mensen willen zich op de een of andere manier organiseren. Deze website is een van de vele die op dit moment worden gelanceerd. Het doel is atheïsten bij elkaar te brengen op zo'n manier dat de diversiteit en het individualisme onder atheïsten blijft bewaard, maar dat het mogelijk is samen, vanuit een gedeelde basis, een tegenwicht te kunnen bieden tegen de opmars van de religie. Vooral waar religie weer grip probeert te krijgen op het gedrag en het normen- en waardenstelstel van mensen, waar de religieuze vooroordelen en disciminerende ideologie weer de kop op steken en de vrije mening en wetenschapsbeoefening weer worden onderdrukt, is het nodig een tegengeluid te laten horen. Net zoals religieuze bewegingen en instellingen invloed proberen te verkrijgen via de politiek, zouden ook atheïstische bewegingen dit weer moeten gaan doen. Ideologisch denken vanuit een materialistische, humanistische en rationalistische levenshouding moet weer worden gestimuleerd, om te voorkomen dat alles wat in de afgelopen eeuwen is bereikt weer teniet wordt gedaan omdat men nalaat te reageren op religieus fanatisme.
2 voorbeelden, even heel vlotjes in het wie zijn wij stuk gebladerd. De een van de atheistische beweging, de ander van de sunday assembly. Beide gaan over groepsvorming en de oproep daarnaar.quote:The only way to understand Sunday Assembly is to experience it for yourself. There will be singalong songs, moving stories, passionate speakers—all finished with tea and cake (or coffee and doughnuts!).
Just by being with us you should be energised, vitalised, restored, repaired, refreshed, and recharged. No matter what the subject of the Assembly, it will solace worries, provoke kindness and inject a touch of transcendence into the everyday.
But life can be tough… It is. Sometimes bad things happen to good people, we have moments of weakness, or life just isn’t fair. We want the Sunday Assembly to be a place of compassion, where, no matter what your situation, you are welcomed, accepted, and loved.
You can join a choir, sing in the band, attend and facilitate self-help groups, welcome those who are socially isolated, host potluck dinners, share hobbies, and much more.
Most of all, have fun, be nice and join in.
Jij hebt het over geloof, ik heb het over religie. Ik zal ongetwijfeld het in mijn reacties door elkaar gebruikt hebben. Maar ik heb totaal geen problemen met spiritualiteit wel met religie, daar hebben we het volgens mij ook al eerder over gehad. Ik neem aan dat als je het dus over religie hebt, je wel het onderscheid ziet met atheisme?quote:Op donderdag 30 juni 2016 11:42 schreef erodome het volgende:
Je neemt een organisatievorm die zegt dat bij die groep horen een goed idee is en vergelijkt dat met het geheel van atheisme? Zou je niet gewoon verschillende organisatievormen tegenover elkaar zetten dan, anders is dit niet echt een eerlijk vergelijk.
Ik heb het erover dat naast atheisme geloof ligt, naast organisatie/ideologie religie ligt. Atheisme is wat anders dan religie ja, net zoals geloof wat anders is als organisatie/ideologie.quote:Op donderdag 30 juni 2016 12:16 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Jij hebt het over geloof, ik heb het over religie. Ik zal ongetwijfeld het in mijn reacties door elkaar gebruikt hebben. Maar ik heb totaal geen problemen met spiritualiteit wel met religie, daar hebben we het volgens mij ook al eerder over gehad. Ik neem aan dat als je het dus over religie hebt, je wel het onderscheid ziet met atheisme?
Bijna goed, alleen atheisme ligt niet naast geloof. Geloof is gebaseerd op een bewering die men niet kan bewijzen, vandaar geloof. Atheisme doet deze claim niet (Russells theepot ). Maar dit is irrelevant voor deze discussie.quote:Op donderdag 30 juni 2016 12:20 schreef erodome het volgende:
Ik heb het erover dat naast atheisme geloof ligt, naast organisatie/ideologie religie ligt. Atheisme is wat anders dan religie ja, net zoals geloof wat anders is als organisatie/ideologie.
Religie is een stel regels, dogmas vanuit het geloof/geschriften waar omheen de religie is georganiseerd. Atheistische organisaties bedenken die regels zelf, atheisme zelf geeft deze regels niet.quote:Daarom kan je niet zeggen kijk naar religie, dat kan atheisme niet zijn. Als je religie's wil vergelijken dan moet je daar atheistische organisatie's naast leggen, religie is immers gelovige organisatie.
Sterk atheisme doet die claim wel... Die claimen immers zeker te weten dat er geen god(en) zijn.quote:Op donderdag 30 juni 2016 13:42 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Bijna goed, alleen atheisme ligt niet naast geloof. Geloof is gebaseerd op een bewering die men niet kan bewijzen, vandaar geloof. Atheisme doet deze claim niet (Russells theepot ). Maar dit is irrelevant voor deze discussie.
[..]
Religie is een stel regels, dogmas vanuit het geloof/geschriften waar omheen de religie is georganiseerd. Atheistische organisaties bedenken die regels zelf, atheisme zelf geeft deze regels niet.
Hoeveel mensen ken jij die claimen aan sterk atheïsme te doen? Dus ook echt die term, niet de invulling?quote:Op donderdag 30 juni 2016 16:04 schreef erodome het volgende:
Sterk atheisme doet die claim wel... Die claimen immers zeker te weten dat er geen god(en) zijn.
Heb je hier een bron van? Volgens mij ontstaat religie veel organiser. Maar als we de Koran nemen, dan heeft Mo die geschreven en vervolgens was de islam geboren. Er was niet eerst de islam en vervolgens besloot Mo het boek te schrijven...quote:Daarom dat ik die term ook toepas hier als ik zeg dat die 2 vergelijkbare zaken zijn.
En nee, religie is niet een stel regels vanuit geloof/geschriften. Religie is in eerste instantie het opzetten van die geschriften, doel/leerstellingen en eventuele dogma's. Het komt niet voort uit geloofsgeschriften, het maakt de geloofsgeschriften. Het begint bij persoonlijk geloof, dan komt organisatie, dan komen de geloofsgeschriften/geloofsvoorschriften. Zo ontstaat een religie.
Dat ze het zelf verzinnen zijn we het helemaal over eens.quote:Gelovigen verzinnen die regels dus ook zelf, die hebben ze dan in dat boekje gezet (voor het gemak blijf ik maar bij religie's met geloofsgeschrift, anders teveel nuance voor nu).
Precies, maar dan sluit je je aan bij die organisatie met die regels.quote:Zelfde doen die atheistische organisatie's, die stellen regels/gemene delers op, pennen die neer en gebruiken dat voor de cohesie in de groep. Als zo'n organisatie (geloofs of anders) langer bestaat verzinnen die nieuwe die bij die groep aansluiten de regels niet meer, dan wordt er gewezen op de "geschriften" (van bronboek tot huisregelement van organisatie). Kan je kiezen je aan te sluiten bij die betreffende groep met die gedachtegang erachter.
Maar abrahamitische en nog vele andere religies wel.quote:Geloof zelf geeft die regels dus ook niet,
Dit is natuurlijk onzin. Het zal vast voor een aantal mensen kloppen, maar de meeste gelovigen worden in een religieus gezin geboren en conformeren zich daaraan, al dan niet gedwongen. Alweer zo'n punt waarom religie zo schadelijk is, maar dat is voor een andere discussie.quote:het is niet je wakker wordt met de gedachte misschien is er wel meer en dat dat in combi met een set vastgestelde regels komt, er ineens een boekje in je schoot valt. Pas als je naar herkenning van dat persoonlijk geloofsgevoel gaat zoeken en je aansluit bij een groep die je aanstaat kies je er evt voor om je te conformeren aan de regels van die groep. Maar die groep is ook ergens ontstaan, ergens verzonnen, die is niet uit het niets ontstaan.
Je conclusie deel ik dus ook niet omdat je argumenten fout gaan of (nog) incompleet zijn.quote:Daarom, religie verhoud zich tot organisatie/ideologie beleefd in groepsverband. Geloof verhoud zich tot atheisme (dat gaat immers om een deeltje van een persoonlijk wereldbeeld, nog zonder verdere invulling/aanvulling).
Hier lopen er al een heel aantal rond, die bij hoog en laag beweren dat er gewoonweg geen god(en) zijn. Dat dat een zekere zaak is. Vrijwel alle antitheisten die ook atheistisch zijn zijn sterke atheisten.quote:Op donderdag 30 juni 2016 16:36 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Hoeveel mensen ken jij die claimen aan sterk atheïsme te doen? Dus ook echt die term, niet de invulling?
Er was eerst Mo met een idee voor de wereld, die een groepje vormde en die geloofsregels hebben opgesteld voor dat groepje en toen dat groepje groter probeerde te maken. Er was eerst de behoefte aan de vorming van religie, zij maakte die religie, stelde het op. Niet voor niets zijn religie's wat veranderlijk in het begin, kijk maar naar de islam, de overleveringen die de vorige ongeldig maken, de "duivelsverzen" die toch niet zo goed vielen en eruit gehaald zijn (beter gezegd hun doel hadden gedient). Je ziet het duidelijk ontwikkelen in een trial and error periode. Religie is die som van regels/geloofsgeschriften, de islam komt daar niet uit voort, maar is eruit opgebouwd.quote:Heb je hier een bron van? Volgens mij ontstaat religie veel organiser. Maar als we de Koran nemen, dan heeft Mo die geschreven en vervolgens was de islam geboren. Er was niet eerst de islam en vervolgens besloot Mo het boek te schrijven...
Kortom beide verzinnen de regels voor hun organisatie zelf.quote:Dat ze het zelf verzinnen zijn we het helemaal over eens.
Zo werkt religie ook, nou ja, als het goed is dan.quote:Precies, maar dan sluit je je aan bij die organisatie met die regels.
Ja, de religie, niet het persoonlijk geloof. Die religie is namelijk gewoon een organisatievorm en alle organisatie's hebben zo hun huisregels op hun eigen manier.quote:Maar abrahamitische en nog vele andere religies wel.
Ik ontken nergens dat het vaak aangeleerd wordt, maar dat was niet het punt wat ik wilde maken daarmee.quote:Dit is natuurlijk onzin. Het zal vast voor een aantal mensen kloppen, maar de meeste gelovigen worden in een religieus gezin geboren en conformeren zich daaraan, al dan niet gedwongen. Alweer zo'n punt waarom religie zo schadelijk is, maar dat is voor een andere discussie.
Er is echt helemaal niets mis met mijn argumenten, behalve dan dat ik het nu al op de zoveelste manier uit probeer te leggen omdat het blijkbaar niet overkomt bij je.quote:Je conclusie deel ik dus ook niet omdat je argumenten fout gaan of (nog) incompleet zijn.
Ik probeerde juist zo expliciet mogelijk te zijn in mijn vraag en nog ontwijk je hem.quote:Op donderdag 30 juni 2016 17:54 schreef erodome het volgende:
Hier lopen er al een heel aantal rond, die bij hoog en laag beweren dat er gewoonweg geen god(en) zijn. Dat dat een zekere zaak is. Vrijwel alle antitheisten die ook atheistisch zijn zijn sterke atheisten.
Zonder dat andere zich aan de regels van Mo hadden onderworpen was die religie er niet. Oftewel, eerst waren de regels er. Ander voorbeeld, de 10 geboden.quote:Er was eerst Mo met een idee voor de wereld, die een groepje vormde en die geloofsregels hebben opgesteld voor dat groepje en toen dat groepje groter probeerde te maken. Er was eerst de behoefte aan de vorming van religie, zij maakte die religie, stelde het op. Niet voor niets zijn religie's wat veranderlijk in het begin, kijk maar naar de islam, de overleveringen die de vorige ongeldig maken, de "duivelsverzen" die toch niet zo goed vielen en eruit gehaald zijn (beter gezegd hun doel hadden gedient). Je ziet het duidelijk ontwikkelen in een trial and error periode. Religie is die som van regels/geloofsgeschriften, de islam komt daar niet uit voort, maar is eruit opgebouwd.
De naam islam is dan ook al vrij vroeg in dat ontwikkelen gekozen, er was dus wel eerst de "islam" (wereldbeeld van Mo, toekomstvisie van Mo), hij besloot wel degelijk een boekje te schrijven aan de hand van zijn ideeen, zijn persoonlijk geloof. Dat idee is hij gaan ontwikkelen, naar buiten gaan brengen.
Zoals ik al eerder aangaf, ik heb het over religie.quote:Ja, de religie, niet het persoonlijk geloof. Die religie is namelijk gewoon een organisatievorm en alle organisatie's hebben zo hun huisregels op hun eigen manier.
Weer verwar je religie (de georganiseerde vorm) met geloof (het gevoel van het individu).
Atheisme en geloof stellen geen regels/doelstellingen. Organisatie's rondom atheisme en geloof wel.
En jij probeert nog steeds op een geforceerde manier atheïsme gelijk te stellen aan religie. En nu geef jij eindelijk aan dat je een atheïstische organisatie gelijk kan stellen aan religie, maar niet atheïsme zelf.quote:[quote]
Er is echt helemaal niets mis met mijn argumenten, behalve dan dat ik het nu al op de zoveelste manier uit probeer te leggen omdat het blijkbaar niet overkomt bij je.
Jij blijft maar religie (organisatievorm) tegenover atheisme (de beschrijvende term van het ontbreken van een godsgeloof) zetten. Dat terwijl ik religie tegenover atheistische organisatie zet, omdat het beide organisatievormen zijn rondom geloof/ongeloof.
Gewoon een zijstraatje in de discussie...quote:Op donderdag 30 juni 2016 19:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Opvallend, een atheisten jij-bak om vooral niet over moslimextremisme te hoeven praten.
Mja, een filosofie die uitgaat van zelfstandig vrijdenken, of een filosofie die uitgaat van onvoorwaardelijke onderwerping aan een despotisch leider. Moeilijk moeilijk.quote:Op donderdag 30 juni 2016 20:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Gewoon een zijstraatje in de discussie...
Waar is de jij-bak in wat ik zeg dan? Beetje lange tenen als het op je atheïsme aankomt ofzo? Want ik heb werkelijk nergens een waardeoordeel gegeven aan die atheistische organisaties. De meeste die ik ken lijken me zeer vriendelijk om eerlijk te zijn.
Ik ben ook hartstikke vriendelijk in een eerlijke discussie. Maar de tevreden atheist slaat de spijker op z'n kop met jouw motivatie. Als je de discussie terugleest en kijkt naar je eerste opmerking probeerde je de volgende dogmas en moraal te koppelen aan een ongelovige:quote:Op donderdag 30 juni 2016 20:01 schreef erodome het volgende:
[..]
Gewoon een zijstraatje in de discussie...
Waar is de jij-bak in wat ik zeg dan? Beetje lange tenen als het op je atheïsme aankomt ofzo? Want ik heb werkelijk nergens een waardeoordeel gegeven aan die atheistische organisaties. De meeste die ik ken lijken me zeer vriendelijk om eerlijk te zijn.
De nuance die je daarna in je reactie geeft is omdat je zelf ook weet dat je de plank misslaat, maar je moest het toch zo nodig even melden. Wees er dan gewoon eerlijk over, krijg je ook een vriendelijker discussie.quote:Op woensdag 29 juni 2016 12:17 schreef erodome het volgende:
Religie is slecht, het is het beste voor iedereen als dat verdwijnt.
Er is absoluut zeker geen god of goden of iets in die geest.
Wat heeft dit precies met het onderscheiden van Islam en terrorisme te maken?quote:Op donderdag 30 juni 2016 20:36 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik ben ook hartstikke vriendelijk in een eerlijke discussie. Maar de tevreden atheist slaat de spijker op z'n kop met jouw motivatie. Als je de discussie terugleest en kijkt naar je eerste opmerking probeerde je de volgende dogmas en moraal te koppelen aan een ongelovige:
[..]
De nuance die je daarna in je reactie geeft is omdat je zelf ook weet dat je de plank misslaat, maar je moest het toch zo nodig even melden. Wees er dan gewoon eerlijk over, krijg je ook een vriendelijker discussie.
Typisch atheisten. Kunnen nooit met argumenten komen omdat ze zelf ook wel weten dat ze er naast zitten. Daarom komen ze altijd met dit soort domme opmerkingen.quote:
Zou wel zo netjes zijn om niet een hele groep over één kam te scheren.quote:
Sorry, vertel me nog eens van hoe jij dan denkt dat de mens op aarde is gekomen als je evolutie verwerpt. Wat was het, iets met klei en een rib of iets dergelijksquote:Kunnen nooit met argumenten komen omdat ze zelf ook wel weten dat ze er naast zitten. Daarom komen ze altijd met dit soort domme opmerkingen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |