Het heeft dan alleen niets meer met de oorsprong van de traditie te maken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:32 schreef agter het volgende:
[..]
Nou, het kinderfeest kan heel goed voort blijven bestaan met pieten in andere kleuren.
Ik zie dat niet echt als een bedreiging.
Daarom, de kinderen maakt het allemaal geen ene moer uit welke kleur Piet heeftquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:34 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat kan, maar het is en blijft een Kinderfeestje
We gaan alleen nog kerst vierenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het heeft dan alleen niets meer met de oorsprong van de traditie te maken.
Schaf het hele Sinterklaasfeest uit respect voor de traditionelen dan helemaal af en verzin een nieuw multicultureel feest met allerlei bonte kleuren. Vier het desnoods op 6 december maar noem het dan geen Sinterklaas.
Exact. Dus hij kan gewoon zwart blijven.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Daarom, de kinderen maakt het allemaal geen ene moer uit welke kleur Piet heeft
Als je de achtergrond kent kan je niet anders erkennen dan dat de basis van de huidige Piet wel degelijk afstamt van een racistische karikatuur (itt tot de Duitse voorbeelden die trouw zijn gebleven aan de Germaanse zwarte man).quote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:59 schreef luxerobots het volgende:
Zouden de achtergrond moeten kennen, die niet racistisch is, het is een hoop gezeik om niets.
Met of zonder boom?quote:
Want kinderen denken nu aan de strijd tussen goed en kwaad, en dat is de essentie van het kinderfeest volgens jou?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het heeft dan alleen niets meer met de oorsprong van de traditie te maken.
Schaf het hele Sinterklaasfeest uit respect voor de traditionelen dan helemaal af en verzin een nieuw multicultureel feest met allerlei bonte kleuren. Vier het desnoods op 6 december maar noem het dan geen Sinterklaas.
Nee ook kinderen kunnen pestenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:37 schreef Montagui het volgende:
[..]
Exact. Dus hij kan gewoon zwart blijven.
Daarom. Waarom een traditie anders maken omdat een stel 'volwassen' mensen dat zonodig wil.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Daarom, de kinderen maakt het allemaal geen ene moer uit welke kleur Piet heeft
Plus de associatie met slavernij.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:37 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Als je de achtergrond kent kan je niet anders erkennen dan dat de basis van de huidige Piet wel degelijk afstamt van een racistische karikatuur (itt tot de Duitse voorbeelden die trouw zijn gebleven aan de Germaanse zwarte man).
Dat de hele intentie en connotatie van vandaag de dag daar niet meer op aansluit maakt het de geschiedenis niet ongedaan.
Verander dat alles aan Zwarte Piet dan, laat hem meer lijken op de Germaans zwarte man, maar ik heb het gevoel dat het met name om de kleur zwart gaat. Of denk je dat de anti-Pieten het er dan wel mee eens kunnen zijn? De zwarte germaan? Of is het dan ook weer een neger, een blackface (in de negatieve betekenis)?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:37 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Als je de achtergrond kent kan je niet anders erkennen dan dat de basis van de huidige Piet wel degelijk afstamt van een racistische karikatuur (itt tot de Duitse voorbeelden die trouw zijn gebleven aan de Germaanse zwarte man).
Dat de hele intentie en connotatie van vandaag de dag daar niet meer op aansluit maakt het de geschiedenis niet ongedaan.
Kijken naar het verledenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:40 schreef agter het volgende:
[..]
Plus de associatie met slavernij.
Want dat ligt er duimenbreed dik bovenop.
Pietje, heet hij. Volgens m'n dochter.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:38 schreef aloa het volgende:
[..]
Daarom. Waarom een traditie anders maken omdat een stel 'volwassen' mensen dat zonodig wil.
Zwarte piet is zwart....heeft niks te maken met racisme
Zwarte piet is geel![]()
Kinderen denken alleen maar aan kadootjes. Wie denk je dat tradities beginnen, kinderen of volwassenen?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:38 schreef agter het volgende:
[..]
Want kinderen denken nu aan de strijd tussen goed en kwaad, en dat is de essentie van het kinderfeest volgens jou?
Dat idd...alsof een kind aan racisme etc etc denkt.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Kinderen denken alleen maar aan kadootjes. Wie denk je dat tradities beginnen, kinderen of volwassenen?
Dus om het een kinderfeest te laten blijven, is de kleur niet zo belangrijk.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Kinderen denken alleen maar aan kadootjes. Wie denk je dat tradities beginnen, kinderen of volwassenen?
Sinterklaas in andere landen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef Childofthe90s het volgende:
Als je in Nederland Sinterklaas niet mag vieren, waar ga je dan heen?
quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef agter het volgende:
Overigens verbaast het mij dat er geen discussie is waarom Sinterklaas altijd wit is.
Zwarte piet is niet geel, rood of groen tochquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:43 schreef agter het volgende:
[..]
Dus om het een kinderfeest te laten blijven, is de kleur niet zo belangrijk.
Noem het dan geen Sinterklaasfeest meer. Of hoeft er geen respect/empathie te zijn voor traditionelen?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:43 schreef agter het volgende:
[..]
Dus om het een kinderfeest te laten blijven, is de kleur niet zo belangrijk.
Binnenkort welquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:44 schreef aloa het volgende:
[..]
Zwarte piet is niet geel, rood of groen toch
Ik heb geen dubbelpaspoort, maar België is inderdaad een optie.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:44 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Sinterklaas in andere landen.
Of in Suriname en de Nederlandse Antillen. Spannende vice versa discussie lijkt me dit.
[..]
Je kunt zelf toch een topic openenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:46 schreef Szikha2 het volgende:
Zondag was herdenking van de slag om Verdun 100 jaar geleden. Met Merkel , wat nieuw was dat er duitse soldaten aanwezig waren en de frans-duitse brigada ( maar eentje in europa)
Prachtige herdenking met duitse en franse jongeren.
Geen nieuws op FOK!forum ?!
We gaan kleur bekennenquote:
blauw bij jongensquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:47 schreef Kijkertje het volgende:
Ik ben benieuwd welke kleur dan het populairst wordt onder de de kindertjesZou het roze worden bij de meisjes?
Ja. Natuurlijk.quote:
Prima, dat mag ookquote:
Ja. Het is heel jammer.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:52 schreef aloa het volgende:
Het is wel jammer dat een traditie waarmee nooit wat aan de hand was nu helaas als racistisch feest wordt gezien. Dieptriest
Wellesquote:
In veel landen wordt Sinterklaas gevierd.quote:
teveel naar het verleden kijken is ook niet goed.quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:02 schreef agter het volgende:
[..]
In veel landen wordt Sinterklaas gevierd.
Maar een eendimensionale zwarte piet kennen ze daar niet.
Het is dus niet noodzakelijk voor dit kinderfeest.
Tevens zegt het wel wat over NL.
Tijd om ons verleden eens onder ogen te zien.
Ik zeg welterusten.
Slaap lekkerquote:Op woensdag 1 juni 2016 00:02 schreef agter het volgende:
[..]
In veel landen wordt Sinterklaas gevierd.
Maar een eendimensionale zwarte piet kennen ze daar niet.
Het is dus niet noodzakelijk voor dit kinderfeest.
Tevens zegt het wel wat over NL.
Tijd om ons verleden eens onder ogen te zien.
Ik zeg welterusten.
Ik ben niet geïnteresseerd in de eisen van activisten en wat hun einddoel is. Er zit een kern van waarheid in hun oppositie tegen de huidige figuur. Jouw voorgestelde versie zou het fundament van hun protest succesvol ondermijnen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:41 schreef Montagui het volgende:
Verander dat alles aan Zwarte Piet dan, laat hem meer lijken op de Germaans zwarte man, maar ik heb het gevoel dat het met name om de kleur zwart gaat. Of denk je dat de anti-Pieten het er dan wel mee eens kunnen zijn? De zwarte germaan? Of is het dan ook weer een neger, een blackface (in de negatieve betekenis)?
je hoeft het niet te vieren idd.quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:11 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik ben niet geïnteresseerd in de eisen van activisten en wat hun einddoel is. Er zit een kern van waarheid in hun oppositie tegen de huidige figuur. Jouw voorgestelde versie zou het fundament van hun protest succesvol ondermijnen.
Dat ook! Maar gelukkig mag dat in Nederlandquote:Op woensdag 1 juni 2016 00:30 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Zo hoef je ook niet te reageren als je niets zinnigs weet te melden.
Je begrijpt dat sommige geen keuze hadden om hier te gaan wonen?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ook dat is voor mij geen morele plicht. Ik ben in het dagelijkse leven bijna altijd aardig tegen iedereen, omdat vrijwel iedereen aardig tegen mij is. En zelfs mensen die niet aardig zijn, geef ik een tweede kans.
Maar deze kwestie omtrent Zwarte Piet is gewoon zeer matig. Zwarte Piet is een traditie in Nederland, de mensen die hier kritiek op hebben zijn hier later gaan wonen. Zouden de achtergrond moeten kennen, die niet racistisch is, het is een hoop gezeik om niets.
De strategie is om zo veel mogelijk te stampvoeten en te roepen dat de Nederlander slecht is. Het interesseert me geen zak als zulke mensen gekwetst zijn, en dat zijn ze vrij vaak.
Zwarte Piet is geen imitatie van een neger. Blanken kunnen best negers imiteren, dat ziet er gewoonlijk heel anders uit.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vele donkere mensen vinden het niet leuk dat zij geïmiteerd worden . Dat is genoeg reden om het niet meer te doen. Jammer dat zovelen daar schijt aan hebben en die gevoelens negeren.
Dát is de echte discriminatie .
Kinderen zelf willen vooral kadootjes en snoepjes en wat straattheater en een plot op tv.
Maar ze willen niet persé een donkergeschminkte Piet. Dat is de fixatie van de volwassenen.
Waarom is hij nu dan bruin? Op tv tenminste.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:29 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet is zwart om een cultuur historische reden, niet omdat hij op een neger moet lijken.
Niet iedereen die zich zwart schminkt moet een neger voorstellen, net als dat niet iedereen die zich wit schminkt een blanke moet voorstellen.
Ik erken ieders interpretatie van Zwarte Piet, maar wat zou men aan Zwarte Piet moeten veranderen opdat de gekwetsten zich niet meer gekwetst voelen? 1 regel, de kleur zwart is de enige voorwaarde (op grond van de cultuur historie) die niet veranderd mag worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |