Elk jaar een vaste verhoging van 5% levert die prijs op in 2050. Ik verwacht ook dat de overheid dit advies op zal volgen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:34 schreef Geerd het volgende:
Hu wacht ff prijs naar 23 ? Verhoging van 5%?? Pakje kost nu toch rond de 8??
Ja zo dom zijn ze wel. Minder rokers is minder belastingopbrengsten, maar dat vergeten ze dan maar even.quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Elk jaar een vaste verhoging van 5% levert die prijs op in 2050. Ik verwacht ook dat de overheid dit advies op zal volgen.
Er staat toch gewoon dat ze dat in de berekening hebben meegenomen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:38 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja zo dom zijn ze wel. Minder rokers is minder belastingopbrengsten, maar dat vergeten ze dan maar even.
En dat iddquote:Op donderdag 9 juni 2016 07:44 schreef Ferdo het volgende:
Is dan ook meegenomen dat half Nederland dan voor de tabak naar België uitwijkt?
Ik denk eerder een enorme groei illegale handel in sigaretten. Toch fijn dat de overheid met crinimelen meedenkt.quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:43 schreef Leandra het volgende:
Gewoon een paar keer een prijsstijging van 50% per jaar.
Dan gaan mensen pas stoppen.
Dat ze ooit (toen een pakje ¤ 3,50 kostte) zeiden "ik stop als een pakje een tientje kost" zijn ze allang vergeten als ze al aan ¤ 9,50 voor een pakje gewend waren.
De overheid kennende zullen ze elders de belastingen wel weer verhogen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:38 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ja zo dom zijn ze wel. Minder rokers is minder belastingopbrengsten, maar dat vergeten ze dan maar even.
Als tabaksontmoedigende maatregelen financieel aan de samenleving bijdragen, hoe ver moet het aantal rokers dan zakken vooraleer de pensioenleeftijd daalt?quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
KWF Kankerbestrijding is blij met de bevindingen. Die ontkrachten het veelgehoorde fabeltje dat rokers goed zijn voor de maatschappij, omdat ze de schatkist spekken en eerder doodgaan. ,,Dit bewijst dat tabaksontmoedigende scenario's de gezondheid bevorderen en tegelijk financieel aan de samenleving bijdragen", zegt KWF-directeur Michel Rudolphie.
Dat is een hoofddoek, zodat mannen niet geil worden van haar sexy haar.quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:53 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
In Jumbo-supermarkten liggen tabakswaren inmiddels uit het zicht, zodat de klant niet op het idee kan komen te gaan roken.
Mensen zijn blijkbaar echt zo dom? Pffff.
En wat heeft zij aan?!
Ik bedoel daaronder; het lijkt wel een korset?quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:53 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dat is een hoofddoek, zodat mannen niet geil worden van haar sexy haar.
momenteel zitten er plaatjes op de pakjes met dode babies en open wonden. Die wil je niet in je winkel hebben!quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:53 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
In Jumbo-supermarkten liggen tabakswaren inmiddels uit het zicht, zodat de klant niet op het idee kan komen te gaan roken.
En wat heeft zij aan?!
En dan komen mensen op het idee om te gaan roken?quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:56 schreef donald_dick het volgende:
[..]
momenteel zitten er plaatjes op de pakjes met dode babies en open wonden. Die wil je niet in je winkel hebben!
Ja, elke keer als ik langs het sigaretten rek loop trap ik er weer in. Kan er niet langs zonder een slof te kopen. Inmiddels groter moeten gaan wonen want krijg ze gewoon niet meer opquote:Op donderdag 9 juni 2016 07:53 schreef maily het volgende:
[ afbeelding ]
En wat heeft zij aan?!
Is wel een rare combinatie, korset en hoofddoekquote:Op donderdag 9 juni 2016 07:55 schreef maily het volgende:
[..]
Ik bedoel daaronder; het lijkt wel een korset?
dat is een rookgordelquote:Op donderdag 9 juni 2016 08:00 schreef maily het volgende:
[..]
Hmm .... meteen alle sigaretten aansteken?
quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:53 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dat is een hoofddoek, zodat mannen niet geil worden van haar sexy haar.
en dan nog hetzelfde doen met alcohol, chips en gebak en je hebt zo je AH bestekje bij elkaarquote:Op donderdag 9 juni 2016 07:46 schreef maily het volgende:
Dat gaat lekker opschieten dan met de koopzegels erbij
heroine is hipperquote:Op donderdag 9 juni 2016 08:04 schreef Ringo het volgende:
Zij draagt het huispakje van de Jumbo.
Roken..
Echt zo'n achterhaalde hobby.
Lezen is niet je sterkste kant he?quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:38 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En straks lucratiever voor criminelen om te smokkelen. Nog even afgezien van het verschil in straf dat een crimineel krijgt als hij betrapt wordt met 1 van beide middelen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:06 schreef FANN het volgende:
[..]
heroine is hipperen straks nog goedkoper ook
ik heb er ook last van als ik in weer eens in de hondenstront stap, mogen ze de hondenbelasting ook wel verhogen en de kinderbijslag verlagen, soms heb ik ook last van andermans kinderen.quote:
ja écht hoor.... nog effe...quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En straks lucratiever voor criminelen om te smokkelen. Nog even afgezien van het verschil in straf dat een crimineel krijgt als hij betrapt wordt met 1 van beide middelen.
Dat is wel appels met peren vergelijken, natuurlijk. Dat je er last van hebt is natuurlijk vooral je eigen probleem. Dat die last die je er van hebt ook nog eens ongezond is, dat is het argument. En terecht.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:20 schreef FANN het volgende:
[..]
ik heb er ook last van als ik in weer eens in de hondenstront stap, mogen ze de hondenbelasting ook wel verhogen en de kinderbijslag verlagen, soms heb ik ook last van andermans kinderen.
Als we alles gaan opnoemen wat ongezond voor je is zijn we morgen nog bezig.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:26 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is wel appels met peren vergelijken, natuurlijk. Dat je er last van hebt is natuurlijk vooral je eigen probleem. Dat die last die je er van hebt ook nog eens ongezond is, dat is het argument. En terecht.
Als we alles gaan opnoemen wat ongezond voor je is wat iemand anders doet, zijn we een stuk sneller klaar. Roken staat dan bovenaan. Niet zo raar dat je dat dus wilt ontmoedigen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:27 schreef FANN het volgende:
[..]
Als we alles gaan opnoemen wat ongezond voor je is zijn we morgen nog bezig.
roken en auto/bus/scooter/brommer idd. Gaan die gelijk op eigenlijk? Volgens mij scheelt het niet veel.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:28 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Als we alles gaan opnoemen wat ongezond voor je is wat iemand anders doet, zijn we een stuk sneller klaar. Roken staat dan bovenaan. Niet zo raar dat je dat dus wilt ontmoedigen.
Dat er dan ook niet zo moeilijk wordt gedaan over de gezondheid van mensen die langs een drukke weg wonen en gewoon 7 jaar eerder dood gaan snap ik ook niet zo goed.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:30 schreef Murdera het volgende:
[..]
roken en auto/bus/scooter/brommer idd. Gaan die gelijk op eigenlijk? Volgens mij scheelt het niet veel.
Vergeet de alcohol en het overgewicht niet....quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:30 schreef Murdera het volgende:
[..]
roken en auto/bus/scooter/brommer idd. Gaan die gelijk op eigenlijk? Volgens mij scheelt het niet veel.
Welk punt probeer je nou te maken?quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:32 schreef FANN het volgende:
[..]
Vergeet de alcohol en het overgewicht niet....
o ja, huidkanker is ook vét in opkomst, dus teveel zon is ook niet gezond.
dat ik de volgende keer sneller mijn AH bestekje bij elkaar kan sparen nou goedquote:
quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:02 schreef FANN het volgende:
[..]
en dan nog hetzelfde doen met alcohol, chips en gebak en je hebt zo je AH bestekje bij elkaar
Het is selectief winkelen. Het aantal doden door luchtverontreiniging door fijnstof, uitlaatgassen van gemotoriseerd verkeer en fabrieken is hoger dan het aantal doden ten gevolge van roken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:30 schreef Murdera het volgende:
[..]
Ik ook maar dat is niet slecht voor de gezondheid.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:20 schreef FANN het volgende:
[..]
ik heb er ook last van als ik in weer eens in de hondenstront stap, mogen ze de hondenbelasting ook wel verhogen en de kinderbijslag verlagen, soms heb ik ook last van andermans kinderen.
Alles wat je opnoemt aan ongezonde dingen zijn dingen waarmee je vooral jezelf wat aan doet. Moet je allemaal lekker zelf weten. Net als roken. Moet je ook zelf weten. Maar dat men roken eerder probeert te ontmoedigen dan teveel in de zon liggen of vet eten snap ik wel, want als jij 8 uur per dag op het strand wil liggen bakken, loop ik geen verhoogd risico op kanker.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:34 schreef FANN het volgende:
[..]
dat ik de volgende keer sneller mijn AH bestekje bij elkaar kan sparen nou goed
[..]
Vind ik ook raar, maar het argument dat ze het niet aan zouden moeten pakken omdat iets anders ook slecht is en dat mag wel is natuurlijk ook een argument wat zo van het schoolplein weggelopen is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:36 schreef Sylv3se het volgende:
[..]
Ik vind het prima dat ze roken willen aanpakken, maar dat selectieve gedoe is te triest voor woorden.
Heb ik er last van als jij besluit vet te eten?quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:32 schreef FANN het volgende:
[..]
Vergeet de alcohol en het overgewicht niet....
o ja, huidkanker is ook vét in opkomst, dus teveel zon is ook niet gezond.
Maar alcohol drinken en je vol stoppen met vieze vetten dingen zijn toch ook niet gezond?quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:37 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Ik ook maar dat is niet slecht voor de gezondheid.
stijgende zorgkosten, daar heb je last van.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:40 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Heb ik er last van als jij besluit vet te eten?
Als ik naast je in de bus moet zitten welquote:Op donderdag 9 juni 2016 08:40 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Dat kan ook, maar dan wordt het wel duurder.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:41 schreef dimmak het volgende:
Laatst hoorde ik op het nieuws dat de meeste rokers tussen 20 en 30 nog gezelligheidsrokers waren en dat de generatie daaronder helemaal niet meer zoveel rookt.
Waar is dit dan in godsnaam nog voor nodig? Laat mij gewoon die tyfus peuk roken bij mijn biertje in het weekend.
Wel als ik daardoor ziek word en een hartvervetting oploop, dan gaan de ziektekosten weer stijgen, dat is toch vaak het argumentquote:Op donderdag 9 juni 2016 08:40 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Dan is dat een prima volgend target na het roken. Of tegelijkertijd. Maar ik maak het beleid niet.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:41 schreef donald_dick het volgende:
[..]
stijgende zorgkosten, daar heb je last van.
Maar je snapt het verschil zelf ook wel volgens mij.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:43 schreef FANN het volgende:
[..]
Wel als ik daardoor ziek word en een hartvervetting oploop, dan gaan de ziektekosten weer stijgen, dat is toch vaak het argument![]()
rokers ''kosten'' te veel.... nou dat is met vieze vreters ook zo en trouwens bevallingen zijn
ook niet gratis![]()
zo kan ik ook wel dingen gaan verzinnen...
quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:43 schreef FANN het volgende:
[..]
Wel als ik daardoor ziek word en een hartvervetting oploop, dan gaan de ziektekosten weer stijgen, dat is toch vaak het argument![]()
rokers ''kosten'' te veel.... nou dat is met vieze vreters ook zo en trouwens bevallingen zijn
ook niet gratis![]()
quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:31 schreef Mystikvm het volgende:
Maar dat probleem A niet wordt aangepakt betekent niet dat je probleem B dan ook maar moet laten liggen.
Sorry, maar dit komt heel erg over als een post van een verongelijkte roker. Wat je zegt is allemaal wel waar, maar dat maakt roken niet tot een klein, insignificant probleempje.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:43 schreef FANN het volgende:
[..]
ook niet gratis![]()
Nee, leg het maar uit.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:44 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Maar je snapt het verschil zelf ook wel volgens mij.
Maar het roken neemt al af en is waarschijnlijk toch verdwenen over een jaar of 15. Waarom het nog moeilijker maken?quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:42 schreef Mystikvm het volgende:
Ik ben ook zo'n gezelligheidsroker. Tsja, mij interesseert het dan niet zoveel of mijn pakje peuken 6 euro kost, of 23. Ik doe er toch twee maanden mee en snap de redenen voor het ontmoedigingsbeleid heel erg goed.
Klopt ik rookquote:Op donderdag 9 juni 2016 08:44 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Sorry, maar dit komt heel erg over als een post van een verongelijkte roker. Wat je zegt is allemaal wel waar, maar dat maakt roken niet tot een klein, insignificant probleempje.
Nou ja, volgens het onderzoek zou in 2050 nog een zesde van de bevolking roken. Ik denk ook dat steeds een beetje de accijnzen verhogen niet werkt als het tot doel zou hebben om rokers te ontmoedigen. Als je rokers wilt ontmoedigen, maak je het in één klap heel duur. Niet steeds een beetje.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:46 schreef dimmak het volgende:
[..]
Maar het roken neemt al af en is waarschijnlijk toch verdwenen over een jaar of 15. Waarom het nog moeilijker maken?
Is hier boven al gedaan. Dat ik ziek kan worden van jouw sigaret is al aangetoond. Ik word niet ziek van de pizza's die jij eet. De gezondheidskosten zijn gelijk dat klopt.quote:
Zouden ze met vlees ook moeten doen! Beter voor de dieren, voor de mensen én voor het milieuquote:Op donderdag 9 juni 2016 08:47 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nou ja, volgens het onderzoek zou in 2050 nog een zesde van de bevolking roken. Ik denk ook dat steeds een beetje de accijnzen verhogen niet werkt als het tot doel zou hebben om rokers te ontmoedigen. Als je rokers wilt ontmoedigen, maak je het in één klap heel duur. Niet steeds een beetje.
Ik rook ook hoor, gelegenheidsroker, maar ik doe het wel. Toch snap ik heel goed dat het slecht is, niet alleen voor mij, maar ook voor anderen in mijn omgeving. Ik weet ook wel dat vet eten en kinderen geld kosten, maar dat is alleen financiële schade. Geen gezondheidsschade. Dus ik snap dat roken een target is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:47 schreef FANN het volgende:
[..]
Klopt ik rookmaar als ik niet zou roken zou ik dit ook wel zo zien.
Dat geloof je natuurlijk niet, maar het is wel zo...
Al die dingen die ik opnoemde, overgewicht, kinderen etc. betaalt iedereen aan mee en laat
ik nou géén overgewicht hebben en ook geen kinderen....
Kinderen zijn geen kosten maar inkomstenbronnen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:47 schreef FANN het volgende:
[..]
Al die dingen die ik opnoemde, overgewicht, kinderen etc. betaalt iedereen aan mee en laat
Overgewicht en kinderen is wederom appels met peren vergelijken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:47 schreef FANN het volgende:
[..]
En jij meent het dat dit dezelfde problematiek is?quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:49 schreef FANN het volgende:
[..]
Zouden ze met vlees ook moeten doen! Beter voor de dieren, voor de mensen én voor het milieu
Zou je ziek kunnen worden van al die uitlaatgassen denk je?quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:49 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Is hier oven al gedaan. Dat ik ziek kan worden van jouw sigaret is al aangetoond. Ik wordt niet ziek van de pizza's die jij eet. De gezondheidskosten zijn gelijk dat klopt.
En verder ook eens dat beide aangepakt dient te worden.
Je valt in herhalingen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:51 schreef FANN het volgende:
[..]
Zou je ziek kunnen worden van al die uitlaatgassen denk je?
http://www.parool.nl/amst(...)-nederland~a4298283/
Ik WORD altijd een beetje ziek van het foutief gebruik van de dt-regel.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:49 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Is hier boven al gedaan. Dat ik ziek kan worden van jouw sigaret is al aangetoond. Ik wordt niet ziek van de pizza's die jij eet. De gezondheidskosten zijn gelijk dat klopt.
En verder ook eens dat beide aangepakt dient te worden.
quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:51 schreef FANN het volgende:
[..]
Zou je ziek kunnen worden van al die uitlaatgassen denk je?
http://www.parool.nl/amst(...)-nederland~a4298283/
Blijf je in cirkels praten. Haal wapens en kogels er ook nog even bij. Of die bergbeklimmers die dood gaan en gezocht moeten worden. Of ga je het gewoon over het onderwerp hebben?quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:31 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Maar dat probleem A niet wordt aangepakt betekent niet dat je probleem B dan ook maar moet laten liggen.
helemaal eens oprechte excuses, is niets voor mij.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:52 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ik WORD altijd een beetje ziek van het foutief gebruik van de dt-regel.
quote:
en zijn we allemaal aan de hashpijpquote:Op donderdag 9 juni 2016 08:53 schreef Woestijnvos het volgende:
Alsof Nederland nog bestaat in 2050. Tegen dan noemt het Nederlandistan.
Kinderen, roken en overgewicht zijn inderdaad allemaal hetzelfde. Rook ze.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:52 schreef FANN het volgende:
[..]![]()
Tegen zoveel mensen met overgewicht en kinderen kan ik niet op![]()
ik ga koffie drinken en een sigaretje roken
Dan wordt het toch wel tijd dat een biefstukje en liter benzine richting de twintig euro gaan.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:57 schreef HulkHeld het volgende:
Ik vind het wel terecht dat ze roken duurder maken. De discussie over dat het een eigen keuze is en anderen dingen ook duurder moeten worden omdat ze slecht zijn, blijf je altijd behouden. Echter is alcohol zelf ook aardig aan de prijs, dus ik denk dat dat wel ongeveer op 1 lijn ligt.
Verder heeft roken tot gevolg dat anderen er ook last van kunnen hebben en schadelijke gevolgen heeft. Dan krijg je natuurlijk: 'dat kan ook met alcohol hoor'. Het meest hinderlijke aan die mensen die roken is het weggooien van de peuken op straat. Dan ben je al vervuilend bezig en dan besluit je, omdat je toch bezig bent, ook nog maar effe die kenkerstaaf op straat te tyfstralen.
Het verhogen van de prijzen op dingen die het milieu aantasten vind ik niet zo gek.
Voor rokers is dat een grotere uitdaging, ja.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:00 schreef Toefjes het volgende:
2050. Dat moeten we eerst nog maar zien te halen.
Je begrjpt het niet joh. Het doel is niet om mensen te doen stoppen met roken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:43 schreef Leandra het volgende:
Als ze werkelijk willen dat veel minder mensen roken dan gaat m dat niet worden met de prijsverhoging van 5% of 10% per jaar.
Daarbij is ¤ 23 over 34 jaar ook peanuts.
Gewoon een paar keer een prijsstijging van 50% per jaar.
Dan gaan mensen pas stoppen.
Dat ze ooit (toen een pakje ¤ 3,50 kostte) zeiden "ik stop als een pakje een tientje kost" zijn ze allang vergeten als ze al aan ¤ 9,50 voor een pakje gewend waren.
Tsja.. vlees eten en het gebruik van benzine wordt als maatschappij geaccepteerd, roken blijkbaar minder. Vervelend voor de mensen die roken, maar wat wil je eraan veranderen? Roepen dat andere dingen ook duurder moeten worden gaat toch niet helpen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:01 schreef Dven het volgende:
[..]
Dan wordt het toch wel tijd dat een biefstukje en liter benzine richting de twintig euro gaan.
Maar goed, ik kan er allemaal niet zo van wakker liggen. Ik blijf m'n tabak wel rechtstreeks bij de boer kopen.
Gefrustreerde roker?quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:04 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Je begrjpt het niet joh. Het doel is niet om mensen te doen stoppen met roken.
Als de overheid had gedacht 'je krijgt er kanker van en bezorgt mense om je heen kanker dus dit moet stoppen' hadden ze het allang verboden.
Als mensen van de sigaret afbrengen het doel was, had men dit allemaal heel anders aangepakt. Met gefaseerde prijsverhogingen blijft men roken en kan de overheid zo aan de tiet van de rokers blijven zuigen. Het is gewoon geld verdienen joh, de tabakssindustrie is nou eenmaal een van de grootste staatssponsors geworden.
Ik vind het zo'n bullshit, hoevaak zo'n pakje nu over de kop gaat dankzij de staat. Op de gezondheid van miljoenen rijk worden, je zakken vullen door kanker. Verbied het of verbied het niet, dit debiele systeem dat de overheid rijk wordt van anderen ongezond maken is te gek voor woorden
Alle zaken die het milieu vervuilen moesten toch vreselijk duur worden toch? Of bij nader inzien alleen de dingen die maatschappelijk niet geaccepteerd zijn?quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:05 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Tsja.. vlees eten en het gebruik van benzine wordt als maatschappij geaccepteerd, roken blijkbaar minder. Vervelend voor de mensen die roken, maar wat wil je eraan veranderen? Roepen dat andere dingen ook duurder moeten worden gaat toch niet helpen.
Laten we het 'leven' maar verbieden of extra belasten, we gaan er namelijk aan dood of we worden er ziek vanquote:Op donderdag 9 juni 2016 09:05 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Tsja.. vlees eten en het gebruik van benzine wordt als maatschappij geaccepteerd, roken blijkbaar minder. Vervelend voor de mensen die roken, maar wat wil je eraan veranderen? Roepen dat andere dingen ook duurder moeten worden gaat toch niet helpen.
Ja inderdaad moet dan alles reteduur worden, maar wellicht dat dit een eerste stap in die richting is. Ook richting de overige dingen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:06 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Alle zaken die het milieu vervuilen moesten toch vreselijk duur worden toch? Of bij nader inzien alleen de dingen die maatschappelijk niet geaccepteerd zijn?
Nee, ik rook niet. Nooit gedaan ook, ik ben al ongezond genoeg van mezelf.quote:
Ik ben het er ook mee eens hoor, maar dan zouden ze het inderdaad overal op moeten doen. Ik heb het idee dat dat vast nog gaat komen, maar ik kan helaas niet in de toekomst kijken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:09 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nee, ik rook niet. Nooit gedaan ook, ik ben al ongezond genoeg van mezelf.
Kan je ook inhoudelijk op mijn post reageren of blijft het hierbij?
Ongeveer 2/3de van wat je aan de pomp betaalt, gaat ook naar de overheid.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:05 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
En toch blijf je het kopen, omdat je het nodig hebt voor naar je werk, vakantie whatever wat.. Roken heb je niet zozeer nodig en dus vind ik dat daar het verschil zit en mensen niet zozeer hoeven te piepen om een verhoging.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:11 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ongeveer 2/3de van wat je aan de pomp betaalt, gaat ook naar de overheid.
Ja daaagg, wat een ongelooflijke bullshit ditquote:Op donderdag 9 juni 2016 09:15 schreef Yasmin23 het volgende:
Ik twijfel altijd een beetje aan het argument dat het je eigen keuze is. Het is een verslaving en ondanks dat de indruk wordt gewekt dat je er heel makkelijk vanaf kunt komen is het dus een van de lastigste blijkbaar.
Ik geloof het dus ook niet zo als mensen dit zeggen als reactie op dit soort berichten.
Maar de stelling dat het blijkbaar wél geaccepteerd wordt, klopt dus gewoon niet. De accijns op tabak en op benzine ontlopen elkaar niet zo.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:13 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
En toch blijf je het kopen, omdat je het nodig hebt voor naar je werk, vakantie whatever wat.. Roken heb je niet zozeer nodig en dus vind ik dat daar het verschil zit en mensen niet zozeer hoeven te piepen om een verhoging.
Omdat veel mensen het van de baas betaald krijgen. Ook een belangrijke.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:13 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
En toch blijf je het kopen, omdat je het nodig hebt voor naar je werk, vakantie whatever wat.. Roken heb je niet zozeer nodig en dus vind ik dat daar het verschil zit en mensen niet zozeer hoeven te piepen om een verhoging.
Natuurlijk is die eerste of paar peuken je eigen keuze geweest maar daarna is het gewoon een verslaving. Ik las een keer dat gemiddeld mensen pas lukt om te stoppen bij een een derde poging is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:17 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ja daaagg, wat een ongelooflijke bullshit dit
Alsof iemand anders een peuk in je broodtrommel heeft geduwd en je niet in staat was om 'nee' te zeggen. Doe effe normaal.
Als ik voor de grap eens kijk naar wat McDonalds vroeger kostte en wat het nu moet kosten, is daar toch ook wel een stijgende lijn in te zien.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:18 schreef KoosVogels het volgende:
En dan niet vergeten om de prijs van vet vreten drastisch te verhogen. De overheid weet wat goed voor u is, mensen.
Eens hoor maar de overheid is niet met dit voorstel gekomenquote:Op donderdag 9 juni 2016 09:18 schreef KoosVogels het volgende:
En dan niet vergeten om de prijs van vet vreten drastisch te verhogen. De overheid weet wat goed voor u is, mensen.
Ja tuurlijk, op het moment dat je begint met roken, wordt het betaald door je baas. Wat is dit nou voor stom gezever? Je bent toch ooit begonnen met roken, dat is je eigen keuze. Dat je er vervolgens niet met je rookgrage klauwen af kan blijven, is het probleem van jezelf.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:18 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Omdat veel mensen het van de baas betaald krijgen. Ook een belangrijke.
Natuurlijk!quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:44 schreef Ferdo het volgende:
Is dan ook meegenomen dat half Nederland dan voor de tabak naar België uitwijkt?
Uiteraard.quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:44 schreef Ferdo het volgende:
Klopt, het is een ideetje van KWF.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:19 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Eens hoor maar de overheid is niet met dit voorstel gekomen
Nou nou nou nou nou, moet dit nu weer zo?quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:17 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ja daaagg, wat een ongelooflijke bullshit dit
Alsof iemand anders een peuk in je broodtrommel heeft geduwd en je niet in staat was om 'nee' te zeggen. Doe effe normaal.
ehhmm ik reageer op het bedrag aan de pomp goed lezen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:20 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, op het moment dat je begint met roken, wordt het betaald door je baas. Wat is dit nou voor stom gezever? Je bent toch ooit begonnen met roken, dat is je eigen keuze. Dat je er vervolgens niet met je rookgrage klauwen af kan blijven, is het probleem van jezelf.
Wat al jaren bijzonder onsuccesvol is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt, het is een ideetje van KWF.
Maar doorvoeren zou gewoon een voortzetting zijn van bestaand overheidsbeleid.
Lang leve de elektronische auto's dan. Schoner voor het milieu, minder inkomsten voor de overheid.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:18 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Maar de stelling dat het blijkbaar wél geaccepteerd wordt, klopt dus gewoon niet. De accijns op tabak en op benzine ontlopen elkaar niet zo.
De accijns op benzine vind ik inderdaad zo mogelijk nog vreemder dan die op tabak, daar je benzine echt nodig hebt zonder beter alternatief. Dat is echt uitmelken omdat men toch niet zonder kan.
Aan de andere kant kan je daarom bij benzine niet zeggen dat het slecht is en je het dus verbiedt. Bij de sogaret kan je het wel. Je krijgt er kanker van en je geeft er anderen kanker mee, verbied het dan. Of laat mensen zelf bepalen wat ze doen. Het op zo'n schofterige manier uitmelken, dat 3/4 van een pakje naar de overheid gaat, vind ik gewoon geld willen verdienen ten koste van de gezondheid van anderen. Heel raar als volksvertegenwoordiging.
De overheid weet nou eenmaal wat goed voor ons is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:21 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Wat al jaren bijzonder onsuccesvol is.
En dus ga je je verslaving maar goed praten in de zin van: ja de overheid moet ons altijd hebben want wij hebben in het verleden een domme keus gemaakt en moeten daarvoor nu op de blaren zitten. Ik vind dat je geen recht van spreken hebt over onderwerpen waar werkelijk niks positiefs aan is (zijn er voordelen van roken?) af te doen met: ze moeten ons elke keer hebben.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:19 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Natuurlijk is die eerste of paar peuken je eigen keuze geweest maar daarna is het gewoon een verslaving. Ik las een keer dat gemiddeld mensen pas lukt om te stoppen bij een een derde poging is.
Wat ik eigenlijk bedoel dat mensen die zeggen het is je eigen keuze gewoon verslaafd zijn. Niet dat ze andere de schuld geven of zijn gedwongen.
Je hebt mij geloof ik helemaal verkeerd begrepen? Ik heb al gezegd dat ik er niet op tegen zou zijn om de prijzen te vehogen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:25 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
En dus ga je je verslaving maar goed praten in de zin van: ja de overheid moet ons altijd hebben want wij hebben in het verleden een domme keus gemaakt en moeten daarvoor nu op de blaren zitten. Ik vind dat je geen recht van spreken hebt over onderwerpen waar werkelijk niks positiefs aan is (zijn er voordelen van roken?) af te doen met: ze moeten ons elke keer hebben.
Maar je wekt wel de indruk dat ze soort van in hun recht staan omdat het een verslaving is waar haast niet van af te komen is.. okee.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:27 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Je hebt mij geloof ik helemaal verkeerd begrepen? Ik heb al gezegd dat ik er niet op tegen zou zijn om de prijzen te vehogen.
Heb echt nergens gezegd dat ze ons altijd moeten hebben...
Nog een keer want je hebt het totaal anders gelezen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:27 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Maar je wekt wel de indruk dat ze soort van in hun recht staan omdat het een verslaving is waar haast niet van af te komen is.. okee.
De normale economische schommelingen lijken me dan ook volslagen offtopic. Het is niet zo dat je opeens 3x meer betaald voor een brood omdat de overheid dat wil. Dat is bij benzine of tabak wél het geval. Daarom hoor je mensen erover.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:23 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Lang leve de elektronische auto's dan. Schoner voor het milieu, minder inkomsten voor de overheid.
Maar, alles is in de tijd duurder geworden. Niet alleen sigaretten, benzine en alcohol. Ook simpele dingen als melk, brood en water zijn duurder geworden. Daar hoor je niemand over.
Kan je hier iemand quoten die hierover zegt 'ze moeten ons altijd hebben' of daar zaken daarmee afdoen?quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:25 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
En dus ga je je verslaving maar goed praten in de zin van: ja de overheid moet ons altijd hebben want wij hebben in het verleden een domme keus gemaakt en moeten daarvoor nu op de blaren zitten. Ik vind dat je geen recht van spreken hebt over onderwerpen waar werkelijk niks positiefs aan is (zijn er voordelen van roken?) af te doen met: ze moeten ons elke keer hebben.
Och, ik rook af en toe een sigaret. Vind het lekker bij een biertje.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:27 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Maar je wekt wel de indruk dat ze soort van in hun recht staan omdat het een verslaving is waar haast niet van af te komen is.. okee.
Het komt er beide op neer dat als je het niet wilt gebruiken omdat je het te duur vindt, het je dus ook niet moet kopen. Ik ben ook niet voor allerlei prijsverhogingen, maar op sommige terreinen vind ik het meer dan terecht. De negatieve gevolgen die ze hebben op niet alleen jezelf maar ook op je omgeving, vind ik dat je die meer mag belasten dan overige zaken. Hetzelfde zoals je aangeeft aan de pomp.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:29 schreef timmmmm het volgende:
[..]
De normale economische schommelingen lijken me dan ook volslagen offtopic. Het is niet zo dat je opeens 3x meer betaald voor een brood omdat de overheid dat wil. Dat is bij benzine of tabak wél het geval. Daarom hoor je mensen erover.
Brood en melk zijn duurder dan pakweg 10 jaar geleden. Als het goed is heb je ook meer geld te besteden dan pakweg 10 jaar geleden om brood en melk te kopen. Dat staat niet in verhouding tot de gekke opgelegde verdrievoudiging van sigaretten of benzine. Ik snap dus ook niet wat dat ermee te maken heeft, daar het iets heel anders is. De enige overeenkomst is dat het allebei stijgt. Het een veel meer dan het andere overigens dus zelfs die overeenkomst is discutabel. Maar als we dat als maatstaaf gaan gebruiken, die overeenkomst, kunnen we mn gewicht ook wel als argument gaan gebruiken. Dat stijgt immers ook gestaag
En hier twijfel ik dus aan.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Och, ik rook af en toe een sigaret. Vind het lekker bij een biertje.
Waarom heb jij daar zoveel moeite mee?
Ik heb gelukkig inderdaad geen mensen in mijn omgeving die klagen over de prijs van melk, brood en water. Dat is ook bewust beleid trouwens. Klagende mensen vind ik maar karige mensen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:23 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Lang leve de elektronische auto's dan. Schoner voor het milieu, minder inkomsten voor de overheid.
Maar, alles is in de tijd duurder geworden. Niet alleen sigaretten, benzine en alcohol. Ook simpele dingen als melk, brood en water zijn duurder geworden. Daar hoor je niemand over.
Ik heb daar helemaal geen moeite mee, maar ik snap dan ook niet waarom mensen er zo een issue van maken dat ze piepen tegen prijsverhogingen of de overheid daarmee als melkkoe zien. Je bent vervuilende dus je betaalt meer.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Och, ik rook af en toe een sigaret. Vind het lekker bij een biertje.
Waarom heb jij daar zoveel moeite mee?
Wat kan jou dat rotten?quote:
Was gewoon een vraag?quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat kan jou dat rotten?
Ik snap ook niet wat mensen lekker vinden aan karnemelk of jonge jenever. Maar als zij dat willen zuipen dan houd ik ze niet tegen.
Nou mij kan dat niet rotten, maar jouw tanden wel.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat kan jou dat rotten?
Ik snap ook niet wat mensen lekker vinden aan karnemelk of jonge jenever. Maar als zij dat willen zuipen dan houd ik ze niet tegen.
Dat is geen fabeltje, dat is harde wetenschap. Die kan niet ontkracht worden door de junk science waar KWF zich van pleegt te bedienen.quote:KWF Kankerbestrijding is blij met de bevindingen. Die ontkrachten het veelgehoorde fabeltje dat rokers goed zijn voor de maatschappij, omdat ze de schatkist spekken en eerder doodgaan.
Laten we dan eens consequent zijn, en benzine en vet vreten ook veel zwaarder belasten. Dan staat heel Nederland op z'n achterste poten.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:34 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ik heb daar helemaal geen moeite mee, maar ik snap dan ook niet waarom mensen er zo een issue van maken dat ze piepen tegen prijsverhogingen of de overheid daarmee als melkkoe zien. Je bent vervuilende dus je betaalt meer.
Benzine wordt al zwaar belast.. Vet vreten wordt ook steeds duurder.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laten we dan eens consequent zijn, en benzine en vet vreten ook veel zwaarder belasten. Dan staat heel Nederland op z'n achterste poten.
Er is momenteel maar 1 met een klaagzang bezig, terwijl de rokers zich aardig chill houdenquote:Op donderdag 9 juni 2016 09:34 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Ik heb daar helemaal geen moeite mee, maar ik snap dan ook niet waarom mensen er zo een issue van maken dat ze piepen tegen prijsverhogingen of de overheid daarmee als melkkoe zien. Je bent vervuilende dus je betaalt meer.
Vandaar ook dat ik 'nog zwaarder' schreef.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:36 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Benzine wordt al zwaar belast.. Vet vreten wordt ook steeds duurder.
Laat ik het dan nu eens wat grover stellen, wellicht heb ik dan meer succes.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:32 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
Het komt er beide op neer dat als je het niet wilt gebruiken omdat je het te duur vindt, het je dus ook niet moet kopen. Ik ben ook niet voor allerlei prijsverhogingen, maar op sommige terreinen vind ik het meer dan terecht. De negatieve gevolgen die ze hebben op niet alleen jezelf maar ook op je omgeving, vind ik dat je die meer mag belasten dan overige zaken. Hetzelfde zoals je aangeeft aan de pomp.
Benzine is al bijna even zwaar belast als tabakquote:Op donderdag 9 juni 2016 09:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laten we dan eens consequent zijn, en benzine en vet vreten ook veel zwaarder belasten. Dan staat heel Nederland op z'n achterste poten.
En daar is nu niks aan te doen.. dus zal je moeten betalen als je wilt blijven roken op basis van je eigen keuze in het verleden. Roepen dat ze anderen dingen duurder moeten maken heeft dus geen zin en gaat ook geen verandering brengen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:41 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Laat ik het dan nu eens wat grover stellen, wellicht heb ik dan meer succes.
Van roken krijg je kanker. Van roken geef je anderen om je heen kanker.
Wat mij betreft zijn er twee keuzes. De overheid kan zeggen dat ze daar niks mee doen omdat men zelf mag kiezen wat ze willen en dan nemen ze alleen wetgevig aan die anderen beschermt van de kanker (rookvrije horeca etc) of ze vinden het niet oke dat je kanker krijgt en verbieden het.
De overheid heeft nu echter een actieve rol in het krijgen van logkanker. Wat ze nu zeggen is 'het is eigenlijk niet oke maar als je me genoeg betaalt, zie ik het wel door de vingers'. Kinderen krijgen nu, meerokend met hun ouders, een fors verhoogd risico op kanker omdat de overheid een volle portemonnee wil.
Verbied het of verbied het niet en laat men het zelf uitzoeken, er zijn voor mij maar twee zaken. De overheid faciliteert het nu.
Tjonge, topic kan wel op slot. Wat een ongelooflijk krachtig betoog.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is geen fabeltje, dat is harde wetenschap. Die kan niet ontkracht worden door de junk science waar KWF zich van pleegt te bedienen.
Nou ja, dit waag ik wel te betwijfelen. Als ik mijn ziekenhuisrekeningen af en toe zie schrik ik me een hoedje.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is geen fabeltje, dat is harde wetenschap. Die kan niet ontkracht worden door de junk science waar KWF zich van pleegt te bedienen.
quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:42 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Benzine is al bijna even zwaar belast als tabak
quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:38 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Vandaar ook dat ik 'nog zwaarder' schreef.
Dat kan ik beamen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:45 schreef hugecooll het volgende:
Is dit jaar toch al met een euro of zo gestegen?
Of rokers nou veel opleveren of niet, het lijkt me sowieso niet goed om geld te willen verdienen aan de ongezonde gewoontes van mensen als je als overheid je er op voor laat staan het beste met je burgers voor te hebben.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:35 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
We hebben het hier toch over een voorgenomen éxtra prijsveehoging?quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:42 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
En daar is nu niks aan te doen.. dus zal je moeten betalen als je wilt blijven roken op basis van je eigen keuze in het verleden. Roepen dat ze anderen dingen duurder moeten maken heeft dus geen zin en gaat ook geen verandering brengen.
Och, ik heb geen moeite met de prijsstijgingen. De overheid gooit er om de zoveel tijd een paar duppies bovenop. Helemaal prima. Maar je hoeft wat mij betreft ook niet te overdrijven.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:46 schreef HulkHeld het volgende:
[..]![]()
![]()
Alles nog duurder zodat roken weer goedkoper lijkt, goede poging wel.
In het artikel gaat het om 2050, dat kan met een paar duppies per jaar toch?quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Och, ik heb geen moeite met de prijsstijgingen. De overheid gooit er om de zoveel tijd een paar duppies bovenop. Helemaal prima. Maar je hoeft wat mij betreft ook niet te overdrijven.
Tsja.. benzine, vet vreten, alcohol, drugs allemaal maar afschaffen dan?quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:46 schreef timmmmm het volgende:
[..]
We hebben het hier toch over een voorgenomen éxtra prijsveehoging?
Over een voorstel aan de overheid?
Lijkt me dat daar van alles aan te doen is. Ageren tegen dit draconische middel. Een ander voorstel aan de overheid doen. Dat ze het lekker afschaffen als het zo slecht is.
Als we niet over dit voorstel mogen praten ondat we ee toch niks aan kunnen doen, zijn we vrij snel uitgepraat in NWS natuurlijk
Joh, dit is een voorgenomen besluit over wat eventueel de uitwerking kan zijn over 34 jaar. Ik ben oprecht verrast dat dit zoveel losmaakt bij sommigen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Och, ik heb geen moeite met de prijsstijgingen. De overheid gooit er om de zoveel tijd een paar duppies bovenop. Helemaal prima. Maar je hoeft wat mij betreft ook niet te overdrijven.
De voorgestelde stijging is forser dan nu gebruikelijk is. Dat hoeft wat mij betreft niet.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:48 schreef HulkHeld het volgende:
[..]
In het artikel gaat het om 2050, dat kan met een paar duppies per jaar toch?
Ik lig er verder ook niet wakker van. De reden dat ik hier reageer is omdat bepaalde lieden een waas voor de ogen krijgen en 'ROKEN MOET NOG DUURDER!!' beginnen te blèren.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:49 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Joh, dit is een voorgenomen besluit over wat eventueel de uitwerking kan zijn over 34 jaar. Ik ben oprecht verrast dat dit zoveel losmaakt bij sommigen.
Als het te duur wordt stap ik gewoon in de auto naar Luxemburg. Probleem opgelost.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik lig er verder ook niet wakker van. De reden dat ik hier reageer is omdat bepaalde lieden een waas voor de ogen krijgen en 'ROKEN MOET NOG DUURDER!!' beginnen te blèren.
Wat is er precies betuttelend aan iets wat anderen schade op kan leveren? Is de snelheidslimiet dan ook betuttelend? Of dat je geen open vuur in het bos mag maken?quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:53 schreef Hexagon het volgende:
Hou gewoon eens op met die stomme betutteling
Goede motivatie om te reageren. Nuttig ook. Inhoudelijk ook sterk.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik lig er verder ook niet wakker van. De reden dat ik hier reageer is omdat bepaalde lieden een waas voor de ogen krijgen en 'ROKEN MOET NOG DUURDER!!' beginnen te blèren.
Hoe is roken tegenwoordig precies nog slecht voor anderen? In openbare gebouwen, kroegen, restaurants, etc mag immers niet meer gepaft worden.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:55 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat is er precies betuttelend aan iets wat anderen schade op kan leveren? Is de snelheidslimiet dan ook betuttelend? Of dat je geen open vuur in het bos mag maken?
Betuttelen is iets aan banden leggen wat vooral je eigen keuze is. Betuttelen is niet iets proberen in te perken wat ook slecht voor anderen is.
Maar op terrassen, in auto's en op privéfeestjes nog wel.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe is roken tegenwoordig precies nog slecht voor anderen? In openbare gebouwen, kroegen, restaurants, etc mag immers niet meer gepaft worden.
Iets waar ik overigens ook totaal geen moeite mee heb.
Ik kan prima leven met het rookverbod in de horeca, openbare gebouwen, etc. Ook heb ik geen moeite met de periodieke prijsverhogingen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:01 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Maar op terrassen, in auto's en op privéfeestjes nog wel.
Daar kan en mag de overheid het niet verbieden, maar ik vind het wel vervelend als ik aan andere mensen moet vragen om niet in hun huis te roken, of om dan maar niet meer naar feestjes te gaan omdat mensen er een peuk opsteken.
Dan snap ik wel dat je het over een andere boeg gooit.
Zoals gezegd, ik ben ook een gelegenheidsroker (dus steek op die feestjes ook zelf op) maar ik kan mij, in tegenstelling tot veel andere rokers, prima verplaatsen in de bezwaren van niet-rokers. Ik snap ook niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is.
Dit soort maatregelen niet OK vinden wordt over het algemeen alleen maar ingegeven door eigenbelang (zelf een roker zijn) of een punt willen maken over betutteling en dan het roken aangrijpen als voorbeeld, terwijl het volkomen misplaatst is, want het is niet betuttelend. Er zijn veel betuttelendere dingen, maak daar dan een punt van.
Ik snap het dus niet. Roken is gewoon iets wat ongewenst is en waarvan je liever zou hebben dat niemand het doet. De jeugd kun je prima voorlichten, maar ik snap dat je het daarnaast zo onbereikbaar mogelijk wilt maken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik kan prima leven met het rookverbod in de horeca, openbare gebouwen, etc. Ook heb ik geen moeite met de periodieke prijsverhogingen.
Maar voor sommige organisaties, zoals dus KWF, is het dus nooit genoeg. In dat opzicht snap ik de opmerking van Hexagon wel.
Waarvan jij dat liever zou hebben, bedoel je.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:07 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik snap het dus niet. Roken is gewoon iets wat ongewenst is en waarvan je liever zou hebben dat niemand het doet.
De snelheidslimiet gaat toch niet elk jaar een paar kilometer p/u omlaag?quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:07 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik snap het dus niet. Roken is gewoon iets wat ongewenst is en waarvan je liever zou hebben dat niemand het doet. De jeugd kun je prima voorlichten, maar ik snap dat je het daarnaast zo onbereikbaar mogelijk wilt maken.
Wat ik al zei, de snelheidslimiet is ook geen betutteling. Omdat, als jij 220 rijdt en mij aanrijdt, ik waarschijnlijk eerder dood ga dan wanneer je 120 rijdt. Het dragen van een helm op de brommer of het dragen van je gordel is dan weer wel betutteling, want als jij mij zonder gordel aanrijdt en jij ligt met je kop door de voorruit, dan zal mij dat werkelijk worst zijn.
Omdat het gewenste effect blijkbaar is bereikt.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De snelheidslimiet gaat toch niet elk jaar een paar kilometer p/u omlaag?
Het gewenste effect is bereikt? Werkelijk? Want nog steeds rijden een hoop mensen zich te pletter.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:11 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Omdat het gewenste effect blijkbaar is bereikt.
Overigens denk ik dat het geen reet help om mensen te ontmoedigen door sigaretten steeds iets duurder te maken. Dus het is een volkomen ineffectieve maatregel. Als je mensen wilt laten stoppen, dan maak je ze gewoon in één klap 25 euro.
https://www.swov.nl/rappo(...)et_Verkeersdoden.pdfquote:Op donderdag 9 juni 2016 10:13 schreef KoosVogels het volgende:
Het gewenste effect is bereikt? Werkelijk? Want nog steeds rijden een hoop mensen zich te pletter.
Als er andere mensen in de auto zitten kan het niet dragen van een gordel wel extra gevaar opleveren, omdat je dan door de auto geslingerd wordt en andere passagiers kan raken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:07 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik snap het dus niet. Roken is gewoon iets wat ongewenst is en waarvan je liever zou hebben dat niemand het doet. De jeugd kun je prima voorlichten, maar ik snap dat je het daarnaast zo onbereikbaar mogelijk wilt maken.
Wat ik al zei, de snelheidslimiet is ook geen betutteling. Omdat, als jij 220 rijdt en mij aanrijdt, ik waarschijnlijk eerder dood ga dan wanneer je 120 rijdt. Het dragen van een helm op de brommer of het dragen van je gordel is dan weer wel betutteling, want als jij mij zonder gordel aanrijdt en jij ligt met je kop door de voorruit, dan zal mij dat werkelijk worst zijn.
En daarom heeft onze overheid besloten om de snelheid op veel plekken maar te verhogen naar 130 km/u.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:16 schreef Godtje het volgende:
[..]
https://www.swov.nl/rappo(...)et_Verkeersdoden.pdf
Sterk gedaald sinds de jaren 70.
Daarnaast een verschuiving van snelweg dode naar binnen de bebouwde kom waar het veel meer gaat om situaties dan snelheid.
Ik heb nieuws voor je, niet-rokers gaan ook dood. Alleen vaak hoogbejaarder, met meer verzorgingshuis, meer kunstheupen, meer pillen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:44 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou ja, dit waag ik wel te betwijfelen. Als ik mijn ziekenhuisrekeningen af en toe zie schrik ik me een hoedje.
Met longkanker zal dat niet veel anders zijn, een jaartje doodgaa staat al snel gelijk aan tien jaar pensioen
Dat lijkt me een niet erg geloofwaardige claim. Ook niet in deze, volksgezondheid is wat anders dan individuele gezondheid.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:46 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Of rokers nou veel opleveren of niet, het lijkt me sowieso niet goed om geld te willen verdienen aan de ongezonde gewoontes van mensen als je als overheid je er op voor laat staan het beste met je burgers voor te hebben.
Of gewoon verboden maken (niet dat ik daar voor ben), dit is duidelijk mensen verslaafd willen houden en meer geld vangen voor die verslaving.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het gewenste effect is bereikt? Werkelijk? Want nog steeds rijden een hoop mensen zich te pletter.
En wanneer is met roken dan precies het gewenste effect bereikt? Als iedereen is gestopt. Want dan moet je, zoals jij terecht stelt, de prijzen in een klap verviervoudigen. Dat zet tenminste zoden aan de dijk.
Verkeer is natuurlijk altijd een risico. Het is een afweging tussen ergens redelijkerwijs snel komen en het aantal doden. De snelheidslimiet is verhoogd, het aantal doden neemt toe. Terecht dat er dan discussie onstaat over die trade-off.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En wanneer is met roken dan precies het gewenste effect bereikt? Als iedereen is gestopt. Want dan moet je, zoals jij terecht stelt, de prijzen in een klap verviervoudigen. Dat zet tenminste zoden aan de dijk.
Vergelijken heeft nooit zin. Het gaat om roken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En daarom heeft onze overheid besloten om de snelheid op veel plekken maar te verhogen naar 130 km/u.
Ik heb helemaal geen moeite met de snelheidslimiet, maar de vergelijking gaat gewoon mank.
OK, dat is waar. Dan is dat niet betuttelendquote:Op donderdag 9 juni 2016 10:17 schreef snakelady het volgende:
[..]
Als er andere mensen in de auto zitten kan het niet dragen van een gordel wel extra gevaar opleveren, omdat je dan door de auto geslingerd wordt en andere passagiers kan raken.
Heel leuk allemaal, maar dat laatste gebeurt dus al volop. Je betoogje had vijftig jaar geleden misschien hout gesneden, maar inmiddels liggen de zaken (terecht) heel anders.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:19 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Verkeer is natuurlijk altijd een risico. Het is een afweging tussen ergens redelijkerwijs snel komen en het aantal doden. De snelheidslimiet is verhoogd, het aantal doden neemt toe. Terecht dat er dan discussie onstaat over die trade-off.
Daarnaast is deelname aan het verkeer noodzakelijk. Onderzoeken lijk voorlopig aan te tonen dat volledig autonome auto's vele malen veiliger zijn, dus als de overheid geen boter op haar hoofd heeft, zetten ze vol in op stimulatie van dergelijke mobielen omdat het het aantal verkeersslachtoffers zal laten dalen.
Roken daarentegen is geen noodzaak. Je hoeft er niet aan mee te doen. Veel mensen doen er passief toch wel aan mee, omdat ze nu eenmaal in gezelschap van rokers zijn. Dan kun je, net als bij het verkeer, wel zeggen dat het toch vooral de keuze van mensen zelf is om deel te nemen aan partijtjes waar gerookt wordt, maar dat vind ik heel krom. De veroorzaker van de schade moet er juist op aangesproken worden. Als ik niet zou roken, dan zou ik niet thuisblijven omdat er ergens gerookt wordt en dat mag ook niet van mij verwacht worden. De roker zou beter moeten weten. Als hij of zij dat niet doet, dan is het niet zo raar dat er allerlei inperkende maatregelen worden getroffen.
Ik verdraai toch niks? Het is de overheid die een dubbele moraal heeft door roken ongezond te noemen, maar ondertussen geen maatregelen neemt die het aantal rokers werkelijk af doet nemen. De maatregelen die ze nemen zijn vooral goed voor de eigen portemonnee.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat lijkt me een niet erg geloofwaardige claim. Ook niet in deze, volksgezondheid is wat anders dan individuele gezondheid.
Als je het beste met mensen voor hebt, waarom begin je dan niet eens met een eerlijk verhaal. Waarom moet er altijd verdraaid, gemanipuleerd en ronduit gelogen worden? Dat is je eigen doel zo heilig verklaren dat alles mag, dat is niet omdat je het beste met mensen voor hebt maar dat is puur egoisme.
De hetze tegen vluchtelingen was een stuk leukerquote:Op donderdag 9 juni 2016 10:09 schreef snakelady het volgende:
Ugh, die hetze jegens rokers ben ik ook wel zat ondertussen....zolang mensen niet andere lastig vallen met hun rookgedrag boeit het toch niks? Hun lijf, hun keuze.
Iedereen weet ondertussen wel dat het ongezond is, maar dat zijn zoveel zaken.
Ik ben wel van mening dat kinderen beschermt moeten worden tegen het rookgedrag van hun ouders maar wanneer ouders buiten roken zie ik het probleem niet.
Ik ben helaas longpatiënt, maar ik heb echt geen last van mensen die buiten roken.
Alle rokers in een bootje?quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:23 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De hetze tegen vluchtelingen was een stuk leuker
Waar blijkt dat precies uit? Binnenshuis wordt toch nog volop gerookt, ook als er niet-rokers bij zijn? Er zijn toch nog steeds kinderen die in de auto zitten bij rokende ouders?quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Heel leuk allemaal, maar dat laatste gebeurt dus al volop. Je betoogje had vijftig jaar geleden misschien hout gesneden, maar inmiddels liggen de zaken (terecht) heel anders.
Heb je een bron om dat te staven? Het grootste Europese onderzoek naar passief roken toonde een lager risico op longkanker bij kinderen met rokende ouders.quote:Op donderdag 9 juni 2016 09:41 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Laat ik het dan nu eens wat grover stellen, wellicht heb ik dan meer succes.
Van roken krijg je kanker. Van roken geef je anderen om je heen kanker.
Wat mij betreft zijn er twee keuzes. De overheid kan zeggen dat ze daar niks mee doen omdat men zelf mag kiezen wat ze willen en dan nemen ze alleen wetgevig aan die anderen beschermt van de kanker (rookvrije horeca etc) of ze vinden het niet oke dat je kanker krijgt en verbieden het.
De overheid heeft nu echter een actieve rol in het krijgen van logkanker. Wat ze nu zeggen is 'het is eigenlijk niet oke maar als je me genoeg betaalt, zie ik het wel door de vingers'. Kinderen krijgen nu, meerokend met hun ouders, een fors verhoogd risico op kanker omdat de overheid een volle portemonnee wil.
Verbied het of verbied het niet en laat men het zelf uitzoeken, er zijn voor mij maar twee zaken. De overheid faciliteert het nu.
Ik heb het ook niet over jou.quote:
Niet alleen de eigen portemonnee. Die 60.000 euro aan extra zorgkosten van een niet-roken belandt ook in een portemonnee. Hoogbejaardheid is de kip met de gouden eieren.quote:Het is de overheid die een dubbele moraal heeft door roken ongezond te noemen, maar ondertussen geen maatregelen neemt die het aantal rokers werkelijk af doet nemen. De maatregelen die ze nemen zijn vooral goed voor de eigen portemonnee.
Draai er niet langer omheen, en verbied roken dan gewoon in z'n geheel. Zolang je dat niet doet, valt er altijd wat te halen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:25 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Waar blijkt dat precies uit? Binnenshuis wordt toch nog volop gerookt, ook als er niet-rokers bij zijn? Er zijn toch nog steeds kinderen die in de auto zitten bij rokende ouders?
Zolang dat nog steeds gebeurt, valt er nog wat te halen.
Vraag jij dat aan mensen als jij bij ze op bezoek bent?quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:01 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Maar op terrassen, in auto's en op privéfeestjes nog wel.
Daar kan en mag de overheid het niet verbieden, maar ik vind het wel vervelend als ik aan andere mensen moet vragen om niet in hun huis te roken, of om dan maar niet meer naar feestjes te gaan omdat mensen er een peuk opsteken.
Dan snap ik wel dat je het over een andere boeg gooit.
Zoals gezegd, ik ben ook een gelegenheidsroker (dus steek op die feestjes ook zelf op) maar ik kan mij, in tegenstelling tot veel andere rokers, prima verplaatsen in de bezwaren van niet-rokers. Ik snap ook niet wat daar zo moeilijk aan te begrijpen is.
Dit soort maatregelen niet OK vinden wordt over het algemeen alleen maar ingegeven door eigenbelang (zelf een roker zijn) of een punt willen maken over betutteling en dan het roken aangrijpen als voorbeeld, terwijl het volkomen misplaatst is, want het is niet betuttelend. Er zijn veel betuttelendere dingen, maak daar dan een punt van.
Verbieden heeft nooit zin, want het gebeurt dan toch nog wel. Mijn punt is dat je de drempel zo hoog moet maken, dat niet nog een vijfde van de Nederlanders bijna dagelijks rookt. Dan wordt roken een duur en ongezond genotmiddel, maar met mate helemaal geen groot probleem voor de volksgezondheid.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Draai er niet langer omheen, en verbied roken dan gewoon in z'n geheel. Zolang je dat niet doet, valt er altijd wat te halen.
Wat dat betreft snap ik ook niet goed welk punt jij meent en/of denkt te maken.
Het bezoek bepaalt de huisregels. Zolang dat niet bereikt is valt er nog wat te halen. Of zo.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:28 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Vraag jij dat aan mensen als jij bij ze op bezoek bent?
Nee, want ik ben zelf een roker, alleen op dat soort feestjes. Ik vind ook dat je dat helemaal niet mag vragen, want je bent immers te gast. Maar ik snap wel dat de niet-rokers in mijn omgeving het een nare keuze vinden om te moeten kiezen tussen wel naar een feestje gaan en in de rook zitten, of thuis te moeten blijven vanwege het rokershol.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:28 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Vraag jij dat aan mensen als jij bij ze op bezoek bent?
Ik schrok alquote:Op donderdag 9 juni 2016 10:31 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, want ik ben zelf een roker, alleen op dat soort feestjes. Ik vind ook dat je dat helemaal niet mag vragen, want je bent immers te gast. Maar ik snap wel dat de niet-rokers in mijn omgeving het een nare keuze vinden om te moeten kiezen tussen niet naar een feestje gaan, of thuis te moeten blijven vanwege het rokershol.
Bleven ze vroeger ook thuis als ze gingen stappen of doen ze alleen nu zo omdat het hip is?quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:31 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee, want ik ben zelf een roker, alleen op dat soort feestjes. Ik vind ook dat je dat helemaal niet mag vragen, want je bent immers te gast. Maar ik snap wel dat de niet-rokers in mijn omgeving het een nare keuze vinden om te moeten kiezen tussen wel naar een feestje gaan en in de rook zitten, of thuis te moeten blijven vanwege het rokershol.
En waar gaan we daarna onze pijlen op richten? Er wordt eigenlijk ook nog altijd teveel alcohol gedronken. Misschien kunnen we drinken onbetaalbaar maken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:30 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Verbieden heeft nooit zin, want het gebeurt dan toch nog wel. Mijn punt is dat je de drempel zo hoog moet maken, dat niet nog een vijfde van de Nederlanders bijna dagelijks rookt. Dan wordt roken een duur en ongezond genotmiddel, maar met mate helemaal geen groot probleem voor de volksgezondheid.
Vraag me eigenlijk af, kost alcoholmisbruik niet meer dan de gevolgen van roken?quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En waar gaan we daarna onze pijlen op richten? Er wordt eigenlijk ook nog altijd teveel alcohol gedronken. Misschien kunnen we drinken onbetaalbaar maken.
Dat is het ook, maar het is een keuze die je niet moet willen maken. Want óf je zit in de rook, óf je moet jezelf iets ontzeggen door de slechte gewoontes van anderen. Ik vind het dus helemaal niet zo raar dat het advies van belangenorganisaties dan is om in te zetten op het heel duur maken van een product. Dan worden sigaretten een luxeartikel en wordt er wellicht overal wat minder gerookt.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:33 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik schrok al
Ik ben zelf roker, nog wel. Binnenkort met champix beginnen. Ik MOET stoppen ivm een ziekte.
Maar dat zal mij er niet van weerhouden om op bezoek te gaan bij vrienden die wel gewoon thuis binnen roken. Dat zijn keuzes die mensen zelf moeten maken. Dus een persoonlijke keuze.
Bestaan er daadwerkelijk mensen die van die twee zaken eventueel een probleem maken? Dat lijkt me dan eerder een mentaliteits-defect dan een gevolg van het roken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:31 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Maar ik snap wel dat de niet-rokers in mijn omgeving het een nare keuze vinden om te moeten kiezen tussen wel naar een feestje gaan en in de rook zitten, of thuis te moeten blijven vanwege het rokershol.
Nee, want dat zou betuttelend zijn. Jij die een paar lauwe Schulti's drinkt levert mijn geen gezondheidsschade op. Jij die naast mij zit te roken mogelijk wel.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En waar gaan we daarna onze pijlen op richten? Er wordt eigenlijk ook nog altijd teveel alcohol gedronken. Misschien kunnen we drinken onbetaalbaar maken.
Weet ik veel, ik rook zelf. Ik kan me die afweging wel voorstellen. Ik probeer me ook alleen maar te verplaatsen in de niet-rokers.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:38 schreef ems. het volgende:
[..]
Bestaan er daadwerkelijk mensen die van die twee zaken eventueel een probleem maken? Dat lijkt me dan eerder een mentaliteits-defect dan een gevolg van het roken.
Het is mij om het even hoor. Het zal smokkelaars veel geld opleveren. Dat geloof ik op zeker.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:38 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is het ook, maar het is een keuze die je niet moet willen maken. Want óf je zit in de rook, óf je moet jezelf iets ontzeggen door de slechte gewoontes van anderen. Ik vind het dus helemaal niet zo raar dat het advies van belangenorganisaties dan is om in te zetten op het heel duur maken van een product. Dan worden sigaretten een luxeartikel en wordt er wellicht overal wat minder gerookt.
Ik dacht dat je je probeerde te verplaatsen in aanstellersquote:Op donderdag 9 juni 2016 10:39 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Weet ik veel, ik rook zelf. Ik kan me die afweging wel voorstellen. Ik probeer me ook alleen maar te verplaatsen in de niet-rokers.
Mwoah, op zich vind ik het geen aanstellerij als je het vervelend vindt dat iemand naast je zit te roken. Dat is objectief gezien gewoon niet goed voor je.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:40 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik dacht dat je je probeerde te verplaatsen in aanstellers
Oh. Ik vind dat wel aanstellerij.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:43 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Mwoah, op zich vind ik het geen aanstellerij als je het vervelend vindt dat iemand naast je zit te roken. Dat is objectief gezien gewoon niet goed voor je.
Dat vind ik dus ook aanstellerijquote:Je bent een aansteller als je het vervelend zou vinden als mensen drinken omdat je opa een alcoholist was, ofzo. Ik die biertjes drink is op geen enkele manier schadelijk voor iemand anders. Ik die een paar sigaretten rook wel.
Ik vind het gewoon stinken. Iemand die heel erg naar zweet stinkt vind ik ook stinken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:44 schreef ems. het volgende:
[..]
Oh. Ik vind dat wel aanstellerij.
[..]
Dat vind ik dus ook aanstellerij
Ik vind het ook stinken. Het is pas aanstellerij als je moeilijk gaat doen over een beetje van die stank.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:47 schreef Godtje het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon stinken. Iemand die heel erg naar zweet stinkt vind ik ook stinken.
Een volle zak patat in de trein of bus stinkt ook.
Iemand die een biertje drinkt stinkt niet zo. Iemand die dronken is kan wel heel vervelend zijn.
Nadeel van rook is dat het ook nog eens in je kleren gaat zitten.
Dat is geen aanstellerij.
Ook al niet, ik ben duidelijk geen fan van een kloppenjacht op bepaalde bevolkingsgroepen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:23 schreef Toefjes het volgende:
[..]
De hetze tegen vluchtelingen was een stuk leuker
Dat zeg ik niet. Ik zeg niet dat mensen er maar moeilijk over moeten doen. Ik zeg dat ze het vervelend mogen vinden.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:48 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik vind het ook stinken. Het is pas aanstellerij als je moeilijk gaat doen over een beetje van die stank.
Uiteraard mogen ze dat. Gelukkig ken ik dat soort mensen nietquote:Op donderdag 9 juni 2016 10:50 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Ik zeg niet dat mensen er maar moeilijk over moeten doen. Ik zeg dat ze het vervelend mogen vinden.
Eigen keuze, maar wel continue verplicht in de rook van anderen moeten lopenquote:Op donderdag 9 juni 2016 07:31 schreef karr-1 het volgende:
Kunnen we ook gewoon eens ophouden met die heksenjacht tegen rokers. Ja het is slecht voor je en uiteraard is het beter om te stoppen, maar het is en blijft een eigen keuze.
Mensen focussen zich altijd op longkanker wanneer het gaat om roken, terwijl ik ook wel wat onderzoeken heb gelezen die aantonen dat er kans op longkanker aanzienlijk lager of zelfs niet bestaand is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:25 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Heb je een bron om dat te staven? Het grootste Europese onderzoek naar passief roken toonde een lager risico op longkanker bij kinderen met rokende ouders.
ETS exposure during childhood was not associated with an increased risk of lung cancer (odds ratio [OR] for ever exposure = 0.78; 95% confidence interval [CI] = 0.64-0.96).
http://jnci.oxfordjournals.org/content/90/19/1440
Ze moeten 23 euro per stinkbeurt heffen. Op alles wat stinkt natuurlijk.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:47 schreef Godtje het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon stinken. Iemand die heel erg naar zweet stinkt vind ik ook stinken.
Een volle zak patat in de trein of bus stinkt ook.
Iemand die een biertje drinkt stinkt niet zo. Iemand die dronken is kan wel heel vervelend zijn.
Nadeel van rook is dat het ook nog eens in je kleren gaat zitten.
Dat is geen aanstellerij.
Wanneer gebeurd dat dan? Op straat merk ik het zelden wanneer ik iemand passeer die rookt.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Eigen keuze, maar wel continue verplicht in de rook van anderen moeten lopen
Jij stinkt, viespeuk.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:58 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Ze moeten 23 euro per stinkbeurt heffen. Op alles wat stinkt natuurlijk.
Als je heel vaak stinkt zegt wordt het een raar woord.
I rest my case.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:06 schreef snakelady het volgende:
[..]
Wanneer gebeurd dat dan? Op straat merk ik het zelden wanneer ik iemand passeer die rookt.
Ja verschrikkelijk is dat. Ik ga dan altijd demonstratief buiten het bushokje staan terwijl ik een traantje wegplink voor het grove schandaal dat ik net heb moeten ondergaan.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Hier wel last van dat gore tuig dat het kennelijk normaal vindt om zonder te vragen direct naast je een peuk op te steken als je bijvoorbeeld op de bus aan het wachten bent of lekker op een terrasje zit.
Zeur niet. Vroeger mocht je roken in de bioscoop, op werk, in het vliegtuig, in de trein etcquote:Op donderdag 9 juni 2016 11:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
I rest my case.
Hier wel last van dat gore tuig dat het kennelijk normaal vindt om zonder te vragen direct naast je een peuk op te steken als je bijvoorbeeld op de bus aan het wachten bent of lekker op een terrasje zit.
Stel je niet aan man.. Dan ga je toch binnen zitten bij het restaurant/cafe aangezien het daar rookvrij is en pak je de auto in plaats van de bus..quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
I rest my case.
Ah, de mentaliteit van de roker in één post samengevat: je moet niet zeuren, want dat ik niet meer overal mijn asociale gewoonte aan anderen mag opdringen is al erg genoeg.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:11 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Zeur niet. Vroeger mocht je roken in de bioscoop, op werk, in het vliegtuig, in de trein etc
Stel je toch niet zo aan man. Over alles valt wel wat te zeuren. Is het dit niet, dan zijn het wel vrouwen die de baby de borst geven op het terras.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:13 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ah, de mentaliteit van de roker in één post samengevat: je moet niet zeuren, want dat ik niet meer overal mijn asociale gewoonte aan anderen mag opdringen is al erg genoeg.
Ah, de mentaliteit van de roker in één post samengevat: ik moet mijn behoeften kunnen bevredigen, dus rot jij maar op en ga wat anders doen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:12 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Stel je niet aan man.. Dan ga je toch binnen zitten bij het restaurant/cafe aangezien het daar rookvrij is en pak je de auto in plaats van de bus..
Buiten is het toegestaan om een sigaret te roken, dus niet zo zielig doen.
Nogmaals, ik ben longpatiënt, ik merk rook vrij snel.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
I rest my case.
Leven en laten leven is voor bepaalde lieden blijkbaar teveel gevraagd. Roken zal en moet kapot.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:14 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ah, de mentaliteit van de roker in één post samengevat: ik moet mijn behoeften kunnen bevredigen, dus rot jij maar op en ga wat anders doen.
quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:11 schreef ems. het volgende:
[..]
Ja verschrikkelijk is dat. Ik ga dan altijd demonstratief buiten het bushokje staan terwijl ik een traantje wegplink voor het grove schandaal dat ik net heb moeten ondergaan.
Haha nee, ik hou meestal wel rekening met mijn medemens wat roken betreft. Maar sommige mensen kunnen echt zeuren om het zeuren. Het is leven en laten leven.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:14 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ah, de mentaliteit van de roker in één post samengevat: ik moet mijn behoeften kunnen bevredigen, dus rot jij maar op en ga wat anders doen.
Ongetwijfeld, maar ik probeer dat áctief zoveel mogelijk te vermijden, zeker als dat zo buitengewoon makkelijk is als bijvoorbeeld niet zomaar een sigaret opsteken als er andere mensen direct naast je zitten/staan.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:25 schreef Redbullkid het volgende:
Of wil jij zeggen dat jij zelf niets doet waar een ander last van kan hebben?
Doe ik sowieso nooit..quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:41 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar ik probeer dat áctief zoveel mogelijk te vermijden, zeker als dat zo buitengewoon makkelijk is als bijvoorbeeld niet zomaar een sigaret opsteken als er andere mensen direct naast je zitten/staan.
Vraag het dan op zijn minst.
Ondanks dat ben je nog niet gestaakt met posten op fok, zie ik.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:41 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, maar ik probeer dat áctief zoveel mogelijk te vermijden
Als ze de samenleving meer geld kosten door te roken dan ze zelf betalen dan lijkt het mij fair dat ze daar zelf voor opdraaien toch?quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:31 schreef karr-1 het volgende:
Kunnen we ook gewoon eens ophouden met die heksenjacht tegen rokers. Ja het is slecht voor je en uiteraard is het beter om te stoppen, maar het is en blijft een eigen keuze.
Ik ben een exroker, maar het zal me werkelijk niet boeien als iemand wil blijven roken.
Maar waarom zou je je daarin beperken tot rokers? Neem dan meteen de algehele Nederlandse gezondheidszorg op de schop en laat mensen met een beperkte gezondheid het geld (letterlijk?) ophoesten.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als ze de samenleving meer geld kosten door te roken dan ze zelf betalen dan lijkt het mij fair dat ze daar zelf voor opdraaien toch?
Eenieders vrijheid heeft tot natuurlijke grenzen de vrijheid der anderen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 10:51 schreef Zelva het volgende:
[..]
Eigen keuze, maar wel continue verplicht in de rook van anderen moeten lopen
Maar dat is niet zo, dat is jaren geleden al aangetoond.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als ze de samenleving meer geld kosten door te roken dan ze zelf betalen dan lijkt het mij fair dat ze daar zelf voor opdraaien toch?
Als jij een bepaalt product wilt hebben dan laat je je echt niet tegenhouden als dat verderop wel verkrijgbaar is, je bent een probleem aan het verplaatsen op een manier die inefficiënt is voor de consument.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:04 schreef FlyingFish het volgende:
Kunnen ze niet beter het aantal verkooppunten aanpassen? Weg met de verkoop in de supermarkt en benzinepomp, en alleen nog verkopen in echte tabakszaken. Dan wordt het kopen voor de jeugd nog lastiger en sterft het roken langzaam uit, maar tegelijkertijd kunnen de verkopers er nog wel hun boterham mee verdienen.
Alcohol mag wmb ook uit de super verdwijnen en alleen in een slijterij te koop zijn. En coffeeshops mogen ook andere vormen van drugs verkopen. Alles wat verslavend is dus legaal, maar minder makkelijk verkrijgbaar.
Veganisten, anti-rook fundamentalisten, feminazi's, de zolderkamer autist en streng religieuzen...het ergste volk wat er bestaat.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:20 schreef GekkeGerrit- het volgende:
Is er al eens onderzoek gedaan naar waarom anti-rokers vrijwel zonder uitzondering van die zure mensen lijken te zijn?
Het staat anders wel weer zo omschreven in de OP dat het 2.5 Miljard aan zorgkosten scheelt. Nu gaan mensen eerder de pijp uit en komt er op die manier een groter bedrag via erfbelasting en minder uitgekeerde pensioenen ook weer terug in het laatje......quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:20 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar dat is niet zo, dat is jaren geleden al aangetoond.
Ja en nee, ik zou zeggen: laat het aan het kapitalistische systeem over en geef bepaalde doelgroepen een extra compensatie als hun zorgverzekering duurder is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:19 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar waarom zou je je daarin beperken tot rokers? Neem dan meteen de algehele Nederlandse gezondheidszorg op de schop en laat mensen met een beperkte gezondheid het geld (letterlijk?) ophoesten.
Beledigend voor ons fokkers dit.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:21 schreef snakelady het volgende:
[..]
Veganisten, anti-rook fundamentalisten, feminazi's, de zolderkamer autist en streng religieuzen...het ergste volk wat er bestaat.![]()
quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:27 schreef Joezi het volgende:
Walgelijk en de autorijders de echte kankerverspreiders blijven maar doorvergassen
Dat zie je al met overlijdensrisicoverzekeringen. Waarschijnlijk een heel laag percentage rokers aldaar.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja en nee, ik zou zeggen: laat het aan het kapitalistische systeem over en geef bepaalde doelgroepen een extra compensatie als hun zorgverzekering duurder is.
Maar of iemand rookt of niet kun je natuurlijk niet zo goed achterhalen.. Je hebt soms dus een informatie probleem, als het achterhalen van informatie duur is dan worden de kosten dus niet gedragen door de mensen die de kosten maken... Welk figuur geeft er toe dat hij rookt als zijn zorgverzekering dan duurder wordt? Dus daarom die accijns.
Autorijder wordt ook aan alle kanten aangepakt. Moet straks verplicht allemaal elektrisch, al stelt Kamp het met tien jaar uit. Bovendien is het verhaal uit de OP nog geen beleid. Je post klopt aantoonbaar niet.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:27 schreef Joezi het volgende:
Walgelijk en de autorijders de echte kankerverspreiders blijven maar doorvergassen
Tja, geloof ik dan het onderzoek die er baat bij heeft met de uitkomst van uitslag die ze hebben gekregen of het onderzoek die eigenlijk het tegenovergestelde wilde bewijzen maar toen toch met een andere uitslag kwam en daar eerlijk mee naar buiten is gekomen ondanks dat ze er zelf niet bij gebaat zijn?quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het staat anders wel weer zo omschreven in de OP dat het 2.5 Miljard aan zorgkosten scheelt. Nu gaan mensen eerder de pijp uit en komt er op die manier een groter bedrag via erfbelasting en minder uitgekeerde pensioenen ook weer terug in het laatje......
Alleen ieder onderzoek lijkt toch echt steeds weer te zeggen dat rokers de samenleving geld kosten. Ik heb zelf ook niet zoveel vertrouwen in die onderzoeken... Maar de onderzoeken die stellen dat we rijker worden van rokers ben ik nog nooit tegen gekomen.
Kan allemaal hè, maar inderdaad, ik vertrouw al die onderzoeken voor geen cent.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:30 schreef snakelady het volgende:
[..]
Tja, geloof ik dan het onderzoek die er baat bij heeft met de uitkomst van uitslag die ze hebben gekregen of het onderzoek die eigenlijk het tegenovergestelde wilde bewijzen maar toen toch met een andere uitslag kwam en daar eerlijk mee naar buiten is gekomen ondanks dat ze er zelf niet bij gebaat zijn?
Het RIVM heeft dat onderzocht, alleen zijn die geen onderdeel van een lobby. Dat ging overigens alleen over de zorgkosten, accijns, pensioen, AOW-premie e.d. werden niet meegerekend.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het staat anders wel weer zo omschreven in de OP dat het 2.5 Miljard aan zorgkosten scheelt. Nu gaan mensen eerder de pijp uit en komt er op die manier een groter bedrag via erfbelasting en minder uitgekeerde pensioenen ook weer terug in het laatje......
Alleen ieder onderzoek lijkt toch echt steeds weer te zeggen dat rokers de samenleving geld kosten. Ik heb zelf ook niet zoveel vertrouwen in die onderzoeken... Maar de onderzoeken die stellen dat we rijker worden van rokers ben ik nog nooit tegen gekomen.
Lekker op tijd Hans, onze kinderen worden al 70 jaar vergast door die vieze vuile autorijders, de longen zijn vergiftigt voor het leven.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Autorijder wordt ook aan alle kanten aangepakt. Moet straks verplicht allemaal elektrisch, al stelt Kamp het met tien jaar uit. Bovendien is het verhaal uit de OP nog geen beleid. Je post klopt aantoonbaar niet.
Als vervuiling nou gewoon belast wordt en dit in binnensteden gewoon een flinke multiplier krijgt, dan verplaatsen de vervuilende auto's zich naar de plekken waar het toch geen flikker boeit dat ze vervuilend zijn en dan verplaatsen de schone auto's zich naar de plaatsen waar veel mensen baat hebben aan schone lucht.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:29 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Autorijder wordt ook aan alle kanten aangepakt. Moet straks verplicht allemaal elektrisch, al stelt Kamp het met tien jaar uit. Bovendien is het verhaal uit de OP nog geen beleid. Je post klopt aantoonbaar niet.
De zorgkosten over een mensenleven van een roker of de zorgkosten per roker per jaar?quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het RIVM heeft dat onderzocht, alleen zijn die geen onderdeel van een lobby. Dat ging overigens alleen over de zorgkosten, accijns, pensioen, AOW-premie e.d. werden niet meegerekend.
Je manipuleert als je een momentopname van de kosten maakt.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
De zorgkosten over een mensenleven van een roker of de zorgkosten per roker per jaar?
De uitkomst van een onderzoek kan echt flink gemanipuleerd worden.
Jij bent wel echt zuur zeg.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:34 schreef Joezi het volgende:
[..]
Lekker op tijd Hans, onze kinderen worden al 70 jaar vergast door die vieze vuile autorijders, de longen zijn vergiftigt voor het leven.
Steek een auto in de fik
Sla de bestuurder op zijn mik
Ik haat ze.
Inderdaad, zoals dit onderzoek, waar ze de kosten meetellen van de waarde van verloren levensjaren en het verlies van kwaliteit van leven..quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
De zorgkosten over een mensenleven van een roker of de zorgkosten per roker per jaar?
De uitkomst van een onderzoek kan echt flink gemanipuleerd worden.
Zwarte handel zie ik wel nog meer stijgen ja. Ik betaal 2 euro per pakje hiero onder den toonbank. Elke stad kent wel zn winkeltje.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:44 schreef Jazzpert het volgende:
Binnenkort dus winstgevender om mijn wietplanten weg te doen en dan maar tabaksplanten neer te zetten.
Verbod op middelen werkt niet. Heeft nooit gewerkt. Zeker niet op producten die onder gewone commoditeiten vallen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 11:52 schreef erodome het volgende:
Dom gedoe dit. Als ze werkelijk zo begaan zijn met mensen, echt zo graag willen dat iedereen stopt dan zouden ze gewoon de verkoop van peuken moeten verbieden.
Klaar is het dan voor verreweg de meeste mensen.
Dat domme getreiter, geld uit de zak klopperij slaat nergens op. Het is alleen maar wat schijnheilig gewauwel.
Of mensen doen weer gewoon leven en laten leven en stoppen met al die stomme verboden en misgunnerij. We maken ons eigen land beetje bij beetje kapot.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:19 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar waarom zou je je daarin beperken tot rokers? Neem dan meteen de algehele Nederlandse gezondheidszorg op de schop en laat mensen met een beperkte gezondheid het geld (letterlijk?) ophoesten.
Hahaha, jezus... Paternalisme gaat wel ver op die manier, ja het kan... Maar inderdaad dat zijn bedragen die puur en alleen opgehangen worden door een overheid die kosten hangt aan de vrijheid van burgers om te doen wat ze zelf willen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:41 schreef snakelady het volgende:
[..]
Inderdaad, zoals dit onderzoek, waar ze de kosten meetellen van de waarde van verloren levensjaren en het verlies van kwaliteit van leven..![]()
Wat dan ook meteen de grootste kosten zijn, een fictief bedrag voor de levensjaren die je niet hebt geleefd.
http://fd.nl/economie-pol(...)im-20-mrd-tot-40-mrd
Onder de aanname dat de consument rationele afwegingen maakt dan is de toegevoegde waarde van wel roken, ten alle tijden, hoger dan de kosten aan verlies van levensjaren / kwaliteit van leven.quote:De kosten worden voor het grootste deel veroorzaakt door de waarde van verloren levensjaren en het verlies van kwaliteit van leven.
Ik denk niet dat ze het optimum al bereikt hebben qua maximaal accijns ophalen / maximaal mensen laten stoppen met roken. Voordat mensen dus de grens oversteken voor tabak zullen de prijzen eerst nog wel wat meer moeten stijgen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:51 schreef Atak het volgende:
Terecht.
Als dat gebeurt dan stop ik waarschijnlijk met roken. Op het moment heb ik gewoon niet genoeg prikkels om te stoppen.
Maar als ze de prijzen omhoog halen dan gaat het volk waarschijnlijk massaal naar Duitsland en België om tabak te halen.
Maar dat laatste is erg lastig aan te tonen, stel voor iemand rookt en krijgt longkanker, er is niet te bewijzen dat die longkanker veroorzaakt is door het roken, er zijn immers ook mensen die niet roken en longkanker krijgen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hahaha, jezus... Paternalisme gaat wel ver op die manier, ja het kan... Maar inderdaad dat zijn bedragen die puur en alleen opgehangen worden door een overheid die kosten hangt aan de vrijheid van burgers om te doen wat ze zelf willen.
Ik wil het bedrag weten dat het de maatschappij gewoon feitelijk kost. Of je dan paternalistisch wilt zijn is het 2e.... Daar valt nog over te praten, wat ik niet vind kunnen is dat mensen niet betalen voor de kosten die ze zelf maken.
Dat sowieso. Vandaar dus mijn vraagquote:Op donderdag 9 juni 2016 12:46 schreef Redbullkid het volgende:
[..]
Of mensen doen weer gewoon leven en laten leven en stoppen met al die stomme verboden en misgunnerij. We maken ons eigen land beetje bij beetje kapot.
Ik denk dat in de huidige samenleving wat paternalisme voor de onderlaag geen kwaad zou kunnen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:51 schreef ludovico het volgende:
Onder de aanname dat de consument rationele afwegingen maakt dan is de toegevoegde waarde van wel roken, ten alle tijden, hoger dan de kosten aan verlies van levensjaren / kwaliteit van leven.
Dus door deze subjectieve kosten mee te nemen zeg je eigenlijk al direct dat mensen niet rationeel kunnen nadenken en dat je een paternalistische rol zou moeten aannemen als overheid.
Mensen zijn ook niet rationeel. Dat is de reden dat economie lastig te voorspellen is.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:51 schreef ludovico het volgende:
[..]
Onder de aanname dat de consument rationele afwegingen maakt dan is de toegevoegde waarde van wel roken, ten alle tijden, hoger dan de kosten aan verlies van levensjaren / kwaliteit van leven.
Dus door deze subjectieve kosten mee te nemen zeg je eigenlijk al direct dat mensen niet rationeel kunnen nadenken en dat je een paternalistische rol zou moeten aannemen als overheid.
Dit soort dingen zijn allemaal econometrisch te berekenen, ja soms ligt het niet alleen aan roken dat iemand vaker ziek is maar correleert roken bijvoorbeeld ook met een ongezonde levensstijl. Als je dus alle kosten die rokers extra maken puur en alleen zou willen belasten via accijns op tabak dan komen de kosten van roken wel redelijk op het bordje van het persoon dat de kosten maakt... Echter betaalt de roker die verder gezond leeft dan weer teveel en de roker die ongezond leeft te weinig.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:53 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar dat laatste is erg lastig aan te tonen, stel voor iemand rookt en krijgt longkanker, er is niet te bewijzen dat die longkanker veroorzaakt is door het roken, er zijn immers ook mensen die niet roken en longkanker krijgen.
Daarnaast zijn er zoveel medische zaken die veroorzaakt kunnen worden door een bepaalde levensstijl, leverproblemen door alcohol, hartproblemen door overgewicht maar ook bv blessures door sporten, of zelfs breuken door fietsen, een kind met een handicap als gevolg van zwangerschap.
Waar leg je de grens van wat eigen oorzaak is en wat niet? En wil je echt in een maatschappij leven die levens zo op de weegschaal legt?
Rationaliteit heeft sowieso weinig te maken met dit onderwerp.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:57 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Mensen zijn ook niet rationeel. Dat is de reden dat economie lastig te voorspellen is.
Een westerse levenstijl erop nahouden en hierdoor dus veel CO2 en CH4 de atmosfeer in pompen dat staat geheel bovenaan. Autorijden en fijnstof in de steden veroorzaken. Onze productie uitbesteed hebben naar azie waar millieu en arbo maatregelen niet genomen worden zolang wij maar goedkope kleding en electronica kunnen kopen en ze de vervuiling daar doen en hierdoor grote groepen van de bevolking aldaar door onze consumptiedrang vergiftigd worden, of flinke arbeidsongelukken krijgen zonder sociaal vangnet.quote:Op donderdag 9 juni 2016 08:28 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Als we alles gaan opnoemen wat ongezond voor je is wat iemand anders doet, zijn we een stuk sneller klaar. Roken staat dan bovenaan. Niet zo raar dat je dat dus wilt ontmoedigen.
Klopt, het is immers een verslaving waar rationele mensen niet aan zouden beginnen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:58 schreef ems. het volgende:
[..]
Rationaliteit heeft sowieso weinig te maken met dit onderwerp.
Dat maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat men heel goed op de hoogte is van dat roken ongezond is. Je kan niet stellen dat een rationeel persoon per definitie alleen gezonde dingen doet of tot zich neemt.quote:
Dat is dus niet waar, paternalisme en rationaliteit zijn 1 op 1 met elkaar verbonden. Een drijfsfeer van accijns op tabak is onder andere paternalisme.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:58 schreef ems. het volgende:
[..]
Rationaliteit heeft sowieso weinig te maken met dit onderwerp.
Als ik lekker op een terrasje zit te eten, is het niet mijn eigen keuze om in de stank van iemand anders te zitten. Dat wordt bepaald door de persoon die zo nodig een cigaret moet opsteken...quote:Op donderdag 9 juni 2016 07:31 schreef karr-1 het volgende:
Ik zie dat wel verbeteren als die landen welvarender worden.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een westerse levenstijl erop nahouden en hierdoor dus veel CO2 en CH4 de atmosfeer in pompen dat staat geheel bovenaan. Autorijden en fijnstof in de steden veroorzaken. Onze productie uitbesteed hebben naar azie waar millieu en arbo maatregelen niet genomen worden zolang wij maar goedkope kleding en electronica kunnen kopen en ze de vervuiling daar doen en hierdoor grote groepen van de bevolking aldaar door onze consumptiedrang vergiftigd worden, of flinke arbeidsongelukken krijgen zonder sociaal vangnet.
Sigaret, met de S knuppelquote:Op donderdag 9 juni 2016 13:04 schreef Wootism het volgende:
[..]
Als ik lekker op een terrasje zit te eten, is het niet mijn eigen keuze om in de stank van iemand anders te zitten. Dat wordt bepaald door de persoon die zo nodig een cigaret moet opsteken...
Benzine en tabak is al goedkoper in Duitsland. Ik zit op 20km van de Duitse grens en soms ga ik de grens over en haal ik lekker goedkoop brandstof en sigaretten.quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ze het optimum al bereikt hebben qua maximaal accijns ophalen / maximaal mensen laten stoppen met roken. Voordat mensen dus de grens oversteken voor tabak zullen de prijzen eerst nog wel wat meer moeten stijgen.
Als je dat zo storend vindt zou je natuurlijk op een ander terrasje of binnen kunnen gaan zitten.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:04 schreef Wootism het volgende:
[..]
Als ik lekker op een terrasje zit te eten, is het niet mijn eigen keuze om in de stank van iemand anders te zitten. Dat wordt bepaald door de persoon die zo nodig een cigaret moet opsteken...
Laat em lekker Engelands praten.quote:
Dat maakt in mijn ogen best wel veel uit, want verslaving maakt het onmogelijk om nog ongehinderd rationele keuzes te maken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:01 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat men heel goed op de hoogte is van dat roken ongezond is. Je kan niet stellen dat een rationeel persoon per definitie alleen gezonde dingen doet of tot zich neemt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn spelling is verneukt door het vele Engels dat ik dagelijks schrijf.quote:
Eenieders vrijheid heeft tot natuurlijke grenzen de vrijheid der anderen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:05 schreef ems. het volgende:
[..]
Als je dat zo storend vindt zou je natuurlijk op een ander terrasje of binnen kunnen gaan zitten.
Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:05 schreef ems. het volgende:
[..]
Als je dat zo storend vindt zou je natuurlijk op een ander terrasje of binnen kunnen gaan zitten.
En dat dan alleen voor rokers, niet voor mijn andere voorbeelden?quote:Op donderdag 9 juni 2016 12:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit soort dingen zijn allemaal econometrisch te berekenen, ja soms ligt het niet alleen aan roken dat iemand vaker ziek is maar correleert roken bijvoorbeeld ook met een ongezonde levensstijl. Als je dus alle kosten die rokers extra maken puur en alleen zou willen belasten via accijns op tabak dan komen de kosten van roken wel redelijk op het bordje van het persoon dat de kosten maakt... Echter betaalt de roker die verder gezond leeft dan weer teveel en de roker die ongezond leeft te weinig.
Hoe dan ook, ik ben van mening dat de kosten zoveel mogelijk betaalt moeten worden door degene die de kosten maakt. Als uit de statistieken blijkt dat de gemiddelde roker gewoon meer kosten maakt dan vind ik dat de gemiddelde roker daarvoor moet opdraaien en niet de gehele samenleving, ook al zou het terecht zijn dat de ene roker meer betaalt dan de ander.
Ja ik wil in zo een samenleving leven omdat ik niet wil betalen voor het gedrag van een ander.
Belastingontwijking als een echte multinational, bravo mijn jong.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:05 schreef Atak het volgende:
[..]
Benzine en tabak is al goedkoper in Duitsland. Ik zit op 20km van de Duitse grens en soms ga ik de grens over en haal ik lekker goedkoop brandstof en sigaretten.
De correlatie voor rokers is heel sterk. Bij fietsers zou het ook kunnen dat zij vaker botten breken, alleen zal de uitkomst totaal niet statistisch significant zijn. Je kunt dan met nauwelijks zekerheid zeggen dat fietsen leidt tot vaker een gebroken been (ook al hebben fietsers vaker gebroken benen in een land)quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:08 schreef snakelady het volgende:
[..]
En dat dan alleen voor rokers, niet voor mijn andere voorbeelden?
Waarom? Omdat jij van mening bent dat niet roken 'rationeel' is?quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:06 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Dat maakt in mijn ogen best wel veel uit, want verslaving maakt het onmogelijk om nog ongehinderd rationele keuzes te maken.
Als de restauranthouder in kwestie beslist dat rokers niet op zijn terras mogen roken lijkt dat me the way to go.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Eenieders vrijheid heeft tot natuurlijke grenzen de vrijheid der anderen.
Als de meerderheid beslist dat rokers moeten opbokken dan lijkt mij dat the way to go.
Waarom? Als roken specifiek is toegestaan op dat terras dan lijkt het me wat vreemd om daar te gaan zitten en dan moeilijk te doen over dat iemand een peuk aansteekt.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:07 schreef Wootism het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.
Heeft te maken met uitstoot, opzicht wordt dat indirect belast d.m.v. accijns op brandstoffen maar als je het mij vraagt zou je daar verder in moeten gaan door dichtbevolkte gebieden duurder te maken voor schadelijke uitstoot. Daar heb je dan alleen wel kilometerkastjes voor nodig enzo. (ja of je verbiedt een oldtimer maar dat is niet erg doelmatig)quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:08 schreef snakelady het volgende:
Uit een Amerikaans onderzoek is bijvoorbeeld ook gebleken dat mensen in steden een veel hogere kans hebben op longkanker dan op het platteland, ondanks dat er in verhouding op het platteland veel meer gerookt wordt.
Zoals ik al schreef, uit een Amerikaans onderzoek is bijvoorbeeld ook gebleken dat mensen in steden een veel hogere kans hebben op longkanker dan op het platteland, ondanks dat er in verhouding op het platteland veel meer gerookt wordt.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
De correlatie voor rokers is heel sterk. Bij fietsers zou het ook kunnen dat zij vaker botten breken, alleen zal de uitkomst totaal niet statistisch significant zijn. Je kunt dan met nauwelijks zekerheid zeggen dat fietsen leidt tot vaker een gebroken been (ook al hebben fietsers vaker gebroken benen in een land)
Dus je doet statistisch onderzoek en je zorgt ervoor dat je antwoorden wel statistisch significant zijn. Als alcohol zo duidelijk allerlei kosten met zich meebrengt en die dus met vrij grote zekerheid te herleiden zijn op een individu dat drinkt dan ja, laat die accijns maar compenseren voor dat gedrag.
Daarom wordt het ook tijd dat het verboden wordt op het terras. En dat zal ook niet lang meer durenquote:Op donderdag 9 juni 2016 13:12 schreef ems. het volgende:
Waarom? Als roken specifiek is toegestaan op dat terras dan lijkt het me wat vreemd om daar te gaan zitten en dan moeilijk te doen over dat iemand een peuk aansteekt.
quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:15 schreef snakelady het volgende:
[..]
Zoals ik al schreef, uit een Amerikaans onderzoek is bijvoorbeeld ook gebleken dat mensen in steden een veel hogere kans hebben op longkanker dan op het platteland, ondanks dat er in verhouding op het platteland veel meer gerookt wordt.
Dus mensen die in een stad wonen ook hoger belasten?
Maar velen die in een stad wonen rijden zelf niet eens auto, toch hebben die mensen ook meer kans om ziek te worden, omdat ze de keuze hebben gemaakt om in een dichtbevolkte stad te gaan wonen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Heeft te maken met uitstoot, opzicht wordt dat indirect belast d.m.v. accijns op brandstoffen maar als je het mij vraagt zou je daar verder in moeten gaan door dichtbevolkte gebieden duurder te maken voor schadelijke uitstoot. Daar heb je dan alleen wel kilometerkastjes voor nodig enzo. (ja of je verbiedt een oldtimer maar dat is niet erg doelmatig)
Hmm, mij niet, want de ergernis van 5/6 dus 83% is misschien voor 1/6 niet hoog genoeg om zich er echt iets van aan te trekken. Maar het is niet 1 persoon dat er last van heeft maar het zijn er 5. Dus eigenlijk zou je de persoonlijke hinder van mensen die niet houden van roken moeten optellen.. Op dat moment denk je misschien dat er meer hinder wordt veroorzaakt dan dat het genot oplevert ook al zou de uitkomst van jouw voorgestelde systeem ervoor zorgen dat je overal mag roken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:12 schreef ems. het volgende:
Als de restauranthouder in kwestie beslist dat rokers niet op zijn terras mogen roken lijkt dat me the way to go.
Hopelijk zal de betutteling niet tot dergelijke extreme maatregelen doorslaan. Met oog op de neerwaartse spiraal waar we ons in bevinden zou je helaas weleens gelijk kunnen hebben.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:15 schreef Wootism het volgende:
[..]
Daarom wordt het ook tijd dat het verboden wordt op het terras. En dat zal ook niet lang meer duren
Als ik het goed begrijp is roken tamelijk populair en van deze tijd.quote:Op een gegeven moment zal roken uitgebannen worden, net zoals in New York. Omdat het gewoon niet meer van deze tijd is.
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf over wat voor personen je het hebt. Als de bezoekers zoals jij zeggen inderdaad zo massaal wensen voor een rookvrij terras blijft het opmerkelijk dat de restauranthouders daar zo weinig mee doen. Misschien valt het allemaal nogal mee?quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hmm, mij niet, want de ergernis van 5/6 dus 83% is misschien voor 1/6 niet hoog genoeg om zich er echt iets van aan te trekken. Maar het is niet 1 persoon dat er last van heeft maar het zijn er 5.
Egoïst, iedereen moet rekening houden met Wootism maar rekening houden met een ander is er niet bij. Ik zie het al voor me, met je dieselauto naar de binnenstad rijden en op het terras gaan zeiken dat je last hebt van rook.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:15 schreef Wootism het volgende:
[..]
Daarom wordt het ook tijd dat het verboden wordt op het terras. En dat zal ook niet lang meer duren
Op een gegeven moment zal roken uitgebannen worden, net zoals in New York. Omdat het gewoon niet meer van deze tijd is.
Hoe is dat belastingontwijking als ik in het buitenland goederen koop? Dan is handel ook belastingontwijking en dan kunnen we ons handelslandje opdoeken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Belastingontwijking als een echte multinational, bravo mijn jong.
Mijn comment stelen.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:10 schreef BarryOSeven het volgende:
Kneuzenkermis hierGelukkig ligt Duitsland op 10 minuten. Even een volle tank erbij en de randstad kan er voor compenseren.
Is geen betutteling.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:18 schreef ems. het volgende:
[..]
Hopelijk zal de betutteling niet tot dergelijke extreme maatregelen doorslaan. Met oog op de neerwaartse spiraal waar we ons in bevinden zou je helaas weleens gelijk kunnen hebben.
[..]
Als ik het goed begrijp is roken tamelijk populair en van deze tijd.
Dat er niet geklaagd wordt betekent natuurlijk niet dat iedereen er bij staat te juichen. Niet klagen is niet het allemaal wel prima vinden.quote:Op donderdag 9 juni 2016 13:18 schreef ems. het volgende:
[..]
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf over wat voor personen je het hebt. Als de bezoekers zoals jij zeggen inderdaad zo massaal wensen voor een rookvrij terras blijft het opmerkelijk dat de restauranthouders daar zo weinig mee doen. Misschien valt het allemaal nogal mee?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |