Met allerlei kleurenpieten verandert dat toch niet? Zwarte pieten blijven bestaan, alleen minder in aantal.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:29 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet is zwart om een cultuur historische reden, niet omdat hij op een neger moet lijken.
Niet iedereen die zich zwart schminkt moet een neger voorstellen, net als dat niet iedereen die zich wit schminkt een blanke moet voorstellen.
Ik erken ieders interpretatie van Zwarte Piet, maar wat zou men aan Zwarte Piet moeten veranderen opdat de gekwetsten zich niet meer gekwetst voelen? 1 regel, de kleur zwart is de enige voorwaarde (op grond van de cultuur historie) die niet veranderd mag worden.
In een licht/donker, wit/zwart, goed/slecht traditie hebben andere kleuren niets te zoeken. Zij doen afbreuk.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:32 schreef Homey het volgende:
[..]
Met allerlei kleurenpieten verandert dat toch niet? Zwarte pieten blijven bestaan, alleen minder in aantal.
Welnee, waarom zou dat afbreuk doenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:34 schreef Montagui het volgende:
[..]
In een licht/donker, wit/zwart, goed/slecht traditie hebben andere kleuren niets te zoeken. Zij doen afbreuk.
Het niet willen begrijpen/inzien waarom Zwarte Piet zwart moet blijven is bij jou net zo'n probleem als de beschuldiging aan de pro-Pieten dat zij niet kunnen inzien dat Zwarte Piet racistisch is.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:38 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Welnee, waarom zou dat afbreuk doenHet hele feestje is al lang niet meer wat het geweest is. Dat zie je ook niet als afbreuk blijkbaar.
Die cultuurhistorische reden is dat de schrijver Schenkman een donkere knecht heeft gegeven aan de Sint. In de eerste tekeningen bij zijn boekjes was hij al een neger. Kennelijk was dat zijn bedoeling ook.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:29 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet is zwart om een cultuur historische reden, niet omdat hij op een neger moet lijken.
Van mij mag Zwarte Piet ook gewoon blijven, maar dan aangevuld met allerlei andere kleurtjes. Voor elk wat wilsquote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:44 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het niet willen begrijpen/inzien waarom Zwarte Piet zwart moet blijven is bij jou net zo'n probleem als de beschuldiging aan de pro-Pieten dat zij niet kunnen inzien dat Zwarte Piet racistisch is.
Ik erken dat er mensen zijn die Zwarte Piet als racistisch interpreteren. Ben het er niet mee eens. Kan jij ook erkennen dat er een valide interpretatie is dat Zwarte Piet zwart moet blijven?
Daarbij, ik pleit al een tijdje voor terugkeer naar een gitzwarte Zwarte Piet die wat minder lollig is.
Nee, 'mijn' cultuur historische reden gaat veel verder terug dan Schenkman. Schenkman was een 'gezichtgever'. Dat hij de zwarte sidekick van de Sint misschien afleidde van een neger kan een teken des tijds dingetje zijn. Daarbij zag Schenkman hem niet eens als een slaaf, minstens de Sint's gelijke gelet op de tekening van Zwarte Piet op een paard, net als de Sint.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die cultuurhistorische reden is dat de schrijver Schenkman een donkere knecht heeft gegeven aan de Sint. In de eerste tekeningen was hij al een neger. Kennelijk was dat de bedoeling ook.
Je kunt wel denken dat Schenkman de knecht modelleerde met als basis Knecht Ruprecht ( Duitsland) en de bosduivel Krampus (Oostenrijk) . Maar voor Schenkman uit Amsterdam zijn verhalen schreef was er al een karakter Piet-me-knecht in Amsterdam gespeeld. Hij was ook echt een donkere man. Dit was op een sinterklaasfeestje van een rijke familie.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:50 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, 'mijn' cultuur historische reden gaat veel verder terug dan Schenkman. Schenkman was een 'gezichtgever'. Dat hij de zwarte sidekick van de Sint misschien afleidde van een neger kan een teken des tijds dingetje zijn. Daarbij zag Schenkman hem niet eens als een slaaf, minstens de Sint's gelijke gelet op de tekening van Zwarte Piet op een paard, net als de Sint.
[ afbeelding ]
Ja, en? Van mij mag het karakter best aangepast worden zodat hij niet op een neger lijkt. Ik geef de zich gekwetst voelenden daarin alle vrijheid, op 1 cruciaal puntje na. Het karakter blijft zwart.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt wel denken dat Schenkman de knecht modelleerde met als basis Knecht Ruprecht ( Duitsland) en de bosduivel Krampus (Oostenrijk) . Maar voor Schenkman uit Amsterdam zijn verhalen schreef was er al een karakter Piet-me-knecht in Amsterdam gespeeld. Hij was ook echt een donkere man. Dit was op een sinterklaasfeestje van een rijke familie.
Drie modellen voor Schenkman ? Zou best alle 3 kunnen zijn . Maar Schenkman heeft toch zelf een negerkarakter gemaakt.
Vele donkere mensen vinden het niet leuk dat zij geïmiteerd worden . Dat is genoeg reden om het niet meer te doen. Jammer dat zovelen daar schijt aan hebben en die gevoelens negeren.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:10 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja, en? Van mij mag het karakter best aangepast worden zodat hij niet op een neger lijkt. Ik geef de zich gekwetst voelenden daarin alle vrijheid, op 1 cruciaal puntje na. Het karakter blijft zwart.
Maar dat zwart-wit denken is gewoon niet meer van deze tijd. Meerdere kleuren geven beter de huidige cultuur/moraal weer en dan kan je later trots aan je kleinkinderen vertellen dat jouw generatie een weloverwogen besluit heeft genomen. Zo schep je ook cultuurquote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:10 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja, en? Van mij mag het karakter best aangepast worden zodat hij niet op een neger lijkt. Ik geef de zich gekwetst voelenden daarin alle vrijheid, op 1 cruciaal puntje na. Het karakter blijft zwart.
Blijf het apart vinden dat een groot deel van de anti-Pieten zwarte schmink alleen maar kunnen linken aan negers.
Nee,joh. Als je tegen bent moet je er gewoon niks aan doen!quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:48 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Van mij mag Zwarte Piet ook gewoon blijven, maar dan aangevuld met allerlei andere kleurtjes. Voor elk wat wils
Hoe leg jij het zwart-zijn uit? Hij kwam door de schoorsteen wsl? Dat geloven kinderen ook allemaal terwijl dat helemaal niet kan. Er is vast wel iemand die daar een leuk verhaal bij kan bedenken. Tenslotte kon Schenkman dat ook.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:41 schreef Japepk het volgende:
Simpele vraag: hoe wil je verhaaltechnisch uitleggen dat er rode, groene, blauwe en weet-ik-veel watvoor pieten zijn?
Dat hebben ze een tijd terug toch bij het Sinterklaasjournaal gedaan, het schip vaarde/voer onder een regenboog door.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:41 schreef Japepk het volgende:
Simpele vraag: hoe wil je verhaaltechnisch uitleggen dat er rode, groene, blauwe en weet-ik-veel watvoor pieten zijn?
Je kan natuurlijk ook Sinterklaas zwart maken en alle Pieten wit. Scheelt een hoop schminkwerk ookquote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat hebben ze een tijd terug toch bij het Sinterklaasjournaal gedaan, het schip vaarde onder een regenboog door.
Maar Sint vind ik wel erg wit, dus ik heb liever een groene of paarse Sint. Ik wordt niet graag geïmiteerd als blanke. Die Sint geeft maar vanalles weg en loopt zo te pronken met zijn boot en personeel. Beledigend voor blanken, vind ik.
Wel leuk idd voor een keertje om te zien wie zich nu weer allemaal beledigd voelen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:47 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk ook Sinterklaas zwart maken en alle Pieten wit. Scheelt een hoop schminkwerk ook
Nee, dat is geen fixatie. Wat is er mis met traditie?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vele donkere mensen vinden het niet leuk dat zij geïmiteerd worden . Dat is genoeg reden om het niet meer te doen. Jammer dat zovelen daar schijt aan hebben en die gevoelens negeren.
Dát is de echte discriminatie .
Kinderen zelf willen vooral kadootjes en snoepjes en wat straattheater en een plot op tv.
Maar ze willen niet persé een donkergeschminkte Piet. Dat is de fixatie van de volwassenen.
Dat is het wel. Tradities zijn niet statisch, die veranderen constant.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, dat is geen fixatie. Wat is er mis met traditie?
Waarom is die interpretatie van de 'gekwetsten' belangrijker dan de mijne? Wat is er mis om hen te onderwijzen in de oorsprong van deze traditie. Dan kunnen ze inzien dat het van oorsprong niets van doen heeft met hun interpretatie. Haal de 'kwetsing' uit Zwarte Piet en laat hem traditioneel zwart.
Meerdere kleuren heeft niets met de oorsprong van deze traditie te maken. Wat is er mis met traditie? Tradities worden in de hele wereld in ere gehouden, waarom dan deze niet? Waarom moet deze traditie kapot?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maar dat zwart-wit denken is gewoon niet meer van deze tijd. Meerdere kleuren geven beter de huidige cultuur/moraal weer en dan kan je later trots aan je kleinkinderen vertellen dat jouw generatie een weloverwogen besluit heeft genomen. Zo schep je ook cultuur
Er gaat niets kapot, er verandert iets.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:08 schreef Montagui het volgende:
[..]
Meerdere kleuren heeft niets met de oorsprong van deze traditie te maken. Wat is er mis met traditie? Tradities worden in de hele wereld in ere gehouden, waarom dan deze niet? Waarom moet deze traditie kapot?
Als er iets mis is met een traditie dan is er iets mis.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, dat is geen fixatie. Wat is er mis met traditie?
Omdat jij een blank gezicht heb En niet geïmiteerd word met ZP .quote:Waarom is die interpretatie van de 'gekwetsten' belangrijker dan de mijne?
Leer de kindertjes dan ook dat vele donkere mensen ZP niet leuk vinden En waarom dat zo is en waarom veel mensen in Nederland daar schijt aan hebben.quote:Wat is er mis om hen te onderwijzen in de oorsprong van deze traditie. Dan kunnen ze inzien dat het van oorsprong niets van doen heeft met hun interpretatie. Haal de 'kwetsing' uit Zwarte Piet en laat hem traditioneel zwart.
Nogmaals. De traditie stamt van het aloude gevecht tussen licht en donker, zwart en wit, goed en kwaad etc. Dát is de betekenis van het zwart van Zwarte Piet. Een oertraditie.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:46 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Hoe leg jij het zwart-zijn uit? Hij kwam door de schoorsteen wsl? Dat geloven kinderen ook allemaal terwijl dat helemaal niet kan. Er is vast wel iemand die daar een leuk verhaal bij kan bedenken. Tenslotte kon Schenkman dat ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |