Met allerlei kleurenpieten verandert dat toch niet? Zwarte pieten blijven bestaan, alleen minder in aantal.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:29 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet is zwart om een cultuur historische reden, niet omdat hij op een neger moet lijken.
Niet iedereen die zich zwart schminkt moet een neger voorstellen, net als dat niet iedereen die zich wit schminkt een blanke moet voorstellen.
Ik erken ieders interpretatie van Zwarte Piet, maar wat zou men aan Zwarte Piet moeten veranderen opdat de gekwetsten zich niet meer gekwetst voelen? 1 regel, de kleur zwart is de enige voorwaarde (op grond van de cultuur historie) die niet veranderd mag worden.
In een licht/donker, wit/zwart, goed/slecht traditie hebben andere kleuren niets te zoeken. Zij doen afbreuk.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:32 schreef Homey het volgende:
[..]
Met allerlei kleurenpieten verandert dat toch niet? Zwarte pieten blijven bestaan, alleen minder in aantal.
Welnee, waarom zou dat afbreuk doenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:34 schreef Montagui het volgende:
[..]
In een licht/donker, wit/zwart, goed/slecht traditie hebben andere kleuren niets te zoeken. Zij doen afbreuk.
Het niet willen begrijpen/inzien waarom Zwarte Piet zwart moet blijven is bij jou net zo'n probleem als de beschuldiging aan de pro-Pieten dat zij niet kunnen inzien dat Zwarte Piet racistisch is.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:38 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Welnee, waarom zou dat afbreuk doenHet hele feestje is al lang niet meer wat het geweest is. Dat zie je ook niet als afbreuk blijkbaar.
Die cultuurhistorische reden is dat de schrijver Schenkman een donkere knecht heeft gegeven aan de Sint. In de eerste tekeningen bij zijn boekjes was hij al een neger. Kennelijk was dat zijn bedoeling ook.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:29 schreef Montagui het volgende:
Zwarte Piet is zwart om een cultuur historische reden, niet omdat hij op een neger moet lijken.
Van mij mag Zwarte Piet ook gewoon blijven, maar dan aangevuld met allerlei andere kleurtjes. Voor elk wat wilsquote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:44 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het niet willen begrijpen/inzien waarom Zwarte Piet zwart moet blijven is bij jou net zo'n probleem als de beschuldiging aan de pro-Pieten dat zij niet kunnen inzien dat Zwarte Piet racistisch is.
Ik erken dat er mensen zijn die Zwarte Piet als racistisch interpreteren. Ben het er niet mee eens. Kan jij ook erkennen dat er een valide interpretatie is dat Zwarte Piet zwart moet blijven?
Daarbij, ik pleit al een tijdje voor terugkeer naar een gitzwarte Zwarte Piet die wat minder lollig is.
Nee, 'mijn' cultuur historische reden gaat veel verder terug dan Schenkman. Schenkman was een 'gezichtgever'. Dat hij de zwarte sidekick van de Sint misschien afleidde van een neger kan een teken des tijds dingetje zijn. Daarbij zag Schenkman hem niet eens als een slaaf, minstens de Sint's gelijke gelet op de tekening van Zwarte Piet op een paard, net als de Sint.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die cultuurhistorische reden is dat de schrijver Schenkman een donkere knecht heeft gegeven aan de Sint. In de eerste tekeningen was hij al een neger. Kennelijk was dat de bedoeling ook.
Je kunt wel denken dat Schenkman de knecht modelleerde met als basis Knecht Ruprecht ( Duitsland) en de bosduivel Krampus (Oostenrijk) . Maar voor Schenkman uit Amsterdam zijn verhalen schreef was er al een karakter Piet-me-knecht in Amsterdam gespeeld. Hij was ook echt een donkere man. Dit was op een sinterklaasfeestje van een rijke familie.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:50 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, 'mijn' cultuur historische reden gaat veel verder terug dan Schenkman. Schenkman was een 'gezichtgever'. Dat hij de zwarte sidekick van de Sint misschien afleidde van een neger kan een teken des tijds dingetje zijn. Daarbij zag Schenkman hem niet eens als een slaaf, minstens de Sint's gelijke gelet op de tekening van Zwarte Piet op een paard, net als de Sint.
[ afbeelding ]
Ja, en? Van mij mag het karakter best aangepast worden zodat hij niet op een neger lijkt. Ik geef de zich gekwetst voelenden daarin alle vrijheid, op 1 cruciaal puntje na. Het karakter blijft zwart.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je kunt wel denken dat Schenkman de knecht modelleerde met als basis Knecht Ruprecht ( Duitsland) en de bosduivel Krampus (Oostenrijk) . Maar voor Schenkman uit Amsterdam zijn verhalen schreef was er al een karakter Piet-me-knecht in Amsterdam gespeeld. Hij was ook echt een donkere man. Dit was op een sinterklaasfeestje van een rijke familie.
Drie modellen voor Schenkman ? Zou best alle 3 kunnen zijn . Maar Schenkman heeft toch zelf een negerkarakter gemaakt.
Vele donkere mensen vinden het niet leuk dat zij geïmiteerd worden . Dat is genoeg reden om het niet meer te doen. Jammer dat zovelen daar schijt aan hebben en die gevoelens negeren.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:10 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja, en? Van mij mag het karakter best aangepast worden zodat hij niet op een neger lijkt. Ik geef de zich gekwetst voelenden daarin alle vrijheid, op 1 cruciaal puntje na. Het karakter blijft zwart.
Maar dat zwart-wit denken is gewoon niet meer van deze tijd. Meerdere kleuren geven beter de huidige cultuur/moraal weer en dan kan je later trots aan je kleinkinderen vertellen dat jouw generatie een weloverwogen besluit heeft genomen. Zo schep je ook cultuurquote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:10 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ja, en? Van mij mag het karakter best aangepast worden zodat hij niet op een neger lijkt. Ik geef de zich gekwetst voelenden daarin alle vrijheid, op 1 cruciaal puntje na. Het karakter blijft zwart.
Blijf het apart vinden dat een groot deel van de anti-Pieten zwarte schmink alleen maar kunnen linken aan negers.
Nee,joh. Als je tegen bent moet je er gewoon niks aan doen!quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:48 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Van mij mag Zwarte Piet ook gewoon blijven, maar dan aangevuld met allerlei andere kleurtjes. Voor elk wat wils
Hoe leg jij het zwart-zijn uit? Hij kwam door de schoorsteen wsl? Dat geloven kinderen ook allemaal terwijl dat helemaal niet kan. Er is vast wel iemand die daar een leuk verhaal bij kan bedenken. Tenslotte kon Schenkman dat ook.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:41 schreef Japepk het volgende:
Simpele vraag: hoe wil je verhaaltechnisch uitleggen dat er rode, groene, blauwe en weet-ik-veel watvoor pieten zijn?
Dat hebben ze een tijd terug toch bij het Sinterklaasjournaal gedaan, het schip vaarde/voer onder een regenboog door.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:41 schreef Japepk het volgende:
Simpele vraag: hoe wil je verhaaltechnisch uitleggen dat er rode, groene, blauwe en weet-ik-veel watvoor pieten zijn?
Je kan natuurlijk ook Sinterklaas zwart maken en alle Pieten wit. Scheelt een hoop schminkwerk ookquote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:46 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat hebben ze een tijd terug toch bij het Sinterklaasjournaal gedaan, het schip vaarde onder een regenboog door.
Maar Sint vind ik wel erg wit, dus ik heb liever een groene of paarse Sint. Ik wordt niet graag geïmiteerd als blanke. Die Sint geeft maar vanalles weg en loopt zo te pronken met zijn boot en personeel. Beledigend voor blanken, vind ik.
Wel leuk idd voor een keertje om te zien wie zich nu weer allemaal beledigd voelen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:47 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk ook Sinterklaas zwart maken en alle Pieten wit. Scheelt een hoop schminkwerk ook
Nee, dat is geen fixatie. Wat is er mis met traditie?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vele donkere mensen vinden het niet leuk dat zij geïmiteerd worden . Dat is genoeg reden om het niet meer te doen. Jammer dat zovelen daar schijt aan hebben en die gevoelens negeren.
Dát is de echte discriminatie .
Kinderen zelf willen vooral kadootjes en snoepjes en wat straattheater en een plot op tv.
Maar ze willen niet persé een donkergeschminkte Piet. Dat is de fixatie van de volwassenen.
Dat is het wel. Tradities zijn niet statisch, die veranderen constant.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, dat is geen fixatie. Wat is er mis met traditie?
Waarom is die interpretatie van de 'gekwetsten' belangrijker dan de mijne? Wat is er mis om hen te onderwijzen in de oorsprong van deze traditie. Dan kunnen ze inzien dat het van oorsprong niets van doen heeft met hun interpretatie. Haal de 'kwetsing' uit Zwarte Piet en laat hem traditioneel zwart.
Meerdere kleuren heeft niets met de oorsprong van deze traditie te maken. Wat is er mis met traditie? Tradities worden in de hele wereld in ere gehouden, waarom dan deze niet? Waarom moet deze traditie kapot?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Maar dat zwart-wit denken is gewoon niet meer van deze tijd. Meerdere kleuren geven beter de huidige cultuur/moraal weer en dan kan je later trots aan je kleinkinderen vertellen dat jouw generatie een weloverwogen besluit heeft genomen. Zo schep je ook cultuur
Er gaat niets kapot, er verandert iets.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:08 schreef Montagui het volgende:
[..]
Meerdere kleuren heeft niets met de oorsprong van deze traditie te maken. Wat is er mis met traditie? Tradities worden in de hele wereld in ere gehouden, waarom dan deze niet? Waarom moet deze traditie kapot?
Als er iets mis is met een traditie dan is er iets mis.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, dat is geen fixatie. Wat is er mis met traditie?
Omdat jij een blank gezicht heb En niet geïmiteerd word met ZP .quote:Waarom is die interpretatie van de 'gekwetsten' belangrijker dan de mijne?
Leer de kindertjes dan ook dat vele donkere mensen ZP niet leuk vinden En waarom dat zo is en waarom veel mensen in Nederland daar schijt aan hebben.quote:Wat is er mis om hen te onderwijzen in de oorsprong van deze traditie. Dan kunnen ze inzien dat het van oorsprong niets van doen heeft met hun interpretatie. Haal de 'kwetsing' uit Zwarte Piet en laat hem traditioneel zwart.
Nogmaals. De traditie stamt van het aloude gevecht tussen licht en donker, zwart en wit, goed en kwaad etc. Dát is de betekenis van het zwart van Zwarte Piet. Een oertraditie.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:46 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Hoe leg jij het zwart-zijn uit? Hij kwam door de schoorsteen wsl? Dat geloven kinderen ook allemaal terwijl dat helemaal niet kan. Er is vast wel iemand die daar een leuk verhaal bij kan bedenken. Tenslotte kon Schenkman dat ook.
Zeker, maar elke traditie heeft essentiële onderdelen. In dit geval bv het zwart van de sidekick/opponent/tegenhanger van de witte Sint. Haal je die tegenstelling weg dan is de essentie weg.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:07 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat is het wel. Tradities zijn niet statisch, die veranderen constant.
Nee.... dat is niet zo..quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nogmaals. De traditie stamt van het aloude gevecht tussen licht en donker, zwart en wit, goed en kwaad etc. Dát is de betekenis van het zwart van Zwarte Piet. Een oertraditie.
We denken tegenwoordig niet meer in zwart-wit, goed-kwaad. Waarom zou je dat in stand willen houdenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:11 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nogmaals. De traditie stamt van het aloude gevecht tussen licht en donker, zwart en wit, goed en kwaad etc. Dát is de betekenis van het zwart van Zwarte Piet. Een oertraditie.
Die essentie in jouw visie is het minachten van donkere mensen... Die zijn "het kwaad" .quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:12 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zeker, maar elke traditie heeft essentiële onderdelen. In dit geval bv het zwart van de sidekick/opponent/tegenhanger van de witte Sint. Haal je die tegenstelling weg dan is de essentie weg.
Geen mens hield zich hier een generatie geleden mee bezig, maar de protesten waren terecht?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Kinderen houden zich daar al helemaal niet mee bezig en tegenwoordig hebben volwassen mensen zich alleen maar hierover geinformeerd omdat er (terechte) protesten kwamen.
Geen mens hield zich daar een generatie geleden mee bezig
Nee, mensen interpreteren het zoals ze het zelf willen zien. In mijn interpretatie wordt er in de basis niet een donker mens geïmiteerd. Mijn interpretatie is net zo valide als die van de gekwetsten. Zoals al gezegd, verander Zwarte Piet maar, op de kleur zwart na zodat de gekwetsten zich niet meer gekwetst voelen. Maar ze zullen wel menen het alleenrecht op zwarte schmink te hebben. Niemand mag zich zwart schminken, want dan imiteer je ten alle tijden een neger.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als er iets mis is met een traditie dan is er iets mis.
En dat is dus zo...in dit geval .
[..]
Omdat jij een blank gezicht heb En niet geïmiteerd word met ZP .
Omdat het een kwestie van fatsoen is om te stoppen met mensen imiteren als zij dat niet leuk vinden
[..]
Leer de kindertjes dan ook dat vele donkere mensen ZP niet leuk vinden En waarom dat zo is en waarom veel mensen in Nederland daar schijt aan hebben.
Waarom zou je dat niet in stand willen houden?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:15 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
We denken tegenwoordig niet meer in zwart-wit, goed-kwaad. Waarom zou je dat in stand willen houdenAls een traditie niet meer een reflectie van de tijdgeest is, is het hoog tijd om die te veranderen.
Schenkman is niet de god van deze traditie.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee.... dat is niet zo..
Maar als het de bedoeling was van Schenkman dat een donker mens het kwaad moet symboliseren dan is het racisme .
Dit was niet zijn bedoeling en deze interpretatie is ook nooit populair geweest.
Man, man, Ik interpreteer het zwart van Zwarte Piet niet als het zwart van donkere mensen, maar als allegorie van het kwaad, het duister. Maar nee, jij ziet alleen maar het zwart van een neger.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die essentie in jouw visie is het minachten van donkere mensen... Die zijn "het kwaad" .
En blanke mensen zijn 'het goede' . Aldus jouw visie over de symboliek
In dit geval verandert een traditie door gedram van een paar anti....quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:22 schreef Homey het volgende:
Tradities veranderen. En dat is maar goed ook. Zwarte piet is ook gewoon maar een bedacht verschijnsel, meer niet. En nu kunnen andere kleurenpieten ook een bedacht verschijnsel zijn. Geschiedenis en cultuur maak je ook zelf.
quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:20 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Geen mens hield zich hier een generatie geleden mee bezig, maar de protesten waren terecht?
Dat mensen hierover een generatie geleden hun mond niet open deden wil niet zeggen dat ze zich niet gekwetst voelden. Minderheden zijn mondiger geworden, dat is duidelijk.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:21 schreef aloa het volgende:
[..]
Waarom zou je dat niet in stand willen houden?
Geen mens die daar ooit last van heeft gehad tot een paar jaar terug dit gezeur over zwarte piet begon.
De strijd tussen goed en kwaad, die vaak gesymboliseerd wordt als tussen wit en zwart wordt over de hele wereld door allerlei volkeren en culturen beleefd. Wit en zwart zijn daarom een essentieel onderdeel. Dat willen veranderen is een traditie kapot maken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:25 schreef agter het volgende:
Oh. Maar niemand zegt dat er geen zwarte pieten rond mogen lopen.
Maar daarbij ook andere kleuren pieten.
Het feit dat zwart de traditie is, wil niet zeggen dat het dus ter allen tijden goed is, en nooit zou mogen veranderen. Het is niet iets heiligs ofzo.
Tradities veranderen ook gewoon mee met de tijd.
Je zei eerst dat ze zich hier niet mee bezighielden, en daarna dat ze mondiger geworden zijn.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
[..]
Dat mensen hierover een generatie geleden hun mond niet over open deden wil niet zeggen dat ze zich niet gekwetst voelden. Minderheden zijn mondiger geworden, dat is duidelijk.
Wat is het gedeelte wat zo kwetsend is?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:27 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
[..]
Dat mensen hierover een generatie geleden hun mond niet open deden wil niet zeggen dat ze zich niet gekwetst voelden. Minderheden zijn mondiger geworden, dat is duidelijk.
Ah zo. Ik bedoel natuurlijk dat wij blanken ons daar niet mee bezig hielden.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je zei eerst dat ze zich hier niet mee bezighielden, en daarna dat ze mondiger geworden zijn.
Dan hielden ze zich hiervoor er toch ook mee bezig? Of weten ze nu pas dat ze zich beledigd moeten voelen?
Nou, het kinderfeest kan heel goed voort blijven bestaan met pieten in andere kleuren.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:28 schreef Montagui het volgende:
[..]
De strijd tussen goed en kwaad, die vaak gesymboliseerd wordt als tussen wit en zwart wordt over de hele wereld door allerlei volkeren en culturen beleefd. Wit en zwart zijn daarom een essentieel onderdeel. Dat willen veranderen is een traditie kapot maken.
Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de karikatuur van domme onderdanige neger die de kindjes angst moest aanjagen.quote:
Dat kan, maar het is en blijft een Kinderfeestjequote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zwarte Piet is wel degelijk gebaseerd op de karikatuur van domme onderdanige neger die de kindjes angst moest aanjagen.
Dat heb ik ook al eens gezegd. Het is nog een bisschop ookquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef agter het volgende:
Overigens verbaast het mij dat er geen discussie is waarom Sinterklaas altijd wit is.
Het heeft dan alleen niets meer met de oorsprong van de traditie te maken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:32 schreef agter het volgende:
[..]
Nou, het kinderfeest kan heel goed voort blijven bestaan met pieten in andere kleuren.
Ik zie dat niet echt als een bedreiging.
Daarom, de kinderen maakt het allemaal geen ene moer uit welke kleur Piet heeftquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:34 schreef aloa het volgende:
[..]
Dat kan, maar het is en blijft een Kinderfeestje
We gaan alleen nog kerst vierenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het heeft dan alleen niets meer met de oorsprong van de traditie te maken.
Schaf het hele Sinterklaasfeest uit respect voor de traditionelen dan helemaal af en verzin een nieuw multicultureel feest met allerlei bonte kleuren. Vier het desnoods op 6 december maar noem het dan geen Sinterklaas.
Exact. Dus hij kan gewoon zwart blijven.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Daarom, de kinderen maakt het allemaal geen ene moer uit welke kleur Piet heeft
Als je de achtergrond kent kan je niet anders erkennen dan dat de basis van de huidige Piet wel degelijk afstamt van een racistische karikatuur (itt tot de Duitse voorbeelden die trouw zijn gebleven aan de Germaanse zwarte man).quote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:59 schreef luxerobots het volgende:
Zouden de achtergrond moeten kennen, die niet racistisch is, het is een hoop gezeik om niets.
Met of zonder boom?quote:
Want kinderen denken nu aan de strijd tussen goed en kwaad, en dat is de essentie van het kinderfeest volgens jou?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:35 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het heeft dan alleen niets meer met de oorsprong van de traditie te maken.
Schaf het hele Sinterklaasfeest uit respect voor de traditionelen dan helemaal af en verzin een nieuw multicultureel feest met allerlei bonte kleuren. Vier het desnoods op 6 december maar noem het dan geen Sinterklaas.
Nee ook kinderen kunnen pestenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:37 schreef Montagui het volgende:
[..]
Exact. Dus hij kan gewoon zwart blijven.
Daarom. Waarom een traditie anders maken omdat een stel 'volwassen' mensen dat zonodig wil.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Daarom, de kinderen maakt het allemaal geen ene moer uit welke kleur Piet heeft
Plus de associatie met slavernij.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:37 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Als je de achtergrond kent kan je niet anders erkennen dan dat de basis van de huidige Piet wel degelijk afstamt van een racistische karikatuur (itt tot de Duitse voorbeelden die trouw zijn gebleven aan de Germaanse zwarte man).
Dat de hele intentie en connotatie van vandaag de dag daar niet meer op aansluit maakt het de geschiedenis niet ongedaan.
Verander dat alles aan Zwarte Piet dan, laat hem meer lijken op de Germaans zwarte man, maar ik heb het gevoel dat het met name om de kleur zwart gaat. Of denk je dat de anti-Pieten het er dan wel mee eens kunnen zijn? De zwarte germaan? Of is het dan ook weer een neger, een blackface (in de negatieve betekenis)?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:37 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Als je de achtergrond kent kan je niet anders erkennen dan dat de basis van de huidige Piet wel degelijk afstamt van een racistische karikatuur (itt tot de Duitse voorbeelden die trouw zijn gebleven aan de Germaanse zwarte man).
Dat de hele intentie en connotatie van vandaag de dag daar niet meer op aansluit maakt het de geschiedenis niet ongedaan.
Kijken naar het verledenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:40 schreef agter het volgende:
[..]
Plus de associatie met slavernij.
Want dat ligt er duimenbreed dik bovenop.
Pietje, heet hij. Volgens m'n dochter.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:38 schreef aloa het volgende:
[..]
Daarom. Waarom een traditie anders maken omdat een stel 'volwassen' mensen dat zonodig wil.
Zwarte piet is zwart....heeft niks te maken met racisme
Zwarte piet is geel![]()
Kinderen denken alleen maar aan kadootjes. Wie denk je dat tradities beginnen, kinderen of volwassenen?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:38 schreef agter het volgende:
[..]
Want kinderen denken nu aan de strijd tussen goed en kwaad, en dat is de essentie van het kinderfeest volgens jou?
Dat idd...alsof een kind aan racisme etc etc denkt.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Kinderen denken alleen maar aan kadootjes. Wie denk je dat tradities beginnen, kinderen of volwassenen?
Dus om het een kinderfeest te laten blijven, is de kleur niet zo belangrijk.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:42 schreef Montagui het volgende:
[..]
Kinderen denken alleen maar aan kadootjes. Wie denk je dat tradities beginnen, kinderen of volwassenen?
Sinterklaas in andere landen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef Childofthe90s het volgende:
Als je in Nederland Sinterklaas niet mag vieren, waar ga je dan heen?
quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:33 schreef agter het volgende:
Overigens verbaast het mij dat er geen discussie is waarom Sinterklaas altijd wit is.
Zwarte piet is niet geel, rood of groen tochquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:43 schreef agter het volgende:
[..]
Dus om het een kinderfeest te laten blijven, is de kleur niet zo belangrijk.
Noem het dan geen Sinterklaasfeest meer. Of hoeft er geen respect/empathie te zijn voor traditionelen?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:43 schreef agter het volgende:
[..]
Dus om het een kinderfeest te laten blijven, is de kleur niet zo belangrijk.
Binnenkort welquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:44 schreef aloa het volgende:
[..]
Zwarte piet is niet geel, rood of groen toch
Ik heb geen dubbelpaspoort, maar België is inderdaad een optie.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:44 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Sinterklaas in andere landen.
Of in Suriname en de Nederlandse Antillen. Spannende vice versa discussie lijkt me dit.
[..]
Je kunt zelf toch een topic openenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:46 schreef Szikha2 het volgende:
Zondag was herdenking van de slag om Verdun 100 jaar geleden. Met Merkel , wat nieuw was dat er duitse soldaten aanwezig waren en de frans-duitse brigada ( maar eentje in europa)
Prachtige herdenking met duitse en franse jongeren.
Geen nieuws op FOK!forum ?!
We gaan kleur bekennenquote:
blauw bij jongensquote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:47 schreef Kijkertje het volgende:
Ik ben benieuwd welke kleur dan het populairst wordt onder de de kindertjesZou het roze worden bij de meisjes?
Ja. Natuurlijk.quote:
Prima, dat mag ookquote:
Ja. Het is heel jammer.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:52 schreef aloa het volgende:
Het is wel jammer dat een traditie waarmee nooit wat aan de hand was nu helaas als racistisch feest wordt gezien. Dieptriest
Wellesquote:
In veel landen wordt Sinterklaas gevierd.quote:
teveel naar het verleden kijken is ook niet goed.quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:02 schreef agter het volgende:
[..]
In veel landen wordt Sinterklaas gevierd.
Maar een eendimensionale zwarte piet kennen ze daar niet.
Het is dus niet noodzakelijk voor dit kinderfeest.
Tevens zegt het wel wat over NL.
Tijd om ons verleden eens onder ogen te zien.
Ik zeg welterusten.
Slaap lekkerquote:Op woensdag 1 juni 2016 00:02 schreef agter het volgende:
[..]
In veel landen wordt Sinterklaas gevierd.
Maar een eendimensionale zwarte piet kennen ze daar niet.
Het is dus niet noodzakelijk voor dit kinderfeest.
Tevens zegt het wel wat over NL.
Tijd om ons verleden eens onder ogen te zien.
Ik zeg welterusten.
Ik ben niet geïnteresseerd in de eisen van activisten en wat hun einddoel is. Er zit een kern van waarheid in hun oppositie tegen de huidige figuur. Jouw voorgestelde versie zou het fundament van hun protest succesvol ondermijnen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 23:41 schreef Montagui het volgende:
Verander dat alles aan Zwarte Piet dan, laat hem meer lijken op de Germaans zwarte man, maar ik heb het gevoel dat het met name om de kleur zwart gaat. Of denk je dat de anti-Pieten het er dan wel mee eens kunnen zijn? De zwarte germaan? Of is het dan ook weer een neger, een blackface (in de negatieve betekenis)?
je hoeft het niet te vieren idd.quote:Op woensdag 1 juni 2016 00:11 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik ben niet geïnteresseerd in de eisen van activisten en wat hun einddoel is. Er zit een kern van waarheid in hun oppositie tegen de huidige figuur. Jouw voorgestelde versie zou het fundament van hun protest succesvol ondermijnen.
Dat ook! Maar gelukkig mag dat in Nederlandquote:Op woensdag 1 juni 2016 00:30 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Zo hoef je ook niet te reageren als je niets zinnigs weet te melden.
Je begrijpt dat sommige geen keuze hadden om hier te gaan wonen?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ook dat is voor mij geen morele plicht. Ik ben in het dagelijkse leven bijna altijd aardig tegen iedereen, omdat vrijwel iedereen aardig tegen mij is. En zelfs mensen die niet aardig zijn, geef ik een tweede kans.
Maar deze kwestie omtrent Zwarte Piet is gewoon zeer matig. Zwarte Piet is een traditie in Nederland, de mensen die hier kritiek op hebben zijn hier later gaan wonen. Zouden de achtergrond moeten kennen, die niet racistisch is, het is een hoop gezeik om niets.
De strategie is om zo veel mogelijk te stampvoeten en te roepen dat de Nederlander slecht is. Het interesseert me geen zak als zulke mensen gekwetst zijn, en dat zijn ze vrij vaak.
Zwarte Piet is geen imitatie van een neger. Blanken kunnen best negers imiteren, dat ziet er gewoonlijk heel anders uit.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 22:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Vele donkere mensen vinden het niet leuk dat zij geïmiteerd worden . Dat is genoeg reden om het niet meer te doen. Jammer dat zovelen daar schijt aan hebben en die gevoelens negeren.
Dát is de echte discriminatie .
Kinderen zelf willen vooral kadootjes en snoepjes en wat straattheater en een plot op tv.
Maar ze willen niet persé een donkergeschminkte Piet. Dat is de fixatie van de volwassenen.
Waarom is hij nu dan bruin? Op tv tenminste.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 21:29 schreef Montagui het volgende:
Niet iedereen die zich zwart schminkt moet een neger voorstellen, net als dat niet iedereen die zich wit schminkt een blanke moet voorstellen.
Ik erken ieders interpretatie van Zwarte Piet, maar wat zou men aan Zwarte Piet moeten veranderen opdat de gekwetsten zich niet meer gekwetst voelen? 1 regel, de kleur zwart is de enige voorwaarde (op grond van de cultuur historie) die niet veranderd mag worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |