Het duurt namelijk jaren voordat we weer op het niveau <2010 kunnen komen. Je moet een budget geleidelijk laten groeien met een duidelijk herstelplan en een visie voor de toekomst.quote:Op donderdag 19 mei 2016 11:36 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waarom zou buget erbij dan wel gecontroleerd moeten gaan?
Ergens is er een geldverslindende wolf aan het geld aan het eten denk ik me dan?
Nou kom aub niet met ouderen aanzeuren he, want die zijn ook al sinds jaar en dag, sommige vallen om anderen leven weer iets langer.
Dat is volgens mij gewoon een zoethoudertje van de geld machine!
Dat is maar deels defensie aan te rekenen natuurlijk. Als er initieel vanuit gegaan wordt dat er zoveel JSF'n aangeschaft gaan en moeten worden (los van het feit wat je van dat toestel vindt, dat is een hele andere discussie) om aan je taak te voldoen maar dat de politiek vervolgens steeds meer geld van je afpakt zodat je noodgedwongen het aantal steeds naar beneden moet bijstellen kun je defensie niet aanrekenen. Dat het op een gegeven ogenblik zelfs zo erg wordt dat bv de tanks wegbezuinigd moeten worden is natuurlijk helemaal van de zotte. En dan heb ik het nog niet eens over bv het opheffen van de complete marine luchtvaartdienst...quote:Op donderdag 19 mei 2016 12:26 schreef JaJammerJan het volgende:
Dit probleem heeft defensie deels ook aan zichzelf te danken. Miljarden uitgeven aan enkele JSF's werd belangrijker gezien dan het behouden van onze tanks bijvoorbeeld. Miljoenen uitgeven aan missies in Libië/Turkije/Syrië/Irak/Afghanistan ook. Kwestie van prioriteiten. Met het geld dat ze hebben kunnen ze best aan hun grondwettelijke verplichting voldoen, dat dat blijkbaar niet gebeurd is voor een groot deel dus wanbeleid.
"Maar de JSF moet de verouderde F16 vervangen!"
We hebben op dit moment 61 F16's en daarvan hoor je al vaak dat dat aantal 'net genoeg is' om aan onze taken te voldoen. 35 JSF's, bijna een halvering, moeten al die F16's zogenaamd gaan vervangen?
Mijn punt is, defensie heeft deels ook zichzelf in een lastig pakket gesteld.
Ik stel niet dat het hebben van een wapen per definitie onverantwoord is. M'n vriendin zou in dat geval zelfs aan mijn seksuele voorkeur gaan twijfelen omdat ze van kinds af aan opgegroeid is met wapens, zelf op hoog niveau aan schietsport doet en range officer is. Maar juist daardoor is het wel duidelijk dat je niet iedere burger met een wapen op zak wil laten rondlopen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 11:55 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wat een drogreden.
Het is: onverdedigd tegen verdedigd. Jij stelt dat het hebben van een wapen onverantwoord is. Waaruit blijkt dat?
Appels en peren.quote:Op donderdag 19 mei 2016 12:26 schreef JaJammerJan het volgende:
Dit probleem heeft defensie deels ook aan zichzelf te danken. Miljarden uitgeven aan enkele JSF's werd belangrijker gezien dan het behouden van onze tanks bijvoorbeeld. Miljoenen uitgeven aan missies in Libië/Turkije/Syrië/Irak/Afghanistan ook. Kwestie van prioriteiten. Met het geld dat ze hebben kunnen ze best aan hun grondwettelijke verplichting voldoen, dat dat blijkbaar niet gebeurd is voor een groot deel dus wanbeleid.
"Maar de JSF moet de verouderde F16 vervangen!"
We hebben op dit moment 61 F16's en daarvan hoor je al vaak dat dat aantal 'net genoeg is' om aan onze taken te voldoen. 35 JSF's, bijna een halvering, moeten al die F16's zogenaamd gaan vervangen?
Mijn punt is, defensie heeft deels ook zichzelf in een lastig pakket gesteld.
Dat ligt aan de dreiging. Als defensie niet in staat is de burger te beschermen zou de wet versoepeld moeten worden zodat de burger in ieder geval zichzelf kan beschermen. De natuurlijke staat van de mens is nog altijd oorlog en er vanuit gaan dat de vrede die we hier al 70 jaar kennen blijvend is is naïef.quote:Op donderdag 19 mei 2016 12:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik stel niet dat het hebben van een wapen per definitie onverantwoord is. M'n vriendin zou in dat geval zelfs aan mijn seksuele voorkeur gaan twijfelen omdat ze van kinds af aan opgegroeid is met wapens, zelf op hoog niveau aan schietsport doet en range officer is. Maar juist daardoor is het wel duidelijk dat je niet iedere burger met een wapen op zak wil laten rondlopen.
Dat die kosten meegerekend moeten worden lijkt me logisch. Als een organisatie daar verplichtingen in heeft, dan hoort dat bij de uitgaven.quote:Op donderdag 19 mei 2016 11:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zo kan ik ook beginnen over het huidige defensiebudget dat daar de pensioenen en wachtgelden meegerekend worden. Die eraf en we halen net aan de 0.8% BNP...
Hmm, ja ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik zou denken dat Defensie meer autonomie zou hebben over het geld dat ze krijgen. Aangezien de tweede kamer bijvoorbeeld bepaald niet vol zit met experts op het gebied van defensie.quote:Op donderdag 19 mei 2016 12:36 schreef detaris het volgende:
[..]
Appels en peren.
Defensie krijgt gewoon te horen hoeveel zij moeten bezuinigen op de exploitatie.
Defensie bepaald ook niet zelf waar of wanneer zij wordt uitgezonden.
Defensie kan wel aangeven hoeveel F-35 zij nodig heeft, maar als het kabinet daar geen geld voor wil betalen zul je het met minder moeten doen.
Of denk je oprecht dat de luchtmacht heeft ingeschoten op het huidige aantal.
Defensie is een departement net als V&J, BuZa etc...
De huidige staat van de krijgsmacht is een politieke keuze geweest. Gemaakt door dezelfde politici die nu allemaal verbijsterd, geschokt en verbaast zijn.
Daar kun je over dicussieren, het laat wel zien dat er door de deelnemende landen naar rato wordt bijgedragen. En wmb hoeven wij ook niet op 2% te gaan zitten. 1.75% lijkt mij een mooi uitgangspunt om naar toe te werken de komende 10 jaar.quote:Op donderdag 19 mei 2016 12:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat die kosten meegerekend moeten worden lijkt me logisch. Als een organisatie daar verplichtingen in heeft, dan hoort dat bij de uitgaven.
Maar nogmaals, voor mij is ook voor OWS zo'n vast percentage nonsens.
Defensie moet net als ieder departement bedelen bij de minfin om een aalmoes. En als de politiek vindt dat defensie het met een miljard minder af kan dan regelt defensie het maar...quote:Op donderdag 19 mei 2016 12:45 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Hmm, ja ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik zou denken dat Defensie meer autonomie zou hebben over het geld dat ze krijgen. Aangezien de tweede kamer bijvoorbeeld bepaald niet vol zit met experts op het gebied van defensie.
Initieel wilden we 85 JSF'en aanschaffen. Dat is in de loop der jaren door een steeds lager wordend budget naar beneden bijgesteld.quote:Op donderdag 19 mei 2016 12:36 schreef detaris het volgende:
Defensie kan wel aangeven hoeveel F-35 zij nodig heeft, maar als het kabinet daar geen geld voor wil betalen zul je het met minder moeten doen.
Of denk je oprecht dat de luchtmacht heeft ingeschoten op het huidige aantal.
Ja NL alleen al heeft er 2.quote:Op donderdag 19 mei 2016 13:03 schreef john2406 het volgende:
Die JSF is naar mijn idee een luchtkasteel, is er al eentje klaar?
2 van de 35 of laten ze het bij die 2 ?quote:Op donderdag 19 mei 2016 13:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja NL alleen al heeft er 2.
Voorbereid zijn kan geen kwaad. En vaak in oorlog een belangrijk onderdeel van het winnen van een mogelijk conflict.quote:Op donderdag 19 mei 2016 10:12 schreef Atak het volgende:
[..]
Niemand gaat NL aanvallen. En als er iets vergelijkbaars zoals 911 gebeurt hebben we genoeg personeel voor deze taak.
En vliegen die al?quote:Op donderdag 19 mei 2016 13:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja NL alleen al heeft er 2.
Ja, sterker nog die vliegen deze maand nog naar NL.quote:
Afwachten nog of die dingen ook heel aankomen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 13:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja, sterker nog die vliegen deze maand nog naar NL.
Gezien het prijskaartje zal daar alles aan gedaan worden.quote:Op donderdag 19 mei 2016 13:59 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Afwachten nog of die dingen ook heel aankomen.
Ja dat prijskaartje is wel een discussie waard.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Gezien het prijskaartje zal daar alles aan gedaan worden.
Hij is traag, maar binnen een maand moet nog wel lukken. Dan hebben we die multirole bommenwerper en is het probleem opgelost.quote:Op donderdag 19 mei 2016 13:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja, sterker nog die vliegen deze maand nog naar NL.
En dan maar hopen dat ze er voor een paar jaar reserve onderdelen bij hebben besteld.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij is traag, maar binnen een maand moet nog wel lukken. Dan hebben we die multirole bommenwerper en is het probleem opgelost.
En dat ons luchtruim niet teveel scherpe bochten heeft want van richting veranderen kan hij ook niet zo goed.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:03 schreef nixxx het volgende:
[..]
En dan maar hopen dat ze er voor een paar jaar reserve onderdelen bij hebben besteld.
Zeg me eens hoe jij het dan voor je ziet, tenzij je ergens woont waar geen hond graag verblijven wil?quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:04 schreef Twiitch het volgende:
Mensen die hier pleitten voor het versoepelen van de wapenwet omdat defensie geld tekort komt![]()
Nee, gewoon nee.
Waar de overheid faalt kan je als burger beter zelf goed voorbereid zijnquote:Op donderdag 19 mei 2016 14:04 schreef Twiitch het volgende:
Mensen die hier pleitten voor het versoepelen van de wapenwet omdat defensie geld tekort komt![]()
Nee, gewoon nee.
De tegenstander zit in Rusland, dat is alsmaar rechtdoor.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En dat ons luchtruim niet teveel scherpe bochten heeft want van richting veranderen kan hij ook niet zo goed.
Die heeft toch buk of niet?quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
De tegenstander zit in Rusland, dat is alsmaar rechtdoor.
Dat is het achterlijke Amerikaanse denken waar we liever niet mee te maken krijgen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:07 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Waar de overheid faalt kan je als burger beter zelf goed voorbereid zijn
Dat konden die F-104 Starfighters die NL had ook niet, scherpe bochten maken.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En dat ons luchtruim niet teveel scherpe bochten heeft want van richting veranderen kan hij ook niet zo goed.
Nederland weet inmiddels hoe hoog een buk gaat en heb geen idee wat Napoleon hier met te maken heeft?quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:08 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die heeft toch buk of niet?
Of waar denk je aan Napoleon achter naar?
Nee ik heb het over werkelijk falenquote:Op donderdag 19 mei 2016 14:08 schreef Berk-24 het volgende:
[..]
Dat is het achterlijke Amerikaanse denken waar we liever niet mee te maken krijgen.
Ja, die gewapende burgers zullen wel even een invasie tegenhouden. Je kijkt teveel films man. Die gaan dan hoogstens kijken of er bij de buren wat te halen valt.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:07 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Waar de overheid faalt kan je als burger beter zelf goed voorbereid zijn
Napoleon heeft bot gevangen bij dat land en Hitler ook, wat wil iemand daar zoeken vraag ik me af, en dan roep jij de vijand zit rechtdoor?quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nederland weet inmiddels hoe hoog een buk gaat en heb geen idee wat Napoleon hier met te maken heeft?
Die ¤5 Miljard is naar ik meen uitgespreid over 20 jaar. Moet je ff kijken in de JSF discussie ergens hier. Gevonden: DEF / [JSF] deel 9 (de discussie)quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:04 schreef john2406 het volgende:
Het is volgens mij geld van het budget wat weg is waar nog niks voor terug gekomen is, heb ik het dan juist of niet?
Dan hebben we dat dure kut vliegtuig toch ook niet nodig.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:13 schreef john2406 het volgende:
[..]
Napoleon heeft bot gevangen bij dat land en Hitler ook, wat wil iemand daar zoeken vraag ik me af, en dan roep jij de vijand zit rechtdoor?
Ze doen mij niks wat heb ik er dan verloren?
Denk trouwens dat het met al die electronica uit de lucht valt als het gejamd wordt?quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:15 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dan hebben we dat dure kut vliegtuig toch ook niet nodig.
Hoeveel van die drones zouden ze voor dat geld gehad kunnen hebben?quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
Vliegtuigen zijn sowieso al achterhaald, drones doen het vuile werk.
Daar kan ik me niet over uitlaten verder.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoeveel van die drones zouden ze voor dat geld gehad kunnen hebben?
evt verspreid over 20 jr?
Het gaat dan niet enkel over die drones. Daar hoort een commandocentrum bij, personeel, een eigen infrastructuur etcquote:Op donderdag 19 mei 2016 14:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoeveel van die drones zouden ze voor dat geld gehad kunnen hebben?
evt verspreid over 20 jr?
Tja dacht je ik zou dat kunnen?quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:21 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Daar kan ik me niet over uitlaten verder.
Nah ik denk niet meteen aan een invasie. Ik moest bijvoorbeeld denken aan die enorme rellen in Londen een paar jaar terug. De politie, amper bewapend liet zich toen relatief makkelijk wegjagen. Het leger werd niet ingezet (puur om de orde te herstellen, niet om mensen dood te gaan schieten en dergelijke ofzoquote:Op donderdag 19 mei 2016 14:12 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ja, die gewapende burgers zullen wel even een invasie tegenhouden. Je kijkt teveel films man. Die gaan dan hoogstens kijken of er bij de buren wat te halen valt.
Alleen vergeet je even dat die klapjosties die je huis in de fik willen steken dan ook wapens hebben...quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:48 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Nah ik denk niet meteen aan een invasie. Ik moest bijvoorbeeld denken aan die enorme rellen in Londen een paar jaar terug. De politie, amper bewapend liet zich toen relatief makkelijk wegjagen. Het leger werd niet ingezet (puur om de orde te herstellen, niet om mensen dood te gaan schieten en dergelijke ofzo). Nou dan zou ik wel graag een wapen hebben gehad als die klapjosti's ook mijn huis in de fik wilden gaan steken, wat dat is toen en masse gebeurd net zoals plunderingen. Puur om af te schrikken lijkt me dat wel handig.
En nee daar zeg ik niet mee dat zoiets wenselijk is, integendeel. Daarom moet de overheid dus stoppen met falen en een fatsoenlijk budget hebben om te investeren in alle ordediensten. Dan heb je als burger ook geen nood aan een wapen om jezelf te verdedigen, tegen wat dan ook (van een invasiemacht tot rellende idioten).
Je plaatje laat mooi zien dat overhead een van de grootse kostenposten is (alle posten bij elkaar mooi richting de 50%). Organiseer het slimmer en je speelt alleen al op die post honderden miljoenen of zelfs enkele miljarden per jaar vrij.quote:Op donderdag 19 mei 2016 11:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat militaire middelen duur zijn. Raketje van een ton hier, tank van ¤15 miljoen daar en niet te vergeten we zijn een rijk westers land met ditto salarissen voor militairen.
En natuurlijk R&D.
[ afbeelding ]
En ook als je wilt gaan opbouwen moet je wel goed weten waarheen en wat dat mag kosten. Er is volgens mij nergens gedefinieerd wat die missie en visie mogen kosten en of die missie en visie ook nu en in de toekomst zo zouden moeten zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2016 11:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zoals hier al een paar keer aangegeven is, de visie en taak liggen er gewoon. We kunnen er alleen al jaren niet aan voldoen vanwege een gebrek aan geld.
En ik ben het met je eens dat een: "hier heb je een zak met geld!" het probleem niet oplost. Je zult weer moeten gaan opbouwen en dat kost tijd en geld.
Denk dat jou een wapen in handen geven ook zeer onverantwoord zou zijn...quote:Op donderdag 19 mei 2016 11:50 schreef BarryOSeven het volgende:
Het wordt tijd dat de burger weer een wapen mag hebben zonder gedoe.
Dit is onverantwoord.
Als je die wapenwet gaat versoepelen dan hebben de klapjostis die jouw huis in de fik willen zetten naar alle waarschijnlijkheid ook een arsenaal op zak. Gebed zonder einde.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:48 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Nah ik denk niet meteen aan een invasie. Ik moest bijvoorbeeld denken aan die enorme rellen in Londen een paar jaar terug. De politie, amper bewapend liet zich toen relatief makkelijk wegjagen. Het leger werd niet ingezet (puur om de orde te herstellen, niet om mensen dood te gaan schieten en dergelijke ofzo). Nou dan zou ik wel graag een wapen hebben gehad als die klapjosti's ook mijn huis in de fik wilden gaan steken, wat dat is toen en masse gebeurd net zoals plunderingen. Puur om af te schrikken lijkt me dat wel handig.
En nee daar zeg ik niet mee dat zoiets wenselijk is, integendeel. Daarom moet de overheid dus stoppen met falen en een fatsoenlijk budget hebben om te investeren in alle ordediensten. Dan heb je als burger ook geen nood aan een wapen om jezelf te verdedigen, tegen wat dan ook (van een invasiemacht tot rellende idioten).
Ik denk dat wij het over een ander plaatje hebbenquote:Op donderdag 19 mei 2016 14:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je plaatje laat mooi zien dat overhead een van de grootse kostenposten is (alle posten bij elkaar mooi richting de 50%). Organiseer het slimmer en je speelt alleen al op die post honderden miljoenen of zelfs enkele miljarden per jaar vrij.
Daarnaast is het wel essentieel om te weten wat dan wel genoeg geld is en waarom wanneer dit per definitie onvoldoende zou zijn.
Het is heerlijk boos doen maar er zit 0,0 visie achter, zo lijkt het althans.
Ad hominem, zwakzakquote:Op donderdag 19 mei 2016 14:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Denk dat jou een wapen in handen geven ook zeer onverantwoord zou zijn...
Dat is inderdaad een heel goed tegenargument. Daarom dus ook de ordediensten herwaarderenquote:Op donderdag 19 mei 2016 14:58 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Als je die wapenwet gaat versoepelen dan hebben de klapjostis die jouw huis in de fik willen zetten naar alle waarschijnlijkheid ook een arsenaal op zak. Gebed zonder einde.
Overhead? Welke dan?quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je plaatje laat mooi zien dat overhead een van de grootse kostenposten is (alle posten bij elkaar mooi richting de 50%). Organiseer het slimmer en je speelt alleen al op die post honderden miljoenen of zelfs enkele miljarden per jaar vrij.
Daarnaast is het wel essentieel om te weten wat dan wel genoeg geld is en waarom wanneer dit per definitie onvoldoende zou zijn.
Los daarvan de Zwitswers doen dit al met strenge voorwaarden dat dan wel weer wel.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Denk dat jou een wapen in handen geven ook zeer onverantwoord zou zijn...
Er is door al die denktanks en slimme lui een strategisch toekomstplaatje verzonnen en daar is een visie uitgerold met daaraan gekoppeld de krijgsmacht zoals die eruit zou moeten zien. Alleen wordt er geen budget voor vrij gemaakt.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En ook als je wilt gaan opbouwen moet je wel goed weten waarheen en wat dat mag kosten. Er is volgens mij nergens gedefinieerd wat die missie en visie mogen kosten en of die missie en visie ook nu en in de toekomst zo zouden moeten zijn.
NATO.quote:Kan me voorstellen dat die nog veel internationaler georiënteerd moet gaan worden.
En binnen de uitvoerende diensten zit ook nog heel wat overhead verstopt. Die club kan echt een stuk efficienter.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik denk dat wij het over een ander plaatje hebben. Je kunt ondersteunende diensten niet zomaar onder overhead scharen, daar zitten ook de materieel en materiaal aankopen tussen.
Zoals wat dan?quote:Op donderdag 19 mei 2016 15:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En binnen de uitvoerende diensten zit ook nog heel wat overhead verstopt. Die club kan echt een stuk efficienter.
Finland en Oostenrijk hadden niet veel keuze na WWII. Dat heeft weinig met niet in de NAVO willen te maken. Als ik het goed begrijp wil je wel dat andere mensen ons komen helpen, maar ze hoeven niet te verwachten dat wij komen. Het is niet aan Nederland en de andere EU landen waar dezelfde ideeën van wij zijn individueel slap dus we hoeven niks te doen heersen, maar aan een land aan de andere kant van de wereld om onze vrienden te helpen. Wat een loser mentaliteit.quote:Op donderdag 19 mei 2016 10:26 schreef Berk-24 het volgende:
[..]
Ik vind dat we ook uit de NAVO moeten. Oostenrijk en Finland zitten ook niet in de NAVO, maar wel in de EU, euro en Schengen. Daar mogen wij een voorbeeld aan nemen. Als Polen of de Baltische Staten militaire hulp nodig hebben kunnen ze militaire hulp uit de VS krijgen.
Dat mag dus niet. Iets met nationaal en internationaal recht wat ons tegenhoud.quote:Op donderdag 19 mei 2016 11:21 schreef Berk-24 het volgende:
De zes Antilleneilanden mogen we echt wel uit handen geven. Zie niet echt het nut in dat ze nog bij Nederland horen.
Daar zitten inderdaad, alle "kazernes" bij elkaar, tienduizenden dikbetaalde ambtenaren.quote:Op donderdag 19 mei 2016 08:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar zitten "tienduizenden" ambtenaren?
Inderdaad.quote:En dat is je onderbouwing?
Dit is gewoon niet waar. Het budget voor de vervanging van de F-16 is altijd 4,5 miljard euro geweest. De Amerikanen hebben het verkooppraatje rond de eeuwwisseling waar het ging om de prijs van de F-35 gewoon niet waar kunnen maken.quote:Op donderdag 19 mei 2016 12:51 schreef AchJa het volgende:
[..]
Initieel wilden we 85 JSF'en aanschaffen. Dat is in de loop der jaren door een steeds lager wordend budget naar beneden bijgesteld.
quote:Op donderdag 19 mei 2016 18:32 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Daar zitten inderdaad, alle "kazernes" bij elkaar, tienduizenden dikbetaalde ambtenaren.
[..]
Inderdaad.
Lang niet helemaal. Ja, de prijs is omhoog gegaan maar niet dusdanig dat we nog maar 35 van die dingen kunnen kopen ipv 85.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:02 schreef Radegast het volgende:
[..]
Dit is gewoon niet waar. Het budget voor de vervanging van de F-16 is altijd 4,5 miljard euro geweest. De Amerikanen hebben het verkooppraatje rond de eeuwwisseling waar het ging om de prijs van de F-35 gewoon niet waar kunnen maken.
Van max. 40 miljoen USD destijds naar meer dan 90 miljoen USD motor nu.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Lang niet helemaal. Ja, de prijs is omhoog gegaan maar niet dusdanig dat we nog maar 35 van die dingen kunnen kopen ipv 85.
Dat het duurder is geworden is geen geheim. Maar er was initieel 6.5 miljard gereserveerd voor 85 JSF'en.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:53 schreef Radegast het volgende:
[..]
Van max. 40 miljoen USD destijds naar meer dan 90 miljoen USD motor nu.
RTL Nieuwsquote:Sinds de Nederlandse overheid heeft besloten de F-16 met pensioen te sturen, is er kritiek op de keuze van de JSF. Het Amerikaanse toestel zou te duur zijn. Het oorspronkelijke budget dat was gereserveerd voor de JSF, 6,5 miljard euro, is door bezuinigingen al verlaagd tot 4,5 miljard euro.
quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:21 schreef john2406 het volgende:
Ik zie ze al staan in de stalling waar voorheen de Fyra stond. Grapje hoor!
6,2 miljard om precies te zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat het duurder is geworden is geen geheim. Maar er was initieel 6.5 miljard gereserveerd voor 85 JSF'en.
[..]
RTL Nieuws
Bij die aanschaffingen vraag ik me af?quote:
Keuzes noodgedwongen gemaakt door bezuinigingen... Maar goed, daar hoeven we het niet over eens te zijn en dat lijkt me iets voor in het JSF topic.quote:
Initieel ging het hierom:quote:Op vrijdag 20 mei 2016 07:01 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Knappe weerlegging!
Je wéét dat ik gelijk heb.
Ik vroeg toen om een onderbouwing die heb ik nog niet gekregen. Maar voel je vrij om het uit te leggen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 08:46 schreef hpeopjes het volgende:
Als je ziet dat er in de praktijk tienduizenden dikbetaalde ambtenaren nodig zijn om anderhalve man en een paardenkop in Mali te stationeren, dan weet je meteen wat er mis is met Defensie.
Die onderbouwing heb je weldegelijk gekregen. Maar dat jij het blijkbaar niet wilt of simpelweg niet kunt begrijpen, zie ik niet als mijn probleem.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 07:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Initieel ging het hierom:
[..]
Ik vroeg toen om een onderbouwing die heb ik nog niet gekregen. Maar voel je vrij om het uit te leggen.
Probeer hem dan maar eens beter uit te leggen want nu gaat het nergens over...quote:Op vrijdag 20 mei 2016 07:40 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Die onderbouwing heb je weldegelijk gekregen. Maar dat jij het blijkbaar niet wilt of simpelweg niet kunt begrijpen, zie ik niet als mijn probleem.
Over 0,0 visie gesproken. Voor elke man paraat in het veld heb je er zo'n 3 nodig die dat mogelijk maken.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Leuk gedacht, maar dat kan natuurlijk niet. Want dan moeten er een hele berg ambtenaren van de babyboomgeneratie uit en dat is natuurlijk niet de bedoeling.quote:Op donderdag 19 mei 2016 14:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In Nederland is die factor 1 op 3 eerder 1 op 1000.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 17:22 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Over 0,0 visie gesproken. Voor elke man paraat in het veld heb je er zo'n 3 nodig die dat mogelijk maken.
Je werkt er?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 17:36 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Leuk gedacht, maar dat kan natuurlijk niet. Want dan moeten er een hele berg ambtenaren van de babyboomgeneratie uit en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Heel de wereld is efficiënter gaan werken, met véél minder mensen, behálve bij Defensie. Daar werkt men nog op computers uit 1999 met WordPerfect 5.1. En ja, er moet geld bij, want al die tientallen generaaltjes moeten natuurlijk wel over hun eigen budget kunnen blijven beschikken, waar ze ook die geblindeerde Mercedes van moeten kopen.
Man man man, laat me niet lachen, Defensie...
quote:Op vrijdag 20 mei 2016 17:36 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Leuk gedacht, maar dat kan natuurlijk niet. Want dan moeten er een hele berg ambtenaren van de babyboomgeneratie uit en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Heel de wereld is efficiënter gaan werken, met véél minder mensen, behálve bij Defensie. Daar werkt men nog op computers uit 1999 met WordPerfect 5.1. En ja, er moet geld bij, want al die tientallen generaaltjes moeten natuurlijk wel over hun eigen budget kunnen blijven beschikken, waar ze ook die geblindeerde Mercedes van moeten kopen.
Man man man, laat me niet lachen, Defensie...
quote:Op vrijdag 20 mei 2016 17:38 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
In Nederland is die factor 1 op 3 eerder 1 op 1000.
Je ziet ze nooit rijden, die geblindeerde mercedessen met een generaaltje op de achterbank?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het was dan ook een retorische vraag schat ik zo in...
Als ze geblindeerd zijn, hoe de neuk moet ik dan weten of er een 'generaaltje' op de achterbank zit? Snuggere.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 20:58 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Je ziet ze nooit rijden, die geblindeerde mercedessen met een generaaltje op de achterbank?
Hij stapt vanzelf uit hoor. Voor de ingang van de ambtenarenbunker euhhhh... "kazerne".quote:Op vrijdag 20 mei 2016 23:31 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Als ze geblindeerd zijn, hoe de neuk moet ik dan weten of er een 'generaaltje' op de achterbank zit? Snuggere.
Nog steeds ongeveer 100. Meer dan 2x zoveel als de USA(!!!). En al die generaaltjes hebben allemaal hun eigen koninkrijkjes met hun eigen budgetjes, eigen geblindeerde Mercedes, eigen soldaatjes en eigen ambtenaartjes (gemiddelde leeftijd 50+).quote:Op vrijdag 20 mei 2016 23:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel generaals heeft Nederland eigenlijk? Paar jaar geleden waren het er nog zowat 100. Waar heeft zo een uitgekleed klein leger meer dat 2-3 generaals voor nodig?
Kleinste aantal topfuncties binnen de overheid. Stond recent in de Jaarrapportage van het rijk.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 23:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel generaals heeft Nederland eigenlijk? Paar jaar geleden waren het er nog zowat 100. Waar heeft zo een uitgekleed klein leger meer dat 2-3 generaals voor nodig?
Met alle respect maar al bezuinig je ze allemaal weg , nog steeds zet dat geen zoden aan de dijk. Een beetje het verhaal van de graaiende managers in de zorg terwijl het totale budget 80 miljard is.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 23:46 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nog steeds ongeveer 100. Meer dan 2x zoveel als de USA(!!!). En al die generaaltjes hebben allemaal hun eigen koninkrijkjes met hun eigen budgetjes, eigen geblindeerde Mercedes, eigen soldaatjes en eigen ambtenaartjes (gemiddelde leeftijd 50+).
Het Nederlandse leger is écht één grote grap. En daar zou dan geld bij moeten. Ik dacht het toch even niet heh.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |