Loekie1 | maandag 16 mei 2016 @ 09:49 |
Heeft iemand al een lied gehoord naast Slow Down? | |
ijs_beer | maandag 16 mei 2016 @ 10:19 |
Het meest radiovriendelijke in de top waren Frankrijk en Bulgarije, imo, maar ik geloof niet dat we die echt veel zullen gaan horen. | |
Loekie1 | maandag 16 mei 2016 @ 11:52 |
Zweden en Oostenrijk wat mij betreft. | |
Pietverdriet | maandag 16 mei 2016 @ 11:55 |
Hier in D worden de Common Linnets nog dagelijk op de radio gedraaid | |
Knutknuttsson | maandag 16 mei 2016 @ 11:59 |
Ik denk niet dat we ook maar iets van dit jaar op landelijke radio gaan terughoren. | |
Em31 | maandag 16 mei 2016 @ 12:21 |
Werd Heroes vaak gedraaid? Zelf bijna nooit gehoord. Jammer eigenlijk, Zweden, Bulgarije en Letland zouden prima gedraaid kunnen worden. En Georgië zou prima bij 3FM passen. ![]() | |
ShippedFromTheNetherlands | maandag 16 mei 2016 @ 12:24 |
Heroes vorig jaar eigenlijk alleen in hitparades | |
Knutknuttsson | maandag 16 mei 2016 @ 12:26 |
Heroes heb ik wel eens gehoord in de weken na het ESC, later niet meer. | |
Benny | maandag 16 mei 2016 @ 12:44 |
Zweden, heb ik 2 of 3 keer helemaal op de Radio gehoord. Vooral om te laten horen dat het op Catch & Release lijkt. | |
Fred_B | maandag 16 mei 2016 @ 16:42 |
Het komt van het ESF en het komt niet uit Engeland of Amerika, dus kan het echt niet gedraaid worden. | |
Redefine | maandag 16 mei 2016 @ 17:16 |
Genoeg nummers afgelopen jaren die niet zouden misstaan op de Nederlandse radio. Maar op een verdwaalde winnaar na, werden die ook niet gedraaid. Dit jaar zijn er minder nummers die ervoor in aanmerking komen (waaronder een winnaar die niet radio vriendelijk is voor de gemiddelde DJ), dus is die kans alleen maar kleiner. Daar komt nog dat ene artikel bij (ben even vergeten wie dat waar had geplaatst en waar het terug te lezen is), dat dit jaar er nauwelijks liedjes bij zijn die dicht bij de radiomuziek van nu staan. Waarbij Slow Down een baken van licht was tussen alle andere liedjes. Onder andere Giel Beelen werd daarin geciteerd. Een paar nummers werden nog wel als uitzonderingen genoemd. Maar daar zaten bijvoorbeeld Bulgarije en Letland niet bij, terwijl dat toch typische moderne radiomuziek is. | |
Childofthe90s | maandag 16 mei 2016 @ 17:23 |
Euphoria werd vaak gedraaid en dit jaar heb ik Slow Down redelijk vaak gehoord, maar verder hoor je eigenlijk nooit (recente) Songfestivalinzendingen op de radio. Australië en Frankrijk kunnen ze best draaien, zijn zeer radio-friendly. | |
#ANONIEM | maandag 16 mei 2016 @ 17:27 |
Euphoria haalde zelfs de Top 10 van best verkochte nummers in 2012. Slow Down is door de NPO flink gepusht. Het nummer is zowel 3FM Megahit als Radio 2 Topsong geweest. Ik word trouwens een beetje moe van de manier waarop het nummer wordt opgehemeld als "ware muziek", "baken van licht" en andere onzinnige teksten. Het is een vrij aardig gitaarpop-liedje, maar laten we ophouden met doen alsof het één of ander meesterwerk is. [ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2016 17:29:21 ] | |
Redefine | maandag 16 mei 2016 @ 17:45 |
Dat ben ik met je eens. Maar dat afzetten van het eigen nummer tegen de andere landen gebeurd elk jaar. Elk jaar wordt gedaan alsof Nederland het enige (of een van de weinige) kwalitatieve nummers instuurt. Terwijl dat meestal niet eens zo is. Er zitten absoluut slechte nummers en circusacts tussen de buitenlandse nummers, maar er zitten gewoon altijd heel veel nummers bij die gewoon goed in elkaar zitten. Maar ja die hebben dan net toevallig ook nog eens wat buurlanden die voor ze stemmen. Waardoor men het weer een schande vindt, dat het boven ons pareltje is gekomen. | |
#ANONIEM | maandag 16 mei 2016 @ 17:52 |
Ik hoorde Jan Smit dit jaar bij het commentaar zelfs nog zeggen: "Doe mij Joan Franka maar". Dan krijg je toch echt de neiging om een baksteen richting je tv te gooien. In de periode 2006-2012 was de gemiddelde kwaliteit van de Nederlandse inzendingen juist bijzonder laag, met hooguit 2007 als uitzondering. En met 2006, 2010 en 2012 als dieptepunten. | |
Redefine | maandag 16 mei 2016 @ 17:59 |
