http://politiek.tpo.nl/20(...)t-worden-aangepraat/quote:Homoseksualiteit kan worden aangepraat
'Het stabiele gezin is fundament van een menswaardige samenleving'
17-06-2016, 15:54 Tags: homoseksualiteit
Bij alle commotie, die nu al decennia lang duurt, over de rechten van homo’s en lesbiennes, zou men vergeten dat de meeste mannen en vrouwen gewoon met elkaar trouwen, kinderen krijgen en op die manier het voortbestaan van de mensheid verzekeren.
Soms is het voor de samenleving als geheel goed dat eens de puntjes op de i worden gezet. Op die manier kan worden voorkomen dat het beleid en de mentaliteit eenzijdig gericht is op een kleine minderheid. Ongeveer vijf procent van de mannen en vrouwen in Nederland is homoseksueel. Onze Lieve Heer heeft het blijkbaar zo gewild, dus is het goed. Dat er homo’s en lesbiennes onder ons zijn moet even vanzelfsprekend zijn als Zwarte Piet die hoort bij Sinterklaas.
Ronald Plasterk
Er zijn echter grenzen. Toen ik in de jaren zeventig van de vorige eeuw adolescententherapeut was in Amsterdam, waren er homofiele collega’s die er geen moeite mee hadden om met cliënten van hen, minderjarige jongens, het bed te delen. Kijk, als op Gay Pride homo’s hun sperma en plein public rondspuiten, onder het toeziend oog van minister Plasterk, beschermd door zijn hoed, daar heb ik geen moeite mee. Moet kunnen. Maar ze moeten wel met hun poten van minderjarigen afblijven.
Homoseksualiteit aanpraten
Wie iets af weet van ontwikkelingspsychologie en zijn eigen jeugdervaringen niet heeft verdrongen, weet dat in de puberteit jongens en meisjes zich aangetrokken voelen tot geslachtsgenoten. Dit is een moratorium of een periode waarin men experimenteert met nieuwe mogelijkheden. In dit geval het seksueel gedrag. Hier kunnen tijdelijk intieme vriendschappen ontstaan totdat de adolescent het aandurft om heteroseksuele relaties aan te gaan.
Nu bestaat het gevaar dat in deze periode homoseksualiteit wordt aangepraat. Bijvoorbeeld door een verkeerde voorlichting binnen een bepaald maatschappelijk klimaat. In mijn klinische praktijk heb ik regelmatig jongens en meisjes ontmoet die misbruikt werden door homo’s of lesbiennes terwijl ze later ontdekten dat ze helemaal niet homoseksueel waren. Dat is een trauma dat heel ernstige gevolgen kan hebben op het zelfbeeld van deze jonge mensen.
Aanpraten van homoseksualiteit
Ik heb ooit eens een storm van verontwaardiging vanuit de LGBT-groep gekregen omdat ik in een van mijn colleges waarschuwde voor het aanpraten van homoseksualiteit bij adolescenten. Zoiets is onnodig. Het is evident dat minderjarige homoseksuelen zich veilig en geaccepteerd moeten weten. Een passende voorlichting voor alle middelbare scholieren is daarom noodzakelijk. Ook moet jonge homoseksuelen, net als hun volwassen broeders en zusters, kunnen rekenen op steun vanuit de samenleving en moet elke vorm van discriminatie zwaar worden bestraft. Het moet even evident zijn om die voorlichting te plaatsen in een breder ontwikkelingspsychologisch kader, zoals hierboven beschreven.
Hoeksteen van de samenleving
Tot slot nog iets over de zwijgende meerderheid van mannen en vrouwen die met elkaar trouwen, kinderen krijgen, het niet al te bont maken met extramaritale relaties en vijftig jaar of langer bij elkaar blijven. Dat is wat van oudsher de hoeksteen van de samenleving wordt genoemd. We zouden het sterker kunnen formuleren: het stabiele gezin is het fundament van een menswaardige samenleving.
Zoals we de rationaliteit zien als het fundament van een menselijke samenleving omdat de Rede ons verschillend maakt van het animale, zo kunnen we de relatie tussen man en vrouw even fundamenteel beschouwen. Dit laatste op voorwaarde dat die relatie meer is dan instinctieve lustbevrediging en ook meer dan romantische liefde omdat ze gebaseerd is op onvoorwaardelijk engagement voor elkaar.
Nou, whoohoo. And the crowd goes wildquote:
Iemand die zegt dat jongeren in hokjes stoppen misschien geen goed idee is, is opeens een halve nazi. Als jij je fok talenten eens productief zou gebruiken, zou je binnen een maand marktleider op het gebied van stromannen productie kunnen worden.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 14:31 schreef Kosmoproleet het volgende:
Meneer Juliaan van Acker, eerder bekend van 'Een moslimvrij Europa, goed voor moslims en niet-moslims' en 'Een miljoen millitairen naar het Midden-oosten' heeft ook een mening over homoseksualiteit.
[..]
http://politiek.tpo.nl/20(...)t-worden-aangepraat/
Het bekende riedeltje, iets mooier verkapt, maar komt erop neer dat homo's een gevaar zijn voor de samenleving, want ze bedreigen de hoeksteen van onze samenleving, plus het is iets wat aangepraat is, dus je kan het ook weer eruit praten.
Vind het altijd grappig dat dit soort mensen vaak homo's dan wel weer als stok gebruiken om moslims mee te slaan. Zij accepteren homo's niet, dus Europa moet moslimvrij worden.
Tja..
Nee. Lees het stuk nog eens.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 14:31 schreef Kosmoproleet het volgende:
Het bekende riedeltje, iets mooier verkapt, maar komt erop neer dat homo's een gevaar zijn voor de samenleving, want ze bedreigen de hoeksteen van onze samenleving, plus het is iets wat aangepraat is, dus je kan het ook weer eruit praten.
Of de bekende "Als we homoseksualiteit accepteren, moeten we ook pedoseksualiteit accepteren."quote:Op zaterdag 18 juni 2016 14:38 schreef Monolith het volgende:
Homo's zijn pedo's doet het ook altijd goed in die kringen.
Hoe vaak heb jij die opmerking al gehoord buiten Amerikaanse pastoors en (lokale) moslims om?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 14:57 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Of de bekende "Als we homoseksualiteit accepteren, moeten we ook pedoseksualiteit accepteren."
Dat lees ik niet in die quote, hoor.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 14:31 schreef Kosmoproleet het volgende:
Meneer Juliaan van Acker, eerder bekend van 'Een moslimvrij Europa, goed voor moslims en niet-moslims' en 'Een miljoen millitairen naar het Midden-oosten' heeft ook een mening over homoseksualiteit.
[..]
Vind het altijd grappig dat dit soort mensen vaak homo's dan wel weer als stok gebruiken om moslims mee te slaan. Zij accepteren homo's niet, dus Europa moet moslimvrij worden.
Tja..
quote:Ongeveer vijf procent van de mannen en vrouwen in Nederland is homoseksueel. Onze Lieve Heer heeft het blijkbaar zo gewild, dus is het goed. Dat er homo’s en lesbiennes onder ons zijn moet even vanzelfsprekend zijn als Zwarte Piet die hoort bij Sinterklaas.
quote:Ook moet jonge homoseksuelen, net als hun volwassen broeders en zusters, kunnen rekenen op steun vanuit de samenleving en moet elke vorm van discriminatie zwaar worden bestraft.
Ik geloof dat in de jaren '70 de moraal omtrent seks met minderjarigen in brede zin veel losser was, maar voor meneer gaat dat kennelijk hoofdzakelijk om minderjarigen.quote:Ronald Plasterk
Er zijn echter grenzen. Toen ik in de jaren zeventig van de vorige eeuw adolescententherapeut was in Amsterdam, waren er homofiele collega’s die er geen moeite mee hadden om met cliënten van hen, minderjarige jongens, het bed te delen. Kijk, als op Gay Pride homo’s hun sperma en plein public rondspuiten, onder het toeziend oog van minister Plasterk, beschermd door zijn hoed, daar heb ik geen moeite mee. Moet kunnen. Maar ze moeten wel met hun poten van minderjarigen afblijven.
Bestaat ook het gevaar dat jongeren heteroseksualiteit wordt aangepraat? Dat is volgens mij in veel landen nog behoorlijk gangbaar. In de VS heb je zelfs hele "onthomotherapieën" bijvoorbeeld.quote:Homoseksualiteit aanpraten
Wie iets af weet van ontwikkelingspsychologie en zijn eigen jeugdervaringen niet heeft verdrongen, weet dat in de puberteit jongens en meisjes zich aangetrokken voelen tot geslachtsgenoten. Dit is een moratorium of een periode waarin men experimenteert met nieuwe mogelijkheden. In dit geval het seksueel gedrag. Hier kunnen tijdelijk intieme vriendschappen ontstaan totdat de adolescent het aandurft om heteroseksuele relaties aan te gaan.
Nu bestaat het gevaar dat in deze periode homoseksualiteit wordt aangepraat. Bijvoorbeeld door een verkeerde voorlichting binnen een bepaald maatschappelijk klimaat. In mijn klinische praktijk heb ik regelmatig jongens en meisjes ontmoet die misbruikt werden door homo’s of lesbiennes terwijl ze later ontdekten dat ze helemaal niet homoseksueel waren. Dat is een trauma dat heel ernstige gevolgen kan hebben op het zelfbeeld van deze jonge mensen.
Dit is dan weer een beetje een slappe rechtvaardiging voor z'n vorige claim. We moeten homo's steunen, maar eigenlijk is iedereen a priori hetero en moeten we ze natuurlijk geen homoseksualiteit aan praten.quote:Aanpraten van homoseksualiteit
Ik heb ooit eens een storm van verontwaardiging vanuit de LGBT-groep gekregen omdat ik in een van mijn colleges waarschuwde voor het aanpraten van homoseksualiteit bij adolescenten. Zoiets is onnodig. Het is evident dat minderjarige homoseksuelen zich veilig en geaccepteerd moeten weten. Een passende voorlichting voor alle middelbare scholieren is daarom noodzakelijk. Ook moet jonge homoseksuelen, net als hun volwassen broeders en zusters, kunnen rekenen op steun vanuit de samenleving en moet elke vorm van discriminatie zwaar worden bestraft. Het moet even evident zijn om die voorlichting te plaatsen in een breder ontwikkelingspsychologisch kader, zoals hierboven beschreven.
Conservatieven en logica, het blijft altijd een bijzondere combinatie. Na de wat vreemde eerste alinea komt er een tweede. De claim dat rede ons 'verschillend maakt van het animale' kun je allereerst al betwisten. Het zijn net zo goed zaken als empathie die ons 'verschillend maken van het animale', daarmee niet zo zeer doelend op specifieke andere dieren, maar op wat men in de spreektaal 'dierlijk gedrag' noemt.quote:Hoeksteen van de samenleving
Tot slot nog iets over de zwijgende meerderheid van mannen en vrouwen die met elkaar trouwen, kinderen krijgen, het niet al te bont maken met extramaritale relaties en vijftig jaar of langer bij elkaar blijven. Dat is wat van oudsher de hoeksteen van de samenleving wordt genoemd. We zouden het sterker kunnen formuleren: het stabiele gezin is het fundament van een menswaardige samenleving.
Zoals we de rationaliteit zien als het fundament van een menselijke samenleving omdat de Rede ons verschillend maakt van het animale, zo kunnen we de relatie tussen man en vrouw even fundamenteel beschouwen. Dit laatste op voorwaarde dat die relatie meer is dan instinctieve lustbevrediging en ook meer dan romantische liefde omdat ze gebaseerd is op onvoorwaardelijk engagement voor elkaar.
Vind dit trouwens een behoorlijk nuancering op de titel.quote:Homoseksualiteit aanpraten
Het is zijn eigen titel.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Vind dit trouwens een behoorlijk nuancering op de titel.
Waaruit blijkt dat de man homohater of moslimhater is?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 15:31 schreef Kaas- het volgende:
M'n handen beginnen te jeuken van zulke stukjes. Het zoveelste bewijs dat de homohaters en moslimhaters merkwaardig genoeg dezelfde mensen zijn. Of ook weer niet zo merkwaardig, omdat ze blijkbaar gewoon alles haten dat een beetje anders is...
Waarom biedt TPO die man in hemelsnaam een podium?
Dat hij een moslimhater is blijkt uit zijn diverse stukken waarin hij betoogt om alle moslims uit het land te schoppen.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat de man homohater of moslimhater is?
Dit zijn doorgaans niet de woorden van een bijzonder tolerante man:quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:05 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat de man homohater of moslimhater is?
quote:Er zijn echter grenzen. Toen ik in de jaren zeventig van de vorige eeuw adolescententherapeut was in Amsterdam, waren er homofiele collega’s die er geen moeite mee hadden om met cliënten van hen, minderjarige jongens, het bed te delen. Kijk, als op Gay Pride homo’s hun sperma en plein public rondspuiten, onder het toeziend oog van minister Plasterk, beschermd door zijn hoed, daar heb ik geen moeite mee. Moet kunnen. Maar ze moeten wel met hun poten van minderjarigen afblijven.
Snap ook niet goed wat hij daarmee wil zeggen.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:19 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dit zijn doorgaans niet de woorden van een bijzonder tolerante man:
[..]
Even subtiel doen alsof homo's pedo's zijn is wat hij ermee onnodig en onterecht wil suggereren.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Snap ook niet goed wat hij daarmee wil zeggen.
En of het wel zo erg is dat niet elke mens op aarde hetero is als de auteur denkt..quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:22 schreef Eufonie het volgende:
Tja, homoseksualiteit wordt veroorzaakt door een waaier aan (epi)genetische en sociale omgevingsfactoren en dat zal je voldoende tieners in de Verenigde Staten krijgen welke, gezien identiteitspolitiek daar toch een subcultuur geworden is bij die leeftijd, welke het idee hebben ook homoseksueel, genderfluid et al. te zijn. De vraag is dan wel of dit daadwerkelijk zo is of dat het vooral sociale inductie betreft.
Er is wel een groter percentage homoseksuelen pedofiel dan bij heteroseksuelen het geval is maar een directe correlatie is er niet mijns inziens.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:23 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Even subtiel doen alsof homo's pedo's zijn is wat hij ermee onnodig en onterecht wil suggereren.
Nee, zolang mensen geen illusies krijgen en onwetenschappelijke identiteitspolitiek als genderfluid geen grote aanhang krijg inderdaad.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:25 schreef Kaas- het volgende:
[..]
En of het wel zo erg is dat niet elke mens op aarde hetero is als de auteur denkt..
Dat geldt natuurlijk net zo goed voor heteroseksualiteit. Ook niets anders dan een fenotype.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:22 schreef Eufonie het volgende:
Tja, homoseksualiteit wordt veroorzaakt door een waaier aan (epi)genetische en sociale omgevingsfactoren en dat zal je voldoende tieners in de Verenigde Staten krijgen welke, gezien identiteitspolitiek daar toch een subcultuur geworden is bij die leeftijd, welke het idee hebben ook homoseksueel, genderfluid et al. te zijn. De vraag is dan wel of dit daadwerkelijk zo is of dat het vooral sociale inductie betreft.
Geen idee, het blijft wel een sterkere valide algemeen biologische basis hebben denk ik. Ook zonder sociale inductie is er bij mensen veelal wel een drang tot voortplanting endaarvoor is heteroseksualiteit een vereiste wel. Zeker omdat homoseksualiteit en dieren nogal een lastig onderwerp is met betrekking tot wat homoseksualiteit nu precies is. Dat heteroseksualiteit niet per se beter is staat buiten kijf wel.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat geldt natuurlijk net zo goed voor heteroseksualiteit. Ook niets anders dan een fenotype.
