abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162654519
Zwarte Piet is zwart om een cultuur historische reden, niet omdat hij op een neger moet lijken.

Niet iedereen die zich zwart schminkt moet een neger voorstellen, net als dat niet iedereen die zich wit schminkt een blanke moet voorstellen.

Ik erken ieders interpretatie van Zwarte Piet, maar wat zou men aan Zwarte Piet moeten veranderen opdat de gekwetsten zich niet meer gekwetst voelen? 1 regel, de kleur zwart is de enige voorwaarde (op grond van de cultuur historie) die niet veranderd mag worden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_162654596
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 21:29 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet is zwart om een cultuur historische reden, niet omdat hij op een neger moet lijken.

Niet iedereen die zich zwart schminkt moet een neger voorstellen, net als dat niet iedereen die zich wit schminkt een blanke moet voorstellen.

Ik erken ieders interpretatie van Zwarte Piet, maar wat zou men aan Zwarte Piet moeten veranderen opdat de gekwetsten zich niet meer gekwetst voelen? 1 regel, de kleur zwart is de enige voorwaarde (op grond van de cultuur historie) die niet veranderd mag worden.
Met allerlei kleurenpieten verandert dat toch niet? Zwarte pieten blijven bestaan, alleen minder in aantal.
pi_162654684
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 21:32 schreef Homey het volgende:

[..]

Met allerlei kleurenpieten verandert dat toch niet? Zwarte pieten blijven bestaan, alleen minder in aantal.
In een licht/donker, wit/zwart, goed/slecht traditie hebben andere kleuren niets te zoeken. Zij doen afbreuk.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 21:38:51 #204
323401 Kijkertje
met filter
pi_162654873
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 21:34 schreef Montagui het volgende:

[..]

In een licht/donker, wit/zwart, goed/slecht traditie hebben andere kleuren niets te zoeken. Zij doen afbreuk.
Welnee, waarom zou dat afbreuk doen :? Het hele feestje is al lang niet meer wat het geweest is. Dat zie je ook niet als afbreuk blijkbaar.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_162655105
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 21:38 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Welnee, waarom zou dat afbreuk doen :? Het hele feestje is al lang niet meer wat het geweest is. Dat zie je ook niet als afbreuk blijkbaar.
Het niet willen begrijpen/inzien waarom Zwarte Piet zwart moet blijven is bij jou net zo'n probleem als de beschuldiging aan de pro-Pieten dat zij niet kunnen inzien dat Zwarte Piet racistisch is.

Ik erken dat er mensen zijn die Zwarte Piet als racistisch interpreteren. Ben het er niet mee eens. Kan jij ook erkennen dat er een valide interpretatie is dat Zwarte Piet zwart moet blijven?

Daarbij, ik pleit al een tijdje voor terugkeer naar een gitzwarte Zwarte Piet die wat minder lollig is.
pi_162655120
quote:

Die cultuurhistorische reden is dat de schrijver Schenkman een donkere knecht heeft gegeven aan de Sint. In de eerste tekeningen bij zijn boekjes was hij al een neger. Kennelijk was dat zijn bedoeling ook.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 21:48:56 #207
323401 Kijkertje
met filter
pi_162655240
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 21:44 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het niet willen begrijpen/inzien waarom Zwarte Piet zwart moet blijven is bij jou net zo'n probleem als de beschuldiging aan de pro-Pieten dat zij niet kunnen inzien dat Zwarte Piet racistisch is.

Ik erken dat er mensen zijn die Zwarte Piet als racistisch interpreteren. Ben het er niet mee eens. Kan jij ook erkennen dat er een valide interpretatie is dat Zwarte Piet zwart moet blijven?

Daarbij, ik pleit al een tijdje voor terugkeer naar een gitzwarte Zwarte Piet die wat minder lollig is.
Van mij mag Zwarte Piet ook gewoon blijven, maar dan aangevuld met allerlei andere kleurtjes. Voor elk wat wils *O*
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_162655285
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 21:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die cultuurhistorische reden is dat de schrijver Schenkman een donkere knecht heeft gegeven aan de Sint. In de eerste tekeningen was hij al een neger. Kennelijk was dat de bedoeling ook.
Nee, 'mijn' cultuur historische reden gaat veel verder terug dan Schenkman. Schenkman was een 'gezichtgever'. Dat hij de zwarte sidekick van de Sint misschien afleidde van een neger kan een teken des tijds dingetje zijn. Daarbij zag Schenkman hem niet eens als een slaaf, minstens de Sint's gelijke gelet op de tekening van Zwarte Piet op een paard, net als de Sint.

pi_162655510
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 21:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, 'mijn' cultuur historische reden gaat veel verder terug dan Schenkman. Schenkman was een 'gezichtgever'. Dat hij de zwarte sidekick van de Sint misschien afleidde van een neger kan een teken des tijds dingetje zijn. Daarbij zag Schenkman hem niet eens als een slaaf, minstens de Sint's gelijke gelet op de tekening van Zwarte Piet op een paard, net als de Sint.

[ afbeelding ]
Je kunt wel denken dat Schenkman de knecht modelleerde met als basis Knecht Ruprecht ( Duitsland) en de bosduivel Krampus (Oostenrijk) . Maar voor Schenkman uit Amsterdam zijn verhalen schreef was er al een karakter Piet-me-knecht in Amsterdam gespeeld. Hij was ook echt een donkere man. Dit was op een sinterklaasfeestje van een rijke familie.
Drie modellen voor Schenkman ? Zou best alle 3 kunnen zijn . Maar Schenkman heeft toch zelf een negerkarakter gemaakt.
pi_162655948
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 21:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je kunt wel denken dat Schenkman de knecht modelleerde met als basis Knecht Ruprecht ( Duitsland) en de bosduivel Krampus (Oostenrijk) . Maar voor Schenkman uit Amsterdam zijn verhalen schreef was er al een karakter Piet-me-knecht in Amsterdam gespeeld. Hij was ook echt een donkere man. Dit was op een sinterklaasfeestje van een rijke familie.
Drie modellen voor Schenkman ? Zou best alle 3 kunnen zijn . Maar Schenkman heeft toch zelf een negerkarakter gemaakt.
Ja, en? Van mij mag het karakter best aangepast worden zodat hij niet op een neger lijkt. Ik geef de zich gekwetst voelenden daarin alle vrijheid, op 1 cruciaal puntje na. Het karakter blijft zwart.

Blijf het apart vinden dat een groot deel van de anti-Pieten zwarte schmink alleen maar kunnen linken aan negers.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 22:11:21 #211
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_162655983
ik ben ook tegen zwarte piet, straks denken mensen nog dat ik een domme tokkie, racist of ultra-rechts ben, dat moeten we natuurlijk niet hebben :')
pi_162656830
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 22:10 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ja, en? Van mij mag het karakter best aangepast worden zodat hij niet op een neger lijkt. Ik geef de zich gekwetst voelenden daarin alle vrijheid, op 1 cruciaal puntje na. Het karakter blijft zwart.
Vele donkere mensen vinden het niet leuk dat zij geïmiteerd worden . Dat is genoeg reden om het niet meer te doen. Jammer dat zovelen daar schijt aan hebben en die gevoelens negeren.
Dát is de echte discriminatie .
Kinderen zelf willen vooral kadootjes en snoepjes en wat straattheater en een plot op tv.
Maar ze willen niet persé een donkergeschminkte Piet. Dat is de fixatie van de volwassenen.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 22:36:20 #213
323401 Kijkertje
met filter
pi_162656864
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 22:10 schreef Montagui het volgende:

[..]

Blijf het apart vinden dat een groot deel van de anti-Pieten zwarte schmink alleen maar kunnen linken aan negers.
Maar dat zwart-wit denken is gewoon niet meer van deze tijd. Meerdere kleuren geven beter de huidige cultuur/moraal weer en dan kan je later trots aan je kleinkinderen vertellen dat jouw generatie een weloverwogen besluit heeft genomen. Zo schep je ook cultuur :P
  dinsdag 31 mei 2016 @ 22:41:44 #214
436222 Japepk
Padvinder
pi_162657035
Simpele vraag: hoe wil je verhaaltechnisch uitleggen dat er rode, groene, blauwe en weet-ik-veel watvoor pieten zijn?
't Echte en 't ware!
pi_162657142
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 21:48 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Van mij mag Zwarte Piet ook gewoon blijven, maar dan aangevuld met allerlei andere kleurtjes. Voor elk wat wils *O*
Nee,joh. Als je tegen bent moet je er gewoon niks aan doen!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 22:46:30 #216
323401 Kijkertje
met filter
pi_162657191
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 22:41 schreef Japepk het volgende:
Simpele vraag: hoe wil je verhaaltechnisch uitleggen dat er rode, groene, blauwe en weet-ik-veel watvoor pieten zijn?
Hoe leg jij het zwart-zijn uit? Hij kwam door de schoorsteen wsl? Dat geloven kinderen ook allemaal terwijl dat helemaal niet kan. Er is vast wel iemand die daar een leuk verhaal bij kan bedenken. Tenslotte kon Schenkman dat ook.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 22:46:52 #217
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162657198
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 22:41 schreef Japepk het volgende:
Dat hebben ze een tijd terug toch bij het Sinterklaasjournaal gedaan, het schip vaarde/voer onder een regenboog door. ;(

Maar Sint vind ik wel erg wit, dus ik heb liever een groene of paarse Sint. Ik word niet graag geïmiteerd als blanke. Die Sint geeft maar vanalles weg en loopt zo te pronken met zijn boot en personeel. Beledigend en stigmatiserend voor blanken, vind ik.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 31 mei 2016 @ 22:47:56 #218
323401 Kijkertje
met filter
pi_162657239
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 22:46 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat hebben ze een tijd terug toch bij het Sinterklaasjournaal gedaan, het schip vaarde onder een regenboog door. ;(

Maar Sint vind ik wel erg wit, dus ik heb liever een groene of paarse Sint. Ik wordt niet graag geïmiteerd als blanke. Die Sint geeft maar vanalles weg en loopt zo te pronken met zijn boot en personeel. Beledigend voor blanken, vind ik.
Je kan natuurlijk ook Sinterklaas zwart maken en alle Pieten wit. Scheelt een hoop schminkwerk ook :D
  dinsdag 31 mei 2016 @ 22:49:20 #219
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162657288
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 22:47 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je kan natuurlijk ook Sinterklaas zwart maken en alle Pieten wit. Scheelt een hoop schminkwerk ook :D
Wel leuk idd voor een keertje om te zien wie zich nu weer allemaal beledigd voelen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_162657723
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 22:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Vele donkere mensen vinden het niet leuk dat zij geïmiteerd worden . Dat is genoeg reden om het niet meer te doen. Jammer dat zovelen daar schijt aan hebben en die gevoelens negeren.
Kinderen zelf willen vooral kadootjes en snoepjes en wat straattheater en een plot op tv.
Maar ze willen niet persé een donkergeschminkte Piet. Dat is de fixatie van de volwassenen.
Nee, dat is geen fixatie. Wat is er mis met traditie?

Waarom is die interpretatie van de 'gekwetsten' belangrijker dan de mijne? Wat is er mis om hen te onderwijzen in de oorsprong van deze traditie. Dan kunnen ze inzien dat het van oorsprong niets van doen heeft met hun interpretatie. Haal de 'kwetsing' uit Zwarte Piet en laat hem traditioneel zwart.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:07:51 #221
323401 Kijkertje
met filter
pi_162657810
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Waarom is die interpretatie van de 'gekwetsten' belangrijker dan de mijne? Wat is er mis om hen te onderwijzen in de oorsprong van deze traditie. Dan kunnen ze inzien dat het van oorsprong niets van doen heeft met hun interpretatie. Haal de 'kwetsing' uit Zwarte Piet en laat hem traditioneel zwart.
Dat is het wel. Tradities zijn niet statisch, die veranderen constant.
pi_162657815
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 22:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Maar dat zwart-wit denken is gewoon niet meer van deze tijd. Meerdere kleuren geven beter de huidige cultuur/moraal weer en dan kan je later trots aan je kleinkinderen vertellen dat jouw generatie een weloverwogen besluit heeft genomen. Zo schep je ook cultuur :P
Meerdere kleuren heeft niets met de oorsprong van deze traditie te maken. Wat is er mis met traditie? Tradities worden in de hele wereld in ere gehouden, waarom dan deze niet? Waarom moet deze traditie kapot?
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:08:41 #223
323401 Kijkertje
met filter
pi_162657839
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:08 schreef Montagui het volgende:

[..]

Meerdere kleuren heeft niets met de oorsprong van deze traditie te maken. Wat is er mis met traditie? Tradities worden in de hele wereld in ere gehouden, waarom dan deze niet? Waarom moet deze traditie kapot?
Er gaat niets kapot, er verandert iets.
pi_162657899
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Als er iets mis is met een traditie dan is er iets mis.
En dat is dus zo...in dit geval .

quote:
Waarom is die interpretatie van de 'gekwetsten' belangrijker dan de mijne?
Omdat jij een blank gezicht heb En niet geïmiteerd word met ZP .
Omdat het een kwestie van fatsoen is om te stoppen met mensen imiteren als zij dat niet leuk vinden

quote:
Wat is er mis om hen te onderwijzen in de oorsprong van deze traditie. Dan kunnen ze inzien dat het van oorsprong niets van doen heeft met hun interpretatie. Haal de 'kwetsing' uit Zwarte Piet en laat hem traditioneel zwart.
Leer de kindertjes dan ook dat vele donkere mensen ZP niet leuk vinden En waarom dat zo is en waarom veel mensen in Nederland daar schijt aan hebben.
pi_162657914
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 22:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Hoe leg jij het zwart-zijn uit? Hij kwam door de schoorsteen wsl? Dat geloven kinderen ook allemaal terwijl dat helemaal niet kan. Er is vast wel iemand die daar een leuk verhaal bij kan bedenken. Tenslotte kon Schenkman dat ook.
Nogmaals. De traditie stamt van het aloude gevecht tussen licht en donker, zwart en wit, goed en kwaad etc. Dát is de betekenis van het zwart van Zwarte Piet. Een oertraditie.
pi_162657954
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:07 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat is het wel. Tradities zijn niet statisch, die veranderen constant.
Zeker, maar elke traditie heeft essentiële onderdelen. In dit geval bv het zwart van de sidekick/opponent/tegenhanger van de witte Sint. Haal je die tegenstelling weg dan is de essentie weg.
pi_162658020
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:11 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nogmaals. De traditie stamt van het aloude gevecht tussen licht en donker, zwart en wit, goed en kwaad etc. Dát is de betekenis van het zwart van Zwarte Piet. Een oertraditie.
Nee.... dat is niet zo..
Maar als het de bedoeling was van Schenkman dat een donker mens het kwaad moet symboliseren dan is het racisme .
Dit was niet zijn bedoeling en deze interpretatie is ook nooit populair geweest.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:15:50 #228
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658031
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:11 schreef Montagui het volgende:

[..]

We denken tegenwoordig niet meer in zwart-wit, goed-kwaad. Waarom zou je dat in stand willen houden :? Als een traditie niet meer een reflectie van de tijdgeest is, is het hoog tijd om die te veranderen.

Kinderen houden zich daar al helemaal niet mee bezig en tegenwoordig hebben volwassen mensen zich alleen maar hierover geinformeerd omdat er (terechte) protesten kwamen.
Geen mens hield zich daar een generatie geleden mee bezig
pi_162658063
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:12 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zeker, maar elke traditie heeft essentiële onderdelen. In dit geval bv het zwart van de sidekick/opponent/tegenhanger van de witte Sint. Haal je die tegenstelling weg dan is de essentie weg.
Die essentie in jouw visie is het minachten van donkere mensen... Die zijn "het kwaad" .
En blanke mensen zijn 'het goede' . Aldus jouw visie over de symboliek
pi_162658165
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:15 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Kinderen houden zich daar al helemaal niet mee bezig en tegenwoordig hebben volwassen mensen zich alleen maar hierover geinformeerd omdat er (terechte) protesten kwamen.
Geen mens hield zich daar een generatie geleden mee bezig
Geen mens hield zich hier een generatie geleden mee bezig, maar de protesten waren terecht?
pi_162658173
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als er iets mis is met een traditie dan is er iets mis.
En dat is dus zo...in dit geval .

[..]

Omdat jij een blank gezicht heb En niet geïmiteerd word met ZP .
Omdat het een kwestie van fatsoen is om te stoppen met mensen imiteren als zij dat niet leuk vinden

[..]

Leer de kindertjes dan ook dat vele donkere mensen ZP niet leuk vinden En waarom dat zo is en waarom veel mensen in Nederland daar schijt aan hebben.
Nee, mensen interpreteren het zoals ze het zelf willen zien. In mijn interpretatie wordt er in de basis niet een donker mens geïmiteerd. Mijn interpretatie is net zo valide als die van de gekwetsten. Zoals al gezegd, verander Zwarte Piet maar, op de kleur zwart na zodat de gekwetsten zich niet meer gekwetst voelen. Maar ze zullen wel menen het alleenrecht op zwarte schmink te hebben. Niemand mag zich zwart schminken, want dan imiteer je ten alle tijden een neger. :')

En er is niks mis met empathie. Die heb ik ook voor de gekwetsten. Vind het jammer dat zij Zwarte Piet zo interpreteren. Vergeet niet dat er ook donkere kinderen zijn die het fantastisch vinden om als Zwarte Piet gezien te worden. Hij is hun held, omdat deze fantastische kindervriend in hun ogen met zijn zwarte kleur zo op hen lijkt. Als het ware dezelfde interpretatie als de gekwetsten maar dan met een positieve kijk.
pi_162658201
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:15 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

We denken tegenwoordig niet meer in zwart-wit, goed-kwaad. Waarom zou je dat in stand willen houden :? Als een traditie niet meer een reflectie van de tijdgeest is, is het hoog tijd om die te veranderen.

Waarom zou je dat niet in stand willen houden?
Geen mens die daar ooit last van heeft gehad tot een paar jaar terug dit gezeur over zwarte piet begon.
pi_162658211
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee.... dat is niet zo..
Maar als het de bedoeling was van Schenkman dat een donker mens het kwaad moet symboliseren dan is het racisme .
Dit was niet zijn bedoeling en deze interpretatie is ook nooit populair geweest.
Schenkman is niet de god van deze traditie.
pi_162658224
Tradities veranderen. En dat is maar goed ook. Zwarte piet is ook gewoon maar een bedacht verschijnsel, meer niet. En nu kunnen andere kleurenpieten ook een bedacht verschijnsel zijn. Geschiedenis en cultuur maak je ook zelf.
pi_162658255
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Die essentie in jouw visie is het minachten van donkere mensen... Die zijn "het kwaad" .
En blanke mensen zijn 'het goede' . Aldus jouw visie over de symboliek
Man, man, Ik interpreteer het zwart van Zwarte Piet niet als het zwart van donkere mensen, maar als allegorie van het kwaad, het duister. Maar nee, jij ziet alleen maar het zwart van een neger.
pi_162658277
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:22 schreef Homey het volgende:
Tradities veranderen. En dat is maar goed ook. Zwarte piet is ook gewoon maar een bedacht verschijnsel, meer niet. En nu kunnen andere kleurenpieten ook een bedacht verschijnsel zijn. Geschiedenis en cultuur maak je ook zelf.
In dit geval verandert een traditie door gedram van een paar anti.... :{
pi_162658279
Oh. Maar niemand zegt dat er geen zwarte pieten rond mogen lopen.
Maar graag daarbij ook andere kleuren pieten.
Het feit dat zwart de traditie is, wil niet zeggen dat het dus ter allen tijden goed is, en nooit zou mogen veranderen. Het is niet iets heiligs ofzo.
Tradities veranderen ook gewoon mee met de tijd.
Make my day!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:27:11 #238
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658326
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:20 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Geen mens hield zich hier een generatie geleden mee bezig, maar de protesten waren terecht?
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:21 schreef aloa het volgende:

[..]

Waarom zou je dat niet in stand willen houden?
Geen mens die daar ooit last van heeft gehad tot een paar jaar terug dit gezeur over zwarte piet begon.
Dat mensen hierover een generatie geleden hun mond niet open deden wil niet zeggen dat ze zich niet gekwetst voelden. Minderheden zijn mondiger geworden, dat is duidelijk.
pi_162658362
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:25 schreef agter het volgende:
Oh. Maar niemand zegt dat er geen zwarte pieten rond mogen lopen.
Maar daarbij ook andere kleuren pieten.
Het feit dat zwart de traditie is, wil niet zeggen dat het dus ter allen tijden goed is, en nooit zou mogen veranderen. Het is niet iets heiligs ofzo.
Tradities veranderen ook gewoon mee met de tijd.
De strijd tussen goed en kwaad, die vaak gesymboliseerd wordt als tussen wit en zwart wordt over de hele wereld door allerlei volkeren en culturen beleefd. Wit en zwart zijn daarom een essentieel onderdeel. Dat willen veranderen is een traditie kapot maken.
pi_162658368
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

[..]

Dat mensen hierover een generatie geleden hun mond niet over open deden wil niet zeggen dat ze zich niet gekwetst voelden. Minderheden zijn mondiger geworden, dat is duidelijk.
Je zei eerst dat ze zich hier niet mee bezighielden, en daarna dat ze mondiger geworden zijn.

Dan hielden ze zich hiervoor er toch ook mee bezig? Of weten ze nu pas dat ze zich beledigd moeten voelen?
pi_162658382
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

[..]

Dat mensen hierover een generatie geleden hun mond niet open deden wil niet zeggen dat ze zich niet gekwetst voelden. Minderheden zijn mondiger geworden, dat is duidelijk.
Wat is het gedeelte wat zo kwetsend is?
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:30:25 #242
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658407
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je zei eerst dat ze zich hier niet mee bezighielden, en daarna dat ze mondiger geworden zijn.

Dan hielden ze zich hiervoor er toch ook mee bezig? Of weten ze nu pas dat ze zich beledigd moeten voelen?
Ah zo. Ik bedoel natuurlijk dat wij blanken ons daar niet mee bezig hielden.
pi_162658454
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

De strijd tussen goed en kwaad, die vaak gesymboliseerd wordt als tussen wit en zwart wordt over de hele wereld door allerlei volkeren en culturen beleefd. Wit en zwart zijn daarom een essentieel onderdeel. Dat willen veranderen is een traditie kapot maken.
Nou, het kinderfeest kan heel goed voort blijven bestaan met pieten in andere kleuren.
Ik zie dat niet echt als een bedreiging.
Make my day!
pi_162658475
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:29 schreef aloa het volgende:

[..]

Dat kun je zelf niet raden?
Make my day!
pi_162658488
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:32 schreef agter het volgende:

[..]

Dat kun je zelf niet raden?
Nee.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:33:08 #246
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658489
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:29 schreef aloa het volgende:

[..]

Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de karikatuur van domme onderdanige neger die de kindjes angst moest aanjagen.
pi_162658509
Punt is alleen wel dat zelfs al worden de Pieten gekleurd, dan mogen de rode lippen alsnog niet, en daarna begint men over het kroeshaar, en als dat geweest is, is opeens het page pak niet meer van deze tijd. Ergens moet je een grens trekken, wat mij betreft lag die bij het veranderen van 'negerzoen'.

Tolerantie voor alle culturen, maar niet de inheemse? Los van de herkomst van Zwarte Piet, los van of het beledigend kan overkomen, in een multiculturele samenleving heb je nu eenmaal frictie. Als je niet geconfronteerd wilt worden met Zwarte Piet, kun je altijd nog vertrekken naar Suriname. Als je in Nederland je Suikerfeest niet mag vieren, kun je dat nog doen in Turkije of Marokko. Als je in Nederland Sinterklaas niet mag vieren, waar ga je dan heen?
pi_162658511
Overigens verbaast het mij dat er geen discussie is waarom Sinterklaas altijd wit is.
Make my day!
pi_162658520
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de karikatuur van domme onderdanige neger die de kindjes angst moest aanjagen.
Dat kan, maar het is en blijft een Kinderfeestje ;)
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:35:34 #250
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658543
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef agter het volgende:
Overigens verbaast het mij dat er geen discussie is waarom Sinterklaas altijd wit is.
Dat heb ik ook al eens gezegd. Het is nog een bisschop ook :')
pi_162658551
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:32 schreef agter het volgende:

[..]

Nou, het kinderfeest kan heel goed voort blijven bestaan met pieten in andere kleuren.
Ik zie dat niet echt als een bedreiging.
Het heeft dan alleen niets meer met de oorsprong van de traditie te maken.

Schaf het hele Sinterklaasfeest uit respect voor de traditionelen dan helemaal af en verzin een nieuw multicultureel feest met allerlei bonte kleuren. Vier het desnoods op 6 december maar noem het dan geen Sinterklaas.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:36:23 #252
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658564
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:34 schreef aloa het volgende:

[..]

Dat kan, maar het is en blijft een Kinderfeestje ;)
Daarom, de kinderen maakt het allemaal geen ene moer uit welke kleur Piet heeft :P
pi_162658571
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:35 schreef Montagui het volgende:

[..]

Schaf het hele Sinterklaasfeest uit respect voor de traditionelen dan helemaal af en verzin een nieuw multicultureel feest met allerlei bonte kleuren. Vier het desnoods op 6 december maar noem het dan geen Sinterklaas.
We gaan alleen nog kerst vieren 8-)
pi_162658584
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Daarom, de kinderen maakt het allemaal geen ene moer uit welke kleur Piet heeft :P
Exact. Dus hij kan gewoon zwart blijven.
pi_162658587
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 18:59 schreef luxerobots het volgende:
Zouden de achtergrond moeten kennen, die niet racistisch is, het is een hoop gezeik om niets.
Als je de achtergrond kent kan je niet anders erkennen dan dat de basis van de huidige Piet wel degelijk afstamt van een racistische karikatuur (itt tot de Duitse voorbeelden die trouw zijn gebleven aan de Germaanse zwarte man).

Dat de hele intentie en connotatie van vandaag de dag daar niet meer op aansluit maakt het de geschiedenis niet ongedaan.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:37:27 #256
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658592
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:36 schreef aloa het volgende:

[..]

We gaan alleen nog kerst vieren 8-)
Met of zonder boom? :D
pi_162658612
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:35 schreef Montagui het volgende:

[..]

Want kinderen denken nu aan de strijd tussen goed en kwaad, en dat is de essentie van het kinderfeest volgens jou?
Make my day!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:38:37 #258
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658615
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

Exact. Dus hij kan gewoon zwart blijven.
Nee ook kinderen kunnen pesten
pi_162658619
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Daarom. Waarom een traditie anders maken omdat een stel 'volwassen' mensen dat zonodig wil.
Zwarte piet is zwart....heeft niks te maken met racisme ;)
Zwarte piet is geel :{w

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2016 23:40:12 ]
pi_162658653
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:37 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Als je de achtergrond kent kan je niet anders erkennen dan dat de basis van de huidige Piet wel degelijk afstamt van een racistische karikatuur (itt tot de Duitse voorbeelden die trouw zijn gebleven aan de Germaanse zwarte man).

Dat de hele intentie en connotatie van vandaag de dag daar niet meer op aansluit maakt het de geschiedenis niet ongedaan.
Plus de associatie met slavernij.
Want dat ligt er duimenbreed dik bovenop.
Make my day!
pi_162658666
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:37 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Verander dat alles aan Zwarte Piet dan, laat hem meer lijken op de Germaans zwarte man, maar ik heb het gevoel dat het met name om de kleur zwart gaat. Of denk je dat de anti-Pieten het er dan wel mee eens kunnen zijn? De zwarte germaan? Of is het dan ook weer een neger, een blackface (in de negatieve betekenis)? :')
pi_162658670
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:40 schreef agter het volgende:

[..]

Plus de associatie met slavernij.
Want dat ligt er duimenbreed dik bovenop.
Kijken naar het verleden :{
pi_162658683
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:38 schreef aloa het volgende:

[..]

Daarom. Waarom een traditie anders maken omdat een stel 'volwassen' mensen dat zonodig wil.
Zwarte piet is zwart....heeft niks te maken met racisme ;)
Zwarte piet is geel :{w
Pietje, heet hij. Volgens m'n dochter.
Geen zwarte piet, ieg.
Ze is 4.
Make my day!
pi_162658687
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:41 schreef aloa het volgende:

[..]

Kijken naar het verleden :{
Precies
Make my day!
pi_162658692
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:38 schreef agter het volgende:

[..]

Want kinderen denken nu aan de strijd tussen goed en kwaad, en dat is de essentie van het kinderfeest volgens jou?
Kinderen denken alleen maar aan kadootjes. Wie denk je dat tradities beginnen, kinderen of volwassenen?
pi_162658725
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

Kinderen denken alleen maar aan kadootjes. Wie denk je dat tradities beginnen, kinderen of volwassenen?
Dat idd...alsof een kind aan racisme etc etc denkt.
pi_162658731
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dus om het een kinderfeest te laten blijven, is de kleur niet zo belangrijk.
Make my day!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:44:29 #268
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_162658746
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef Childofthe90s het volgende:
Als je in Nederland Sinterklaas niet mag vieren, waar ga je dan heen?
Sinterklaas in andere landen.

Of in Suriname en de Nederlandse Antillen. Spannende vice versa discussie lijkt me dit. :o

quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef agter het volgende:
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_162658748
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:43 schreef agter het volgende:

[..]

Zwarte piet is niet geel, rood of groen toch :P
pi_162658749
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:43 schreef agter het volgende:

[..]

Noem het dan geen Sinterklaasfeest meer. Of hoeft er geen respect/empathie te zijn voor traditionelen?
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:45:39 #271
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658771
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:44 schreef aloa het volgende:

[..]

Zwarte piet is niet geel, rood of groen toch :P
Binnenkort wel *O*
pi_162658784
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:45 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Binnenkort wel *O*
vertel *O*
pi_162658798
Zondag was herdenking van de slag om Verdun 100 jaar geleden. Met Merkel , wat nieuw was dat er duitse soldaten aanwezig waren en de frans-duitse brigada ( maar eentje in europa)

Prachtige herdenking met duitse en franse jongeren.

Geen nieuws op FOK!forum ?!
pi_162658813
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:44 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Sinterklaas in andere landen.

Of in Suriname en de Nederlandse Antillen. Spannende vice versa discussie lijkt me dit. :o

[..]

Ik heb geen dubbelpaspoort, maar België is inderdaad een optie.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:47:30 #275
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658818
Ik ben benieuwd welke kleur dan het populairst wordt onder de de kindertjes :+ Zou het roze worden bij de meisjes? :o
pi_162658847
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:46 schreef Szikha2 het volgende:
Zondag was herdenking van de slag om Verdun 100 jaar geleden. Met Merkel , wat nieuw was dat er duitse soldaten aanwezig waren en de frans-duitse brigada ( maar eentje in europa)

Prachtige herdenking met duitse en franse jongeren.

Geen nieuws op FOK!forum ?!
Je kunt zelf toch een topic openen :?
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:49:09 #277
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658861
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:46 schreef aloa het volgende:

[..]

vertel *O*
We gaan kleur bekennen *O*
pi_162658875
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:47 schreef Kijkertje het volgende:
Ik ben benieuwd welke kleur dan het populairst wordt onder de de kindertjes :+ Zou het roze worden bij de meisjes? :o
blauw bij jongens :o
pi_162658884
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:49 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

ik ga voor zwart ^O^
pi_162658898
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:49 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja. Natuurlijk.
In veel andere landen is het hulpje ook niet perse zwart. Het lijkt typisch iets koloniaals te zijn.
Make my day!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:50:45 #281
323401 Kijkertje
met filter
pi_162658905
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:50 schreef aloa het volgende:

[..]

ik ga voor zwart ^O^
Prima, dat mag ook :Y
pi_162658953
Het is wel jammer dat een traditie waarmee nooit wat aan de hand was nu helaas als racistisch feest wordt gezien. Dieptriest :{
pi_162658994
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:52 schreef aloa het volgende:
Het is wel jammer dat een traditie waarmee nooit wat aan de hand was nu helaas als racistisch feest wordt gezien. Dieptriest :{
Ja. Het is heel jammer.
Make my day!
pi_162659013
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:54 schreef agter het volgende:

[..]

Ja. Het is heel jammer.
te gek voor woorden...
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:55:10 #285
452947 frietenstamp
Thierry! Thierry! Thierry!
pi_162659016
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:49 schreef aloa het volgende:

[..]

blauw bij jongens :o
Blauwe slaven. :')

Flikker toch op met je M&M Pieten.

Gewoon kappen met die schmink.
pi_162659038
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:55 schreef aloa het volgende:

[..]

te gek voor woorden...
Nou, voornamelijk nogal begrijpelijk.
Make my day!
pi_162659056
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:55 schreef agter het volgende:

[..]

Nou, voornamelijk nogal begrijpelijk.
Niet nee
  dinsdag 31 mei 2016 @ 23:58:29 #288
323401 Kijkertje
met filter
pi_162659089
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:56 schreef aloa het volgende:

[..]

Niet nee
Welles :6
pi_162659103
quote:
6s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:58 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Welles :6
Nee
pi_162659197
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:56 schreef aloa het volgende:

[..]

Niet nee
In veel landen wordt Sinterklaas gevierd.
Maar een eendimensionale zwarte piet kennen ze daar niet.
Het is dus niet noodzakelijk voor dit kinderfeest.

Tevens zegt het wel wat over NL.
Tijd om ons verleden eens onder ogen te zien.

Ik zeg welterusten. O+
Make my day!
pi_162659219
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:02 schreef agter het volgende:

[..]

Ik zeg welterusten. O+
teveel naar het verleden kijken is ook niet goed.

Welterusten :Z
  woensdag 1 juni 2016 @ 00:04:35 #292
323401 Kijkertje
met filter
pi_162659227
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:02 schreef agter het volgende:

[..]

Ik zeg welterusten. O+
Slaap lekker O+
pi_162659340
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 23:41 schreef Montagui het volgende:
Verander dat alles aan Zwarte Piet dan, laat hem meer lijken op de Germaans zwarte man, maar ik heb het gevoel dat het met name om de kleur zwart gaat. Of denk je dat de anti-Pieten het er dan wel mee eens kunnen zijn? De zwarte germaan? Of is het dan ook weer een neger, een blackface (in de negatieve betekenis)? :')
Ik ben niet geïnteresseerd in de eisen van activisten en wat hun einddoel is. Er zit een kern van waarheid in hun oppositie tegen de huidige figuur. Jouw voorgestelde versie zou het fundament van hun protest succesvol ondermijnen.
pi_162659414
quote:
7s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:11 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Ik ben niet geïnteresseerd in de eisen van activisten en wat hun einddoel is. Er zit een kern van waarheid in hun oppositie tegen de huidige figuur. Jouw voorgestelde versie zou het fundament van hun protest succesvol ondermijnen.
je hoeft het niet te vieren idd.
pi_162659669
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:15 schreef aloa het volgende:
je hoeft het niet te vieren idd.
Zo hoef je ook niet te reageren als je niets zinnigs weet te melden.
pi_162661216
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juni 2016 00:30 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Zo hoef je ook niet te reageren als je niets zinnigs weet te melden.
Dat ook! Maar gelukkig mag dat in Nederland ;)
  woensdag 1 juni 2016 @ 08:17:52 #298
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162661539
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 18:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ook dat is voor mij geen morele plicht. Ik ben in het dagelijkse leven bijna altijd aardig tegen iedereen, omdat vrijwel iedereen aardig tegen mij is. En zelfs mensen die niet aardig zijn, geef ik een tweede kans.

Maar deze kwestie omtrent Zwarte Piet is gewoon zeer matig. Zwarte Piet is een traditie in Nederland, de mensen die hier kritiek op hebben zijn hier later gaan wonen. Zouden de achtergrond moeten kennen, die niet racistisch is, het is een hoop gezeik om niets.

De strategie is om zo veel mogelijk te stampvoeten en te roepen dat de Nederlander slecht is. Het interesseert me geen zak als zulke mensen gekwetst zijn, en dat zijn ze vrij vaak.
Je begrijpt dat sommige geen keuze hadden om hier te gaan wonen?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 1 juni 2016 @ 08:21:46 #299
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_162661563
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 22:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zwarte Piet is geen imitatie van een neger. Blanken kunnen best negers imiteren, dat ziet er gewoonlijk heel anders uit.
Belangrijk punt: Zwarte Piet verbergt nooit de kleur van de ogen, hoewel dat tegenwoordig heel eenvoudig is.

Verder: Schenkman is een Amsterdams verschijnsel, de rest van Nederland ging zijn eigen weg (en leefde in die tijd letterlijk nog in een andere tijd dan Amsterdam). Omdat de meeste anti-pieten ook uit Amsterdam komen, lijkt me dat de "oplossing" voor het "probleem" zich tot Amsterdam kan beperken. Driekus uit Drenthe had natuurlijk een leven dat zwaarder was dan dat van de gemiddelde slaaf, en had bovendien geen profijt van de slavenhandel, een neger had hij nooit gezien - laat de afstammelingen van die culturen hun Zwarte Piet houden (net als de Belgen: immaterieel cultureel erfgoed).
  woensdag 1 juni 2016 @ 08:33:55 #300
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162661669
quote:

Waarom is hij nu dan bruin? Op tv tenminste.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')