Ik luisterde naar de Belg, omdat ik het commentaar van Jan Smit na de nummers zo belachelijk vind. Als hij dat soort opmerkingen maakt, ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Want die opmerking over Joan Franka slaat nergens op. De periode 2006 - 2012 was heel mager ja. Vooral doordat men het ook nog eens niet nodig vond om de aankleding te laten kloppen. Maar los van wat wij insturen, de Nederlandse muziek en media pers doet alsof het beter is dan de rest. Wat meestal nergens op slaat. | |
Fred_B | maandag 16 mei 2016 @ 18:03 |
Als Slovenië het had ingezonden, was er niemand in Hilversum op het idee gekomen om die plaat te draaien. Al ligt de smaak daar misschien toch wel anders dan je zou verwachten. Zowel Giel Beelen als Ruud de Wild hebben bijvoorbeeld al duidelijk gemaakt dat ze het ogenschijnlijk radiovriendelijke nummer van Cyprus verschrikkelijk vinden. | |
Childofthe90s | maandag 16 mei 2016 @ 18:08 |
Dat is diezelfde Ruud de Wild die Oostenrijk op 1 zette bij de finale en Azerbaijan op 3 en San Marino op 6 in de halve finale. Hoe opvallend is het trouwens ook dat hij Kroatië in de halve finale op de allereerste plek zette en in de finale op de een na laatste plek. Was het 'opeens' zo slecht? | |
#ANONIEM | maandag 16 mei 2016 @ 19:43 |
Ik zag Giel Beelen bij een of ander dansbaar nummer van dit jaar (vergeten welke het ook alweer was, veel nummers leken dit jaar ook zo op elkaar...) zeuren dat het 'vanwege de te harde handclaps niet geschikt is om op de radio te draaien'. Ikzelf hoorde een liedje wat weliswaar niet m'n smaak was, maar wat zéér makkelijk op de hedendaagse radio had gekund. Als er iets in zit wat een héél klein beetje van de zogenaamde ongeschreven regels voor hedendaagse radiomuziek afwijkt, zoals 'te harde' handclaps (het was zo onopvallend dat ik het zelf niet eens had opgemerkt): graag. Als je op een dergelijke formulematige manier tegen radio aan kijkt, ga dan bij Sky Radio solliciteren. ![]() Wat is die kerel in dat ruime anderhalve decennium dat 'ie inmiddels op de landelijke radio zit gehersenspoeld, zeg. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2016 19:44:31 ] | |
Cee | maandag 16 mei 2016 @ 20:15 |
Handclaps, dan zal het wel over Frankrijk's nummer gaan. Helemaal met je eens. Ik moet wel toegeven dat ik wel een beetje gecharmeerd raakte van hoe Giel sprak over het ESF deze week. Hij ging er met enig scepsis naar toe maar was echt onder de indruk van de sfeer, de productie en er zaten best goede nummers tussen zei hij. Zal hij ongetwijfeld over een week van terugkomen als ie terug achter z'n microfoon zit, maar goed. | |
Knutknuttsson | maandag 16 mei 2016 @ 20:19 |
Het is idd een beetje vreemd dat Giel en Co op basis van een handklap kunnen beslissen wat er wel of niet op publieke radio gedraaid wordt. Volgens mij was het Frankrijk. | |
#ANONIEM | maandag 16 mei 2016 @ 20:29 |
Als ik dit soort mensen zo hoor zeveren, krijg ik alleen maar meer heimwee naar de radio van begin jaren 90, toen muziek nog gewoon zonder luisteronderzoekjes en dergelijke gedraaid werd. Toen er op prime time gewoon muziek van Corry Konings oid op Radio 3 (tegenwoordig 3FM) kon komen, als de dj dat mooi vond. Jeroen Van Inkel had wel een handje van dergelijke gekkigheid. Qua kijk op radio ben ik teveel een product van die tijd (toen ik net muzikaal bewust werd was de verticale lappendeken-programmering er nog), vrees ik. ![]() | |
ato | maandag 16 mei 2016 @ 20:36 |
Ik word altijd moe van de zogenaamde radio mensen die ESF neer sabelen. Wel er veel over praten, maar zeggen dat het een circus is etc. In mijn ogen zijn ( ook al heb ik er niet veel mee) Zweden, Australië radiohits. En de liedjes die ik leuk vind en ook als radiohits zie zeker Bulgarije en Letland. Cyprus en Georgië ook. Ps Douwe Bob wordt als een tierelier gedraaid op Q Music. | |
Childofthe90s | maandag 16 mei 2016 @ 20:49 |
België van vorig jaar (Loïc Nottet - Rhythm Inside) had ook makkelijk op de radio kunnen worden gedraaid. | |
WhiteBeard | maandag 16 mei 2016 @ 20:54 |
Waterloo van Abba en hier in Belgie hoor ik Dana met All Kinds Of Everything wel eens op de radio plus Sandra Kim. Ik verwacht What's The Pressure van Laura Tesoro vaak te horen | |
#ANONIEM | maandag 16 mei 2016 @ 20:57 |
Er speelt gewoon teveel achter de schermen waardoor er veel (prima deugende) nummers niet doorheen komen die zeer radiovriendelijk zijn. Maar ja, voor het draaien van de nieuwe Rihanna oid krijgen die zenders meer geld. ![]() | |
Loekie1 | dinsdag 17 mei 2016 @ 07:07 |
Ik ga vandaag eens naar radio Noord-Holland luisteren. Hopelijk zit er wat songfestivals tussen. | |
Cee | dinsdag 17 mei 2016 @ 07:30 |
What's the pressure is inderdaad erg radiovriendelijk, zou makkelijk op de Q's en radio 2's van hier gedraaid kunnen worden. We zullen zien deze week. ![]() | |
TheVulture | dinsdag 17 mei 2016 @ 12:23 |
Geschreven door Selah Sue dus daar kan zelfs 3FM wel mee weg komen in hun bekrompen wereld ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 17 mei 2016 @ 16:02 |
Het nummer is vorige week een paar keer gedraaid op 3FM. | |
Loekie1 | donderdag 19 mei 2016 @ 20:40 |
Niet één songfestivallied gehoord op de radio tot nu toe. Ook Oekraine niet. Vroeger had je toch vaak dat er wel het een en ander gedraaid werd. | |
Berk-24 | vrijdag 20 mei 2016 @ 16:10 |
Inderdaad, de radiostations zijn te veel georiënteerd op de UK en US, waardoor je alleen dat soort muziek hoort. Meer Europese muziek (waaronder songfestival) zou wel welkom zijn. In de I-Tunes Top 30 van Q-muziek werden Zweden, Rusland, Australië, België, Frankrijk, Oostenrijk en Oekraïne gedraaid. | |
#ANONIEM | vrijdag 20 mei 2016 @ 16:24 |
Koren op mijn molen dit: de Zweedse inzending (Frans - If I Were Sorry) is op #34 binnen in de Single Top 100. En het 'geweldige' lied van Oekraïne staat NIET in de Top 100... | |
Berk-24 | vrijdag 20 mei 2016 @ 16:31 |
http://www.dutchcharts.nl/weekchart.asp?cat=st Rusland staat er beter voor dan Oekraïne ![]() Zweden en Australië staan al in de hitlijsten | |
Loekie1 | zondag 22 mei 2016 @ 14:36 |
Geweldig! Zweden lijkt misschien geinspireerd op dat andere nummer en dat is ook zo, maar het is zeker geen identieke deun. | |
Childofthe90s | zondag 22 mei 2016 @ 14:54 |
Maar het is wel een dertien in een dozijn nummer, en die doen het vaak goed op mainstream radiozenders. | |
Toposcoupe | zondag 22 mei 2016 @ 14:56 |
1944 is niet bepaald radiovriendelijk, If I Were Sorry is een nietszeggend popdeuntje dat het inderdaad goed doet op de radio. | |
Pietverdriet | zondag 22 mei 2016 @ 15:04 |
Radio is volledig kut geworden met de Play-lists die ze hanteren en presentatoren die zichzelf liever horen praten dan dat ze verstand van muziek hebben | |
#ANONIEM | zondag 22 mei 2016 @ 15:44 |
1944 is gewoon een draak van een nummer. De verkoopcijfers bewijzen dat ook. Bijna niemand is genegen geweest om het nummer te kopen; het is niet in de Single Top 100 binnengekomen, terwijl het wél door miljoenen mensen is gezien / gehoord. Het liedje van Zweden heeft, zonder noemenswaardige airplay op de radio, wél #34 in de Single Top 100 bereikt. Die cijfers spreken gewoon boekdelen. | |
#ANONIEM | zondag 22 mei 2016 @ 15:46 |
Om nog maar te zwijgen over al die bagger-hiphop van Nederlandse bodem die de laatste tijd de playlisten van 3FM vervuilt. Allemaal omdat die verongelijkte Fresku de media opzocht. Inmiddels staat de ene na de andere kutplaat uit dat genre op de playlist. | |
Toposcoupe | zondag 22 mei 2016 @ 17:13 |
Verkoopcijfers, airplay, notering op het Eurovisie songfestival... Allemaal verschillende graadmeters om de populariteit van een liedje te meten. Hitlijsten bewijzen weinig tot niets over de kwaliteit van een liedje. Je kunt hooguit zeggen dat 1944 minder toegankelijk is voor de gemiddelde West-Europeaan. Zo spreekt Adele ook een groter publiek aan en heeft veel meer airplay en hitnoteringen dan Radiohead, maar dat wil niet zeggen dat de singles van de Radiohead draken van nummers zijn, al mag je dat natuurlijk vinden. | |
#ANONIEM | zondag 22 mei 2016 @ 17:20 |
Radiohead is een gevestigde band met een enorme fanbase, die het wat muzikale verkopen betreft vooral van albums moet hebben. Dat geldt sowieso voor veruit de meeste bands en artiesten die langere tijd meedraaien. Je kunt zoiets niet gaan vergelijken met één individueel nummer van een nieuwe, nog onbekende artiest. Wat "1944" betreft, kunnen we vaststellen dat zowel de airplay als de verkoopcijfers gigantisch achterblijven bij eerdere Songfestival-winnaars. Ondanks de exposure die het nummer vorige week op tv kreeg (4,2 miljoen tv-kijkers voor de finale en ongetwijfeld nog veel meer mensen die ergens online naar het winnende liedje hebben geluisterd) is de plaat niet in de Top 100 van de verkooplijsten beland. Terwijl Zweden en Australië daar wél in staan. En ook Rusland en Frankrijk staan hoger in de tiplijst onder de Top 100 dan Oekraïne. Dat zegt eigenlijk alles wel. | |
Toposcoupe | zondag 22 mei 2016 @ 17:35 |
Als dat je eigen gelijk bevestigt, prima. | |
#ANONIEM | zondag 22 mei 2016 @ 17:41 |
Fresku valt nog mee (ik ben sowieso geen hiphop-haatster). Alleen jammer dat er naast hem ook de nodige vervelender genregenoten in de publiciteit komen. Maar of dat aan Fresku ligt? | |
#ANONIEM | zondag 22 mei 2016 @ 17:47 |
Fresku was die jankbal die ging klagen dat 3FM te weinig van die nederhop-bagger draait. En vervolgens werd hij met alle egards ontvangen in de studio's. De laatste weken zijn enorm veel van die flutplaten in de playlist opgenomen. | |
#ANONIEM | vrijdag 27 mei 2016 @ 15:10 |
Zo. 1944 staat al niet eens meer in de tiplijst onder de Single Top 100. Zeg maar dag tegen de grootste flop-winnaar aller tijden ![]() De nummers van Frankrijk en Rusland zijn ook nergens meer te bekennen en de track van Australië is na één week (piek: #100) uit de lijst gevallen. De enige plaat die wél redelijk standhoudt, Frans met If I Were Sorry. Het nummer verliest twee plaatsen en staat op #36. Douwe Bob zakt overigens van 5 naar 23. | |
Pietverdriet | vrijdag 27 mei 2016 @ 16:09 |
Zit een beetje te goegelen maar vind het vreemd dat het lastig is om er achter te komen hoe vaak een nummer verkocht is wereldwijd, of hoe vaak het op de radio gedraaid is. Dit zou de rechthebbende toch willen weten | |
Fred_B | vrijdag 27 mei 2016 @ 19:14 |
Deze site heeft een deel van de info: http://esctracker.com. | |
TheVulture | zaterdag 28 mei 2016 @ 14:21 |
Ik luister nu naar de Top 50 maar mijn god, daar staat echt zoveel grotere bagger in dan dat ik op het ESF hoorde. Maar lekker blijven neerkijken met z'n allen ![]() | |
Childofthe90s | zaterdag 28 mei 2016 @ 16:02 |
De Single Top 100 ![]() Zeg maar de enige lijst waar Nederlandstalige bagger een nummer 1 hit kan scoren. | |
#ANONIEM | zondag 29 mei 2016 @ 03:02 |
De Single Top 100 ja. De enige hitlijst waar alleen verkoop telt. En het zegt iets dat geen hond het nummer 1944 koopt. Dat terwijl Euphoria in 2012 tot de tien best verkochte singles van het jaar behoorde. | |
WhiteBeard | zondag 29 mei 2016 @ 04:07 |
Waarom zou je dat nummer kopen? Je kunt haar optreden gewoon downloaden van het internet. Dan heb je haar ook in beeld. Ik koop vrijwel nooit meer muziek op CD. De laatste CD die ik kocht is alweer van kerst 2015. De nieuwste CD van Enya, omdat ik die zo geweldig vind dat ze best een centje aan mij mag verdienen Hier heb je haar op Youtube. Kun je gewoon downloaden | |
Toposcoupe | zondag 29 mei 2016 @ 13:29 |
Wanneer stopt die tirade jegens 1944 nu eens? De argumenten die ik tot nu toe heb gehoord zijn niet om over naar huis te schrijven. Jamala heeft het Eurovisie songfestival 2016 gewonnen met 534 punten. Australië was eerste bij de jury's, maar het publiek zag die inzending minder zitten. Rusland was eerste bij de telestemmers, maar de jury's zagen die bijdrage minder zitten, wat ik me goed kan voorstellen. Oekraïne was tweede bij de jury's en telestemmers en was zo de terechte winnaar van het songfestival. 1944 is geen radiovriendelijk liedje, dat iets scoort op het songfestival wil niet zeggen dat het ook hitlijsten bestormt. Het feit dat zelfs gemakkelijk in het gehoor liggende, gekopieerde meuk van de Zweden nog geen deuk in een pakje boter weet te slaan in de hitlijsten in heel Europa, geeft al aan dat dit ook goed 'de meest geflopte winnaar' in vele jaren had kunnen zijn. Vorig jaar was Italië de overtuigende winnaar bij de televoters, gevolgd door Rusland met Zweden pas op de derde plaats. Doordat de juryleden de inzending van de Zweden aanzienlijk hoger aansloegen dan eender welke andere bijdrage, won Zweden het ESF 2015. Italië was dus veel populairder bij het publiek, maar de kans dat Il Divo goede zaken had gedaan in de hitlijsten is miniem. Sommige minder radiovriendelijke popdeuntjes oefenen soms toch grote aantrekkingskracht uit op het publiek tijdens het festival. Denk ook aan Rona Nishliu (Albanië 2012) met het prachtige Suus: gezongen in de eigen taal (helaas waren er dit jaar echt nauwelijks landen die in een andere taal dan het Engels zongen), krachtig gezongen, zwaarmoedig en niet gemakkelijk in het gehoor liggend, maar desalniettemin goed voor een vierde plek. | |
WhiteBeard | zondag 29 mei 2016 @ 14:23 |
Oekraine had gediskwalificeerd moeten worden op grond van twee schendingen van de ESF regels. A; Het is een politiek lied gericht tegen Rusland B. Mei vorig jaar stond het al op Youtube. Het ESF heeft de regels enorm ver doorgebogen om haar de winst te geven. Waaraan ook een sterke geur anti Russisch sentiment zit. Het lijkt er ook sterk op dat in het westen jury's opzettelijk Rusland minder punten gaven. Je zou het ESF bijna van sturing van de resultaten beschuldigen. Dit gaat natuurlijk leiden tot meer politieke liederen die verstopt worden in teksten. Het ESF heeft mogelijk een doos van Pandora geopend Overigens hoop ik dat Rusland en Wit Rusland volgend jaar niet gaan boycotten, maar gewoon opdraven in Oekraine. Mogelijk wordt deze onterechte overwinning dan nog een vergiftigd geschenk. Je moet overigens ook maar durven. 1944. Veel Oekrainers steunden de nazis. In het kamp Sobibor werken ze er gewoon als kampbewaarders en deden vrolijk mee aan de genocide op de joden [ Bericht 4% gewijzigd door WhiteBeard op 29-05-2016 15:05:10 ] | |
ijs_beer | zondag 29 mei 2016 @ 14:49 |
Kan die (politieke)discussie over Oekraïne niet in een ander topic? Nee, het staat niet in de hitlijsten. Het is immers geen radiovriendelijk liedje. Goh. | |
#ANONIEM | zondag 29 mei 2016 @ 15:27 |
Dit is een schijnargument en totaal niet relevant voor de discussie. Deze vlieger gaat immers op voor alle Songfestivalliedjes, ook de liedjes die wél de hitlijst halen omdat ze daadwerkelijk verkocht worden. Overigens heeft de YouTube-clip bijna net zo veel dislikes als likes. Ook veelzeggend. | |
#ANONIEM | zondag 29 mei 2016 @ 15:29 |
In een topic over airplay / succes in hitlijsten is het volledig on-topic om op te merken dat "1944" al na één week uit de tiplijst onder de Single Top 100 is gevallen. Dat terwijl Frans (Zweden) wél in de hitlijst staat. Een liedje hoeft niet radiovriendelijk te zijn om toch te verkopen. Maar ondanks het feit dat 4 miljoen mensen het liedje hebben gehoord / gezien op tv, koopt geen hond het. Het nummer is een grote flop en dat mag best genoemd worden. | |
Toposcoupe | zondag 29 mei 2016 @ 16:40 |
Uit B blijkt dat je je onvoldoende in de materie hebt verdiept. Zo waren er ook geen problemen met Birds van Anouk. Is het een politiek lied gericht tegen Rusland? Volgens de EBU is de tekst van 1944 niet politiek en niet in strijd met de regels van het ESF, die ze ongetwijfeld zelf beter kennen dan jij. De vergelijking met de annexatie van de Krim en de hedendaagse situatie van Krim-Tartaren wordt nergens expliciet getrokken. Net als de inzending van Armenië vorig jaar is de boodschap dusdanig subtiel verpakt dat het niet strijdig is met de regels van de EBU. Songfestivalnummers doen het normaliter niet goed in de hitlijsten, Euphoria is een zeldzame uitzondering. Jamala doet niets in de hitlijsten, dat is waar. Overigens deed ze het in West-Europa ook minder goed. Dus ja: 1944 is geen hitsucces, dat is een feit. En ja: Oekraïne won het Eurovisie Songfestival 2016. De bijdrages van Rusland, Australië, Bulgarije en Zweden kregen gewoon onvoldoende steun van jury's en/of telestemmers en vielen dus onvoldoende in de smaak om de overwinning in de wacht te slepen. Dat is óók een feit, maar kennelijk is dat voor sommigen maar moeilijk te verkroppen. | |
#ANONIEM | zondag 29 mei 2016 @ 17:25 |
Songfestivalwinnaars doen het elk jaar veel beter in de hitlijsten dan "1944" dit jaar doet. Ik kan het inderdaad verkroppen dat een wedstrijd die gaat om het mooiste liedje wordt gewonnen door een draak van een nummer, puur vanwege het politieke statement. En de prestaties van het nummer in de hitlijst (of beter gezegd: het totale gebrek daaraan) bevestigt het idee dat mensen dit nummer geen bal aan vinden. | |
WhiteBeard | zondag 29 mei 2016 @ 20:07 |
Ik denk dat hem zit in het feit dat het een ballade is. Daar wordt wel op gestemd door ouderen, maar niet gekocht. Dat verklaart ook dat de jeugd wel het nummer van Rusland koopt. Het nummer van TCL deed het in de verkoop ook veel beter dan meneer Worst. Mijn vraag waarom je het nummer uberhaupt zou kopen als je het inclusief visuals ook kunt downloaden was aan jou gericht en niet algemeen bedoeld. Onwaarschijnlijk jammer dat het Toppop kanaal van Youtube is verwijderd. Dat kanaal had zo'n 7000 clips. Ik was daar al aan het downloaden toen het kanaal er opeens niet meer was. | |
WhiteBeard | zondag 29 mei 2016 @ 20:08 |
@Toposcoupe: Dat bedoel ik. Regels maken en die dan zo ruim interpreteren dat je net zo goed van een schending van de regels kunt spreken | |
Benny | zondag 29 mei 2016 @ 20:22 |
Ja, eens... Is genoeg zo. Het nummer staat niet eens in de hitlijsten, ed. Daarmee is het uberhaupt niet ontopic... ESF / [2016] Oekraïne #2: Jamala - 1944 - Daar kun je het hebben over het nummer. Maar ik kan je vertellen dat ook daar het politieke geneuzel weinig relevant zal zijn. | |
ijs_beer | zondag 29 mei 2016 @ 20:27 |
Het ging mij met name om de geschiedenisles/politiekachtige verhaal boven mijn post. Daar is verspreid over heel ESF (en later nog in POL geloof ik?) al in diverse topics ontzettend veel over gesproken. | |
TheVulture | zondag 29 mei 2016 @ 20:31 |
1944 is blijkbaar al niet meer te downloaden of op Spotify te vinden, da's wel apart | |
#ANONIEM | zondag 29 mei 2016 @ 20:34 |
Ik heb even gezocht en inderdaad: nergens te bekennen... | |
#ANONIEM | zondag 29 mei 2016 @ 20:36 |
Dat aspect valt niet geheel los te zien van het feit dat plaat totaal niet aanslaat. Als een goed nummer het Songfestival had gewonnen, was er op z'n minst enige airplay geweest en was het nummer minimaal een klein hitje geworden. | |
Toposcoupe | maandag 30 mei 2016 @ 01:54 |
Ik vond dit op ESC United: "Info for those who claim for absence of '1944' and the EP on iTunes and Spotify - both '1944' and the EP will be released under 'Universal' label after they finish a clip on '1944'." | |
Toposcoupe | maandag 30 mei 2016 @ 01:55 |
Aannames. | |
ato | maandag 30 mei 2016 @ 02:16 |
Maar Douwe Bob heeft gewonnen hoor qua airplay :-) | |
#ANONIEM | maandag 30 mei 2016 @ 18:53 |
Nee, feiten. Sinds 2008 is het niet meer gebeurd dat een Songfestival-winnaar geen enkele notering in de hitlijsten haalde. 2009: Alexander Rybak - Fairytale: 6 weken, piek #2 2010: Lena Meyer-Landrut - Satellite: 9 weken, piek #5 2011: Ell/Nikki - Running Scared: 1 week, piek #59 2012: Loreen - Euphoria: 35 weken, piek #2 (#10 in de jaarlijst van 2012) 2013: Emmelie de Forest - Only Teardrops: 11 weken, piek #4 2014: Conchita Wurst - Rise Like A Phoenix: 2 weken, piek: #3 2015: Måns Zelmerlöw - Heroes: 10 weken, piek: #12 2016: Jamala - 1944: - | |
TheVulture | maandag 30 mei 2016 @ 18:56 |
Rise like a Phoenix maar 2 weken had ik niet gedacht ![]() | |
WhiteBeard | maandag 30 mei 2016 @ 19:22 |
Dat is in wiskundige zin het bereik van de holebi beweging. Daarbuiten was de brave borst uit Oostenrijk nauwelijks populair | |
ato | maandag 30 mei 2016 @ 22:47 |
Die Zweed wordt ook nog wel eens gedraaid op Q music | |
Pietverdriet | maandag 30 mei 2016 @ 22:49 |
Net als de Common Linnets | |
Pietverdriet | maandag 30 mei 2016 @ 22:51 |
Toch een erg goed nummer, kon de soundtrack zijn van een James Bond film, een van de betere | |
Knutknuttsson | maandag 30 mei 2016 @ 23:01 |
Ik had ook het idee dat Rise like a phoenix, net als Running scared, ook nauwelijks gedraaid werd. In de weken na het ESF heb ik Heroes en Teardrops nog wel eens op de radio gehoord, net als Euphoria natuurlijk. Die noteringen gaan volgens mij toch hand in hand met de hoeveelheid airtime die ze krijgen. Sommige nummers worden gewoon niet opgepikt. | |
Pietverdriet | maandag 30 mei 2016 @ 23:04 |
Vind sowieso muziek op de radio een waardeloze selectie, heb zwaar de indruk dat er nauwelijks nog mensen met muzieksmaak achter de knoppen zitten. | |
TheVulture | maandag 30 mei 2016 @ 23:05 |
Eens | |
ato | maandag 30 mei 2016 @ 23:08 |
Eens | |
Pietverdriet | maandag 30 mei 2016 @ 23:11 |
Moet ook zeggen dat het dit jaar geen enkel nummer tussen zat wat ik echt goed vond, allemaal overgeproduceerde ellende. Mooiste beschrijving van een nummer was Graham Norton op de BBC over de inzending van Duitsland. "Voor de Duitse inzending had het hele team een hele lange brainstorm sessie en ze hadden heel erg veel ideeen, ze hebben besloten ze allemaal te gebruiken" Wat een verschil met een paar jaar geleden | |
Toposcoupe | dinsdag 31 mei 2016 @ 15:28 |
Ik doel op de onnavolgbare causale verbanden die je legt, dat 1944 de hitlijsten niet heeft gehaald lijkt me duidelijk. | |
#ANONIEM | woensdag 1 juni 2016 @ 02:16 |
1944 haalt de hitlijsten niet omdat bijna niemand het nummer goed vindt. Mensen gaan nummers immers pas kopen als ze die goed vinden; dat lijkt me evident. De cijfers spreken gewoon boekdelen, maar je zit zo vastgeroest in je opvatting dat het een mooi nummer is dat je niet onder ogen ziet dat je tot een zeer kleine minderheid behoort die dat vindt. | |
Roger_Epiales | woensdag 1 juni 2016 @ 03:00 |
Dit is een beetje het "een poedel is een hond, dús is een hond een poedel" argument. Ja, mensen kopen een nummer alleen als ze het goed vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat mensen alle nummers die ze goed vinden dus ook gaan kopen. Zeker niet als de kracht van een nummer (zoals in dit geval imo) voornamelijk ligt in het optreden. Dat krijg je op de radio, of op een cd/mp3/i-whatever, nl niet te zien. | |
TheVulture | woensdag 1 juni 2016 @ 08:19 |
Het Poolse voorrondenummer Cool me Down, vooraf getipt voor de eindoverwinning maar dat door een slechte liveperformance Stockholm niet haalde, wordt wel gedraaid door 3FM ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 1 juni 2016 @ 16:21 |
Geen wonder. Zo catchy als de pest. Ik vind trouwens dat "Human" van Oscar Zia, uit de Zweedse Nationale finale, beter is dan welk ander Songfestivalnummer dan ook. Zou zeker niet misstaan op 3FM. | |
ato | woensdag 1 juni 2016 @ 16:25 |
Echt waar, eh kan iemand de liveperfomance van dit nummer erop zetten. Lukt mij niet op you tube. Ik vind de studioversie overigens wel goed. | |
ato | woensdag 1 juni 2016 @ 16:26 |
Mee eens. Veel mensen vinden dit geblèr. Maar dat zijn ook de mensen die niet van Oosterse, traditionele muziek houden of tenminste het gezang vreselijk vinden ( ik hou bv van Arabische, Turkse muziek) | |
Fred_B | woensdag 1 juni 2016 @ 17:05 |
Waarschijnlijk onwetendheid. Goed voor de zangeres dat ze er niet per ongeluk 5e ofzo mee geworden is op het ESF. | |
ShippedFromTheNetherlands | woensdag 1 juni 2016 @ 17:15 |
Op de top 40-site net ook "goed dat het songfestival dit jaar wordt geboycot" | |
#ANONIEM | donderdag 2 juni 2016 @ 17:29 |
Ik heb eens even grondig onderzoek gedaan naar de populariteit van de Songfestival-liedjes op Spotify. Ook heb ik de voorlopige hitlijst-resultaten van een groot aantal Europese landen bekeken. We kunnen zonder twijfel vaststellen dat Zweden de morele winnaar van het Songfestival is. Jamala - 1944, resultaten in hitlijsten tot dusver: Nederland: tip (geen Top 100) Zwitserland: #73 (1 week) Oostenrijk: # 54 (1 week) Frankrijk: #49 (1 week) België VL: tip België W: tip Zweden: #46 (1 week) Spanje: #32 (1 week) VK: geen notering Frans - If I were sorry, resultaten in hitlijsten tot dusver: Nederland: #34 (2 weken) Zwitserland: #25 (2 weken) Duitsland: #12 (2 weken) Oostenrijk: #2 (2 weken) Frankrijk: #36 (2 weken) België VL: #36 (2 weken) België W: tip Zweden: #1 (13 weken) Spanje: #25 (1 week) VK: #61 (1 week) Deze cijfers zijn duidelijk in het voordeel van Zweden. Dan kijken we nu naar het aantal plays op Spotify. Ik heb dit voor alle deelnemende liedjes opgezocht. Hierbij moet worden opgemerkt dat "1944" enige tijd niet beschikbaar was, maar sinds 1 juni staat het nummer weer op Spotify. #1: Jamala - 1944: 2,3 miljoen #2: Dami Im - Sound Of Silence: 4,9 miljoen #3: Sergej Lazarev - You Are The Only One: 3,5 miljoen #4: Poli Genova - If Love Was a Crime: 2,5 miljoen #5: Frans - If I Were Sorry: 42,3 miljoen #6: Amir - J'ai cherché: 4,6 miljoen #7: Iveta Mukuchian - LoveWave: 1 miljoen #8: Michał Szpak - Color of your life: 1,4 miljoen #9: Donny Montell - I've been waiting for this night: 1,2 miljoen #10: Laura Tesoro - What's the pressure: 1,7 miljoen #11: Douwe Bob - Slow down: 5 miljoen #12: Ira Losco - Walk on water: 1 miljoen #13: Zoe - Loin d'ici: 1,7 miljoen #14: Hovi Star - Made of stars: 1,1 miljoen #15: Justs - Heartbeat: 1,6 miljoen #16: Francesca Michielin - No degree of separation: 1,2 miljoen #17: Səmra Rəhimli - Miracle: 1,1 miljoen #18: Sanja Vučić ZAA - Goodbye (Shelter): 0,5 miljoen #19: Freddie - Pioneer: 1,6 miljoen #20: Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz - Midnight gold: 0,5 miljoen #21: Minus One - Alter ego: 1 miljoen #22: Barei - Say yay!: 5,2 miljoen #23: Nina Kraljić - Lighthouse: 0,9 miljoen #24: Joe & Jake - You're not alone: 1,3 miljoen #25: Gabriela Gunčíková - I stand: 0,9 miljoen #26: Jamie-Lee Kriewitz - Ghost: 5 miljoen Een immense overmacht voor Zweden. Zelfs als "1944" wel beschikbaar was geweest, had het bijna lange na niet het aantal plays gehaald dat Zweden heeft. De hoge scores voor Spanje en Duitsland zijn wellicht te verklaren door het hoge inwoneraantal van die landen. Opvallend is ook hoe goed Douwe Bob het doet. Onder de afvallers in de halve finale zijn er nog twee opmerkelijke scores te vinden: Agnete - Icebreaker (Noorwegen): 3,8 miljoen Lighthouse X - Soldiers Of Love (Denemarken): 2,4 miljoen Afgezet tegen het aantal inwoners zijn dit voortreffelijke luistercijfers. | |
#ANONIEM | donderdag 2 juni 2016 @ 17:34 |
Maar wil je écht weten hoe erg muziek leeft in Zweden en hoe sterk de muziekcultuur daar is, kijk dan eens naar deze lijsten. En sta versteld van het torenhoge aantal afspeelbeurten voor de liedjes die de Zweedse nationale finale niet wonnen: Nationale finale Zweden: #1: Frans - If I Were Sorry: 42,3 miljoen #2: Oscar Zia - Human: 8 miljoen #3: Ace Wilder - Don't Worry: 5,8 miljoen #4: Wiktoria - Save Me: 10,4 miljoen #5: Robin Bengtsson - Constellation Prize: 10,4 miljoen #6: Molly Sandén - Youniverse: 6,5 miljoen #7: Lisa Ajax - My Heart Wants Me Dead: 6,9 miljoen #8: Panetoz - Håll om mig hårt: 10,5 miljoen #9: SaRaha - Kizunguzungu: 11,3 miljoen #10: Boris René - Put Your Love on Me: 6,8 miljoen #11: David Lindgren - We Are Your Tomorrow: 3,5 miljoen #12: Samir & Viktor - Bada nakna: 16,3 miljoen En zelfs bij de liedjes die de finales niet eens haalden, zijn hoge luistercijfers te vinden. Afvallers tweede kans-ronde: - Molly Pettersson Hammar - Hunger: 2,1 miljoen - Albin & Mattias - Rik: 6,5 miljoen - Isa - I Will Wait: 3,8 miljoen - Dolly Style - Rollercoaster: 3,6 miljoen Afvallers halve finales: - Pernilla Andersson - Mitt guld: 1 miljoen - Mimi Werner - Ain't No Good: 1,7 miljoen - Anna Book - Himmel för två (gediskwalificeerd): 1 miljoen - Victor och Natten - 100%: 1,4 miljoen - Krista Siegfrids - Faller: 1,1 miljoen - Patrik, Tommy & Uno - Håll mitt hjärta hårt: 0,9 miljoen - Swingfly feat. Helena Gutarra - You Carved Your Name: 1,3 miljoen - Smilo - Weight of the World: 2,8 miljoen - After Dark - Kom ut som en stjärna: 1,1 miljoen - Eclipse - Runaways: 1,4 miljoen - Martin Stenmarck - Du tar mig tillbaks: 1 miljoen - Linda Bengtzing - Killer Girl: 1,1 miljoen Kortom: Zweden heerst en is de morele winnaar van het Songfestival. Liefst 26 van de 28 liedjes zijn meer dan een miljoen keer beluisterd op Spotify en een groot aantal nummers is vaker afgespeeld dan de subtop van de Songfestival-finale. TL,DR: Zweden ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2016 17:34:40 ] | |
Cee | donderdag 2 juni 2016 @ 17:36 |
Jouw lijstjesfetisjisme kent geen grenzen, Elf. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 2 juni 2016 @ 17:39 |
NB: Cool Me Down, dat niet de Poolse inzending werd, heeft ruim 6,6 miljoen plays op Spotify. Dat is dus bijna 5 keer zo veel als de daadwerkelijke inzending... | |
Cee | donderdag 2 juni 2016 @ 17:41 |
Dat nummer is echt hapklaar voor de radio, misschien wordt het nog opgepikt. | |
#ANONIEM | donderdag 2 juni 2016 @ 17:47 |
3FM draait het nummer nauwelijks. Maar je kunt in het bovenstaande overzicht zien dat het nummer in diverse landen een bescheiden hit is. In Oostenrijk zelfs een grote. |