Lees de rest op : http://www.volkskrant.nl/(...)ort-worden~a4299588/quote:De Hyperloop One, een dichte capsule met lage luchtdruk, wist over een speciaal hiervoor aangelegd spoor binnen 1,1 seconde een snelheid van 187 kilometer per uur te bereiken. Nog dit jaar moet het systeem worden getest in een netwerk van afgesloten stalen buizen. De bedoeling is dat de Hyperloop dan een topsnelheid van 1000 kilometer per uur gaat halen.
Consumenten sneller én verder laten reizen dan ooit, dat is de grote droom van Elon Musk. De eigenaar van autofabrikant Tesla is niet alleen de oprichter van het Hyperloop One-project, maar ook van ruimtevaartbedrijf SpaceX, dat streeft naar de oprichting van een nederzetting op Mars. Over twee jaar wil SpaceX een onbemande capsule naar de Rode Planeet sturen.
Magneten
De plannen van Hyperloop One zijn aardser, maar niet minder revolutionair. In augustus 2013 zette Musk zijn ideeën over een compleet nieuw en extreem snel transportsysteem op papier. In meer dan vijftig A4'tjes zette hij uiteen wat volgens hem de vijfde manier van transporteren (na de trein, de auto, het vliegtuig en de boot) moet gaan worden: de Hyperloop.
Het is een lange buis waarin de luchtdruk zeer laag is, tegen vacuüm aan. De voertuigen zijn kleine wagonnetjes waarin mensen plaats kunnen nemen. Ze worden voortgestuwd door middel van een lineaire elektromotor: magneten die zowel in deze pods als in de buis zijn geplaatst. Doordat er in de buis zelf nagenoeg geen luchtdruk is, en dus ook geen wrijving, kunnen extreem hoge snelheden worden gehaald. In 2020 moet de eerste functionele Hyperloop een feit zijn.
De test in Nevada werd nog niet in een buis, maar in de openlucht uitgevoerd. Aanvankelijk werd gedacht dat daarbij een maximumsnelheid van 500 kilometer per uur gehaald zou kunnen worden. Dat uitendelijk nog niet eens de 200 werd aangetikt, is volgens het bedrijf geen nederlaag. Het doel was namelijk om het aandrijfsysteem te testen. Een snelheid van 187 kilometer per uur in net iets meer dan een seconde wordt gezien als een succesvolle eerste test. Omdat er nog geen remsysteem is, kwam de bemanningsloze capsule tot stilstand met behulp van een berg zand.
Ik zie wel een klein probleempje...quote:Omdat er nog geen remsysteem is, kwam de bemanningsloze capsule tot stilstand met behulp van een berg zand.
Soort zelfbedachte dienstregeling beetje zoals de trein. We ginnen om 7u in stockholm en eindigen om 10u45 in Lissabonquote:Op donderdag 12 mei 2016 21:00 schreef Geerd het volgende:
Wat bedoel je met die plaatsten en tijden eigenlijk ?
Niet echt maar je wint die tijd weer door niet om 2 uur op voorhand moet inchecken . Als je naar Parijs moet gaan moet je nog eerst een halfuur op de metro om tot in het centrum te komen. met de hyperloop ben je meteen in het centrum.quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:11 schreef BasEnAad het volgende:
Een vliegtuig gaat ook 900 km/u en daarvoor hoeft niet eerst een enorm buizennetwerk aangelegd en onderhouden te worden. En stel dat je van Parijs naar Moskou zou willen reizen, dan stopt dat ding natuurlijk ook in Frankfurt, Berlijn, Praag, Warschau, Minsk ik noem maar wat. Is het dan echt allemaal veel sneller?
Het idee is volgens mij dat er meerdere capsules rijden waar maar enkele mensen in passen. Ze kunnen dus wel in een keer door rijden naar moskou. Sommige die stoppen op Berlijn worden gewoon ingehaald. Verder gaat inchecken en vertrekken een stuk sneller dan met een vliegtuig,quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:11 schreef BasEnAad het volgende:
Een vliegtuig gaat ook 900 km/u en daarvoor hoeft niet eerst een enorm buizennetwerk aangelegd en onderhouden te worden. En stel dat je van Parijs naar Moskou zou willen reizen, dan stopt dat ding natuurlijk ook in Frankfurt, Berlijn, Praag, Warschau, Minsk ik noem maar wat. Is het dan echt allemaal veel sneller?
Tijd en winst zeker.quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:17 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Het idee is volgens mij dat er meerdere capsules rijden waar maar enkele mensen in passen. Ze kunnen dus wel in een keer door rijden naar moskou. Sommige die stoppen op Berlijn worden gewoon ingehaald. Verder gaat inchecken en vertrekken een stuk sneller dan met een vliegtuig,
Verder heb ik er ook wel mijn twijfels bij of er echt veel winst in tijd en kosten gaat zitten.
Als je een app op je telefoon installeert en daarmee incheckt hoef jij helemaal geen 2 uur eerder op het vliegveld te zijn.quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:24 schreef capuchon_jongen het volgende:
Je wint al 1,5 uur van de inchek tijd + half uurtje van het heen en weer reizen naar vliegveld.
Een droom is het wanneer je het wil/gaat beredeneren vanuit economisch (winst)punt omdat brandstof/landingsbanen nog eenvoudiger te verkrijgen zijn.quote:Op zondag 22 mei 2016 17:06 schreef sirdanilot het volgende:
Het onderhoud van al die duizenden kilometers aan buizen gaat echt niet opwegen tegen het onderhoud van een stel landingsbanen en vliegtuigen.
Dit blijft waarschijnlijk een droom.
Gewoon inchecken met je OV chipkaart?quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:17 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Het idee is volgens mij dat er meerdere capsules rijden waar maar enkele mensen in passen. Ze kunnen dus wel in een keer door rijden naar moskou. Sommige die stoppen op Berlijn worden gewoon ingehaald. Verder gaat inchecken en vertrekken een stuk sneller dan met een vliegtuig,
Volgens mij maakt die versnelling je hersenen bijkans vloeibaar.quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:10 schreef Jordy-B het volgende:
Het lijkt me uiterst oncomfortabel om in 1,1 seconden van 0 naar 187 geslingerd te worden.
LOL, nee dat niet, 5,3G als je er niet aan gewend bent black out of bewusteloos. Doe er 3 seconden over en er is niets aan de hand.quote:Op woensdag 25 mei 2016 11:55 schreef jogy het volgende:
[..]
Volgens mij maakt die versnelling je hersenen bijkans vloeibaar.
Welke ontwikkelingen zijn er gaande om vliegtuigbrandstof duurzamer te maken?quote:Op woensdag 25 mei 2016 11:56 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zie veel meer in de ontwikkeling van duurzame brandstof voor vliegtuigen dan in dit droomsysteem, eerlijk gezegd.
oh oké, dat valt wel mee (op zich). Misschien wel een heel toffe oplossing voor vrachtvervoer trouwens, een soort macroschaal buizenpost en dan enkel voor de kleinere afstanden vrachtwagens/busjes inzetten.quote:Op woensdag 25 mei 2016 12:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
LOL, nee dat niet, 5,3G als je er niet aan gewend bent black out of bewusteloos. Doe er 3 seconden over en er is niets aan de hand.
vrachtvervoer hoeft niet zo snel te zijn (hoogstens voor donorshizzle enzo), dat zal eerst in de komende 10 jaar vervangen worden door zelfdrijdende vrachtauto's.quote:Op woensdag 25 mei 2016 13:16 schreef jogy het volgende:
[..]
oh oké, dat valt wel mee (op zich). Misschien wel een heel toffe oplossing voor vrachtvervoer trouwens, een soort macroschaal buizenpost en dan enkel voor de kleinere afstanden vrachtwagens/busjes inzetten.
En toestaan dat die jongens buiten daguren desnoods met 6 opleggers mogen rijden.quote:Op woensdag 25 mei 2016 13:19 schreef Maanvis het volgende:
[..]
vrachtvervoer hoeft niet zo snel te zijn (hoogstens voor donorshizzle enzo), dat zal eerst in de komende 10 jaar vervangen worden door zelfdrijdende vrachtauto's.
Ik denk dat het Nederlandse wegennet daar niet geschikt voor is.quote:Op woensdag 25 mei 2016 13:21 schreef hottentot het volgende:
[..]
En toestaan dat die jongens buiten daguren desnoods met 6 opleggers mogen rijden.
Alleen op A wegen, op een rit Rotterdam, Groningen zou dit wat mij betreft prima kunnen hoewel ik geen benul heb van hoe die dingen zich in bochten houden. Net als dat ik ook geen idee heb wat de daadwerkelijke winst voor Nederland zou zijn.quote:Op woensdag 25 mei 2016 13:24 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik denk dat het Nederlandse wegennet daar niet geschikt voor is.
Het is nagenoeg onmogelijk om daarmee fatsoenlijk op een industrieterrein te komen. Dan kun je beter een echte trein laten rijden . In de VS rijden van die lange vrachtwagentreinen omdat het spoornet daar vreselijk slecht ontwikkeld is ten opzichte van azië en europa.quote:Op woensdag 25 mei 2016 13:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Alleen op A wegen, op een rit Rotterdam, Groningen zou dit wat mij betreft prima kunnen hoewel ik geen benul heb van hoe die dingen zich in bochten houden. Net als dat ik ook geen idee heb wat de daadwerkelijke winst voor Nederland zou zijn.
Station in de woestijn.quote:Op donderdag 12 mei 2016 21:01 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ik zie wel een klein probleempje...
Zo'n hyperloop heeft ook tijd nodig om te remmen, is dat niet gewoon vergelijkbaar met die taxitijd? En je hebt dus tijd nodig om in het karretje te komen, en de buis moet weer drukloos gemaakt worden.quote:Op woensdag 25 mei 2016 14:01 schreef Tchock het volgende:
Ik denk echt dat dit de toekomst van personenvervoer is. Met de stijgende brandstofprijzen zal dit ten opzichte van vliegen op lange termijn alleen maar goedkoper worden. Bovendien zijn de vaste kosten laag; stroom en onderhoud vooral. Er is weinig personeel nodig.
Er is wel een gigantische investering nodig om een buizensysteem aan te leggen, en ik geloof dat het momenteel nog niet is opgelost hoe je zo'n systeem onder lage druk kan houden. Als we die obstakels weten te overkomen heb je een formidabel vervoerssysteem. Ik denk dat een traject als Stockholm - Lissabon zoals in de OP staat totaal niet interessant is. Maar als vervanging voor de drukste overzeese vliegroutes - Tokio/Zuid Korea, Londen/New York, om er twee te noemen - wordt het interessant. De tijdwinst die je zou kunnen halen is gigantisch. In de tijd dat een vliegtuig van de Polderbaan naar de aankomsthal op Schiphol taxiet kun je met een hyperloop vierhonderd kilometer verder zijn.
Een magneettrein heeft geen bewegende onderdelen en kan zijn hele vermogen gebruiken om te remmen. Ik denk dat de limiet qua remweg bepaald wordt door hoeveel G de passagiers kunnen verdragen.quote:Op woensdag 25 mei 2016 14:05 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Zo'n hyperloop heeft ook tijd nodig om te remmen, is dat niet gewoon vergelijkbaar met die taxitijd? En je hebt dus tijd nodig om in het karretje te komen, en de buis moet weer drukloos gemaakt worden.
Ik denk wel dat het een toekomst heeft voor lange afstanden maar voor korte afstanden zul je gewoon zelfrijdende auto's gaan zien die 'on demand' besteld kunnen worden. Er zal dan veel minder wegdek nodig zijn zowel in steden als qua snelwegen. Alles zal veranderen
of het moet zo'n soort van metro worden dat in een ring loopt.quote:Op woensdag 25 mei 2016 14:15 schreef Tchock het volgende:
[..]
Een magneettrein heeft geen bewegende onderdelen en kan zijn hele vermogen gebruiken om te remmen. Ik denk dat de limiet qua remweg bepaald wordt door hoeveel G de passagiers kunnen verdragen.
Instaptijd is lager dan bij vliegtuigen, want je hebt heel veel kleinere karretjes. En de buis weer op druk brengen hoeft niet - ik stel me een sluis voor waar de kar in het station in staat, zodat alleen dat kleine stukje leeggepompt hoeft te worden.
Voor korte afstanden is het inderdaad niet interessant.
Nu ik er over na zit te denken: nog veel beter zou een systeem zijn met een luchtdichte sluis tussen station en wagon, zodat de buis zelf onder lage druk kan blijven.quote:Op woensdag 25 mei 2016 14:18 schreef Maanvis het volgende:
[..]
of het moet zo'n soort van metro worden dat in een ring loopt.
maargoed, als hieperloep verkeerd wordt uitgevoerd krijg je zo'n concorde effect.
Als de infrastructuur eenmaal gebouwd is (op zich nog wel een dingetje) zou het heel veel energieverbruik kunnen schelen op termijn. Minder weerstand, geen (direct) verbruik van fossiele brandstoffen en het zou ook zelfrijdend moeten worden door de versnelling.quote:Op woensdag 25 mei 2016 13:19 schreef Maanvis het volgende:
[..]
vrachtvervoer hoeft niet zo snel te zijn (hoogstens voor donorshizzle enzo), dat zal eerst in de komende 10 jaar vervangen worden door zelfdrijdende vrachtauto's.
mja gezien hoe het OV in NL geregeld is krijgen we zo'n profail die dat gaat beheren waarbij in de winter de hyperloop nooit gaat omdat er een blaadje op de hyperloop is gevallen. Of nog erger, dat iemand de sluisdeur open heeft laten staan zodat de hyperloop niet drukloos gemaakt kan worden.quote:Op woensdag 25 mei 2016 14:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nu ik er over na zit te denken: nog veel beter zou een systeem zijn met een luchtdichte sluis tussen station en wagon, zodat de buis zelf onder lage druk kan blijven.
En ja, de Concorde is hoe het niet moet
Jezelf quote .quote:Op woensdag 25 mei 2016 14:21 schreef jogy het volgende:
[..]
Als de infrastructuur eenmaal gebouwd is (op zich nog wel een dingetje) zou het heel veel energieverbruik kunnen schelen op termijn. Minder weerstand, geen (direct) verbruik van fossiele brandstoffen en het zou ook zelfrijdend moeten worden door de versnelling.
je kunt de hyperloop toch gewoon op de vluchtstrook zetten? iedereen wil dat ding ondergronds hebben maar dat lijkt me juist gevaarlijk, dan kun je hem beter bovengronds zetten zodat de hulpdiensten er makkelijk bij kunnen als er een hieperloepkar vast zit.quote:Op woensdag 25 mei 2016 14:23 schreef jogy het volgende:
Als de infrastructuur eenmaal gebouwd is (op zich nog wel een dingetje) zou het heel veel energieverbruik kunnen schelen op termijn. Minder weerstand, geen (direct) verbruik van fossiele brandstoffen en het zou ook zelfrijdend moeten worden door de versnelling.
Zie je het voor je..... overal pijpen van zeg 3 meter doorsnede. Hoe regel je de kruisingen/af/opritten van de normale weg en o jee..... allerlei tuig wat die buis daar kan stukmaken.quote:Op woensdag 25 mei 2016 14:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
je kunt de hyperloop toch gewoon op de vluchtstrook zetten? iedereen wil dat ding ondergronds hebben maar dat lijkt me juist gevaarlijk, dan kun je hem beter bovengronds zetten zodat de hulpdiensten er makkelijk bij kunnen als er een hieperloepkar vast zit.
hoezo tuig wat de buis kan stukmaken, dat is nu toch ook al zo met de snelwegen?quote:Op woensdag 25 mei 2016 14:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zie je het voor je..... overal pijpen van zeg 3 meter doorsnede. Hoe regel je de kruisingen/af/opritten van de normale weg en o jee..... allerlei tuig wat die buis daar kan stukmaken.
Hoe dan ook, de benodigde infrastructuur zal met recht een "dingetje" worden.
BTW. Leuke discussie.
Roadtrains zullen weinig rendement geven. Je bespaart "alleen" op de "slechtbetaalde" chauffeur die je m.i. toch bijkans (soz) al kan afschaffen wanneer je het vervoer op A-wegen automatiseert. A-wegen zijn feitelijk al klaar voor gebruik door automatische (vracht)auto's. Nu alleen de regelgeving nog.....quote:Op woensdag 25 mei 2016 13:36 schreef hottentot het volgende:
[..]
Alleen op A wegen, op een rit Rotterdam, Groningen zou dit wat mij betreft prima kunnen hoewel ik geen benul heb van hoe die dingen zich in bochten houden. Net als dat ik ook geen idee heb wat de daadwerkelijke winst voor Nederland zou zijn.
Luxe auto's zo noemen ze het ook als je een taxi als koerier laat rijdenquote:Op woensdag 25 mei 2016 15:07 schreef Vallon het volgende:
[..]
Roadtrains zullen weinig rendement geven. Je bespaart "alleen" op de "slechtbetaalde" chauffeur die je m.i. toch bijkans (soz) al kan afschaffen wanneer je het vervoer op A-wegen automatiseert. A-wegen zijn feitelijk al klaar voor gebruik door automatische (vracht)auto's. Nu alleen de regelgeving nog.....
Vrachtauto's zijn dan een eerste eenvoudige stap omdat die qua investering, snel rendement zullen opleveren. Het volk dat nog in "luxe" auto's zit, kan dan eventueel gekoppeld op de (automatisch) bus/oplegger (mee)rijden.
Zonder te vervallen in het geven van allerlei tips, is het tamelijk lastig (ongemerkt) een "snelweg" echt stuk te maken en dat zo lange tijd te houden. Een vanaf van de buitenzijde toegankelijke buis, biedt kwaadwillenden veel meer opties.quote:Op woensdag 25 mei 2016 14:59 schreef Maanvis het volgende:
[..]
hoezo tuig wat de buis kan stukmaken, dat is nu toch ook al zo met de snelwegen?
ik denk dat als je zo'n vacuubuis hebt dat je dan er niet aan ontkomt om dat ding echt super stevig en van staal te maken... die gasleiding uit rusland die nu door nederland loopt ligt ook maar op een paar meter diepte bijvoorbeeld!quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:15 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zonder te vervallen in het geven van allerlei tips, is het tamelijk lastig (ongemerkt) een "snelweg" echt stuk te maken en dat zo lange tijd te houden. Een vanaf van de buitenzijde toegankelijke buis, biedt kwaadwillenden veel meer opties.
De buis langs/op de weg is vatbaar voor tamelijk veel onheil, er kan iemand tegenaan botsen. Dus dat ding moet sterk & omheind zijn met alle bijkomende investeringen.... tot het punt dat de economie het daarvoor, laat afweten.
Lijkt me evident dat het onder de grond moet. Hoeft ook niet diep trouwens. En zoals ik zei waarschijnlijk toch meestal onderzees.quote:Op woensdag 25 mei 2016 14:57 schreef Vallon het volgende:
[..]
Zie je het voor je..... overal pijpen van zeg 3 meter doorsnede. Hoe regel je de kruisingen/af/opritten van de normale weg en o jee..... allerlei tuig wat die buis daar kan stukmaken.
Hoe dan ook, de benodigde infrastructuur zal met recht een "dingetje" worden.
BTW. Leuke discussie.
das idd wel spannend als er iets gebeurt dan stikken de inzittenden gewoon omdat men er nooit op tijd bij kan zijn met een graafmachine of onderzeeër.quote:Op woensdag 25 mei 2016 16:11 schreef Tchock het volgende:
[..]
Lijkt me evident dat het onder de grond moet. Hoeft ook niet diep trouwens. En zoals ik zei waarschijnlijk toch meestal onderzees.
Ja, dat is nog wel een dingetje inderdaad. Gelukkig zijn er geen brandstoffen aan boord maar wegvallen van de cabinedruk zou vrij dodelijk zijn.quote:Op woensdag 25 mei 2016 16:12 schreef Maanvis het volgende:
[..]
das idd wel spannend als er iets gebeurt dan stikken de inzittenden gewoon omdat men er nooit op tijd bij kan zijn met een graafmachine of onderzeeër.
Gasleidingen staat onder drukken van 50bar of (veel) hoger. Voor de hyperloop, volstaat een pijp die een (onder)druk van 1 bar aan kan. Een "dingentje" is dat wanneer de diameter toeneemt, de dikte van de pijp dat ook moet doen. Je kan in die "hyperloop" geen kruisbalkjes plaatsen.....quote:Op woensdag 25 mei 2016 15:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik denk dat als je zo'n vacuubuis hebt dat je dan er niet aan ontkomt om dat ding echt super stevig en van staal te maken... die gasleiding uit rusland die nu door nederland loopt ligt ook maar op een paar meter diepte bijvoorbeeld!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wanneer de luchtdikte (ρ) dus lekker klein is, zal de kwadratisch van invloed zijnde snelheid (v), minder last cq. invloed hebben op de ondervonden weerstand.
Met een natte vinger schat ik dat wanneer de luchtdichtheid gereduceerd is tot zeg 10%, dus 1/10bar wat je op een hoogte van ca 12-16km tegenkomt, je al een zeer aardige wrijvingswinst hebt om de luchtweerstand (ook bij de wat hogere snelheden) te kunnen schrappen als de beperkende factor."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Wetenschappelijke videos die yards en miles gebruiken.quote:
Gek genoeg gebruiken ze in dit filmpje ook nog kilometers.quote:Op donderdag 26 mei 2016 20:13 schreef laforest het volgende:
[..]
Wetenschappelijke videos die yards en miles gebruiken.
De filmpjes hebben natuurlijk weinig met wetenschap en veel met commercie te maken om investeerders te vinden.quote:Op donderdag 26 mei 2016 20:13 schreef laforest het volgende:
[..]
Wetenschappelijke videos die yards en miles gebruiken.
Ik vind die what if verhaaltjes van XKCD altijd lastig als ze amerikaanse maatvoeringen gebruiken, of nog erger, iets 'the size of new jersey' of 'the size of long island' noemen.. dan val je als europeaan meteen af aangezien je echt geen idee hebt hoe groot dat dan is . En dat terwijl de schrijver ervan voor de Nasa heeft gewerkt (en dan zou ie dus moeten weten dat het gebruik van niet SI eenheden tot miljoenen verlies kan leiden).quote:Op donderdag 26 mei 2016 21:05 schreef Vallon het volgende:
[..]
De filmpjes hebben natuurlijk weinig met wetenschap en veel met commercie te maken om investeerders te vinden.
In conservatief IOU moet je natuurlijk niet gelijk nog's een culturele overname doen.
Ook is het lastig om "het publiek" een beeld te geven. Het bekt niet wanneer je praat over 275 m.s wanneer je het hebt over ca. 1000km/u, laat staan 540 knopen. Op één of andere wijze botst dat met wat je gewend bent.
Zelf denk ik bijvoorbeeld qua verbruik in 1 liter op zóveel, qua motorvermogen praat ik liever in pk's dan killowatts en (milli)bars i.p.v. hectopascals etc.etc.
Thx. basis en er is toch wat blijven hangen. Leuk filmpje.quote:Op donderdag 26 mei 2016 16:01 schreef Maanvis het volgende:
Wow, geeft niet dat je doordraaft hoor. Doe ik zelf ook wel eens maar in dit geval heb ik de natuurkundekennis niet . Ben je toevallig zelf ook betrokken geweest bij de hieperloep? Instappen en uitstappen zal idd het langste duren, dus ik denk dat dat dan met een soor van systeem waar mensen in een 'capsule' stappen die dan weer in de 'hyperloop' gezet wordt?
Een beetje a'la dit idee:
Tom scott maakt sowieso leuke filmpjes. En over ondergrondse buizen gesproken..quote:Op donderdag 26 mei 2016 21:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Thx. basis en er is toch wat blijven hangen. Leuk filmpje.
Mensen in een doosje stoppen om die vervolgens desnoods daarna in een groter doosje als buizenpost met 750km/u te versturen...... krijg het er ondertussen warm van .
Enfin het in- en uitstappen van hyperloop, zal een studie op zichzelf worden.
Achtergrond: http://www.delfthyperloop.nl/quote:Bron: Tweakers 30jun16 13u07 Het Hyperloop-team van de TU Delft heeft zijn voertuig gepresenteerd. Met de capsule wil het team in januari 2017 de Hyperloop-wedstrijd van SpaceX winnen. De capsule is in principe klaar, maar er kan de komende maanden nog wat gesleuteld worden voor de definitieve competitie.
bovengronds is wel vet maar hoe je effe 800km buis legt in een jaar is mij een raadsel.. als je ziet hoe lang de thalyslijn er over deed om gelegd te worden en die is nu zelfs nog niet af.quote:Op donderdag 30 juni 2016 13:23 schreef Vallon het volgende:
Even een kickje omdat de Hyperloop weer in het nieuws is.
[..]
Achtergrond: http://www.delfthyperloop.nl/
TU-delft is volop in de race van Elon Musk's wedstrijd waarbij Delft de hyperloop bovengronds positoneert. Wat imho iig beter (en sneller) is te realiseren.
Hoewel ik betwijfel of een shiney doorzichtige plexiglas buis, de tot 0mmHg onderdruk zal kunnen weerstaan..... Amsterdam-Parijs in 30min is natuurlijk leuk om even wat macarons te halen.
Dat 700km pijp is met een doorsnede van zeg (minimaal) 3m en je dus grofweg 5 miljoen m3 lucht moet zien weg te pompen en dat zo te houden..... dat zijn heel wat compressortjes....
quote:Hyperloop may become reality in Dubai
Hyperloop One, the firm that wants to build a futuristic super-fast transport system, has announced that the first version may connect Dubai and Abu Dhabi.
In a video, it promised journey times of 12 minutes between the two cities. The technology is still in testing phase so details of the deal were sketchy. Initially, it will explore the feasibility of building a line linking the two cities.
Hyperloop was originally an idea from Tesla's boss and tech entrepreneur Elon Musk, who conceived the technical details of the transport system but left it to commercial firms to make the vision a reality.
The high-speed transportation system would use electric propulsion to accelerate a passenger or cargo pod through a low-pressure tube at speeds of up to 700mph. The vehicle would levitate above the track, which is likely to be built on stilts above the ground.
There are currently two main firms attempting to make it a reality - Hyperloop Transportation Technologies (HTT) and Hyperloop One.
Hyperloop One, which hosted its Dubai announcement at the top of the world's tallest building - the Burj Khalifa - has signed a feasibility deal with the emirate's roads and transportation agency.
It will explore the possibility of using the technology at Dubai's Jebel Ali port.
It suggested that the system could also be used to cut journey times from Dubai to Riyadh to 48 minutes and from Dubai to Doha to 23 minutes. Rival Hyperloop firm HTT signed a deal in March to bring its technology to Slovakia, aiming to link Bratislava with Vienna and Budapest.
The team at Hyperloop One is expected to unveil the first glimpse of what the transportation pods will look like soon.
Prof David Bailey, from the Aston Business School, said the plan in the United Arab Emirates was "more feasible" than previous announcements to use Hyperloop to connect Los Angeles and San Francisco.
"Building it through the desert means you can plan a route that is straight - it doesn't do curves very well - and the government there will see it as a way to be at the forefront of a new technology," he told the BBC.
But he added there remained a lot of "technical and other hurdles" to overcome, not least whether people would want to travel at such high speeds and in such a manner.
quote:Hardt Hyperloop stelt dat route tussen Amsterdam en Frankfurt haalbaar is
Volgens een studie van Hardt Hyperloop is een route tussen Amsterdam en Frankfurt realiseerbaar. Volgens het Nederlandse hyperloopbedrijf zou het traject 450km lang zijn, met zeven tussenstations. De reis duurt dan vijftig minuten.
Hardt Hyperloop heeft een zogenaamde kick-offstudie uitgevoerd, naar eigen zeggen heeft het daarbij met gerenommeerde partijen gekeken naar de implementatievraagstukken rondom het traject. Veel details daarover maakt het bedrijf niet bekend, maar Hardt stelt dat de hyperloop in Europa realiseerbaar is.
Een verbinding tussen Amsterdam en Frankfurt zou volgens de studie 48 miljoen mensen kunnen vervoeren op jaarbasis. De route zou 4,3 miljoen inwoners bedienen en een duurzaam alternatief zijn voor de ongeveer 2 miljoen vliegtuigpassagiers die jaarlijks de route afleggen. Hardt deelde zijn bevindingen over het traject op de eerste editie van de HyperSummit, een evenement dat het hyperloopbedrijf zelf heeft georganiseerd.
Op de HyperSummit maakte Hardt ook een nieuwe partner bekend: Royal Schiphol Group. Het hyperloopbedrijf gaat samen met Schiphol onderzoek doen naar de mogelijkheden. Daarnaast presenteerde architecturenbureau UNStudio zijn visie van een hyperloopstation.
Vorige week maakte Hardt Hyperloop bekend vijf miljoen euro opgehaald te hebben bij investeerders. Ook sloot Deutsche Bahn zich toen aan bij het consortium dat opgezet is door het hyperloopbedrijf. Eerder deden Tata Steel en Royal IHC dat al.
quote:Groningen krijgt testcentrum voor hyperloop
Een testcomplex voor een nieuw vervoersmiddel, de hyperloop, komt in de provincie Groningen. De noorderlingen kregen de voorkeur boven Zeeland, de andere kandidaat.
Het European Hyperloop Center (EHC) moet gaan bestaan uit een laboratorium en een testbaan van 3 kilometer. Die verrijzen ten oosten van de stad Groningen. Initiatiefnemer Hardt Hyperloop uit Delft investeert 25 miljoen euro, de provincie Groningen draagt 3 miljoen euro bij. De bouw moet komend najaar beginnen en in 2022 moet het complex klaar zijn.
hehe, zoals het commentaar al aangeeft is een capsule met wielen in de buitenlucht gewoon een trein.quote:Op maandag 20 juli 2020 11:43 schreef Aether het volgende:
Delft Hyperloop haalt snelheidsrecord van 360km/u met capsule in buitenlucht
https://tweakers.net/nieu(...)-in-buitenlucht.html
500m, loopt nog niet echt sneltreinvaart met die hyperloopsquote:Op maandag 9 november 2020 14:56 schreef Aether het volgende:
Virgin Hyperloop voert eerste test uit met passagiers
Vigin Hyperloop heeft zijn eerste test met passagiers uitgevoerd. Dat gebeurde met de nieuwe Experimental-Pod-2, waar twee mensen in passen. De test werd uitgevoerd in een bestaande vijfhonderd meter lange testtube, met een snelheid van zo'n 173km/u.
https://tweakers.net/nieu(...)-met-passagiers.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |