abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 30 mei 2016 @ 20:11:02 #101
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162627599
quote:
14s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Gelukkig is er dan weer niemand die dat laatste claimt. Behalve Sam Harris wellicht :D.
Die nogal nauwe en subjectieve criteria voor menselijk welzijn hanteert om dat te betogen. :)

Het lijkt me lastig om iets wetenschappelijks te zeggen over 'het welzijn van een soort', anders dan omvang van de populatie. Maar dat is zeer beperkt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 30 mei 2016 @ 20:11:42 #102
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162627628
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat als we nu 1000 jaar geleden leefden? :{
Ik dacht dat je niet vies was van een gedachtenexperimentje. Maar niet als het op dit onderwerp uitkomt dus.

Punt is, erodome blijft beweren dat de barbaarse activiteiten gedaan worden omdat die mensen daar blijkbaar behoefte aan hebben. Of iets dergelijks. Met religie heeft het niets te maken in ieder geval. Dat kun je claimen, maar dan moet je ook toegeven dat je dus niet een erg hoge pet op hebt van de bruine medemens.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 30 mei 2016 @ 20:12:33 #103
37769 erodome
Zweefteef
pi_162627650
quote:
14s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:05 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je een spiegel voorhouden. Om je te laten realiseren dat je argumenten compleet onjuist zijn. Je draait oorzaak en gevolg om.

Simpele vraag, zou het Midden-Oosten er ongeveer hetzelfde uitzien als Islam niet was ontstaan?
Dat is geen spiegel, dat is alles wat ik zeg verdraaien en in het belachelijke trekken.

Denk niet dat het heel erg anders was geweest nee. De islam is weinig meer dan oude wijn in nieuwe vaten namelijk, net zoals bij de rest van de wereld dat het geval is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 30 mei 2016 @ 20:13:14 #104
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162627684
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Denk niet dat het heel erg anders was geweest nee.
En waarom niet?
  maandag 30 mei 2016 @ 20:14:02 #105
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162627717
quote:
14s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:11 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ik dacht dat je niet vies was van een gedachtenexperimentje. Maar niet als het op dit onderwerp uitkomt dus.
Mijn punt was: daar heeft het Christendom ook erg lang over gedaan. Laten we nou niet doen alsof het Christendom op dat punt fundamenteel beter functioneert. Dat is eenvoudig niet waar.

Dat is wat ik bedoel met 'het westen claimt wel heel snel morele superioriteit'. Het homohuwelijk is nog niet ingevoerd of we zijn al aan het wijzen naar landen waar dat nog niet is gebeurd.

quote:

Punt is, erodome blijft beweren dat de barbaarse activiteiten gedaan worden omdat die mensen daar blijkbaar behoefte aan hebben. Of iets dergelijks. Met religie heeft het niets te maken in ieder geval. Dat kun je claimen, maar dan moet je ook toegeven dat je dus niet een erg hoge pet op hebt van de bruine medemens.
Religie gaat over waar mensen behoefte aan hebben. Het lijkt me lastig om ze uit elkaar te houden.
  maandag 30 mei 2016 @ 20:16:44 #106
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162627806
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mijn punt was: daar heeft het Christendom ook erg lang over gedaan. Laten we nou niet doen alsof het Christendom op dat punt fundamenteel beter functioneert. Dat is eenvoudig niet waar.

Wie beweert dat dan? Ik niet in ieder geval. Stropop dus.
quote:
Religie gaat over waar mensen behoefte aan hebben. Het lijkt me lastig om ze uit elkaar te houden.
Niet echt, religie is de machtsstructuur. Veel mensen hebben een behoefte aan een bepaald soort geloof, religie is simpelweg de aardse uitwerking daarvan. Die twee hebben niet altijd even veel met elkaar te maken.

Jij lijkt hier ook te zeggen dat bruine mensen blijkbaar meer behoefte hebben aan barbarisme, maar dat zal toch niet. Of wel?
  maandag 30 mei 2016 @ 20:17:28 #107
37769 erodome
Zweefteef
pi_162627826
quote:

[..]

Klopt, ook zonder religie, maar gelijkblijvende omstandigheden, zal dit gewoon blijven gebeuren.
Ik begrijp werkelijk niet wat daar zo ongeloofwaardig aan is.

Maar jij bent er dus heilig van overtuigd dat een man de koran leest, daarin ziet dat je in bepaalde gevallen je vrouw een beperkt tikje mag geven en daarom overgaat tot huiselijk geweld? Al die andere mogelijkheden en het stappenplan (met zijn beperkingen dus) doen er niets toe, alleen dat ene zinnetje waarbij er je mag evt ook slaan, maar... zet iemand aan tot huiselijk geweld?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 30 mei 2016 @ 20:18:11 #108
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162627848
quote:
14s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:16 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wie beweert dat dan? Ik niet in ieder geval. Stropop dus.
Jij.

quote:
14s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:08 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar stel dat islam of welke religie dan ook die daar de dienst uitmaakt een zelfde reformatie en verlichting door was gegaan als het christendom in Europa?
  maandag 30 mei 2016 @ 20:19:05 #109
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162627877
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jij.

[..]

In het gedachtenexperiment ja. Even beter lezen :).
  maandag 30 mei 2016 @ 20:19:34 #110
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162627894
quote:
14s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:16 schreef Fir3fly het volgende:

Jij lijkt hier ook te zeggen dat bruine mensen blijkbaar meer behoefte hebben aan barbarisme, maar dat zal toch niet. Of wel?
Ok, kap ff met dit getrol.
  maandag 30 mei 2016 @ 20:20:05 #111
37769 erodome
Zweefteef
pi_162627905
Even voor de duidelijkheid, ik ontken nergens dat religie niet als smoes wordt gebruikt, als goedpratertje. Ik zeg dat het niet de religie is die de oorzaak is, dat het de religie is die gebruikt wordt om zich achter te verbergen.
  maandag 30 mei 2016 @ 20:20:30 #112
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162627921
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:17 schreef erodome het volgende:

[..]

Klopt, ook zonder religie, maar gelijkblijvende omstandigheden, zal dit gewoon blijven gebeuren.
Ik begrijp werkelijk niet wat daar zo ongeloofwaardig aan is.
Omdat je daarmee dus impliceert dat de bruine mens blijkbaar van nature barbaars is.
quote:
Maar jij bent er dus
Stropop.
  maandag 30 mei 2016 @ 20:21:55 #113
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162627968
quote:
13s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ok, kap ff met dit getrol.
Lees nog even goed wat je zegt. Als het niet aan religie ligt, waarom begaan mensen die barbaarse acties in die regio dan?
  maandag 30 mei 2016 @ 20:22:51 #114
37769 erodome
Zweefteef
pi_162628000
quote:
14s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Omdat je daarmee dus impliceert dat de bruine mens blijkbaar van nature barbaars is.

[..]

Stropop.
Euhm, nee, niet eens een beetje... Dit is dus wat ik bedoel met wat is het nut van dit soort reactie's?

En nee geen stropop, een vraag om verduidelijking. Als je zegt dat die religie de oorzaak is zeg je dus dat iemand geen neiging tot huiselijk geweld heeft zonder die religie. Dat is wat ik eruit haal en waarvan ik me afvraag of het klopt.
  maandag 30 mei 2016 @ 20:24:20 #115
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162628067
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Euhm, nee, niet eens een beetje... Dit is dus wat ik bedoel met wat is het nut van dit soort reactie's?
Een antwoord krijgen van je. Maar dat kun je niet geven schijnbaar. Dus nogmaals:

Waarom zijn die barbaarse activiteiten in die hele regio gemeengoed? Als het niets te maken heeft met religie waar komt het dan vandaan?
  maandag 30 mei 2016 @ 20:25:50 #116
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162628126
Mensen die abortusdokters bedreigen in de VS heeft ook niets met religie te maken zeker?

Ik denk ik maak het uitstapje naar 'ja maar christendom' eerst deze keer.
  maandag 30 mei 2016 @ 20:27:04 #117
37769 erodome
Zweefteef
pi_162628170
quote:
7s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:24 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Een antwoord krijgen van je. Maar dat kun je niet geven schijnbaar. Dus nogmaals:

Waarom zijn die barbaarse activiteiten in die hele regio gemeengoed? Als het niets te maken heeft met religie waar komt het dan vandaan?
Als je een beetje had gelezen dan had je gelezen dat ik al heb gezegd bij gelijk blijvende omstandigheden verwacht ik amper tot geen verschil.

Dit is vele malen breder dan de islam, ook in andere culturen zien we dit, zelfs in onze eigen cultuur hebben we hier problemen mee. Er zijn andere oorzaken die veel meer met mens zijn te maken hebben dan met religie.
Religie is niet meer dan een uiting, is niet de oorzaak.
pi_162628200
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:20 schreef erodome het volgende:
Even voor de duidelijkheid, ik ontken nergens dat religie niet als smoes wordt gebruikt, als goedpratertje. Ik zeg dat het niet de religie is die de oorzaak is, dat het de religie is die gebruikt wordt om zich achter te verbergen.
Waarom herkennen we verschillen in gedrag tussen boeddhisten en moslims, protestanten en seculiere atheisten, en nazi's en hippies?
  maandag 30 mei 2016 @ 20:28:28 #119
37769 erodome
Zweefteef
pi_162628216
quote:
7s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:25 schreef Fir3fly het volgende:
Mensen die abortusdokters bedreigen in de VS heeft ook niets met religie te maken zeker?

Ik denk ik maak het uitstapje naar 'ja maar christendom' eerst deze keer.
Niet altijd nee. Maar waar in het christendom vindt je aansporing om abortusartsen aan te vallen?
Is het daar ook niet zo dat die gekken dat geloof verdraaien en als smoes gebruiken ipv dat het geloof daartoe aanzet en van goede mensen gekken maakt?
  maandag 30 mei 2016 @ 20:28:40 #120
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162628221
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:27 schreef erodome het volgende:

[..]

Als je een beetje had gelezen dan had je gelezen dat ik al heb gezegd bij gelijk blijvende omstandigheden verwacht ik amper tot geen verschil.
En ik blijft maar vragen waarom, maar er komt geen antwoord. Beantwoord de vraag eens even :).

Voor de zoveelste keer, waar komt die motivatie voor het uitvoeren van die barbaarse activiteiten dan vandaan?
  maandag 30 mei 2016 @ 20:31:15 #121
37769 erodome
Zweefteef
pi_162628300
quote:
1s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:28 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Waarom herkennen we verschillen in gedrag tussen boeddhisten en moslims, protestanten en seculiere atheisten, en nazi's en hippies?
Herkennen we dat of willen we die link graag leggen?
Want dit is verdomde afhankelijk van tijd, plaats en omstandigheden. Het zen boeddhisme heeft ook zo zijn uitwassen voortgebracht, de boeddhistische militie's die halve dorpen uitmoorden in recente tijd lijken ook in niets op het kusje kroel beeld van het boeddhisme wat we hier hebben. Hippie's e.d. zijn ook overgegaan tot niet zulke aardige dingen, atheisten kunnen er ook wat van soms en protestanten ook al.

Waarom bij al die andere groepen wel die aandacht voor andere oorzaken dan overtuiging/geloof en bij de islam niet verder kijken dan dat?
  maandag 30 mei 2016 @ 20:31:39 #122
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162628311
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Niet altijd nee. Maar waar in het christendom vindt je aansporing om abortusartsen aan te vallen?
Is het daar ook niet zo dat die gekken dat geloof verdraaien en als smoes gebruiken ipv dat het geloof daartoe aanzet en van goede mensen gekken maakt?
Dat slaat helemaal nergens op, waarom zou je een abortusdokter aanvallen als je geen religieus persoon bent? Volgens christendom begint leven bij de conceptie. Iemand die dat niet gelooft heeft nul motivatie om een aanslag te plegen op een abortusdokter en zou dat dus ook niet doen.

Er klopt dus helemaal geen bal van je 'smoes'-argument.
pi_162628328
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:27 schreef erodome het volgende:

[..]

Dit is vele malen breder dan de islam, ook in andere culturen zien we dit, zelfs in onze eigen cultuur hebben we hier problemen mee. Er zijn andere oorzaken die veel meer met mens zijn te maken hebben dan met religie.
Religie is niet meer dan een uiting, is niet de oorzaak.
Je verward mensen met ideologie. Dat elke groep een x aantal mensen telt die de neiging hebben tot een bepaald handelen is natuurlijk duidelijk. Het gaat er om hoe men met die (natuurlijke) neigingen om gaat. Met een analyse daarvan kun je de verschillen tussen de invloed van verschillende religies en ideologieen destilleren.
  maandag 30 mei 2016 @ 20:35:47 #124
37769 erodome
Zweefteef
pi_162628446
quote:
10s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:31 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat slaat helemaal nergens op, waarom zou je een abortusdokter aanvallen als je geen religieus persoon bent? Volgens christendom begint leven bij de conceptie. Iemand die dat niet gelooft heeft nul motivatie om een aanslag te plegen op een abortusdokter en zou dat dus ook niet doen.

Er klopt dus helemaal geen bal van je 'smoes'-argument.
Je bent je ervan bewust dat er ook atheistische pro lifers zijn? Ik snap ook niet waarom je zo'n arts zou aanvallen en 99% van de christenen begrijpen dat ook al niet. Je hebt het over een zeer beperkt groepje met een zeer creatieve uitleg en trekt dat door naar een heel geloof.

Waarom zou het gros van de christenen geen abortusartsen aanvallen als het zo duidelijk was dat hun religie hiertoe aanzette? Als die religie werkelijk de oorzaak was zouden er een stuk meer christenen moeten zijn die geweld pleegde jegens abortusartsen.
  maandag 30 mei 2016 @ 20:38:38 #125
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_162628536
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 20:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Je bent je ervan bewust dat er ook atheistische pro lifers zijn? Ik snap ook niet waarom je zo'n arts zou aanvallen en 99% van de christenen begrijpen dat ook al niet. Je hebt het over een zeer beperkt groepje met een zeer creatieve uitleg en trekt dat door naar een heel geloof.
Dat doe ik dan ook niet. Het enige dat ik doe is niet ontkennen dat mensen wandaden plegen met religieuze motieven. Wat jij wel doet, zonder onderbouwing of enige argumentatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')