[citation needed]quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:26 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Er is wel een groter percentage homoseksuelen pedofiel dan bij heteroseksuelen het geval is maar een directe correlatie is er niet mijns inziens.
Using phallometric test sensitivities to calculate the proportion of true pedophiles among various groups of sex offenders against children, and taking into consideration previously reported mean numbers of victims per offender group, the ratio of heterosexual to homosexual pedophiles was calculated to be approximately 11:1. This suggests that the resulting proportion of true pedophiles among persons with a homosexual erotic development is greater than that in persons who develop heterosexually. This, of course, would not indicate that androphilic males have a greater propensity to offend against children. - bronquote:
Ik kan hier niet het volledige stuk lezen, maar de conclusie is wel heel lineair getrokken.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:34 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Using phallometric test sensitivities to calculate the proportion of true pedophiles among various groups of sex offenders against children, and taking into consideration previously reported mean numbers of victims per offender group, the ratio of heterosexual to homosexual pedophiles was calculated to be approximately 11:1. This suggests that the resulting proportion of true pedophiles among persons with a homosexual erotic development is greater than that in persons who develop heterosexually. This, of course, would not indicate that androphilic males have a greater propensity to offend against children. - bron
De drang tot voortplanten in biologische zin is in mijn ogen veel meer indirect en een gevolg van een collectie van andere biologische impulsen. Zaken als seksuele aantrekkingskracht en drang tot het dumpen van je zaad leiden in combinatie met wat andere factoren tot een 'drang tot voortplanten'. Dat doet echter niets af aan het feit dat er allerhande genetische variatie mogelijk is met een impact op hetgeen waar men zich seksueel toe voelt aangetrokken.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:29 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Geen idee, het blijft wel een sterkere valide algemeen biologische basis hebben denk ik. Ook zonder sociale inductie is er bij mensen veelal wel een drang tot voortplanting endaarvoor is heteroseksualiteit een vereiste wel. Zeker omdat homoseksualiteit en dieren nogal een lastig onderwerp is met betrekking tot wat homoseksualiteit nu precies is. Dat heteroseksualiteit niet per se beter is staat buiten kijf wel.
Ik denk dat je uit dit gegeven te snel de conclusie trekt dat voortplanting, wat jij noemt, een gevolg van sociale druk is.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:46 schreef Monolith het volgende:
Je ziet voortplanting ook afnemen naarmate welvaart toeneemt en zaken als (religieuze) druk afnemen. Wat dat betreft is de drang tot voortplanten ook grotendeels een 'sociaal construct' natuurlijk.
Ik vind juist in een summary van bestaand onderzoek dat er geen enkel onderzoek is dat die claim ooit hard heeft gemaakt, zie http://psc.dss.ucdavis.edu/rainbow/html/facts_molestation.html .quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:34 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Using phallometric test sensitivities to calculate the proportion of true pedophiles among various groups of sex offenders against children, and taking into consideration previously reported mean numbers of victims per offender group, the ratio of heterosexual to homosexual pedophiles was calculated to be approximately 11:1. This suggests that the resulting proportion of true pedophiles among persons with a homosexual erotic development is greater than that in persons who develop heterosexually. This, of course, would not indicate that androphilic males have a greater propensity to offend against children. - bron
Volgens recenter onderzoek, aldus wat ik vind op Wikipedia, is 70% van pedofielen volledig heteroseksueel onderwijl volgens mij wisselend 5% tot 10% procent van een bevolking homoseksueel is.
Nee hoor, dat is precies wat ik stel. Ik stel namelijk dat de drang tot voortplanten grotendeels wordt beïnvloed door omgevingsfactoren. Onder andere de sociale structuren. In samenlevingen waarbij het gezin écht nog letterlijk de hoeksteen van de samenleving is vanwege de afwezigheid van collectieve voorzieningen is er in die zin druk vanuit omgevingsfactoren. Je ziet ook dat er heel bewust wordt gekozen voor het voorkomen van voortplanting in maatschappijen waar die ruimte er is.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:50 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ik denk dat je uit dit gegeven te snel de conclusie trekt dat voortplanting, wat jij noemt, een gevolg van sociale druk is.
De reden dat bij toenemende welvaart minder kinderen worden geboren worden heeft meer te maken met de directe link tussen groeiende welvaart en betere gezondheidszorg, en het wegvallen van de noodzaak om vooral kinderen op de wereld te zetten aangezien zij je pensioen zijn.
Natuurlijk kunnen lesbiennes en homoseksuelen zich op deze manier voortplanten, maar voortplanting is dan toch een drang welke veel mensen, ook losstaand van hun seksuele voorkeuren, blijven hebben en de natuurlijke manier voor een eigen kind is dan toch via heteroseksuele seks met als doel zwanger worden / de partner bezwangeren. Plus, ik denk zelf ook - doch geen idee in hoeverre dit überhaupt onderzocht is - dat heteroseksualiteit lastiger te induceren is dan homoseksualiteit. Hoewel onethisch zou het enorm interessant zijn om zeg 1000 kinderen dermate geïsoleerd van impulsen te laten opgroeien zodat dan hun seksualiteit alleen vanuit henzelf kan komen. Idem met de neiging tot voortplanting.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
De drang tot voortplanten in biologische zin is in mijn ogen veel meer indirect en een gevolg van een collectie van andere biologische impulsen. Zaken als seksuele aantrekkingskracht en drang tot het dumpen van je zaad leiden in combinatie met wat andere factoren tot een 'drang tot voortplanten'. Dat doet echter niets af aan het feit dat er allerhande genetische variatie mogelijk is met een impact op hetgeen waar men zich seksueel toe voelt aangetrokken.
Dat heteroseksualiteit een vaker voorkomend fenotype is, lijkt me daarbij geen reden om te stellen dat het een sterkere biologische basis zou hebben.
Daarbij is heteroseksualiteit helemaal geen vereiste meer voor voortplanting. Lesbiennes kunnen prima kinderen krijgen en ook homoseksuelen kunnen in veel landen wel bijvoorbeeld een draagmoeder het kind laten baren.
Je ziet voortplanting ook afnemen naarmate welvaart toeneemt en zaken als (religieuze) druk afnemen. Wat dat betreft is de drang tot voortplanten ook grotendeels een 'sociaal construct' natuurlijk.
Het is een beetje als stellen dat vetkleppen een sterkere biologische basis hebben dan mensen met gezonde eetgewoonten omdat zoveel mogelijk suiker naar binnen proppen nou eenmaal een biologische drang is.
Ah op die manierquote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is precies wat ik stel. Ik stel namelijk dat de drang tot voortplanten grotendeels wordt beïnvloed door omgevingsfactoren. Onder andere de sociale structuren. In samenlevingen waarbij het gezin écht nog letterlijk de hoeksteen van de samenleving is vanwege de afwezigheid van collectieve voorzieningen is er in die zin druk vanuit omgevingsfactoren. Je ziet ook dat er heel bewust wordt gekozen voor het voorkomen van voortplanting in maatschappijen waar die ruimte er is.
Ja, sociale drang en rol zijn zeker een grote factor ook.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is precies wat ik stel. Ik stel namelijk dat de drang tot voortplanten grotendeels wordt beïnvloed door omgevingsfactoren. Onder andere de sociale structuren. In samenlevingen waarbij het gezin écht nog letterlijk de hoeksteen van de samenleving is vanwege de afwezigheid van collectieve voorzieningen is er in die zin druk vanuit omgevingsfactoren. Je ziet ook dat er heel bewust wordt gekozen voor het voorkomen van voortplanting in maatschappijen waar die ruimte er is.
Hoewel het alleen oud onderzoek aanhaalt en de blog net als Amerikaans-conservatieve equivalenten mogelijk niet neutraal is (Herek is an openly and prominent gay psychologist) heeft hij wel een punt dat het ook definitiegerelateerd is en dat er talloze kwalijke pseudowetenschap met onderliggende agenda bestaat. Zijn werk omtrent de gewaarwording van stigma's bij slachtoffers van HIV/AIDS is zeer goed wel.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 16:55 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Ik vind juist in een summary van bestaand onderzoek dat er geen enkel onderzoek is dat die claim ooit hard heeft gemaakt, zie http://psc.dss.ucdavis.edu/rainbow/html/facts_molestation.html .
Lastiger te induceren? Het is jarenlang veelal opgelegd door de maatschappij. Ik heb geen idee wat de prevalentie is van mannen of vrouwen met een jarenlange heteroseksuele relatie die plots toch een 'coming out' hebben, maar het komt vrij veel voor. Zoals ik al aangaf is er ook in de VS in religieuze hoek met man en macht geprobeerd om mensen te 'genezen'. Ik zie vooral veel gespeculeer op basis van wat feitelijk neerkomt op het idee dat op de één of andere wijze heteroseksualiteit de 'natuurlijke staat' zou zijn, waarbij allerhande andere fenotypen grotendeels een gevolg van sociale inductie zijn. Vergeet niet dat het jarenlang een onderdrukt fenomeen is geweest en wereldwijd veelal nog steeds is. Het is nog maar net iets meer dan een halve eeuw geleden Alan Turing nog chemisch gecastreerd werd.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 17:00 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Natuurlijk kunnen lesbiennes en homoseksuelen zich op deze manier voortplanten, maar voortplanting is dan toch een drang welke veel mensen, ook losstaand van hun seksuele voorkeuren, blijven hebben en de natuurlijke manier voor een eigen kind is dan toch via heteroseksuele seks met als doel zwanger worden / de partner bezwangeren. Plus, ik denk zelf ook - doch geen idee in hoeverre dit überhaupt onderzocht is - dat heteroseksualiteit lastiger te induceren is dan homoseksualiteit. Hoewel onethisch zou het enorm interessant zijn om zeg 1000 kinderen dermate geïsoleerd van impulsen te laten opgroeien zodat dan hun seksualiteit alleen vanuit henzelf kan komen. Idem met de neiging tot voortplanting.
Jarenlang was het voor de overleving nodig om alle calorieën die je kon krijgen tot je te nemen. Feitelijk is obesitas met haar negatieve effecten een onvermogen om zich aan te passen aan de omstandigheden. Beweging heeft er overigens een stuk minder mee van doen dan mensen vaak denken.quote:Verder vind ik je voorbeeld van vetkleppen niet echt overeenkomstig gezien dat juist een voorbeeld van sociale inductie is; immers, wij leven in een maatschappij waar dergelijke producten niet alleen (vrijwel) ongelimiteerd voor handen zijn maar waar de hoeveelheid noodzakelijke beweging mogelijk minder is dan van natuurlijk goed is en waar reclame en alles ons constant bombarderen met de informatie dat suiker, snoep en vette producten lekker en niet (heel) slecht zijn (plus de geaccepteerde aanwezigheid van smaakversterkers et al). Mensen hebben (tien/honderd)duizenden jaren zonder suiker geleefd en is dan ook geen natuurlijke noodzaak, wel een lekkere additie aan ons dieet.
quote:Onze Lieve Heer heeft het blijkbaar zo gewild, dus is het goed. Dat er homo’s en lesbiennes onder ons zijn moet even vanzelfsprekend zijn als Zwarte Piet die hoort bij Sinterklaas.
Ik begrijp niet hoe een hoogleraar het in z'n hoofd haalt om situaties uit de jaren 70, zeg, 40 jaar geleden naar nu te vertalen, volgens mij is er geen therapeut meer die t in z'n hoofd haalt om nog met minderjarigen naar bed te gaan of het alleen maar voor te stellen, eerste wat een puber nu doet is het op Facebook plaatsen OMF de creep wilde me ass voelen en sexuh waarna je carrière (terecht) voorbij is.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 14:31 schreef Kosmoproleet het volgende:
Toen ik in de jaren zeventig van de vorige eeuw adolescententherapeut was in Amsterdam, waren er homofiele collega’s die er geen moeite mee hadden om met cliënten van hen, minderjarige jongens, het bed te delen.
En deze emeritus hoogleraar met z'n semi wetenschappelijke onderbouwingen is geen haar beter, alleen verpakt hij het in een fraai verhaalquote:"Er is maar weinig besef dat onze maatschappij doorspekt is van subtiele en minder subtiele homoafkeuring. Iemand een mietje noemen. Je neefje vragen of hij al een vriendinnetje heeft. Een carnavalslied draaien met de tekst 'Als je nou niet springt ben je een homofiel'. Aan een homokoppel vragen wie het mannetje en wie het vrouwtje is. Bij de homocollega polsen wat hij van je haar of kleren vindt. Zeggen dat je homo's prima vindt zolang ze maar van je af blijven. Grapjes over vallende zeepjes bij het douchen na het voetbal. Wapperen met handjes als een poging tot imitatie. En dan laat ik de keiharde beledigingen nog achterwege."
http://www.volkskrant.nl/(...)f8f7b7fcf1112926cce5
Wat is er nou homofoob aan zijn verhaal? Ik heb genoeg van die sjw's op het net gezien die in minder voorzichtige woorden zeiden dat iedereen maar werd aangepraat hetero te zijn. Zijn al die wereldverbeteraars heterofoob?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 17:44 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Ik begrijp niet hoe een hoogleraar het in z'n hoofd haalt om situaties uit de jaren 70, zeg, 40 jaar geleden naar nu te vertalen, volgens mij is er geen therapeut meer die t in z'n hoofd haalt om nog met minderjarigen naar bed te gaan of het alleen maar voor te stellen, eerste wat een puber nu doet is het op Facebook plaatsen OMF de creep wilde me ass voelen en sexuh waarna je carrière (terecht) voorbij is.
Dat ze daar 40 jaar geleden heel anders tegen aankijken weten we hier op FOK! inmiddels wel gezien de topics met het Brongersma interview bij Sonja etc. Ik snap dan ook niet waarom die man nu dit moet aanhalen en dan zo'n lul verhaal eromheen houd dat het aangepraat is.
Ik ken best wat jonkies die eerst op dating apps haast smeekten om een date met me te hebben en toen na een ferm nee er toch een normale babbel uitkwam blijkt dat de meeste het in eerste instantie helemaal zien zitten om homo te zijn, maar het toch geleidelijk accepteren en ermee worstelen, als een berg tegen hun coming out opzien en daar toch doorheen gaan zoals elke homo jongere met alle gevolgen van dien.
Geen hetero kan zich indenken hoe dat is en in topics waar daar wat lacherig over gedaan wordt trek ik dan vaak ook fel van leer.
Zo'n hoogleraar zou beter moeten weten dan zo'n tekst te publiceren en dan ook weer de hoeksteen van de samenleving aan halen, alsof die 5% LGBT'ers daar ook maar iets aan zullen veranderen, die waren er altijd al en de wereld is intussen aardig overbevolkt aan het raken, het enige wat je zou kunnen stellen is dat het een soort anticonceptie van moeder natuur is om die ongebreidelde geboortegolf een beetje te kunnen beteugelen...
Het toeval wil dat er vandaag een uitstekend stuk in de Volkskrant is verschenen van Botte Jellema die haarfijn de open zenuw die homotolerantie in Nederland is blootlegt:
[..]
En deze emeritus hoogleraar met z'n semi wetenschappelijke onderbouwingen is geen haar beter, alleen verpakt hij het in een fraai verhaal
Als iemand de ander in zijn waarde laat is het onvoorstelbaar dat jij dat ook bij hem doet toch?quote:
Ik vind het anders een vrij genuanceerd verhaal. Je kunt je afvragen of zijn motieven erachter wel helemaal zuiver zijn, maar met het verhaal zelf is niet zoveel mis.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 14:31 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Tja..
Het is mooi verpakt.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:09 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het anders een vrij genuanceerd verhaal. Je kunt je afvragen of zijn motieven erachter wel helemaal zuiver zijn, maar met het verhaal zelf is niet zoveel mis.
Ahh jij houd van verpakken. Waarom wil je alle andersdenkenden tussen 6 planken hebben?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:11 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Het is mooi verpakt.
Verder is het van hetzelfde laken een pak.
Bijzonder dat je dit uit de posts van Kosmoproleet haalt.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:12 schreef Glazenmaker het volgende:
Waarom wil je alle andersdenkenden tussen 6 planken hebben?
Niet happen.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:14 schreef deadprez het volgende:
[..]
Bijzonder dat je dit uit de posts van Kosmoproleet haalt.
Kosmo ziet ook altijd de achterliggende extreme gedachten bij mensen, ook al schrijven ze die gedachten zelf niet eens een beetje. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:14 schreef deadprez het volgende:
[..]
Bijzonder dat je dit uit de posts van Kosmoproleet haalt.
Nou, totaal niet voorspelbaar dus. Bedankt voor je voorspelbaarheid. Maakt het leven weer wat overzichtelijker.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:15 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Kosmo ziet ook altijd de achterliggende extreme gedachten bij mensen, ook al schrijven ze die gedachten zelf niet eens een beetje. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
Dat is nou net jouw probleem.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:17 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Nou, totaal niet voorspelbaar dus. Bedankt voor je voorspelbaarheid. Maakt het leven weer wat overzichtelijker.
Zo'n man moet direct ontslagen worden.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 14:31 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Tja..
Tegen de inhoud heb jij blijkbaar niet zoveel in te brengen want je hebt nog niet eens een poging gedaan.quote:
Hier is hij dan.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:21 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Inderdaad. Kom maar met je psychoanalyse.
Want dat zit er nu aan te komen natuurlijk.
Ik sluit mij aan bij Monolith.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Tegen de inhoud heb jij blijkbaar niet zoveel in te brengen want je hebt nog niet eens een poging gedaan.
Danku.quote:
Ik vind het maar armoedig voor een TS.quote:
Ik denk dat hij bedoelt dat ik zou vinden dat iedereen die het niet mee eens is, mijn vijand is.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:27 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Kort maar krachtig. Ik heb alleen geen idee wat de relevantie van de video is.
Dat mag.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het maar armoedig voor een TS.
Wat zijn de druiven zuur zeg.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind het maar armoedig voor een TS.
sjw's? wat bedoel je?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:07 schreef Glazenmaker het volgende:
Wat is er nou homofoob aan zijn verhaal? Ik heb genoeg van die sjw's op het net gezien die in minder voorzichtige woorden zeiden dat iedereen maar werd aangepraat hetero te zijn. Zijn al die wereldverbeteraars heterofoob?
Je mist het punt, volledig, "je moet daar maar tegen kunnen" is nou juist precies waar dat tegenin gaat, het is zo gemeengoed om gays op die manier weg te zetten, te persifleren of te bespotten dat er tegen in gaan wordt aangezien als overgevoeligehdi en eerste wereldproblematiek, nee we worden hier niet van een gebouw geflikkerd, maar half FOK! vind zonende mannen vies en begrijpen niet waarom homo's zo nodig eigen uitgaansgelegenheden nodig hebben....quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:07 schreef Glazenmaker het volgende:
Je gequote tekst is helemaal een verzameling eerstewereld problemen. Oh nee iemand zei mietje. Als jij iemand uitscheld voor klootzak denk je dan ook aan zijn balzak? Als je iemand uitscheld voor mongool dan gaan jouw gedachten ook meteen uit naar een downer? Iemands maniertjes overdrijven gebeurd zeker ook nooit bij alfa hetero mannen.
Die ene in het zwart is trouwens de bad guy.quote:
Mono heeft het ook vooral over de achterliggende gedachtes van de schrijver. Ahh hij zegt X, maar daarmee bedoeld hij Y.quote:
Bedankt, ik kan niet zo goed herkennen wat goed en kwaad is. Niet van huis uit meegekregen. Gelukkig ben jij er.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:30 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Die ene in het zwart is trouwens de bad guy.
Nee hoor, ik heb onder andere gewezen op zijn selectieve verontwaardiging, zijn warrige redeneringen, enzovoort. Verder mag je er best inhoudelijk op ingaan.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:30 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Die ene in het zwart is trouwens de bad guy.
[..]
Mono heeft het ook vooral over de achterliggende gedachtes van de schrijver. Ahh hij zegt X, maar daarmee bedoeld hij Y.
Lijkt me maar niets, zo'n 50 tinten grijs gezin.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:31 schreef Kosmoproleet het volgende:
Bedankt, ik kan niet zo goed herkennen wat goed en kwaad is. Niet van huis uit meegekregen. Gelukkig ben jij er.
Ach het is Weltschermz, die is altijd zuur, verder heb je er geen last van.quote:
Nee, dat verklaart ook mijn gedrag op internet.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:31 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Lijkt me maar niets, zo'n 50 tinten grijs gezin.
Ik dacht dat hij er niet meer werkte overigens.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:32 schreef Jaroon het volgende:
Het is gewoon een belachelijk zo niet schandalig stuk van een hopelijk wat verwarde man. Maar dat hij nog werkt bij een universiteit is nog schokkender.
TS plaatst een artikel, zegt helemaal niets over de inhoud behalve dat hij de inhoud nogal subjectief en tendentieus schetst in een paar zinnen, en vervolgens reageert hij op iedereen met een oneliner.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Wat zijn de druiven zuur zeg.TS laat de discussie eerst even op gang komen en Monolith heeft het artikel al zo uitgebreid geanalyseerd dat er niet zoveel aan toe te voegen valt als je het ermee eens bent.
Daar hoop ik op.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:33 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Ik dacht dat hij er niet meer werkte overigens.
Nee hoor, je moet niks.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
TS plaatst een artikel, zegt helemaal niets over de inhoud behalve dat hij de inhoud nogal subjectief en tendentieus schetst in een paar zinnen, en vervolgens reageert hij op iedereen met een oneliner.
Blijkbaar moeten we dan allemaal roepen dat het een schandalig artikel is om TS een hart onder de riem te steken voor zijn gevoel bij het artikel, want over de inhoud mag het niet gaan want dan klopt het misschien niet meer met zijn gevoel erbij? Zoiets?
Het artikel spreekt voor zichzelf.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
TS plaatst een artikel, zegt helemaal niets over de inhoud behalve dat hij de inhoud nogal subjectief en tendentieus schetst in een paar zinnen, en vervolgens reageert hij op iedereen met een oneliner.
Blijkbaar moeten we dan allemaal roepen dat het een schandalig artikel is om TS een hart onder de riem te steken voor zijn gevoel bij het artikel, want over de inhoud mag het niet gaan want dan klopt het misschien niet meer met zijn gevoel erbij? Zoiets?
Meen jij dit soort dingen nou werkelijk eigenlijk of zit je gewoon lachend een beetje te trollen online?quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
O ja, dat is waar ook, iedereen moet homoseksualiteit en alles wat daar omheen hangt alleen maar fantastisch vinden. Want homo's zijn geen echt mannen en kunnen er niet tegen als ze niet door iedereen bewonderd worden.quote:
Dat maak jij ervan........quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
O ja, dat is waar ook, iedereen moet homoseksualiteit en alles wat daar omheen hangt alleen maar fantastisch vinden. Want homo's zijn geen echt mannen en kunnen er niet tegen als ze niet door iedereen bewonderd worden.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
O ja, dat is waar ook, iedereen moet homoseksualiteit en alles wat daar omheen hangt alleen maar fantastisch vinden. Want homo's zijn geen echt mannen en kunnen er niet tegen als ze niet door iedereen bewonderd worden.
Ja want dat volgt automatisch uit het gegeven dat het een vrij lachwekkend broddelwerkje is.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Geen dank.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:31 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Bedankt, ik kan niet zo goed herkennen wat goed en kwaad is. Niet van huis uit meegekregen. Gelukkig ben jij er.
quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee hoor, ik heb onder andere gewezen op zijn selectieve verontwaardiging, zijn warrige redeneringen, enzovoort. Verder mag je er best inhoudelijk op ingaan.
Ik zie vooral af hominems en geklaag over wat andere mensen zouden zeggen.
Omdat een Nederlander niet de situatie in de VS bij zijn verhaal betrekt is hij selectief verontwaardigd. Jij begint je verhaal toch ook niet met een sorry voor al die homo's die ooit een hetero wat hebben aangedaan? Ben je nou selectief verontwaardigd?quote:Bestaat ook het gevaar dat jongeren heteroseksualiteit wordt aangepraat? Dat is volgens mij in veel landen nog behoorlijk gangbaar. In de VS heb je zelfs hele "onthomotherapieën" bijvoorbeeld.
De subtekst van de auteur is hier natuurlijk duidelijk. Hij beschouwt homoseksualiteit als afwijkend, derhalve is het verkeerd om mensen onterecht homoseksualiteit aan te praten, maar vice versa is het natuurlijk slechts een poging hen te bekeren tot het licht.
Van homoseksualiteit zelf heb ik niks te vinden. En het is een beetje te laat om te gaan huichelen dat je geinteresseerd zou zijn in een ander standpunt.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:40 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Nee hoor.
Wat vind jij eigenlijk van 'homoseksualiteit en alles wat daar omheen hangt' ?
Ik ben benieuwd wat Kosmo hiervan gaat maken.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Van homoseksualiteit zelf heb ik niks te vinden. En het is een beetje te laat om te gaan huichelen dat je geinteresseerd zou zijn in een ander standpunt.
Terug naar het beroepsverbod.quote:
Nee ik ben oprecht geïnteresseerd, als je dat wil aannemen.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Van homoseksualiteit zelf heb ik niks te vinden. En het is een beetje te laat om te gaan huichelen dat je geinteresseerd zou zijn in een ander standpunt.
Het is een titel. Ik denk niet dat de Radbouduniversiteit hier blij mee is.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Terug naar het beroepsverbod.
Dit zijn Amerikaanse toestanden.
Het idee achter een universiteit is dat denkbeelden die niet kies zijn besproken kunnen worden.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Het is een titel. Ik denk niet dat de Radbouduniversiteit hier blij mee is.
Het enige wat jij zoekt is een stok om mee te slaan.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:44 schreef Kosmoproleet het volgende:
[..]
Nee ik ben oprecht geïnteresseerd, als je dat wil aannemen.
En je kwam er zelf mee, dus niet vreemd als ik dan vraag of je het wil uitwijden.
Bespreken is iets anders dan dit.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het idee achter een universiteit is dat denkbeelden die niet kies zijn besproken kunnen worden.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het enige wat jij zoekt is een stok om mee te slaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |