abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 mei 2016 @ 11:43:13 #151
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_162586585
quote:
10s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:41 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Zwarte Piet als zodanig is pas een toevoeging van halverwege de 19e eeuw en de Germaanse oorsprong die steeds wanhopig wordt aangegrepen heeft geen enkele directe link meer met de huidige uitgangsvorm waarvoor op de bres gesprongen wordt.
Sinterkläse und schwarze Helmut (Chamed)
pi_162586668
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:43 schreef BarryOSeven het volgende:
Sinterkläse und schwarze Helmut (Chamed)
Ja, wat wil je hiermee zeggen? Ik heb graag een context zodat ik niet zelf moet gaan gissen naar wat een ander bedoeld.
  zondag 29 mei 2016 @ 11:48:48 #153
440653 BarryOSeven
pi_162586719
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:46 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Ja, wat wil je hiermee zeggen? Ik heb graag een context zodat ik niet zelf moet gaan gissen naar wat een ander bedoeld.
Oh niet zoveel ik bedacht me net dat de naam Piet wel erg Hollands is.

Vond deze wel passend in Duitsland als we het toch over de germaanse oorsprong hebben.
pi_162586797
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:48 schreef BarryOSeven het volgende:
Oh niet zoveel ik bedacht me net dat de naam Piet wel erg Hollands is.

Vond deze wel passend in Duitsland als we het toch over de germaanse oorsprong hebben.
Vruchtbare bijdrage.

:')
  zondag 29 mei 2016 @ 11:52:30 #155
440653 BarryOSeven
pi_162586814
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:51 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Vruchtbare bijdrage.

:')
Niet echt maar vond deze wel leuk. He geef me even een uurtje ben net wakker.
pi_162586872
quote:
10s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:34 schreef Copycat het volgende:
Mijn God, want een absurde gevolgtrekkingen :') .
Veel plezier ermee.
Deze toon is de toon die ik bedoelde die er voor zorgt dat de Pieten Fans aan sympathie verloren hebben, en ze daardoor de eigen zaak gaan verliezen. Ik vind dat best wel grappig eigenlijk.
pi_162586908
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:54 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Deze toon is de toon die ik bedoelde die er voor zorgt dat de Pieten Fans aan sympathie verloren hebben, en ze daardoor de eigen zaak gaan verliezen. Ik vind dat best wel grappig eigenlijk.
'Ja jullie toon staat ons elitaire balletjes niet aan en daarom gaan jullie verliezen huhuhuhu'

Gaap.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_162587063
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:56 schreef JeSuisDroppie het volgende:
'Ja jullie toon staat ons elitaire balletjes niet aan en daarom gaan jullie verliezen huhuhuhu'

Gaap.
Het is ironisch dat deze algehele houding precies bewijst wat men probeert te bestrijden. Het mooiste voorbeeld hiervan is de Sylvana Simons uitzwaaidag op de ludieke uittochtdag van de Sint met zijn Pieten.

Er wordt bij hoog en laag beweert door het gros van deze zelfde groep dat Zwarte Piet geen enkele link heeft met de stereotypering van de donkere medemens. Toch wordt Sylvana hiermee direct aangeduid als Zwarte Piet waardoor het juist tot een stereotypering wordt gemaakt door de groep zelf als het al niet zo was.

Echt prachtig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2016 12:04:25 ]
pi_162587253
Ik denk dat we Sinterklaas maar lekker in Suriname moeten gaan vieren. Daar heb je minder dramaqueens rondlopen dan hier. Was niet op die kleine groep ingegaan, ook niet wanneer de groep de autochtoon voor van alles en nog wat uitmaakten. Was het nooit zover gekomen.

Ik denk trouwens ook niet dat het om zwarte piet gaat. Zou dit veranderen, is er wel weer wat anders waar die tatta's , koelies, kaaskoppen zich schuldig over moeten voelen. Waarom geboren allochtonen hier weg moeten. Lekker die eilandjes blijkbaar. Niets samen Nederlander. :{

Wat een land is dit geworden zeg :{ Iets wat zo zuiver is , want je ziet namelijk alleen blanken als boeven bij de sinterklaasverhalen en de zwarte pieten alleen goede dingen doen die kinderen blij maakten, zoiets vies van maken.

Deze even voor iedereen die elkaar verwijt . Discriminatie is niet voorbehouden aan 1 groep. Daar ben ik onderhand wel achter gekomen.

Lekker offtopic, maar draai dat nummer meer en meer sinds deze discussie. De zanger en schrijver hadden zo gelijk. Er is geen verschil qua discriminatie.
quote:
What's goin' on?
Well, we're in love
Now listen, let me tell you
I don't want no spook in my family
Get it, no spook in my family
quote:
All right, what's all this about?
I love her, man
Oh yeah, man, let me tell you
I don't want no honky in my family, you dig?
No honky in my family

[ Bericht 5% gewijzigd door paddy op 29-05-2016 12:21:28 ]
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_162587293
quote:
7s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:33 schreef Copycat het volgende:

[..]

Niet aan mij, maar aan het voortschrijdend inzicht dat de huidige invulling van zwarte piet niet bij de tijdgeest van vandaag en morgen past.

Het is een langere weg, maar ik denk dat we over een jaartje of tien hoofdschuddend naar deze discussie kijken en de kinderen van dan evenveel plezier van het Sinterklaasfeest hebben, met Pieten die passen bij het Nederland van nu.
Dat is niets meer dan jouw inzicht. De overgrote meerderheid (cijfers variëren, maar in elk geval 90+%), vind dat er geen reden is tot afschaffing van zwarte piet.

Er is ruimte genoeg voor gemeenten, instellingen, clubs, scholen, groepen en individuen om sinterklaas te vieren op de manier die zij zelf het beste vinden. Toch gaan eisen dat er geen zwarte pieten meer zijn op algemene gebeurtenissen als de landelijke intocht en het sinterklaasjournaal is zelfzuchtig en onredelijk.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_162587345
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dat is niets meer dan jouw inzicht. De overgrote meerderheid (cijfers variëren, maar in elk geval 90+%), vind dat er geen reden is tot afschaffing van zwarte piet.

Er is ruimte genoeg voor gemeenten, instellingen, clubs, scholen, groepen en individuen om sinterklaas te vieren op de manier die zij zelf het beste vinden. Toch gaan eisen dat er geen zwarte pieten meer zijn op algemene gebeurtenissen als de landelijke intocht en het sinterklaasjournaal is zelfzuchtig en onredelijk.
Het is sowieso al een laatste redmiddel als mensen naar abstracte, onpersoonlijke constructies gaan verwijzen om hun punt door te drukken. Om de een of andere bizarre reden denken mensen dat ze dat als een soort van onpartijdige scheidsrechter kunnen opvoeren om kritiek de kop in te drukken, wie kan er nou immers tegen de tijdsgeest in roeien?
  zondag 29 mei 2016 @ 12:55:45 #162
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_162588367
quote:
10s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:04 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Het is ironisch dat deze algehele houding precies bewijst wat men probeert te bestrijden. Het mooiste voorbeeld hiervan is de Sylvana Simons uitzwaaidag op de ludieke uittochtdag van de Sint met zijn Pieten.

Er wordt bij hoog en laag beweert door het gros van deze zelfde groep dat Zwarte Piet geen enkele link heeft met de stereotypering van de donkere medemens. Toch wordt Sylvana hiermee direct aangeduid als Zwarte Piet waardoor het juist tot een stereotypering wordt gemaakt door de groep zelf als het al niet zo was.

Echt prachtig.
Ik had begrepen dat ze door haar wangedrag in de zak mee naar Spanje moest. Voorgoed.
pi_162588659
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:55 schreef Lunatiek het volgende:
Ik had begrepen dat ze door haar wangedrag in de zak mee naar Spanje moest. Voorgoed.
Hoewel dat ook een interpretatie is lijkt hij me hoogst onwaarschijnlijk.
  zondag 29 mei 2016 @ 13:57:02 #164
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_162589928
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 13:08 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Hoewel dat ook een interpretatie is lijkt hij me hoogst onwaarschijnlijk.
Jij denkt dat ze als Zwarte Piet wordt gezien? Dan staan we haar in 2017 weer vrolijk te verwelkomen bij de landelijke intocht. Leek mij niet de bedoeling van de initiatiefnemer.
pi_162589947

Wie heeft er nu jaren zijn zakken gevuld als Zwarte Piet dan, hij of zo'n andere kankerlul?
pi_162590546
Ach hij zegt netjes 'denk ik'. Kun je van de meeste twitteraars niet zeggen.

twitter :r
pi_162591201
quote:
10s.gif Op zondag 29 mei 2016 12:04 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Echt prachtig.
Dit ja. Een beetje komisch wel.
Feyenoord Rotterdam
  zondag 29 mei 2016 @ 14:39:19 #168
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_162591357
quote:
1s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:56 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Gaap.
Hadden ze maar de goede nederige huisneger moeten spelen, dan had de grote witmens hun misschien serieus genomen.
pi_162598792
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 11:10 schreef flibber het volgende:

[..]

dan moet je als samenleving en overheid eens zeggen: onze tradities, onze cultuur en als het je niet bevalt rot je maar op hier.
Oud-Hollandse ideeën verhuizen naar Drenthe, mag dat ook
Jusqu'ici tout va bien...
  zondag 29 mei 2016 @ 19:22:31 #170
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_162599318
quote:

[..]

Niet aan mij, maar aan het voortschrijdend inzicht dat de huidige invulling van zwarte piet niet bij de tijdgeest van vandaag en morgen past.
De mening van een groepje mensen maakt het nog geen 'voortschrijdend inzicht'. Meteen weer dat moreel superieure toontje zonder enige argumentatie. :')
pi_162599706
quote:

[..]

Het is een langere weg, maar ik denk dat we over een jaartje of tien hoofdschuddend naar deze discussie kijken en de kinderen van dan evenveel plezier van het Sinterklaasfeest hebben, met Pieten die passen bij het Nederland van nu.
het is te triest voor woorden dat je een traditie aan moet passen omdat een aantal mensen daar racisme in zien (wat het overgrote deel van Nederland er niet inziet).
Vaak genoeg zeggen dat zwarte piet racisme is en blijven herhalen en zie wat er gebeurt.... :{
pi_162603773
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 19:22 schreef Zelva het volgende:
De mening van een groepje mensen maakt het nog geen 'voortschrijdend inzicht'. Meteen weer dat moreel superieure toontje zonder enige argumentatie. :')
Die mening maakt het geen voortschrijdend inzicht. Het is alleen een aanleiding om zelf eens kritisch te kijken om te zien of er überhaupt enige logica in de mening van deze minderheid zit.

Als je objectief de huidige figuur van Zwarte Piet bekijkt kan je alleen maar tot de conclusie komen dat het een 1 op 1 koloniale karikatuur is. Deze connotatie heeft dit beeld tegenwoordig niet meer, maar het valt niet te ontkennen dat het geen koloniale karikatuur is. Wat je met die kennis daarna doet is je eigen verantwoordelijkheid.
pi_162605654
Erik van Muiswinkel :') als je toch je gelijk denkt te moeten halen door er ongeneeslijke ziektes bij te halen dan ben je echt alle realiteit kwijt.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  zondag 29 mei 2016 @ 22:09:37 #174
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_162605756
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 21:23 schreef hoink581 het volgende:

Als je objectief de huidige figuur van Zwarte Piet bekijkt kan je alleen maar tot de conclusie komen dat het een 1 op 1 koloniale karikatuur is. Deze connotatie heeft dit beeld tegenwoordig niet meer, maar het valt niet te ontkennen dat het geen koloniale karikatuur is. Wat je met die kennis daarna doet is je eigen verantwoordelijkheid.
Tuurlijk joh, jij hebt de wijsheid in pacht. En dan ook nog met het woord objectief aankomen. _O-

Ook hier weer zo'n toontje van 'ik heb toch wel gelijk, wat andere mensen ook vinden'. Maar argumenten aandragen ho maar, want je hebt het 'morele gelijk aan je zijde', dan hoeft dat natuurlijk niet. :|W
pi_162606506
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 22:09 schreef Zelva het volgende:

[..]

Tuurlijk joh, jij hebt de wijsheid in pacht. En dan ook nog met het woord objectief aankomen. _O-

Ook hier weer zo'n toontje van 'ik heb toch wel gelijk, wat andere mensen ook vinden'. Maar argumenten aandragen ho maar, want je hebt het 'morele gelijk aan je zijde', dan hoeft dat natuurlijk niet. :|W
Zwarte Piet een koloniaal figuur?

Hoe komt het dan dat ze in landen zonder koloniaal verleden ook een zwarte helper hebben?

De Zwitserse Schmutzli

Piet en Sint in Iran
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')