Of hij hem wilde pesten maakt geen kut uit. Als de agent dacht "daar rijdt een neger in een dikke bak, grote kans dat daar iets niet in de haak is, laat ik hem eens staande houden en een kijkje nemen" (wat verscheidene mensen hier, waaronder TS, dus verdedigen), zat hij al fout.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:12 schreef the-eye het volgende:
[..]
Die agent dacht daar rijdt een neger die ga ik eens lekker pesten?
Het hele punt is dat hierbij de racismekaart in de binnenzak kan blijven. Ik heb al eerder aangegeven dat het feit dat in de profilering huidkleur een rol speelt het niet ineens racisme maakt.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:19 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Of hij hem wilde pesten maakt geen kut uit. Als de agent dacht "daar rijdt een neger in een dikke bak, grote kans dat daar iets niet in de haak is, laat ik hem eens staande houden en een kijkje nemen" (wat verscheidene mensen hier, waaronder TS, dus verdedigen), zat hij al fout.
Dit soort zaken gebeuren heel vaak en ze komen ook vaak voor, wanneer zo iemand dus wel strafbare zaken heeft. Je kunt er dan vergif op innemen dat de jongen vrijuit gaat wegens onrechtmatig verkregen bewijs. Als dat dan in de krant komt begint iedereen weer te zeiken "maar hij had toch drugs/wapens/minderjarige prostituees in zijn auto? Criminelen worden beschermd in dit land!", maar dit soort wetgeving is er juist om jongens als typhoon (en ook jou) te beschermen.
De Nederlandse rechtsstaat is zo ingericht dat de uitvoerders ontmoedigd worden om zomaar willekeurige burgers lastig te vallen, in de hoop af en toe beet te hebben. Dat is namelijk een van de aspecten van een politiestaat en bij het inrichten van de rechtsstaat ging men er vanuit dat de Nederlandse burger liever niet in een politiestaat wil leven. Schijnbaar hadden ze het fout.
Als de grond voor profilering de huidskleur (of afkomst) is, dan is dat gewoon racisme. Ik zou niet weten waarom je de benoeming daarvan achterwege zou laten, om gevoelige blanke jongetjes, die zich ongemakkelijk voelen bij het woord 'racisme', niet tegen de borst te stoten.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:22 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het hele punt is dat hierbij de racismekaart in de binnenzak kan blijven. Ik heb al eerder aangegeven dat het feit dat in de profilering huidkleur een rol speelt het niet ineens racisme maakt.
Als er een alcoholcontrole is en Typhoon rijd achter een ouwe Poolse bak weten we allebei wie er tussenuit gehaald wordt. Profilering, kut als je er de dupe van bent maar niet automatisch racisme
En juist daardoor begint dat woord snel zijn waarde te verliezenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:33 schreef FlyDutchMan het volgende:
Eerlijk gezegd ben ik het spuugzat om racisme niet te benoemen. Dat is namelijk precies waar de achterlijke notie vandaan komt dat Nederland geen/nauwelijks racisme (meer) kent. Wat mij betreft wordt het elke keer bij naam genoemd en wordt iedereen die zich er schuldig aan maakt erop gewezen.
Inderdaad, toen mensen nog naar het buitenland konden wijzen en 'racisme' konden contrasteren met hoe het er hier aan toegaat was het iets makkelijker het woord serieus te nemen. Nu wordt het toch een stuk ongemakkelijker nu er nieuwe generaties opstaan die het racisme in onze eigen samenleving durven te benoemen, dan maar tegen het woord afzetten. Je daarnaar schikken is alleen een beetje zwak natuurlijk.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:37 schreef Woelwater het volgende:
[..]
En juist daardoor begint dat woord snel zijn waarde te verliezen![]()
Blij dat straks iedereen die het woord racisme nog in de mond neemt sowieso niet meer serieus wordt genomen.
ik vind het een compliment hoor maar ik ben de leeftijd dat ik een jongentje genoemd kon worden al heel lang geleden gepasseerd.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:33 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Als de grond voor profilering de huidskleur (of afkomst) is, dan is dat gewoon racisme. Ik zou niet weten waarom je de benoeming daarvan achterwege zou laten, om gevoelige blanke jongetjes, die zich ongemakkelijk voelen bij het woord 'racisme', niet tegen de borst te stoten.
Eerlijk gezegd ben ik het spuugzat om racisme niet te benoemen. Dat is namelijk precies waar de achterlijke notie vandaan komt dat Nederland geen/nauwelijks racisme (meer) kent. Wat mij betreft wordt het elke keer bij naam genoemd en wordt iedereen die zich er schuldig aan maakt erop gewezen. Dat hele idee dat het erger is om van racisme beschuldigd te worden dan om racistisch bejegend te worden mag heel snel sterven in dit land.
Jammer dan. Het alternatief is wel dat we een etniciteitsquotum gaan hanteren. Dan moet je voor elke Marokkaan in een BMW van ¤100.000 ook vijf huisvrouwen in een Fiat 500 gaan controleren. Veel plezier met 6x zoveel agenten in dienst nemen om de schijn van racisme te onduiken. Ga jij het betalen en ¤500 extra belasting per maand betalen?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 00:29 schreef deadprez het volgende:
Allemaal leuk en aardig maar racial profiling is wel degelijk racisme.
Dat is dan dikke pech. Hij wordt niet aangehouden omdat hij zwart is en in een grote auto rijdt, maar omdat hij voldoet aan het profiel dat statistisch gezien significant vaker betrokken is bij criminaliteit dan mensen die niet aan het profiel voldoen. Als zijn profiel niet significant vaker betrokken zou zijn bij criminaliteit zou hij niet aangehouden worden.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 00:39 schreef Childofthe90s het volgende:
Ik sta er dubbel in: aan de ene kant begrijp ik de politieagent in het kader van de opsporing, maar ik kan me voorstellen dat het voor de goedwillende zwarte medelander vervelend is.
Dit is echt een probleem in dit land (en op het internet). Ik heb je nu meermaals uitgelegd waarom dit per definitie racisme is. Jij kan daar helemaal niks tegenover stellen waarom het geen racisme is, het enige dat je zegt is dat profilering niet altijd etnisch is, maar dan wel jezelf er makkelijk vanaf maken met een opmerking dat ík moet leren wanneer iets racisme is en wanneer niet. Het is echt net als schaken met een duif.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:46 schreef the-eye het volgende:
[..]
ik vind het een compliment hoor maar ik ben de leeftijd dat ik een jongentje genoemd kon worden al heel lang geleden gepasseerd.![]()
Jij moet vooral doorgaan met racisme benoemen als je die behoefte voelt. Leer alleen wel wanneer iets racisme is en wanneer niet. Wordt je langs de kant gezet om o.a. je kleurtje realiseer je dan dat het niet tegen jou persoonlijk gericht is.
Dan is het wel racisme, lekker boeiend. Het is een logisch te verklaren methode van de politie en ze zouden dom zijn om het niet te doen. Zolang er niet de intentie is om iemand anders te behandelen enkel op basis van huidskleur, dan zit er mijns inziens geen kwade gedachte achter en moet je er dus ook niet moeilijk over doen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:54 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Dit is echt een probleem in dit land (en op het internet). Ik heb je nu meermaals uitgelegd waarom dit per definitie racisme is. Jij kan daar helemaal niks tegenover stellen waarom het geen racisme is, het enige dat je zegt is dat profilering niet altijd etnisch is, maar dan wel jezelf er makkelijk vanaf maken met een opmerking dat ík moet leren wanneer iets racisme is en wanneer niet. Het is echt net als schaken met een duif.
Weet je hè, als iemand gewoon ronduit toegeeft dat hij geen probleem heeft met racisme, dan is dat al een stuk minder erg. Maar dat constante gelul dat het geen racisme is en dan niks aanvoeren wat de definitie 'racisme' betwist, enkel omdat men hier is opgegroeid met het idee dat racisme fout is en iets dat zij niet fout vinden dus logischerwijs geen racisme zal zijn, dat is bloedirritant.
Nee, het alternatief is alleen mensen staande houden op basis van een gegronde verdenking. Zoals de wetgeving voorschrijft dus. Dat maakt het politieapparaat een stuk efficiënter trouwens, aangezien ze minder tijd verspillen aan zaken waar toch nooit een veroordeling uit zal volgen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:47 schreef Merkie het volgende:
[..]
Jammer dan. Het alternatief is wel dat we een etniciteitsquotum gaan hanteren. Dan moet je voor elke Marokkaan in een BMW van ¤100.000 ook vijf huisvrouwen in een Fiat 500 gaan controleren. Veel plezier met 6x zoveel agenten in dienst nemen om de schijn van racisme te onduiken. Ga jij het betalen en ¤500 extra belasting per maand betalen?
Wat vind je belangrijker, een zo groot mogelijke efficiëntie van het politie-apparaat, of de gevoelige snaar van Typhoon? A.u.b even de werkelijkheid instappen en van je zolderkamer afkomen.
Dat is een andere discussie.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:58 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Nee, het alternatief is alleen mensen staande houden op basis van een gegronde verdenking. Zoals de wetgeving voorschrijft dus. Dat maakt het politieapparaat een stuk efficiënter trouwens, aangezien ze minder tijd verspillen aan zaken waar toch nooit een veroordeling uit zal volgen.
Ten eerste dankjewel. Fijn dat iemand het eindelijk toe kan geven. Was dat echt zo moeilijk. Ten tweede, is de intentie er wel. Geef je zelf aan. Ten derde is het nutteloos, want met onrechtmatig verkregen bewijs verspeel je strafzaken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:56 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dan is het wel racisme, lekker boeiend. Het is een logisch te verklaren methode van de politie en ze zouden dom zijn om het niet te doen. Zolang er niet de intentie is om iemand anders te behandelen enkel op basis van huidskleur, dan zit er mijns inziens geen kwade gedachte achter en moet je er dus ook niet moeilijk over doen.
Je zwelgt in je slachtofferrol. Daar ga je echt geen stap verder meekomen. Neem nu van mij de raad aan die ik je gaf. Realiseer je dat het niet persoonlijk bedoeld is wat politie doet, hoe een lul zo'n agent op dat moment ook kan zijn. Je gaat zo'n aanhouding dan echt anders bekijken en scheurt daarna zonder (of iig minder) frustraties weg. Het raakt je niet omdat het jou niet aanging hoewel die agent dacht van wel. Denk er eens over naquote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:54 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Dit is echt een probleem in dit land (en op het internet). Ik heb je nu meermaals uitgelegd waarom dit per definitie racisme is. Jij kan daar helemaal niks tegenover stellen waarom het geen racisme is, het enige dat je zegt is dat profilering niet altijd etnisch is, maar dan wel jezelf er makkelijk vanaf maken met een opmerking dat ík moet leren wanneer iets racisme is en wanneer niet. Het is echt net als schaken met een duif.
Weet je hè, als iemand gewoon ronduit toegeeft dat hij geen probleem heeft met racisme, dan is dat al een stuk minder erg. Maar dat constante gelul dat het geen racisme is en dan niks aanvoeren wat de definitie 'racisme' betwist, enkel omdat men hier is opgegroeid met het idee dat racisme fout is en iets dat zij niet fout vinden dus logischerwijs geen racisme zal zijn, dat is bloedirritant.
Het maakt helemaal geen kut uit of het persoonlijk bedoeld is of niet.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:00 schreef the-eye het volgende:
[..]
Je zwelgt in je slachtofferrol. Daar ga je echt geen stap verder meekomen. Neem nu van mij de raad aan die ik je gaf. Realiseer je dat het niet persoonlijk bedoeld is wat politie doet, hoe een lul zo'n agent op dat moment ook kan zijn. Je gaat zo'n aanhouding dan echt anders bekijken en scheurt daarna zonder (of iig minder) frustraties weg. Het raakt je niet omdat het jou niet aanging hoewel die agent dacht van wel. Denk er eens over na
Vanwege blaaskaken zoals jij wil men gekleurde mensen bij de politie. Die gaan jou net zo vaak aanhouden door profilering. Maakt dat voor jou iets uit? Nee, alleen kan je dan de racismekaart niet trekken.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 10:04 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Het maakt helemaal geen kut uit of het persoonlijk bedoeld is of niet.
Ik zwelg niet in een slachtofferrol, ik weet dat de wetgeving aan mijn kant staat. Ik vind het alleen ongelooflijk irritant dat allemaal mensen met het verstand van een aardappel en de kennis van een tuinhekje een heel grote bek hebben over dit soort zaken.
Vervolgens allemaal in koor janken over drugsdealers die vrijuit gaan en even later roepen dat niemand in Nederland racistisch is.
Ik denk dat jij de wet nog eens moet doorlezen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:00 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Wat probeer jij nou precies? Mensen staande houden zonder verdenkingsgrond is niet toegestaan. Nooit. Ook niet als ze blank zijn, ook niet als hun kop je echt niet aanstaat. Het grappige, maar tegelijkertijd ongelooflijk trieste, is dat er altijd mensen als jij in zo'n topic zijn die aan de ene kant commentaar hebben, omdat mensen zichzelf zielig vinden en blablablabla, maar ondertussen spring je op iedere kans om in een blanke slachtofferrol te vervallen.
Mensen zonder gegronde reden staande houden, vanwege hoe ze eruit zien is discriminatie. Als het uiterlijke kenmerk dat je ertoe brengt de huidskleur is, heet dat racisme. Dat is hoe definities werken en dat is hoe de rechtspraak werkt. Jouw aanname dat discriminatie door agenten opeens opgeheven wordt door 'white privilege' is duiken in een slachtofferrol en het is bijzonder triest.
Los van of het gegrond is, kan het nog wel vervelend zijn voor de mensen die het aangaat, maar niets te maken hebben met dat soort criminaliteit. Alhoewel je je wel kunt afvragen hoe erg het nou is om even te worden aangehouden door de politie voor een controle. Het zal echt niet wekelijks gebeuren, en het duurt vast niet langer dan tien minuten.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:53 schreef Merkie het volgende:
[..]
Dat is dan dikke pech. Hij wordt niet aangehouden omdat hij zwart is en in een grote auto rijdt, maar omdat hij voldoet aan het profiel dat statistisch gezien significant vaker betrokken is bij criminaliteit dan mensen die niet aan het profiel voldoen. Als zijn profiel niet significant vaker betrokken zou zijn bij criminaliteit zou hij niet aangehouden worden.
Het is pas racistisch om iemand aan te houden enkel op basis van huidskleur zonder dat daar een goede reden voor is. In dit geval is er een goede reden voor.
Mensen trekken veel te snel de racismekaart. Mensen met Down-syndroom worden anders behandeld dan mensen zonder Down-syndroom, vrouwen worden anders behandeld dan mannen, oudere mensen worden anders behandeld dan jongere mensen, mensen met tattoos worden anders behandeld dan mensen zonder tattoos, etnische minderheden in dure auto's worden anders behandeld dan niet-etnische minderheden in dure auto's. Dat is allemaal volkomen logisch te verklaren, en er zit nergens een kwade gedachte achter.
Nee hoor, ik werd als blank jonkie met blonde haren rijdend in een dikke impreza ook bijzonder vaak stilgezet voor een 'willekeurige' check.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 00:35 schreef deadprez het volgende:
[..]
Maar wel alleen bij mensen met een donkere huidskleur?
daarmee draai je het om. Dit is namelijk een volledig willekeurige controle omdat de hele samenleving in de avond meer alcohol nuttigt. De kans op een feestje of zuipgelegenheid is door de hele samenleving heen kleiner in de ochtend, op dat tijdstip probeert men ook geen alcoholgebruik terug te dringen.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 14:39 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ook irritant voor mensen die hun nachtdienst uitkomen om een alcoholcontrole te krijgen. Mensen ineen rammelbak. Die worden ook gediscrimineerd...
Bij grote alcoholcontroles wordt iedereen aan de kant gezet en werkt men niet met profilering alhoewel je natuurlijk er een punt van kunt maken dat de meeste alcoholcontroles meestal tussen 18.00 en 4.00 zullen plaatsvinden, en je jezelf gediscrimineerd voelt dat je tussen die tijden nooit daarop gecontroleerd wordt.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 15:51 schreef dcadapter het volgende:
Het feit dat ik in een oude kar ineens niet staande gehouden word betekent namelijk ook dat als ik ooit bezopen naar huis wil kunnen rijden ik sowieso de (oudere) auto van m'n dame meeneem.
Ik was ook altijd slachtoffer tijdens mijn gabberperiode.... ze zeiden het er soms bij.. we houden je aan omdat je een petje op hebt.... fucking kutland ditquote:Op dinsdag 31 mei 2016 00:28 schreef Zweetteef het volgende:
Zoals jullie allemaal al hebben gehoord is typhoon aangehouden om zijn huidskleur, zegt hij zelf. Nu wordt direct weer de racisme kaart getrokken door de donkere medemens zoals zij dit bij alles doen en niet eerst nadenken.
Maar het is gewoon heel terecht dat een donkere jongeman wordt aangehouden in een semi dikke auto om te kijken of de auto niet met drugs geld is betaald. Deze groep is gewoon oververtegenwoordigd in dit soort delicten. En past dus een zekere aaname. En is het ridicuul dat direct de racisme kaart wordt getrokken!
Je hebt ook flitsacties waar ze er 1 op de 3-4 auto's uit pikken. Op een strategische lokatie waar niemand terug kan loert zo'n flik in je barrel en handgebaart dat je door mag rijden of moet gaan parkeren voor een blaastest bij z'n meest chagrijnige collega die op therapeutische basis weer een paar uurtjes per week mee mag.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 16:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij grote alcoholcontroles wordt iedereen aan de kant gezet en werkt men niet met profilering alhoewel je natuurlijk er een punt van kunt maken dat de meeste alcoholcontroles meestal tussen 18.00 en 4.00 zullen plaatsvinden, en je jezelf gediscrimineerd voelt dat je tussen die tijden nooit daarop gecontroleerd wordt.
quote:Op dinsdag 31 mei 2016 15:58 schreef Gary_Oak het volgende:
Wedstrijdje wie heeft er het ergst is trouwens ook weer begonnen.
[ afbeelding ]
Hoe wil je dat als agent op straat uberhaupt controleren dan?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 00:28 schreef Zweetteef het volgende:
Maar het is gewoon heel terecht dat een donkere jongeman wordt aangehouden in een semi dikke auto om te kijken of de auto niet met drugs geld is betaald.
Inderdaad, is geen racisme! Hij wordt alleen puur op basis van z'n huidskleur aan de kant gezetquote:Deze groep is gewoon oververtegenwoordigd in dit soort delicten. En past dus een zekere aaname. En is het ridicuul dat direct de racisme kaart wordt getrokken!
Als ik vanwege m'n voorkomen en auto langs de kant wordt gezet hoe heet dat dan? Vette pech?quote:Op dinsdag 31 mei 2016 17:47 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Hoe wil je dat als agent op straat uberhaupt controleren dan?
[..]
Inderdaad, is geen racisme! Hij wordt alleen puur op basis van z'n huidskleur aan de kant gezet_!
ik was sarcastischquote:Op dinsdag 31 mei 2016 17:58 schreef the-eye het volgende:
[..]
Als ik vanwege m'n voorkomen en auto langs de kant wordt gezet hoe heet dat dan? Vette pech?
moet je hier echt antwoord op kunnen geven?quote:
"Dat gaat u helemaal niets aan"quote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:24 schreef Melleyn het volgende:
Mijn blanke zwager is ook wel eens aangehouden in z'n dikke bak, ook om te vragen hoe hij aan de auto kwam.. dus het maakt niet echt uit wat voor kleur je hebt.
Wishful thinking, roze bril enzo.quote:Op dinsdag 31 mei 2016 00:38 schreef Frits_Teddy het volgende:
[..]
Ja op combinatie van huidskleur, auto en leeftijd dan. Ja, Surinamers zijn meer vertegenwoordigd in criminaliteit. Mag je daarom iedere Surinamer gaan controleren? Nee, dat is racisme. 90% van de Surinamers is even heilig als de jij en ik.
kennis van mij zegt dan altijd gespaard met verjaardagsgeld, en dan serieus kijkenquote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:25 schreef Baas_bas het volgende:
[..]
moet je hier echt antwoord op kunnen geven?
wel raar
"heb ik gekocht"
hoe dan?
"van mijn geld"
hoe kom je aan dat geld>
"van mijn werk"![]()
welk ras broquote:Op dinsdag 31 mei 2016 17:58 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
ik was sarcastisch
Mijn punt is dat het wel racisme is op het moment dat je puur op basis van je huidskleur aan de kant wordt gezet en er verder geen feiten zijn waaruit blijkt dat je een crimineel bent.
Dit doen zij al. Burenruzies die later verkeerd uitpakken, daar komen zij niet preventief voor opdagen. Zij laten het eerst uit de hand lopen. Nadat iemand wordt neergestoken hebben zij gegronde redenen mensen optepakken. Slachtoffers of daders. Politie BV...quote:Op dinsdag 31 mei 2016 09:58 schreef FlyDutchMan het volgende:
[..]
Nee, het alternatief is alleen mensen staande houden op basis van een gegronde verdenking. Zoals de wetgeving voorschrijft dus. Dat maakt het politieapparaat een stuk efficiënter trouwens, aangezien ze minder tijd verspillen aan zaken waar toch nooit een veroordeling uit zal volgen.
dit en of blanke nederlander met petjequote:Op dinsdag 31 mei 2016 18:22 schreef MaximumRush het volgende:
Ik snap heel de heisa niet. Ik word ook vrij regelmatig aangehouden door de politie. Het boeit me letterlijk echt nul. Ik zou ook twijfelen wanneer ik een jonge allochtoon in een dikke bak zie rijden.
of een golfrijder, of een scooterrijder maar het is altijd een complot van de blanke overheerserquote:Op dinsdag 31 mei 2016 19:54 schreef Thezappa het volgende:
[..]
dit en of blanke nederlander met petje
elk normaal nadenkend mens snapt dit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |