abonnement Unibet Coolblue
pi_163060611
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 11:26 schreef Elleska het volgende:
nee het is geen fabeltje dat de kleur kan veranderen. maar niet alle rassen kunnen blauw verkleuren, sommigen blijven altijd roze of wit.

ik heb hier een grond die de juiste omstandigheden bied voor een blauwe hortensia. ik heb zowel blauw als roze in de tuin staan. bij de roze zou ik vanalles kunnen gooien maar deze zal roze blijven.

de eerste vereiste is dus een blauw ras, daarnaast de beschikbaarheid van de stoffen ijzer en aluminium, deze zorgen voor de blauwe verkleuring. ijzer is meestal geen probleem. aluminium soms wel, wanneer deze niet voldoende in de grond zitten kan je deze toevoegen met bijvoorbeeld de 'blauwmaker'.
dit toevoegen heeft alleen geen zin wanneer je grond teveel kalk bevat want dan worden deze stoffen simpelweg niet opgenomen. de laatste voorwaarde is dus een grond met weinig tot geen kalk, een zure grond.
Dat laatste betwijfel ik of dat hier zo is.. duingrond!
We gaan het zien en anders blijft ie mooi roze, ook prima het was een probeersel.
pi_163077797
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2016 18:41 schreef kaasplankje het volgende: Nooit van gehoord.
Wel van brandnetelgier, maar niet van onverdund spuiten.
Vanwege het stinken is het hier onbruikbaar, met buren aan alle kanten.
pi_163145053
Hallo allen,

In maart hebben wij een huis gekocht. In de voor- en achtertuin staan mooie grote hortensia's en lavendel planten. Nu hebben we weinig aandacht aan de tuin gegeven maar aleen aan het huis. Nu is er alleen wel een wildgroei ontstaan. De hortensia's steken over de heg heen en over de oprit. Kan ik deze nog snoeien zonder dat ik ze kapot maak? Hetzelfde geldt voor de lavendel planten. Ze staan onder de hortensia's en worden dus overschaduwd. Ze staan helemaal plat en hebben weinig kleur. Iemand tips wat ik hier het beste mee kan doen?
pi_163146340
quote:
1s.gif Op zondag 19 juni 2016 20:08 schreef Harveo het volgende:
Hallo allen,

In maart hebben wij een huis gekocht. In de voor- en achtertuin staan mooie grote hortensia's en lavendel planten. Nu hebben we weinig aandacht aan de tuin gegeven maar aleen aan het huis. Nu is er alleen wel een wildgroei ontstaan. De hortensia's steken over de heg heen en over de oprit. Kan ik deze nog snoeien zonder dat ik ze kapot maak? Hetzelfde geldt voor de lavendel planten. Ze staan onder de hortensia's en worden dus overschaduwd. Ze staan helemaal plat en hebben weinig kleur. Iemand tips wat ik hier het beste mee kan doen?
Hortensia: de meeste worden in het najaar ingetoomd door takken er tussenuit te snijden. Niet toppen of zo, want de knoppen voor het volgende voorjaar worden in de herfst aangemaakt.

Lavendel: formeel beetje snoeien na de bloei (ziet er anders vrij beroerd uit) en in het voorjaar na de vorst (zeg april) vormsnoeien. Maar nu kan je rustig rigoureus snoeien, het zal vast wel weer aangroeien.

Hortensia en lavendel bij elkaar is een vreemde combinatie: hortensia weinig zon en veel vocht, lavendel veel zon en weinig vocht. Wie staat er verkeerd? Nu drastisch snoeien en in het najaar de fout staande verplaatsen.
pi_163148445
Bedankt, het ziet er zo uit. Sorry voor de slechte foto. Maar je ziet dat de lavendel helemaal uit elkaar staan als een waaier en de hortensia's er vlak naast.
pi_163150421
quote:
1s.gif Op zondag 19 juni 2016 21:48 schreef Harveo het volgende:
Bedankt, het ziet er zo uit. Sorry voor de slechte foto. Maar je ziet dat de lavendel helemaal uit elkaar staan als een waaier en de hortensia's er vlak naast.
[ afbeelding ]
Er is iets niet goed gegaan. Ik zie alleen de tekst zqXFVJ. Een waaier zie ik bij ongesnoeide lavendels en die worden steeds lelijker.
pi_163150691
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 22:47 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Er is iets niet goed gegaan. Ik zie alleen de tekst zqXFVJ. Een waaier zie ik bij ongesnoeide lavendels en die worden steeds lelijker.
Apart: via de quote zijn ze wel te zien.
Ik weet niet of ik de foto's goed zie. Een voortuintje met aan de stoepkant florisserende hortensia, voor de gevel kale lavendel en ertussenin stoeptegels?

In elk geval de lavendel na de bloei snoeien. Er wordt gezegd niet tot in het houtige deel terugsnoeien, maar hier zou ik dat gewoon doen en ze tot bescheiden pollen knippen. Wat je eraf haalt: toppen eraf en elders in de grond steken. Vaak heb je dan snel nieuwe. Ik heb vorig jaar in het voorjaar gesnoeid en in augustus werd er al gebloeid.

Als het een weinig zonnige plaats is, dan een betere plek zoeken. Misschien vangen ze meer zon langs het voetpad. Of in een hoge bloempot of zo, maar potten moeten begoten worden, vaak ook als het regent. Als er maar weinig ruimte tussen de lavendel en de hortensia is, dan moeten ze daar echt weg naar een lichtere, zonniger plaats.
pi_163295267


vast heel simpel maar ik weet de naam niet van deze prachtige wit & kabouter anjer achtig bloeiende bodembedekker :)
...
pi_163320174
wéér wol dopluis in de hortensia's ;(
...
pi_163320704
9 stuks besmet :{

*vuilniszakken pakt*
...
pi_163328941
-O-
pi_163334148
Oh nee dat is zonde -O-
pi_163358563
ik vind steeds meer aangetaste planten, ik ga nu voor de rigoureuze oplossing :Y

uithuilen en opnieuw beginnen :)
...
pi_163383264
quote:
15s.gif Op zondag 26 juni 2016 20:08 schreef sacha het volgende:
wéér wol dopluis in de hortensia's ;(
had ik toen ze te lang buitenbeeld in een slechtgeventileerde hoek stonden.
pi_163384599
Wat -O- van de dopluis en de hortensias.

Hiero heerst een slakkenoverschot in soorten en maten.
Op de auto ! >:O allemaal kleintjes, ín huis flinke slijmsporen en in de tuin wordt gegeten wat er kan.
Zonnebloemen en lupinen naar de ratsmodee.

En aardbeien worden door de muizen aangevreten.

Soms ben ik er klaar mee.

Wat wel leuk is opgekomen is geum ofwel nagelkruid. https://appeltern.nl/nl/p(...)borisii_-_nagelkruid
pi_163409090
Ai, zonde van de hortensias -O-

Hier ook een slakken walhalla, ik haal er zoveel weg maar dat was niet genoeg. M'n dahlia's werden steeds meteen opgevreten zodra er een stukje boven de grond kwam. Vorige week escargo korrels gestrooid en de resultaten zijn meteen zichtbaar *O*

Geum heb ik ook gezaaid (Geum rivale) maar nog niets van gezien. Wanneer heb dat geplant AnneX?
pi_163410697
Het nagelkruid / geum heb ik als kleine plantjes gekocht een maand of wat geleden.
In het echt zijn ze veel leuker dan op de foto.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 30 juni 2016 @ 14:03:46 #18
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_163411253
Nagelkruid is inderdaad een hele leuke, dankbare plant! :D

Staat hier ook in de tuin:

Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_163411834
Ja mooi spul, nagelkruid!
Ik vind zonnehoed ook erg mooi, kwam altijd aan weerszijden op bij het blauwe bankje maar laatste 2 jaar niet meer.
Heb van mijn zus een stek van dit gekregen :

pi_163412414
Cosmea...tóch? ook mooi!
pi_163415031
Anemone hordinges geloof ik :D
  donderdag 30 juni 2016 @ 17:56:28 #22
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_163415271
Anemone hupehensis, ook wel Chinese anemoon genoemd, is een kruidachtige plant.

Ze werd ergens tussen 1900 en 1910 in Europa ingevoerd in Nancy, en is afkomstig uit de Chinese provincie Hebei. De botanische naam is afgeleid van de oude naam van deze provincie, Hupeh. Een Italiaanse missionaris wist hier een winstgevende handel in te bedrijven.

De variëteit Anemone hupehensis var. japonica komt van nature voor in Japan.

De bloemen zijn wit, roze of gemengd van kleur. De plant groeit op plaatsen in de volle zon of in de halfschaduw. De bloeiperiode loopt van de late zomer tot de herfst.

Tuin[bewerken]
In het klimaat in Midden- en West-Europa is de plant niet volledig winterhard, en de knollen moeten daarom 's winters afgedekt worden. Ze prefereert een vochtige grond met goede afwatering.

Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anemone_hupehensis
  donderdag 30 juni 2016 @ 17:58:27 #23
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_163415323
Heb de witte Anemone "Honorine Jobert" al jaren in de tuin en ze is prima winterhard. Doet het ook goed in de schaduw. Ze zijn btw goed te vermeerderen door wortelstek, net als een Phlox.

Ik heb ook nog Anemone nemerosa, de bosanemoon. Die doet het ook goed maar bloeit in het voorjaar en is daarna weer verdwenen tot en met de winter. Dat is meer een soort knol/bolgewas zoals een Cyclamen.

[ Bericht 23% gewijzigd door kaasplankje op 30-06-2016 18:07:12 ]
pi_163415481
Japanse Anemoon toch? Zo ken ik hem iig. Prachtig vind ik ze.
  donderdag 30 juni 2016 @ 18:08:40 #25
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_163415500
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 18:07 schreef Sunnythesun het volgende:
Japanse Anemoon toch? Zo ken ik hem iig. Prachtig vind ik ze.
Ben niet zo goed in Nederlandse plantennamen, die zijn te verwarrend.
pi_163415515
Tx voor de info!!
  vrijdag 1 juli 2016 @ 13:21:55 #27
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_163433603
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 20:43 schreef sacha het volgende:
[ link | afbeelding ]

vast heel simpel maar ik weet de naam niet van deze prachtige wit & kabouter anjer achtig bloeiende bodembedekker :)
Volgens mij is dat Arenaria.

Die anemonen vind ik prachtig, ik heb ze ook, ze kruipen alleen best wel door je borders, maar dat is een kwestie van nieuwe toefjes uittrekken (en daar weer een ander blij mee maken ;) ).

Ik ben op dit moment bezig orde aan te brengen in de voormalige chaos (lees: "natuurlijke tuin"). We hebben sinds kort een stuk grond erbij erbij, dat is nu nog gras maar het maaien alleen kost me al anderhalf uur, t.z.t. willen we het ook beplanten en bij de tuin trekken, maar het is allemaal zo ontzettend veel werk, daarom wil ik naar een wat minder rommelige en dus wat meer geordende plantensamenstelling toe.
Ik ben op zoek naar vaste planten die, zoals bijv. Flox, een lekkere grote ruimtevuller vormen in de tuin, zodat ik minder onderhoud heb.
Planten die ik tot nu toe heb kunnen bedenken zijn:
Flox
Salvia
Veronica
Oregano (maar zaait als een gek uit)
Papaver (maar dat wordt later lelijk)
Herfstanemoon
Slangenkruid (maar later lelijk)
Kattenstaart
Hortensia
Spirea
Buxus
Annabelle
Margrietjes (maar snel lelijk, en vallen om)
Varen
Hosta
Nepeta

Kunnen jullie er nog meer bedenken? Alles wat qua kleur wit-blauw-roze is, is oké.
Ik wil wat meer grote groepen met vaste planten, daartussen dan rozen en als er dan nog plek over is kan daar wel wat zaaigoed en vingerhoedskruid en zo, maar dat laatste heeft nu de overhand en ik wied me suf want al dat spul zaait zich sneller uit dan ik met m'n ogen kan knipperen. :{
pi_163434838
Lupines, altijd lupines O+
Leliegras
pi_163434866
De enorme ijsballen van vorige week hebben de annabellen in de voortuin in totale staat van ellende gebracht. Alles ligt plat, krom, gebroken. Heb alle geknakten weggeknipt, maar weet eigenlijk niet of er nog iets te redden valt aan die warboel.
Iemand nog goede tips?
  vrijdag 1 juli 2016 @ 14:21:30 #30
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_163434884
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 14:19 schreef mootie het volgende:
Lupines, altijd lupines O+
Leliegras
Ik ben niet zo van grassen maar lupines vind ik een goed idee, bedankt!
pi_163439692
Het vogelhuis is van de boom gestort -O-
Helemaal vergaan.. opengemaakt, geen teken van nest.
Nu de boom zelf nog }:|
pi_163441219
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 14:20 schreef mootie het volgende:
De enorme ijsballen van vorige week hebben de annabellen in de voortuin in totale staat van ellende gebracht. Alles ligt plat, krom, gebroken. Heb alle geknakten weggeknipt, maar weet eigenlijk niet of er nog iets te redden valt aan die warboel.
Iemand nog goede tips?
vorig jaar lagen de annabellen van de buren ook compleet plat na een wolkbreuk. weekje later bij droog weer trok het meeste weer rechtop.
alleen... of het deze zomer nog echt lekker droog weer gaat worden?
pi_163450024
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 14:21 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik ben niet zo van grassen maar lupines vind ik een goed idee, bedankt!
Liatris, zomeraster, dwergmargrieten, duizendschoon (dat wordt een jaartje selecteren), waaierbloem, kruiproosjes, zeepkruid, scheefbloem, hoornbloem, campanula, saxifraga, ooievaarsbekje.

In de bladaardetijd had ik minianjers die de hele winter door bloeiden en makkelijk uitzaaiden. Kan ze nergens meer vinden. Ze waren nog een tijdje in "witte bloemmengsel", maar daar staan ze nu alleen als niet relevant op de illustratie van het zaadzakje.
pi_163450041
Rododendron en azalea.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 09:39:02 #35
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_163453454
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 00:16 schreef Teslynd het volgende:
Rododendron en azalea.
=/=
pi_163470576
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 09:39 schreef kaasplankje het volgende: [..]

=/=
Wat zeg je hiermee, Kaasplankje?
  zondag 3 juli 2016 @ 13:47:51 #37
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_163483253
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 00:15 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Liatris, zomeraster, dwergmargrieten, duizendschoon (dat wordt een jaartje selecteren), waaierbloem, kruiproosjes, zeepkruid, scheefbloem, hoornbloem, campanula, saxifraga, ooievaarsbekje.

In de bladaardetijd had ik minianjers die de hele winter door bloeiden en makkelijk uitzaaiden. Kan ze nergens meer vinden. Ze waren nog een tijdje in "witte bloemmengsel", maar daar staan ze nu alleen als niet relevant op de illustratie van het zaadzakje.
Thanks!
Ben gisteren ontiegelijk aan het wieden en spitten geweest in de zijtuin (tussen de buien door), alleen de vaste planten laten staan, twee kruiwagens vol naar de composthoop gebracht, daarna wat nieuwe vaste planten neergezet: rode zonnehoed, salvia's, riddersporen, campanula en twee varens.
Misschien nog een hortensia erbij. Maar dan heb ik nog steeds plek over. Ik ben altijd geneigd de dingen te dicht op elkaar te zetten en sommige planten worden echt huge na een paar jaar.

@Teslynd: er stonden daar alleen maar rododendrons en azalea's, die hebben we juist allemaal weggehaald (grotendeels vanwege de afgrijselijke kleuren - zie plaatje hieronder). Een mooie paarse rododendron staat er al.

pi_163483509
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 22:24 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wat zeg je hiermee, Kaasplankje?
Ik vermoed dat met =/= hetzelfde bedoeld wordt is. Azalea is een rododendronsoort.
pi_163491300
Gwywen, misschien irissen? In de tuin waar ik als vrijwilliger werk hebben we een heel mooie witte met wat blauw. Die ruikt ook heerlijk.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_163491315
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 13:58 schreef Oceanonix het volgende: [..]

Ik vermoed dat met =/= hetzelfde bedoeld wordt is. Azalea is een rododendronsoort.
schrap door = betekent NOT =, dus niet gelijk aan.
pi_163495597
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 13:21 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Volgens mij is dat Arenaria.

Kunnen jullie er nog meer bedenken? Alles wat qua kleur wit-blauw-roze is, is oké.
Ik wil wat meer grote groepen met vaste planten, daartussen dan rozen en als er dan nog plek over is kan daar wel wat zaaigoed en vingerhoedskruid en zo, maar dat laatste heeft nu de overhand en ik wied me suf want al dat spul zaait zich sneller uit dan ik met m'n ogen kan knipperen. :{
steenanjer blijkt het te zijn!

wat betreft vaste planten ben ik fan van:

convolvulus cneorum (zilverwinde)
hebe (struikveronica, ik heb o.a. een grijze met witte bloemies)
philadelphus (boerenjasmijn, enkel- en dubbel bloemig)
geranium sanguineum (ooievaarsbek)
helianthemum the bride (zonneroosje)

ik heb alleen maar vaste planten!


ik woon aan de kust en tuinier op zandgrond :)
...
pi_163502449
Dubbelbloemig is meestal doorgefokt en heeft dan al gauw geen stuifmeel.
pi_163508117
Roos is al uitgebloeid -O-
Vormt nog kleine bloemekes maar het haalt het niet meer bij mei/juni.
Wel steeds de oude weggeknipt. 't Zal wel zo horen.
pi_163518002
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 01:19 schreef Teslynd het volgende:
Dubbelbloemig is meestal doorgefokt en heeft dan al gauw geen stuifmeel.
en nu?
...
pi_163518087
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 12:50 schreef Bluezz het volgende:
Roos is al uitgebloeid -O-
Vormt nog kleine bloemekes maar het haalt het niet meer bij mei/juni.
Wel steeds de oude weggeknipt. 't Zal wel zo horen.
zielig is dat hè? eind juni heb ik altijd mijn tuindip, de eerste bloei is geweest en dan lijkt het wel tijden te duren voordat alles wéér een beetje mooi is :{

in feite volgt, in mijn tuin dan, alles elkaar mooi op maar het lijkt zo'n puinhoop :D
...
  maandag 4 juli 2016 @ 20:33:11 #46
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_163519847
quote:
10s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:16 schreef sacha het volgende:

[..]

en nu?
geen kindertjes
pi_163519941
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:33 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

geen kindertjes
ja zielig :{
...
  maandag 4 juli 2016 @ 20:42:17 #48
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_163520038
k had ook nog plaatjes

Cornus kousa "Sunset" in de tuin dit voorjaar teveel bloemen


idem


Nieuwe aanwinst: Sinocalycalycanthus raulstonii "Burgundy Wine"oid


Nieuwe aanwinst een Ricinus communis


En nog een hele mooie Dahlia waarvan ik de naam verder niet weet.
pi_163520171
een bloeiende cornus! helt! *O*
...
  maandag 4 juli 2016 @ 20:50:52 #50
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_163520238
quote:
17s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:47 schreef sacha het volgende:
een bloeiende cornus! helt! *O*
Naja als de boom de goede standplaats heeft doet ze het vanzelf. Het ding groeit als een gek. Ik knip ze zelfs af en toe een beetje bij. Ik heb er nog 2 Cornus florida naast staan maar die bloeien iets minder goed. Denk dat ze meer zon nodig hebben.
pi_163520276
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 20:50 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Naja als de boom de goede standplaats heeft doet ze het vanzelf. Het ding groeit als een gek. Ik knip ze zelfs af en toe een beetje bij. Ik heb er nog 2 Cornus florida naast staan maar die bloeien iets minder goed. Denk dat ze meer zon nodig hebben.
mijn cornus is straks exit, woldopluis :{

en straks is als ik er aan toe ben :Y
...
pi_163521862
quote:
10s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:20 schreef sacha het volgende:

[..]

zielig is dat hè? eind juni heb ik altijd mijn tuindip, de eerste bloei is geweest en dan lijkt het wel tijden te duren voordat alles wéér een beetje mooi is :{

in feite volgt, in mijn tuin dan, alles elkaar mooi op maar het lijkt zo'n puinhoop :D
Hier staat ook vanalles na elkaar of tegelijkertijd in bloei.. maar hij was zo mooooiiiiii -O- :D
pi_163521881
Mooi weer Kaas *O*
pi_163524451
quote:
10s.gif Op maandag 4 juli 2016 19:16 schreef sacha het volgende: [..]

en nu?
Ik denk: nu niks.
pi_163525720
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:01 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik denk: nu niks.
oké :D
...
pi_163697954


Onkruidverdelgingsbedrijf konijn & konijn aan de slag :+


volgend jaar gaan we de tuin volledig laten doen :) dan komen er bloemen en planten in ipv onkruid :')
pi_164093386
Konijnenbrigade ^O^

Ik dacht ik kick ff dit topic met wat bloeiers.
Hibiscusboom (moet gestut met een touw, had helemaal plat gelegen toen de schutting omgewaaid was maar zit vol bloemen en knoppen)
En daaronder de kale roos en de ooievaarsbek in de volle grond en op het bankje in een pot.
Ik doe degene in de pot ook maar in de volle grond, doet ie het veel beter ^O^



pi_164094339
mooie kleurtjes Bloes! mijn tuin is dit jaar een rampen tuin :D

de ene ziekte na de andere, veel planten aangetast en meerdere gewoon verdwenen :D

ik moet mijn plannen én planten herzien
:Y
...
pi_164094434
Jammer!

Bij mij zijn dit gewoon planten die het hier al jaren prima doen.
Wil je niet meedoen? Dan wordt je uitgezet. :W
pi_164096919
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 18:37 schreef Bluezz het volgende:
Jammer!

Bij mij zijn dit gewoon planten die het hier al jaren prima doen.
Wil je niet meedoen? Dan wordt je uitgezet. :W
LOL!
En sacha, soms hebben planten het niet naar hun zin en verdwijnen ze......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  vrijdag 29 juli 2016 @ 21:02:46 #61
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_164097319
Mijn balkon en tuin gaan als een jekko. Moet op de tuin snoeien anders groeit alles dicht. Balkon is een bloemenzee. Ik geef nu 4x per week water en doe er 2x per week voeding bij.
pi_164097373
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 18:32 schreef sacha het volgende:
mooie kleurtjes Bloes! mijn tuin is dit jaar een rampen tuin :D

de ene ziekte na de andere, veel planten aangetast en meerdere gewoon verdwenen :D

ik moet mijn plannen én planten herzien
:Y
Kijken naar de grondsoort en welke planten daarbij horen. Kijken naar daglicht en zon en welke planten daarbij horen. Regen en wind kunnen van belang zijn. Planten die niet goed staan, zijn vatbaar voor plagen of kwijnen vanzelf weg.

Bodem zwart houden leidt tot verzwakking, vooral als er veel zon op de kale bodem schijnt en het onkruid feestjes viert. Bij te veel zon kan je proberen voor schaduw te zorgen. Bij te weinig moet je je plantenkeus daarop instellen, want je kan de zon niet commanderen dat hij op de gewenste plaatsen en tijden schijnt. In regentijden bakjes neerzetten alsof het plafond lekt. Wel regelmatig legen met oog op slakken en muggen.
  vrijdag 29 juli 2016 @ 21:09:58 #63
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_164097548
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 21:04 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Kijken naar de grondsoort en welke planten daarbij horen. Kijken naar daglicht en zon en welke planten daarbij horen. Regen en wind kunnen van belang zijn. Planten die niet goed staan, zijn vatbaar voor plagen of kwijnen vanzelf weg.

Bodem zwart houden leidt tot verzwakking, vooral als er veel zon op de kale bodem schijnt en het onkruid feestjes viert. Bij te veel zon kan je proberen voor schaduw te zorgen. Bij te weinig moet je je plantenkeus daarop instellen, want je kan de zon niet commanderen dat hij op de gewenste plaatsen en tijden schijnt. In regentijden bakjes neerzetten alsof het plafond lekt. Wel regelmatig legen met oog op slakken en muggen.
Ja standplaats is belangrijk. In mijn tuin doet ook niet alles het. Ik vind ridderspoor mooi maar de slakken laten er niets van over. Ook heb ik last van konijnen dus ik heb veel giftige vaste planten en die moeten ze niet.
pi_164097851
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 21:09 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ja standplaats is belangrijk. In mijn tuin doet ook niet alles het. Ik vind ridderspoor mooi maar de slakken laten er niets van over. Ook heb ik last van konijnen dus ik heb veel giftige vaste planten en die moeten ze niet.
Toen ik voor het eerst een balkon had, kocht ik een prachtige grote bloeiende fuchsia. Na korte tijd drong tot me door dat hij kleiner werd ipv groter. Toen ik wist waardoor, was het te laat: hij wilde niet meer groeien. De eenjarige fuchsia's kunnen niet tegen de volle zon. De winterharde fuchsia's zijn over het algemeen alleen winterhard in de volle grond. Maar dit voorjaar werd ik verrast door 3 kleine fuchsia's die het opnieuw wilden proberen en nu bloeien in de speciaal voor hun gecreëerde schaduwhoek.
pi_164097890
De kerstroos heeft het overleefd. Kwam doordat hij wat ongunstig stond in een te hoge bak zonder afvoer. Hij houdt blijkbaar van natte voeten. Nu staat hij samen met de dit late voorjaar gekochte daslook in de schaduwhoek. Ben benieuwd wat ze volgend jaar laten zien.
pi_164098034
Daslook is gaaf! En lekker!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_164100038
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 21:04 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Kijken naar de grondsoort en welke planten daarbij horen. Kijken naar daglicht en zon en welke planten daarbij horen. Regen en wind kunnen van belang zijn. Planten die niet goed staan, zijn vatbaar voor plagen of kwijnen vanzelf weg.

Bodem zwart houden leidt tot verzwakking, vooral als er veel zon op de kale bodem schijnt en het onkruid feestjes viert. Bij te veel zon kan je proberen voor schaduw te zorgen. Bij te weinig moet je je plantenkeus daarop instellen, want je kan de zon niet commanderen dat hij op de gewenste plaatsen en tijden schijnt. In regentijden bakjes neerzetten alsof het plafond lekt. Wel regelmatig legen met oog op slakken en muggen.
ja mam :{
...
pi_164892011
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 21:24 schreef Teslynd het volgende:
De kerstroos heeft het overleefd. Kwam doordat hij wat ongunstig stond in een te hoge bak zonder afvoer. Hij houdt blijkbaar van natte voeten. Nu staat hij samen met de dit late voorjaar gekochte daslook in de schaduwhoek. Ben benieuwd wat ze volgend jaar laten zien.
Wij hebben ook achterin de tuin het grondwater erg hoog zitten en/of het water zakt niet snel de grond in. Kerstrozen groeien hier als een malle en verspreiden zich door de hele tuin. Vind ik niet erg, juist erg leuk :)
pi_164892178
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 21:09 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ja standplaats is belangrijk. In mijn tuin doet ook niet alles het. Ik vind ridderspoor mooi maar de slakken laten er niets van over. Ook heb ik last van konijnen dus ik heb veel giftige vaste planten en die moeten ze niet.
Hier ook met de lupine - 2 jaar supermooi gebloeid, totdat de slakken hem deze zomer ontdekten... Nu compleet kaalgevreten en dood.. :{
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 10 september 2016 @ 12:09:41 #70
74056 crew  ToT
pi_165220746
Hoi! :)

Ik heb in het voorjaar 3 rozen geplant en die groeiden als kool (2x Rosa Red Eden rose Eric Tabarly, 1x Rosa Jubilé du prince de Monaco), alleen kreeg 1 exemplaar van die eerstgenoemde zwarte vlekken op de bladeren en begonnen de bladeren af te sterven.
Aangezien het bij de onderste bladeren begon, dacht ik dat het kwam doordat er koffiedik op gekomen was, wat ik regelmatig onder de rozen heb uitgestrooid aangezien ik had gelezen dat dat goed voor de rozen was.

Nu ben ik er echter achter gekomen dat het waarschijnlijk een schimmel is en heb ik soda over de bladeren gespoten en heb ik de afgevallen bladeren verwijderd.
Een aantal takken zijn nu helemaal kaal en bij de rest zitten er alleen bovenaan nog wat; sommige aangetast, sommige nog wel goed. Er zit ook nog 1 bloem aan, maar die is maar en fractie van de grootte van de bloemen die aan z'n soortgenootje zaten. (De bloemen worden reusachtig, maar sterven ook heel snel af, waarschijnlijk omdat de planten nog maar heel jong zijn en nog amper wortels hebben.)

TL;DR

Roos bijna kapot gegaan aan waarschijnlijk een schimmel, met soda behandeld, maar nu zijn er meerdere takken compleet kaal en zitten aan andere takken alleen bovenaan nog maar wat blaadjes en 1 kleine bloem. De kale takken zijn nog wel groen.

Kan deze roos het overleven, en zo ja; wat moet ik doen? Elk blaadje afknippen dat aangetast is? Helemaal kort snoeien? Gewoon zo laten zitten? :)
pi_165235085
Wat bracht je op het idee om soda te gebruiken? De tuincentra hebben een spuitbuis tegen schimmels op rozen. Maar het gangbare advies: zo snel mogelijk aangetast blad verwijderen en als dat niet helpt drastisch snoeien. Bijft het hopeloos, dan afscheid nemen van de zieke plant.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 10 september 2016 @ 23:06:24 #72
74056 crew  ToT
pi_165235505
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2016 22:51 schreef Teslynd het volgende:
Wat bracht je op het idee om soda te gebruiken? De tuincentra hebben een spuitbuis tegen schimmels op rozen. Maar het gangbare advies: zo snel mogelijk aangetast blad verwijderen en als dat niet helpt drastisch snoeien. Bijft het hopeloos, dan afscheid nemen van de zieke plant.
Ik had met google gezocht op zwarte vlekken op bladeren van rozen, en ik vond dat dat een schimmel kon zijn en dat soda daar tegen zou werken.

Thanks @ snoeitip! ^O^ Dat lijkt wel het verstandigste, ja! :Y

Ik zie ook dat de zwarte vlekken zich niet alleen tot de bladeren beperken.

Ik denk idd wel dat het tragisch gaat aflopen met het plantje, dus dat wordt volgend jaar of zo een nieuwe kopen! :)
Of eventueel in de herfst al, als hij sneller sterft dan ik denk! :P Rozen kun je gewoon in de herfst planten?
pi_165237809
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2016 23:06 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik had met google gezocht op zwarte vlekken op bladeren van rozen, en ik vond dat dat een schimmel kon zijn en dat soda daar tegen zou werken.

Thanks @ snoeitip! ^O^ Dat lijkt wel het verstandigste, ja! :Y

Ik zie ook dat de zwarte vlekken zich niet alleen tot de bladeren beperken.

Ik denk idd wel dat het tragisch gaat aflopen met het plantje, dus dat wordt volgend jaar of zo een nieuwe kopen! :)
Of eventueel in de herfst al, als hij sneller sterft dan ik denk! :P Rozen kun je gewoon in de herfst planten?
De herfst is een goed seizoen om rozen te planten. De bodem is nog reltief warm, er is meestal geen loeiende zon en zo. Wel op een andere plaats zetten. De andere 2 deden het wel goed, dus mogelijk is er wat mis met deze plaats (tocht? vocht?).
Volgend jaar in de nazomer overwegen of je dezelfde of een andere soort erbij koopt?

Stond er eigenlijk dat je regelmatig koffiedik moet strooien? Hoe regelmatig? Je geeft telken stikstof en de grond wordt er op den duur zuriger van.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 september 2016 @ 01:02:37 #74
74056 crew  ToT
pi_165237913
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 00:53 schreef Teslynd het volgende:

[..]

De herfst is een goed seizoen om rozen te planten. De bodem is nog reltief warm, er is meestal geen loeiende zon en zo. Wel op een andere plaats zetten. De andere 2 deden het wel goed, dus mogelijk is er wat mis met deze plaats (tocht? vocht?).
Volgend jaar in de nazomer overwegen of je dezelfde of een andere soort erbij koopt?

Stond er eigenlijk dat je regelmatig koffiedik moet strooien? Hoe regelmatig? Je geeft telken stikstof en de grond wordt er op den duur zuriger van.
Ja ik had ooit een keer van iemand gehoord dat koffiedik goed was voor rozen en met een google search las ik idd dat het goed was, dus heb ik het vrij vaak gedaan, en ik denk ook dat die roos meer heeft gekregen dan die andere 2. Dat zal ik dan ook niet meer doen.

Ik ben sowieso van plan om de grond daar wat af te graven en goede tuinaarde o.i.d. in de kuil te doen. (Ik woon een gruwelijk eind van tuincentra en doe-het-zelf zaken. Tuinaarde kan ik nog wel bij de supermarkt krijgen.)

Ik wil de zelfde soort terug kopen, om de symmetrie in de tuin te bewaren. :)

Thx voor je tips en insights! ^O^
pi_165243428
Ik heb een vraagje. We hebben een nieuw tuin, deze zit bomvol onkruid en is een 8-tal jaren niet onderhouden. De tuin moet zo'n 10 cm worden opgehoogd, hoe kan ik nu het beste zorgen dat dat onkruid er na het ophogen niet komt? eerst het oude platspuiten en dan ophogen?
pi_165243900
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 12:23 schreef LoveProfuzion het volgende:
Ik heb een vraagje. We hebben een nieuw tuin, deze zit bomvol onkruid en is een 8-tal jaren niet onderhouden. De tuin moet zo'n 10 cm worden opgehoogd, hoe kan ik nu het beste zorgen dat dat onkruid er na het ophogen niet komt? eerst het oude platspuiten en dan ophogen?
Ik zou het sowieso laten doen!! En uitgraven?
pi_165247555
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 september 2016 23:06 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik had met google gezocht op zwarte vlekken op bladeren van rozen, en ik vond dat dat een schimmel kon zijn en dat soda daar tegen zou werken.

Thanks @ snoeitip! ^O^ Dat lijkt wel het verstandigste, ja! :Y

Ik zie ook dat de zwarte vlekken zich niet alleen tot de bladeren beperken.

Ik denk idd wel dat het tragisch gaat aflopen met het plantje, dus dat wordt volgend jaar of zo een nieuwe kopen! :)
Of eventueel in de herfst al, als hij sneller sterft dan ik denk! :P Rozen kun je gewoon in de herfst planten?
welke soda heb je gebruikt en welke soda werd er bedoeld in het bericht dat je had gelezen?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 september 2016 @ 15:47:56 #78
74056 crew  ToT
pi_165247757
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 15:35 schreef Elleska het volgende:

[..]

welke soda heb je gebruikt en welke soda werd er bedoeld in het bericht dat je had gelezen?
Gewoon normale schoonmaaksoda, en ik heb niet echt heel goed gekeken; het kan ook zijn dat baksoda geadviseerd werd. :@ Hoezo, is het erg schadelijk voor de plant zelf? Ik heb het een uurtje in laten trekken en heb het toen grondig er af gespoeld, terwijl ik het spoelwater geprobeerd heb eg te spuiten van de wortels af.
pi_165247778
bij planten wordt meestal bakingsoda bedoeld. schoonmaaksoda is totaal iets anders.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 september 2016 @ 16:45:12 #80
74056 crew  ToT
pi_165248763
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 15:50 schreef Elleska het volgende:
bij planten wordt meestal bakingsoda bedoeld. schoonmaaksoda is totaal iets anders.
Niet totaal anders; bij schoonmaaksoda heb je een extra natrium-atoom en bij bakingsoda een extra waterstofatoom, waardoor het minder sterk reageert. :)
pi_165249292
dat er geen groot verschil is in de chemische structuur zegt niets over het effect. 1 atoom kan het verschil betekenen tussen leven en dood, denk maar eens aan CO2 en zuurstof.
pi_165252778
Als je die schimmel hebt op je rozen, moet je vooral alle dode blaadjes verwijderen en niet in de composthoop of de groene kliko gooien. Die aangetaste blaadjes verspreiden die schimmel.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_165253039
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 12:23 schreef LoveProfuzion het volgende:
Ik heb een vraagje. We hebben een nieuw tuin, deze zit bomvol onkruid en is een 8-tal jaren niet onderhouden. De tuin moet zo'n 10 cm worden opgehoogd, hoe kan ik nu het beste zorgen dat dat onkruid er na het ophogen niet komt? eerst het oude platspuiten en dan ophogen?
Beginnen met de toplaag afgraven, want die zit bomvol zaden en kluiten die op hun kans wachten. En dan ophogen met 20 cm goede grond. Geen kokosgrond nemen. Er zijn bedrijven waar je bv. beukencompostaarde kopen kan. Dat gaat wel per m3 thuisbezorgd krijgen of ophalen met aanhangwagen. Eventueel ter plekke in zakken scheppen. Andere opties: makkelijkemoestuin.nl pallets grond en een pallet groencompost te bestellen. Wat je overhebt doorverkopen, daarvoor jezelf op de MM-kaart zetten (de site geeft veel info). De compost uit de tuincentra is veenpotgrond waar ook gecomposteerd materiaal in zit. De biologische potgrond van AH is of bevat gecomposteerd hout. Wat voor hout staat er niet bij (takken met loof? takken kaal? stamresten?) Bij de tuincentra zag ik nu twee soorten biologische tuingrond. Met of zonder vermiculiet (vermiculiet is overgenomen van de makkelijke moestuin. Intratuin heeft overiges het volledige MM-assortiment. Tuingrond, dus geen potgrond, je moet er zelf compost bij doen. Het is toegestaan voor (en wordt dus ook verkocht aan) biologische landbouwbedrijven). In het begin leek het niet anders als de gewone grond, maar aan het einde van het seizoen was de grond duidelijk beter dan de reguliere èn er zaten wormen in. Wormen zijn belangrijk. Als je bodem wat dieper dood is (te weinig bodemleven door) kan je bij grote vishobbywinkels een kg regenwurmen (voor de diepere lagen) kopen. Niet hele tuin volgooien, ze zorgen zelf voor vermeerdering naar draagkracht van de grond. Ik kocht bij Baitshop compostwurmen voor de compostbak (die niet zo heel goed gaat, ze staan waarschijnlijk te warm). Compostwurmen zijn voor de bovenste tuinlaag als daar veel groenafval/mulch ligt en voor de composthoop.
Als de grond tijdelijk kaal blijft, dan afdekken met karton. Goed overlappen, zodat er niet door kieren (ook schuin gezien) licht bij komt. Onbedrukt karton kan je dan gewoon in de grond laten liggen. Sommigen doen dat ook met kranten, maar dan breng je drukinktgif in de grond. Zwarte inkt zou neutraal zijn, maar kranten zijn al lang niet meer zwartwit.

Zorg dat de bodem altijd bedekt is: planten van eigen keuze plus bodembedekkers en/of strooisellaag. In het begin meer planten plaatsen dan aanbevolen, want 5 of 7 planten per m2 is een kale boel (opvullen met eenjarigen die vanzelf verdwijnen, bodembedekkers zijn meestal hardnekkig). Kale plekken worden vanzelf opgevuld en dat is al gauw met onkruid dat zijn kans ziet. Klein snoeiafval dat geen tekenen van ziektes en plagen toont, kan je ter plekke versnipperen. Het is goed om de strooisellaag te variëren. Gedroogde, gestampte eierdoppen zijn ook goed voor compost of mulch. Opletten dat er niets van in je longen komt.
pi_165253521
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 12:23 schreef LoveProfuzion het volgende:
Ik heb een vraagje. We hebben een nieuw tuin, deze zit bomvol onkruid en is een 8-tal jaren niet onderhouden. De tuin moet zo'n 10 cm worden opgehoogd, hoe kan ik nu het beste zorgen dat dat onkruid er na het ophogen niet komt? eerst het oude platspuiten en dan ophogen?
Het ligt eraan wat voor onkruid er is. Als het onkruiden zijn die wortels gebruiken om te woekeren, dan zou ik adviseren om de tuin tot 50 cm diep te laten afgraven.

Die onkruiden zijn bv kweek, zevenblad en heermoes.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_165254082
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 19:24 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Beginnen met de toplaag afgraven, want die zit bomvol zaden en kluiten die op hun kans wachten. En dan ophogen met 20 cm goede grond. Geen kokosgrond nemen. Er zijn bedrijven waar je bv. beukencompostaarde kopen kan. Dat gaat wel per m3 thuisbezorgd krijgen of ophalen met aanhangwagen. Eventueel ter plekke in zakken scheppen. Andere opties: makkelijkemoestuin.nl pallets grond en een pallet groencompost te bestellen. Wat je overhebt doorverkopen, daarvoor jezelf op de MM-kaart zetten (de site geeft veel info). De compost uit de tuincentra is veenpotgrond waar ook gecomposteerd materiaal in zit. De biologische potgrond van AH is of bevat gecomposteerd hout. Wat voor hout staat er niet bij (takken met loof? takken kaal? stamresten?) Bij de tuincentra zag ik nu twee soorten biologische tuingrond. Met of zonder vermiculiet (vermiculiet is overgenomen van de makkelijke moestuin. Intratuin heeft overiges het volledige MM-assortiment. Tuingrond, dus geen potgrond, je moet er zelf compost bij doen. Het is toegestaan voor (en wordt dus ook verkocht aan) biologische landbouwbedrijven). In het begin leek het niet anders als de gewone grond, maar aan het einde van het seizoen was de grond duidelijk beter dan de reguliere èn er zaten wormen in. Wormen zijn belangrijk. Als je bodem wat dieper dood is (te weinig bodemleven door) kan je bij grote vishobbywinkels een kg regenwurmen (voor de diepere lagen) kopen. Niet hele tuin volgooien, ze zorgen zelf voor vermeerdering naar draagkracht van de grond. Ik kocht bij Baitshop compostwurmen voor de compostbak (die niet zo heel goed gaat, ze staan waarschijnlijk te warm). Compostwurmen zijn voor de bovenste tuinlaag als daar veel groenafval/mulch ligt en voor de composthoop.
Als de grond tijdelijk kaal blijft, dan afdekken met karton. Goed overlappen, zodat er niet door kieren (ook schuin gezien) licht bij komt. Onbedrukt karton kan je dan gewoon in de grond laten liggen. Sommigen doen dat ook met kranten, maar dan breng je drukinktgif in de grond. Zwarte inkt zou neutraal zijn, maar kranten zijn al lang niet meer zwartwit.

Zorg dat de bodem altijd bedekt is: planten van eigen keuze plus bodembedekkers en/of strooisellaag. In het begin meer planten plaatsen dan aanbevolen, want 5 of 7 planten per m2 is een kale boel (opvullen met eenjarigen die vanzelf verdwijnen, bodembedekkers zijn meestal hardnekkig). Kale plekken worden vanzelf opgevuld en dat is al gauw met onkruid dat zijn kans ziet. Klein snoeiafval dat geen tekenen van ziektes en plagen toont, kan je ter plekke versnipperen. Het is goed om de strooisellaag te variëren. Gedroogde, gestampte eierdoppen zijn ook goed voor compost of mulch. Opletten dat er niets van in je longen komt.
_O_
...
pi_165258022
Dank jullie wel teslynd en krakkemieke!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 september 2016 @ 22:54:52 #87
74056 crew  ToT
pi_165260562
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 17:05 schreef Elleska het volgende:
dat er geen groot verschil is in de chemische structuur zegt niets over het effect. 1 atoom kan het verschil betekenen tussen leven en dood, denk maar eens aan CO2 en zuurstof.
Ze werken beiden als een base; beiden nemen waterstof op (de ene één atoom en de ander 2 atomen) om zo vervolgens water en koolstofdioxide te vormen, plus natrium en hetgeen waar de waterstofatoom vandaan kwam; bij zoutzuur zou dat dus chloride zijn, maar bij planten ligt dat wat complexer, maar beiden houden exact dezelfde restproducten over, alleen in andere verhoudingen! ;)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zondag 11 september 2016 @ 22:56:41 #88
74056 crew  ToT
pi_165260634
quote:
0s.gif Op zondag 11 september 2016 19:15 schreef krakkemieke het volgende:
Als je die schimmel hebt op je rozen, moet je vooral alle dode blaadjes verwijderen en niet in de composthoop of de groene kliko gooien. Die aangetaste blaadjes verspreiden die schimmel.
Klopt, die heb ik ook in de groene container gegooid! :Y
Het struikje is nu flink gesnoeid en alle takjes liggen ook in de container! :) Maar thx voor het meedenken! :D
pi_165282407
quote:
2s.gif Op zondag 11 september 2016 22:56 schreef ToT het volgende:

[..]

Klopt, die heb ik ook in de groene container gegooid! :Y
Het struikje is nu flink gesnoeid en alle takjes liggen ook in de container! :) Maar thx voor het meedenken! :D
Jaren geleden had een tuinspecialist een column in het Utrechts Nieuwsblad*. Hij zei dat GFT-compost als chemisch afval beschouwd moet worden. Dat is dus omdat men er van alles in gooit wat er nadrukkelijk niet in mag. Als ik mijn beetje GFT-afval in de bak van een van de buren op de bakkenverzamelplaats leeg, zie ik ook dingen als zieke plantendelen, plastic zakken vol sinaasappelschillen, aardappelschillen, planten in bloempot, kattenbakkorrels. Dus zelfs als de gemeente hier gratis compost uit zou delen, ik piekerde er niet over om dat op te halen.

*Was meen ik Romke v.d. Kaa.
pi_165326152
quote:
2s.gif Op zondag 11 september 2016 22:56 schreef ToT het volgende:

[..]

Klopt, die heb ik ook in de groene container gegooid! :Y
Het struikje is nu flink gesnoeid en alle takjes liggen ook in de container! :) Maar thx voor het meedenken! :D
De volgende keer moet je dat maar niet meer doen! Als je die schimmel in de groen container gooit, kan het verspreid worden. Je kan het beter in de grijze container doen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 14 september 2016 @ 21:14:36 #91
74056 crew  ToT
pi_165326496
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:04 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

De volgende keer moet je dat maar niet meer doen! Als je die schimmel in de groen container gooit, kan het verspreid worden. Je kan het beter in de grijze container doen.
Yup, dat had ik inmiddels ook van een andere post begrepen hier. Dat wist ik dus niet. Thanks! ^O^
pi_165329817
quote:
2s.gif Op woensdag 14 september 2016 21:14 schreef ToT het volgende: [..]

Yup, dat had ik inmiddels ook van een andere post begrepen hier. Dat wist ik dus niet. Thanks! ^O^
Het wordt wel vermeld als de bakken uitgedeeld worden, maar als je dan geen tuin hebt en te weinig GFT voor een bak, dan ben je dat snel vergeten. Ja het staat op de site van het bedrijf dat het afval ophaalt, maar wie gaat daar nou kijken als er helemaal geen aanleiding toe is.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 14 september 2016 @ 23:02:57 #93
74056 crew  ToT
pi_165329857
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 23:01 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Het wordt wel vermeld als de bakken uitgedeeld worden, maar als je dan geen tuin hebt en te weinig GFT voor een bak, dan ben je dat snel vergeten. Ja het staat op de site van het bedrijf dat het afval ophaalt, maar wie gaat daar nou kijken als er helemaal geen aanleiding toe is.
En we hebben het hier over een paar takjes en blaadjes van een plantje dat nog geen jaar oud is! :P
pi_165329894
quote:
2s.gif Op woensdag 14 september 2016 23:02 schreef ToT het volgende: [..]

En we hebben het hier over een paar takjes en blaadjes van een plantje dat nog geen jaar oud is! :P
In een krantje/reclameblaadje vouwen en in de rest-container doen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 14 september 2016 @ 23:04:44 #95
74056 crew  ToT
pi_165329919
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 23:04 schreef Teslynd het volgende:

[..]

In een krantje/reclameblaadje vouwen en in de rest-container doen.
Ja het ligt helemaal onderin de container! _O-
pi_165331054
wat een paniek. bij veel gemeente mag dat wel in de groene container.
gft compost wordt bij een veel hogere temperatuur gecomposteerd dan gewone compost. dat dood ook schimmels en ziekten. plastic enzo moet er natuurlijk niet in maar sinaasappelschillen, aardappelschillen, wortelkluiten en composteerbare kattenbakkorrels (ontlasting mag dan weer niet) mogen gewoon.
pi_165332480
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2016 23:50 schreef Elleska het volgende:
wat een paniek. bij veel gemeente mag dat wel in de groene container.
gft compost wordt bij een veel hogere temperatuur gecomposteerd dan gewone compost. dat dood ook schimmels en ziekten. plastic enzo moet er natuurlijk niet in maar sinaasappelschillen, aardappelschillen, wortelkluiten en composteerbare kattenbakkorrels (ontlasting mag dan weer niet) mogen gewoon.
Hoezo paniek? Ik hou me gewoon niet bezig met compost van de GFT-oogst. In deze regio zijn genoemde produkten niet toegestaan, als wordt niemand gecontroleerd.
pi_165335973
dat ToT een plantje in de gft bak heeft gegooid en dit alsnog in de restafvalbak moet gooien. die paniek.
  zaterdag 24 september 2016 @ 15:48:45 #99
405257 Fred0w
Life is Music
pi_165536050
In mijn tuin heb ik heel wat hortensia's die allemaal al uitgebloeid zijn.
Kan het kwaad om de uitgebloeide bloemen nu al weg te knippen?
Meestal moet dat na de winter (en altijd vóór 1 maart)
pi_165538985
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 10:59 schreef Elleska het volgende:
dat ToT een plantje in de gft bak heeft gegooid en dit alsnog in de restafvalbak moet gooien. die paniek.
Er is geen paniek volgens mij. Gewoon goede raad om te voorkomen dat iets verspreid wordt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_165539094
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2016 15:48 schreef Fred0w het volgende:
In mijn tuin heb ik heel wat hortensia's die allemaal al uitgebloeid zijn.
Kan het kwaad om de uitgebloeide bloemen nu al weg te knippen?
Meestal moet dat na de winter (en altijd vóór 1 maart)
Ik lees net via google dat de uitgebloeide bloemen de knoppen voor volgend jaar beschermen. Ik heb weer wat geleerd! :+
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  zaterdag 24 september 2016 @ 19:54:55 #102
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_165539593
En uitgebloeide Hortensia's hebben in de winter nog enige sierwaarde. Je moet er alleen van houden. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_165550286
quote:
12s.gif Op zaterdag 24 september 2016 19:54 schreef Twieki het volgende:
En uitgebloeide Hortensia's hebben in de winter nog enige sierwaarde. Je moet er alleen van houden. :P
Ik vind t wel wet hebben - uitgebloeide kattestaart laat ik bv ook gewoon staan :)
pi_165550950
Even een vraag over mijn klimroos snowwhite, nu snoeien?
pi_165557465
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2016 12:27 schreef Bluezz het volgende:
Even een vraag over mijn klimroos snowwhite, nu snoeien?
volgens mij heb je 3 soorten snoei voor een roos, nu snoeien zou de herfst snoei zijn maar ik ben geen rozen expert :)
...
pi_165559097
quote:
0s.gif Op donderdag 15 september 2016 10:59 schreef Elleska het volgende:
dat ToT een plantje in de gft bak heeft gegooid en dit alsnog in de restafvalbak moet gooien. die paniek.
Niemand heeft gezegd dat hij moest ombakken.
pi_165561209
lees je eigen posten maar eens terug

(snap eigenlijk niet waarom dit weken later opeens een reactie waardig is...)
  maandag 26 september 2016 @ 13:53:24 #108
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_165575455
Ik heb wel iets met tuinen waarin de 'natuur' enigszins vrij spel heeft. Echter, ik heb het idee dat ik iets té laks ben geweest in mijn voor- én achtertuin. Er groeien namelijk bomen op werkelijk de vreemdste plekken; tussen de tegels, tegen het huis en her en der in de tuin. Daarbij groeien ze explosief en beginnen zelfs het zicht van de bovenburen te blokkeren. Heb daarom zojuist met een beetje pijn in het hart een paar exemplaren flink gesnoeid tot iets van 25% van hun oorspronkelijke grootte.

De grasmat heb ik al drie maanden niet gemaaid en is nu veranderd in een dikke groene deken van gras, brandnetels, en een soort kruipende plant dat een compleet netwerk vormt door het geheel. De tegels eromheen waren ook deels bedekt met gras en aarde (vraag me niet hoe dat tot stand is gekomen), maar dit is verwijderd omdat ik op een gegeven moment moeite had de schuur te bereiken.

In 2013 had ik een leuk bamboeplantje achter in de tuin, anno 2016 is het veranderd in een monster van enkele kubieke meters dat andere planten heeft gedood en verdrongen.

De voortuin heb ik bedekt met worteldoek vanwege extreme groei van onkruid in het verleden. Echter, de onkruid is echter weer aan de winnende hand. Plan is nu het worteldoek eruit te trekken en graszoden aan te leggen, dat is namelijk beter bij te houden :+
pi_166018641
Wij hebben een leielinde in de tuin staan, tenminste dat denken we. Iemand een idee welke soort dit is? Zal wel handig zijn met snoeien, want ik denk dat alle takken behalve de "hoofdtakken" er af mogen...

http://imgur.com/KKvCO8F
pi_166038237
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2016 19:18 schreef Harveo het volgende:
Wij hebben een leielinde in de tuin staan, tenminste dat denken we. Iemand een idee welke soort dit is? Zal wel handig zijn met snoeien, want ik denk dat alle takken behalve de "hoofdtakken" er af mogen...

http://imgur.com/KKvCO8F
Dat ziet er niet uit als een linde, lijkt me eerder een fruitboom, appel of peer misschien. Linde heeft hartvormig blad, niet glanzend.
Als het een fruitboom is, zou ik in januari snoeien (op een dag dat het niet vriest), en dan inderdaad al die waterloten eraf halen (dat zijn takken die omhoog wijzen en sowieso geen fruit gaan geven).
pi_166038279
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2016 12:27 schreef Bluezz het volgende:
Even een vraag over mijn klimroos snowwhite, nu snoeien?
Nee, ik zou in deze tijd van het jaar hooguit lange takken die door wind kunnen beschadigen, weghalen. Echte snoei doe je in maart.
Als je klimroos nog geen drie jaar is zou ik sowieso nog even niet snoeien.
pi_166043915
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 16:10 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Dat ziet er niet uit als een linde, lijkt me eerder een fruitboom, appel of peer misschien. Linde heeft hartvormig blad, niet glanzend.
Als het een fruitboom is, zou ik in januari snoeien (op een dag dat het niet vriest), en dan inderdaad al die waterloten eraf halen (dat zijn takken die omhoog wijzen en sowieso geen fruit gaan geven).
Heb nog maar een foto gemaakt overdag van de gehele boom. (Let aub niet op bruine hortensia's;)) Het lijkt me zelf geen fruitboom of iets.

https://imgur.com/XDxOMBm
pi_166051251
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 16:11 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nee, ik zou in deze tijd van het jaar hooguit lange takken die door wind kunnen beschadigen, weghalen. Echte snoei doe je in maart.
Als je klimroos nog geen drie jaar is zou ik sowieso nog even niet snoeien.
Ok !
pi_166058219
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2016 20:47 schreef Harveo het volgende:

[..]

Heb nog maar een foto gemaakt overdag van de gehele boom. (Let aub niet op bruine hortensia's;)) Het lijkt me zelf geen fruitboom of iets.

https://imgur.com/XDxOMBm
Ik vind het erg moeilijk te zien, eerlijk gezegd. Het blad lijkt me toch niet echt dat van een linde maar sowieso is bomensnoei iets voor in de wintermaanden, wanneer ze zonder blad zitten.
Mocht het toch een linde blijken te zijn, hier is een linkje naar het snoeien van een leiboom.
pi_166066859
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 15:15 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik vind het erg moeilijk te zien, eerlijk gezegd. Het blad lijkt me toch niet echt dat van een linde maar sowieso is bomensnoei iets voor in de wintermaanden, wanneer ze zonder blad zitten.
Mocht het toch een linde blijken te zijn, hier is een linkje naar het snoeien van een leiboom.
Ok bedankt... Ga nog eens verder kijken.
pi_166161005
Nou voor de geïnteresseerden.. de boom blijkt een "Pyrus calleryana Chanticleer" te zijn. Een soort sierperen boom. Zie op Google her en der wel het woord leilinde erbij staan. Snoeien in januari/februari.

Je zat er dicht bij Gwywen. ;)
pi_166174753
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 22:42 schreef Harveo het volgende:
Nou voor de geïnteresseerden.. de boom blijkt een "Pyrus calleryana Chanticleer" te zijn. Een soort sierperen boom. Zie op Google her en der wel het woord leilinde erbij staan. Snoeien in januari/februari.

Je zat er dicht bij Gwywen. ;)
*)
pi_167826098
Het is winter, het vriest hier 's nachts, maar enkele goudsbloemen blijven voorzichtig bloeien. Verrassend dat een erg klein primulaatje ook al een tijdje bloeit (de 2e probeert eerst om een grote plant te worden) en er is één bloemetje aan de duizendschoon. De chrysanten en winterjasmijn bloeien volgens hun natuurlijk programma. Een paar viooltjes hebben niet goed overherfst, zodat ze nu niet bloeien.

De kerstroos heeft voor het eerst goed overzomerd (heeft maandenlang kletsnat gestaan), kreeg in de herfst dikke knoppen en staat al een tijdje stevig in bloei. De daslook in dezelfde bak is aan het uitlopen.
pi_167929231
Hier bloeit er niks :D
pi_167941841
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 januari 2017 17:51 schreef Bluezz het volgende:
Hier bloeit er niks :D
Waarom niet?
pi_167946302
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 01:41 schreef Teslynd het volgende:

Waarom niet?
Omdat de planten die er staan het altijd prima doen maar nu niet bloeien :)
  zaterdag 7 januari 2017 @ 14:43:36 #122
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_167950644
Onze tuin is ook maar een dorre boel. Maar dat komt wel weer goed over een paar maanden :P .
Heb je trouwens foto's teslynd? Ben wel benieuwd naar de winterjasmijn en duizendschoon :) .
pi_167953719
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 14:43 schreef bleiblei het volgende:
Onze tuin is ook maar een dorre boel. Maar dat komt wel weer goed over een paar maanden :P .
Heb je trouwens foto's teslynd? Ben wel benieuwd naar de winterjasmijn en duizendschoon :) .
Helaas ben ik niet zo handig met m'n handen aan de muis en dat heeft ertoe geleid dat ik alleen als het echt moet via uploads foto's plaats. Die winterjasmijn hoort in de winter te bloeien (bloempjes als forsytia aan de kale, vierkantige, groene stengel), maar dat bloemetje in de duizendschoon is wel een vreemde verrassing. Vergat trouwens nog de cyclaamroze cyclaam te melden, die nu goed uitkomt met de sneeuw eromheen.

Foto's laden van camera naar pc kan niet meer doordat de pc allerlei haperingen heeft. Het is in 6 jaar de 2e, dus ik stel de aanschaf van een nieuwe zo lang mogelijk uit. Ik wou dat hij nog gewoon Windows XP was, die deed gewoon wat hij doen moest.
De camera is van een paar jaar geleden en leidt zijn eigen leven. Smijt overal daglicht op of verandert kleuren. Een beetje vergroten (moet ik wegens onscherp zien) en je hebt er een raster over. Zelf bepalen waarop gefocust wordt, is er niet meer bij. Vorig jaar werd door Mediamarkt bevestigd dat alle snapshot camera's zelf focussen, dus geen nieuwe camera meer voor mij. Ik maak dus tuinfoto's alleen nog ter registratie van wat het wel en niet doet, niet meer voor het mooi.

[ Bericht 0% gewijzigd door Teslynd op 07-01-2017 17:05:41 ]
pi_167954891
onze winterjasmijn is vorig jaar gesneuveld (ik hield toch al niet van gele bloemen...)
de winterviolen zijn ook niet terug gekomen, nog niet gespot tenminste.

we hebben nog wel een sneeuwbal (Viburnum) die op het punt staat te gaan bloeien.
helleborus doet ook dapper zijn best.
maar verder is het best kaal en op het moment nogal wit.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 21:02:47 #125
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_167960687
De jouwe staat op het punt te gaan bloeien? Apart. Mijn Sneeuwbal (Viburnum tinus) is al een maand of 2 uitgebloeid?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_167961343
ik heb een ander soort maar kan even niet op de naam komen. iig eentje die jan/feb bloeit, bij ons tenminste.

maar de tinus bloeit normaal toch ook in de winter? een maand of 2 geleden was de winter nog niet eens begonnen.
  zaterdag 7 januari 2017 @ 22:00:00 #127
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_167962670
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 21:18 schreef Elleska het volgende:
ik heb een ander soort maar kan even niet op de naam komen. iig eentje die jan/feb bloeit, bij ons tenminste.

maar de tinus bloeit normaal toch ook in de winter? een maand of 2 geleden was de winter nog niet eens begonnen.
Wellicht dat het er mee te maken heeft dat de mijne zo'n 75% van de dag in de schaduw staat? Staat pal op 't noorden namelijk, en is ook nog maar twee á drie jaartjes oud.

Wel raar, net ook even gekeken naar oude foto's, en hij heeft in 2016 ook gebloeid in begin maart. Ben nu niet thuis, maar zal morgen nog eens kijken, maar bij mijn weten is ie uitgebloeid.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_167963117
Oh ja wat wel 'bloeit' is de Skimmia :D
  zondag 8 januari 2017 @ 20:35:59 #129
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_167986485
Ik heb een of meerdere van deze bomen in de tuin. Wat is het?



Spoilers!
  zondag 8 januari 2017 @ 21:23:05 #130
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_167988267
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 20:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb een of meerdere van deze bomen in de tuin. Wat is het?

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Zo te zien klimop. Wel intrigerend dat het in je tuin bomen zijn :P .
Het is wel een oude, want hij bloeit (zijn die gekke bolletjes).
Staat ie niet tegen een schutting of gebouw aan? Of heeft ooit tegen een schutting of gebouw aan gestaan?
  zondag 8 januari 2017 @ 21:30:09 #131
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_167988565
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 21:23 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Zo te zien klimop. Wel intrigerend dat het in je tuin bomen zijn :P .
Het is wel een oude, want hij bloeit (zijn die gekke bolletjes).
Staat ie niet tegen een schutting of gebouw aan? Of heeft ooit tegen een schutting of gebouw aan gestaan?
Oh fuck :')

Er groeit ook een andere klimop dan. Daar had ik het mee vergeleken en dus besloten dat dat van de foto geen klimop was.

Dan heb ik dus best een probleem. Want die klimop die dus geen boom is, is een meter of 6 hoog. Hij is via een lage schutting een spar in geklommen. Die spar is zo te zien al lang dood maar nog geen 4 meter hoog. Daarboven torent dus dat ding met die besjes voor zover ik het kan zien.

Het is maar goed dat we een grotere groencontainer krijgen dit jaar _O-

Edit: iemand nog een idee wanneer de gemiddelde tuinvogel (koolmees, merel) zo'n beetje een nest gaat bouwen? Ik vind het nu al lullig voor die beestjes...
Spoilers!
  zondag 8 januari 2017 @ 21:47:27 #132
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_167989348


Die hoogste boomachtige bol is dus ook deze klimop :'(
Spoilers!
pi_168056233
quote:
1s.gif Op zondag 8 januari 2017 21:47 schreef Lucky_Strike het volgende:
[ link | afbeelding ]

Die hoogste boomachtige bol is dus ook deze klimop :'(
Oh nee ;( :r Klimop :r
Sterkte ermee en ik zou m lekker gauw rippen! :D
pi_168056420
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 16:34 schreef nadineja het volgende:
winter flowers: -spam-
Irritant dat er geen namen bij staan.

Buxus wordt door veel mensen als stinkend ervaren (kattepis).
Coniferen heb ik verbannen vanwege snuitkevers en toen waren de mierenaanvallen ook verdwenen.
Blauweregen en toverhazelaar op je balkon? Kleine cacteeën winterhard? Hebben we het wel over hetzelfde: winters & balkons?

Ha: winterjasmijn. Zo goed doen de mijne het niet, want bij mij staan ze in bakken.

Ik beschouw dit wel als kleine bakken, die dus bij een echte winter helemaal doorvroren kunnen raken (dat is nog afgezien van die planten in hun te kleine verkooppotjes los bij elkaar in die sierpotten zetten, zonder enige beschutting tegen de kou):


[ Bericht 6% gewijzigd door Specularium op 18-01-2017 17:43:21 ]
pi_168099901
quote:
0s.gif Op woensdag 11 januari 2017 17:38 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Oh nee ;( :r Klimop :r
Sterkte ermee en ik zou m lekker gauw rippen! :D
Nou, we zijn van een deel van het probleem af hoor :') Er lag wat op de auto vanochtend.



Spoilers!
pi_168225097
Een van de twee rozemarijnplanten zit vol bloemknoppen.
pi_168229138
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 18:14 schreef Teslynd het volgende:
Een van de twee rozemarijnplanten zit vol bloemknoppen.
Ik heb de rozemarijn wel vaker in de winter zien bloeien, zou dat misschien normaal zijn?
pi_168229438
Ik heb een nieuwe tuin om iets mee te gaan doen. 19m diep, eerst een soort binnenpleintje waar ik een ontbijthoekje ga maken, aan een kant wil ik bloempotten aan de schutting maken, aan de andere kant een klimop. Er staat vooral ochtendzon, iemand toevallig en goed idee voor een klimmer die het liefst ook nog bloeit? :@

Daarna begint een grote schuur en ik gok dat ik dan nog een meter of 9 heb. Daar loopt alleen een pad naar achter en er staat een grote hortensia, en een hibiscus. Ik wil beide heel graag behouden maar door de huidige plaats beperken ze me nogal in hun indeling. Zou ik deze een beetje fatsoenlijk kunnen verplanten of toch beter er omheen plannen? :@
pi_168230974
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:34 schreef Fripsel het volgende:
Ik heb een nieuwe tuin om iets mee te gaan doen. 19m diep, eerst een soort binnenpleintje waar ik een ontbijthoekje ga maken, aan een kant wil ik bloempotten aan de schutting maken, aan de andere kant een klimop. Er staat vooral ochtendzon, iemand toevallig en goed idee voor een klimmer die het liefst ook nog bloeit? :@

Daarna begint een grote schuur en ik gok dat ik dan nog een meter of 9 heb. Daar loopt alleen een pad naar achter en er staat een grote hortensia, en een hibiscus. Ik wil beide heel graag behouden maar door de huidige plaats beperken ze me nogal in hun indeling. Zou ik deze een beetje fatsoenlijk kunnen verplanten of toch beter er omheen plannen? :@
Hortensia kun je gemakkelijk verplanten, zou het doen voor er blad aan komt. Goed nathouden daarna wel.
Hibiscus heb ik nooit geprobeerd, heeft geloof ik wel een flink wortelstelsel, maar ook die zou ik proberen voor hij blad krijgt.

Een bloeiende klimmer die het op enkel ochtendzon doet weet ik niet zo gauw, Parthenocissus (wilde wingerd) heb ik in m'n oude tuin op enkel ochtendzon gehad maar die bloeit niet echt zichtbaar, wel krijgt hij in het najaar een fantastische rode kleur en komen er besjes in waar de merels gek op zijn.

Clematis montana heeft ook niet zo gek veel zon nodig, maar die bloeit alleen in mei, daarna is 't vrij saai, soms nog een magere tweede bloei in de nazomer.
pi_168230987
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:25 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik heb de rozemarijn wel vaker in de winter zien bloeien, zou dat misschien normaal zijn?
Februari schijnt gebruikelijk te zijn. Zag het 2 winters geleden voor het eerst. De plant die nog geen duidelijke knoppen heeft is al oud, moet misschien verpot worden. De plant met knoppen is een stek van 2 jr oud.
pi_168232724
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 20:34 schreef Fripsel het volgende:
Ik heb een nieuwe tuin om iets mee te gaan doen. 19m diep, eerst een soort binnenpleintje waar ik een ontbijthoekje ga maken, aan een kant wil ik bloempotten aan de schutting maken, aan de andere kant een klimop. Er staat vooral ochtendzon, iemand toevallig en goed idee voor een klimmer die het liefst ook nog bloeit? :@

Daarna begint een grote schuur en ik gok dat ik dan nog een meter of 9 heb. Daar loopt alleen een pad naar achter en er staat een grote hortensia, en een hibiscus. Ik wil beide heel graag behouden maar door de huidige plaats beperken ze me nogal in hun indeling. Zou ik deze een beetje fatsoenlijk kunnen verplanten of toch beter er omheen plannen? :@
Die bloempotten aan muur of schutting zijn vaak wat sneu voor de plant. Beter een paar planten in een grote pot/bak dan elke plant apart in een kleine pot. Helemaal droevig is dat design-geval van plank met gaten waarin bloempotten geklemd worden. De planten staan bij een beetje zonnig weer al snel veel te droog. Er is immers geen waterbuffer. In een goede zomer moet je potplanten 2x per dag water geven. De droge potten hebben het dan 3x nodig.
Ander modieus plaatje is zinken potten/bakken. Zink neemt de temperatuur snel over, dus loeiheet en ijskoud. Dat vinden de planten niet fijn. Je kan het nog temperen door het zink met een dun laagje roodbakkende pottenbakkersklei te bekleden, maar dat is niet overal te krijg. Een broodje klei van ca. 10 kg is loodzwaar dood gewicht. Kost ongeveer ¤ 9.

Hortensia staat graag enigszins vochtig en niet in de volle zomerzon.

Klimop is een woekerplant. Snoeien = groei stimuleren, hij neemt onmiddellijk wraak.
Mijn ervaring is dat klimop bij het keukenraam een leuke opstap voor mieren is om via het raam de keuken in te komen. Dat komt door de bessen, die blijkbaar erg aantrekkelijk zijn voor de door mieren te onderhouden luizenfarm. De luizenplaag krijg je er dan gratis bij.

Je kan klimrozen of bramen een stukje voor de muur neerzetten. Direct voor de muur krijgen ze wat weinig hemelwater. Misschien doet een klimhortensia het goed. Die maakt dikke, vrij oud ogende verdraaiende "stammen".


https://citytree.nl/assor(...)roduct/klimhortensia


https://dkpo4ygqb6rh6.clo(...)klimhortensia_13.jpg

Is voor de halfschaduw. Mag niet over het houtwerk groeien, want het trekt er zuigsporen op.
pi_168249552
Misschien doet een klimhortensia het goed. Die maakt dikke, vrij oud ogende verdraaiende "stammen".
En daarom zou ik oppassen dat je geen rank van die hortensia naast je regenpijp krijgt.... ;)
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_168249715
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 januari 2017 22:00 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Die bloempotten aan muur of schutting zijn vaak wat sneu voor de plant. Beter een paar planten in een grote pot/bak dan elke plant apart in een kleine pot. Helemaal droevig is dat design-geval van plank met gaten waarin bloempotten geklemd worden. De planten staan bij een beetje zonnig weer al snel veel te droog. Er is immers geen waterbuffer. In een goede zomer moet je potplanten 2x per dag water geven. De droge potten hebben het dan 3x nodig.
Ander modieus plaatje is zinken potten/bakken. Zink neemt de temperatuur snel over, dus loeiheet en ijskoud. Dat vinden de planten niet fijn. Je kan het nog temperen door het zink met een dun laagje roodbakkende pottenbakkersklei te bekleden, maar dat is niet overal te krijg. Een broodje klei van ca. 10 kg is loodzwaar dood gewicht. Kost ongeveer ¤ 9.

Hortensia staat graag enigszins vochtig en niet in de volle zomerzon.

Klimop is een woekerplant. Snoeien = groei stimuleren, hij neemt onmiddellijk wraak.
Mijn ervaring is dat klimop bij het keukenraam een leuke opstap voor mieren is om via het raam de keuken in te komen. Dat komt door de bessen, die blijkbaar erg aantrekkelijk zijn voor de door mieren te onderhouden luizenfarm. De luizenplaag krijg je er dan gratis bij.

Je kan klimrozen of bramen een stukje voor de muur neerzetten. Direct voor de muur krijgen ze wat weinig hemelwater. Misschien doet een klimhortensia het goed. Die maakt dikke, vrij oud ogende verdraaiende "stammen".

[ afbeelding ]
https://citytree.nl/assor(...)roduct/klimhortensia

[ afbeelding ]
https://dkpo4ygqb6rh6.clo(...)klimhortensia_13.jpg

Is voor de halfschaduw. Mag niet over het houtwerk groeien, want het trekt er zuigsporen op.
Ik heb geen geld voor een duurzame potjes oplossing.. Dus die "sneue" potjes worden imo hele vrolijke geschilderde soepblikken e.d. waar ik zomerbloeiers en wat kruiden in wil in de zomer. Water geven is geen probleem.

Klimhortensia ziet er wel mooi uit, die gaat op mijn lijstje. Bramen wil ik in het achterste deel, bij mijn moestuin.

Ik heb in dat stuk niet echt ruimte op bijvoorbeeld 1m border te maken, dus ik wil het graag smal en groen houden. Ik kijk nu vanuit mijn keuken op een donkerbruine schuur en bestrating. :@
pi_168249843
Het is leuk om bramen te kweken, maar ze hebben de neiging om je tuin over te nemen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_168250087
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 18:46 schreef krakkemieke het volgende:
Het is leuk om bramen te kweken, maar ze hebben de neiging om je tuin over te nemen.
Ik had in mijn vorige tuin de bramen en frambozen helemaal langs mijn schuttingen geleid. Vond het vooral "makkelijke" groene vulling, met leuke bloemetjes, en in de zomer kon ik s ochtends ook nog met mijn schaaltje kwark de tuin in lopen voor vers zomer fruit. :D Had ook aardbeien en bosaardbeitjes.

Maar ik hou niet van hele strakke tuinen, dat is misschien ook nog wel handig om erbij te zeggen. Het liefst maak ik een soort bloemen bush bush waar ik in de zomer met mijn hangmat tussen kan hangen. :@
pi_168260284
quote:
1s.gif Op woensdag 18 januari 2017 18:41 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik heb geen geld voor een duurzame potjes oplossing.. Dus die "sneue" potjes worden imo hele vrolijke geschilderde soepblikken e.d. waar ik zomerbloeiers en wat kruiden in wil in de zomer. Water geven is geen probleem.

Klimhortensia ziet er wel mooi uit, die gaat op mijn lijstje. Bramen wil ik in het achterste deel, bij mijn moestuin.

Ik heb in dat stuk niet echt ruimte op bijvoorbeeld 1m border te maken, dus ik wil het graag smal en groen houden. Ik kijk nu vanuit mijn keuken op een donkerbruine schuur en bestrating. :@
Ja, het budget is bepalend. Ik heb er zelf natuurlijk ook jaren over gedaan voor ik een verzameling potten in alle soorten en maten had. Heb een paar keer onder weg een paar grote potten van de straat opgepikt. Poosje in de schuur laten staan bij wijze van quarantaine en daarna goed schoonmaken. Grote potten zijn handig omdat er vaste planten in kunnen en er eventueel nog een kleinere op kan, zodat ze een beetje als border fungeren. Een bloempottentuin is een stapeltuin!
Vrijwel alle plastic containers zijn geschikt, ook om te zaaien. Het ontwateringsgat moet niet in de bodem, maar ca. 1 cm vanaf de bodem aan de zijkant. Transparante bakjes waar fruit in zat, zijn dan handig als minikasdeksel.

Vergeet de bloembollen niet. Narcissen doen het goed onder bomen, kunnen dus goed in een halfdonkere hoeken staan. Bovendien kunnen ze gewoon in de grond blijven. Ik laat de tulpen en dahlia's trouwens ook in de potten zitten. Pas als er niet meer gebloeid wordt, gaan de bollen en/of knollen eruit.

Intratuin verkoopt het hele Makkelijke Moestuin-assortiment. Erg handig is vermiculiet. Is even een uitgave (¤ 25 voor 100 liter), maar het zit in een enorme zak, is licht en gaat jaren mee. Jelle's MM-mix bestaat uit 1/3 veenpotgrond, 1/3 groencompost en 1/3 vermiculiet. Ik vind bij zelf mengen 1/3 vermiculiet te veel, dan wordt het te los en hoge planten dreigen om te vallen. Het is wel een uitkomst voor de veenpotgrond, die de neiging heeft altijd een droge spons te zijn en een vochtconcurrent van de plant kan zijn. Vermiculiet is gepopft gesteente, kan veel vrij vocht opnemen en is meteen voedingstof. Het is duurzaam. De hele mix trouwens, als je er uitgewerkte planten uit haalt, een schep compost erdoor ipv hele pot nieuwe aarde geven. Wel opletten dat je niet dezelfde planten erin zit, maar een andere soort/familie, wisselteelt is belangrijk om uitputting en ziektes te voorkomen. Ik meen dat hij ergens zei dat de MM-mix ca 5 jr meegaat. Ik doe een kwart vermiculiet door de aarde.

Bij de grote potten vervang ik jaarlijks een zuil van een kwart tot eenderde. Dus niet de bovenlaag, maar een deel van boven naar beneden. Groot is: vanaf emmerformaat. Als verpot moet worden wegens scheuren of te veel wortels, bijvoorbeeld de chrysanten, dan gaat de nieuwe potgrond in de tussenlaag. Van de te grote wortellaag wordt de onderste helft afgezaagd. Ben vorig jaar begonnen met stapsgewijs op MM-mix-achtige grond over te gaan. Het is namelijk zwaarder dan gewone potgrond en Intratuin is voor mij te ver weg om op de fiets meerdere balen te halen.
pi_168685137
Aangeboden: Stokrooszaadjes.
Cerise- en donkerrood.
Van mijn zus, maar ik heb er echt veeeeeel te veel nu!!
Stuur maar een DM als je ze wil hebben.
pi_168686724
Trouwe ouwe winteraconiet; de eerste bloeiers rond deze tijd in onze tuin:

pi_168927993
Hoe veel cm potgrond moet er in onze tuin? wat is een beetje gemiddelde diepte?
  woensdag 15 februari 2017 @ 21:41:34 #150
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168928441
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 21:26 schreef Isane het volgende:
Hoe veel cm potgrond moet er in onze tuin? wat is een beetje gemiddelde diepte?
Potgrond hoort in een pot.
En om goed advies te geven is meer context wel handig.
Als je bijv. gewoon tuinaarde hebt, zou ik eerder compost mengen met de aarde.
Kijk je tegen een meter diep geel zand aan (lijkt mij onwaarschijnlijk, maar zou kunnen), dan zou ik het 30-40cm afgraven en daar bemeste tuinaarde in mikken. Woon je op klei oid. dan kan ik geen zinnig advies op basis van ervaring geven :+ .
pi_168928507
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 21:41 schreef bleiblei het volgende:
Woon je op klei oid. dan kan ik geen zinnig advies op basis van ervaring geven :+ .
compost, compost en nog meer compost mengen met de kleigrond
pi_168931382
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 21:41 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Potgrond hoort in een pot.
En om goed advies te geven is meer context wel handig.
Als je bijv. gewoon tuinaarde hebt, zou ik eerder compost mengen met de aarde.
Kijk je tegen een meter diep geel zand aan (lijkt mij onwaarschijnlijk, maar zou kunnen), dan zou ik het 30-40cm afgraven en daar bemeste tuinaarde in mikken. Woon je op klei oid. dan kan ik geen zinnig advies op basis van ervaring geven :+ .
Toch wel potgrond (maar geen cocos, dat blijft gruizig), want bemeste tuinaarde is om op te hogen, niet om een kwekerij te beginnen. Als de grond slecht is of de drainage beroerd, dan kan je er worteldoek op leggen en daarop verhoogde borders oprichten.
pi_168937734
Bedankt voor alle reacties.

Ik woon in een nieuwbouwhuis en voorheen hebben er fabrieken gestaan.

Ik heb een border om de tuin heen.

Ik wil in het ene gedeelte een paar appelboompjes erin hebben en aan de andere kant gewoon lage plantjes en eventueel een struik.

Nu zat ik er aan te denken om worteldoek te plaatsen, daarbovenop boomschors en dat potgrond.

Wat zijn jullie adviezen qua diepte en qua grond
  donderdag 16 februari 2017 @ 14:40:21 #154
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_168939043
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 23:49 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Toch wel potgrond (maar geen cocos, dat blijft gruizig), want bemeste tuinaarde is om op te hogen, niet om een kwekerij te beginnen. Als de grond slecht is of de drainage beroerd, dan kan je er worteldoek op leggen en daarop verhoogde borders oprichten.
Ik snap je antwoord niet.
Gebruik bij voorkeur compost ipv potgrond om tuinaarde te verrijken.
En als je grond af graaft of borders verhoogt, en daardoor dus de hoeveelheid grond aan moet vullen, gebruik bemestte tuinaarde (zoals jij post maar wat ik daarvoor oom al postte.).

Potgrond is gewoon een dure minder efficiënte oplossing als je niet een pot hoeft te vullen met grond.
pi_168952895
quote:
1s.gif Op donderdag 16 februari 2017 14:40 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik snap je antwoord niet.
Gebruik bij voorkeur compost ipv potgrond om tuinaarde te verrijken.
En als je grond af graaft of borders verhoogt, en daardoor dus de hoeveelheid grond aan moet vullen, gebruik bemestte tuinaarde (zoals jij post maar wat ik daarvoor oom al postte.).

Potgrond is gewoon een dure minder efficiënte oplossing als je niet een pot hoeft te vullen met grond.
Tuinaarde is in feite afvalgrond. Ik heb begrepen dat het om agrarische grond gaat. Het zijn ook professionals die potgrond aanraden vanwege de betere kwaliteit. Je weet namelijk niet watvoor afvalgrond het is.

Nog een vertraagde beschrijving van m'n winterjasmijntjes: ik heb er twee, elk aan een uiteinde van het balkon. De eerste was een stek via afleggen, wat erg lang duurde. Bij de tweede geloofde ik het wel en heb wat stelen in een pot water gezet. Ging aanzienlijk sneller. De eerste staat 's zomers te veel in de volle zon en de ander krijgt 's winters te weing dag/zonlicht. De bloemetjes zelf zijn wel aardig, iets kleiner dan forsythia, maar de stengels zijn wat miezerig omdat ik deze winter te weinig gelegenheid had om alle bakken te controleren. De zonkant-jasmijn heeft een tijdje helemaal droog gestaan. Dus geen stevige vierkante blauwgroene stengels.
Ze bloeiden laat maar doen het nu nog steeds. In de (vrij kleine) bloembakken blijven ze wat stakerig. Voor op mijn balkon is dat voldoende. In de volle grond wil je beter, maar daar gaat het vanzelf beter als ze een beetje gunstig staan. Dus 's zomers niet in de volle zon en 's winters niet in de schaduw.
De kerstroos bloeit ook nog steeds. Het meeste bloemblad is aan het vergelen en er zijn een paar kleinere witte. Er waren veel bloemknoppen. Hij moet erg vochtig staan. Leuke combinatie, de kerstroos met wat takken winterjasmijn.
I

quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 13:23 schreef Isane het volgende: Bedankt voor alle reacties.

Ik woon in een nieuwbouwhuis en voorheen hebben er fabrieken gestaan.

Ik heb een border om de tuin heen.

Ik wil in het ene gedeelte een paar appelboompjes erin hebben en aan de andere kant gewoon lage plantjes en eventueel een struik.

Nu zat ik er aan te denken om worteldoek te plaatsen, daarbovenop boomschors en dat potgrond.

Wat zijn jullie adviezen qua diepte en qua grond
Is er grondonderzoek gedaan? Is er iets gemeld over zuivering van de grond? Nieuwbouwgrond moet je eigenlijk altijd een beetje afgraven. Rondom de fabriek was waarschijnlijk bestrating, dus zandgrond. Dat moet wel weg.

In fabrieksgrond zou ik zelf geen eetbare planten kweken. Voor sierplanten moet het maar.
Er zijn wel balkonpot-fruitboompjes, maar voor in de vollegrond moet je al een gat graven dat wat groot is voor een bloempot op balkon. Daarvoor heb je echt grote bakken nodig.
pi_168953152
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 23:34 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Tuinaarde is in feite afvalgrond. Ik heb begrepen dat het om agrarische grond gaat. Het zijn ook professionals die potgrond aanraden vanwege de betere kwaliteit. Je weet namelijk niet watvoor afvalgrond het is.
ligt er maar net aan waar je het koopt.
tuinaarde kan gewoon schone grond zijn. hier halen we bij een bedrijfje schone tuinaarde. bemeste tuinaarde is daar schone tuinaarde met compost. heel wat anders dan de zakken met bemeste tuinaarde van het tuincentrum. wat je overigens ook prima kan gebruiken om de siertuin op te hogen.

dat professionals potgrond voor de tuin aanraden, dat is gewoon geldklopperij. je gaat toch niet je hele tuin volgooien met potgrond? hooguit in het plantgat maar potgrond is voor een pot en niet om de tuin van 30cm grond te voorzien.
pi_168953228
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 23:45 schreef Elleska het volgende:

[..]

ligt er maar net aan waar je het koopt.
tuinaarde kan gewoon schone grond zijn. hier halen we bij een bedrijfje schone tuinaarde. bemeste tuinaarde is daar schone tuinaarde met compost. heel wat anders dan de zakken met bemeste tuinaarde van het tuincentrum. wat je overigens ook prima kan gebruiken om de siertuin op te hogen.

dat professionals potgrond voor de tuin aanraden, dat is gewoon geldklopperij. je gaat toch niet je hele tuin volgooien met potgrond? hooguit in het plantgat maar potgrond is voor een pot en niet om de tuin van 30cm grond te voorzien.
Voor een nieuwbouwgrond koop je grond in de m3-zakken.
Ik had het uiteraard niet over speciaalzaken. Veel mensen moeten het met de tuincentra doen. Ergens in of bij Soest is een bedrijf waar ook zo'n zak beukencompost kan bestellen. Dat lijkt me handig voor de bovenlaag. Bladaarde is beter dan veen(pot)grond.
pi_168953693
grond ja, geen potgrond.

en waar komen die gevulde big bags vandaan? juist bij zo'n bedrijfje waar ik het over heb. laten bezorgen of zelf ophalen met een aanhanger, het kan allemaal.
dat is geen speciaalzaak waarvoor je helemaal naar ergens bij Soest zou moeten. dat soort bedrijfjes zitten door het hele land.
pi_169198926
Wie raad er mee wat dit is? Ik heb al de optie rozenstruik gehoord, maar ik heb geen flauw idee. :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_169211416
Speenkruid om sering?
  dinsdag 28 februari 2017 @ 23:37:37 #161
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_169211521
Dat ga je wel zien als het uitloopt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_169212771
Speenkruid tiert hier ook welig, ik vind het wel ok, lekker groen.
En:
quote:
Speenkruid is een laag bij de grond groeiende plant die in het voorjaar bloeit. De jonge bladeren van speenkruid kunnen, voordat de bloei intreedt, gegeten worden in een bijsalade. Jonge speenkruidblaadjes kun je even blancheren als spinazie om ze als bijgroente te eten. Als de plant gaat bloeien zit er te veel protoanemonine in de bladeren om te eten. Dat is een gifstof. De wortels zijn prima eetbaar; je moet ze even gaar koken. Toch moet je ook hier niet teveel van eten wegens de gifstof die erin zit. Verder worden de bloemknopjes ingemaakt om ze als kappertjes te eten. Speenkruid groeit in heel Europa en grote delen van Azië, van de Atlantische kust tot aan West-Siberië. Verder komt speenkruid van nature in het Midden-Oosten en in Noord Afrika voor. In Canada en de Verenigde Staten is de plant succesvol geïntroduceerd.
Verder zie je het wel als het uitloopt idd.
Ik ben hier in 2004 komen wonen in november, mijn eerste tuin. En herkende bijna niks, dus ook veel weggehaald want: no kennis en het was allemaal kaal en lelijk :D :@
pi_170527627
Vorig jaar op koningsdag maakten wij van de tegelvoortuin er een met wat meer groen:

Na een jaar bleken sommige planten het niet te doen, te lelijk en de eenjarigen waren ook op. Dus vandaag de tuin weer wat aangevuld;



Wat hebe's, IJslandse papaver, lavendel en een vlinderstruik erbij. Ben benieuwd hoe het er over een paar maanden uitziet.
pi_170528175
Oeh, van de week even foto's uploaden. Heb m'n tegeltuin veranderd in een tuin met vijver en planten. Nu nog groeien!
pi_170528889
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 20:09 schreef douche-eendje het volgende:
Vorig jaar op koningsdag maakten wij van de tegelvoortuin er een met wat meer groen:
[ link | afbeelding ]
Na een jaar bleken sommige planten het niet te doen, te lelijk en de eenjarigen waren ook op. Dus vandaag de tuin weer wat aangevuld;

[ link | afbeelding ]

Wat hebe's, IJslandse papaver, lavendel en een vlinderstruik erbij. Ben benieuwd hoe het er over een paar maanden uitziet.
die roze struik! O+
...
pi_170530373
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 20:52 schreef sacha het volgende:

[..]

die roze struik! O+
Met de bloemetjes? Erysimum. Het schattige kleine plantje van vorig jaar. :') is nu uit de kluiten gewassen.
pi_170605800
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 20:28 schreef Koettie het volgende:
Oeh, van de week even foto's uploaden. Heb m'n tegeltuin veranderd in een tuin met vijver en planten. Nu nog groeien!
Heb je al fotootjes???? *)
pi_170728706
Kleurtjes in de tuin.









  dinsdag 9 mei 2017 @ 19:08:11 #169
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_170805392
Afgelopen najaar hebben wij 3 bamboestruiken van het type Fargesia gepoot. Echter wordt het blad van de struiken nu geel. Trek dit nog aan?
pi_170806711
Voor. Alleen maar tegels, overal tegelssss



Na.







Inmiddels zijn de paden ook weg en vervangen voor staptegels.











Ben zo blij. Vind het leuk dat het van niets en kaal naar zo gegaan is. Begint allemaal mooi te groeien. :)
pi_170806732
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 17:43 schreef Bluezz het volgende:
Kleurtjes in de tuin.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi! Is die onderste een akalei?
  dinsdag 9 mei 2017 @ 19:59:52 #172
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_170807087
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 19:47 schreef Koettie het volgende:

[..]

Mooi! Is die onderste een akalei?
Lijkt er niet op. Ok de paarse kleur wel maar de bloemvorm niet en ook het blad niet.

Eerder een winterharde geranium.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_170816354
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 19:59 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Lijkt er niet op. Ok de paarse kleur wel maar de bloemvorm niet en ook het blad niet.

Eerder een winterharde geranium.
Ik vind hem wel erg lijken, de bloem heeft dat tuitje naar de andere kant. Ooievaarsbekjes hebben ronde bloemen.
https://nl.wikipedia.org/(...)vulgaris_100503b.jpg


https://nl.wikipedia.org/(...)Geranium_phaeum0.jpg
  dinsdag 9 mei 2017 @ 22:51:32 #174
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_170816503
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 19:59 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Lijkt er niet op. Ok de paarse kleur wel maar de bloemvorm niet en ook het blad niet.

Eerder een winterharde geranium.
Koettie reageert op Bluezz. Die onderste van Koettie zelf is idd geen akelei.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 9 mei 2017 @ 23:12:35 #175
18113 sacha
elders
pi_170817623
geen akelei? :o
...
  dinsdag 9 mei 2017 @ 23:13:04 #176
18113 sacha
elders
pi_170817645
ik begin weer even opnieuw :)
...
  dinsdag 9 mei 2017 @ 23:14:45 #177
18113 sacha
elders
pi_170817734


hoe mag ik dit noemen?
...
  dinsdag 9 mei 2017 @ 23:15:22 #178
18113 sacha
elders
pi_170817762
ow, das de verkeerde foto! :D
...
  dinsdag 9 mei 2017 @ 23:15:41 #179
18113 sacha
elders
pi_170817779
_O-
...
  dinsdag 9 mei 2017 @ 23:17:28 #180
18113 sacha
elders
pi_170817864


deze! wasda?
...
pi_170820896
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 19:59 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Lijkt er niet op. Ok de paarse kleur wel maar de bloemvorm niet en ook het blad niet.

Eerder een winterharde geranium.
Die van Bluezz bedoelde ik. Mijn eigen laatste foto is inderdaad een geranium. Groeit als kool, was begin februari een wortelstekje die ik van een vriendin kreeg. En nu proef, een hele plant.
pi_170821073
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 19:47 schreef Koettie het volgende:

[..]

Mooi! Is die onderste een akalei?
Ja!
Van fokker AnneX gekregen (zaadjes) en elk jaar zaait het zich verder uit.

Je tuin is echt opgeknapt! Lekker groen geworden ^O^
pi_170821080
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 23:15 schreef sacha het volgende:
ow, das de verkeerde foto! :D
_O-
pi_170821164
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 07:52 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ja!
Van fokker AnneX gekregen (zaadjes) en elk jaar zaait het zich verder uit.

Je tuin is echt opgeknapt! Lekker groen geworden ^O^
Mooie kleur! Heb hier stekjes staan, nog geen idee welke kleuren het zijn. Zien we vanzelf.

Jaa, ben er ook zo blij mee. Elke ochtend even een rondje en kijken wat er gegroeid is. Mag wel even warmer worden, gaat nu niet zo hard.
  woensdag 10 mei 2017 @ 19:32:16 #185
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_170834094
Ik zat duidelijk al half te slapen gisteravond. :P

Sorry mensen.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  woensdag 10 mei 2017 @ 19:51:41 #186
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_170834593
Mijn tuin staat weer te knallen.
  woensdag 10 mei 2017 @ 19:55:20 #187
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_170834679
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 23:17 schreef sacha het volgende:
[ link | afbeelding ]

deze! wasda?
Ligustrum?
pi_170835020
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 08:06 schreef Koettie het volgende: [..] Mooie kleur! Heb hier stekjes staan, nog geen idee welke kleuren het zijn. Zien we vanzelf.

Jaa, ben er ook zo blij mee. Elke ochtend even een rondje en kijken wat er gegroeid is. Mag wel even warmer worden, gaat nu niet zo hard.
Hoewel het er niet onvriendelijk uitzag, is het echt een heel groot verschil. Leuk dat je coulissen maakte. En die bodembedekkers maken het ieder voorjaar weer leuk. Ik blijf in het voorjaar een paar maanden lang kijken naar wat er opkomt en weer plaats maakt voor wat anders. Momenteel bloeien hier nog een paar late tulpen in de emmergrote verzamelpotten. De vaste planten gaan binnenkort ook bloeien. .

Bij elke dag kijken wat opkomt, hoort ook globaal kijken naar opkomen insecteninvasies. Bijvoorbeeld die vervelende luizen. Die beginnen als piepkleine witte draadjes op/onder vers blad, op knoppen, in hart of oksels van uitspruitende bladeren. Meteen voorzichtig platwrijven. Heel kleine beginnende spiraaltjes zullen huisjesslakken zijn. Opnemen en pletten.

Hoe heb je de randen van de keitjes vastgezet? Ik zie wel een verdiept smal randje.
  woensdag 10 mei 2017 @ 20:59:48 #189
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_170836737
Heeft iemand enig idee wat dit voor struiken zijn? Voor nu hebben we ze laten staan maar ik weet niet zeker of dat verstandig was.



Spoilers!
  woensdag 10 mei 2017 @ 21:01:32 #190
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_170836821
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 19:46 schreef Koettie het volgende:
Voor. Alleen maar tegels, overal tegelssss

[ afbeelding ]

Na.
[ afbeelding ]


[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Inmiddels zijn de paden ook weg en vervangen voor staptegels.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ben zo blij. Vind het leuk dat het van niets en kaal naar zo gegaan is. Begint allemaal mooi te groeien. :)
Wat is dat opgeknapt!
Spoilers!
  donderdag 11 mei 2017 @ 14:29:40 #191
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_170851421
Ik doe ook even een spam.

Die spinnewebben zo mooi in het licht.










De Pimpelmezen







De rest in deze link:
http://imgur.com/a/Nl7DF

[ Bericht 2% gewijzigd door kaasplankje op 11-05-2017 14:57:51 ]
pi_170855071
Prachtig Kaas ^O^
pi_170872928
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 07:08 schreef Koettie het volgende: [..]

Die van Bluezz bedoelde ik. Mijn eigen laatste foto is inderdaad een geranium. Groeit als kool, was begin februari een wortelstekje die ik van een vriendin kreeg. En nu proef, een hele plant.
En ondanks de snelle en uitbreidende groei is het geen woekerplant. Wat te veel is, pak je gewoon op.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 00:26:04 #194
119225 Poison-Ivy
Poison-Ivy
pi_170872976
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:29 schreef kaasplankje het volgende:
Ik doe ook even een spam.
[ afbeelding ]
Die spinnewebben zo mooi in het licht.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De Pimpelmezen

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De rest in deze link:
http://imgur.com/a/Nl7DF
Wow
Wat is dat voor een roze boom? En wat een prachtige boom met die gespikte bladeren! Welke boom is dat?
The secret of getting ahead is getting started
  vrijdag 12 mei 2017 @ 12:22:55 #195
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_170879159
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 00:26 schreef Poison-Ivy het volgende:

[..]

Wow
Wat is dat voor een roze boom? En wat een prachtige boom met die gespikte bladeren! Welke boom is dat?
welke bedoel je?
  zaterdag 13 mei 2017 @ 22:41:42 #196
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_170918950
Hebben jullie ook extreem last van slakken? Door het droge voorjaar hebben die beesten maanden verscholen gezeten maar na iedere bui is het een grote gulzige gore slijmboel.

Ik heb 2 zakjes met allerlei bloemzaden rondgestrooid op meerdere plekken in de tuin maar alles wordt massaal opgevroten. 2 zakjes met zaden van afrikaantjes, er zijn welgeteld drie, DRIE plantjes overgebleven.

Wat ben ik die teringbeesten strontbeu zeg.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_170922992
Nog weinig slakken gezien. Maar heb een nieuwe tuin dus ze moeten m'n tuin nog vinden. Wel luizen zag ik gister.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 23:49:18 #198
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_170923124
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 23:47 schreef Koettie het volgende:
Nog weinig slakken gezien. Maar heb een nieuwe tuin dus ze moeten m'n tuin nog vinden. Wel luizen zag ik gister.
Luizen hebben er ook al zin in.

Ik moet iedere avond meermalen op pad met een prikker om die slakken te slopen. Heb ook wat biervallen gezet. Ze zullen vast nuttig zijn...voor iets..maar 6 vierkante meter aan nieuwe planten wegslopen gaat gewoon te ver.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_170952991
Ik ging in m'n vorige tuin ook altijd in de avond even rapen. Verzamelen in een emmer en als er in de ochtend vogels waren neerleggen. Waren ze zo weg. Je kan ze ook echt horen kauwen die slakken, heel bizar.

Was van het weekend naar Antwerpen bij een vriendin en heb een varen uit haar nucleaire binnenplaats meegenomen. Drie uur in de trein en helemaal zielig hangen maar nu staat hij er weer mooi bij. Toch wel sterk hoor, planten. Leuk om te zien.
pi_170955991
Kaas ...wat is het toch een groen paradijs ^O^

Slakken waren een ramp in het vorig jaar.
Nu nog geen last van.
Zal wel komen als de aardbeien gaan groeien. :X

Vanmorgen even de status van de voortuin opgenomen, want straks naar tuincentrum en aan het werk.

Eerste foto's: dit zie ik al een week van verre wiegen in de wind. ( de alliteratie B-) )






De akeleiplanten staan her en der in vnl blauw / lila tinten in de knop.
Zijn er nog liefhebbers voor het zaad voor volgend jaar?
pi_170957551
Wat is het AX, dat rode gewieg? Leuk!
pi_170958968
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 12:40 schreef Bluezz het volgende:
Wat is het AX, dat rode gewieg? Leuk!
Eih...Geum !? staat er op het kaartje.

Even pauze nemen, want natuurlijk veel te veel gekocht. B-)
Update volgt.
pi_170959843
Update in de achtertuin: mét bonus: een hommel in de salvia. B-)
Haha in een uurtje gefix'd .
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_170962130
Lekkere kleurtjes *O*
pi_170963432
Ja hé!?

Ook nog de postzegel, die weer groen werd dankzij de tuinmeneer die verticuteert en zaait en bemest en weet ik veel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_170967492
Zo die weet hoe hij moet reanimeren ^O^
  dinsdag 16 mei 2017 @ 21:02:48 #207
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_170990474
Wij zijn onze tuin aan het veranderen. Zijn nu nog opzoek naar klimplanten voor zon, halfschaduw en schaduw (3 verschillende wanden) die bij elkaar passen en houden van vochtige grond.
Iemand tips of ideeën?
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_171006503
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 21:02 schreef SV-tje het volgende:
Wij zijn onze tuin aan het veranderen. Zijn nu nog opzoek naar klimplanten voor zon, halfschaduw en schaduw (3 verschillende wanden) die bij elkaar passen en houden van vochtige grond.
Iemand tips of ideeën?
In ieder tuincentrum zie je rekken vol potten met klimmers passend bij ieder zon/schaduwtype.
En de tuinmeneren die daar werken vinden het leuk als je komt vragen.
Tenminste hier bij ons dan.
pi_171008821
ook mijn buxus is aangevreten. heeft het nut deze een goede sessie met de hogedrukspuit te geven of klimmen die rupsen er dan weer op?
:]
  woensdag 17 mei 2017 @ 19:10:01 #210
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_171010362
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 21:02 schreef SV-tje het volgende:
Wij zijn onze tuin aan het veranderen. Zijn nu nog opzoek naar klimplanten voor zon, halfschaduw en schaduw (3 verschillende wanden) die bij elkaar passen en houden van vochtige grond.
Iemand tips of ideeën?
kleinbloemige Clematis, zoals C. montana of C. viticella. Ik heb een Akebia Quinata die vind ik erg mooi
  vrijdag 19 mei 2017 @ 18:33:21 #211
360414 bitterbal
Met mayo.
pi_171057263
Ik heb vanmiddag plantjes binnen gekregen. De Chileense jasmijn en de BOO bamboe. Nu staat er dat je ze flink vochtig moet houden. Ben bang dat ik ze teveel water geef. Ze staan wel in grote potten. Ben niet zo van de groene vingers dus hoop dat iemand mij advies kan geven.
pi_171066778
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 18:33 schreef Yasmin23 het volgende: Ik heb vanmiddag plantjes binnen gekregen. De Chileense jasmijn en de BOO bamboe. Nu staat er dat je ze flink vochtig moet houden. Ben bang dat ik ze teveel water geef. Ze staan wel in grote potten. Ben niet zo van de groene vingers dus hoop dat iemand mij advies kan geven.
Als het geen riet & biezen of zoiets is, kan je ervan uitgaan dat koud en nat gaat schimmelen. Waarschijnlijk zal er dan ook mos en/of algen groeien.

Flink vochtig houden is waarschijnlijk dat je altijd een net niet natte vinger krijgt als je daarmee tenminste 4 cm in de aarde port. Je voelt wel dat het echt vochtig is. In de zon verdampt alles sneller via de plant en rechtstreeks uit de aarde. Leg er een laag schors of grind o.i.d. op de aarde.

Hoe groot zijn je potten? Kan er een plantschotel onder? En van welk materiaal? Blijft alles binnenboord of verdampt er veel zoals bij terracotta? Van geverfde terracottapotten barst de verflaag eraf tijdens een echte winter. Stenen potten incl. terracotta geven niet mee bij het uitzetten en krimpen door vorst/dooi, daar moet je dus maatregelen tegen nemen.
Op dit moment zijn het misschien kasplantjes: raar weer terwijl ze uit de kas/opslagplaats komen en bij jou verpot worden.

Flink vochtig is in elk geval niet soppig. Even snel gegoogled en de eerste opgepakt:

De Mandevilla Laxa Parfum mag vanaf maart/april meer water krijgen en het toedienen van (vloeibare) mest mag beginnen.
Vanaf april komen de bloemen. Wanneer in bloei iedere 2 weken een kleine hoeveelheid vloeibare mest geven. De grond mag licht vochtig blijven.
De stengels mogen na de bloei met de helft terug gesnoeid worden.
Winterhardheid zone 11 (+5ºC).


Begin maar met een bodem die licht vochtig blijft. Is eerlijk gezegd best lastig, want het moet waarschijnlijk op wortelniveau vochtig blijven. Bij de hedendaagse potgrond de bovenlaag nog wel eens veel vochtiger zijn dan de wortelkluit. Je doet er goed aan om er vermiculiet door te mengen. Dat is bij Intratuin te krijg. Ik meen kiezen uit kleine zakjes of een enorme baal.
Doet hij ongemakkelijk, dan meer water geven. Bij warmer weer meer water geven omdat er dan meer verdampt. En 's winters alleen als de grond dor dreigt te worden.

's Winters moeten ze ingepakt zijn. Bij een grote pot doe je vier stokken binnen langs de rand, touwtjes eromheen, afstandsstokken dwars of diagonaal en een lap jute er een paar keer omheendraaien (kluit en plant) of sinterklaaszakken aan elkaar nieten en eromheen draaien en een zak erover heen stulpen. Of formeel beschermingsmateriaal kopen. Er zijn lange zakken die je open ritsen kan.
Na de vorst (zeg april) de bescherming eraf, beschermingslappen/zakken in de biotex leggen en na een tijdje schoonspoelen en goed droog w
egleggen voor de volgende winter.

Van bamboe weet ik alleen dat de meeste soorten beslist in een (grote) pot gehouden moeten worden en dat de wortels niet door mogen sluipen naar de bodem, want anders krijgen jij en je buren waarschijnlijk een bamboeplaag.

It's a BOO, not just a BAMboo!

Hedendaagse en tijdloze terras- en haagplant. BOO is lid van de Fargesiafamilie!

It's an EASY BOO!

EASY BOO is niet woekerend en maakt geen worteluitlopers
EASY BOO groeit tot max 3m hoog
EASY BOO vergt weinig onderhoud, snoeien moet pas wanneer BOO zijn gewenste lengte bereikt
EASY BOO groeit van 45 cm naar 2 m in 5 jaar

It's a STRONG BOO!

STRONG BOO is winterhard in volle grond tot -30°C
STRONG BOO verdraagt zeker tot windkracht 10

It's a PRETTY BOO!
PRETTY BOO heeft een hedendaagse en tijdloze uitstraling: grotendeels bladhoudend in de winter met mooie herfstverkleuring
PRETTY BOO is compact en sterk vertakkend
PRETTY BOO is geschikt als solitaire plant in de tuin,ook een ideale terrasplant en perfect om een haag aan te planten
PRETTY BOO heeft een mooie en frisgroene kleur in het voorjaar


Van deze wordt dus gezegd, dat het geen uitlopers maakt. Maar misschien moet je toch wel voorzichtig beginnen. Het klinkt niet als een plant die ik wil hebben: onverwoestbare exoot. Hou hem vooral een paar jaar in de pot tot je hem een beetje kent. Bijvoorbeeld kijken hoe hij reageert op om het jaar verpotten met evt. een grotere pot. Snelle groei betekent waarschijnlijk snelle consumptie.

Voor èlke plant geldt dat-ie nadelen heeft. Bijvoorbeeld vervelende insecten aantrekken, scherpe randjes, stinken. Waar je vooral op letten moet zijn de ziektes en plagen of opwekken van allergieën die je eerst niet had. Daar werd voor gewaarschuwd toen de olijfboom opeens populair geworden was.. En bijvoorbeeld met de lucky bamboo, die géén bamboe is, haal je waarschijnlijk rouwmugjes in huis. Die zijn heel lastig te bestrijden en in het begin denk je waarschijnlijk dat het forse fruitvliegjes zijn.
pi_171070670
Kunnen jullie me helpen?
Mijn zus heeft deze staak in haar voortuin... zal wel onkruid zijn, maar wat is het?
  zaterdag 20 mei 2017 @ 12:27:34 #214
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_171070739
Mijn plantenman herkent het niet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_171073581
me moedah zegt ééndagsbloem
...
  Spellchecker zaterdag 20 mei 2017 @ 20:07:06 #216
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_171079546
Lelie-achtig. Bloem doet denken aan korenbloem. Steel is 1 meter hoog ongeveer?
pi_171086816
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 20:07 schreef maily het volgende:
Lelie-achtig. Bloem doet denken aan korenbloem. Steel is 1 meter hoog ongeveer?
Mijn korenbloem ziet er heel anders uit. Meer als een artisjok. De bloemen beginnen als een toefje bovenop dat artisjok-achtige. Heel mooie knop is dat, met vastgeplakte blaadjes die een donkerpaars galonrandje hebben. Hommels zijn er dol op, het lijkt een soort suikerwater te lekken.
Een hele tijd na het bloeien is het zaad rijp. Dan vouwt de knop zijn schutbladen ongeveer op halve hoogte open en zitten er veel zaden aan witte draad in. 't Is een vaste plant.



foto en beschrijving:
https://www.natuur-wereld(...)m/bergkorenbloem.jpg
pi_171086847
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 15:31 schreef sacha het volgende:
me moedah zegt ééndagsbloem
Nee als ik dat opzoek lijkt het er niet op.
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 20:07 schreef maily het volgende:
Lelie-achtig. Bloem doet denken aan korenbloem. Steel is 1 meter hoog ongeveer?
Ja ong.
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 00:16 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Mijn korenbloem ziet er heel anders uit. Meer als een artisjok. De bloemen beginnen als een toefje bovenop dat artisjok-achtige. Heel mooie knop is dat, met vastgeplakte blaadjes die een donkerpaars galonrandje hebben. Hommels zijn er dol op, het lijkt een soort suikerwater te lekken.

[ afbeelding ]

foto en beschrijving:
https://www.natuur-wereld(...)m/bergkorenbloem.jpg
Is idd een hele andere.
  Spellchecker zondag 21 mei 2017 @ 00:39:56 #219
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_171087357
Ben je al bij een tuincentrum geweest met deze foto?
pi_171091440
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 00:39 schreef maily het volgende:
Ben je al bij een tuincentrum geweest met deze foto?
Nee :) dat mag ze zelf doen :D
  Spellchecker zondag 21 mei 2017 @ 11:26:58 #221
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_171091481
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 11:24 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Nee :) dat mag ze zelf doen :D
:D
Er zijn ook apps waarop ze de foto kan invoeren. :P
pi_171167065
Dat worden peren over een paar maanden hopelijk!



het moet worden zoals deze:
https://www.bakker.com/nl-nl/p/zuilpeer-conference-M50516

De kleine plantjes waren gratis zaden die ik erbij kreeg. Ik had ze in een paar potten gestopt en ze zijn nog ontkiemt ook en groeien best rap. Eigenlijk wel verkeerd denk ik wat het wordt zo wel wat krap in plantenbak. Binnenkort ook een appel en citroenboompje op m'n balkon en nog wat aardbei.
pi_171238549
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 12:14 schreef User8472 het volgende:
Dat worden peren over een paar maanden hopelijk!

[ afbeelding ]

het moet worden zoals deze:
https://www.bakker.com/nl-nl/p/zuilpeer-conference-M50516

De kleine plantjes waren gratis zaden die ik erbij kreeg. Ik had ze in een paar potten gestopt en ze zijn nog ontkiemt ook en groeien best rap. Eigenlijk wel verkeerd denk ik wat het wordt zo wel wat krap in plantenbak. Binnenkort ook een appel en citroenboompje op m'n balkon en nog wat aardbei.
Als ze wat groter & steviger zijn in grotere potjes op de aarde van de perenpot zetten. Ik ben benieuwd hoe die boompjes het in het echt doen.
  zondag 28 mei 2017 @ 23:30:16 #224
345721 spierbal
Tricepbal
pi_171290733
quote:
1s.gif Op maandag 15 mei 2017 18:12 schreef AnneX het volgende:
Ja hé!?

Ook nog de postzegel, die weer groen werd dankzij de tuinmeneer die verticuteert en zaait en bemest en weet ik veel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wat heeft hij precies gedaan?

Ik had na de winter geverticuteerd, maart gezaaid, ontkiemde maar deels vanwege het wisselvallende en koude weer. Vervolgens opnieuw gezaaid maar heb er een hard hoofd in.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_171292301
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 23:30 schreef spierbal het volgende:

[..]

wat heeft hij precies gedaan?

Ik had na de winter geverticuteerd, maart gezaaid, ontkiemde maar deels vanwege het wisselvallende en koude weer. Vervolgens opnieuw gezaaid maar heb er een hard hoofd in.
Geen idee, want ik was er niet bij.
Het was later dan maart hé!
Maaien - verticuteren - zaaien en bemesten - en vochtig houden.

In de voortuin komen nu pas de papaverplantjes op en dat gaat hard.
En ik zag bij een bloemenwinkel potten met rode papavers, die ik graag wilde en die toendertijd er niet waren.
Alleen nog bedenken wanneer ik ze ga halen...
  maandag 29 mei 2017 @ 06:40:16 #226
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_171293041
Noord Holland krijgt een fikse bui en wij weer niks.
  Spellchecker maandag 29 mei 2017 @ 06:57:54 #227
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_171293075
quote:
8s.gif Op maandag 29 mei 2017 06:40 schreef kaasplankje het volgende:
Noord Holland krijgt een fikse bui en wij weer niks.
Daar was ik al blij om maar wij krijgen het vanavond nog ..... (Bergen op Zoom).
  maandag 29 mei 2017 @ 11:09:54 #228
345721 spierbal
Tricepbal
pi_171296245
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 00:41 schreef AnneX het volgende:

[..]

Geen idee, want ik was er niet bij.
Het was later dan maart hé!
Maaien - verticuteren - zaaien en bemesten - en vochtig houden.

In de voortuin komen nu pas de papaverplantjes op en dat gaat hard.
En ik zag bij een bloemenwinkel potten met rode papavers, die ik graag wilde en die toendertijd er niet waren.
Alleen nog bedenken wanneer ik ze ga halen...
oke bedankt.

Maar eens kijken of het wat wordt, anders gaat ik alles er maar uitscheppen en nieuwe graszodes leggen :p
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_171390122
Schopje weer eens...

Hoe is het met de grasmat? spierbal.

Zojuist ( bij foto's checken) kwam ik erachter dat het tuintje vóor in 2013 is opgetuigd.
Toen wilde ik graag róde papavers.
Het werden oranje grootbloemige. Oók mooi.
Volgens de tuinmeneer waren de rode niet te leveren.
Twee jaar daarna kwam wel een roze joekel van 2 meter aanwaaien.
Die verdween en mogelijk dat die er weer aankomt, gezien het blad van de plant, die nu aan het groeien is: niet zó stekelig en zachter groen/ grijs blad ...ik wacht af.

Het zaaigoed van papaver is verloren gegaan door de zon en warmte: de pot stond op het zuiden en té laat en té weinig water. Helaasch.

Blij verrast toen ik potten met róde papavers onverwachts tegenkwam in Vianen.
Toen ik ze een week later kon halen waren ze grotendeels uitgebloeid en 2,50 per pot met drie planten.
Scheuren werd afgeraden, dus hullie staan dicht op elkaar met verse tuingrond en veel water geplant.
De verkoopster had ze vorig jaar bij haar zelf in de volle grond gezet, die kwamen terug en nog steeds rood.

Dus nu bij mij ook in de tuin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 1% gewijzigd door AnneX op 02-06-2017 06:55:17 ]
  Spellchecker vrijdag 2 juni 2017 @ 06:56:55 #230
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_171390138
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 06:47 schreef AnneX het volgende:
Schopje weer eens...

Hoe is het met de grasmat? spierbal.

Zojuist ( bij foto's checken) kwam ik erachter dat het tuintje vóor in 2013 is opgetuigd.
Toen wilde ik graag róde papavers.
Het werden oranje grootbloemige. Oók mooi.
Volgens de tuinmeneer waren de rode niet te leveren.
Twee jaar daarna kwam wel een roze joekel van 2 meter aanwaaien.
Die verdween en mogelijk dat die er weer aankomt, gezien het blad van de plant, die nu aan het groeien is: niet zó stekelig en zachter groen/ grijs blad ...ik wacht af.

Het zaaigoed van papaver is verloren gegaan door de zon en warmte: de pot stond op het zuiden en té laat en té weinig water. Helaasch.

Blij verrast toen ik potten met róde papavers onverwachts tegenkwam in Vianen.
Toen ik ze een week later kon halen waren ze grotendeels uitgebloeid en 2,50 per pot met drie planten.
Scheuren werd afgeraden, dus hullie staan dicht op elkaar met verse tuingrond en veel water geplant.
De verkoopster had ze vorig jaar bij haar zelf in de volle grond gezet, die kwamen terug en nog steeds rood.

Dus nu bij mij ook in de tuin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wow! Die geum is prachtig!
pi_171390143
Ja hé..ik had verwacht dat het láag zou blijven en juist de bloemstengels komen hoog en zweven boven het groen.
Een toevals treffer uit het tuincentrum.
Hierboven ergens staat een betere foto in volle bloei nog. # 200
  Spellchecker vrijdag 2 juni 2017 @ 07:11:57 #232
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_171390182
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 06:59 schreef AnneX het volgende:
Ja hé..ik had verwacht dat het láag zou blijven en juist de bloemstengels komen hoog en zweven boven het groen.
Een toevals treffer uit het tuincentrum.
Hierboven ergens staat een betere foto in volle bloei nog. # 200
Echt mooi!!
  zaterdag 3 juni 2017 @ 21:46:42 #233
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_171429200
Ik heb vorig jaar onder mijn balkon een stukje gras van de gemeente ingepikt... :@
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit jaar heb ik het uitgebreid.... :@
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet dat het officieel niet mag maar ehm... willen ze gras en onkruid of een kruidentuintje voor alle buren? Diverse buren weten ervan en weten ook dat ze er van mogen oogsten.

Er staat inmiddels,
Zuring,
Bieslook,
Rosemarijn,
Oregano,
Maggie,
Peterselie,
Marokkaanse munt en
Kaasjeskruid.

Ik ga er nog meer planten en als het er wat voller uit ziet zal ik een nieuwe foto plaatsen. :+

Tips voor lekkere kruiden of zaden zijn welkom. :Y

[ Bericht 4% gewijzigd door Outpost76 op 03-06-2017 22:57:31 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zondag 4 juni 2017 @ 22:50:27 #234
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_171460425
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 06:47 schreef AnneX het volgende:
Schopje weer eens...

Hoe is het met de grasmat? spierbal.

Zojuist ( bij foto's checken) kwam ik erachter dat het tuintje vóor in 2013 is opgetuigd.
Toen wilde ik graag róde papavers.
Het werden oranje grootbloemige. Oók mooi.
Volgens de tuinmeneer waren de rode niet te leveren.
Twee jaar daarna kwam wel een roze joekel van 2 meter aanwaaien.
Die verdween en mogelijk dat die er weer aankomt, gezien het blad van de plant, die nu aan het groeien is: niet zó stekelig en zachter groen/ grijs blad ...ik wacht af.

Het zaaigoed van papaver is verloren gegaan door de zon en warmte: de pot stond op het zuiden en té laat en té weinig water. Helaasch.

Blij verrast toen ik potten met róde papavers onverwachts tegenkwam in Vianen.
Toen ik ze een week later kon halen waren ze grotendeels uitgebloeid en 2,50 per pot met drie planten.
Scheuren werd afgeraden, dus hullie staan dicht op elkaar met verse tuingrond en veel water geplant.
De verkoopster had ze vorig jaar bij haar zelf in de volle grond gezet, die kwamen terug en nog steeds rood.

Dus nu bij mij ook in de tuin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ziet er leuk uit AnneX! ^O^

Campanula is dus winterhard?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_171461727
quote:
14s.gif Op zondag 4 juni 2017 22:50 schreef Outpost76 het volgende:
[..]

Ziet er leuk uit AnneX! ^O^

Campanula is dus winterhard?
Ja, het is een vaste plant. Eigenlijk een beetje een schaduwplant. Als het zomert stopt hij met bloeien en groeien en tegen het einde van de zomer wordt hij weer actief.
  zondag 4 juni 2017 @ 23:39:20 #236
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_171462112
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 23:27 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ja, het is een vaste plant. Eigenlijk een beetje een schaduwplant. Als het zomert stopt hij met bloeien en groeien en tegen het einde van de zomer wordt hij weer actief.
Ow... :D :') niet echt het perfecte plantje om deze lente te planten dus... :D |:(
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_171462172
quote:
14s.gif Op zondag 4 juni 2017 23:39 schreef Outpost76 het volgende: [..]

Ow... :D :') niet echt het perfecte plantje om deze lente te planten dus... :D |:(
Hij groent tussen de stoeptegels.
  zondag 4 juni 2017 @ 23:45:01 #238
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_171462278
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 23:41 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Hij groent tussen de stoeptegels.
Ja maar gezien de hitte de afgelopen tijd is ie dus gestopt met groeien enzo toen ik m plante... -O- Tenminste dat is wat jij net zei.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_171462316
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 23:45 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ja maar gezien de hitte de afgelopen tijd is ie dus gestopt met groeien enzo toen ik m plante... -O- Tenminste dat is wat jij net zei.
Momenteel bloeien ze nog.
  zondag 4 juni 2017 @ 23:49:30 #240
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_171462449
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 23:46 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Momenteel bloeien ze nog.
Bij mij ook maar het word snel minder. Ik vroeg me al af waarom.

Nu weet ik het. :D

Thx! ^O^
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  zondag 11 juni 2017 @ 23:45:16 #241
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_171632457
Paar random foto's van bloempjes in de tuin.


Een of ander rotsplantje.


Een van de weinige planten die is opgekomen uit een "blauwe bloemen mix", deze heeft de slakkenoorlog doorstaan.


Duifkruid, dit is wel een favoriet _O_.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_171632763
Die tweede is komkommer kruid. Leuk voor door de salade.

Ik ga morgen eens foto's maken ben zo blij. Van tegels naar een groene wildernis. M'n salamandereieren zijn aan het uitkomen, de bijenmix groeit als een gek, de passiebloem gaat meters omhoog en je ziet het echt groeien. Zo mooi allemaal <3
  maandag 12 juni 2017 @ 00:36:51 #243
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_171633485
quote:
0s.gif Op zondag 11 juni 2017 23:57 schreef Koettie het volgende:
Die tweede is komkommer kruid. Leuk voor door de salade.

Ik ga morgen eens foto's maken ben zo blij. Van tegels naar een groene wildernis. M'n salamandereieren zijn aan het uitkomen, de bijenmix groeit als een gek, de passiebloem gaat meters omhoog en je ziet het echt groeien. Zo mooi allemaal <3
Bedankt :D Komkommerkruid dus, leuk om te weten. De passiebloem hier doet het ook weer goed, sinds eergister de eerste bloemen. Heb hier echt een bazenplant staan die wat ferme winters heeft doorstaan en ook is uitgezaaid.
Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_171638447
Mooi om al die bloeiende tuinen te zien :), was het bij mij ook maar zo'n feest.. ik heb helaas woldopluis in mijn hortensia's en nog een struik waarvan ik de naam niet weet. Ik google me suf maar kom geen goede methode tegen om er vanaf te komen, iemand hier toevallig de gouden tip?
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
pi_171772986
Helaasch...Voor de dopluis weet ik geen oplossing behalve goochel en ( ouwe/ ervaren ) tuinmeneren in tuincentra...
De ontmoetingen in de bezochte tuinen ging over...slakken.

Dit weekeinde was het open tuinendag.
Foto collage in spoiler.
Op de Pullenhof (in de polder) wil men een B&B beginnen. http://depullenhof.nl/wordpress/
Dan begin ik maar vast met reclame maken.

Jammer dat men geuren nog niet kan fotograferen...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hebben jullie nog tuinen bezocht?
  Spellchecker maandag 19 juni 2017 @ 13:42:03 #246
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_171789122
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2017 16:56 schreef AnneX het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die papavers !! O+
pi_171797469
Weten jullie mooi siergrassen die het op veengrond goed doen? zijn nu bezig met het huisje en volgend jaar de tuin en ik vind siergrassen altijd zo mooi.
pi_171798717
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 20:27 schreef LoveProfuzion het volgende:
Weten jullie mooi siergrassen die het op veengrond goed doen? zijn nu bezig met het huisje en volgend jaar de tuin en ik vind siergrassen altijd zo mooi.
Tja...135 soorten gevonden. https://www.directplant.nl/search/?q=Siergrassen
Misschien even bellen om naar de geschikte grondsoort te vragen.
Overigens...bij tuinaanleggen gaat er toch een berg tuinaarde óp de veengrond?
Lees maar https://www.directplant.nl/grond.html

Succes. Laat je weer horen wat het is geworden?
pi_171805612
Ow...wat een tuinfeest _O_
Ook geum in andere kleuren dan de rode die ik ken.
En toorts bloemen in borders vind ik ook al zo prachtig.
Ter inspiratie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Spellchecker dinsdag 20 juni 2017 @ 18:53:37 #250
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_171817271
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 08:57 schreef AnneX het volgende:
Ow...wat een tuinfeest _O_
Ook geum in andere kleuren dan de rode die ik ken.
En toorts bloemen in borders vind ik ook al zo prachtig.
Ter inspiratie:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Youtube eens op "Gardeners World 2017"; daar zijn ook afleveringen van die show opgenomen.
Ook met Monty Don O+
pi_171818579
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 18:53 schreef maily het volgende:

[..]

Youtube eens op "Gardeners World 2017"; daar zijn ook afleveringen van die show opgenomen.
Ook met Monty Don O+
Hé goed idee...staat klaar! Merci voor de tip.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 20:10:56 #252
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_171818687
Ik zag vd week een gele Verbascum in een tuin staan bloeien toen wilde ik er zelf meteen ook 1 maar mijn tuin staat al ramvol momenteel.
pi_171819148
Hoo vergeet steeds foto's te maken. Zonde, het is zo mooi. Helemaal ontploft.

Ben nog op zoek naar mooie grote varens voor m'n schaduwhoek en een hosta. En voor een halfzon plek nog een paar mooie vaste planten die bijen aantrekken. Staat nu vol met bijenmix, ook mooi maar wil ook wel andere planten/struiken.

En balen, had een pioenroos gekocht met knoppen.. Maar die zijn niets geworden. Hopelijk volgend jaar.
  dinsdag 20 juni 2017 @ 20:33:32 #254
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_171819250
Een Pioenroos moet settelen, die heeft het pas na een paar jaar naar zijn zin. Net als een waterlelie.
pi_171819548
Ah oké, wist ik niet. Hoef ik ook niet te wachten op m'n waterlelie dus. Goed om te weten. Zo eens foto's maken!
pi_171820585
morgen nog twee wol dopluis hortensia's elimineren...

dan heb ik er nog 2, van de 22 ;(

of 28, ik ben de tel kwijt -O-
...
pi_171820862
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 19:46 schreef Koettie het volgende:
Voor. Alleen maar tegels, overal tegelssss

[ afbeelding ]

Na.
[ afbeelding ]


[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Inmiddels zijn de paden ook weg en vervangen voor staptegels.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ben zo blij. Vind het leuk dat het van niets en kaal naar zo gegaan is. Begint allemaal mooi te groeien. :)
Zoo. Dit was negen mei.

Inmiddels is het zo.















Bam.
pi_171822857
Bam: dat is een ander gezicht!
Vooral dat laatste: tegels en pollen ertussen.
pi_171824806
Ja. Zie elke dag wel weer iets nieuws. Probeerde m'n salamanders en baby's op de foto's te krijgen maar helaas. Te veel weerkaatsing.
pi_171857027
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 juni 2017 21:22 schreef Koettie het volgende:

[..]

Zoo. Dit was negen mei.

Inmiddels is het zo.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Bam.
Wauw heerlijke tuin! Het groen tussen de stenen vind ik ook erg tof. Vind jouw tuin inspirerend!

Wij hebben 5 jaar geleden een nieuwbouwhuis gekocht en in de tuin nogal veel laten bestraten.. :'( Nu zijn we veel bewuster van groen, insecten en vogels dus we zijn het aan het corrigeren. Deel van de bestrating is er uit, veel insect vriendelijke planten aangeplant en er komt een kleine natuurlijke vijver voor meer diversiteit. Jij hebt salamanders in je tuin??
pi_171859069
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 13:22 schreef SweetestGoodbye het volgende:

[..]

Wauw heerlijke tuin! Het groen tussen de stenen vind ik ook erg tof. Vind jouw tuin inspirerend!

Wij hebben 5 jaar geleden een nieuwbouwhuis gekocht en in de tuin nogal veel laten bestraten.. :'( Nu zijn we veel bewuster van groen, insecten en vogels dus we zijn het aan het corrigeren. Deel van de bestrating is er uit, veel insect vriendelijke planten aangeplant en er komt een kleine natuurlijke vijver voor meer diversiteit. Jij hebt salamanders in je tuin??
Het is een groen zooitje. Precies wat de bedoeling was. ^^ Dit was volledig betegeld, begin van het jaar de meeste tegels eruit gesloopt.

Yes. Maar vals gespeeld hoor, heb er een paar uit de vijver van een vriendin gehaald. Las later dat day blijkbaar helemaal niet mag. Ze schijnen terug te willen lopen naar hun eigen omgeving. Hier niet gemerkt, ze zwemmen vrolijk rond en heb echt honderden mini salamander visjes. Vermoed dat ze een groot deel zelf weer eten, zo groot is mm vijver niet. Zag net wel dat mam waterplanten wel heel hard groeien dus deel van de week bij die vriendin in de vijver gooien. :)
pi_171862962


[ Bericht 100% gewijzigd door cinnamongirl op 22-06-2017 17:14:40 ]
pi_171863099
Hallo! Mag ik ook meeschrijven?
Ik ben sinds een jaartje bezitter van m'n eerste tuin.
Pas dit voorjaar/zomer hebben we tijd om echt wat aan de tuin te doen.
Het werk bestond totnutoe vooral uit grasmaaien, snoeien en onkruid wieden.
Daarbij kwamen wat planten/struiken tevoorschijn waarvan ik niet weet wat het is.
Hopelijk kunnen jullie wat van deze planten/struiken benoemen?
En anders is het ook geen ramp. We laten staan wat we leuk vinden en wat woekert en er niet mooi bij staat zullen we weghalen.



[ Bericht 7% gewijzigd door cinnamongirl op 22-06-2017 17:18:20 ]
  donderdag 22 juni 2017 @ 17:29:19 #264
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_171863739
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 17:05 schreef cinnamongirl het volgende:
Hallo! Mag ik ook meeschrijven?
Ik ben sinds een jaartje bezitter van m'n eerste tuin.
Pas dit voorjaar/zomer hebben we tijd om echt wat aan de tuin te doen.
Het werk bestond totnutoe vooral uit grasmaaien, snoeien en onkruid wieden.
Daarbij kwamen wat planten/struiken tevoorschijn waarvan ik niet weet wat het is.
Hopelijk kunnen jullie wat van deze planten/struiken benoemen?
En anders is het ook geen ramp. We laten staan wat we leuk vinden en wat woekert en er niet mooi bij staat zullen we weghalen.

[ afbeelding ]

:W

plaatje 1 is een Helleborus
plaatje 2 iis een Cornus
plaatje 3 een Sambucus?
plaatje 4 een Deutzia? Weet niet zeker
plaatje 5 is een Hibiscus
pi_171863958
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 06:47 schreef AnneX het volgende:
Schopje weer eens...

Hoe is het met de grasmat? spierbal.

Zojuist ( bij foto's checken) kwam ik erachter dat het tuintje vóor in 2013 is opgetuigd.
Toen wilde ik graag róde papavers.
Het werden oranje grootbloemige. Oók mooi.
Volgens de tuinmeneer waren de rode niet te leveren.
Twee jaar daarna kwam wel een roze joekel van 2 meter aanwaaien.
Die verdween en mogelijk dat die er weer aankomt, gezien het blad van de plant, die nu aan het groeien is: niet zó stekelig en zachter groen/ grijs blad ...ik wacht af.

Het zaaigoed van papaver is verloren gegaan door de zon en warmte: de pot stond op het zuiden en té laat en té weinig water. Helaasch.

Blij verrast toen ik potten met róde papavers onverwachts tegenkwam in Vianen.
Toen ik ze een week later kon halen waren ze grotendeels uitgebloeid en 2,50 per pot met drie planten.
Scheuren werd afgeraden, dus hullie staan dicht op elkaar met verse tuingrond en veel water geplant.
De verkoopster had ze vorig jaar bij haar zelf in de volle grond gezet, die kwamen terug en nog steeds rood.

Dus nu bij mij ook in de tuin.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
lees hem nu pas, had over het hele gazon mijn overige pot en tuin grond uit geharkt daarna bemest en regelmatig bewaterd, het meeste komt goed op en hier een daar zijn nog plekken die achter blijven.

Ga dit nog maar eens proberen op te knappen met gazon herstel omdat ik daar ook wat weegbree weg ga scheppen en er dus al een kale plek achter blijft.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_171865487
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 17:29 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

:W

plaatje 1 is een Helleborus
plaatje 2 iis een Cornus
plaatje 3 een Sambucus?
plaatje 4 een Deutzia? Weet niet zeker
plaatje 5 is een Hibiscus
Wauw Kaasplankje!
Dankjewel :)
pi_171871144
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 14:53 schreef Koettie het volgende:

[..]

Het is een groen zooitje. Precies wat de bedoeling was. ^^ Dit was volledig betegeld, begin van het jaar de meeste tegels eruit gesloopt.

Yes. Maar vals gespeeld hoor, heb er een paar uit de vijver van een vriendin gehaald. Las later dat day blijkbaar helemaal niet mag. Ze schijnen terug te willen lopen naar hun eigen omgeving. Hier niet gemerkt, ze zwemmen vrolijk rond en heb echt honderden mini salamander visjes. Vermoed dat ze een groot deel zelf weer eten, zo groot is mm vijver niet. Zag net wel dat mam waterplanten wel heel hard groeien dus deel van de week bij die vriendin in de vijver gooien. :)
Ah oké! Wij gaan bewust geen vissen in de vijver zetten om dus o.a. salamanders en kikkers een kans te geven. Maar hier in de buurt zit nauwelijks water, dus weet niet of ze ooit deze kant op zullen komen. De diertjes ergens anders vandaan halen is inderdaad niet de bedoeling haha :D Lijkt me wel erg leuk dat leven in de tuin.
pi_171871844
Hier waren ze niet vanzelf gekomen, zitten in een afgesloten appartementenblok. Had ook niet zo bedacht dat het niet de bedoeling was, was te enthousiast denk ik. Maar goed, ze zitten er. Vissen wil ik ook niet, is de vijver ook te ondiep voor. Dan moeten ze elke winter naar binnen.
pi_171878055
Ik heb een jonge tuin (vorig jaar juni aangelegd) en heb daar dit jaar wat extra planten in gezet nog. Ik hou van lekker vol O+ en haal er liever iets uit dan dat ik onkruid moet trekken :@

Gister kwam ik thuis en zag ik dat de knop nog verder verkleurd was;


En vanmorgen toen ik naar buiten liep zag ik deze schoonheid O+


En ik vind het ook zo gaaf dat ik steeds meer dieren ontdek in mijn tuin. Van bijen en hommels naar libelle's en gister zelfs een sprinkhaantje



Hebben jullie trouwens een idee wat dit is?



En nog even wat bloemen als afsluiter O+

pi_171878683
Een clematis die laatste foto?
Mooie.
misunderstood
pi_171879333
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 09:41 schreef DKS het volgende:
Een clematis die laatste foto?
Mooie.
Ja, ik heb er 5 naast elkaar staan (elk een eigen rek). Allemaal verschillende, maar deze doet het veruit het beste O+
pi_171879748
Mooi! Ik heb gister juist lelies staan verwijderen. Mooi maar giftig voor katten dus bye bye. Zonde wel.
pi_171880026
Ik heb ook katten, maar ben eigenlijk niet bang dat ze hier wat mee doen. Ze eten vooral het gras achter in de tuin, maar meer eigenlijk ook niet.
pi_171888526
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 09:15 schreef Puala het volgende:
Ik heb een jonge tuin (vorig jaar juni aangelegd) en heb daar dit jaar wat extra planten in gezet nog. Ik hou van lekker vol O+ en haal er liever iets uit dan dat ik onkruid moet trekken :@

Gister kwam ik thuis en zag ik dat de knop nog verder verkleurd was;
[ link | afbeelding ]

En vanmorgen toen ik naar buiten liep zag ik deze schoonheid O+
[ link | afbeelding ]

En ik vind het ook zo gaaf dat ik steeds meer dieren ontdek in mijn tuin. Van bijen en hommels naar libelle's en gister zelfs een sprinkhaantje

[ link | afbeelding ]

Hebben jullie trouwens een idee wat dit is?

[ link | afbeelding ]

En nog even wat bloemen als afsluiter O+

[ link | afbeelding ]
Sprinkhaantjes kunnen flinke schade aanrichten.

De plant erna ziet eruit als een grassoort. Als je zelf geen gras geplant hebt, dan eruit trekken. Grassen doen aan zodevorming die zich wijd verspreid, zodat het overal kan opkomen.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 17:02:57 #275
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_171889306
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 16:30 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Sprinkhaantjes kunnen flinke schade aanrichten.

De plant erna ziet eruit als een grassoort. Als je zelf geen gras geplant hebt, dan eruit trekken. Grassen doen aan zodevorming die zich wijd verspreid, zodat het overal kan opkomen.
Niet alle grassoorten woekeren, sommige blijven polvormig en zijn best heel mooi zoals Cortaderia of Miscanthus. De plant heeft ook uitgebloeid sierwaarde en zelfs in de winter is het een aanwinst in je border.
  vrijdag 23 juni 2017 @ 17:06:53 #276
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_171889532
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juni 2017 10:39 schreef Puala het volgende:
Ik heb ook katten, maar ben eigenlijk niet bang dat ze hier wat mee doen. Ze eten vooral het gras achter in de tuin, maar meer eigenlijk ook niet.
True en met andere planten ben ik er ook lang niet zo voorzichtig mee. Maar gezien zelf het stuifmeel van de vacht likken al dodelijk is dan maar geen lelies. Zomaar eten zullen ze niet doen maar wassen natuurlijk wel.
pi_171896964
quote:
Gaan die over siergras? Dat vind ik alleen iets voor erg grote tuinen met veel open ruimtes. Beetje de prairie-tuin. Is die mode alweer voorbij? Utrecht heeft het omarmd en leuke, lang bloeiende wegbeplanting mee gemaakt.
pi_171944788
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 21:32 schreef AnneX het volgende:

[..]

Tja...135 soorten gevonden. https://www.directplant.nl/search/?q=Siergrassen
Misschien even bellen om naar de geschikte grondsoort te vragen.
Overigens...bij tuinaanleggen gaat er toch een berg tuinaarde óp de veengrond?
Lees maar https://www.directplant.nl/grond.html

Succes. Laat je weer horen wat het is geworden?
Ik vind Molinia Hexmore erg mooi en die ponytail siergras. Het is veengrond en daarop komt een laagje van 10cm van tuinaarde. Denk dat het ook gewoon veel uitproberen wordt.
het is een perceel van 30 meter lang en 9 meter breed. In het midden komt een tuinhuisje van 4 bij 10 en aan beide kanten komt dus een tuingedeelte/terras etc. Aan beide kanten hebben we water met vrij uitzicht. Ben nu vooral planten aan het uitzoeken die ik mooi vindt en die bij elkaar passen. Bedankt voor de info en ben nu ook die docu aan het kijken over die landschapsontwerper..erg mooi!
  Spellchecker zondag 2 juli 2017 @ 21:31:00 #280
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_172126378
Ik woon dus in Rotterdam en wandel elke week een aantal keer langs de borders van Piet Oudolf zonder dat ik wist dat hij ze gemaakt had. Vandaag ben ik er weer langsgelopen en het zag er allemaal weer prachtig uit.
Een aantal grassen die ik erg mooi vind en uiteindelijk in een border wil hebben zijn:


Deschampsio Goldtau


siergras ponytails


veronicastrum blauw. Moet even uitzoeken welke soort er precies zijn geplant, want zelfs van een afstand vielen de helder blauwe aren op.

Verder nog flink uitzoeken wat ik wil, maar heb nu tijd zat. Wil een gedeelte maken met allerlei kruiden in potjes en omdat we een tuin voor en achter hebben daar ook nog een onderscheid in maken. De tuin achter is meer latemiddag en avondzon en de voortuin ochtend en middagzon.
Begin maart volgend jaar gaan we het zomerhuisje bouwen en daarna komt pas de tuin
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 3 juli 2017 @ 17:41:23 #282
74056 crew  ToT
pi_172143775
Kan iemand deze voor mij identificeren?




Aantal jaren geleden gekocht. Ik wist de naam niet en heb een takje van een oude struik meegenomen. Het moest besteld worden omdat het een ouderwetse struik zou zijn die bijna niet meer verkocht werd.
Ik ben inmiddels de naam vergeten en wil gewoon ff wat algemene dingen over de verzorging ervan weten. :) Ik wil deze 2 struiken zo snel mogelijk zo groot mogelijk laten groeien tegen de muur.
Het leukste aan deze struik vind ik dat je het zo mooi in de gewenste vorm kunt laten groeien. Even in een bepaalde stand vastzetten, paar weekjes zo laten zitten en de tak blijft zo staan! *O* Je kunt het zelfs de hoek om laten groeien als je dat wil! _O- (Dat had ik bij een vorig huis zo gedaan.)

De rest van mijn tuintje:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: en ja; ik heb hier een ware invasie aan vlinders! _O- Ik heb hier zowat elke Nederlandse soort op koolwitjes en citroenvlinders na hier zitten, denk ik! :D
Ook insecten die ik totaal niet herken! :P

Ik heb echter wel een schimmel in de rozen waarvoor ik onlangs gespoten heb, en de meeste planten hebben aangevreten bladeren. Er zitten hier wel veel slakken (ook bij de buren), maar ik denk dat het bladluis is.

En nu zit ik aan een heerlijk kopje thee van munt dat ik net vers uit de tuin geplukt heb! *O*

[ Bericht 3% gewijzigd door ToT op 03-07-2017 18:09:21 ]
  maandag 17 juli 2017 @ 12:57:52 #283
12172 Rabieluh
Pronopower! Fight the ploon!
pi_172481782
De lelies zijn ontploft _O_.







Recht zo die gaat, braaf zo die heen.
pi_172486918
@ToT: geeen idee welk een struik en hoera voor vlinders!

@Rab " ontplofte lelies" mooi om te zien in alle kleuren.
Moet je nog oppassen voor vlekken van het stuifmeel?

Test op de iphone nu de fotoemmer down gaat.
Een linkje vanuit dropbox.
Jammer als de link wél verschijnt ? en de foto niét.
https://www.dropbox.com/s(...)0Y5-HeEVBQZsz8vRqm3a
De rozige had een rode plant ' moeten' zijn.
De witte euchinae is komen aanwaaien als verrassing.

Oh ja. ook heb ik bij buren zaad geoogst van lieve laagblijvende rose papaver, enkelbloemige.
Kan er wel 4 porties van versturen.

Laat maar weten in dm.

# megapost 😎
pi_177112081
Stormlooptopic dit, is iedereen afgehaakt vorige zomer :?

Anyway, wie weet wat dit is:



Vorig jaar gekocht als bijenplantje bij de Intratuin, maar geen idee hoe heet.
pi_177113352
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 16:59 schreef Piles het volgende:
Stormlooptopic dit, is iedereen afgehaakt vorige zomer :?

Anyway, wie weet wat dit is:

[ afbeelding ]

Vorig jaar gekocht als bijenplantje bij de Intratuin, maar geen idee hoe heet.
Ik denk dat het afrikaantjes zijn.

https://www.bolster.nl/tagetes-patula-nana-afrikaantje-klein/p223
  Spellchecker zondag 11 februari 2018 @ 18:41:08 #287
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_177139791

Weet iemand hoe deze heet?
Gered uit de container van Intratuin twee jaar geleden.
Bloeit rijkelijk iig.
  Spellchecker maandag 12 februari 2018 @ 22:06:19 #289
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_177140263
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 21:51 schreef Mekamotut het volgende:
[ afbeelding ]
Weet iemand hoe deze heet?
Gered uit de container van Intratuin twee jaar geleden.
Bloeit rijkelijk iig.
Ik denk een schitterende clematis ...
Edit: yep ... clematis multi blue ...
pi_177140310
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:06 schreef maily het volgende:

[..]

Ik denk een schitterende clematis ....
Alleen clematis? Hij doet het verder goed en zo maar moet ik hem snoeien ofzo? Hij groeit redelijk snel.
  Spellchecker maandag 12 februari 2018 @ 22:10:03 #291
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_177140358
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:07 schreef Mekamotut het volgende:

[..]

Alleen clematis? Hij doet het verder goed en zo maar moet ik hem snoeien ofzo? Hij groeit redelijk snel.
Clematis multi blue.
Google dat even en kijk dan bij "verzorging/snoeien" :)
pi_177140389
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2018 22:10 schreef maily het volgende:

[..]

Clematis multi blue.
Google dat even en kijk dan bij "verzorging/snoeien" :)
Ah dankjewel, even opzoeken.
pi_177140641
Mooi ding! Kan niet wachten tot de lente. Is nu zo'n grauwe boel.
pi_177581524
nog eventjes, dan mag ik weer! *O*
...
pi_177581937
mijn tuin 2 jaar verwaarloosd, genoeg te doen *)
...
pi_177583059
Ja, goed zo ! een schop nu het seizoen 2018 gaat beginnen..

Laatst de tuinmeneer geapp’t, om hulp en dat hij mij / tuin in de agenda moet zetten.
Kortzetten van de haag Links en rechts en een perk(je) wil ik ( samen) uitruimen om er iets “ engels” en bloemen kwijt te kunnen. https://www.directplant.nl/tuintips/Engelse-tuin
En het gazon heeft weer eens een boost nodig.

Zijn er meer ook plannetjes aan het maken?

Wat ga je doen, sacha?
pi_177589379
Een tuinkalender voor maart https://www.directplant.nl/tuintips/tuinkalender-maart/
Dan wacht ik nog maar even tot de vorst voorbij is...

Jammer, ik had nog leuke laagblijvende tulp bollen gekregen ( twee weken geleden bij een andere bestelling).
Die kan ik toch bewaren in het donker , tót september :?
pi_177591200
Help, hebben de planten de vorst overleefd? M'n jasmijn en hortensia zaten vet in de knop en alles hangt. :(
pi_177611174
Jasmijnen en hortensia's zijn winterhard. Ze hebben wel ergere winters doorstaan.
pi_177611294
quote:
17s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 18:42 schreef sacha het volgende:
nog eventjes, dan mag ik weer! *O*
Ik kan ook niet wachten tot ik kan snoeien en alles lenteklaar maken O+
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_177611325
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 22:21 schreef Teslynd het volgende:
Jasmijnen en hortensia's zijn winterhard. Ze hebben wel ergere winters doorstaan.
Ze zijn pas een en nog erg klein. Vorig jaar geplant. Hangt er erg zielig bij allemaal iig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')