abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162320988
Dit probleem heeft defensie deels ook aan zichzelf te danken. Miljarden uitgeven aan enkele JSF's werd belangrijker gezien dan het behouden van onze tanks bijvoorbeeld. Miljoenen uitgeven aan missies in Libië/Turkije/Syrië/Irak/Afghanistan ook. Kwestie van prioriteiten. Met het geld dat ze hebben kunnen ze best aan hun grondwettelijke verplichting voldoen, dat dat blijkbaar niet gebeurd is voor een groot deel dus wanbeleid.

"Maar de JSF moet de verouderde F16 vervangen!"

We hebben op dit moment 61 F16's en daarvan hoor je al vaak dat dat aantal 'net genoeg is' om aan onze taken te voldoen. 35 JSF's, bijna een halvering, moeten al die F16's zogenaamd gaan vervangen?

Mijn punt is, defensie heeft deels ook zichzelf in een lastig pakket gesteld.
  donderdag 19 mei 2016 @ 12:29:11 #202
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_162321052
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:36 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waarom zou buget erbij dan wel gecontroleerd moeten gaan?

Ergens is er een geldverslindende wolf aan het geld aan het eten denk ik me dan?
Nou kom aub niet met ouderen aanzeuren he, want die zijn ook al sinds jaar en dag, sommige vallen om anderen leven weer iets langer.
Dat is volgens mij gewoon een zoethoudertje van de geld machine!
Het duurt namelijk jaren voordat we weer op het niveau <2010 kunnen komen. Je moet een budget geleidelijk laten groeien met een duidelijk herstelplan en een visie voor de toekomst.

Ik kan je op een briefje geven, dat als Defensie er volgend jaar 2 miljard erbij krijgt, er geld overblijft aan het einde van dat jaar. Dat is namelijk al meerdere malen gebeurd in het verleden.

Maar maak dit maar eens duidelijk naan de dames en heren politici. Die denken dat als je maar geld beschikbaar stelt, het liefst een groot bedrag, het effect onmiddellijk is. 8)7

Alleen het personeelstekort inlopen gaat jaren duren. Defensie moet de werving op orde krijgen. De mensen opleiden en vervolgens voorkomen dat het zittend personeel vertrekt. Wat overigens de afgelopen jaren maar blijft toenemen. Zelfs in periode van recessie, lukt het niet om voldoende personeel binnen te houden en binnen te krijgen. :')

En dan nog te zwijgen over het materieel...
  donderdag 19 mei 2016 @ 12:30:30 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_162321093
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:26 schreef JaJammerJan het volgende:
Dit probleem heeft defensie deels ook aan zichzelf te danken. Miljarden uitgeven aan enkele JSF's werd belangrijker gezien dan het behouden van onze tanks bijvoorbeeld. Miljoenen uitgeven aan missies in Libië/Turkije/Syrië/Irak/Afghanistan ook. Kwestie van prioriteiten. Met het geld dat ze hebben kunnen ze best aan hun grondwettelijke verplichting voldoen, dat dat blijkbaar niet gebeurd is voor een groot deel dus wanbeleid.

We hebben op dit moment 61 F16's en daarvan hoor je al vaak dat dat aantal 'net genoeg is' om aan onze taken te voldoen. 35 JSF's, bijna een halvering, moeten al die F16's zogenaamd gaan vervangen?

Dat is maar deels defensie aan te rekenen natuurlijk. Als er initieel vanuit gegaan wordt dat er zoveel JSF'n aangeschaft gaan en moeten worden (los van het feit wat je van dat toestel vindt, dat is een hele andere discussie) om aan je taak te voldoen maar dat de politiek vervolgens steeds meer geld van je afpakt zodat je noodgedwongen het aantal steeds naar beneden moet bijstellen kun je defensie niet aanrekenen. Dat het op een gegeven ogenblik zelfs zo erg wordt dat bv de tanks wegbezuinigd moeten worden is natuurlijk helemaal van de zotte. En dan heb ik het nog niet eens over bv het opheffen van de complete marine luchtvaartdienst...
  donderdag 19 mei 2016 @ 12:33:09 #204
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_162321171
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:55 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Wat een drogreden.

Het is: onverdedigd tegen verdedigd. Jij stelt dat het hebben van een wapen onverantwoord is. Waaruit blijkt dat?
Ik stel niet dat het hebben van een wapen per definitie onverantwoord is. M'n vriendin zou in dat geval zelfs aan mijn seksuele voorkeur gaan twijfelen omdat ze van kinds af aan opgegroeid is met wapens, zelf op hoog niveau aan schietsport doet en range officer is. Maar juist daardoor is het wel duidelijk dat je niet iedere burger met een wapen op zak wil laten rondlopen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 19 mei 2016 @ 12:36:33 #205
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_162321258
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:26 schreef JaJammerJan het volgende:

Appels en peren.

Defensie krijgt gewoon te horen hoeveel zij moeten bezuinigen op de exploitatie.
Defensie bepaald ook niet zelf waar of wanneer zij wordt uitgezonden.
Defensie kan wel aangeven hoeveel F-35 zij nodig heeft, maar als het kabinet daar geen geld voor wil betalen zul je het met minder moeten doen.
Of denk je oprecht dat de luchtmacht heeft ingeschoten op het huidige aantal.

Defensie is een departement net als V&J, BuZa etc...

De huidige staat van de krijgsmacht is een politieke keuze geweest. Gemaakt door dezelfde politici die nu allemaal verbijsterd, geschokt en verbaast zijn.
  donderdag 19 mei 2016 @ 12:36:36 #206
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_162321263
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:33 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik stel niet dat het hebben van een wapen per definitie onverantwoord is. M'n vriendin zou in dat geval zelfs aan mijn seksuele voorkeur gaan twijfelen omdat ze van kinds af aan opgegroeid is met wapens, zelf op hoog niveau aan schietsport doet en range officer is. Maar juist daardoor is het wel duidelijk dat je niet iedere burger met een wapen op zak wil laten rondlopen.
Dat ligt aan de dreiging. Als defensie niet in staat is de burger te beschermen zou de wet versoepeld moeten worden zodat de burger in ieder geval zichzelf kan beschermen. De natuurlijke staat van de mens is nog altijd oorlog en er vanuit gaan dat de vrede die we hier al 70 jaar kennen blijvend is is naïef.
pi_162321338
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2016 11:30 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zo kan ik ook beginnen over het huidige defensiebudget dat daar de pensioenen en wachtgelden meegerekend worden. Die eraf en we halen net aan de 0.8% BNP...
Dat die kosten meegerekend moeten worden lijkt me logisch. Als een organisatie daar verplichtingen in heeft, dan hoort dat bij de uitgaven.

Maar nogmaals, voor mij is ook voor OWS zo'n vast percentage nonsens.
pi_162321480
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:36 schreef detaris het volgende:

[..]

Appels en peren.

Defensie krijgt gewoon te horen hoeveel zij moeten bezuinigen op de exploitatie.
Defensie bepaald ook niet zelf waar of wanneer zij wordt uitgezonden.
Defensie kan wel aangeven hoeveel F-35 zij nodig heeft, maar als het kabinet daar geen geld voor wil betalen zul je het met minder moeten doen.

Defensie is een departement net als V&J, BuZa etc...

De huidige staat van de krijgsmacht is een politieke keuze geweest. Gemaakt door dezelfde politici die nu allemaal verbijsterd, geschokt en verbaast zijn.
Hmm, ja ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik zou denken dat Defensie meer autonomie zou hebben over het geld dat ze krijgen. Aangezien de tweede kamer bijvoorbeeld bepaald niet vol zit met experts op het gebied van defensie.
  donderdag 19 mei 2016 @ 12:46:29 #209
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_162321494
quote:
2s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat die kosten meegerekend moeten worden lijkt me logisch. Als een organisatie daar verplichtingen in heeft, dan hoort dat bij de uitgaven.

Maar nogmaals, voor mij is ook voor OWS zo'n vast percentage nonsens.
Daar kun je over dicussieren, het laat wel zien dat er door de deelnemende landen naar rato wordt bijgedragen. En wmb hoeven wij ook niet op 2% te gaan zitten. 1.75% lijkt mij een mooi uitgangspunt om naar toe te werken de komende 10 jaar.
  donderdag 19 mei 2016 @ 12:47:45 #210
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_162321520
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:45 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Hmm, ja ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik zou denken dat Defensie meer autonomie zou hebben over het geld dat ze krijgen. Aangezien de tweede kamer bijvoorbeeld bepaald niet vol zit met experts op het gebied van defensie.
Defensie moet net als ieder departement bedelen bij de minfin om een aalmoes. En als de politiek vindt dat defensie het met een miljard minder af kan dan regelt defensie het maar...
pi_162321598
De NL troepen zijn onmisbaar in al die missies.
  donderdag 19 mei 2016 @ 12:51:40 #212
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_162321624
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 12:36 schreef detaris het volgende:

Initieel wilden we 85 JSF'en aanschaffen. Dat is in de loop der jaren door een steeds lager wordend budget naar beneden bijgesteld.

Overigens zit iedereen nu te miepen over de JSF maar de boeggolf van de marine moet ook nog komen... (Fregatten en de OZD).
pi_162321895
Die JSF is naar mijn idee een luchtkasteel, is er al eentje klaar?
pi_162322291
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:03 schreef john2406 het volgende:
Die JSF is naar mijn idee een luchtkasteel, is er al eentje klaar?
Ja NL alleen al heeft er 2.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_162323253
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

2 van de 35 of laten ze het bij die 2 ?

Was het niet de bedoeling dat ze snel geleverd werden, en als te laat geleverd is er een clausule ingebouwd dat ze als te laat gratis mogen leveren?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2016 13:56:25 ]
  donderdag 19 mei 2016 @ 13:56:52 #216
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_162323284
quote:
1s.gif Op donderdag 19 mei 2016 10:12 schreef Atak het volgende:

[..]

Niemand gaat NL aanvallen. En als er iets vergelijkbaars zoals 911 gebeurt hebben we genoeg personeel voor deze taak.
Voorbereid zijn kan geen kwaad. En vaak in oorlog een belangrijk onderdeel van het winnen van een mogelijk conflict.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_162323300
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En vliegen die al?
pi_162323319
quote:
10s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:57 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

En vliegen die al?
Ja, sterker nog die vliegen deze maand nog naar NL.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_162323372
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Afwachten nog of die dingen ook heel aankomen.
pi_162323391
quote:
3s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:59 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Afwachten nog of die dingen ook heel aankomen.
Gezien het prijskaartje zal daar alles aan gedaan worden.
pi_162323428
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Gezien het prijskaartje zal daar alles aan gedaan worden.
Ja dat prijskaartje is wel een discussie waard.
pi_162323440
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 13:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Hij is traag, maar binnen een maand moet nog wel lukken. Dan hebben we die multirole bommenwerper en is het probleem opgelost.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 19 mei 2016 @ 14:03:32 #223
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_162323486
Beter heffen we dat leger totaal op, is toch overbodig? Laten we dat meteen doen, tenslotte is de hele wereld heel vriendelijk en wil iedereen vast mee komen doen met Kumbaya zingen rond het grote kampvuur. Defensie is niet voor niks een domme rechtse hobby.

En als het fout loopt dan vragen de toch nog eens hulp aan de Amerikanen! Die hebben een groot leger

#GroenLinks be like
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
  donderdag 19 mei 2016 @ 14:03:56 #224
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_162323496
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2016 14:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hij is traag, maar binnen een maand moet nog wel lukken. Dan hebben we die multirole bommenwerper en is het probleem opgelost.
En dan maar hopen dat ze er voor een paar jaar reserve onderdelen bij hebben besteld.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_162323500
Het is volgens mij geld van het budget wat weg is waar nog niks voor terug gekomen is, heb ik het dan juist of niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')